Tuesday 19 April 2016

ORANG KEPERCAYAAN ANWAR KINI SUDAH MENJADI KETUA SEKRETARIAT DEKLARASI RAKYAT YANG DIKETUAI TUN MAHATHIR.



Orang kepercayaan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menyertai PKR tidak lama dahulu, Datuk Kamaruddin Jaffar telah dilantik sebagai Ketua Sekretariat Deklarasi Rakyat, sebuah badan yang diketuai Tun Dr Mahathir Mohamad.

Bekas Setiausaha Agung PAS itu dilantik dalam mesyuarat penuh gerakan Selamatkan Malaysia yang disertai para pemimpin pertubuhan dan parti politik Jumaat lepas.

Kamaruddin, bekas Setiausaha Agung ABIM sewaktu dipimpin Anwar, ketika dihubungi mengesahkan perlantikan itu yang katanya dibuat di hadapan semua pemimpin utama gerakan untuk menyingkirkan perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

"Ya betul, saya dilantik dalam mesyuarat Jumaat lepas," kata Kamaruddin yang sebelum ini dilantik oleh PKR untuk mengendalikan pejabat Ketua Umum PKR ketika Anwar berada dalam penjara.

Di samping perlantikan Kamaruddin yang juga ahli parlimen Tumpat itu, Deklarasi Rakyat juga kini mendapat pejabat baru yang disumbangkan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Kamaruddin dipercayai akan bertugas mengendalikan sektretariat gerakan ini sehingga matlamat untuk menjatuhkan Najib daripada jawatan perdana menteri tercapai dan digantikan dengan pemimpin UMNO lain seperti mana kehendak dan kemahuan Tun Mahathir sendiri dan disahkan oleh anaknya Mukhriz Mahathir serta Muhyiddin Yassin.

Sebelum ini, Datuk Zaid Ibrahim dianggap sebagai setiausaha kepada gerakan ini kerana beliau mengetuai jawatankuasa penyelaras termasuk menganjurkan Kongres Rakyat di Shah Alam, 27 Mac lepas.

Zaid turut berada dalam mesyuarat yang melantik Kamaruddin itu.

Kongres yang disertai semua pemimpin yang menyokong gerakan pimpinan Tun Mahathir ini masih belum berjaya menyatukan semua kumpulan dalam PKR untuk bersama-sama Tun Mahathir yang dianggap musuh tradisi Anwar sebelum ini.

Dalam satu forum di Shah Alam Jumaat 14 April lepas, Tun Mahathir menegaskan, fokus gerakan ini adalah untuk menjatuhkan Najib sahaja, sesuatu yang dipersetujui oleh semua yang menyertai gerakan ini tetapi membisu agenda membebaskan Anwar dimana para pengkagum dan pemuja Anwar melihat Deklrasi Rakyat ini tidak lebih dari suatu agenda peribadi Mahathir semata-mata yang beberapa pemimpin pembangkang turut tumpang sekaki tanpa sedari diri mereka jua terheret sama.

Perlantikkan ini nanti sudah pasti akan melebarkan lagi jurang keharmonian dan kepercayaan sesama pemimpin PKR yang pro Mahathir dan masih ketat anti Mahathir sebab tidak dapat melupoakan kezaliman dilakukn oleh regim Mahathir keatas pemimpin pujaan mereka Anwar Ibrahim tahun 1998 lalu.

Ramai beranggapan penglibatan secara aktif dan ligat beberapa pemimpin Pakatan Harapan dalam Deklarasi Rakyat ini tidak lebih umpama “berniaga buluh kasap, dapat hujung pangkal lesap”.

13 comments:

  1. Kerana Mat Sabu dan Lim Kit Siang, Anwar sudah dilupakan. Inilah akibat cauvinis yg gila kuasa dan khadam yg menurut perintah


    JEFF HJLU BERNAM
    Keadilan Reform

    Dr Wan Azizah: Anwar Ibrahim rasa seolah-olah sudah "dilupakan"

    11/2/2016 10:51

    KUALA LUMPUR: Setahun lalu, ketua pakatan pembangkang Malaysia - yang paling kukuh sejak berdekad lalu - dijatuhi hukuman penjara.

    Datuk Seri Anwar Ibrahim dijatuhi hukuman penjara lima tahun pada 10 Februari 2015, setelah mahkamah tertinggi Malaysia mengekalkan sabitan kesalahannya meliwat bekas pembantunya pada 2008.

