Monday 27 May 2013

CHE'GU BARD DAPAT NOTIS SERAH DIRI DI BALAI POLIS YANG DITEMPEL DI PINTU RUMAHNYA!!!


Sebaik saja Chegu Bard sampai dirumahnya di Seremban, Negeri Sembilan yang berpagar, beliau telah jumpa satu notis dari polis mengarahkan beliau menyerah diri terselit dipintu depan rumahnya.

Dipercayai ada kaitan dengan siasatan di bawah Akta Hasutan 1948.

Semoga Chegu Bard akur dengan kehendak pihak polis dengan memberikan kerjasama yang sewajarnya.

41 comments:

  1. Tangkap semua petualang negara.

    Pakatan Rakyat petualang negara, perosak masyarakat dan pemusnah keamanan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petualang bapak kamu......kate zahid hamidi...

      Delete
    2. Merka semua kan kena bagi keterangan pada pihak beekuaaa paaal himpunan yang tak mendapat kelulusan dan mereka meeaka ini diaoal siaaat pasal ceramah yang berbau hasutan kalu pihak pr suka ceramah nya bagi bn tak suka pandangan tak aama dan tak semua rakyaat setuju ngan mereka mereka dah melanggar undang undang jadi slah ke yang verwajib ambil tindakan kemapa puak puak pr seperri nak pertikaikan pihak yang berwajib nak menjalankn tugas ?

      Delete
    3. Lama x kluar che en sekali kluar wow!!! Stamentnya tak faham cuba biar teran cket

      Delete
    4. UMNO sial kulit muka biawak. perangai UMNI macam anjing liar tak ada maruah langsong

      Delete
    5. salam,
      sampai ke saat ini masih ada lagi macai2 ubn tak nak mengaku di tipu malah sanggup menerima segala kesalahan ubn lakukan. pada penyokong pr atau ahli pr sekalian, bersabar n berdoalah kita dipihak benar malah hati yg suci akan nampak kejahatan syaitan lakukan utk hancurkan kepercayaan pada tuhan. biarlah mrk2 ubn buat apa sj utk halang kebenaran malah cuba lemahkan semangat rakyat yg inginkan keadilan ketelusan kebajikan kebenaran ! jgn kita mudah putus asa malah semangat perjuangan harus disemarakan lagi demi kebenaran itu akan ada hasilnya nanti. allah suka pada yg benar n berani utk menuntut hak n benci pada yg zalim n takut utk menerima kenyataan .
      amin.

      Delete
    6. anti-BewakHidup27 May 2013 at 21:19

      amacam cikgu......bila nak pi report duty???....kahkahkah....

      Delete
    7. salam,
      semoga satu hari nanti saudara mampu melihat kebenaran bila tiba masanya saudara insaf!
      amin.

      Delete
  2. Eheh bodohnya kamu ni, baik pi belajar kamus atau masuk 'U" dulu...yang petualang negara ni ialah yang dok bunuh orang, ..yang pi 'rompak' atau 'curi' harta negeri atau harta negara...yang petualang ialah yang dok pi makan rasuah dan kuarkan projek jutaan kepda yang beri rasuah kat dia...yang petualang ialah yang memboroskan wang negara ,,berhutang sampai 500 billion tapi tapi suku sakat dan kaum aku ni masih menenggek kerja kat kedai/kilang oang cina...yang petualang ialah yang kerjanya hari hari menipu rakyat supaya rakyat 'terlena' dan 'khayal' dengan kemajuan yang sebenarnya menguntungkan siapa...BUKAN yang kerja buka rahsia supaya rakyat tahu pemimpin kerajaan kita penipu, 'pelakon syok syok depan rakyat'[....Aku tak tau lah kalu hang 'anonymous kat atas ni' dah temakan budi dan rezki berkodi kodi dari kroni krona kamu, projek baaiikk punye..

    ReplyDelete
  3. Bila berparti pembangkang semuanya petualang negara sedangkan parti2 pemabngkang yg ujud di negara ini semuanya berdaftar dan halal boleh memerentah kalau rakyat memberi mandat untuk memerentah. Ini lah menteliti orang UMNO. Kalau pemerantah dan mana2 NGO yg pro BN/UMNO cakap apa,buat apa yg bertentangan dgn undang2 tak pula menjadi salah dan tidak pulak ditangkap sedangkan undang2 tidak memperuntukan kepada sesiapa dan memilih bulu. Kalau kerajaan BN yg ada sekarang telus dan adil tangkap sehaja mana2 rakyat malaysia yg biadap dan kurang ajar terhadap undang2 negara jgn kira org itu BN atau PR. Ini tidak bila Pro BN/UMNO pihak penguasa tak buat apa macam mereka ini kebal daeipada undang2. Kalau ini lah caranya BN kendalikan pemerentahan saya yakin dlm masa 5-6 tahun lagi negara Malaysia ini akan dipenuhi oleh puak2 samseng dan mereka pula akan bermaharajalela.

