Thursday 18 February 2016

HUBUNGAN DAP-PKR DI SARAWAK RENGGANG GARA-GARA BEREBUT KERUSI SESAMA SENDIRI UNTUK BERTANDING PADA PRN SARAWAK 2016.



Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen membidas sekutunya PKR berhubung isu rundingan kerusi pilihan raya negeri Sarawak yang akan diadakan tidak lama lagi.

Chieng Jen dalam satu kenyataan berkata beliau menahan dirinya daripada membuat sebarang kenyataan kerana DAP Sarawak mahu membantu PKR memastikan pertandingan satu-lawan-satu, dan supaya rundingan antara dua parti itu tidak terjejas.

Beliau menjelaskan kepimpinan PKR negeri dan kebangsaan bagaimanapun mengambil kesempatan keatas dirinya, termasuklah Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Naib Presiden Dr Xavier Jayakumar, dan Ketua Wanita Zuraida Kamaruddin yang mengumumkan calon meskipun rundingan sedang berjalan.

Chieng Jen berkata daripada 22 kerusi yang Wan Azizah umum untuk calon PKR baru-baru ini, sekurang-kurangnya tujuh masih sedang dibincangkan.

“PKR tidak menunjukkan kejujuran di pihak mereka apabila pimpinan kebangsaannya mengumumkan calon-calon parti mereka untuk kerusi-kerusi yang sedang dipertikaikan ketika rundingan sedang berjalan.”

Katanya, DAP Sarawak tidak boleh berdiam diri dikala pengumuman kerusi itu diumum kepimpinan tertinggi PKR kerana ia mewakili pendirian seluruh parti itu, lantas mendorongnya mempersoalkan apakah rundingan antara kedua parti kini telah tamat.

Beliau akan bertemu kepimpinan kebangsaan PKR berhubung rundingan kerusi pilihan raya pada Februari 19 ini, katanya.

Mengakui terdapat sebahagian pimpinan DAP peringkat bahagian mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang keras berhubung rundingan itu, beliau berkata kepimpinan nasional PKR sewajarnya mengelak daripada mengulangi calon-calon mereka ketika berkunjung ke Sarawak.

“Ada banyak lagi isu yang boleh disebut semasa berkunjung ke Sarawak daripada mengumumkan calon PKR.”

25 comments:

  1. Ini kerana DAP anti Islam dan PAN Imayam adalah taliba-Root mereka

    https://aidcnews.wordpress.com/2015/10/06/sekolah-rendah-islam-al-ansor-sahkan-kerajaan-dap-tarik-balik-geran-bantuan/

    Sekolah Rendah Islam Al-Ansor Sahkan Kerajaan DAP Tarik Balik Geran Bantuan

    AIDCNews – 6/10/15 – Salah satu Sekolah Agama Rakyat (SAR) hari ini tampil mengesahkan geran bantuan terhadap sekolahnya ditarik balik oleh Kerajaan DAP Pulau Pinang kerana takbir urus kerajaan negeri yang bercorak kepartian.

    Sekolah agama yang dimaksudkan itu adalah Sekolah Rendah Islam Al-Ansor (SRIA), Balik Pulau, Pulau Pinang milik Pesuruhjaya PAS negeri, Muhammad Fauzi Yusof.

    Muhammad Fauzi yang juga Mudir Am SRIA berkata sekolahnya adalah SAR yang berdaftar dibawah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Pulau Pinang dan telah beroperasi sejak tahun 2008.

    Kini sekolah terbabit mempunyai murid seramai 215 orang yang majoritinya datang dari keluarga yang berpendapatan rendah dan sederhana.

    Katanya, berdasarkan rekod terdahulu, SRIA telah menerima bantuan tersebut daripada kerajaan negeri dan pada tahun ini pihak SRIA telah menerima surat makluman pemberian bantuan tersebut oleh pegawai JAIPP pada 3 September 2015.

    Namun katanya surat makluman pemberian bantuan tersebut telah ditarik balik pada hari yang sama oleh JAIPP melalui pegawainya yang hadir ke SRIA untuk mengambil kembali surat berkenaan.

    “Kejadian ini telah menggambarkan bahawa terdapat ‘tangan ghaib’ yang cuba menafikan hak rakyat Pulau Pinang khususnya anak-anak dan waris yang menghantar anak ke sekolah agama rakyat.

    “Pihak SRIA percaya bahawa isu ini berlaku adalah disebabkan campur tangan politik dalam urusan pentadbiran Kerajaan Negeri dan ia merupakan satu kezaliman terhadap institusi pendidikan agama di negeri ini,” katanya kepada Harakahdaily.