    Bekas timbalan perdana menteri Malaysia itu menegaskan bahawa dakwaan terhadapnya berbaur politik, seperti juga dakwaan rasuah dan kemudian dakwaan meliwat terhadap beliau, yang membawa kepada hukuman penjara selama enam tahun pada 1999.

    "Ia antara detik paling menyedihkan dalam kehidupan saya, yang terpaksa dilalui kami sekali lagi," kata isteri Datuk Seri Anwar, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, yang kini ketua pembangkang.

    "Sekarang, setahun sudah berlalu. Tapi bagi beliau, saya pasti ia seakan lebih lama daripada itu, dimasukkan ke penjara pada usia ini dan kadangkala rasa seolah-olah dilupakan," ujarnya.

    MAHU PASTIKAN ANWAR TIDAK DILUPAKAN RAKYAT

    Dr Wan Azizah, yang sudah 36 tahun berumahtangga dengan Datuk Seri Anwar, berkata misinya kini ialah memastikan rakyat tidak lupakan suaminya itu dan segala pengorbanan yang dilakukannya demi Malaysia.

    Dr Wan Azizah juga mengambil alih sebagai ketua pembangkang setelah suaminya dipenjara - dengan nasihat Datuk Seri Anwar menerusi panggilan telefon dan kunjungan ke penjara.

    Namun politik Malaysia sudah banyak berubah sejak Datuk Seri Anwar dimasukkan ke penjara.

    Pakatan pembangkang terdiri daripada tiga parti yang diperjuangkannya, Pakatan Rakyat, dibubarkan menyusuli ketegangan antara para anggota Parti Islam Se-Malaysia (PAS) dan Parti Tindakan Demokratik (DAP).

    Seperti ramai lagi pemerhati lain, Dr Wan Azizah akur Datuk Seri Anwar yang menyatukan ketiga-tiga parti itu.

    "Sudah tentu beliau rasa kecewa kerana mungkin ini tidak akan berlaku jika beliau berada di sana, tapi beliau juga seorang yang kuat beragama, dan beliau menerima ini semua suratan tadkir," katanya.

    Satu pakatan pembangkang baru sudahpun ditubuhkan tanpa PAS - Pakatan Harapan - tapi ia masih baru bertapak.

    PAKATAN HARAPAN GAGAL AMBIL KESEMPATAN KONTROVERSI?

    Para penganalisis berkata Pakatan Harapan gagal mengambil kesempatan daripada pelbagai kontroversi yang kini dihadapi pakatan politik yang memerintah, Barisan Nasional.

    Contohnya, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dibelenggu kontroversi rasuah berhubung RM2.6 bilion, namun Peguam Negara sudah melepaskannya dari sebarang salah laku.

    "Di sinilah ketiadaan Anwar begitu dirasai," kata pengarah Pusat Merdeka, Ibrahim Suffian. "Dulu, Anwar satu kuasa begitu dinamik dalam politik Malaysia, sekalipun orang ramai mungkin tidak bersetuju tentang keberkesanannya dan keupayaannya untuk mencetuskan perubahan.

    "Namun Anwar seorang yang selalu menjadi tajuk berita. Rakyat masih mengikuti perkembangan mengenainya dan beliau juga karismatik, dan mendapatkan pandangan orang awam tentang isu-isu yang penting," ujarnya.

    Usia Datuk Seri Anwar akan mencecah 70-an tahun setelah dibebaskan, malah beliau juga tidak dibenarkan bertanding dalam pilihan raya bagi tempoh lagi lima tahun.

    Namun Dr Wan Azizah berkata beliau masih menaruh harapan suaminya itu akan dibebaskan lebih awal - tidak kira sama ada beliau dapat kembali menyertai politik ataupun tidak.

    "Kami rindui karismanya, kehadirannya, kami rindu beliau," katanya.
    - CNA/nd

    ReplyDelete
    Replies
    1. Namun malangnya, kesedihan dan keperitan yang ditanggung oleh keluarga DSAI tu selama hari ini kian pudar apabila ada dikalangan pemimpin PKR dan kesemua dari PAN Khadam tu sendiri yang mula TAKSUB dengan Tun Mahathir.

      Jika sebelum ini, Nurul Izzah yang senada dengan ibunya, Wan Azizah menolak tindakan yang dibuat oleh Tun Mahathir yang menyerang DSAI dalam temubual bersama akhbat antarabangsa.

      Terkesan dengan kenyataan yang dibuat oleh Tun Mahathir itu membuatkan Si Nurul Izzah ni bengkak dan membidas kenyataan yang telah dibuat dengan menganggap Tun Mahathir sebagai seorang 'Diktator'.