    ReplyDelete
  4. Sebijik cam filem tamil...paria haram jadah harkkk tuihhhh.ABU

    ReplyDelete
  5. Kenapa sakit hati ngan ABU negara demokrasi kalau pr bleh berhimpun naper kalian nak sakit hati dengan ABU berlawan secara sihat la bro n jgn nak salahkan kerajaan pulak.pasal pr ni kucing bergaduh pun kerajaan salah

    ReplyDelete
  6. Ait puak samseng biar betul cuba lihat sekeliling teliti puak samseng terdiri daripada sape sekarang...kalau kena tangkap kerajaan x adil rakyat...rakyat perlu bangkit...ubah2 ubah kearah kejahanam...cakap berputar belit...pesong sana pesong sini...nape? Kuasa darjat wang...cakap orang x betul...cermin diri dulu la bro...jgn ikut nafsu emosi...check la dulu pemimpin2 pr nie dulu latar belakang diaorg...setiap blog pemimpin pr ada bg akaun no diaorg nape? Coz senang pindah duit...kalau pihak berkuasa tany mana diaorg dapat duit? Jawapan diaorg senang ihsan daripada rakyat...aku teringin betul nak tengok pihak berkuasa...check akaun diaorg nie yg dikatakan telus amanah...sori la aku memang dari dulu xsuka politik...aku lebih suka jd pemerhati..politic is suck and dirty...so pk2 kanlah yer...kepada pemimpin2 pr jgn suka menuding jari nanti makan diri sendiri...pada penyokong pr korang jgnlah asyik guna point2 ceramah pemimpin korang...analisa dulu check betul ke x...esp bab2 sejarah malaysia byk diputar belitkan...pasal org melayu baik korang baca serempang merah baru ko tau langit tinggi rendah...samada korang masih berada dibuai mimpi atau realiti...mungkin aku x layak nk berhujah panjang lebar coz aku br enam bulan blk malaysia tu pun x lama lg aku kena blk semula ke U abiskan aku punya thesis...pada anak2 melayu jgnlah terpengaruh dengan provokasi...setiap provokasi memang enak didengar realitiny akan membawa kemudaratan negara...teliti dulu sejarah malaysia asal usul kita...fikir dulu sebelum menerima...lagi satu banyakkan membaca supaya tidak senang ditipu jangan bergantung kepada facebook n blog kerana ia hanya memerangkap mentaliti diri

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam,
      kamu tak akan memahami malah menerima apa sj ubn laksanakan lakukan kamu akan sokong sampai bila2.
      kalau kamu begitu yakin pr byk kesalahan kenapa sampai skrg pihak kerajaan tak mampu nak tangkap mrk2 dalam pr????
      ini bereti kerajaan tak mampu lakukan kerana mrk dalam pr sememangnya tiada apa nak kerajaan tangkap atas kesalahan.
      kamu sdr tahu kerajaan salah guna kuasa malah harta mrk sungguh byk boleh hidup senang 1000tahun tetapi kenapa kamu tak pertikaikan tetapi nak cari kesalahan pr n rakyat yg menyokong pr????? masalah bukan pada yg benar! tetapi pada yg tak mengaku kesalahan diri n cuba nak menutup kelemahan diri utk kepentingan sdr.
      saudara tak berhak mengata atau ajar kami yg inginkan keadilan ketelusan kerakyatan kebenaran itu hak kami sebagai rakyat malaysia.
      amin.

      Delete
  7. Kamu nak ke melihat rusuhan rusuhan berlaku.dalam negara kita .kerajaan terpaksa menelan kepahitan terhadap tomahan dari pr terutama dsai dan menanganinya dengan tidak terburu buru demi kesejahteraan negara. Lihatlah himpunan bersih 3.0 apa kaha kalian mahu ia brulang ? Tindakan pasti akan diambil bila kehangatan sudah reda

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam,
      baik yg atas atau yg bawah!
      selama ini apa yg pr lakukan hanya utk semua rakyat malaysia n mrk sdr sebab mrk juga rakyat malaysia.
      dah berapa byk ceramah n himpunan dijalankan atas nama keadilan utk rakyat bersuara ada ke huruhara???
      selama ini huruhara yg belaku semua kerja ubn dgn sengaja utk protes segala ceramah n himpunan. malah ubn guna pihak berkuasa utk lakukan kemarahan rakyat pada himpunan bersih 1,2 atau 3 supaya mrk boleh mengatakan pr telah menyebabkan huruhara pada masa itu sedangkan pihak polis palsu yg mulakan n mrk itu adalah org ubn maka apa lagi kamu org nak bising2 n hina cacimaki kami pihak pembangkang???
      itu sy katakan selama ini bangsa melayu atau bangsa lain lebih utamakan diri sdr utk kepentingan sdr n bukannya perihatin terhadap rakyat atau org sesekelilingnya. kamu kaya kamu senang kamu selesa kamu gembira dgn apa yg kamu ada, malah hanya setiap masa fikirkan hidup sdr tetapi lupa saudara sekeliling itulah kamu sebagai manusia minoriti yg angkuh malah bongkak n sombong atas segala yg kamu ada!
      namun kamu lupa kami juga berhak diberikan bantuan utk bersama2 dgn rakyat malaysia merasai kehidupan selesa n senang walaupun tak kaya dgn harta tetapi boleh hidup dgn baik dinegara sdr n bukannya dikianati dihina dianaktirikan ditipu dilupakan disalah ertikan malah tak adil pada kami sebagai anak malaysia.
      pada kamu semua yg tak pernah insaf atau mengaku kesalahan diri sy ucapkan terima kasih pada allah yg telah memperlihatkan ku manusia itu tak berfikiran waras malah lupa dgn nama allah yg telah mrk sebut2 selama ini rupanya hanyalah bohong semata2.
      amin.