    Justeru, katanya, pihak SRIA ingin mengingatkan Kerajaan Negeri bahawa wang yang dimiliki oleh kerajaan adalah milik rakyat dan ia merupakan amanah dari rakyat.

    “Sikap ini telah menampakkan kegagalan slogan cekap, akauntabiliti dan telus yang sering diwar-warkan dan rakyat sentiasa memerhati serta sedia menghukum kerajaan yang zalim,” katanya.

    Kerajaan negeri Pulalu Pinang melalui Exco Hal Ehwal Agama Islam, Perdagangan Dalam Negeri & Hal Ehwal Pengguna mengesahkan bantuan SAR itu ditarik balik dengan alasan kerajaan negeri tidak pernah menyediakan bantuan tetap atau ‘geran tetap’ kepada sekolah-sekolah agama rakyat di negeri itu sebaliknya ia diberikan secara bergilir berdasarkan keperluan.

    “Ini bukan geran tahunan yang wajib dapat. Ini ialah sumbangan kerajaan negeri kepada sekolah-sekolah Agama Rakyat yang berkaitan,” jelas Exco berkenaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://www.ismaweb.net/2016/01/pertikai-fatwa-exco-dap-tak-faham-konsep-rahmatan-lil-alamin-maqasid-syarak/

      Pertikai fatwa: EXCO DAP tak faham konsep Rahmatan Lil Alamin, Maqasid Syarak

      BANGI, Rabu – Timbalan Mufti Perak hari ini menempelak Exco parti rasis dan cauvinis DAP, Datuk Teng Chang Khim apabila mempertikai keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan yang memutuskan rokok elektronik atau vape sebagai haram.

      Sambil menyifatkan Datuk Teng sengaja mahu menafikan peranan Islam sebagai asas kenegaraan Malaysia, katanya kenyataan yang dikeluarkan sebenarnya adalah kesinambungan kepada gerakan menafikan moral policing dalam masyarakat.

      “Dia sengaja mahu menimbulkan rasa tidak senang hati kepada agensi yang diberi tanggungjawab untuk menjaga keharmonian agama dan akhlak rakyat khususnya.

      “Sedangkan hakikat yang perlu diketahui, kerajaan berhak untuk menerima nasihat dari Muzakarah Fatwa Kebangsaan atas asas keistimewaan Islam dalam perlembagaan negara,” katanya kepada Ismaweb.

      Semalam Datuk Teng menyifatkan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan pengharaman vape sebagai haram adalah tidak berperlembagaan.

      Sambil mempertikai keputusan majlis fatwa itu beliau berkata, pengharaman berkenaan mencabuli hak masyarakat bukan Islam.

      “Bagaimanapun, menguatkuasakan undang-undang Islam, termasuk apa-apa keputusan oleh mana-mana jawatankuasa fatwa, sama ada oleh negara atau negeri pada semua rakyat tanpa mengira pegangan agama mereka, melanggar hak-hak sivil orang bukan Islam mengikut Perlembagaan Persekutuan,” kata Adun Sungai Pinang itu.

      Bidas Ustaz Zamri yang juga merupakan Yang Dipertua Isma Ipoh, Datuk Teng masih jauh untuk memahami konsep “rahmatan lil alamiin” dan konsep maqasid syariah walaupun pelbagai seminar sudah dihurai dalam pentas politik.

      “Beliau patut tahu Islam merupakan agama yang benar-benar membawa rahmat kepada seluruh alam dan kebaikannya juga ditawarkan kepada mereka yang tidak mengakui keesaan Allah.

      “Hukum hakam Islam juga menolak kemudaratan yang mana Islam juga mahu ia terhindar dari orang bukan Islam.

      “Hak asasi bukan Islam di negara ini juga terjamin dengan memberikan hak mereka mereka untuk hidup jauh daripada perkara yang membahayakan diri mereka,” katanya.

      Delete
  2. Woiiiiiii PAN-Kuih-TaRT. PAN bersengkongkol dengan DAP menzalimi rakyat marhaen melayu Islam di Pulau Pinang. Bagaimana PAN bersengkongkol? dengan mendiamkan diri dan merestui Regime DAP

    ReplyDelete
  3. http://www.ismaweb.net/2014/06/ahli-parlimen-dap-mahu-orang-islam-hormati-hak-orang-murtad-amal-agama-baharu/

    Ahli Parlimen DAP mahu orang Islam hormati hak orang murtad amal agama baharu

    KUALA LUMPUR, 11 Jun – Saranan Datuk Ngeh Koo Ham (DAP-Beruas) agar umat Islam menghormati hak saudara seagama mereka yang murtad untuk mengamalkan agama baharu, dilihat sebagai sesuatu yang tidak wajar dan boleh menjejaskan keharmonian kaum dan agama.

