Monday 2 December 2013

31HB OKTOBER 2013 TNB UMUM UNTUNG RM4.41 BILLION ... 2HB DISEMBER MENTERI UMUM TNB AKAN NAIKKAN TARIF ELEKTRIK 15%!!!!



Mungkin RM4.41 billion tidak mencukupi oleh itu perlu di naikkan lagi tarif elektrik 15%!!!!!!!!!... Inilah negara ku Malaysia yang diperintah UMNO/BN dibawah kepimpinan pemimpin terhebat sekali dalam sejarah dunia moden Dato' Seri Najib b Tun Abd Razak .. Presiden UMNO yang paling hebat luar biasa berjiwa rakyat!!!!!

HIDUP UMNO!!!! ... HIDUP KETUANAN MELAYU!!! ... HIDUP NAJIB!!!!!

31 Okt. - Tenaga Nasional Bhd (TNB) mencatatkan keuntungan bersih yang lebih tinggi berjumlah RM4.61 bilion bagi tahun kewangan (TK) berakhir 31 Ogos, 2013 daripada RM4.41 bilion tahun sebelumnya ekoran pengukuhan ringgit, permintaan yang lebih tinggi bagi elektrik dan harga arang batu yang lebih rendah.


Pendapatan bagi tahun ini melonjak kepada RM37.13 bilion berbanding RM35.84 bilion tahun lepas dan ini mencerminkan pertumbuhan permintaan bagi unit elektrik sebanyak 3.8 peratus di Semenanjung Malaysia dalam tahun kewangan ini.


Perbelanjaan kendalian meningkat sebanyak 1.8 peratus daripada tahun sebelumnya.


Pengerusi TNB, Tan Sri Leo Moggie, berkata pola pertumbuhan permintaan elektrik di Semenanjung Malaysia menjejaki pertumbuhan keluaran dalam negara kasar negara ini.


"Dalam jangka sederhana, kami terus menjangkakan pertumbuhan permintaan elektrik yang teguh, seiringan dengan pertumbuhan ekonomi yang diunjurkan oleh sektor komersial," katanya semasa mengumumkan keputusan suku keempat hari ini.


Bagi tahun kewangan 2013, TNB mengumumkan dividen keseluruhan berjumlah 25 sen bagi setiap saham biasa.


Penjimatan kos penjanaan tenaga elektrik sebahagian besarnya adalah hasil daripada penurunan harga purata arang batu sebanyak 19.3 peratus kepada US$83.6 setan metrik dalam tahun kewangan ini berbanding US$103.6 setan metrik dalam tahun kewangan lepas.

2hb Disember :- Putrajaya hari ini mengesahkan kenaikan kadar tarif elektrik sebanyak 14.98% atau 4.99 sen hingga 38.53 sen per kWh bagi Semenanjung Malaysia dan lima sen bagi Sabah dan Labuan yang akan berkuatkuasa Januari tahun depan.


Kenaikan itu diumumkan oleh Menteri Tenaga Hijau dan Air Datuk Seri Dr Maximus Ongkili dalam satu sidang media di Parlimen hari ini.


Pengumuman yang bakal mengundangkan kemarahan orang ramai berikutan rancangan Putrajaya untuk mengurangkan subsidi minyak bagi pembekal kuasa pada suku pertama tahun 2014.


Kadar elektrik semasa ketika ini adalah 33.5 sen per kWh, dimana 8.5 sen atau 25.3% di bawah kos asal pada kadar 42 sen kWh.


10 comments:

  1. Untung 4b kerana harga arang batu turun.tapi bil tetap naik.kat sini tempat puak kroni cari makan.kalau dah firuan tu firaun la juga..yang ada internet pun buta kayu apa lagi makcik2 kat felda nun..kahkahkah

    ReplyDelete
  2. Candi lembah bujang tempat bersejarah telah dimusnahkan..sape yang lakukan cucu anak kutty atau yahudi.kahkahkah

    ReplyDelete
  3. Laporan audit terbaru lagi jutaan wang lebur.aku mintak malaysia bangkrap ada yang cakap aku tak betul pulak.tak apa.syukurlah malaysia masih aman.kahkahkah

    ReplyDelete
  4. Dulu piring meter tu lambat benar nk buat satu pusingan...puak ni cari idea mcmna nk bg laju sikit....tukar piring plastik....laju baca plk meter 2 bln sekali....lg mahal kena.....skrg meter digital....mak ai sekali ganda lg naik!!! Pastu ada lg caj 1% tenaga baru...kat bil ada plk tulis 'subsidi dari krjn RMxxx' xprnh plk aku tgk bil tu rebate subdidi.....cam sial TNB@BN ni...nnti ada cai kata xnk letrik pegi duduk dlm hutan!!!

    ReplyDelete
  5. Woii mana cai2..xnak komen ka....sial btul

    ReplyDelete
  6. Macai tgh wat sujud syukurrrrrrrrr....mesia aman katanya,dorang pun bukan paham sgt artikel kat atas ni..lembu la katerkan,HIDUP UMNGOOOOOOKKK..

    ReplyDelete
  7. Mencekik sehingga lemas, mana boleh bagi rakyat hidup selesa. Kalau tiada sekatan undang2, mau diracun terus je rakyat kebanyakan. Kemudian baru boleh bolot banyak lagi.

    ReplyDelete
  8. Ingat kjp lg nk cari pelita raya ari tu....nk psang kt umh...isk..isk....tahniah Jib atas tndkn anda....umno mmg TAPIR...

    ReplyDelete
  9. kerajaan 47% yg sial

    ReplyDelete
  10. Tak pandai teraju negara ,lebih baik letak jawatan, bagi TS Khalid MB Selangor jadi menteri kewangan Malaysia. Pinjam berbillion billion, rasuah pun berbillion mana nak cukup duit..Bagai mana banyak kroni jadi billionaire asal usul cuma ibu atau bapa jadi menteri.Ini lah akibat nya rasuah kolar putih paling terok dan ramai rakyat tak tahu hakikatnya pemimpin ni lah pengkianat negara yang selalu di agung agungkan oleh manusia yang buta hati.Bagi BRIM itu ada lah rasuah, ianya ada duit rakyat yang sepatutnya di agihkan tiap tahun,bukan hanya bila PRU.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...