      Delete
    2. anon 18:01.....
      Apa ke benda yang ko merepek ni???? Lain kali ko tulis straight to the point lah....ini tak, naik mengantuk aku baca ko punya hikayat tau.....

      Delete
    3. salam,
      saudara harus membaca dgn teliti utk memahami apa yg ditulis malah baik byk membaca.
      amin.

      Delete
    4. anon 23:23.....
      Kalu nak suroh baca teliti, tulislah buku. Ruang blog ni untuk info yang pendek, tepat dan tidak merapu....

      Delete
    5. terima kasih saudara kerana malas membaca.
      semoga saudara dapat maklumat yg lebih baik.

      Delete
  8. kisah pilem tamil telah bermula.part 1 dikuasai oleh yang jahat jahat jer sampai hampir tamat.bila menteri kehakiman sudah over action dan kuncu kuncu hero dah kena belasah teruk baru hero timbul menyelamatkan jln citer.

    ReplyDelete
  9. Aku nak korang pikirkan masak masak macammane dalam PRU13 baru baru ini boleh berlaku "blackout" di tempat pengiraan undi...pada malam yang sama di serata negara....pada malam pilihanraya, sewaktu pengiraan undi di dewan dewan pengiraan undi dilebih daripada 10 tempat di Malaysia....Inikah yang di namakan sebuah pilihanraya bebas terbaik di dunia selepas negara mencapai kemerdekaan 56 tahun...dan SPR pulak dah 13 kali menjadi pengadil pilihanraya, takkan koman sangat takde generator backup sendiri...pada anonymous yang merapu kat atas tu ,untuk penetahuan anda PakatanRakyat belum pernah memerintah Malaysia..'so camane nak compare'..Jangan compare ngan kat luar negara, compare ngan Singapore cukupla..Aku yang dok kat ulu ni, tak nampak banyak perubahan selepas 56 tahun,kecuali api ,air dan talian talipon...Korang yang dok bandar bandar lainlah cerita nya...Sebenarnya jika pihak yang kalah dalam PILIHANRAYA YANG ADIL,TELUS dan BERSIH,,dapat menerima kekalahan dengan baik seperti dalam semangat kesukanan ,,aku rasa takkan ada huru hara...lagipun majoriti rakyat negar ini ugama Islam kan. kalu pilihanraya tu telus takkan sampai lebih sepuluh tempat blackout pd malam yang sama...wat kelakar giler.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam,
      tak apa saudara!
      apa sj saudara jelaskan mrk itu tak akan faham malah tak menerima kesalahan ubn yg mrk sokong kerana mrk itu juga seperti mrk yg tak nak menerima kenyataan atas kesalahan mrk lakukan.
      allah tak akan kalahkan yg benar hanya melihat kekuatan yg kita ada utk tegakkan keadilan pada semua umat sehingga mampu berikan keikhlasan maka allah akan membantu utk buka kunci kebenaran yg mampu jatuhkan semua pesuruh syaitan yg zalim di bumi ini.
      hanya dgn suara rakyat yg besar mampu pecahkan pintu yg terkunci selama ini. maka rakyat yg inginkan keadilan harus bangun bersama semua umat bersatu hapuskan kuasa syaitan.
      amin.

      Delete
    2. Kalu anda seorang yang beragam islam tentu saudara tahu prihal mentaati pemerintah salah satu perkara yang du tuntut. Melainkan pemerintah yang zalim. Sezalim mana pwmerintah kita hari ini cuba huraikan adakah kamu dan pemimpin kamu di zalimi .? Kalau dsai kata dia dizalimi semasa ditahan di isa isa pun dah takde . Betulkah beliau di zalimi ?aku dulu pun rasa 50/50 bila dsai di tuduh buat pertama kali 98. Tapi lama kelamaan aku naik meluat dan langsung takan mahu memepercayai beliau. Kalian jagan nak menafikan sebuah video yang mana menunjukan beliau berbalut leher berkerusi roda .macam sakit bebenar namun bila masul kedalam rumah boleh berjoget joget hilang semua sakit di tolak kerusi roda ketepi. Masyallah si penipu begini kah yang nak dijadikan pemimpin .. Swkarang ni lagi dasyat pembohongan demi pembohongan beliau mula terdedah .. Kau tanya dirikau wahai anon penyokong pr yang beragama islam nak wajar ke kamu menyokong seorang
      Yang nak menghalalkan lgbt menyokong dan ditaja eh yahudi dan berbagai bagaii .kerenah dan pembohongan terag terangan bolehnke di beri keadilan oada rakyaat pooorah