    Terdahulu, Ngeh menyatakan perkara itu adalah berdasarkan peruntukan Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan yang memberi hak mutlak untuk mengamalkan sesuatu agama itu.

    “Saya berharap orang Islam boleh terima peruntukan 11(1) yang memberi hak mutlak untuk mengamalkan sesuatu agama itu oleh orang perseorangan.

    “Kalau seseorang itu hendak meninggalkan agama dan dia berusia lebih 18 tahun, kita mesti menghormati hak yang sudah diberikan kepada mereka yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan,” katanya pada sidang Dewan Rakyat hari ini.

    Beliau berkata demikian ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan (2014) 2014.

    Sementara itu, Ngeh, yang juga penasihat DAP Perak berkata, sebagaimana orang bukan Islam perlu menerima hakikat bahawa undang-undang boleh digubal untuk menyekat mereka yang menyebar agama, orang Islam juga wajar menerima peruntukan Perkara 11(1) yang memberi hak mutlak untuk mengamalkan sesuatu agama.

    Beliau juga meminta supaya penjaga yang mendapat hak jagaan diberi kebebasan mendidik kanak-kanak berusia 18 tahun mengikut mengikut agama yang dianutinya berdasarkan peruntukan Perkara 12(3) dan 12(4) Perlembagaan Persekutuan.

    “Perkara ini jelas supaya tidak ada perbalahan, jika sudah capai usia 18 tahun, kanak-kanak itu bebas menganut agama seperti yang dijamin oleh Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan,” kata beliau.

    Dalam pada itu, Ngeh turut mempertikaikan tindakan undang-undang yang dikenakan terhadap pengikut Syiah.

    “Saya berasa tidak selesa apabila Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) dan Syiah tidak bersependapat dan saya tidak setuju undang-undang terhadap pengikut-pengikut Syiah ini,” tambahnya. – BERNAMA

    ReplyDelete
  4. http://www.ismaweb.net/2013/07/desakan-dap-cuba-ubah-status-islam-sebagai-agama-persekutuan/

    Desakan DAP cuba ubah status agama Islam sebagai agama persekutuan

    BANGI, 12 Julai – Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) membantah tindakan Ahli Parlimen DAP, Nga Kor Ming yang meminta lima negeri meminda Enakmen Pentadbiran Agama Islam yang masih memberi kuasa kepada seorang daripada penjaga untuk menentukan agama anak di bawah umur.

    Presidennya, Tuan Musa Awang berkata, ini sebenarnya antara perjuangan DAP yang mahu menghapuskan status agama Islam sebagai agama Persekutuan.

    “Rang Undang-Undang Pentadbiran Islam Wilayah Persekutuan 2013 belum lagi selesai dibincangkan, hari ini DAP minta pula pindaan di peringkat negeri.

    “Kenapa harus dipinda? Sedangkan enakmen tersebut adalah selari dengan Perlembagaan Persekutuan.

    “Maka dalam hal ini seharusnya kita yang beragama Islam inilah perlu memainkan peranan dalam mempertahankannya,” tegas Tuan Musa ketika dihubungi wartawan ISMA.

    Beliau berkata, Mahkamah Persekutuan adalah mahkamah tertinggi yang membuat keputusan. Jadi tidak timbul sebarang masalah dalam hal ini sepertimana dengan kes yang dirujuk sebagai Subashini Rajasingam lawan Saravanan Thangathoray.

    Mahkamah Persekutuan telah memutuskan bahawa bapa kanak-kanak itu mempunyai kuasa mengislamkan anaknya berdasarkan perkara 12 (4) Perlembagaan Persekutuan.

    Bagaimanapun katanya, beliau kesal dengan tindakan kerajaan kerana telah menarik balik pembentangan terhadap pindaan Rang Undang-Undang Pentadbiran Islam Wilayah Persekutuan 2013 yang lalu kerana pindaan tersebut adalah selari dengan perlembagaan dan beberapa keputusan mahkamah yang juga berpendapat seperti itu.

    Seharusnya pihak kerajaan tidak akur dengan mana-mana desakan yang mahu penarikan balik rang undang-undang tersebut dan kini natijahnya mereka mahu pula meminda Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri.

    ReplyDelete
  5. http://www.ismaweb.net/2016/02/musuh-guna-rahmatan-lil-alamin-perangkap-umat-islam/

    Musuh guna ‘Rahmatan Lil Alamin’ perangkap umat Islam

    Akhir-akhir ini sering muncul ungkapan Islam Rahmatan lil’alamin, suatu slogan yang diketengahkan untuk mempromosikan versi Islam yang ‘progresif’, ‘moderat’ dan liberal.

