Monday 13 May 2013

KES JANDA-JANDA UMNO SAMAN KERAJAAN SELANGOR....KEPUTUSAN MAHKAMAH RAYUAN MEMIHAK KEPADA KERAJAAN PR SELANGOR!!!!


Masihkah rakyat ingat beberapa janda-janda UMNO buat demo depan Mahkamah Tinggi Shah Alam, kononnya diri mereka teraniaya dan terseksa batin sebab kena tipu dan terpedaya dengan janji-janji manifesto Pakatan rakyat pada PRU ke-12 tahun 2008 yang lalu?

Tak cukup dengan demo mereka saman Kerajaan PR Selangor dibawah pimpinan Tan Sri Abd Khalid Ibrahim.

Demo dan rasa kecewa sangat mereka ini dilaporkan oleh Utusan dan Berita Harian serta mendapat liputan cukup eksklusif dari semua stesen TV terutamanya TV3 dan RTM termasuklah NTV7 dan Astro Awani.

Akhirnya mengikut tweet YB Rodziah Ismail hari ini menyatakan Mahkamah Rayuan memutuskan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor menang dalam rayuan.. Melahirkan rasa syukurnya beliau.

Kesian janda-janda UMNO dipergunakan oleh oleh segelintir pemimpin UMNO untuk dijadikan bahan kempen memburuk-burukkan Pakatan Rakyat dengan hasrat dan niat tidak lain tidak bukan agar dengan cara ini boleh merampas kembali Sealangor.

UMNO ingat rakyat Selangor ni jenis bodoh-bodoh macam ahli-ahli dan penyokongnya.

Bukan saja Kerajaan PR SElangor tak tumbang tetapi jumlah kerusi dimenangi pun naik sehingga dapat majoriti 2/3 dan boleh dikatakan semua kerusi yang dimenangi PR, majoritinya meningkat mendadak.

Mahkamah Rayuan Putrajaya hari ini memutuskan bahawa sebuah manifesto pilihan raya tidak boleh dikuatkuasakan secara sah.

Berikutan keputusan penting itu, mahkamah membatalkan saman sivil yang difailkan oleh 2,020 ibu tunggal di Selangor berhubung pembayaran elaun RM100 kepada mereka seperti terkandung dalam manifesto pembangkang pada pilihan raya umum 2008.

Panel tiga hakim diketuai Datuk Mohd Hishamudin Mohd Yunus yang bersidang bersama Datuk Abdul Aziz Abd Rahim dan Datuk Mohamad Ariff Md Yusof membenarkan rayuan kerajaan Selangor dan Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim supaya mengetepikan keengganan Mahkamah Tinggi untuk membatalkan saman tersebut.

Hishamudin bersetuju dengan hujahan yang dikemukakan oleh peguam A Vishnu Kumar, yang mewakili kerajaan Selangor dan Khalid, bahawa manifesto itu bukan sebuah dokumen yang terikat di sisi undang-undang.

Vishnu telah mengemukakan bahawa seseorang yang tidak berpuas hati dengan kegagalan memenuhi janji pilihan raya tidak boleh menuntut untuk menguatkuasakan manifesto tersebut.

Beliau berkata remedi mereka merupakan bersifat politik dengan memetik kes mahkamah di England termasuk keputusan hakim terkenal, Lord Denning, yang memutuskan remedi pengundi untuk tidak memenuhi janji pilihan raya terletak di peti undi.

Hishamudin juga menerima hujah Vishnu bahawa pihak responden yang diketuai pengerusi Persatuan Ibu Tunggal Selangor, Murtini Kasman Saman, tidak boleh mencabar perkara itu berikutan saman sivil itu telah difailkan di luar tempoh masa.

Peguam itu memberitahu mahkamah bahawa pihak responden sepatutnya memfailkan saman tersebut dalam tempoh tiga tahun mulai Mac 2008 tetapi hanya melakukannya pada 23 November tahun lepas.

Mahkamah kemudian memerintahkan responden membayar kos guaman sebanyak RM1,000 kepada kerajaan Selangor dan Khalid.

Peguam Walter Pereira, yang mewakili pihak responden, berkata janji-janji dalam manifesto itu diterjemahkan sebagai satu bentuk kontrak.

Kumpulan ibu tunggal itu memfailkan saman di Mahkamah Tinggi Shah Alam tahun lepas dengan menuntut elaun berjumlah RM10.9 juta seperti dijanjikan kepada mereka oleh pakatan pembangkang dalam manifesto pilihan raya umum 2008.

Pada 12 Disember 2011, kerajaan Selangor dan Khalid memfaikan permohonan untuk membatalkan saman tersebut dan pada 23 Januari lepas, Mahkamah Tinggi menolak permohonan itu dan memutuskan kes itu dibicarakan.