      Terbaru, serangan yang dibuat oleh Si Nurul Izzah terhadap Tun Mahathir dapat dilihat dengan jelas apabila dia memuat-naikkan gambar kesan Reformasi dilaman Instagram miliknya.

      Baca komen: abejat52 Hope PKR never be with Tun M .. we know who is him..
      Bagi sesetengah pihak yang melihat posting tersebut dapat membuat kesimpulan, tindakan Si Nurul Izzah tu adalah untuk mengingatkan kezaliman yang pernah dilakukan oleh Tun Mahathir sewaktu dia menjadi Perdana Menteri.

      Dalam erti kata lainnya, 'Perang' diantara Keadilan Original tu dengan Tun Mahathir nampak gayanya masih berpanjangan dan kian berlarutan. Kini ianya memasuki satu fasa yang baru.

      'Genjatan Senjata' diantara mereka hanya dapat dilakukan sekiranya Tun meminta maaf secara terbuka dan mengakui segala kesalahan yang telah dilakukan terhadap DSAI tu.

      Nampak gaya PAN, Gang Kajang Move dan DAP terbabit dalam konspirasi menjauhkan PH dari DSAI.

      AKu dah lama kata PAN tu khadam DAP, tapi ramai tak mau percaya

      Delete
  2. Sampai hati Kamaruddin Jaafar, kuncu2 Kajang Move dan PAN Khadam melupakan Anwar. Bagi saya ini adalah sabotage trrhadap PKR


    Mengapa Dr Wan Azizah jauhi gerakan Selamatkan Malaysia Dr M?
    OLEH SHAZWAN MUSTAFA KAMAL
    Published: April 13, 2016 04:00 PM GMT+8

    KONGSI ARTIKEL INI

    149


    1


    2


    0

    Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menjelaskan sebab beliau enggan menyertai Selamatkan Malaysia. — Foto fail
    Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menjelaskan sebab beliau enggan menyertai Selamatkan Malaysia. — Foto fail
    KUALA LUMPUR, 13 April — Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail akhirnya menyerang secara terbuka orang kuat gerakan Selamatkan Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad, menjelaskan sebab beliau enggan menyertai pakatan tersebut.

    Ketua pembangkang yang menggantikan suaminya Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas beliau dipenjara atas tuduhan liwat, sebelum ini tidak memberikan sebab mengapa tidak turut sama dalam gerakan itu.

    Dalam pendedahan beliau kepada Malay Mail Online, Azizah berkata ia disebabkan wawancara Dr Mahathir bersama akhbar The Australian mendakwa Anwar tidak mempunyai moral untuk memimpin negara.

    “Saya kesal Dr Mahathir memilih untuk terus meluahkan rasa dendam dan kebencian terhadap Anwar. Ia berterusan walaupun Anwar bermurah hati memaafkan keterlanjuran Dr Mahathir sebelum ini.

    “Tetapi apabila beliau memilih untuk mengulangi serangan keji terhadap peribadi Anwar menggunakan institusi sama yang dibantu kawal dan dipengaruhi beliau, dan kini memilih untuk menyerang pula, saya fikir ia tidak dapat diterima,” katanya.


    Dr Mahathir sebelum ini mengulangi tuduhan liwat ke atas Anwar mendakwa punca ketua umum PKR itu tidak dapat menjadi perdana menteri.

    Bekas pengerusi Proton dalam wawancara bersama akhbar Australia turut mendakwa Anwar, yang akan berumur 69 tahun Ogos ini, “terlalu tua” untuk menjadi perdana menteri seterusnya.

    Dr Wan Azizah juga cuba menjelaskan peranannya di sebalik gabungan Selamatkan Malaysia yang terdiri daripada wakil rakyat pembangkang, pemimpin NGO, dan juga beberapa ahli veteran Barisan Nasional (BN).

    Katanya, gabungan yang dipimpin Dr Mahathir itu bukan hanya perlu bertujuan menyingkirkan perdana menteri sedia ada, tetapi juga memenuhi keinginan rakyat untuk pembaharuan institusi.

    “Pertama saya percaya deklarasi itu patut meliputi kehendak rakyat untuk pembaharuan institusi dan tindakan konkrit untuk melihat berakhirnya rasuah yang endemik,” katanya, merujuk kepada Deklarasi Rakyat oleh gerakan itu.

