Monday 23 May 2016

TUDUHAN HABUAN PEREMPUAN BERURUSAN DENGAN KERAJAAN SELANGOR LANGKAH PERTAMA RAFIZI NAK GULINGKAN AZMIN SEBAGAI MB SELANGOR.


Tangkap layar perbualan di kumpulan Whatsapp ‘SOLIDARITY FOR ANWAR’ tersebar di internet, menunjukkan Rafizi berkata menerima aduan bahawa ada “permintaan perempuan”, selain wang, ketika berurusan dengan kerajaan negeri.

Dalam satu kenyataan sehari kemudian, Ahli Parlimen Pandan yang juga Setiausaha Agung dan Naib Presiden PKR itu mengesahkan perbualan tersebut, dan antara lain menjelaskan ia melibatkan individu tertentu dan tidak merujuk mana-mana ADUN atau pegawai kerajaan negeri.

Nama Ahli Parlimen Ampang yang juga Ketua Wanita Keadilan Pusat juga dipetik dan disebut memberi gambaran seolah-olah beliau juga dibabit dan dikaitkan dalam pendedahan ini.

“Pendirian saya tentang apa yang betul dan salah mungkin berbeza dengan orang lain. Saya percaya ahli PKR perlu dilihat ‘lebih bersih daripada bersih’,” katanya.

“Apabila spekulasi seumpama ini timbul dan kita gagal memberikan jawapan yang baik, kita tiada beza dengan 1MDB,” katanya lagi.

Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Azmin Ali dalam reaksinya menyifatkan dakwaan tersebut sebagai bacul dan berniat jahat, serta kempen fitnah terancang terhadap kerajaan serta penjawat awam negeri itu.

Beliau juga mengalu-alukan pihak yang mempunyai bukti terhadap dakwaan itu untuk membuat laporan kepada pihak berkuasa.

Setakat ini bolehlah ditafsirkan tuduhan dan pendedahan ini tidak lebih dari suatu cara serang hendap tikam belakang Rafizi yang mau tumbangkan Azmin sebagai MB Selangor.

Sudah menjadi rahsia umum bahawa kedua mereka tidak mampu bersemuka bertentang mata sejak gagalnya Langkah Kajang yang mau melantik Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail Presiden PKR sebagai MB Selangor menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim sebaliknya diserahkan kepada Azmin Ali.

Segala penat lelahnya tidak tercapai .. lain yang di gait lain pula yang gugur.

Cara Rafizi mengurus dan mentadbir PKR sebagai Setiausaha Agungnya juga ramai yang tidak berapa selesa kerana gayanya yang lebih ikut suka hatinya dan hanya akan menjawab terus kepada Presiden PKR tanpa perlu merujuk atau berbincang kalangan pimpinan pusat. Cara yang menyinggung perasaan ini memang diketahui umum.

Dipihak Azmin pula ramai berpendapat keakhraban dan keintiman Rafizi dengan Anwar Ibrahim dan keluarga dicemburui oleh Azmin.

Bermula dengan pemilihan PKR tahun 2014 lalu dimana Anwar Ibrahim dikatakan merestui dan menyokong dibelakang tabir kumpulan penentang kartel Azmin Ali terdiri dari Saifuddin Nasution dan anak perempuannya Nurul Izzah.

Azmin mulai merasakan kedudukannya semakin tergugat dan pasti dicabar pada pemilihan PKR akan datang. Kalau dulu dari Saifuddin Nasution kali ini tentangan tersebut datang dari Rafizi Ramli sendiri dengan Saifuddin Nasution pula sebagai rakan regunya.

Corak politik Rafizi kebelakangan ini juga lebih daripada membina nama dan aura dengan membuat gempar sana sini dengan "pendedahan eksklusif".

Azmin pula lebih kepada membina empayar penguasaanya dalam PKR dengan memberi imbuhan jawatan kepada para penyokongnya yang difikirkan mampu menterjemahkan dengan sokongan dan undi waktu pemilihan nanti.

Sasaran Azmin kali ini bukan mau mempertahankan jawatan sebagai Timbalan Presiden sebaliknya mau rampas jawatan yang kini disandang oleh Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail (Kak Wan).

Gandingan beliau dikatakan ialah salah seorang naib Presiden PKR yang juga Ahli Parlimen Bukit Katil Shamsul Iskandar Akin.

Sebagai mantan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Pusat selama 2 penggal sudah pasti pengaruhnya kalangan AMK sebanyak sedikit masih kuat dan mampu menyumbang sokongan hingga membawa kemenangan kepada Azmin Ali nanti.

Dipihak wanita pula Ketua Wanita PKR Pusat memang terkenal sebagai amat kuat menyokong Azmin sebab itu sasaran utama dan pertama Rafizi dalam pendedahan inilah mensasarkan mucung meriammnya kepada Zuraida Kamaruddin terlebih dahulu.

Ada yang mengatakan perbuatan ini cuba dikaitkan berlaku kalangan anggota Ahli Majlis Perbandaran Ampang Jaya yang rapat dengan Zuraida Kamaruddin.

"Pendedahan habuan perempuan" ini lebih merupakan suatu amaran dan isyarat nyaring dari kelompok Rafizi dalam PKR bahawa anak bulan pertempuran kem Kak Wan dengan dibantu Rafizi Ramli, Saifuddin Nasution dan Nurul Izzah lawan kartel Azmin Ali sudah kelihatan.

Omak meramalkan suatu pertempuran menang jadi arang kalah jadi abu .. menang bertempik parti berkecai.

146 comments:

  1. Omak kau team mana rafizi atau azmin ? Saya lebih kepada team rafizi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah masa Omakkau hentam PKR. Khalid mesti gumbira. Omakkau sejak jd muslimah PAS memang dahaga n3 seperti ini.
      Mudah mudahan PKR akan terkubur dek tulisan Omakkau.

      Delete
    2. Parti yg PAS nak lihat gugur dulu ialah PAN kemudian DAP.. PKR dan Ikatan perlu berganding dgn PAS utk ke arah Malaysia yg cemerlang gemilang dan terbilang.. eh macam pernah dgr plk ayat ni..

      Delete
    3. BERAPA KALI AZMIN NAK "PIJAK KEPALA" WAN AZIZAH!!!

      Perbalahan dan konflik dalaman PKR kini dilihat semakin ketara. Beberapa tindakan yang dilakukan oleh Timbalan Presiden parti itu mula kelihatan 'menggerhanakan' kepimpinan Presiden.

      Azmin sudah banyak kali dilihat membelakangi Presiden dalam membuat beberapa keputusan bagi pihak parti itu. Terutama sekali dalam isu calon PKR sewaktu Pilihan Raya Negeri Sarawak awal Mei lalu.

      Azmin dikatakan telah menulis kepada SPR bagi mengesahkan bahawa Pengerusi PKR Sarawak telah 'diperturunkan kuasa' untuk mengeluarkan watikah melantik calon-calon PKR.

      Tindakan yang dilakukan itu secara tidak lansung mengabsahkan kuasa Baru Bian untuk melantik calon PKR bertanding di Mulu, Mambong, Simanggang, Ngemah, Murum, dan Batu Kitang.

      Walhal Azmin hanya diutus oleh Presiden PKR untuk menyelesaikan tuntutan akar umbi yang mahu calon PKR bertanding kerusi berkenaan dan mengelakkan pertembungan menentang calon DAPigs.

      Pada ketika itu, Azmin dikatakan telah membuat keputusan secara unilateral. Dan sekaligus Tindakannya itu menjadi punca PKR dan DAPigs kalah keenam-enam kerusi berkenaan kepada BN.

      Dan yang terkini, Azmin juga dikatakan telah mengambil inisiatif sendiri, mengadakan perbincangan dengan beberapa pemimpin kanan PAS berhubung isu calon bagi Pilihan Raya Kecil Parlimen Sungai Besar.

      Meskipun PAS tidak bersetuju, tindakan Azmin yang cuba 'menutup kelemahannya' dalam PRN Sarawak itu tetap dianggap melanggar protokol parti kerana tidak merujuk Biro Politik yang dipengerusikan Presiden.

      Tidak cukup setakat itu sahaja. Pengkhianatan yang dilakukan oleh Azmin terhadap Wan Azizah cukup ketara apabila dia memberikan sokongan yang tidak berbelah bahagi terhadap deklarasi Tun Mahathir.

      Umum mengetahui bahawa Wan Azizah dan keluarganya tetap menolak sebarang kerjasama dengan Bekas Perdana Menteri itu kerana menganggap dia sebagai 'Penzalim' terhadap mereka.

      Namun, simpati terhadap keluarga Wan Azizah itu dilihat sudah semakin lenyap meskipun tindakan Azmin menyokong deklarasi Tun Mahathir itu mendapat teguran secara terbuka Ketua De Facto PKR.
      "Pelbagai ikhtiar, pujuk rayu dari saya tidak lagi mengesankan. Pandangan dan ulasan dari rakan-rakan sebegitu penuh dengan prasangka, dan sekilas mata dapat menyelami kelompok yang diwakili. Persoalan nilai, akhlak, bahaya fitnah wajib dihindari. Maka keupayaan saya terbantut di sini," keluh Anwar.
      Maka sekarang sudah terbukti bahawa tindakan Azmin ni sama seperti 'Memijak Kepala' Wan Azizah selaku Presiden PKR. Persoalannya, adakah Si Azmin tu sudah hilang rasa hormat terhadap Wan Azizah dan merasa dirinya sudah 'Besar Kepala'???

      Semut Hitam at Isnin, Mei 23, 2016

      Delete
    4. Melayu Terancam Jika Jatuh Ke Tangan Pakatan Harapan
      0 panas


      Pakatan Harapan yang dianggotai oleh blok pembangkang seperti Parti Keadilan Rakyat (PKR), Parti Amanah Negara (Amanah) dan DAP.

      Namun begitu... Agaknya apa yang akan berlaku kepada rakyat sekiranya mereka ini berjaya untuk menakluk takhta yang selama ini diidamkan mereka?? Adakah pembangkang yang dikenali dengan kerjasama dalam Pakatan Harapan mampu membela nasib rakyat, khususnya orang Melayu??

      Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad berkata, ancaman yang paling ganas dan paling serius sekali adalah apabila blok pembangkang berjaya menawan Putrajaya. Nasib orang Melayu dan umat Islam di negara ini akan hancur.

      Korang cuba fikir macam ni jela.... Kalau dalam blok pakatan pembangkang itu sendiri pun dorang tak boleh nak kawal, tak boleh nak rancang dengan betul dan tahu bergaduh sama sendiri je.., jadi macam mana la Pakatan Harapan nak menjajah Putrajaya?? Cari hancur pakat dok berebut kuasa. - TiraGomez/UtaraNews.com

      Delete


    5. 2 Jun, 2014
      NGEH KOO HAM (DAP) MAHU UMAT ISLAM HALALKAN MURTAD!!!!
      Datuk Ngeh Koo Ham (DAP) mengeluarkan kenyataan di Parlimen semalam supaya umat islam menghormati murtad. Dengan kata lain, meminta umat islam menghalalkan murtad. isu murtad sebenarnya semakin berleluasa di Malaysia. Datuk Ngeh Koo Ham (DAP-Beruas) berkata, perkara itu berdasarkan peruntukan Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan yang memberi hak mutlak untuk mengamalkan sesuatu agama. Bagaimanapun hak mengamalkan agama yang lain itu adalah untuk mereka yang bukan islam mengamalkan agama mereka, bukan untuk membolehkan umat islam murtad.