43 comments:

  1. aik Puak PR ni iktiraf pulak keputusan mahkamah Malaysia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tengok dalam gambar yg kat belakang ibu tongok umno tu macam bapa tongok umno. Apa buat menyebok wahai bapak tongok tongong umno klu terkeliur na nak bergambar carilah tempat lain. Inilah asas2 tongok tongong bongok umno. kui kui kui. ...

      Delete
    2. mahkamah Malaysia terbukti adil.. SPR kena tunggu PR menang baru diiktiraf adil.. kahkahkah..

      Delete
    3. bapak tongok memeang suka janda. Lagi-lagi janda muda sebab janda muda ada bendaaaaaaaa.....kata mat sentol.

      Delete
    4. Bodohnya anon 17.01 !

      Delete
    5. Janda2 selangor yg gila glamer dpt posing msk utusex.

      Delete
    6. Kesian.mak siapala tu?

      Delete
    7. Anon 17.01 tu komen tak guna hotak.. Duit punya pasal la beb.

      Delete
    8. anon 17.01.. kami iktiraf keputusan mahkamah yang memihak kepada kami aja.. ada fahamka?

      Delete
  2. bukti cukup mesti kerajaan selangor menang....

    ReplyDelete
    Replies
    1. berkumandanglah mahkamah adil dan saksama.. gakim arif lagi bijaksana.. tetapi apabila keputusan tidak berpihak kepada mereka.. maka berkumandanglah mahkamah tidak telus.. tidak bebas.. tidak adil..

      Delete
  3. ibu 2 tunggal tu kena kecing keee umnoo jeee

    ReplyDelete
  4. Woiii macai amno jom layan lagu remeh amuk...bodoh piang..asal amno.bodoh...asal bodoh amno... dah sinonim..hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah.. dasyat pencacai lobang taik kat sini.. bila dah bodoh mcm anon 17.50 ni jadi pencacai lobang taik lah layaknye..

      Delete
  5. tapi mengikut apa yg saya faham..pr mengatakan manifesto bukan satu dokumen yg sah tuk ditunaikan...jadi maknanya dia memang tak tunaikan ke manifesto dia?mohon pencerahan ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saje nk tnye bang..
      bhasa malaysia gred bpe?
      faham la bhasa melayu sket, xperlu jd bdk tadika..fakta dah ade tp masih xboleh fham..
      manisfesto xboleh tuntut dimahkamah..kalau xpuas ati buktikan di pilihanraya..

      Delete
    2. maknanya manifesto tu tak ditunaikan lah?
      "...tidak berpuas hati dengan kegagalan memenuhi janji pilihan raya tidak boleh menuntut untuk menguatkuasakan manifesto tersebut....."
      petikan di atas..

      Delete
  6. hahaha.......bodoh punya janda patut semua jantan lari ikut bini baru sebab janda tu semua gila duit sj.
    malu aku kalau ada mak macam ini.
    hahahahaha.......hidup rakyat malaysia .
    bangkit jgn tak bangkit malam ni penuh satu malaysia.
    amin.

    ReplyDelete
  7. untuk jande jande yg seksi n cun tu jgn risau, abg ade kst sini, jande bukan sebarang jande jande umno kene poyo, nasib baik ade mende, buleh juge buat kire, mat bangla kan dah ramai jadi warge, cube cube lah gode, buleh lah beraya kat bangle

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehehe..kakak sume jgn risau..nnt abang2 bangla datang tolong kasi wang...

      Delete
    2. saya Omar tunggu itu menteri silangor kasi wang.. saya sudah undi itu mata kasi menang.. itu PAS menang banyak juga.. tapi kasian tak dapat jadi itu menteri silangor..

      Delete
    3. Tak pe dpt jd bilal mesjid pun tak pe.

      Delete
    4. Omar jangan kasian yitu PAS, Kasian yitu BEE YEN/AMMNO, pasal dia sudah kasi manyak wang, itu cerita TV ada hari-hari pusing pasal air tak da, yitu sampah banyak, yitu Sayang Selangor lagi, manyak cakap manyak tipu , manyak busuk

      Delete
    5. anon 12.23 ni mesti cina DAP..

      Delete
  8. Biduk berlalu, kiambang bertaut.
    Penduduk Malaysia mesti bersatu terutama sekali bangsa teras iaitu MELAYU DAN BUMIPUTRA. Ayuhlah kita kuatkan semula ekonomi MELAYU dan BUMIPUTRA. Kita dah tahu siapa gunting dalam lipatan kita sekarang ini. Sedar lah bangsa MELAYU DAN BUMIPUTRA
    semua. AYOH KITA BERSATU UNTUK MALAYSIA TERCINTA!!!!!!