    Tanpa disedari dalam benak fikiran orang ramai telah tersemai bahawa terdapat banyak Islam, bergantung kepada pentafsiran masing-masing untuk mengamalkan versi yang disukainya.

    Sehingga golongan yang memusuhi Islam pun mempergunakannya untuk kepentingan mereka.

    Islam rahmatan lil’alalmin bagi mereka adalah Islam yang menerima sekularisasi dan liberalisasi agama, Islam yang meraikan LGBT, hak murtad, pluralisme agama, hak mengembangkan ajaran sesat dan lain-lain.

    Pendek kata Islam yang sentiasa berkembang menyantuni kemodenan ciptaan Barat.

    Ketahuilah bahawa ia adalah strategi untuk mengkotak-katikkan umat Islam, agar kita saling bertelagah sesama sendiri, pihak yang menentang dianggap menganut Islam yang jumud, konservatif dan fundamentalis.

    Umat Islam perlu berhati-hati agar tidak masuk ke dalam jerangkap samar ini, menggadaikan akidah dan jati diri sebagai seorang Muslim agar tidak merasa terasing dalam dunia yang semakin hilang arah.

    Islam adalah rahmat kepada seluruh umat manusia, bahkan kepada seluruh alam. Sifat rahmat ini telah sejak mula bersama Islam dan tidak pernah terpisah daripadanya.

    Ia adalah Islam yang sama yang dibawa oleh Rasulullah saw dan para pewaris baginda para ulama’ yang benar sehingga ke hari ini.

    Ia bukan Islam yang baru, yang dicipta oleh kaum modenis dan liberal, yang mencuba untuk merungkai yang lama untuk digantikan dengan yang baru yang dianggap lebih baik oleh mereka.

    Islam tidak berkembang, ia telah sempurna sedari awal lagi. Yang berubah adalah orang Islam, ada ketikanya mereka benar-benar mencerminkan keindahan Islam dan ada ketikanya mereka mengotorkan imej Islam.

    Prof Madya Dr Khalif Muammar A Haris

    ReplyDelete
  6. http://www.ismaweb.net/2014/03/bumi-ini-bumi-warisan-melayu-mengapa-melenting-dan-tidak-boleh-terima/

    Bumi ini bumi warisan Melayu, mengapa melenting dan tidak boleh terima?

    Kalau orang Melayu Malaysia pergi ke negara China dan mendakwa benua China adalah warisan dan milik orang Melayu, tentu orang-orang China akan marah, orang Melayu itu dianggap subversif dan menghasut dan mungkin ditahan pihak berkuasa China. Bagaimana si Melayu ini boleh membuat dakwaan yang melanggar fakta sejarah ini?

    Begitu juga kalau orang China pergi ke negara India dan membuat perkara yang sama, orang India akan melenting dengan dakwaan itu.

    Jadi, mengapa pula sesetengah orang Cina dan India di negara ini tidak boleh menerima fakta sejarah ini?

    Bukankah fakta mengatakan bahawa orang Cina asalnya dari benua China dan orang India dari benua India?

    Mereka tidak perlu rasa malu atau marah untuk menerima fakta ini.

    Mana sejarawan dalam dunia atau geologis yang boleh menafikan perkara ini? Ada sejarawan Portugis, Belanda atau Inggeris yang boleh membuktikan bumi ini bukan tanah warisan Melayu?

    Lebih baik jangan buang masa. Malah patut berterima kasih kepada orang Melayu kerana sanggup menerima kaum lain sebagai warganegara secara borong atau ‘Jus soli’ walaupun kesetiaan segelintir mereka kepada tanah air ini tidak dapat dipastikan.

    Perpaduan negara mesti diasaskan atas penerimaan semua kaum terhadap fakta sejarah warisan bumi ini.

    Perlembagaan Negara sudah mengambil kira kesanggupan tolak ansur Melayu di bumi ini sebelum kemerdekaan.

    Orang Melayu adalah bangsa yang terlalu baik, dan selalu mengalah di buminya sendiri. Sejak dahulu lagi pemimpin-pemimpin Melayu dan orang Melayu tidak suka bergaduh atau berdengki dengan kaum lain yang mencari rezeki dan lebih kaya daripada mereka. Malah orang Melayu selalu mengalah di buminya sendiri.