      Kita sebagai umat islam harus berjuang menentang gejala murtad. Parti-parti politik yang menghalalkan murtad ini harus ditentang. Kepada umat islam liberal yang menyokong menghalalkan murtad, kamu harus ingat ayat-ayat Al-quran yang secara jelas menunjukkan umat islam adalah berdosa besar sekiranya murtad. Adakah kita umat islam harus membiarkan dosa besar ini berlaku kepada umat islam di Malaysia?..


      Antara ayat yang menyentuh tentang murtad dalam Al-Quran:


      "Adakah kamu pula hendak meminta dari Rasul kamu sebagaimana diminta dari Nabi Musa (oleh kaumnya) dahulu? Dan sesiapa yang menukar iman dengan mengambil kekufuran, maka sesungguhnya ia telah sesat dari jalan yang lurus." (Al-Baqarah 2:108)


      "Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (agama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa." (Al-An'aam 6:153)


      "Dan sesiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi."(A-li'Imraan 3:85)


      "Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (hukum) berperang dalam bulan yang dihormati; katakanlah: "Peperangan dalam bulan itu adalah berdosa besar, tetapi perbuatan menghalangi (orang-orang Islam) dari jalan Allah dan perbuatan kufur kepadaNya, dan juga perbuatan menyekat (orang-orang Islam) ke Masjid Al-Haraam (di Makkah), serta mengusir penduduknya dari situ, (semuanya itu) adalah lebih besar lagi dosanya di sisi Allah. Dan (ingatlah), angkara fitnah itu lebih besar (dosanya) daripada pembunuhan (semasa perang dalam bulan yang dihormati). Dan mereka (orang-orang kafir itu) sentiasa memerangi kamu hingga mereka (mahu) memalingkan kamu dari agama kamu kalau mereka sanggup (melakukan yang demikian); dan sesiapa di antara kamu yang murtad (berpaling tadah) dari agamanya (agama Islam), lalu ia mati sedang ia tetap kafir, maka orang-orang yang demikian, rosak binasalah amal usahanya (yang baik) di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah ahli neraka, kekal mereka di dalamnya (selama-lamanya)." (Al-Baqarah 2:217)

      Selain itu Ngeh Koo Ham juga mahu pergerakan syiah dibiarkan tanpa sekatan. Agak pelik DAP sudah berani masuk campur dalam urusan islam. Ikut suka dia nak membiarkan pergerakan mengkafirkan umat islam. Itu sebabnya umat islam harus berjuang dan menolak PR. PR adalah pakatan yang berpaksikan DAP. Atau dengan kata lain semua urusan harus dinilai dari kaca mata bukan islam. Orang bukan islam akan menilai dari segi logik akal sedangkan umat islam mempunyai iman yang membatasi segala penilaian.

      Rujukan:
      http://www.utusan.com.my/utusan/Parlimen/20140612/pa_05/Koo-Ham-mahu-umat-Islam-hormati-murtad

      Delete
    6. wan Azizah tk pandai bepolitik..ganti kn lah yg lain..cacamarba PKR dibwh nya..dh trang yg nyata..skran agenda nya nk keluar kn Anuar..raakyat tolak tepi

      Delete
    7. Bagi omak pom ok jugaK
      He3

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. saya ingin menyampaikan kepada
      seluruh TKI TKW yang bekerja di negeri orang
      saya IBU RITA seorang TKI DI HONGKONG.
      pengen pulang ke indonesia tapi gak ada ongkos pulang sempat saya putus asah,gaji pun selalu di kirim ke indo untuk biaya anak sekolah,sedangkan hutang banyak,kebetulan teman saya buka-buka internet mendapatkan nomor MBAH LIMPAH..katanya bisa bantu orang melunasi hutang melalui jalan TOGEL..dengan keadaan susah jadi saya coba hubungi MBAH LIMPAH..karna saya pikir tidak ada salahnya kita coba,dan saya minta
      angka bocoran HONGKONG..angka yang di berikan MBAH LIMPAH 4D syukur alahamdulillah ternyata betul-betul tembus 100%,bagi saudarah-saudarah di indo maupun di luar negeri,apabila punya masalah hutang sudah lama belum lunas
      jangan putus asah beliau bisa membantu meringankan masalah anda,dengan meritualkan angka togel ghoib,SINGAPURA/HONGKONG/MALAYSIA DAN LAIN-LAINNYA 2D,3D,4D,5D, atau 6D yang betul-betul tembus,hubungi MBAH LIMPAH di nomor hp: (-085-312-407-999-) silahkan anda buktikan sendiri,saya sudah membuktikan angka dari MBAH LIMPAh..sekarang giliran anda untuk MEMBUKTIKANNYA!!!































      saya ingin menyampaikan kepada
      seluruh TKI TKW yang bekerja di negeri orang
      saya IBU RITA seorang TKI DI HONGKONG.
      pengen pulang ke indonesia tapi gak ada ongkos pulang sempat saya putus asah,gaji pun selalu di kirim ke indo untuk biaya anak sekolah,sedangkan hutang banyak,kebetulan teman saya buka-buka internet mendapatkan nomor MBAH LIMPAH..katanya bisa bantu orang melunasi hutang melalui jalan TOGEL..dengan keadaan susah jadi saya coba hubungi MBAH LIMPAH..karna saya pikir tidak ada salahnya kita coba,dan saya minta
      angka bocoran HONGKONG..angka yang di berikan MBAH LIMPAH 4D syukur alahamdulillah ternyata betul-betul tembus 100%,bagi saudarah-saudarah di indo maupun di luar negeri,apabila punya masalah hutang sudah lama belum lunas
      jangan putus asah beliau bisa membantu meringankan masalah anda,dengan meritualkan angka togel ghoib,SINGAPURA/HONGKONG/MALAYSIA DAN LAIN-LAINNYA 2D,3D,4D,5D, atau 6D yang betul-betul tembus,hubungi MBAH LIMPAH di nomor hp: (-085-312-407-999-) silahkan anda buktikan sendiri,saya sudah membuktikan angka dari MBAH LIMPAh..sekarang giliran anda untuk MEMBUKTIKANNYA!!!

      Delete
    10. Ini semua benda merapu...omakkau ni blogger belacan ke apa? Kau dpt tekanan dari sapa omakkau? Yg penting didulukan...bukan sibuk ulas takde orang datang ceramah, sibuk ulas whatsapp orang...merapu sgt dah ni. Najib & 1mdb kau takut nak selongkar. Tak kisahlah dulu kau sokong pkr, skrg kau sokong pas..utamakan kepentingan rakyat. Kau takde prinsip ke omakkau?? Perjuangan taik kucing namanya!!! Dah mcm kpn, yg tweet merapu dilayannya, penjenayah, taukeh judi haram, taukeh rumah urut dibiarkan bebas. Ptuihhhh!

      Delete
  2. Mengapa Hj Hadi begitu bersemangat dgn PRK SB dan KK?
    Kan di Terengganu tengah krisis besar. Hadi tak teringin ke nak jd MB sekali lagi.
    Jangankah negeri orang dok menyibuk...jaga negeri sendiri. Jangan biar UMNO selesa di Terengganu. dan Hadi dok jadi penasihatnya pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadi bertanding bukan untuk menang.

      Delete
    2. SEMUA INI SALAH DAP.

      Delete
    3. So ko nak PAS buat apa? Cuba citer sikit.. nak suruh fitnah pasal nak projek kena hulur pompuan mcm kt Selangor ke.?

      Delete
    4. fitnah pil kudo ko?? the..hehehee

      Delete
    5. RAFIZI BARU SEDAR, TIPAH KOYAK NI "PEGUAM PENGECUT"!!!

      Hahaha!!! Nampak gayanya, perbalahan dan perpecahan dalaman parti yang selama ini menganggap diri mereka 'Maksum' dari orang lain tu dah semakin ketara dan bertambah meruncing.

      Jika sebelum ini, perbalahan itu hanya dapat dilihat secara samar - samar apabila kartel Timbalan Presiden mula mengatur langkah membayangi pengaruh Presiden parti itu secara subversif.

      Tidak cukup setakat itu sahaja. Malah pendedahan demi pendedahan mengenai kepincangan dalam kepimpinan parti itu juga semakin terserlah dikhalayak ramai untuk tontonan umum.

      Kalau sebelum ini, satu kiriman dari perbualan diantara pimpinan parti itu melalui aplikasi Whatsapp menarik perhatian pelbagai pihak apabila Si Rafizi tu mendakwa berlakunya 'Rasuah Perempuan'.

      Kiriman Whatsapp itu kemudiannya menjadi bualan hangat dikalangan rakyat terutama didalam laman media sosial memburukkan imej parti dan membuatkan Si Rafizi tu kini mula mendiamkan diri.

      Sekarang, satu lagi mengenai perbalahan dikalangan pemimpin PKR itu mula mendapat perhatian apabila dilaporkan bahawa Si Rafizi tu bergaduh dengan Tipah Koyak berhubung beberapa isu.

      Katanya, Si Rafizi tu telah melabelkan Si Tipah Koyak tu sebagai seorang 'Peguam Pengecut' kerana enggan berdebat dengannya dan membiarkan Si Tipah Koyak tu 'Melalak' seorang diri.

      Laporan mengenai pergaduhan diantara Si Rafizi dengan Si Tipah Koyak itu telah dimuat - naikkan melalui laman portal Free Malaysia Today dan menjadi isu hangat dikalangan pengguna media sosial.
      "Bagaimanapun, Latheefa membalas bahawa Rafizi telah menarik balik debat antara mereka dan mengarahkan Rafizi untuk menyusun debat berdasarkan topik-topik yang dibincangkan.
      "Latheefa juga mendakwa Rafizi akan menjadi orang yang paling ‘bodoh’ di negara ini," lapor FMT.
      Walaubagaimana pun, laman portal itu tidak menyiarkan paparan 'Screen Capture' pergaduhan yang dimaksudkan. Ianya sedikit sebanyak telah menimbulkan keraguan dikalangan pembaca.

      Bagi sesetengah pihak, mereka berpendapat laporan itu hanya sekadar satu rekaan semata - mata bagi menutup kepincangan serta kemaluan PKR yang telah terdedah kepada umum sebelum ini.

      Tapi persoalannya, adakah puak PKR tu terlalu BODOH sehingga menganggap rakyat Malaysia ni akan mudah terperdaya dengan wayang 'Politik Retorik' mereka sedemikian rupa?

      Jika benar semua itu hanya sekadar lakonan puak PKR ni semata - mata, maka ianya membuktikan bahawa mereka bukan sahaja cuba nak memperlekehkan pengetahuan rakyat Malaysia. Tetapi turut membuka pekung mereka sendiri dikhalayak ramai!!!

      Semut Hitam at Isnin, Mei 23, 2016

      Delete
    6. PAS boleh mmbantu meningkatkan ekonomi umat Islam... wat Koperasi pun dh cukup....
      Buat usaha Dakwah Dan tarbiah...
      perkara nie bagi saya jelas kebaikkannya Dan mempunyai logik untuk membuatkan Malaysia menjadi negara Islam....
      pelik untuk org Islam adalah biasa...

