Saturday 25 April 2015

PRK PARLIMEN P 044 PERMATANG PAUH AKAN DI MENANGI KAK WAN TETAPI DENGAN UNDI DAN MAJORITI YANG MEROSOT.,



Walau pun Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail @ Kak Wan dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) dijangka akan memenangi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen P 044 Permatang Pauh pada 7 Mei depan, tetapi dengan undi dan majoriti yang merosot berbanding PRU ke-13 lalu yang di perolehi Ketua Umum KeADILan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Kemorosotan undi dan majoriti disumbang oleh faktor utama iaitu pemilihan calon Barisan Nasional (BN) dan PKR sendiri.

Perlu akui walau pun pahit betapa pemilihan Kak Wan yang juga merupakan ADUN Kajang akan memberikan kesan kepada pengundi di Permatang Pauh.

Sekiranya mereka mahukan pemimpin yang boleh berada di kawasan dan memberikan perkhidmatan serta dalam masa yang sama membangunkan Permatang Pauh, maka ia mungkin sukar untuk dilakukan oleh Kak Wan disebabkan komitmen dan tugas beliau di Kajang.

Calon BN yang merupakan bekas Naib Ketua Pemuda dan kini Setiausaha UMNO Bahagian Permatang Pauh, Suhaimi Sabudin pula adalah calon muda dan merupakan anak tempatan sekaligus sedikit sebanyak mampu untuk menawarkan apa yang tidak boleh dilakukan oleh Kak Wan secara mata kasar.

Tapi melihatkan isu berimbang yang wujud pada hari ini iaitu melibatkan Cukai Barangan Perkhidmatan (GST) dan isu hudud maka PKR masih mempunyai peluang amat cerah untuk menang tetapi akan mendapat undi dan majoriti yang jauh lebih kecil berbanding pilihan raya umum ke 13 sebelum ini.

PKR juga mungkin terpaksa berhadapan dengan tindakan segelintir ahli, pendokong dan penyokong PAS yang akan memboikot atau membuat undi protes dengan mengundi calon BN atau Bebas pada PRK kali ini.

Kegagalan PKR untuk menyatakan sokongan ke atas usaha PAS untuk melaksanakan hukum Hudud di Kelantan sudah pasti mengguris hati ahli PAS terutamanya di kubu kuat mereka di Permatang Pasir.

Jadi mungkin undi ahli PAS akan berpecah tiga iaitu kepada Wan Azizah, calon BN dan juga calon bebas yang mana akan menyebabkan majoriti kepada PKR akan berkurangan.

Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Permatang Pauh bakal menyaksikan pertandingan empat penjuru pada 7 Mei ini.

Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail akan dicabar calon UMNO, Suhaimi Sabudin dan dua calon lain dalam pertempuran untuk mengekalkan kerusi parlimen.

Dua calon tersebut adalah calon Bebas, Salleh Ishak, 53, dan calon Parti Rakyat Malaysia, Azman Shah Othman, 50.

33 comments:

  1. Pstut kalah terussssss. Paling Bagus kena panah petir. Dasar nepotism tarak ampoooon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika kak wan kalah, bukan sebab isu calun bn . Atau gst. Tetapi calun pkr sendiri.
      1.Jika kajang yang dekat KL pun kak wan tak leh jengok, cam ne nak tengok p pauh usng jauh?
      2.Pkr telah jelas menentang hudud seperti dap.
      3.Mahathir dan lain pemimpin bn yang tak setuju hudud pas kata kafir, cam ne dengan kak wan. Samalah jugak.
      4.pas selalu kena ikut cakap pkr dan dap.
      Tapi mereka tak ikut cakap pas.
      5. Guan eng yang dibanggakan mat sabu sebagai khalifah umar abdul aziz juga menentang hudud.

      Jika kak wan kalah adalah sebab diatas. Bukan sebab kelebihan bn. Bn banyak isu yang tak leh jawab.