    Kini, bila pemimpin Melayu berbalah politik untuk saling menjatuhkan sesama sendiri, kaum lain terus mengambil kesempatan mengaut keuntungan politik dan pemimpin-pemimpin Melayu pula berlumba-lumba menunjukkan sifat pemurah kepada tuntutan kaum lain dan mengenepikan kepentingan kaum Melayu dan kepentingan Islam.

    Tambahan pula, nama Allah pun cuba dinodai golongan Kristian dan kandungan khutbah Jumaat pun disinggung oleh pemimpin bukan Melayu.

    Suatu yang tidak pernah berlaku dalam sejarah apabila hak keistimewaan mereka termasuk kewujudan institusi Mara, UiTM serta askar Melayu pun telah dicabar dan dipersoalkan oleh orang bukan Melayu.

    Saya ulangi seruan saya, iktiraflah warisan dan hak-hak orang Melayu dan kedudukan Islam demi perpaduan negara.

    Abdul Rahman Mt Dali
    Naib Presiden ISMA

    ReplyDelete
  7. Berani ke PKR nak lebih lebih dengan DAP...? Jijah ...nurul.. Rapozi....Aljuboori nak sergah DAP..... kikiki...telo aljuboori dah DAP peang ketat2....sekali DAP sentap telo aljuboori... jijah dan nurul..mak lampit bole ngilu.... kikikiki....

    ReplyDelete
  8. Yes.. yes BN masih kekal memerintah sarawak
    Kita akan kekal menangung perompak² malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelahhhhhhhhhh DAP kan anti Islam dan PAN Imayam Taliba-Root DAP. Kao kata BN menindas, kao betul dan aku setuju. Tapi pada masa yg sama DAP menjadikan orang Islam Penang persis Bani Palestine di negara haram Israel

      Wahai Taliba_Root cukup2 lah bohong

      Delete
    2. Kalau DAP meang di Sarawak, Orang Bumiputra Sarawak mungkin senasib dengan Melayu Pulau Pinang. Dihalau, dihina, dicerca dan dimaki sewenang2nya.

      Ini buktinya

      http://www.ismaweb.net/2015/12/lagi-kampung-melayu-di-pulau-pinang-bakal-lenyap/

      Lagi kampung Melayu di Pulau Pinang bakal lenyap?

      ebuah lagi perkampungan Melayu di Pulau Pinang iaitu Kampung Selut, Sungai Pinang di sini bakal lenyap selepas penduduk di situ dimaklumkan kawasan berkenaan akan dibangunkan semula oleh pemaju.

      Kampung berkenaan yang terletak berhampiran bandaraya George Town di sini wujud sejak 1960-an dan menempatkan kira-kira 5,000 penduduk.

      Pengerusi Kariah Masjid Jamek Sungai Pinang, Ibrahim Din berkata terdapat 102 buah rumah teres dan 102 rumah jenis sebuah di kawasan berkenaan yang dibina atas milik Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dipercayai terlibat dalam projek pembangunan semula di situ.

      “Tanah itu adalah milik seorang individu dan kerajaan Pusat yang diterajui perdana menteri kedua Tun Abdul Razak Hussein ketika itu memberikan sejumlah wang untuk membina rumah di kawasan berkenaan bagi membantu orang Melayu yang tidak mempunyai rumah.

      “Pemilik tanah itu bersetuju menjadikan kawasan berkenaan sebagai tanah rizab orang Melayu dan Majlis Perbandaraan Pulau Pinang (MPPP) ketika itu dilantik sebagai pemegang tanah terbabit,” dakwanya.

      Bercakap kepada pemberita di sini hari ini, Ibrahim yang juga tinggal di Kampung Selut berkata penduduk di situ telah beberapa kali berhubung dengan MBPP untuk membeli rumah-rumah berkenaan daripada pihak berkuasa tempatan (PBT) itu, bagaimanapun tidak berjaya ekoran pihak berkenaan enggan menjualnya.

      “Selepas beberapa perbincangan hanya pemilik rumah sebuah-sebuah dapat membeli rumah manakala mereka yang tinggal di rumah teres masih menyewa dan kami membayar RM70 sebulan,” katanya.

      Beliau berkata sejak awal tahun ini, penduduk rumah teres di situ mula bimbang kerana mereka dimaklumkan MBPP menerusi pemaju akan membangunkan semula kawasan berkenaan dengan pembinaan rumah pelbagai jenis termasuk di kawasan penempatan rumah sebuah-sebuah di situ.

      “Pada Jun lepas MBPP telah menghantar surat kaji selidik kepada penduduk bagi cadangan untuk membangunkan semula kawasan berkenaan dan semua penduduk menerusi Kariah Masjid Jamek Sungai Pinang membuat surat membantah cadangan terbabit.