      Delete
  10. salam,
    tiada manusia sebaik allah!
    ada manusia seburuk syaitan!
    maka lihat bukan atas manusia tetapi lihat atas kebaikan.
    sememangnya tiada manusia akan baik bila berkuasa kerana kebaikan akan cuba diburukan oleh syaitan pada manusia itu kecuali imannya kuat pada allah maka segala keburukan boleh diatasi. sebelum saudara mengatakan taati pemerintah! saudara harus sedar dulu bahawasanya pemerintah itu sekiranya raja pada rakyatnya maka kita mesti taati kecuali zalimi pada rakyatnya.
    namun pada zaman perubahan iaitu zaman demokrasi maka raja tak lagi sebagai pemerintah sebaliknya pemimpin yg diberi mandat itu sebagai pemerintah, maka pemerintah itu bukan raja pada rakyatnya kenapa pula rakyat harus taati pemerintah sedangkan rakyat yg berikan mandat itu pada pemerintah maka mana wujudnya mentaati???
    saudara! bukan rakyat nak membenci atau menghina atau tak taati pemerintah! kalau pemerintah itu tidak mendapat mandat rakyat dgn sah maka itu bererti pemerintah itu haram! maka boleh ke saudara terima yg haram kalau saudara islam???
    amin.

    ReplyDelete
  11. Salam kamu blum layak lagi menyatakan yang mandat kerajaan sekarang ni haram. Belum terbukti lagi jadi jangan pandai pandai menghukum .andainya kenyataan kamu salah anda bersalah bukan setakad dunia malahan di akhirat ingat tulisan kita dibaca oleh ramai orang seandainya benar dakwaan sudara tiada masallah . Namun andainya tidak anda telah membawa ramai orang memfitnah apa hukumnya ? Jadi berhati hati dalam menyatakan sesuatu . Tentang kenyataan mengenai dsai yang saya nyatakan adakah anda dan orang ramai nak menafikan bagaimana dengan peristiwa 16 september rakyaat ternanti nanti kerajaan baru namun jelas satu pembohongan dari dsai mana restu agong mana wakil rakyaat seramai 30 orang yang nak bersama dsai setahu saya cuma 3 orang saja dan kenyataan beberapa orang yang dijanjikan tpm tidak kah pembohongan.mereka dan termasuk kamu sendiri ditipu bulat bulat macam gila gulakan busak tadika je ! Kenyataan jelas dsai dalam sebuah temuramah beliau yang jelas menyebelahi rejim zionis adakah fitnah pembohongan tidak mengenali dato eskay bukan membohong sedangkan di laman lain keluar gambar gelak ketawa menunjukan betapa akrabnya mereka kenyataan bagi mengelak isu video chaina doll.Hairan saya allah dah memberi petunjuk buat kita semua mengapa masih tak percaya ngan petunjuk dari nya .. Jgan jadi munafik

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam,
      saudara memang masih tak faham yg sy maksudkan malah saudara telah pun lakukan kesalahan kerana saudara menerima segala berita dari kerajaan atau sealiran dgnnya. kenapa??? sebab kalau saudara melihat sendiri atau saudara sdr ada disitu bolehlah saudara berkata begitu!
      kenapa sy katakan mrk haram dgn mandat yg tak sah??
      sebab kalau mrk sah kenapa mrk perlu tipu malah salah guna kuasa hanya utk kepentingan mrk bagi menutup kesalahan mrk lakukan! saya tak berpihak pada mana2 parti tetapi sy akan sokong pada parti utk kebenaran yg berpihak pada rakyat malaysia. satu kesalahan yg paling mudah malah terbukti itu memang satu kesalahan iaitu dakwat kekal! saudara mengundi?? kalau ya kenapa saudara terima kesalahan ini utk menutup kesalahan spr??? saudara telahpun lakukan kesalahan yg pertama! adakah saudara menolong lakukan kesalahan ini atau bersubahat??? maka saudara telah pun lakukan satu lg kesalahan! maka di mana sahnya pemerintah skrg??? dgn subahat saudara n SPR! maka tak ke haram?? dimana tak ikut pelembagaan yg termaktub malah ini ke ajaran yg saudara ikut dgn menipu semua rakyat malaysia?? ini bererti saudara telah pun ikut ajaran sesat iaitu syaitan maka dimana akan saudara terima hukumnya nanti????neraka!
      maka saudara fikirlah dgn waras n bertawakai kalau saudara melayu beragama islam maka saudara harus benar2 ikut ajaran islam n bukannya syaitan dianggap allah! saudara nak katakan sy tak layak mengata dgn sesuka-hati maka layak ke saudara menangkis kebenaran menjadi kepalsuan??
      saudara jgn berfikir bahawa melayu itu islam, islam itu melayu kerana melayu n islam langsung tak berkaitan sebab melayu adalah bangsa, islam adalah agama. semua bangsa ada menganuti agama islam tetapi tak keseluruhannya, begitu juga melayu! maka adakah semua rakyat melayu beragama islam???? semestinya tidak kenapa???? sebab adakah melayu itu dilahirkan dikeluarga beragama islam itu bererti melayu itu adalah islam???? maka semestinya tidak! kenapa????
      sekiranya melayu itu dilahirkan dikeluarga beragama islam melayu itu islam maka melayu itu juga berdosa sekiranya keluarga itu lakukan dosa!boleh kamu terima dosa sedangkan kamu baru dilahirkan dikeluarga itu????
      maka ajaran yg kita ikut semestinya ajaran islam yg betul! kalau ikut ajaran islam sesat maka salahlah semua yg diikut. cukuplah setakat ini utk panduan saudara n semua blogger yg ada membaca.
      amin.