      Delete
    2. suhaimi sabudin ni reti ke berbahas di parlimen? berani ke nak mencelah menjerit-jerit dalam parlimen. berani ke nak diserang balas oleh kawan dan lawan dalam arena politik ni. aiyoo kalau tak berani, jawatan MP tak sesuai bagi anda. teruskan saja kerja anda sebelum ni. sebab tu lah bukan semua orang boleh jadi MP, mencabar kot perlu mengadap sumpah seranah orang bawahan padahal kerja tetap kena jalan.

      Delete
    3. hahaha.........
      disebabkan ada org tak dpt habuan jadi cuba nak berpaling tadah dah jadi bangsa melayu dgn dengkinya yg berdendam namun kita tunggu dan lihat adakah hasrat anda termakbul.....omak kau teruskan gelagatmu semoga kamu puas hati dgn apa yg kamu lakukan begitu juga para bloger yg terperkik terlolong tak sudah2 bantu tak tapi cuba nak tarik undi utk umno maka kamu semua setuju GST maka jgn kata mahal sebab kamu suka hidup begitu jgn pula sana sakit sini tampal lepas tu sini sakit sana tampal balik apa yg kamu dapat hanyalah kerja bodoh kamu sdr.
      memang bodoh punya melayu tak sudah2 cari masalh pada melayu sdr lepas tu bising tak habis2.
      memang patut melayu tiada harapan utk ubah susah merana hidup memang patut sebab kebodohan melayu jenis kamu org ini.

      Delete
  2. Artikel terhot Dari Broader Manjungmari

    PRK Permatang Pauh - Kemana perginya Barua-barua Dap & Pkr?..
    Rasa-rasanya kita semua masih belum lupa apa yang berlaku dari awalnya projek PKR iaitu Kajang Movie, pakat semua kena kelentong dan pakat basah lokoih kena kencing, tak selesai lagi, bawa pula kepada krisis MB Selangor, Tan Sri Khalid jadi mangsa kerakusan Azmin Ali, manakala Tuan Guru Haji Hadi Awang selaku Presiden Pas pun turut jadi mangsa maki hamun sumpah seranah dari barua-barua parti DAP dan PKR, ingatkut dah selesai, rupanya belum lagi....

    Isu kemuncak TG Haji Hadi kena belasah paling teruk yang aku rasakan bila beliau nak bawa RUU Hudud ke Parlimen,, lagi teruk beliau kena, malah yang paling celaka bila KM Pulau Pinang Lim Guan Eng pun turut jadi mulut Cibai.. Mereka-mereka ini terlampau...
    Tetapi dalam sehari dua ni Tuan Guru ada lagi mengeluarkan kenyataan mengenai mengundi di PRK Permatang Pauh,,, terkejut akut, dah 3-4 hari aku tunggu, mana suara-suara yang sebelum ini begitu labun dan rabung membelasah Tuan Guru dah hilang ditelan zaman ka,, senyap sunyi membisu tiada suara,,, dah pakat mampoih belaka dah agaknya,,, ada seorang sahabat FB aku kata masing-masing tersangkut tulang babi di kerongkong..

    Apa pun aku ingin mengambil kesempatan diatas keberanian Pas Kawasan Permatang yang bertindak secara matang dan anak jantan.. Tahniah, moga-moga Allah S.W.T bersama-sama anda kerana berani bertindak diatas kemuliaan islam yang perlu sama-sama kita jaga.

    kalau aku, tak perlu lagi nak tanya keputusan Tuan Guru Presiden,, terus aja boikot dan meminta semua pengundi ahli dan penyokong Pas jangan mengundi pada PRK Permatang Pauh,,
    Pada pendirian aku, Pkr dan Dap mesti diajar oleh kita semua yang mengamalkan ajaran islam yang syumul, baru depa akai,,, biar mereka-mereka ini ada akai pada Pas, dan akan jadi satu pengajaran kalau nak duduk dalam satu pakatan..
    Mereka-mereka ini masih belum sedar dengan kekalahan Dap di PRK parlimen Teluk Intan sebelum ini, dimana calon Dap Dyna Sofia sendiri mulut celupar,,,,
    Jadi, Pkr dan dap mesti di ajar sekali lagi di Permatang Pauh.
    Ada pimpinan Pas kata, kena juga undi PKr supaya jangan entah apa aku tak ingat,,sebabnya aku malas nak baca seterusnya dah.. pemimpin tu sebenarnya serba salah,, nak selamat serba serbi didunia ni jadi kenalah pilih playsafe...