      #Demokrasi_boleh_disisihkan

      Delete
    7. http://www.ismaweb.net/2016/05/ulama-pan-disingkir-daripada-kesatuan-ulama-sedunia-pimpinan-syaikh-dr-yusuf-al-qadrawi/

      Ulama PAN disingkir daripada Kesatuan Ulama’ Sedunia pimpinan Syaikh Dr Yusuf al-Qadrawi
      May 21, 2016 Berita Utama, Pendapat, Utama 0

      ghani

      Ulama Parti Amanah Negara (PAN), Syaikh Abd Ghani Shamsuddin yang juga Timbalan Penasihat Umum parti berkenaan telah pun disingkirkan dari jawatan Pengerusi Kesatuan Ulama’ Sedunia Cawangan Asia Tenggara, lapor Norani AbgMarzuki BangiKuching

      Kesatuan Ulama’ Sedunia Cawangan Asia Tenggara yang diterajui Abd Ghani adalah salah satu cawangan Kesatuan Uama Dunia pimpinan Syaikh Dr Yusuf al-Qaradawi.

      Pemberitahuan tentang pemecatan Abd Ghani dimaklumkan oleh Wan Norhaziki Wan Halim yang melawat pimpinan Kesatuan Ulama’ Seduniat di Doha baru-baru ini.

      Kenyataan lengkap Wan Norhaziki dilapirkan seperti di bawah :

      Pesanan dan Amanat Syaikh Dr. Ali al-Qaradaghi, SU Agung Kesatuan Ulama’ Sedunia & Naib Pengerusi Majlis Fatwa Eropah

      Selesai mesyuarat Lembaga Syariah bersama Syaikh Dr. Ali al-Qaradaghi di sebelah pagi, saya telah meluangkan masa melawat Ibu Pejabat Kesatuan Ulama’ Sedunia serta menziarahi beliau di rumahnya sebagai memenuhi jemputan peribadinya.

      Alhamdulillah, banyak isu semasa yang melanda ummah yang beliau kongsikan kepada saya, berserta beberapa pesanan dan amanat agar saya menyampaikannya kepada mereka yang tidak hadir.

      Beliau memulakan pesanannya dengan menyebut tuntutan syarak ke atas nasihat-menasihati antara sesama Muslim tanpa mengira darjat, yang seharusnya diamalkan dan dihidupkan. Setiap insan sentiasa memerlukan nasihat termasuklah ulama’ sendiri, berdasarkan hadith Nabi SAW, “Agama itu (tertegak) dengan nasihat…”

      Khusus buat umat Islam di Malaysia, beliau berpesan agar bersungguh-sungguh dalam memelihara aqidah ahli sunnah wa al-jama’ah dan berwaspada terhadap segala ancaman Syiah.

      Beliau memberikan iktibar terhadap gerakan penghapusan etnik ahli sunnah yang sedang berlangsung dengan giatnya hari ini di Iraq dan Syria serta segala ketidakstabilan politik yang berlaku di lain-lain negara Teluk hari ini merupakan konspirasi puak Syiah yang berpusat di Tehran.

      Mereka dikatakan mempunyai perancangan yang penuh rapi lagi strategik dalam merealisasikan misi Syiahnisasi dan Iranisasi.

      Menurutnya, puak Syiah sanggup berbuat apa sahaja bahkan bekerjasama dengan kuffar demi memerangi ahli sunnah.

      Tambah beliau lagi, Syiah kini sudah mula melebar luaskan pengaruhnya di Afrika bahkan di Indonesia.

      Menurut beliau, salah sebuah parti politik di Indonesia hari ini telah dipimpin oleh para penganut Syiah dan kini menganggotai dewan permesyuaratan rakyat.

      Justeru beliau memberikan peringatan kepada umat Islam di Malaysia agar jangan sesekali memberi ruang, peluang dan kuasa kepada mana-mana politikus yang disyaki cenderung kepada fahaman Syiah (tasyayyu’) kerana mereka amat ‘berbahaya’.

      Bersabit isu Syiah ini juga, beliau menyatakan bahawa Syaikh Dr Yusuf al-Qaradawi (Pengerusi Kesatuan Ulama’ Sedunia) sedang dalam proses menyiapkan penulisan sebuah buku khusus berhubung penyelewengan fahaman Syiah. (Saya terlupa judul buku yang dinyatakannya)

      Pesanan beliau yang kedua ialah agar umat Islam bersungguh-sungguh dalam menerapkan nilai-nilai Islam di dalam segenap aspek kehidupan, baik politik, ekonomi, perundangan, kemasyarakatan dan sebagainya.

      Berhubung isu-isu politik terkini di Malaysia, beliau ada menyatakan kepada saya bahawa nama beliau dan Syaikh Dr. Yusuf al-Qaradawi telah diputarbelit kononnya beliau dan Syaikh Dr. Yusuf al-Qaradawi telah memberikan sokongan dan pengiktirafan (mewakili Kesatuan Ulama’ Sedunia) ke atas penubuhan sebuah parti politik baru di Malaysia.

      Delete
    8. Sambungan

      http://www.ismaweb.net/2016/05/ulama-pan-disingkir-daripada-kesatuan-ulama-sedunia-pimpinan-syaikh-dr-yusuf-al-qadrawi/

      Ulama PAN disingkir daripada Kesatuan Ulama’ Sedunia pimpinan Syaikh Dr Yusuf al-Qadrawi


      Ini bermula melalui program ziarah delegasi parti politik berkenaan ke rumahnya dan salah seorang dari delegasi tersebut telah bergambar kenangan dengannya.

      Syaikh Ali telah mensyaratkan padanya agar tidak mendedahkan foto tersebut kepada umum kerana khuatir seandainya pertemuan tersebut disalah anggap dan diputarbelit oleh pihak-pihak tertentu.

      Malangnya, pemimpin tersebut telah berbuat ‘khianat’ dengan mendedahkannya kepada umum, lalu diada-adakan cerita kononnya beliau dan Syaikh Dr. Yusuf al-Qaradawi yang mewakili Kesatuan Ulama’ Sedunia telah memberikan pengiktirafan ke atas penubuhan parti tersebut!

      Menurut beliau, Syaikh Dr. Yusuf al-Qaradawi enggan bertemu dengan delegasi parti politik baru dari Malaysia itu biarpun telah dimohon.

      Sehubungan dengan itu juga, Syaikh Ali meminta saya memaklumkan kepada sahabat-sahabat di Malaysia bahawa Syaikh Abd Ghani Shamsuddin, Timb. Penasihat Umum parti berkenaan telahpun disingkirkan dari jawatan Pengerusi Kesatuan Ulama’ Sedunia Cawangan Asia Tenggara atas faktor-faktor tertentu.

      Syaikh Ali menegaskan bahawa pendirian beliau ini adalah persis sebagaimana pendirian Syaikh Dr. Yusuf al-Qaradawi serta pendirian rasmi Kesatuan Ulama’ Sedunia.

      Sebelum pulang, Syaikh Ali telah menghadiahkan saya sebuah buku terbaru beliau yang baru diterbitkan dalam bulan ini berjudul, “Ijarah al-A’yan wa Tatbiqatuha al-Mu’asirah: al-Ijarah al-Muntahiyyah bi al-Tamlik wa Sukuk al-Ijarah”, berserta dua lagi buku beliau yang masing-masing berjudul “Hukm al-Istithmar fi al-Islam” dan “Ahkam al-Mabit fi Ayyam al-Tashriq”.

      Sesungguhnya coretan ini adalah benar dan ianya merupakan amanat beliau kepada saya untuk disampaikan.

      Wan Norhaziki Wan Halim
      19/01/2016; 2:51 AM

      Delete
    9. Ulamak pas la tu yg bg maklumat palsu kat qardhawi

      Delete
  3. Sudah pasti PRK Sg Besar akan ada 3 penjuru. PAS mesti bertanding sbb mereka kuat. Dulu dgn PR mereka cuma kalah 399 undi saja. Tanpa PR mereka pasti menang besar. Undi Cina DAP cuma 30% saja. Pergi mamposlah dgn DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAN TAKUT TENGOK CERMIN, RUPA MACAM "HANTU"!!!

      Heh! Beria - ia la orang bagi amaran dan mengingatkan puak parti KUALI pimpinan Si Mat Sabut tu supaya mencerminkan diri mereka sebelum berangan - angan nak bertanding dalam Pilihan Raya.

      Kalau sebelum ini pun, sewaktu Pilihan Raya Negeri Sarawak diadakan, puas jugak Si Mat Sabu tu jadi peminta sedekah hanya semata - mata untuk membantu jentera mereka berkempen.

      Itu baru kita sebut bab kewangan. Dah terang - terangan puak parti KUALI pimpinan Si Mat Sabu tu tak mampu. Inikan pulak kalau kita persoalkan mengenai isu sokongan dari jentera akar umbi.

      Kat mana puak parti KUALI pimpinan Si Mat Sabu tu nak kutip orang yang nak buat kerja kempen sepanjang Pilihan Raya Kecil itu diadakan nanti? Jentera bukan boleh dikutip macam duit.

      Jadi, memang saranan yang diberikan oleh pimpinan PAS ni ada asasnya. Sepatutnya pemimpin parti KUALI Si Mat Sabu tu sedar dan cermin diri mereka sendiri terlebih dahulu. Jangan suka sangat berjalan nak mendongak ke langit tak tentu arah!!!
      KUALA KANGSAR - Ekoran Parti Amanah Negara (PAN) berdegil mahu bertanding dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) yang akan diadakan pada 18 Jun ini, Pesuruhjaya Pas Perak, Razman Zakaria menggesa parti serpihan itu untuk 'cermin diri' sebelum mahu bertanding khususnya di Parlimen Kuala Kangsar

      Razman berkata, PAN tak perlu berlagak seperti sebuah parti yang sudah matang apabila menggesa Pas untuk beralah dan memberi laluan kepada Pakatan Harapan, sebaliknya PAN perlu 'cermin diri' terlebih dahulu sebelum meneruskan hasrat bertanding kerusi yang merupakan kerusi tradisi Pas sejak 1959.

      "Amanah yang kononnya profesional, sebelum masuk bertanding bacalah dahulu latar belakang... Kaji undi teras. Untuk pengetahuan, Pas mempunyai cawangan di semua 26 peti undi dalam Parlimen Kuala Kangsar dan setiap cawangan kami ada ahli.

      "Amanah baru ditubuhkan, anggota jawatankuasa (AJK) di kawasan pun tak cukup berbanding dengan kita (Pas) yang mana 20 hingga 30 peratus AJK di cawangan itu adalah penyokong kuat," kata Razman Zakaria.

      Semut Hitam at Sabtu, Mei 21, 2016

      Delete
    2. Utaranews.com/2016/03/pemimpin-pan-memang-gila-kuasa-mat-sabu.html

      Bekas Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu yang kini merupakan Presiden Parti Amanah Negara (PAN) mengesahkan pemimpin Pas yang mengikut jejak langkahnya merupakan pemimpin yang gila kuasa.

      Menurut Mat Sabu, beliau serta rakan-rakannya yang lain menubuhkan parti Islam yang baru kerana kecewa dengan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang tidak mahu menguasai pentadbiran negara.

      "Sebab presiden parti lama saya (PAS) berkata tidak bertujuan untuk berebut kuasa. Kami (PAN) nak rebut kuasa. Tak guna kita buat makan malam, kita buat kutipan derma, bertanding pilihanraya tapi tak mahu kuasa," kata Mat Sabu.

