Thursday 5 November 2015

GAMBAR MENTERI DIHIDANGKAN TELUR PENYU DISEBUAH RESTORAN DISANDAKAN, SABAH .... ISMAIL SABRI YAAKOB NAFI BELIAU MENJAMAHNYA ATAS FAKTOR KESIHATAN.



Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menafikan beliau memakan telur penyu yang didakwa dihidangkan pada majlis makan malam anjuran Umno Bahagian Beluran.

Ismail Sabri memberitahu, beliau hanya makan lauk lain, termasuk ikan yang dihidangkan, susulan ketibaannya di majlis itu Ogos lalu, selepas merasmikan mesyuarat perwakilan Umno Bahagian yang diadakan di Sandakan.

“Sebagai bekas Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, saya telah melancarkan kempen ‘Tak Nak Sirip Ikan Yu’ yang dipromosikan kepada nelayan di bawah Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM).

“Jadi, macam mana saya boleh menyokong pemuliharaan spesis (terancam), pada masa sama saya didakwa berbuat sebaliknya,” katanya ketika dihubungi pada Rabu.

Ahli Parlimen Bera itu menjelaskan, beliau tidak mempedulikan hidangan telur penyu itu, kerana beliau tidak mahu memakannya.

“Saya sedang jaga kesihatan, khasnya tahap kolesterol saya,” tambahnya.

Itu reaksi Ismail Sabri, susulan beberapa gambar yang menunjukkan telur penyu dihidangkan, ketika majlis makan malam ‘Indah Keranamu’ anjuran Ketua Umno Bahagian Beluran, Datuk James Ratib, selepas perasmian mesyuarat perwakilan partii itu di Sandakan, Ogos lalu yang menjadi viral, semalam.

Susulan gambar yang dimuat naik Pusat Penyelidikan Danau Girang itu, Jabatan Hidupan Liar Sabah akan menyoal siasat pemilik restoran di Sandakan itu yang didakwa menyenaraikan telur penyu dalam menunya.

Pengarah Jabatan Hidupan Liar Sabah, William Baya berkata, dua pegawai jabatan itu telah ditugaskan untuk menjalankan siasatan, yang turut dibantu Majlis Perbandaran Sandakan.

“Kami harap dapat selesaikan perkara ini secepat mungkin, kerana kami jadikan kes ini sebagai keutamaan kami,” katanya dalam satu kenyataan pada Rabu.

Beliau memberitahu, Penyu Agar serta Penyu Karah disenaraikan dalam Bahagian 1 Jadual 1 Enakmen Pemeliharaan Hidupan Liar 1997 dan menurut Seksyen 41 enakmen itu, ia adalah satu kesalahan untuk memiliki haiwan-haiwan itu atau produk (telur) spesis itu.

“Mereka boleh didenda RM50,000 atau penjara lima tahun atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan,” kata Baya.

13 comments:

  1. PASMA belanja bihon sop tahun lepas macai2 Jadi langai sampai la ni. Telur penyu lagi la.

    PAN Imayam pula mungkin setakar telur semut sebab takut dgn Abuya Bukit Penang

    ReplyDelete
    Replies
    1. PASSIKULUTUT belanja SOTONG sop tahun lepas macai2 ug jgn Jadi sampai la ni. Telur penyu lagi la.

      Hadi pak sotong pula mungkin setakart telur semut sebab takut dgn Jin Arung Jin

      Delete
  2. Makan je,nanti Hadi dan Harung jing akan buat fatwa kasi Halal...kahkahkah.

    ReplyDelete
  3. umno memang begitu. kalau dah merompak tak nak mengaku. kalau dah makan tak nak mengaku. kalau dah mencuri tentulah tak akan mengaku. HAPUSKAN PENJAJAH umno SIAL NIE!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodo natang anak anjing nih

      Delete
  4. MENTERI umno MEMANG SEMUANYA BODOH, BANGSAT DAN HARAM JADAH! MEMANG PUKIMAK SIAPA YANG MENYOKONG ANJING KURAP NIE SEMUA! PTUIH!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodo natang anak anjing nih

      Delete
  5. Beliau tidak makan tetapi beliau pegang je telur itu ,salah ke pegang telur wahai Omak Kau?

    ReplyDelete
  6. telor penyu apa ada...puak2 umno sabah nih babipun depa makan, tak caya tengok sapa nama ketua umno bahagian tuh...

    ReplyDelete
  7. Telor penyu baik untuk tenaga batin

    Jeff Ulu Bernam
    Keadilan Reform

    ReplyDelete
  8. Aku ingat pengeritik orang Islam kat malaysia ni .aku doakan cepat2 ler mati. Amin.

    ReplyDelete
  9. Berdosa besar tuduh orang makan babi. Ketua bahagian umno (James Ratib) adalah seorang muslim.

    ReplyDelete
  10. Berdosa besar tuduh orang makan babi. Ketua bahagian umno (James Ratib) adalah seorang muslim.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...