    menang atau kalah calon Pkr tiada apa-apa erti buat rakyat malaysia, GST tetap kena juga,, cuma yang bernasib baik duit caruman Kwsp bila najib dah buat U-turn 360 darjah.

    bagi aku kalau Pkr kalah di permatang pauh, baru pemimpin Pkr dan dap ada akai, dan akan timbul balik semangat pakatan rakyat macam mula-mula ditubuh dahulu, sekarang masing-masing dah bongkak, sebabnya,, Dap ada Pulau Pinang, Pkr dah ada Selangor walaupun dengan jumlah 13 kerusi, itu pun masih tak sedar diri, masih nak tamak dengan kuasa yang baru dapat, kerusi exco milik Pas dari 4 dipotong jadi 3,,, yang sedih nya pimpinan pas Selangor masih juga terima,,, kenapalah sebegitu teruknya kemaruk dengan jawatan exco tu,,,,
    Jadi ko orang dah nampak kan,, nak harap pimpinan pas nak bertegas dengan Pkr dan Dap tak mungkin,, cuma kita sebagai ahli-ahli bawahan akar umbi ni lah yang boleh bertindak sesuatu, peluang yang ada tak seharusdnya dilepaskan... mereka-mereka ini WAJIB diberi satu Pengajaran,, moga-moga dengan pengajaran tak sampai satu penggal lagi pun akan membuahkan kembali Pakatan Rakyat yang dapat membawa kemenangan Islam di bumi malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anwar Ibrahim ialah bekas timbalan perdana menteri dan juga timbalan presiden parti United Malays National Organisation. Selama 16 tahun Anwar Ibrahim telah bergelumang dalam sarang penyamun dan perompak. Anwar tahu cara menyamun dan merompak. Anwar akhirnya belot pada tahun 1998. Anwar tidak mahu lagi bersama gerombolan penyamun dan perompak. 
      Rakyat bersatu di awah PKR.

      Delete
    2. Hidup pkr....hidup pkr....hidup pkr.....
      Pkr menang rakyat senang... pkr menang rakyat senang......
      Pr memerintah negara maju rakyat maju.
      Umno menang... rakyat susah.
      Umno memerintah darah negara kering dihisap rakyat pula dihisap sama.
      Negara hancur rakyat merana.

      Delete
  3. Sia2 Berjuang Bila Ketua Umum Sendiri Pertahan Nepotisme dan Kezaliman Dari Mati

    Tulang Badak (TB) rasa sia2 perjuangan Tulang Badak dalam PKR sejak umur 18 tahun apabila Ketua Umum sendiri berjuang untuk daulah keluarga Rasa mcm segala pengorbanan Tulang Badak selama ni mcm tiada makna dan tiada nilai.

    Rasa sia2 segala pengorbanan yang telah dilakukan oleh arwah bapa Tulang Badak yang bertungkus lumus membantu membina Keadilan Negeri Sembilan setelah Anwar ditendang dari UMNO dulu.. Kami berhimpun dan berkempen sampai2 kadang2 kami terlanjur sampai ke Padang Besar, Perlis. Sekali tu punya semangat kami berkonvoi dari Sermban ke Rembau, terbabas sampai ke Pasir Mas Kelantan. Punya Komited tak tau dah nak sampai sempadan Siam.

    Penat jerih nak bunuh Kronsima, Nepotisme dan Korupsi tiba2 Ketua Umum sendiri pegi buat kerja tolong benda keji. Ketua Umum PKR sendiri bertungkus lumus memastikan kelangsungan dan jangkahayat Nepotism lebih panjang.