      Patutlah sanggup tubuhkan parti baru... Rupa-rupanya nak kan jawatan dan kuasa... Memang bodoh betul pemimpin-pemimpin PAN ni... Dah tahu Mat Sabu tu bodoh, boleh pula pi ikut sekali.

      Mat Sabu pun pernah berkata ketika beliau masih bersama Pas, seandainya dirinya keluar dari Pas satu hari nanti, jangan ada mana-mana ahli Pas mengikut jejaknya kerana ketika itu Mat Sabu dah jadi bodoh... Mat Sabu sendiri yang cakap tau... Bukan rekaan atau fitnah ye!!

      Maksud Presiden Pas tidak mahu menguasai pentadbiran negara bukan seperti dimaksudkan Mat Sabu... Sebaliknya, maksud Hadi adalah tidak mahu menguasai pentadbiran negara dengan cara 'kotor'.

      Delete
    3. Pas misti tegolek dog punye..he3

      Delete
    4. Bkn muka mcm hantu..tapi muka sebijik mcm dap

      https://aidcnews.wordpress.com/2016/05/27/halangan-daripada-dap-pan-punca-kelewatan-abdul-hadi-bentang-usul/

      Delete
  4. Yg penting diketahui..PAS ni takda pendirian dlm politik. Mereka
    guna agama utk pertahankan hujah politik songsang mereka. Menggunakan lebai serban dan jubah mereka utk menghalalkan politik bodoh mereka. KASIHAN aku tengok walaunta2 PAS dibodohkan oleh org yg mwngaku ulamak tetapi bodoh dlm bab politik

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Tahi Judi Cuba Lari? Bapak Borek..."

      Tapi pada masa yg sama ada yg jadi Tahi Barua dari Pati Angkat Najis.

      Lupakanlah Tahibarua oiiiiiiiiiii. DAP pun dah cemoih dgn hangpa. Pemimpin lagi ramai dari ahli. Lepas tu plak berpecah kepada 3 . Satu fraksi syiah, satu lagi liberal dan terakhir plak pengikut JIM Hendrix.

      Ayoyooooooooooo mau Khadam Selfie lempar mikrofon lagi.

      Itu sebabla Kaler Woren jadi bahan ketawa bani melayu

      Delete
    2. https://aidcnews.wordpress.com/2016/05/27/halangan-daripada-dap-pan-punca-kelewatan-abdul-hadi-bentang-usul/

      Delete
  5. Dulu PAS zaman alm.tokguru dan alm.ust.fadzil kita punya respect melangit bro...karamah yg ada pd mereka menyatukan Jemaah sebagai satu bendalir alloy. Sayangnya...mereka pergi dahulu sblm sempat kita menumbangkan para keparat di putrajaya...yang tinggal sekarang bukan lagi PAS tapi ALLAGAP-PAS...KARI MAMAK...KHAKKK PTUIHHHH..RIAK, SOMBONG, ANGKUH, DIA SAJA YANG ISLAM, DIA SHJ YAG BETUL, DIA SAJA YG NK MASUK SYURGA...ORG LAIN SEMUA KE NERAKA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ranews.com/2016/03/pemimpin-pan-memang-gila-kuasa-mat-sabu.html

      Bekas Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu yang kini merupakan Presiden Parti Amanah Negara (PAN) mengesahkan pemimpin Pas yang mengikut jejak langkahnya merupakan pemimpin yang gila kuasa.

      Menurut Mat Sabu, beliau serta rakan-rakannya yang lain menubuhkan parti Islam yang baru kerana kecewa dengan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang tidak mahu menguasai pentadbiran negara.

      "Sebab presiden parti lama saya (PAS) berkata tidak bertujuan untuk berebut kuasa. Kami (PAN) nak rebut kuasa. Tak guna kita buat makan malam, kita buat kutipan derma, bertanding pilihanraya tapi tak mahu kuasa," kata Mat Sabu.

      Patutlah sanggup tubuhkan parti baru... Rupa-rupanya nak kan jawatan dan kuasa... Memang bodoh betul pemimpin-pemimpin PAN ni... Dah tahu Mat Sabu tu bodoh, boleh pula pi ikut sekali.

      Mat Sabu pun pernah berkata ketika beliau masih bersama Pas, seandainya dirinya keluar dari Pas satu hari nanti, jangan ada mana-mana ahli Pas mengikut jejaknya kerana ketika itu Mat Sabu dah jadi bodoh... Mat Sabu sendiri yang cakap tau... Bukan rekaan atau fitnah ye!!

      Maksud Presiden Pas tidak mahu menguasai pentadbiran negara bukan seperti dimaksudkan Mat Sabu... Sebaliknya, maksud Hadi adalah tidak mahu menguasai pentadbiran negara dengan cara 'kotor'.




      KOMEN JEFF HULU BERNAM KAT BAWAH NI


      Dah kotor itu sebab orang panggil tahi, contohnya tahi judi, tahi loji dll. Ini bukan lagi tahi, tapi PATI ANGKAT NAJIS.

      PATI maksudnya Pekatan cecair

      Delete
  6. Barua2 PAN sila komen banyak2 kat bawah ni, sebab orang tak baca! Fook you PANdusta

    ReplyDelete
  7. Elehhhhhhhhhh

    PAN Imayam pilih dan hormat siapa?

    A. Ramasamy DAP
    B. Zakir Naik

    Berpeluh Mat Sabu nak jawab soalan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takla...cool jer mat sabu jwb...boleh sya mintak talian hayat...saya nk call tokong mintak advice dulu...hello...hello....hehehehe sori kredit abis

      Delete
    2. Tak habis2 ko jd setan bertanduk buat fitnah

      Delete
  8. Abang Mike Khadam Al Selfie wajib bertanding sebab boleh kalah kali ke 4 pilihanraya berturut2

    Kah kah kah balik la

    ReplyDelete
  9. TAK SABAR NAK KUTUK PAS KERANA MENDAPAT UNDI KE-3 TERBANYAK DI PRK KLUALA KANGSAR DAN SG BESAR,

    SEMOGA DOA 60 TAHUN PAS DIMAKBUL TUHAN UNTUK MENANG.
    SEMOGA INSAF JUGA DARI MENJEBON DAN MEMBARUA JAMAAH SENDIRI.
    SEMOGA MENJADI PENGANUT ISLAM YG MENENANGKAN BUKAN ADU DOMBA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah sebabnya Wala' bertingkat. Talibarut wala' khadam, Khadam.pula wala' DAP walaupun Ramsamy panggil Zakir Naik Satan.


      MAT SABU NAIK "SAWAN" BACA KENYATAAN HADI AWANG!!!

      Sudah pasti ramai yang akan tersentap apabila mereka membaca kenyataan yang dibuat oleh Presiden PAS ni secara terbuka. Yang berguling - guling atas jalan raya pun pasti ramai jugak.

      Nak pulak bagi pengikut - pengikut parti Kuali yang dipimpin oleh Si Mat Sabu tu. Dah tentu diorang akan meroyan macam orang hilang akal setiap kali Hadi Awang membuat kenyataan media.

      Hari ini Hadi Awang berkata, PAS tidak bimbang dengan kewujudan Parti Amanah Negara (PAN) kerana parti itu cuma parti serpihan PAS yang tidak mendapat sokongan ramai umat Islam.

      Malah Presiden PAS itu juga turut menegaskan bahawa PAN yang ditubuhkan oleh bekas pemimpin PAS yang bertindak keluar parti hanya setakat disertai sekumpulan kecil penyokongnya.
      “Mereka yang keluar PAS menubuh PAN di mana ahlinya tak sampai satu peratus daripada 1.1 juta ahli PAS sekarang, Tak sampai satu peratus jumlah mereka. Kita menganggap sebagai serpihan,” katanya dalam satu temubual dengan wartawan sebuah akhbar berbahasa Cina baru-baru ini.
      PAN dibawah pimpinan Si Mat Sabu tu telah ditubuhkan oleh bekas pemimpin PAS yang disingkirkan daripada jawatan masing-masing dalam pemilihan parti itu pada Jun tahun lalu.

      Bekas pemimpin PAS terbabit disingkirkan kerana dilihat terlalu cenderung dan taksub dengan agenda perjuangan dasar DAPigs serta PKR) yang bertentangan dengan prinsip Islam.

      Gabungan PAN, DAPigs dan PKR kemudian menubuhkan Pakatan Haprak bagi menggantikan Pakatan Haramjadah yang dibubarkan bagi mengeluarkan PAS daripada gabungan tersebut.

      Menjawab satu soalan lain, Abdul Hadi Awang tidak menolak kemungkinan PAS akan bekerjasama semula dengan DAPigs sekiranya parti itu menerima pelaksanaan undang-undang hudud.

      Kepimpinan DAPigs sebelum ini lantang menentang cadangan yang dibuat oleh PAS untuk melaksanakan undang - undang di Kelantan dengan menyifatkan hudud sebagai undang - undang kuno dan zalim.

      Semut Hitam at Ahad, April 17, 2016

      Delete
  10. Walaupun Artis banyak berhijrah tutup aurat, tetapi DAP anti pakaian bertudung dan PAN pula gagal menegur. ini adalah kerana PAN adalah Khadam DAP
    Sila baca bangkangan DAP mengenai pakaian tutup aurat

    Lagi Wakil Rakyat DAP Pertikai Islam - Chong Eng Pula Pertikai Saranan JAIS Tutup Aurat


    Wakil-wakil Rakyat DAP semakin lantang mempertikaikan Islam. Memetik laporan New Malaysian Post, Pengerusi DAP Serian, Edward Andrew Luwak mendakwa peraturan dalam MRSM yang melarang membawa masuk barang seperti salib dan Bible menimbulkan kebimbangan ibu bapa berketurunan Dayak.

    Katanya, sekatan dan larangan ini menyebabkan ibu bapa keturunan Dayak tidak menghantar anak mereka ke kolej sebegini kerana takut anak mereka dipengaruhi ajaran Islam. Selain itu, Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng juga pula mendakwa peraturan di MRSM boleh mewujudkan perasangka tidak baik antara kaum di negara ini.

    Bagi menjawab persoalan berkenaan, bacalah luahan hati daripada seoarang pelajar MRSM yang juga bukan bumiputera dan beragama Islam, Darren Lai di laman sosial Facebook beliau seperti di bawah:




    Hari ini pula, EXCO DAP Pulau Pinang, Chong Eng pula mempertikaikan Khutbah Jumaat yang disediakan oleh Jabatan Agama Islam Selangor yang menggesa wanita menutup aurat untuk mencegah kemungkinan berlaku permerkosaan terhadap wanita. Baca laporan The Malaysian Insiders, di sini.

    Menutup aurat adalah tuntutan dalam Islam. Ia adalah sebahagian tuntutan agama yang perlu ditaati oleh orang Islam. Kenapa Chong Eng, seorang bukan Islam hendak mempertikaikan Khutbah Jumaat yang hanya mengajar orang Islam mengenai tuntutan agamanya?

    Lagipun lihatlah ini nyonya. Kalau dia berbogel sekalipun, perogol pun mati pucuk, jangan kata nak rogol! Lu memanglah tak perlu tutup aurat pun. Haiya!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul juga parti tua bangka dah 60 tahun umur tapi tak menang menang. Doa tak makbul.

      tengah fikir apa alasan balaci pas nak cakap bila mendapat tempat ke-3 di dua-dua PRK.
      Banyak ulama lain kita boleh ikut asal jangan ulama pas yg menjebon ahli sendiri sudah,

      Delete
    2. Masalahnya ulamak DAP hanya PAN je boleh ikut.. Tak sampai satu peratus pun nak ikut PAN..kasihan.. kununnya nak tarik simpati dgn buat parti baru tapi tak kemana jua..