      “Kami memang membantah sekeras-kerasnya kerana kampung itu adalah tempat kami malah kami juga tidak dimaklumkan mengenai nasib penduduk di sini jika pembangunan semula dibangunkan. Kami berharap ada pihak yang dapat tampil membantu penduduk di sini,” katanya.

      Ibrahim berkata penduduk di situ ada menghantar surat untuk berjumpa dengan wakil kerajaan negeri Pulau Pinang untuk berbincang mengenai masalah itu, namun sehingga hari ini tiada sebarang tindakan yang diambil oleh pihak berkenaan.

      Delete
    3. Adakah Kaum Bumiputra mahu ditindas seperti mana bumiputra Pulau Pinang? ELAKKAN DIRI DARI DAP DAN TALIBARUT MEREKA - PAN IMAYAM

      https://aidcnews.wordpress.com/2016/02/02/kenapa-mbpp-pejam-mata-terhadap-gerai-gerai-di-jalan-baru-depan-sunway-hotel-penang/

      Kenapa MBPP ‘Pejam Mata’ Terhadap Gerai-Gerai Di Jalan Baru Depan Sunway Hotel Penang ?

      AIDCNews- 02/2/16 – Mengapa pihak Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) seolah-olah memejam mata terhadap gerai-gerai di Jalan Baru depan Sunway Hotel Penang, soal Suara Tajdid Parlimen Bayan Baru.

      Soalan itu dilontarkan, dipercayai berikutan tindakan rakus MBPP merobohkan gerai-gerai peniaga kecil Melayu dekat Bandar Baru Perda, Teluk Kumbar hari ini dan di Farlim, Air Itam semalam.

      Suara Tajdid mendedahkan bukan setakat tiada sebarang tindakan terhadap gerai-gerai di Jalan Baru depan Sunway Hotel, malah pihak MBPP turut memberi keistimewaan kepada peniaga-peniaga kecil di tepi jalan itu.

      “Telah lama mereka berniaga di sini. Semasa zaman PR 2008, peniaga-peniaga ini diberi kelebihan, PBT menutup jalan dan jadikan (jalan) sehala setiap hari bermula jam 4 petang.

      “Inikah wajah bersih, hijau dan sihat di Pulau Pinang ?

      “Jalan menjadi teramat sesak dan peniaga dibenarkan meniaga di atas jalan raya bukan setakat itu sahaja, paip dan meter PBA (Perbadanan Bekalan Air) pun disediakan sekali,”dedahnya.

      Sikap ‘double standard’ pihak MBPP itu seolah-olah telah mengesahkan dakwaan rasis yang sering diperkatakan sebelum ini.

      “Keseluruhan peniaga di sini adalah Non Muslim, kenapakah tindakan tidak diambil ?

      “Jika diambil pun sekadar melepaskan batuk ditangga.” dedahnya lagi.

      Delete
  9. “PKR tidak menunjukkan kejujuran di pihak mereka apabila pimpinan kebangsaannya mengumumkan calon-calon parti mereka untuk kerusi-kerusi yang sedang dipertikaikan ketika rundingan sedang berjalan.”

    langkah Kajang begitulah sifatnya..ada nk bincang dgn komponen Pakatan??? Demi nk kerusi MB segala, boleh...ehh,ehh, dulu bukan DAP pun setuju cara begitu kenapa sekarang marah..ooo..sebab melibatkan kepentingan DAP. Tahu pun engkau.

    ReplyDelete
  10. Nasihat kepada PAN Imayam yg menjadi Taliba-Root DAP. DAP pula anti Islam. Cukup2 lah berwalikan DAP tu wahai PAN Imayam

    Ni nasihat dari ISMA gerakan Islam sederhana. Bukan dari PAS Wokey

    http://www.ismaweb.net/2013/08/apabila-muslim-malu-dengan-agamanya/

    Apabila Muslim Malu Dengan Agamanya


    ุฎุงู ุงู„ูŠูˆู… ุงู„ุฐูŠ ูŠุตุจุญ ููŠู‡ ุงู„ู…ุดุฑูƒ ูุฎูˆุฑ ุจุงุฎุทุฃุฆู‡ ูˆูŠุตุจุญ ุงู„ู…ุณู„ู… ุฎุฌูˆู„ ู…ู† ุงูŠู…ุงู†ู‡
    (ุนู…ุฑ ุจู† ุงู„ุฎุทุงุจ)

    “I fear the day when the disbelievers are proud of their falsehood, and the Muslims are shy of their faith.” [Umar ibn al-Khattab]

    “Aku takut/bimbang akan (datangnya) hari di mana kaum Musyrikin berbangga dengan kebatilan mereka dan kaum Muslimin malu dengan Din (ugama) mereka!” – Saidina ‘Umar Al Kha.