      Delete
  12. Ada ke berita dari kerajaan berita dari pembangkang? So paham2 jekla...kalau ko baca berita pembangkang memang membangkang la jawapny...melayu kalau dilahirkan dalam keluarga islam memanglah islam juhud betul ko nie...kat sini yg cuma aku nak tekankan adalah perbezaan dari segi amalan..jgnlah ko berpusing2...satu jek aku nak kongsi jgnlah bercampuraduk agama n politik...akibatnya ketaksuban...ketaksuban padahnya membawa kejahilan...Hukum Allah jgnlah dibuat sembarangan jgnlah fikir ikut logik akal ko jek...nanti diri sendiri yg sesat...ramai sekarang yg aku tengok terlampau mencari agama tanpa ada basic yg kukuh...kerana ketaksuban tanpa kesederhanaan tu yg byk ajaran sesat di malaysia...kukuhkanlah semayang lima waktu tu dulu...mengaji...jgnlah ko terlampau taksub dengan fa5wa dan hadith2 dicampur adukkan dengan fahaman politik...last2 jd extremist dh x tahu mana baik buruk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, terima kasih atas huraian saudara semua . saya tak salahkan saudara semua baik yg atas atau yg bawah sebab saudara cuma mengikut atas ajaran masing2. saudara sekalian, sekiranya seorg anak dilahirkan terus beragama islam bila dilahirkan oleh keluarga beragama islam maka anak itu telahpun islam tetapi boleh ke mrk mengaji ? maka yg sy maksudkan anak itu wajip beragama islam bila anak itu dilahir dikeluarga islam tetapi tak bermaksud dilahirkan terus beragama islam kerana anak itu harus diajar cara mengaji ikut ajaran islam n bila dewasa anak itu disunatkan n anak itu telah ikut ajaran islam maka anak itu beragama islam.. tiada manusia bila dilahirkan terus punya agama sebab itu manusia ajar pengetahuan n seterusnya manusia itu ikut ajaran agama yg diberikan oleh manusia yg punya ilmu agama. sy tak kata saudara salah sy pun tak kata pengetahuan ini harus diikut . ini pengetahuan sy sebagai manusia yg hanya berkosing pendapat langsung tak ada bermaksud burukkan sesiapa. sebagai manusia bila dewasa mrk punya hak utk bersuara bermaksud manusia itu boleh menerima pandangan mrk sdr n bukan mengikut n menerima sj apa yg diberikan . amin.

      Delete
  13. Baiklah saya tak mahu komen pasal.dawat kekal hal ni 50/50 isunya bagi saya bukan kekalnya dakwat tu tapi lebih kepada peringatan .lagipun kalinpertama digunakan disini mesti ada cacatcelanya
    Soal penipuan dalam pru ni saya tak faham ke atau saudara yang sengaja taknak faham apa yang saya nyatakan sebelum ni . Ok begini BELUM ADA BUKTI YANG MENGESAH KAN DAKWAAN PENIPUAN DALAM PRU 13 OLEH MAHKAMAH SEMUANYA BUAT MASA INI KHABAR YANG DITERIMA DARI PERHIMPUNAN HARAM SAYA ULANGI PERHIMPUNAN HARAM BLACKOUT ... BELUM ADA LAGI LAPORAN BLACK OUT SEMASA PENGIRAAN UNDI ..BANGLA DI TANGKAP DI BILIK MEMBUANG UNDI.DAN LAPORAN MENGENAI KEHILANGAN PETI UNDI saudara reti tak dan peenah kah saudara menjadi pemerhati bagi paeri bertanding di pusat pengiraan undi .. Adake bantahan semasa pengiraan undi brlangsung melainkan pengiraan semula .. Jelas ? Jadi mengapa mengangap pru kali ini penuh pembohongan kerajaaan .. Bukti jelas pr lebih ppopular lebih ramai yang mengundi pr ..kalu bn nak tipu kan lebih baik memenagi di twmpat hot spr di shah alam gelang patah dan macam mana pula kekalahan beberapa mentri dan timbalan mentri dari umno .dan butake saudara kesilapan meletakan calon pr yang membuat pr hilang kerusi sedangkan pemimpin pkr mengakui kesilapan tu cuma yang tak dapat menerima kekalahan dsai je walhal kesilapan beliaulah yang lakukan .sepekara lagi bamyak contoh kupasan dari penyokong umno di laman ini yang saudara tidak ambil kira spt umno mengambil.kira kupasan dan mencerahkanya.