      Delete
    3. Ulamak pas dah menjibon umno.
      Sbb tu mutamar pakai tanjak dan 2 keris. Umno pun 1 keris je...
      Agaknya keris tu nak guna lawan otomen tarooo kot...

      Delete
  11. Kapada menulis berkenaan ramasamy berkenaan kunjungan zakir naik . Ramasamy dah mintak maaf.. kita manusia tak tahu dia iklas ke tidak..klu dia mintak maaf iklas.. kita beragama islam kena terima.. sesiapa pun minta maaf kena terima bukan mempersendakan..bukan ke org dah minta maaf dan di persenda ada hukum.( takkan yg mempersendakan pengikut pas)
    Lagi satu aku tgk berkenaan copypag2 berkenaan murtad dan hubungan sejenis tu. Asyik di canang parti amanah dan dap pernah sentuh isu tu.memang betul pimpinan parti sentuh isu tu.. cuma nak tanya..yg selalu copypag tu kaki membaca ke..?. 2 isu tu kalau nak tahu..sape pemimpin malaysia tandatangan utk jadi ahli bangsa bangsa bersatu dulu kena terima piagam PBB. Dlm piagam ada tercatat 2 isu tu. 2 isu tu pun ada dlm perlembagaan malaysia. Apa tindakkan kita..kalau ahli2 pas sebok pasal amanah dan dap pasal isu itu..kerja keras lah utk ubah perlembagaan malaysia... mesti dpt 2/3 kerusi perlimen baru boleh ubah... Baru rakyat yg agama islam dlm malaysia bangga dgn parti pas.. kalau setakat jadi penasihat.. kirim salam 2 isu tu nak di keluarkan dr perlembagan malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi babi, si mamat tu minta maaf kepada rakyat malaysia. Dia tak minta maaf pun kat zakir naik.

      Panggil orang satan

      Macam ni la aku minta maaf kat rakyat malaysia sebab panggil kao babi pati angkat najis. Tapi aku tak minta maaf kpd kao.

      Fook you

      Delete
    2. Lelaki dicermin adalah khadam.DAP. semulia2 manusia di mata PAN adalah DAP. Sehina2 manusia dimata PAN adalah orang islam ahlul sunnah. Lebih2 lagi kalau orang islam keturunan melayu, maka PAN akan hina sehinanya mereka ini.

      Mungkin juga DAP adalah lrbih mulia dari Imam Ahmad, Imam Bukhari dan Imam muslim di mata PAN.

      Kalau zaman dulu kita panggil PAN ni harakat jamiat abdullah bin ubay

      Delete
    3. Anon 4.51 adalah ahlak orang islam untuk dicontohi olih orang bukan islam.

      Delete
    4. 4.51 adalah anak buah al abodouhi

      Delete
  12. Lagi Nasib Melayu Kuala Kangsar dan Sungai Besar akan menjadi semalang orang melayu Penang jika PH melalui taikonya DAP dan talibarut mereka menang pilihanraya

    http://www.ismaweb.net/2016/05/tanah-melayu-di-p-pinang-semakin-kecil-pensyarah/

    Tanah Melayu di P.Pinang semakin kecil: Pensyarah

    GEORGE TOWN, Rabu — Pengarah Pusat Penyelidikan Dasar dan Kajian Antarabangsa (CenPRIS) Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Madya Dr Azeem Fazwan Ahmad Farouk berkata berikutan pembangunan pesat yang berlaku di Pulau Pinang, tanah milik orang Melayu di negeri itu semakin berkurangan dari tahun ke tahun.

    Beliau berkata menerusi kajian yang dijalankan oleh USM pada 2008 mendapati keseluruhan tanah milik orang Melayu di Pulau Pinang hanya tinggal 20.41 peratus dan peratusan itu dipercayai semakin mengecil apabila orang Melayu sendiri menjualnya kepada bangsa lain.

    “Ini merupakan manifestasi hasil daripada paradigma yang digunakan oleh negara sejak tahun 1957 iaitu untuk menjadi negara pembangunan. Ini disebabkan proses penjajahan yang lama yang telah berlaku.

    “Dalam usaha itu, kita terlupa untuk mencari keseimbangan dan itulah yang berlaku sekarang iaitu pembangunan yang tidak seimbang yang akhirnya merugikan masyarakat sendiri,” katanya kepada pemberita sempena forum ‘Traditional Kampungs in Penang: The Need For Mindset and Policy Shift’ di USM di sini hari ini.

    Sementara itu ahli akademik Prof Emeritus Datuk Hood Salleh berkata pembangunan dan pemodenan tidak perlu dilaksanakan dengan terburu-buru sehingga melenyapkan kewujudan perkampungan Melayu.

    Beliau berkata kesederhanaan dan keseimbangan dalam pembangunan perlu diberi penekanan supaya tidak ada golongan yang menerima kesan buruk daripada pembangunan selepas tanah mereka dijual dan dibangunkan pemaju.

    Katanya, pihak bertanggungjawab seharusnya membuat lebih banyak rujukan dan bertanya kepada rakyat terlebih dahulu sebelum melaksanakan sesuatu pembangunan bagi memastikan ia lebih bersifat perikemanusiaan.

    “Modenisasi atau membangunkan sesuatu penempatan mesti boleh perlahan sedikit, tak perlu terburu-buru buat bangunan besar-besar oleh kerana kita ada duit.

    “Saya fikir rakyat ada hak untuk bertanya kenapa terburu-buru nak buat bangunan yang tinggi dan besar,” katanya.

    Presiden Persatuan Melayu Pulau Pinang (Pemenang), Tan Sri Mohd Yussof Latiff pula berkata pihaknya sedang merangka satu memorandum bagi menubuhkan tabung tanah menerusi qariah masjid untuk diserahkan kepada Yang di-Pertuan Agong.

    Beliau berkata sebahagian wang kutipan zakat yang berlebihan juga boleh digunakan untuk membeli tanah khusus untuk orang Melayu.

    Terdahulu semasa berucap, beliau berkata sembilan sebab mengapa orang Melayu menjual tanah mereka ialah disebabkan desakan hidup, gaya hidup, mudah ditipu, kurang kesedaran sejarah dan warisan, orang Melayu sendiri menjadi broker tanah, dasar pembangunan, tiada perancangan jangka panjang, agensi kerajaan yang gagal dan tidak ramai pemimpin Melayu yang benar-benar jujur.

    Beliau berkata kajian mendapati kebanyakan orang Melayu telah kehilangan tempat tinggal kerana rumah mereka dibina di atas tanah milik orang bukan Melayu seperti di Kampung Jalan Pokok Asam, Kampung Binjai, Teluk Kumbar dan Bayan Lepas.

    “Walau apa pun status tanah itu, sama ada tanah persendirian atau tidak, kampung-kampung di tanah ini akan hilang ditelan arus pembangunan jika kita leka dan tidak berbuat sesuatu untuk menyelamatkannya,” kata Mohd Yussof. — Bernama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berapa kali mau copy paste. Walaon PAS nih dah kering idea ke? Klu begini tahap pemikiran walaon PAS 60 tahun lg pun x menang pilihanraya.

      Delete
    2. Pengundi sg besar dan kk jgn undi PAS. Parti yg dah rosak. Guna agama utk cari makan.

      Delete
    3. Dah 60 tahun PAS ditubuhkan tp masih dapat undi ke-3. Malu dgn PAN yg baru 6 bulan tp dpt undi yg banyak.

      Delete
    4. Harap serban je yg besar tp hati busuk. Macamana Allah nak beri kemenangan klu hati busuk. Orang laen semua x Islam. Mereka saja yg lebih Islam.

      Delete
    5. Raya ni guru agama di Penang dpt bonus. Guru agama di Jelanran ada ke? Hari2 ratib Isle..Isle..tp kebajikan guru agama diabaikan. Inilah contoh negeri Kerajaan PAS.

      Delete
    6. Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) Mohamad Sabu adalah antara nama terbaik dicalonkan untuk bertanding pada pilihan raya kecil parlimen Sungai Besar.

      Selain Mohamad atau dikenali sebagai Mat Sabu, turut dinamakan ialah Timbalan Presiden AMANAH, Salahuddin Ayub serta bekas menteri besar Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

      Menurut Pengarah Komunikasi AMANAH Khalid Samad, nama-nama tersebut juga telah dipersetujui oleh DAP Selangor.


      Bagaimanapun, Khalid berkata, calon yang bakal bertanding di kerusi itu belum diputuskan kerana pihaknya masih lagi membuat tinjauan terhadap pengundi di Sungai Besar.

      "Ya Mat Sabu antara nama calon tetapi selain dia kita juga namakan Salahuddin dan juga Nizar".

      Kalau dicalonkan Dato Hussam pun molek juga. Biar terbarai serban Hj Hadi dilondehkan oleh Datuk Hussam.
      PAN kini mempunyai paling ramai pemimpin berkaliber. Paling ditakuti oleh Hj Hadi.
      Inilah akibat daripada mulut celupar Hj Hadi yang sesuka hati menjebonkan jemaah sendiri.

      Delete
    7. Masih ada ker manusia bengong yg nak bg undi kat parti yg dikepalai oleh PANkhianat nih? kesian lak tgk puak2 PH ni berebut nak bertanding, mcm anjing lapar...wakakakaka

      Delete
    8. Ketua Pemuda AMANAH Sarawak, Sdra Fadillah Sahari yang bertanding di DUN Semop, tidak hilang deposit

      Ketua Pemuda PAS, Mohammad Arifiriazul Paijo yang bertanding di DUN Lambir telah hilang deposit.

      Delete
    9. Tapi jumlah undi PAS tetap lebih dari undi rosak!

      Delete
    10. Pas sibok kecoh 1 donia nak masuk tanding 11 tempat. Kompiden bole menang...

      Last2 habuk tarakkkkkk...
      1 pom tarakkkkk menang..
      Jumlah undi turon....

      Kahkahkahkah
      Parti 60 tahun pom bodo gile

      Delete
  13. Kalo rakyat kedua-dua PRK tu nanti memilih pembangkang, bermakna mereka itulah paling bangang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih bangang lagi kalu pilih pas pis pus cap telo penyu

      Delete
  14. Saya cabar parti yg bakal calonnya dah dapat redha dari DAP bertanding..ingatlah wahai pengundi k kangsar dan sg besar..

    Ingat PAN ingat DAP..
    Undi PAN mcm undi DAP..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dap dah tentu kapir tapi yg pengikut pas yg nak terikut ikut perangai kapir apasal. Kalau isle tak la menjebon dan membarua jamaah sendiri, tak la menuduh pil kuda tanpa bukti.....

      Delete
    2. Ketua Pemuda AMANAH Sarawak, Sdra Fadillah Sahari yang bertanding di DUN Semop, tidak hilang deposit

      Ketua Pemuda PAS, Mohammad Arifiriazul Paijo yang bertanding di DUN Lambir telah hilang deposit.

      Delete
    3. Ada satu parti hilang deposit dan undinya kurang dari undi rosak!

