Seksualiti Merdeka dan pengaruh homofobia Melayu
Pengharaman Seksualiti Merdeka yang diumumkan secara tiba-tiba pada 3 November dan kecaman terhadap perasminya, Ambiga Sreenevasan, adalah satu lagi sejarah hitam dalam perjalanan Malaysia ke arah era yang lebih demokratik. Mengikut PERKASA, MUIS, dan pelbagai badan agama yang lain, Seksualiti Merdeka mempromosikan fahaman liberal, budaya "songsang" dan melanggar ajaran Islam. Oleh itu, Seksualiti Merdeka harus dikecam dan diharamkan. Terdapat beberapa persoalan yang perlu diutarakan. Pertama sekali, adakah fahaman liberal benar-benar menyanggah dengan ajaran Islam? Kedua, apa sebenarnya yang "songsang" tentang Seksualiti Merdeka? Ketiga, apa sebenarnya dalam ajaran Islam yang dilanggari Seksualiti Merdeka? ![]() Selepas tiga tahun tanpa sebarang bangkangan daripada mana-mana pihak, Seksualiti Merdeka kini didepani dengan tohmahan bisa daripada pihak-pihak tertentu yang terdiri daripada orang-orang lelaki Melayu PERKASA. Minggu lepas, mereka berdemo di hadapan Masjid Negara dengan slogan-slogan yang tidak berpaksikan mana-mana fakta dan berfokuskan kepada perbuatan "seks sejenis". Walaupun demonstrasi PERKASA di hadapan Masjid Negara adalah sah dan berpatutan di sisi prinsip demokrasi dan kebebasan bersuara, objektif mereka untuk menyekat kebebasan golongan LGBT untuk berhimpun berbaur ironi. ![]() ![]() Terdapat orang-orang Islam, ulama dan penganut yang layak membincang tentang urusan agama sepert kyai K.H. Hussein dan imam Feisal Abdul Rauf yang menyokong hak-hak yang dituntut oleh golongan LGBT, terutamanya hak undang-undang untuk perlindungan daripada kekerasan dan diskriminasi terhadap orang-orang lesbian, gay, biseksual dan transgender. Mereka juga orang Islam dan percaya bahawa kesemua ciptaan Allah S.W.T yang pelbagai ragam ada hikmahnya. Islam "sebenar" tidak dimonopoli oleh orang-orang Melayu Malaysia tertentu sahaja, tetapi dihayati oleh orang-orang yang berbeza bangsa, jantina, dan orientasi seksual. Pendek kata, tidak semua orang Islam menentang kebebasan golongan LGBT untuk menyuarakan keinginan mereka untuk diberikan hak-hak yang sama seperti orang-orang bukan LGBT. Seksualiti Merdeka tidak bersembunyi di sebalik "topeng" hak asasi manusia, bahkan tuntutan golongan minoriti adalah sebahagian daripada hak asasi manusia yang diiktiraf di seluruh dunia. ![]() Dan "sensitiviti" siapa sebenarnya yang disentuh? Isu yang sensitif menjadi bahan kontroversi kerana isu berkaitan dengan seksualiti dan gender jarang diperdebatkan secara terbuka. Tanpa perbincangan terbuka, pengetahuan rakyat Malaysia - umat Islam Malaysia terutamanya - tentang kepelbagaian dari segi gender dan orientasi seksual akan terus dikongkong dan digelapi prejudis dan kesempitan pendapat. Prejudis dan kesempitan pendapat inilah yang menyumbang kepada fitnah dan maklumat yang tidak benar tentang program Seksualiti Merdeka sebagai "pesta seks bebas." ![]() Identiti LGBT juga bukan ciptaan budaya "Barat" tetapi wujud di kalangan kita - rakan, anak, ibu, bapa, isteri, suami - dan orientasi mereka wujud secara semulajadi dan tidak boleh diubah sesuka hati atau dipaksa. Maksud seksualiti bukan mengenai perbuatan seks semata-mata seperti yang diobses oleh khalayak ramai dan liputan media, tetapi mengenai perasaan cinta dan kasih sayang antara pasangan yang berjantina yang sama. Mengikut kajian yang dilakukan di beberapa negara perbuatan homoseks sering tidak melibatkan orang-orang yang menggelar diri mereka gay danlesbian. Dengan kata lain, perbuatan seks sejenis atau heterosex tidak selalunya melibatkan identity LGB. Bagi saya, badan-badan agama harus menangkis rasa takut dan benci terhadap kelainan dan kepelbagaian kudrat manusia dan mula mendekati dan membuka minda dan hati kepada golongan LGBT. Homofobia dan transfobia - perasaan benci dan takut terhadap orang-orang gay, lesbian, dan transgender - tidak mengenal agama. Ia berleluasa kerana sifat tidak berperikemanusiaan dibenarkan menyelinap masuk ke dalam minda masyarakat yang tidak boleh menerima perbezaan identiti, pendapat, dan pengalaman. Malaysia jauh kebelakangan dalam kebebasan bersuara disebabkan budaya kita yang mengagungkan pangkat dan kuasa yang diperolehi melalui status istimewa yang diberikan kepada orang lelaki Melayu Islam. Budaya inilah yang paling kuat menindas yang lemah dan terpinggir dalam masyarakat kita. Badan-badan agama, pihak polis, dan persatuan ekstrim seperti PERKASA adalah sebahagian daripada budaya ini dan melambangkan contoh penyalahgunaan kuasa atas nama Islam dan undang-undang. *Alicia Izharuddin adalah pelajar Doktor Falsafah dalam kajian Islam, gender, dan media. Beliau menyokong kebebasan golongan LGBT Malaysia untuk bersuara dan menerima kesemua hak-hak yang sama seperti warga Malaysia yang lain |
No comments:
Post a Comment