    Saya tunggu jawapan saudara banyak lagi hal yang kita boleh bincangkan bagi kebaikan bersama tapi biarlah yang sahih bukan spikulasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, saya tahu n memang dah ramai yg memberikan contoh kenapa pr boleh menang byk kawasan jikalau ubn / spr tipu n curi undi! sedangkan ubn boleh menang lagi byk jikalau mrk nak tipu n curi undi! seperti yg saudara berikan contoh gelang patah ! berapa majoriti pihak dap menang? begitu juga kawasan lain sebagai contoh lembah pantai berapa majoriti pkr menang? kawasan yg hot biasanya akan dijaga rapi oleh pihak pr malah ramai penyokong dikawasan perkiraan undi n jika majoriti yg terlalu tinggi sebagai contoh puluhan ribu undi maka agak sukar pihak spr nak lakukan penipuan. lagi satu contoh ! cuba saudara fikir kenapa perkiraan boleh sampai lewat pagi malah tengah mlm pun masih ada peti undi yg baru sampai? dalam sejarah malaysia pernah ke sampai lewat pagi jam 3 baru habis kira? lagi satu contoh ada blackout di sesuatu kawasan tetapi spr kata tak ada tetapi punya bukti foto namun dikatakan foto palsu . rafizi dah buat laporan polis tentang foto blackout ini malah byk lg petisyen akan diajukan ke mahkamah. . saudara mungkin tak percaya ubn spr tipu atau salah guna kuasa kerana saudara yakin pada ubn tak akan buat begitu. bagaimanan telah sy katakan sebelum ini, tiada manusia bila berkuasa tidak akan lakukan kesalahan bila mrk terpaksa melakunya utk kepentingan sdr. malah tiada manusia akan mengaku bila manusia itu lakukan kesalahan kecuali manusia cukup kuat imannya utk tegakkan keadilan. amin.

      Delete
    2. Mungkin anda.percaya dengan berita yang menybelahi pihak.pr saya pula percaya berita yang menyebelahi bn jadi apa beza nya kita anda kata bn menipu saya kata pr penipu anda ada hujah bagi saya hujah anda hanya sepkulasi begitu juga sebaliknya .. Katalah kita seri.. Jadi apa pilihan lain kerana kita hanya ada satu keputusan sahaja .. Sebagai orang islam yang wajib percaya dengan ketentuan illahi apa yang nak anda pertikaikan lagi. Paling mudah ketentuan allah yang dah ditunjukan pada kita pr lebih ramai pengundi tapi tk dapat memerintah. Kalau anda seorang yang kuat iman lupakah anda dengan rukun iman ke 6 wjib percaya tu. Qulhuwaullah hu ahad : katakan tuhan itu satu ayat pertama suratul ikhlas kenaoa pemimpin pemimpin pr menyokong kehendak kristian mengunakannya dalam bentuk thrinity apa ajenda mereka . Jadi sebagai seorang islam yang tak mengira bangsa kenapa anda turut menyokong dengan mengundi mereka ? Apa hukumnya anda mungkin lebih tahu kerana melalui komen komen anda lebih menyatakan anda lebih kuat iman dari juak bn

      Delete
    3. salam,
      terima kasih huraian saudara.
      sy dari awal tak pilih mana2 utk menang atau kalah, utk mengata ikut pandangan mana2 parti baik pr atau ubn.
      saya cuma berikan pendapat yg sy rasakan boleh diterima tak kira mana2 parti atau sesiapa sj sebab apa untung saya kalau pr menang n memerintah??? paling ada pun cuma minyak murah n kereta murah. begitu juga kalau ubn menang n memerintah apa saudara dapat betul tak???
      jikalau perkataan allah baru digunakan dalam kitab kritian maka patut kita bantah! tetapi masalahnya perkataan allah telah lama digunakan dalam kitab kristian, mana hak kita nak pertikaikan pengunaannya. n kita ikut yg betul malah baik buat semuanya n bukannya sering menyalahkan sesiapa dgn emosi yg tiada penyelesaiannya.
      amin.

      Delete
  14. Isu melayu islam ni anon 22:52 kena tahu semua orang tahu tak payah nak putar belit . Ada persamaan diantara islam dan melayu dinegara kita .. TERAS bangsa melayu teras bangsa dimalaysia ugama islam teras ugama di malaysia .. Sebagai rakyaat malaysia saudara kena faham pweuntukan peelembagaan negara orang melayu wajib beragama islam tiada peruntukan untuk orang melayu untuk menganut ugama lain sebagai menjaga kedua dua teras ini jadi berkaitan melayu.dan islam si malaysia . PR pada dasarnya seperti nak mengugat perlembagaan ini. Kenapa ! ? Saya menyokong umno dan menolak PR Kerana banyak sebab ini salah.satu sebab.nya . Apa saudara lupa atau tak tahu kenyataan anwar dan anak nya nurul izzah yang beesangkut paut dengan islam dan melayu..? Jangan saudara nak membincagkan soal islam dan bangsa melayu kalau tak tahu apa yang di lakukan terhadap kedua dua teras ini.olwh dua.beranak pkr ni.. Disini saya bagitahu saudara Nurul izzah dalam sebuah wawancara di sebuah gereja mempersoalkan kebebasan berugama bagi orang melayu wajar kah ini. Apa ajenda puan nurul izzah adakah wajar perlembagaaan ini dipertikaikan sebagai seorang melayu beebangsa islam sepatutnya atau wajib bagi kita menambah eratnya ikatan bangsa melayu dan islam ini ridak kenyataan nya seolah olah mengalakan murtad dikalangan melayu.islam bapa dia pula memetik kenyataan guan eng pada hari krismis 2012 isu mengunakan kalimah allah dalam bible berbahasa melayu dan terus menyokong ok sekali lagi perkara yang berkaitan hal melayi dan islam .. Aku semak kenyataaan dari yang pro pr dan yang pro bn .. Pas jadi bisu menurut kehendak pr demi politik jual je kalimah allah cuma dato haron din dan beberapa orang je menentang kat sini kau kena jelas ya ..allah adalah nama khas tuhan orang islam dalam BAHSA MELAYU.kita bukan orang arab kita bukan putih yang mana allah itu bermaksud tuhan. Kena faham jadi tak retike dsai hal ini tak faham ke dr maza bahasa melayu. Atau demi politik mereka buat buat tak faham demi undi orang kristian .. Sebagai orang melayu beragama islam wajar ke kalian menyokong mereka yang mengadaikan kalimah tepuk dada tanya selera muasabah minda kamu.. Jgn asyik dok fikir penipuan yg blom ada kebenaranya. Hal yang lebih besar untuk ugama dan bangsa harus kamu fikirkanjuga