      Delete
  15. Memandangkan keputusan kedua-dua prk ini tidak beri apa2 kesan baik kpd BN mahu pun Pakatan adalah elok sekali dibenarkan pertandingan ini menjadi lima penjuru iaitu BN dan keempat-empat parti pembangkang.Setelah diumumkan kelak akan keputusan prk tersebut kita tolak undi yg pergi pada BN kemudian kita kira berapa undi yang pergi kepada DAP,PAS,PKR dan PAN.Disitu jelas dapat dilihat parti mana yang paling glamor dan parti mana pulak yang paling singkek.Berebut kerusi takdak kesudahannya.Prk ini adalah peluang keemasan untuk menguji populariti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok le tu main laga kepala ramai2 meriah sket..hehehe

      Delete
  16. saya ingin menyampaikan kepada
    seluruh TKI TKW yang bekerja di negeri orang
    saya IBU RITA seorang TKI DI HONGKONG.
    pengen pulang ke indonesia tapi gak ada ongkos pulang sempat saya putus asah,gaji pun selalu di kirim ke indo untuk biaya anak sekolah,sedangkan hutang banyak,kebetulan teman saya buka-buka internet mendapatkan nomor MBAH LIMPAH..katanya bisa bantu orang melunasi hutang melalui jalan TOGEL..dengan keadaan susah jadi saya coba hubungi MBAH LIMPAH..karna saya pikir tidak ada salahnya kita coba,dan saya minta
    angka bocoran HONGKONG..angka yang di berikan MBAH LIMPAH 4D syukur alahamdulillah ternyata betul-betul tembus 100%,bagi saudarah-saudarah di indo maupun di luar negeri,apabila punya masalah hutang sudah lama belum lunas
    jangan putus asah beliau bisa membantu meringankan masalah anda,dengan meritualkan angka togel ghoib,SINGAPURA/HONGKONG/MALAYSIA DAN LAIN-LAINNYA 2D,3D,4D,5D, atau 6D yang betul-betul tembus,hubungi MBAH LIMPAH di nomor hp: (-085-312-407-999-) silahkan anda buktikan sendiri,saya sudah membuktikan angka dari MBAH LIMPAh..sekarang giliran anda untuk MEMBUKTIKANNYA!!!































    saya ingin menyampaikan kepada
    seluruh TKI TKW yang bekerja di negeri orang
    saya IBU RITA seorang TKI DI HONGKONG.
    pengen pulang ke indonesia tapi gak ada ongkos pulang sempat saya putus asah,gaji pun selalu di kirim ke indo untuk biaya anak sekolah,sedangkan hutang banyak,kebetulan teman saya buka-buka internet mendapatkan nomor MBAH LIMPAH..katanya bisa bantu orang melunasi hutang melalui jalan TOGEL..dengan keadaan susah jadi saya coba hubungi MBAH LIMPAH..karna saya pikir tidak ada salahnya kita coba,dan saya minta
    angka bocoran HONGKONG..angka yang di berikan MBAH LIMPAH 4D syukur alahamdulillah ternyata betul-betul tembus 100%,bagi saudarah-saudarah di indo maupun di luar negeri,apabila punya masalah hutang sudah lama belum lunas
    jangan putus asah beliau bisa membantu meringankan masalah anda,dengan meritualkan angka togel ghoib,SINGAPURA/HONGKONG/MALAYSIA DAN LAIN-LAINNYA 2D,3D,4D,5D, atau 6D yang betul-betul tembus,hubungi MBAH LIMPAH di nomor hp: (-085-312-407-999-) silahkan anda buktikan sendiri,saya sudah membuktikan angka dari MBAH LIMPAh..sekarang giliran anda untuk MEMBUKTIKANNYA!!!

    ReplyDelete
  17. Anonymous 4.51.. tak kesah kau nak mengelar aku apa..kalau itu satu dosa.. cari je aku kat SANA nanti. Aku pun tak tahu mengapa lah pengikut2 pas skg..mengelar dan melebel org tanpa rasa bersalah. Kalau berlainan parti semua tidak heran.. tp apa yg terjadi pada datok iskandar tempohari sesuatu yg di luar akal manusia.. itu satu parti.. boleh bg komen2 begitu. Aku rasa selepas ini takkan jumpa ahli2 parti pas spt zaman TGNA.. kelembutan dan budi bahasa memikat semua org.. kita tgk je luncai terjun dgn labu2nya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas dah bosan kafirkan umno..
      maki hamun umno...
      doa ko ko kat umno...
      semua Allah tak makbul...
      skang masa nak maki ahli sendiri plak...jgn ko sibok...

      Delete
    2. pas memang bodoh! dah jadi keldai tunggangan hadi dan hadi dimainkan bontot oleh najib! kah! kah! kah! korang masih buta lagi ke? kah! kah! kah! rupa-rupanya serban atas kepala lambang kebodohan! kah! kah! kah! kah!

      Delete
  18. Ini semua benda merapu...omakkau ni blogger belacan ke apa? Kau dpt tekanan dari sapa omakkau? Yg penting didulukan...bukan sibuk ulas takde orang datang ceramah, sibuk ulas whatsapp orang...merapu sgt dah ni. Najib & 1mdb kau takut nak selongkar. Tak kisahlah dulu kau sokong pkr, skrg kau sokong pas..utamakan kepentingan rakyat. Kau takde prinsip ke omakkau?? Perjuangan taik kucing namanya!!! Dah mcm kpn, yg tweet merapu dilayannya, penjenayah, taukeh judi haram, taukeh rumah urut dibiarkan bebas. Ptuihhhh!!

    ReplyDelete
  19. Ini semua benda merapu...omakkau ni blogger belacan ke apa? Kau dpt tekanan dari sapa omakkau? Yg penting didulukan...bukan sibuk ulas takde orang datang ceramah, sibuk ulas whatsapp orang...merapu sgt dah ni. Najib & 1mdb kau takut nak selongkar. Tak kisahlah dulu kau sokong pkr, skrg kau sokong pas..utamakan kepentingan rakyat. Kau takde prinsip ke omakkau?? Perjuangan taik kucing namanya!!! Dah mcm kpn, yg tweet merapu dilayannya, penjenayah, taukeh judi haram, taukeh rumah urut dibiarkan bebas. Ptuihhhh!

    ReplyDelete
  20. Ini semua benda merapu...omakkau ni blogger belacan ke apa? Kau dpt tekanan dari sapa omakkau? Yg penting didulukan...bukan sibuk ulas takde orang datang ceramah, sibuk ulas whatsapp orang...merapu sgt dah ni. Najib & 1mdb kau takut nak selongkar. Tak kisahlah dulu kau sokong pkr, skrg kau sokong pas..utamakan kepentingan rakyat. Kau takde prinsip ke omakkau?? Perjuangan taik kucing namanya!!! Dah mcm kpn, yg tweet merapu dilayannya, penjenayah, taukeh judi haram, taukeh rumah urut dibiarkan bebas. Ptuihhhh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tauke rumah urut .kedai judi ko tanya asamin jamban...dia ahli kelab..hehehe

      Delete
  21. SALAM SEMUA.
    BIASANYA RAFIZI BERKATA DAN ADA BUKTI YANG JELAS.
    MOGA PKR DAPAT GUNAKAN PELUANG YANG ADA UTK KELUARKAN AZMIN.
    INI AKAN LEBIH MEYAKINKAN PEMBANGKANG DISUATU HARI NANTI UNTUK
    PRU14.
    HARAP KAK WAN PERGUNAKAN PELUANG YG ADA DGN SEBAIK MUNGKIN.
    SELEPAS INI SORANG LAGI DALAM PAS PERLU DI KELUARKAN..???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pan akan dikeluarkan dulu dr pentas politik malaysia seblum najib ganti anuar disungai buluh.bertandinglah di dua kawasan itu.batu nisan sedang menungu.jika tak ada luit bleh mintak dgn org banglo pokok manggis.situ bleh bg discaun.bertandinglah ikut cadangan sifu pinang n alu aluan dr bn najib.knpa dgn pkr apa tak tahu lg tekan mat min lg org tu berkawan dgn pas.mana geng mat sabut ni takbg nasihat pd rafizi ke supaya slow down sikit.apa takut mat min makin berkuasa.jika mat min tak ditekan mat min akan keluarkan pas dr exco dpt la habuan pd pan tak bleh fikir ke kena org pas juga bg pandangan.ke sudah serabut perut sgt dgn prk.itupun nak gaduh dgnmat min juga.mat min nak letak org dia.pkr kartel rafizipun tak setuju.merekapun nak sokong mat sabut.dr mat min lebih berkuasa biarlah mat sabut berangan jd yb.susah susah mat min buat bertenang sj dua prk biar pas yg uruskan najib n pengkianat pan itu.mari kita lawan tetap lawan.kuali sila buat goreng

      Delete
    2. Pan ditubuh kerana mereka disingkir cara CAI. Membarua dan menjebon bekas pemimpin pas adalah cara Hadi. Mereka dihina dan dicabar keluar pas jika tak setuju cara barua Hadi.
      Kini pan dah kuat dan pas mula kecut telor. Fitnah dilempar konon pan ditaja dap. Itulah ratib walaon pas hari hari.

      Delete
    3. Siapa fitnah pan ditaja dap itu pan yg fitnah diri sendiri lg nak kata pas.mereka tak setuju sbb jemaah putus dgn dap bkn sbb haji hadi.haji hadi hanya dijadikan alasan utk menutup kerja atau niat memalukan mereka yg ingin tunduk sujud kpd dap.ini lah masa pan utk menunjukkan mereka sebagai taiko dap.ini lah juga masa utk pihak pembangkang membuktikan keihlasan mereka samada iklas bersama rakyat atau ada kepentimgan peribadi spt pan n dap.jika
      Benar ingin melawan najib biarkan pas lwn satu lwn satu dgn bn.jika tdk lantak korang nak jd mcm serawak.

      Delete
    4. Ketua Pemuda AMANAH Sarawak, Sdra Fadillah Sahari yang bertanding di DUN Semop, tidak hilang deposit

      Ketua Pemuda PAS, Mohammad Arifiriazul Paijo yang bertanding di DUN Lambir telah hilang deposit.

      Delete
    5. Soalan.. ada parti yg bilangan undi nya kurang dari undi rosak.. parti apakah itu?

      Clue.. Beting Maro!

      Delete
    6. 09:17...jawapannya ialah..jeng jeng jeng..PANtaik..yg ketuai oleh kepala penghianat bebal yg tak laku.

      Delete
  22. Parti Bayi Amanah vs Parti Tua Bangka. 60 tahun ber doa untuk menang tidak makbul,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Doa sambil bawak tin milo..mana nak makbul..

      Delete
    2. doa k.o bn, akhirnya pas yg berpecah belah, doa pecah perut oleh tgna akhirnya si tukang doa yg selalu dpt sakit dan meninggal dulu.