    “Keduanya Dr Mahathir mesti memahami makna kerjasama pembangkang dan masyarakat, kita tidak boleh menggunakan kaedah autokrasi kerana kita bekerja berdasarkan konsensus; mengutamakan kebajikan rakyat yang terjejas oleh kelembapan ekonomi semasa dan kepincangan tadbir urus.

    Ahli parlimen Permatang Pauh itu berkata Dr Mahathir mesti belajar menerima hakikat bahawa bukan beliau memutuskan tetapi pengundi memilih siapa yang patut memimpin negara.

    “Mengawal pemikiran cuma melambangkan golongan tua,” katanya, memaksudkan Dr Mahathir.

    Dr Mahathir, bersama ahli politik kerajaan dan pembangkang bersama masyarakat sivil melancarkan Deklarasi Rakyat pada 4 Mac dalam satu gerakan yang dipanggil Selamatkan Malaysia bagi mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak meletak jawatan.

    Perdana menteri paling lama memerintah itu dibenarkan berucap semasa himpunan membantah Cukai Barang dan Perkhidmatan minggu lalu selain dilihat menghadiri himpunan

    - See more at: http://m.themalaymailonline.com/projekmmo/berita/article/mengapa-dr-wan-azizah-jauhi-gerakan-selamatkan-malaysia-dr-m#sthash.z4QKXsCH.dpuf

    ReplyDelete
  3. Sikap munafik dan mementingkan diri memang trade-mark beberapa pemimpin PKR, dan jadi darah daging kumpulan hamba sahaya DAP yang diketuai Mat Sabu.Pas beruntung kerana puak2 ini telah dengan menzahirkan sifat jijik mereka yang bertindak keluar parti; dengan itu Pas telah dibersihkan dari kotoran puak tersebut kecuali ada dua tiga najis yang masih melekat dan susah nak tanggal.

    ReplyDelete
  4. DAPigs TUNJUK "TARING", JADI "ABANG BESAR" DI SARAWAK!!!

    da sesetengah orang kata, Pilihan Raya Negeri Sarawak ni merupakan indikasi kepada Pilihan Raya Umum. Maka sebab itu Pilihan Raya Negeri Sarawak ni cukup penting kepada semua pihak.

    Tapi, kalau kita tengok pembukaan menjelang Pilihan Raya Sarawak ni pun puak Pakatan Haprak tu dah jadi kucar kacir, bagaimana pulak keadaannya bila diorang nak berhadapan dengan PRU nanti?

    Soal pembahagian kerusi sesama diorang pun masih tak selesai lagi sehingga ke hari ini. Jangan kata diantara parti, bahkan sesama dalam parti pun masih lagi beramuk tak sudah - sudah.

    Kalau sebelum ini, pimpinan Pakatan Haprak tu diperingkat pusat yang diketuai oleh Wan Azizah dah pun buat keputusan mengenai pembahagian kerusi dalam Pilihan Raya di Sarawak.

    Tapi keputusan yang dibuat itu jelas ditolak mentah - mentah oleh pimpinan PKR Sarawak dengan dakwaan kononnya pimpinan Pakatan Pusat tidak menghormati kedudukan mereka.

    Hakikatnya, bagi PKR Sarawak, keputusan yang dibuat oleh kepimpinan Pakatan Pusat itu hanya memberi keuntungan kepada DAPigs dan meminggirkan kehendak serta tuntutan mereka.

    Itu sahaja sudah menjelaskan bahawa didalam PKR sendiri pun masih ada kemelut kepimpinan Politik dalaman yang masih lagi tidak dapat diselesaikan sehingga timbul isu sedemikian.

    Diantara PKR dan DAPigs di Sarawak juga masih lagi berbalah sesama sendiri dek kerana berebut kerusi. Masing - masing, PKR dan DAPigs ada tuntutan dalam nak menjaga kepentingan Politik mereka sendiri.

    Dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ini, DAPigs Sarawak jelas mempersoalkan tindakan PKR Sarawak yang dianggap 'Tidak Menghormati' keputusan yang telah dibuat oleh kepimpinan Pusat.
    KUCHING : DAP Sarawak menyeru sekutunya PKR supaya menghormati perjanjian mereka mengenai pembahagian kerusi bagi mengelakkan terkuburnya Pakatan Harapan (PH).

    Pengerusinya, Chong Chieng Jen berkata, DAP akan mematuhi perjanjian tersebut dan berharap PKR juga akan melakukan perkara yang sama.