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam,
      saudara terima kasih bagikan huraian saudara dgn pandangan saudara.
      saudara punya pemikiran n pandangan sdr atau pengikut pandangan org lain kalau saudara rasa betul dari segi pemikiran yg saudara terima.
      maka begitu juga saudara2 lain yg berpandangan berbeza malah mrk berhak mengikut pemikiran masing2 yg dirasakan wajar.
      bagi sy seorg manusia yg berfikir diri mrk lain dari yg lain adalah tak tepat malah semua manusia adalah sama dgn manusia lain dialam ini.
      yg membezakan manusia2 adalah akal fikiran pewatakan nasib seseorg yg telah ditakdir dialam ciptaan allah maha kuasa.
      melayu adalah bangsa yg langsung tak berkaitan dgn agama islam namun bangsa melayu diwajipkan beragama islam dimalaysia. tetapi melayu itu berhak malah mrk boleh menerima atau tak beragama islam, kerana islam tak memaksa mana2 manusia utk wajip beragama selain islam. maka terpulang pada mana2 manusia utk beragama islam atau agama lain selain islam.
      apa bezanya bangsa melayu dgn bangsa lain di mana2 dunia ciptaan maha kuasa??? melayu tetap manusia biasa begitu juga dgn yg lain kaum. maka jgn saudara campur adukkan melayu dgn islam yg langsung tak berkaitan.
      perkataan allah telah lama diguna pakai oleh kitab kristian maka apa hak kita nak pertikaikan. perkataan allah berbeza dgn perkataan tuhan yg saudara huraikan kerana perkataan allah adalah nama pada maha kuasa n tuhan adalah panggilan utk umum. sy tak terima sesuatu dgn berfikiran mementingkan yg berpihak pada diri tetapi lebih pada pandangan yg luas malah terbuka. saudara kata PAS menerima dgn sesukahati utk kepentingan pas walaupun islam dihina dgn perkataan allah maka saudara silap. sebab PAS kebanyakkan ulamak yg telah lama mengaji islam n byk antara mrk adalah tokoh islam. jika saudara berkata begitu saudara sudah pun hina saudara sdr yg juga beragama islam n tak hormat ulamak islam dimalaysia ini yg telahpun diberi amanah.
      kenapa melayu tak boleh beragama lain selain islam???
      kenapa arab usa china thailand filipina japan dll boleh beragama kristian bubdha n islam ????
      adakah melayu suci cuma boleh beragama islam lain tak boleh???
      adakah arab usa china dlll tak suci maka mrk beragama lain n bila nak sucikan diri msk islam???
      tahu ke saudara islam dari mana mulanya n agama islam disebar dari mana???
      adakah bangsa melayu sejak dulu sudah beragama islam???
      tahukah saudara melayu dulu sembah apa sebelum beralih beragama islam???
      sy berikan saudara byk pertanyaan ini cuma nak beri saudara berfikir dgn teliti n jgn sombong melayunya bongkak melayunya agong2kan melayunya bertapa baik melayunya.
      semua manusia di alam ini adalah dari yg satu!
      maka tiada bezanya mana2 manusia ini walaupun berbeza kaum atau bangsanya. islam utk semua manusia tetapi bukan khas buat melayu ! maka terpulang pada saudara utk menerima atau menentang kerana tiada manusia boleh menghalang selain diri kita sdr.
      harap maaf jika sy ada menghina atau mengata!
      ini cuma pendapat sy hanya utk berkongsi pandangan yg berbeza.
      amin.