      Delete
  23. Akhirnya ruu dpt dibentang.nampaknya doa terkabul juga.itukan omakkau bg nasihat jgn bergaduh sesama sendiri.tiada siapa yg dpt untungpun.lg nak kutuk omakkau sesama pembangkangpun sama juga.beri laluan kpd pas dulu.pan tu hanya kuali bising sj yg lebih.dek krn nak menghalalkan cara mereka yg tak disetujui jemaah mereka sangup mengutuk ulama n pengikutnya yg dikatakanwalak membuta tuli itu.ternyata org bkn membuta tuli mengikut ulama spt juga tak perlu membuta tuli ikut org yg taksub dap.dap yg kononnya bersih sgt itu sudah kepanasan krn isu terowong n rumah mangis discaun lg datang ruu pula.pan kalau nak terbakar bertandinglah di prk.ibarat pas ingin berlawan dgn umno tp ada yg ingin menghalang jln.jawabnya mayat tentu akan dilangkahlah.mana geng yg kutuk hj hadi tak dpt juga bentang ruu.jika kena masa n ketika hudud n pas akan menang juga with or without dap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan sesekali beri laluan pada PAS. parti yg mesra umno dan rasis. Dulu PAS FOR ALL. Kini PAS FOR HADI. Serupa UMNO FOR NAJIB.

      Delete
    2. DAP FOR WHOM?

      TGLGE & TGLKS & PAN!

      Delete
    3. Hehehe...dap for setiausaha yg tergolek ketika agm....haha

      Delete
  24. Pindaan EKJS 355 itu memang bukan hudud. Dan oleh kerana ia bukan hudud dan hanya Private Bill mengenai EKJS, maka tidak salah dan tidak berdosa sesiapa menolaknya. EKJS hanyalah ciptaan manusia untuk umat Islam di Malaysia.

    EKJS itu ialah "enakmen" yang digubal sebagai kanun di dalam kerangka perundangan sekular untuk umat Islam. Jika demikian halnya, maka tidaklah salah dan berdosa untuk mana-mana ahli parlimen beragama Islam menolak Private Bill berkenaan. Kerana ia bukan rang undang-undang hudud. Dan tidak pula salah dan tidak juga menjadi kesan apa-apa untuk mana-mana ahli parlimen bukan-Islam jika mereka menyokongnya.

    Ia hanya punishment enhancement, tiada kaitan dengan hudud kerana tiada hukuman takzir dan qisas di dalam EKJS.

    Tetapi dihebohkan seantero dunia oleh PAS kononnya AMANAH menentang hudud. Dihebohkan ke satu dunia, kononnya AMANAH ikut cakap DAP, jadi balaci DAP dan sebagainya.

    Sekarang baru UMNO dan PAS buka mata, bahawa kerjasama Umno Pas yang bertujuan untuk jadikan ia isu PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar sudah tidak menjadi. Ia menjadi senjata yang menikam tuan apabila semua parti bukan Islam, bukan sahaja DAP, malah MCA, Gerakan dan MIC menentangnya. Keharmonian kaum tergugat angkata pakatan UMNO-PAS tersebut.

    Nak menjadikan hukum Islam sebagai "barang jualan", nak menjadikan "agama sebagai modal politik" kini bertukar menjadi malapetaka untuk mereka dan negara juga. Keharmonian kaum tergugat.

    Semuanya bermula kerana NIAT YANG TIDAK BETUL. Niat UMNO hanyalah untuk memporak-perandakan Pakatan Harapan setelah berjaya menipu PAS yang akhirnya Pakatan Rakyat berkubur.

    Sememangnya tugas UMNO untuk menghancurkan PR, tetapi yang bangangnya PAS kerana mengikut telunjuk UMNO. Niat yang tak betul di awal perjalanan akhirnya unsaha itu akan berantakan di tengah dan hujung jalan, ditambah pula dengan wujudnay gerombolan yang bangang.

    ReplyDelete
  25. Kata Najib, apa yang dibentangkan bukan undang-undang hudud tetapi pindaan yang menjurus ke arah pemerkasaan sistem hukuman yang tertakluk di bawah Mahkamah Syariah.

    “Kita dah bagi tahu kepada rakan kita di BN, pertama ada salah faham yang besar bahawa apabila Hadi bawa rang undang-udang persendirian itu, mereka pandang bahawa dia bawa undang-undang hudud.

    “Label dan kaitan dengan Hadi terlalu rapat dengan soal hudud... jadi bila dia bangkit je orang ingat automatik hudud,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat majlis tertinggi Umno.

    ReplyDelete
  26. Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini menyifatkan DAP sebagai anti-Islam dan tidak mempunyai adab terutamanya dalam urusan berkaitan dengan umat Islam.

    "DAP telah menunjukkan sikap anti Islamnya. DAP tidak ada adab dan dia terus melenting dan menentang (usul berkenaan). Pada hal usul ini tidak berkait dengan orang bukan Islam pun.

    -----------------------------------------------------

    Sokongan Putrajaya kepada Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam pembentangan Rang Undang-undang (RUU) Persendirian mengenai hudud di Parlimen telah menghangatkan suhu politik negara.

    Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai yang kecewa dengan hal tersebut melibas Umno dalam laporan di akhbar Cina dan hari ini bergandingan dengan beberapa parti lain dari BN untuk tujuan yang sama.

    Liow mengadakan sidang akhbar di Putrajaya, hari ini untuk menyuarakan tentangan terhadap RUU hudud, bersama-sama pemimpin dari MIC, Gerakan dan SUPP.

    "Ini bukan hanya MCA, kami berpakat dengan komponen parti lain untuk menyatakan pendirian (menentang hudud)," katanya.

    Kenyataan akhbar bersama ditanda tangani oleh Liow bersama-sama Presiden MIC, Datuk Seri S Subramaniam, Presiden Gerakan, Datuk Mah Siew Keong selain Timbalan Presiden SUPP, Datuk Seri Richard Riot yang diterbitkan hari ini.

    ReplyDelete
  27. Di mata Haji Hadi hanya nampak DAP sahaja yang jahat.

    MCA, Gerakan, MIC, SUPP dan parti lain dalam BN semua baik-baik belaka.

    Semua parti dalam BN, pada penglihatan Haji Hadi, berdahulu-dahuluan serta berebut-rebut dan bertolak-tolakan nak menyokong pindaan anekman kesalahan jenayah sariyah (eh...btul ke...tak ada pulak tulis hudud...!!!)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah.. pantang betul TGHA cuit DAP!

      Al maklumlah.. nanti korang meninggal bolehlah pakat2 DAP panggil tok2 sami dan ulamak PAN (baju sedondon) utk uruskan jenazah.. ehh mayat korang!

      Delete
  28. aku no komen kat hampa PAS...
    aku dh jangka perkara tu , bgtau tak dak tindakan...
    hanya mampu melihat...
    bible sama dak dengan Al- Quran dan hadis...
    apa yg hampa Cuba padankan nie...
    byk konsep hampa tak tau...
    tgk la hasil konsep UMNO skrg nie....

    PEMBANGUNAN EKONOMI.....
    DAKWAH...
    TARBIYAH...
    sila lakukan....

    #Demokrasi_ agen_sombong
    #CIMB_08050002702205

    ReplyDelete
  29. setelah tali barut lain mengamuk, najib terus menarik balik rang undang-undang hudud. Kah! Kah! Kah! Nampak sangat hadi dah kena cucuk hidung dengan najib! kah! kah! kah! Hadi memang budus! kah! kah! kah! dah kena main dengan kaki rasuah serta maksiat number 1! kah! kah! kah! kah! hadi bodoh piang! kah! kah! kah! kah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bijak Tun M, lepas dia bg janji2 manis pd PAN, bila sampai masa PRN Sarawak, dia buat bodoh je (padahal dia sedang bodohkan PAN) dan takde plk turun kempen jatuhkan najib di Sarawak.. siap pakat dgn najib lagi halang pimpinan PAN masuk Sarawak.. alangkah dangkal punya PAN hidup2 kena main..

      Delete
  30. orang pas memang budus, senang dipermainkan apabila dijanjikan dengan air liur saje! kah! kah! kah! mesti hadi dah dijanjikan jawatan tpm! kah! kah! kah! korang orang pas bila aje hadi dah naik, pas akan ditendang macam sampah terbuang! kah! kah! kah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Mmg org PAN dangkal kena main dgn Tun M.. seseorg hanya perlu berpakat dgn ratu naga beli perjalanan data utk jadikan tandatangan 1.2 juta.. lepas tu mungkin ulamak PAN plk akan suruh ratu naga angkat sumpah kata tak kenal org yg jual Pengkalan data tuh.. mmg dangkal kalau kena tipu hidup2 nih!

      Delete
  31. kenapalah orang pas nie semuanya buta ? lepas aje si hadi dah dapat apa yang diidamkan korang semua akan disumbatkan ke dalam penjaralah ngok! najib tunggang hadi, hadi tunggang korang le bodoh! dia memang nak korang bermusuh dengan pakatan rakyat supaya senang dia kawal korang semua! fikir-fikirkanlah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas Tun M tipu korang dgn 1.2 juta tandatangan kemudian dia kata DSAI memang seorg peliwat dan mmg layak duk dlm penjara.. padan muka korang kuikuikui.. buat malu je dpn anak2 korang kena tipu hidup2 .. ini bukan andaian macam korang buat pd TGHA tu..tapi ini betul2 kena tipu!

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  32. sebenarnya ada satu puak yang terlebih bodoh dari bn. tak lain dan tak bukan pas! sebabnya sudah terang lagi bersuluh, hadi sedang mengkaldaikan pas untuk sabotaj pakatan rakyat! hadi dimainkan bontot oleh najib sebab nak jadi tpm! kah! kah! kah! selamatlah pas lepas nie! kah! kah! kah! burit dah kena tutuh! kah! kah! kah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan dah kena. Pas dipermainkan. Walaon pas berkokok gembira bila Hadi bidas DAP Last2 seluruh rakan kapir BN bangun tentang ruu. Walaon PAS kini senyap membisu. lihatlah kebodohan Hadi..

      Delete
    2. Kan PAN dah kena.. mula2 senyap je tanda akur kpd kehendak agama.. tapi bila MP2 DAP bangkit menentang usul, barulah dia terkial2 bangkit juga tanda akur dgn KEHENDAK DAP.. ini cukup jelas diperkudakan oleh DAP bukan tanpa sedar tapi dengan penuh sedar!

      Ada org kata, munafik adalah siang dia beriman malam dia kufur dan begitu juga sebaliknya..

      Wallahua'lam..

      Delete
  33. Kita tunggu je masa perbahasan nanti.. kalau betul RUU tak de kaitan dgn hudud eloklah PAN tak ambil bahagian berbahas kerana ia hanya buang masa PAN.. masa utk keputusan nanti sila angkat tangan je bersama2 tuan besar tanda menentang usul tu.. senang je kan?..

    ReplyDelete
  34. Husam sedang merujuk.cepatlah petik harummanis korang tu nanti jd masam.dia dah boleh bawak kerusinyapun bkn mcm yg lain lari curik kerusi.ayuh mat sabut curik kerusi pas diprk.jika mat sabut tak jd calon nampak sgt parti sendiripun tak percaya atau mmg tak ada kepercayaan diri.ayuh mat sabut najib letak tepi dulu.yb diutamakan rakyat dikemudiankan adalah tagline baru pan the dap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana boleh petik lagi.. kan husam dah tulis surat ke TGHA mintak batalkan surat pemecatan tuh.. 11:00 kena faham bhw husam perlu terus kaitkan diri dia dgn PAS utk terus berada di persada politik tanahair.. dan mana mungkin akan kaitkan diri dia dgn PAN.. malu lah dia nanti.. bukan ke PAN baru je kena tipu dgn Tun M dlm kes tandatangan 1.2 juta?

