Tuesday 21 January 2014

BERITA YANG DI PENYAPKAN OLEH UTUSAN DAN BERITA HARIAN ... DAIM ZAINUDDIN KANGKUNGKAN NAJIB RAZAK SEBAB TAK RETI TADBIR URUS NEGARA.



Ringkasan ucapan mantan Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin pada 18.01.14 di Dewan Kismec.

Atas jemputan UMNO Merbok :

1- Isu kenaikan harga barang kerana kerajaan gagal mengawal.

2- Isu kenaikan harga tol. Kerajaan sepatutnya mengkaji perjanjian yang lama utk dilanjutkan bukan menaikan kadar.

3- Isu pengurangan Subsidi yg selama ini dinikmati rakyat perlu diteruskan dengan mengurangkan perbelanjaan kerajaan di mana rakyat nampak kerajaan boros dalam perbelanjaan negara.

Terlalu banyak wang dibelanjakan untuk perkara yang tidak patut dan tidak memberi pulangan yg baik kpd rakyat dan negara.

4- Kenaikan elaun dan gaji kakitangan kerajaan juga mempengaruhi harga barang.

5- Menteri-Menteri tidak pandai menerang dan menjawab isu-isu yang dibangkitkan rakyat. Buatkan rakyat marah.

6- PM selaku menteri kewangan tidak bijak menguruskan perbelanjaan negara.

7- Ketika negara dilanda bencana banjir. PM dan ada juga menteri-menteri yang bercuti di luar negara.

8- Tun meramalkan BN akan tewas sekiranya PRU diadakan ketika ini atau di dalam keadaan yang sebegini rupa.

9- BN masih kuat dan memerintah kerana masih mendapat sokongan orang Melayu. Sepatutnya Melayulah yang perlu mendapat lebih manfaat daripada pemerintah.

10- Perbelanjaan besar dalam perkara-perkara 'mengambil hati' kaum Cina adalah kerja yang sia-sia dilakukan PM kerana mereka masih dan tidak akan menyokong kerajaan BN.

11- Tun juga persoalkan kenapa Melayu tidak dijaga.

12- Terlalu mengikut kehendak para penasihat dalam menentukan dasar yang akhirnya merugikan Melayu.

25 comments:

  1. kaalau Tun Daim tak cakap benda ni pun rakyat dah cerdik akal untuk mengetahuinya. Apalah sangat dengan Tun sekoq ni.Masa dia pegang jawatan dlm kabinet dulupun dia 2 x 5 jugak dengan pemimpin bn sekarang. asal nama pemimpin amno pasti akan kedarah duit rakyat., Selagi depa dok perintah negara ni selagi tu lah rakyat akan merana. Kalau najib turun dan ganti dengan pemimpin amno lain pun rasanya macam tu jugak...kongkalikong...wahai rakyat malaysia yang cerdik sahaja, tanamkan azam dalam hati bahawa PRU14 kita jatuhkan amnobn buat selama-lamanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. PERTAMA - Masa Daim dalam kabinet dulu Melayu tak dijaga juga!! Semasa Daim dalam kabinet lah 10 orang terkaya di Malaysia merupakan kaum bukan Melayu. Robert Kuok, Ananda Krishnan, Vincent Tan, Eric Chia, Ting Pek Khiing , Lim Goh Tong dah lama kayanya. Syed Ahmad Bukhari baru je naik

      KEDUA - Menjaga Melayu bermaksud menjaga ahli elit UMNO. Bukan Melayu in general. Kalau tidak, masakan masa Daim dalam kabinet tulisan jawi dihapuskan, bantuan sek agama rakyat disekat, Kerajaan Trengganu semasa PAS perintah dinafikan royalti minyak dan kuasa Raja-raja Melayu dikecilkan melalui pindaan perlembagaan 1992.