    Sudah kelihatan banyak tanda dan bukti yang membenarkan kalimat daripada Khalifah Kedua yang bergelar Al Faruq ini!

    Umat Islam sudah hilang jatidiri dan rasa ‘izzah dengan Islam. Pada waktu yang sama pula terlalu tawadhuk, memuliakan dan bertoleransi dengan kaum kafirin, tidak terkecuali di tanahair tercinta ini. Seolah-olah kaum kafirin itu merupakan umat yang dimuliakan Allah, dan umat Islam hidup dan wujud hanyalah untuk tunduk dan akur kepada segala kehendak dan tuntutan mereka!

    Di zaman berdaulatnya Islam pada masa pemerintahan Khilafah Uthmaniyah Turki, ada undang-undang negara memperuntukkan bahawa sekiranya seorang Muslim sedang berjalan di sebatang jalan dan terdapat seorang kafir berjalan dari arah yang bertentangan di jalan yang sama, maka si kafir itu perlu melintas/menyeberangi jalan tersebut supaya tidak bertembung dengan si Muslim itu.

    Dalam ertikata lain, beliau perlu memberi laluan kepada si Muslim itu.

    Hari ini, seorang Muslim bukan saja dengan rela hati memberi jalan dan laluan kepada orang-orang kafir, malah menjemput mereka masuk ke pusat-pusat kekuatan dan kubu-kubu strategik umat Islamdan memberi kewewenangan yang seluas -luasnya untuk melemahkan sendi-sendi kekuatan umat Islam.

    Umat Islam hari ini tidak lagi rasa terpukul atau marah dengan keceluparan mulut dan penzahiran sikap bongkak dan angkuh kaum kafirin. Sebaliknya ada sebahagian umat Islam tanpa segan silu mempertahankan kaum kafirin ini dan menyalahkan saudara seakidahnya sebagai tidak berhikmah dalam menangani isu-isu kepentingan Islam. Seolah-olah kaum Muslimin ditakdirkan hidup sebagai umat yang sentiasa rela dipermainkan atau diperbodohkan.

    Atau barangkali sifat keberanian dan kejantanan sudah dicabut atau ditanggalkan dari tubuh umat Islam?

    Agenda Liberalisma, Sekularisma, Kristianisasi dan Syi’ah yang sedang menjalar masuk dalam setiap rumah dan institusi masyarakat tidak diberi perhatian secara bersungguh-sungguh dan serius sejak sekian lama dengan sedikit pengecualian. Perjuangan umat Islam di seluruh dunia Islam yang besar seringkali mendapat liputan yang tidak adil dari media-media massa arus perdana ataupun sebaliknya.

    Ceramah dan syarahan yang dihadiri oleh ribuan pendengar atau audien yang terhibur tidak akan melahirkan rijal-rijal Islam yang punya agenda yang jelas dan ketangkasan untuk bertindak secara berkesan.

    Khutbah-khutbah Jumaat yang dilontarkan saban minggu tanpa dikaitkan dengan masalah dan persoalan umat Islam semasa akan kekal di dalam masjid sahaja seusia solat Jumaat.

    Parti-parti politik yang sedia ada dengan agenda-agenda sempit masing-masing tidak boleh dijadikan harapan umat untuk memulakan satu anjakan paradigma untuk perubahan ke arah Islam yang diingini.

    Pergerakan dan jamaah Islam yang tidak berfokus dalam setiap langkah atau tindakannya juga tidak akan membawa apa-apa makna kepada usaha untuk mendaulatkan Islam.


    Barangkali, kalau umat Islam sudah bersebati dengan sifat yang dibimbangi oleh Saidina ‘Umar al Khattab di atas, ini mungkin satu petanda bahawa inilah masa yang sesuai dan tepat untuk menggantikan umat Islam di Malaysia dengan kaum lain yang lebih ikhlas dan serius memikul amanah Ummah ini.

    Dan pastinya, golongan baru ini TIDAK akan sama dengan umat yang telah mencuaikan amanah
    tersebut!

    Oleh
    Mohd Lutfi Bin Khalid
    YDP ISMA Cawangan Sg.Petani.