      Yg kelakarnya masa mula2 org tak tahu itu satu penipuan, PAN punyalah seronok kerana angka 1.2 juta tu dah melebihi angka 1.1 juta ahli PAS.. lepas tu kantoii.. malu besarlah PAN jwbnya!

      Delete
    2. Ada lagi ke umat Islam yg percaya pada PAS? Parti munafiq yg mempermain Islam utk politik.

      Delete
    3. Mengapa pas takut sgt dgn pan. Parti yg dah tua kerepot umur 60 tahun takut dgn budak umur 6 bulan.

      Delete
    4. UNDI PAS SERUPA KITA UNDI UMNO.

      UNDI UMNO SERUPA KITA UNDI PAS.

      KEDUA 2 PARTI RASIS DAN PERKAUMAN.

      Delete
    5. Persamaan unno dgn pas ialah mereka mengguna Hudud untuk meraih sokongan Melayu.
      MCA GERAKAN MIC membantah keras RUUP tp Hadi kata mereka gembira. Apa punya biol si Hadi ni..

      Delete
    6. Persamaan PAN dgn DAP ialah kedua2 nya menentang RUU berkaitan hudud.. semoga mereka bersama di akhirat kelak..

      Delete
    7. An Anon 13.34
      Ko ni jenis manusia apa? Semua parti bukan Melayu menentang RUU tajaan Hadi. MCA MIC GERAKAN SUPP serta IKATAN semua menentang. Itu semua ko tak sebut. Yang jd ratib ko setiap hari DAP dan PAN. Busuk sungguh hati ko pada PAN dan DAP. Aku fikir ko ni kapir harbi. Mungkin Hadi dah suap cukup dedak hingga tak dpt nak berfikir dgn waras..

      Delete
    8. So apa bezanya dgn korang.. dok hari2 ratib hadi hadi hadi.. jadi aku hanya mempertahankan hadi selagi boleh.. kalau korang hina beliau aku tak boleh buat apa pun malah nak bagi sebiji penumbuk pun tak boleh pada penyerang Hadi.. jadi apa yg boleh aku buat cuba pertahankan beliau sebaik mungkin.. tu jer..

      Delete
  35. Dap n pan yg melulu nenentang diparlimen.asal nampak muka hj hadi sj nak menentang sj tahulah ada dendam pribadi.pan n dap yg nak melawan pas di prk.mmg dasar seranga perosak nak kacau daun.pan hanya jd penyelamat mat min dr dpt masalah lg besar krn bertanding sama sendiri.mat min yg sedang pening ditikam parti sendiri inikan pulak parti lain.mat min nak selamat buat buatlah sokong pan.kami pas tak kisah janji kami akan mng juga lawan najib lawan pan n dap sekalipun.tolak najib undi pas atau anda akan melepas.demi agama n rakyat pas for all

    ReplyDelete
  36. siapa yang lebih bodoh di malaysia nie?
    a. kaldai
    b. ahli umno
    c. unta, kambing, lembu dan yang sewaktu dengannya
    d. walaun pas,pis dan hadi semua sekali

    dan jawapannya mestilah....... masih mau kasi jawapan ka? kah! kah! kah! dah kena main bontot masih terkinja-kinja macam beruk! kah! kah! kah! kah! budus! kah! kah! kah! kah! undi kali nie tak payah keluar mengundi! biar mampus! biar semua kalah! kah! kah! kah! kah! kami tak mau undi! kah! kah! kah! kah! sistem pun auta! ptuih! kah! kah! kah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni mesti UMNO tak pun PAN...
      tu la demokrasi Sgt....
      pemimpin senang , ko jd biol...
      Di dalam sebuah hadis Nabi S.A.W, Allah S.W.T tidak akan mengendahkan tiga golongan manusia. Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a katanya: “Rasulullah S.A.W bersabda maksudnya : "Ada tiga golongan di mana Allah tidak akan bercakap dengan mereka, tidak membersihkan mereka daripada dosa,”- kata Muawiyah, “Juga tidak akan memandang mereka (mengendahkan mereka), bahkan mereka akan mendapat seksa yang pedih iaitu:
      1. Orang tua penzina.
      2. Raja, Pemimpin Kerajaan (penguasa) yang pembohong.
      3. Si miskin yang sombong.”
      (Hadis Riwayat Muslim)

      Delete
    2. Azlina Tomboy yg bentang RUU tajaan PAS. Baik betul MP UMNO ni pada PAS? Musuh bila buat baik mesti ada muslihat.

      Mengapa Nik Abdoh tidak cuba bentang RUU di parlimen? Dah hilangkah telor nik abdoh nih.

      Mengapa Nasarudin Tantawi x bentang RUU diparlimen? Mana siku dan lutut yg jd kebanggannya?
      Malu aku nak ngaku ahli PAS bila ada MP PAS yg bacul seperti dua ekor ini.

      Delete
    3. Pembetulan tuan MP Azlina mencadangkan agar usul RUU oleh MP Marang dibentangkan.. bukannya MP Azlina yg bentang RUU tajaan PAN ehhh (ada ke?) tajaan PAS..

      Delete
    4. Dah kelam kabut PAS sekarang. Semua sahabat PAS dlm BN dah melenting akibat kegopohan Hadi.

      Kini MCA GERAKAN SUPP MIC dah tak suka PAS. Mcm mana nak kempen PRK bila semua senjata utk pujuk bukan Islam ( geng2 BN ) hancur berkecai. Itulah kebodohan Hadi.

      Delete
    5. Bengong punya Hadi. Azlina Tomboy baru nak baxa RUU Hadi pula mintak tangguh. Puaka punya Hadi..hukum Islam dibuat mainan.

      Delete
  37. Azalina tomboy tak pakai tudung sibuk2 pasal ruu hudud??? Kahkahkah....sial punya umno d hanjing parti tipu melayu

    ReplyDelete
  38. Azalina lesbian sokong hudud hadi?? Kahkahkah....lawak2. Patutlah sgt umno pilih calon dlm edah prk kk...bodoh nak mampus. Parti sampah umno dah nak tamat riwayat

    ReplyDelete
  39. Lesbian dipilih jadi menteri bersama2 sekumpulan beruk borneo & kaki songlap duit. Apa punya majal la malaysia dapat pemimpin tak berguna...dah sama taraf mcm zimbabwe & somalia. Kimak haramjadah khakkk ptuihhhh kat muka orang umno

    ReplyDelete
  40. Hidup Sang Rajawali!!!

    Hidup Indonesia!

    Parti GOLKAR dulu, kini dan selama-lamanya

    ReplyDelete
  41. Dah berminggu blok OMK x di update. Klu dah x ada idea tutup saja blog ini. Jgn biar blog ini jd medan kutuk ulama kesayangan kami. Hj Hadi seorang ulamak suci yg x pentingkan harta dunia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah pakai keris & stanjak..tak kenal mana satu umno mana satu pas.

      Delete
    2. Hadi akan buat apa saja demi menjaga hati Najib.

      Disuruh herdik Anuwar..dia buat

      Disuruh gaduh dgn DAP..dia buat

      Disuruh keluar PR .. dia buat

      Disuruh buat blok ke3..dia buat

      Disuruh sedondon ..dia buat

      Disuruh berwajah umno..dia buat

      ITULAH WAJAH SEBENAR PAS SEKARANG...

      Delete
  42. Kostum pahlawan badut selepas menjadi dewa cina tempohari. Pas sebuah parti kartun

    Demikian episod lucu dan bahana yang menimpa PAS setelah ketiadaan atau kekurangan golongan profesyenal di dalamnya. Mentaliti zero, kata seorang facebooker. Mahu membawa PAS ke era dulu-dulu, era kurang bertamadun

    ReplyDelete
  43. Akibat terlalu taksub kpd DAP aka cina hingga tergamak mempersenda pakaian tradisional Melayu sendiri.. opsssss terrrrsebut DAP tanpa sengaja.. sorri PAN!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa nak jadi dgn lebai serban besar nih. Dah hilang punca ke?

      Berkeris dan stanjak ni nak bunuh sapa..nak bunuh Hadi ke kerana rosakan PAS?
      Identiti berjubah walaon PAS dah hilang..warna hijau pun tinggal suam2 kuku. Lepas ni bulan tukar jd dacing...mca mic dan gerakan tersenyum lebar. Syiar Islam entah ke mana..
      Ini semua salah UMNO..uuppsss
      salah sebut...
      Ini semua salah DAP!

      Delete
  44. OK.....TAPI JADI KO.......TOTAL......

    ReplyDelete
    Replies
    1. ANAK PEREMPUAN MELAYU JADI BOSIA LALU DI BUANG BAYINYA MERATA-RATA TEMPAT......YANG DI SALAHKAN CINA DAP JUAL KONDOM........

      Delete
    2. Tolong jgn salahkan DAP lagi..

      Opsssss terrrrsebut DAP tanpa sengaja lagi.. sori PAN!

      Delete
    3. Tolong jgn salahkan DAP lagi..

      Opsssss terrrrsebut DAP tanpa sengaja lagi.. sori PAN!

      Delete
  45. TOYOL....TOYOL.....TOYOL BURUAN CEPETAN 1 E!OR CUMA 500.000 RP SAJA PASTI JADI KAYA.....TOYOL KLON JUGA ADA.....GST DI TANGGUNG GROSIR....UTK ORANG2 INDON SAJA.....

    ReplyDelete
  46. ORANG YANG BODOH MENJADI MAKANAN .....ORANG YANG CERDIK.......TAHU......

    ReplyDelete
  47. Pakai serban salah pakai tanjak salah.pakai topi koboi baru disuka puak puak ni gamaknya.apa mat sabu tak bertanding tolak anak buah je pak buah menyorok bawah ketiak dap.memalukan saja.sabu dah jd sabut.jom cabut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa tak suruh hadi bertanding diSB.Dia presideng pil kuda. Disana ada Azmin proksi hadi. Kenapa x bertanding..hadi x ada telor ke?

      Delete
    2. Kenapa mat sabu tak bertanding diSB. Dia presideng PANdir. Kenapa x bertanding..takut tak laku ke?

      Delete
  48. I LUV MELAYU GIRLS

    MELAYU GIRLS SEXY

    CALL ME 0192325683 - SHAZ FROM PAKISTAN

    ReplyDelete
  49. Salam Ramadan Mubarak.

    Adakah Saudara-Saudari ingin menjadi jutwaaan segera?

    Adakah Saudara-Saudari mahu Raya 2016 gilang-gemilang?

    Kan baik kita cari untung duit berbanding berpolitik????

    Sila panggil/sms/whatsapp saya pada 0102883052

    ReplyDelete
  50. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete
  51. This is how my pal Wesley Virgin's report starts in this shocking and controversial VIDEO.

    Wesley was in the army-and shortly after leaving-he unveiled hidden, "MIND CONTROL" secrets that the government and others used to get whatever they want.

    THESE are the EXACT same SECRETS many famous people (notably those who "became famous out of nowhere") and the greatest business people used to become rich and famous.

    You probably know how you only use 10% of your brain.

    Mostly, that's because most of your brainpower is UNTAPPED.

    Perhaps this expression has even occurred INSIDE OF YOUR own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head about seven years back, while riding an unregistered, beat-up bucket of a car without a driver's license and $3 on his bank card.

    "I'm so frustrated with living check to check! When will I finally succeed?"

    You took part in those conversations, ain't it so?

    Your success story is going to start. You just need to take a leap of faith in YOURSELF.

    WATCH WESLEY SPEAK NOW

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...