      KETIGA - Daim masih bersifat hipokrit, bermuka-muka dan cuba menipu rakyat ala UMNO. Minta jangan ambil hati kaum Cina kerana sia-sia, tapi bila usahasama projek, peluk cium main golf dengan businessman cina juga.

      Delete
    2. Penjudi mata wang negara satu ketika dulu

      Delete
  2. 12- Terlalu mengikut kehendak para penasihat dalam menentukan dasar yang akhirnya merugikan Melayu.


    Yg betul adalah telalu mengikut kehendak para penasihat yg kebanyakkan AHLI PERNIAGAAN dlm menentukan dasar..


    AHLI PERNIAGAAN tak sama maksud dgn PENIAGA.

    ReplyDelete
  3. Anwarista Belakangtaro21 January 2014 at 11:48

    ye..kita jatuhkan UMNO dan BN lepas tu kita angkat peliwat jadi PM dan dibantu oleh avangelis-avangelis pendakyah kristian sebagai orang kanan dia.

    Lepas tu kita hapuskan semua institusi berwajah melayu seperti MARA. Jabatan agama bukan Islam diwujudkan dan ada status berjawatan seperti mufti dilantik.

    Lepas tu keistimewaan melayu seperti diskaun 5% untuk pemilikan ekuiti dihapuskan. kakitangan awam dikurangkan.

    Penyebaran agama selain Islam tidak boleh dilarang dan hak murtad perlu dihormati.

    Yes lah.. akidah tak penting, tembolok yang penting. Hidup PR!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. macaaammmm bangaaaaangggg jer....

      Delete
    2. Dalam kes Altantuya sebelum dibunuh oleh polis upahan pun ada cerita hal liwat yang disampaikan oleh bekas polis Bala...

      Macam mana nak jatuhkan pm kemudian angkat peliwat jadi pm sedangkan kedua-duanya terlibat dengan liwat ?

      Ko tu bukan bodoh tapi bebal...fikiran macam kangkong pucuk diatas bukit tapi akar dalam lubang taik.

      Orang jadi pencacai dapat upah ko pulak jadi pencacai jual emosi...sekali lagi jadi bangang.

      Delete
    3. Anwarista Belakangtaro,

      UMNO masih bagi kau upah lagi ke... pencacai lain dah sedar kena tipu.. engkau tak sedar lagi ke??

      Benda yang tak jadi tak perlu diangan-angankan.

      Tengok laporan audit negara... Negeri mana yang paling banyak bantu orang Islam hatta Pulau Pinang.

      Cakap guna fakta jangan guna angan2.

      Delete
    4. Anwarista Belakangtaro,

      "ye..kita jatuhkan UMNO dan BN lepas tu kita angkat peliwat jadi PM dan dibantu oleh avangelis-avangelis pendakyah kristian sebagai orang kanan dia."

      Hmmmm.... avangelist macam Idris Jala tu ke? Ehhh bukan ke UMNO dah ambik dia jadi Menteri?? Peliwat? Mahkamah mana pulak yang hukum tu? Engkau tengok ke dia meliwat atau engkau fitnah? Jangan Fitnah... dosa lebih besar dari membunuh tau.

      "Lepas tu kita hapuskan semua institusi berwajah melayu seperti MARA. Jabatan agama bukan Islam diwujudkan dan ada status berjawatan seperti mufti dilantik."

      Hapuskan MARA? Mana bukti? Mmmm angan-angan rasis menakutkan Melayu lagi... taktik lama dah basi. Jabatan agama bukan islam? Whats wrong kalau diwujudkan? Lagi bagus apa... untuk berdailog senang.

      "Lepas tu keistimewaan melayu seperti diskaun 5% untuk pemilikan ekuiti dihapuskan. kakitangan awam dikurangkan."