    ReplyDelete
  9. Macam2 tektik di gunakan untuk memecah belahkan Pakatan Rakyat. Hoi Anonymous13 May 2013 bangun dari tidur lah wei. Ini dah abad ke-21. Pemikiran macam otak kau ni dah luput dah, tak bley pakai kagi. Patutlah Madey kata yang tinggal dalam umno hanya orang bodoh macam kau ni. Kah! Kah! Kah!

    - Umno Bodo Bila Nak Pupus -

    ReplyDelete
  10. satu ja nasihat aku.. ingatlah Allah.. tak kira hang PAS ka UMNO ka PKR ka.. kalau ingat Allah kita takkan berani nak adakan cerita.. aku bukan ahli UmNo atau mana2 parti politik.. tapi aku mengundi parti yang pada pandangan aku kurang membawa mudarat.. PAS perlu berubah.. jadilah parti yang benar2 Islam.. abaikan UMNO.. berusahalah untuk menjadi benar2 pengganti UMNO yang boleh diharapkan oleh orang Islam yang majoritinya melayu..dalam Pas ada golongan yang profesional.. tunjukkan kehebatan Islam bukan dengan memburukkan UMNO.. aku pasti orang Islam akan sebulat hati mengundi PAS..

    ReplyDelete
  11. Dlm PRU 13 mejoriti Melayu ramei yg ngundi PAS. Buktinya PAS ini banyak calun nya dipertandingkan dikawasan kampong. Kalau kawasan kampong kebanyakannya orang melayulah yg undi PAS. Bagi mereka yg menghargai peejuangan islam PAS adalah pilihan mereka tapi bagi mereka yg masih kepada islam sekuler UMNO adalah pilihan mereka. Insya'Allah kalau Roh Islam sudah tertanam didalam hati setiap rakyat Malaysia yg berbangsa Melayu dan beragama islam PRU 14 PAS akan mendapat tempat dihati mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. abaikan UMNO.. tonjolkan kelebihan PAS dengan kejayaan PAS bukan dengan buruk2kan UMNO..hentikan kerjasama dengan DAP.. bangunkan ekonomi orang Islam.ArArqam pernah berjaya buktikan.. orang Islam akan sebulat suara menyokong perjuangan PAS..

      Delete
  12. Kesian pulak tgk mak cik2 terjerit minta duit.tak cukup mkn kot.anak2 tu bantula mak anda jgn minta dgn bn atau pakatan.kena usaha sendiri,rezeki pasti ada kalau kita berusaha.so guna akal dan kedrat utk rezeki yg halal.

    ReplyDelete
  13. makcik makcik tu tak dapat BRIM ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dpt brim rm500 blh beli mcm2 dan sara keluarga setahun.blh buat modal berniaga dan jd jutawan mcm dlm iklan tv.

      Delete
  14. diorang ni....nasihatkan pegi larr mendaftar dengan kerajaan negeri Sgor baru dapat bantuan ibu tunggal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gi daftar jadi Rela lg sesuai dan segak.

      Delete
  15. rapatkan semula ummah.. orang PAS hentikan memburukkan UMNO.. tentang UMNO biarkan sahaja..tetapi tunjukkan akhlak yang mencirikan Islam.. lama2 orang Islam yang majoritinya melayu akan tertarik dengan PAS.. untuk kita popular tak perlu sebenarnya memburukkan orang lain tetapi ada baiknya kita tonjolkan kelebihan yang kita ada.. akhirnya lawan menjadi kawan..

    ReplyDelete
  16. Macam mana nak berkenalan dengan janda-janda ni? Dengan cerita kat Bukit Bintang diorang nak pakai tukang-tukang urut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Islam ke dok mu ni?

      Delete
    2. Kat Bukt Bintang ada juga tukang urut pompuan Melayu tapi kuota bumiputra tak cukup.

      Delete
  17. takpa kakak2 semua@kita tunggu brim 3.0.muhyidin kata boleh bg 3 kali ganda brim.tp minyak,tol,gula kena naikkan dulu lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku bab harga barang ni perkara kedua.. bab agama no. 1.. slogan negara Islam lebih penting dari sibuk nak janji perkara kebajikan..

      Delete
  18. Lebih baik tuntut kerajaan Selangor sediakan laki ada juga faedahnya.Lama menjanda celah kelangkang pun dah terkatup balek.Lama tak 'service' itu sebab meraban je kelakuannya.

    ReplyDelete
  19. Kalau ibu-ibu tunggal tu menang kes ni, ia akan jadi precedent utk kes-kes saman terhadap manifesto-manifesto pilihanraya BN yang belum/tidak ditunaikan sebelum ini. Mana berani nak bagi mereka menang... :)

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...