    TULANG BADAK (TB)
    MURTABAK WAVES
    SEKRETARIAT PASNE (PENYOKONG PKR ANTI SEMANGAT NEPOTISM)

    ReplyDelete
  4. Anwar, Azizah kao laki Bini pencen lah kalau sudah tidak bermaya lagi. Seorang yang tidak boleh rasa nadi orang bawahan elok sangat berhenti dariada menceburi bidang politik.

    Baik kao laki Bini jaga anak sulung kao tu. Hadir sesi sentuh anjing, pada masa yang sama memarahi ustaz yang menegur. Tapi lagi baik kao sumpah Nurul Izzah tu Jadi Batu.

    Saryanto Rudiman bin Wardano Jalilun
    Nibong Tebal
    Seberang Perai, Penang

    ReplyDelete
  5. Takper kasi PKR menang majoriti 1 undi pun cukup lar janji menang , UMNO kalah tak macam kalah PKR menang tak macam menang.....kira adillah tuh

    ReplyDelete
  6. Soalan objektif. Jawab satu sahaja.

    Anwar adalah____________

    a. Raja Torak
    b. Raja Gopal
    c. Raja Kapoor
    d. Raja Nepotism keluarga Segam-Boot

    Pilh jawapan yg tepat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawapan aku d
      Aku pun akan tambah jawapan nepotism utara raja segam boot, anwar mengamalkan ideologi nepotisma korean utara

      Delete
    2. Jawapan sebenar adalah Raja Jubur sebab dia memang pakar dlm bidang tu.

      Delete
    3. Anwar Ibrahim ialah bekas timbalan perdana menteri dan juga timbalan presiden parti United Malays National Organisation. Selama 16 tahun Anwar Ibrahim telah bergelumang dalam sarang penyamun dan perompak. Anwar tahu cara menyamun dan merompak. Anwar akhirnya belot pada tahun 1998. Anwar tidak mahu lagi bersama gerombolan penyamun dan perompak. 

      Raktat bersatu dibawah PKR.

      Delete
  7. Macai gila komen merapu

    ReplyDelete
  8. Klu pkr menang di matang...potong kote la ako nnpk nye......kikikiki

    ReplyDelete
  9. Kalo Nenek Kipas calun recycle tu monang jugak maka konfirmlah majoriti pengundi Permatan Pauh tu otak nya diKepala Juboq. Itu lah akibat nya 5 penggal di bawah telunjuk Anwar Al Jubori...majoritinya suka kat lubang kunyit.....sebagaimana suami si Nenak Kipas Jijah Sepet tu

    ReplyDelete
  10. hahahaha....

    Omak kau...tulis lagi banyak2 artikel yang membelasah PKR. Engkau pun sekarang ni bukan ahli PKR lagi. Belasah PKR kaw2

    ReplyDelete
  11. Sama Ada dia menang atau kalah, wan azizah harus disiasat samada anwar pernah tak sekali memasukkan kotenya ke jubur zizah walaupun sekali spnjg hayatnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku sendiri yakin wan azizah jubur dia dah tak ada dara lagi, kalau berani jijah itu buat pemeriksanan doktar jubur ada dara lagi atau tak. Hanya orang tahu jubur lubang taik je yg tak main main jubur .

      Delete
  12. Macai umno ramainye masok sini. Tp hujahnye juboq kote taik. Tu lah standard amno. Omak kau dah keluar pkr ke? Betol ke omak dah janda? Kesian anak berapa?

    ReplyDelete
  13. Kalo bn menang di matang pauh, gerenti minyak naik. 2. Bn anggap rakyat sokong gst.. so x kira pati apa pgkh je pr.

    ReplyDelete
  14. Salam 1rasuah ,

    Pangkah BN bererti sokong GST dan disusuli dengan minyak naik. Percayalah sudah banyak kali terjadi bila BN menang prk esoknya minyak naik.