    Minggu lalu, walaupun DAP mendakwa perundingan mengenai pembahagian kerusi sudah selesai, PKR Sarawak pula memberitahu berlaku pertindihan di beberapa kerusi.
    Nah! Itu baru cerita pasal PKR dan DAPigs je. Belum lagi cerita pasal parti Kuali pimpinan Si Mat Sabu di Sarawak yang hidup seumpama 'Kerakap Diatas Batu' tu lagi. Kalau tambah yang itu, makin haru jadinya.

    Pokok pangkalnya, puak Pakatan Haprak ni lebih mementingkan soal Politik Peribadi mereka sendiri dari nak menjaga kepentingan rakyat. Sibuk dok berebut kerusi, belum tentu lagi diorang mampu nak menjaga kebajikan rakyat dimasa akan datang!!!

    http://semuthitam80.blogspot.my/2016/04/dapigs-tunjuk-taring-jadi-abang-besar.html

    POSTED BY SEMUT HITAM ON SELASA, APRIL 19, 2016 WITH 2 COMMENTS SO FAR

    ReplyDelete
  5. Wahai unta2 PAS..
    Dengar tu..
    Org tak sokong PAS..
    Org yg keluar PAS
    Org yg tak mahu dgn PAS..
    Jgn mudah2 kata dan jatuh kan KAFIR.
    PAS TU BUKAN AGAMA
    PAS TU CUMA PARTI POLITIK YG MENGGUNAKAN AGAMA.

    Otak...otak kamu tu kat mana? Otak dah biul kot sbb riak berbelit dgn serban.

    ReplyDelete
    Replies
    1. syaitan ke manusia? bodoh nya komen..
      ada otak pakai

      Delete
  6. Dari tingkahlaku PAN kebelakangan ini, seolah2 menterjemahkan bhw kalau tak sokong DAP boleh jatuh kufur..

    ReplyDelete
  7. Simkad terbaharu,baru saja bermula, yok kita sebarkan simkad terbaru dari frenz mobile.
    Jangan tunggu jadi orang yg ke seratus ribu. Setakat rm10 ringgit, harga simkad,apalah sangat.
    Sudahlah rm10, dapat jana pendapatan lagi. Kenapa perlu simkad yang mahal utk jana pendapatan....ayuh malaysia keseluruhan nya. Kita ambil keputusan awal. Tak perlu tunggu bertahun baru ambil keputusan. Sekaranglah masanya untuk bertindak... Dengan simkad yang murah amat mudah untuk ajak kawan pindah ke frenz mobile.......bertindak sekarang...

    Simkad jana keuntungan.
    Anda guna, anda dibayar.
    Hanya RM10 sahaja.
    Mungkin anda fikir tak logik tetapi inilah kebenarannya..
    TUNGGU APA LAGI. Daftar sekarang.

    Peluang jana pendapatan PASIF dengan telefon bimbit anda !

    Sila layari web kami dan daftar di sini.. SEGERA !

    http://frenzprepaid.com/tawaufrenzter

    Dan capai impian anda untuk kebebasan kewangan.
    Tempah tempat jadi yang terawal.

    Brand partner diperlukan
    Area manager diperlukan.

    Whatsapp: 0178984406

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  8. Waalaikumussalam Warahmatullah

    Semoga dirahmati Allah.

    Perbuatan mengumpat, memfitnah, mereka-reka cerita dilarang dan ditegah oleh Islam. Islam mengajar umatnya sentiasa bersikap baik kepada orang lain, tidak menyakiti hati orang lain, hormat menghormati, berlemah lembut dan sebagainya.
    Hindari Gosip dan Fitnah - Allah berfirman dalam Surah Al-Hujurat ayat 6 "Wahai orang-orang beriman, Jika seseorang yang fasik datang kepada kamu membawa suatu berita, maka telitilah kebenarannya agar kamu tidak mencelakakan suatu kaum kerana kebodohan yang akhirnya kamu menyesal atas perbuatan kamu itu".

    Tegahan Mengumpat - Allah berfirman dalm surah Al-Hujurat ayat 12 " janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya."

    Wallahu A'lam. Terima kasih

    ReplyDelete
  9. Water Hack Burns 2 lb of Fat OVERNIGHT

    More than 160k men and women are utilizing a simple and secret "water hack" to lose 1-2lbs each and every night in their sleep.

    It's effective and works on everybody.

    Here are the easy steps for this hack:

    1) Take a clear glass and fill it up half the way

    2) Proceed to learn this proven HACK

    and you'll become 1-2lbs thinner when you wake up!

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...