    ReplyDelete
  11. Dap nak tunjuk besar kepala pan the tut dia lg.ingat ada org nak layan.pas kata baik aku blah dari layan dap gila kuasa.pkr kata tak apa guna pusing najib sikit dap kan pandai sgt semua.tingal pan sj yg kata ya kami anguk n tepuk semua tp apa makna jika yg ingin jd badut itu hanya si kucing kurap pan the tut yg tak ingin dihiraukan org sgt.dap telah berasa bahana krn perlekehkan parti yg perjuangkan hudud n islam.pan pun sudah turut rasa bahana mat sabu diambang bangkrap.mat sabu masa dlm pas mng lwn polis bukit kepung.mat sabu dalam pan kalah kpd pegawai pilihan raya.padahal dua dua parti tdk disuka oleh umno

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu.Tantawi kata baik aku layan video porno german drp layan dap.tp kasi dap bayar bil.kihkih

      Delete
    2. Dah cukup la reka cerita bohong anon 10:49. Pi solat Zuhur Jamaah nanti. Bukan macam mat sabu, lempaq mic ada bukti kat youtube, selfie amoy ada bukti kat gambar dan terbaik menjulang syiah Nasrullah pun ada bukti

      You Lose we win. Fudge you upside down. kah kah kah

      Delete
  12. Haje pemalas tahap pale butoh la macai ug ni. Nak taip pun pemalas.. Semua kopipes je.. Haje mangkuk ayun punye macai2, buat le keje bsungguh2 ckit selain kopipes tu duit nk tp keje pemalas lpstu dh susah nt salahkan dap pulak. Betulle kata najib "blogger bangang"...kahkahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau geram pi la lempar Mic atau Selfie Amoy langgar dada macam TSMS (Tuan Sifoo Mike Selfie) kah kah kah. Simpan sikit carut tu. Memalukan keturunan dan PERIUK LEPER sahaja

      Delete
    2. Copy paste tu kira rajin la dr macai pandap yg dok tahu mencarut je.memalukan mat sabu sj entah ada yg tak jd derma rm 10 nanti

      Delete
  13. Undi PKR dan PAS sahaja, kalau PAN dan DAP menang di Sarawak. Kaum bumiputra Sarawak akan malang macam kaum Melayu Dan India di Penang

    ReplyDelete
  14. JANGAN DITANYA MANA PERGI RM 13 BILLION!!!

    Alamak ai!!! Berapa kali kita nak kena pesan dengan rakyat. Jangan ditanya puak - puak DAPigs ni ke mana perginya duit yang diorang dapat. Bukannya ada faedah kalau kita tanya pun.

    Apa yang kita kena ingat, puak - puak DAPigs ni dan Pakatan Haprak ni dari golongan orang yang Maksum, bersih dari segala dosa dan tidak pernah melakukan sebarang kesalahan di dunia ni.

    Diorang ni dari kalangan orang yang alim belaka. Apa yang diorang buat semuanya hanya untuk menjaga kepentingan rakyat. Bukannya nak menjaga kantung poket diorang dan juga kroni.


    Jadi, tak usah la kita nak menghabiskan masa mempersoalkan ke mana hilangnya duit hasil jualan tanah orang Melayu di Pulau Pinang yang dikatakan hampir berjumlah sebanyak RM 13 billion tu.

    Yang sebelum ni orang dok mempertikaikan mengenai Dana Israel yang berjumlah sebanyak RM 1.2 billion tu pun puak - puak DAPigs masih lagi mendiamkan diri dan buat - buat pekak je.

    Walaupun isu itu dibangkitkan oleh Bekas Pegawai Khas Si Lim Guan Eng, tapi DAPigs boleh buat - buat tak tau. Malah, diorang tak ambik sebarang tindakan pun terhadap dakwaan tersebut.

    Padahal sewaktu isu tersebut dibangkitkan oleh pemimpin PAS, diorang sibuk kata nak ambik tindakan. Tapi kemudian bila dicabar, terus Hilang Buah Kerandut puak - puak DAPigs tu.

    Kenapa diorang tak nak ambik tindakan? Pemaaf sangat ke puak - puak Chauvanist Kafir Harbi Haramjadah DAPigs ni? ATAU, diorang ada sesuatu yang nak disembunyikan dari rakyat?

    Itulah sifat 'Telus' yang sering kali dijadikn bahan modal Politik Longkang puak - puak DAPigs ni. Kalau bercerita kat atas pentas, macam diorang ni dari kalangan orang yang Maksum belaka. Tapi hakikatnya, "Lancau" pun takde!!!

    ReplyDelete
  15. Saudara-Saudari yang dihormati.

    Jemput hadir ke rumah terbuka cawangan kami bagi sambutan meriah tahun Baru Cina di:

    Restoren Ah Zhai di Taman Goldenwood Ulu Bernam pada jam 7 malam Sabtu (20/2/2016) ini.

    sekian, terima kasih

    Jeff Ulu Bernam
    Keadilan Reform

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...