    Kalau tuan-tuan rasa banyak duit, tolong fikir orang tidak bernasib baik dan orang malas juga.

    bagaimana mereka nak hidup, mereka nak berniaga tapi tapak berniaga dikawal puak tertentu yang menyewakannya kepada warga asing. Mereka nak buat kerja am tapi tempat mereka dirampas PATI. Mereka pandai tapi tempat mereka dalam kerajaan dirampas bodo SPM sikit A yang ada degree.

    Bayangkan jika perkara ini terjadi kepada anak-anak anda.

    KEDEPAN ( KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian , SPM 5A degree dan guru , 3A -4A diploma , 1A -2A sijil , 0A buruh amah dan pekerja am ) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya . Biar bodo buat kerja bodo , pandai buat kerja pandai . Heee

    ReplyDelete
  15. Klu dh undang2 membolehkn seorang boleh memegang dua jawatan ADUN dan PARLIMEN knapa nk pertikai ada org yg akan menjawat kedua2 jawatan itu...kebolehan biar parti dia yg menentukn...klu tak mau berlaku mcm ni pinda undang2....

    ReplyDelete
  16. Pada pendapat sy... PKR perlu letak org muda di permatang pauh... mmg boleh menang... dah macam tiada muka lain... PKR... mesti ada muka anak jati permatang pauh... yg boleh diangkat dan digilap... kalau PKR kalah bukan sbb BN, GST dll... percayalah... Pakatan Rakyat boleh menang.... ingatlah pilihanraya umum akan dtg.... itu cabaran lebih besar.... kita kena fikir sama ada nak bagi lagi BN memerintah atau tidak... sedangkan Pakatan masih membangkit2 isu kecil... sebegini.... rakyat akan memerhati... shj.... apa yg berlaku... siapa yg rugi... Pakatan Rakyat dah hampir memenangi hari rakyat... jgnlah... disia2kan... sokongan ini.... disebabkan... politik remeh temeh... yg membuat sokongan rakyat muak... dan menyampah... dgn semua ini.... percayalah...

    ReplyDelete
  17. Dgn penuh harapan aku harap pkr kalah supaya jadi pengajaran krn kurang ajar dan rasa bangga merasakan mereka kuat....Dap pulak pegi mampuih x de masa nak pikir hal dap.

    ReplyDelete
  18. najib madir begadoh = pas pkr menang prk selamat berjuang PR. mampus umno bn

    ReplyDelete
  19. Suka hati PKR lah nk letak siapa calon. Law benarkan jd adun & Mp serentak. PR nk ingatkan rakyat bhw Anwar masih ada tp dizalimi bangsat umno. Umno takot sgt dgn anwar. Mampoih umno

    ReplyDelete
  20. KO BN. KO BN. KO BN. INI WIRID KITA

    ReplyDelete
  21. Nenek kipas hang kata. Dia pinjam hang punya ka? Hang umno ni loklak. Byk mkn kek taik. Haha

    ReplyDelete
  22. Kalau duit kita kena rompak dan masih mengundi perompak tu untuk jadi pemimpin, memang sah lah bangang kelas pertama tu.

    ReplyDelete
  23. Heran. Why umno calonkan suhaimi. Hanya setiausaha. Why tak calon ketua umno datuk
    Mohd zaid kalu x silap namanye. Mana lebih kanan antara ketua dgn setiusaha. Pls jawap macai amno. Amno haprak. Haha

    ReplyDelete
  24. Tunku letak jawatan masa tu 1 MYR = 1 SGD. Sekarang 1 SGD hampir sampai 3MYR. Siapa pandai memerintah?? PAP ke UMNO ? Siapa yang bengap kepala masuk air. Anak siapalah tu yang bodoh sesangat tak reti jaga ekonomi?? Jawab jangan tak jawab!!! Lagi satu PAP bunuh UMNo sampai bangkai pun tak jumpa di Singapura. UMNO bunuh PAP di Malaysia tumbuh pulak DAP dengan ide yang sama, dapat pulak perintah Penang. Lagi sekali siapa yang pandai dan siapa yang bengap sangat. Dengan itu undilah wakil orang bengap!!

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...