      Delete
    2. Salam
      Saya nak beri sedikit pencerahan prihal melayu dan islam. Faham baik baik.. Dalam ugama tak kira apa pun mesti ada garis undang undang yang tak boleh penganutnya ingkari.. Begitu juga dalam sesebuah negara . Oganisasi apa pun ada garis panduan dan undang undang.sesiapa yang melangar undang undang maka mereka bersalah mengikut tahaf mana dan di hukum mengikut tahaf mana kesalahan yang dilakukan. Saya tidak menyamakan islam dengan ugama lain. Ia ugama sebenar yang kita anuti dan wajib kita taat akan undang undang dalam islam melalui al quran dan al sunnah termasuk udud yang diperjuangkan pas .. Mungkin kita boleh bincang soal hudud kemudian pasal panjang perbicanganya .
      Ok melayu satu bangsa yang juga ada undang undang soal nenek moyang kita sebelum kemasukan islam pada kita taknpayah lah kita ambil kira.. Ketentuan dari allah yang menjodohkan pertemuan melayu dan islam .orang melayu kebanyakan lembut hati banyak bertolak ansur dan banyak sifat semulajadinya yang positif yang bersamaan dengan kehendak islam melayu lebih taat dari bangsa lain dalam negara kita. Dan dalam masa yang sama ajaran yang pula dapat mengikis sifat sifat ngetif bangsa melayu contoh malas mudah diperdaya .. Jadi cantik tak takdir allah yang menjodohkan bangsa dan ugama ini .. Hal ini telah di pandang oleh ulama ulama terdahulu dan memperuntukannya dalam syrat syrat kemerdekan dan dipersetujui oleh penjajah yang bukan islam pada masa itu iaitu kewajipan melayu berugama islam jadi kalau masih nak pertikaikan undang undang ini buat apa saudara kalau saudara ni orang melayu islam tiggal di sini lagi kalau nak jadi melayu yang bebas sangat pergi lah menuntut kewarganegaraan lain selain dari malaysia.

      Delete
    3. Assalamualikum...
      Saya nak membuat sdikit pencerahan prihal isu yang di bangkitkan oleh anon 21:04 tapu kali ini isu kalimah allah. Tahukah anda apa yang diminta oleh orang kristian dalam isu kalimah allah ?
      Nama ALLAH dalam bentuk trinity dalam bahasa melayu. Tahukah anda beza makna allah dan tuhan dalam bahasa melayu? Bangsa apa yang menganut agama kristian kristian di semanjung tentunya india dan cina berapa orang orang melayu yang menganut kristian di malaysia ni kenapa nak di turutkan peemintaan mereka apa ajenda dap mengeluarkan kenyataan kenapa dsai menurut tanpa belah bagi dan awang hadi terketar macam nak macam tak namun deminputerajaya mengikut juga.tak faham faham.lagi ke allah ialah nama khas tuhan islam dalam bahasa melayu. Kalau bahasa arab allah itu tuhan umum . Jadi tak bolehlah digunkan di semenanjung. Mungkin sedikit peebezaan di sabah dan serawak orang peribumi disana mengunakan bahasa melayu sebagai tulisan dan bacaan mereka ramai diantara mereka beragama kristian menjadi masallah kerana mereka tak boleh mengunakan bahasa lain dan bible merwka di keluarkan dari indonesia. Apa implikasinya jika ia digunakan dalam bahasa melayu intuk anak anak melayu islam ? Gejala murtad bercambah dek kesilapan pengertian . Jadi untuk memilihara kecantikan gabungan bangsa melayu dan agama islam yang dah sebati sekian lama kita harus menentang nya .menykong PR bererti kita menyokong perlaksanaan mengadai kalimah allah waullahualam wasalam


      Jiwa melayu

      Delete
  15. SPR kata dakwat bleh kekal 7 hari,,brite ni kua kat Utusan Malaysia dan TV3,,,tiptiptap dakwat di kuku hilang selepas separuh hari....Kat negeri aku pulak dlm parlimen bukit katil, ada
    "balckout" semasa pengiraan undi....Ko faham ajelah Orang Melayu, takkan kerana blackout nak report kat polis ..polis yang dah tentu melayu tu pun akan ketawakan kita...pernahke ko pegi repot polis kalau kat umah ko 'blackout'..Biasanya kita talipon TNB, tapi kalu TNB kata kawasan tu tak sepatutnya"blackout" camane dan siapa bertanggungjawab....So dua perkara ni,,,memang ada unsur unsur penipuan,,siapa tipu,,tentulah ORANG MELAYU dan ORANG ISLAM JUGAK...apa hukumnya menipu dalam islam..kalau sah dibuktikan salah menipu guna lidah,HUKUMnya POTONG LIDAH....Ko rang dan aku yang ada otak ni fikir fikirkan lah dan timbang timbanglah dengan akal yang waras.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro.yang nyatanya buat.masa.sekarang blum ada bukti nyata selain dari cerita dari unsurnya diragui dalam mahkamah kalau ada terdapat keraguan munasabah peerihal pendakwaan yang tertuduhpun boleh bebas. Ada tak bukti yang meragukan dalam hal ini cuba buka mata kaji btul btul baru bleh dakwa itu memang prosuder perundangan sebab tu dsai bleh lepas dakwaan.

      Delete
  16. Bro,Sis,,Lidah sapa nak kena potong dulu??? Lidah orang melayu yang menipu, ke lidah orang islam yang meipu??.

    ReplyDelete
  17. Jap2 pasal blackout ni bukan sistem komputer menunjukkan tiada blackout tapi yg peliknya aku tengok pergi ceramah aritu ditukar pulak ada org tutup suis lampu...nape fakta berubah2 yek...musykil2 berbelit cam ular...

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...