      5% ekuiti tu engkau dapat tak? Aku tak dapat walaupun aku Melayu juga. Sapa dapat ye... ooo anak beranak menteri UMNO ke? Ahli Majlis tertinggi saja ke? Kalau begitu eloklak dihapuskan. Ganti dengan 20% ekuiti open kepada semua Melayu. Kan elok gitu, Kakitangan awam kurang? Eloklah... kakitangan awam kita pun teramai didunia dengan nisbah penduduk.

      "Penyebaran agama selain Islam tidak boleh dilarang dan hak murtad perlu dihormati."

      Penyebaran agama selain Islam?? Bukankah perkara itu UMNO bincang dgn British dan termaktub melalui Artikel 11(3) Perlembagaan Persekutuan. 10 points solutions pun PM Najib dah tandatangan.

      Hak murtad dihormati? Laaa memang dihormati pun ... ingat kes Lina Joy?? kes Hartina Haji Kamaruddin?? kes Siti Fatimah Abdul Karim?? kes Anak-anak Yusof bin Abdullah?? kes Aisyah Bokhari?? Apa kerajaan BN/UMNO buat?? mengiktiraf Murtad le tu!! BENGONG!!

      "Yes lah.. akidah tak penting, tembolok yang penting."

      Betul tembolok ahli umno yang penting. Tu sebab hutang negara sekarang dah lebih RM600Billion

      Delete
    5. Mcm ni metaliti kau.asalkan PR nak mmrintah islam akn trgadai,melayu akn mundur.islam dbwah umno xpyah nk jlaskan kau pun tahu.adakah agama islam dipraktikan spunuhnya oleh umno.mengapa umno tidak mnyekat hiburan melampau,dlm media mhupun di luar.org melayulah yg bnyk trpengaruh dan rosak akidah.umno dan hiburan melampau xboleh dpisahkan.tgk najib dan rosmah prgi kt konsert kpop,mcm ni ke nak tegakkan syiar islam.malangnya nasib melayu pilih pminpin yg terang2 tolak dasar islam.

      Delete
    6. Allah (swt) has repeatedly said in the Holy Quran that He guides whoever he wills and no one will obtain his guidance and blessing without His permission. On top of that, Allah send them a seal on non believers' heart and they remain astray unless Allah wills them to be guided. So, how could than you expect someone to be guided to the righteous path if Allah does not want him/her to be guided.

      Delete
    7. Anwarista Belakangtaro

      Kenyataan kau "Yes lah.. akidah tak penting, tembolok yang penting."

      Jangan main-main soal akidah. Besok kalau dah masuk liang lahat, apa nak jawab kat Mungkar Nangkir nanti. Selagi dapat bernafas dan nyawa belum sampai halkum tu, taubat la..sekadar nasihat

      Delete
  4. Anwarista Belakangtaro21 January 2014 11:48

    Bunyi macam KANGKUNG je..

    ReplyDelete
  5. Siapa pun jadi PM asalkan dari umno sama aje 2X5. Pencetak sama tak akan hasil cetakan lain semua ini bermula dgn madey kutty sebagai PM. Jadi PM utk takbir rakyat dan negara bukan berniaga dgn rakyat. PM itu hamba kpd rakyat bukan tuan kpd rakyat, ada faham!!!

    umno- pelingkup negara.

    ReplyDelete
  6. sebut jer UMNO/BN... memang Xboleh harap...mau dcekik rakyat sampai kering...berhutang sampai mati..

    ReplyDelete
  7. Err..... apa komen Keza??? Keza???

    Bila baca komen Keza teringat lagu Jamal Abdillah rangkap ni..

    Ada teratak di hujung kampung;
    Bawah cermin kopak ada kotak;
    Tersembunyi dalamnya ada tempurung;
    Sembunyi bawahnya katak melalak.

    ReplyDelete
  8. mana kera brani nk komen...

    Ada teratak di hujung kampung;
    Bawah cermin kopak ada kotak;
    Tersembunyi dalamnya ada kangkung;
    Sembunyi bawahnya keza melalak.

    ReplyDelete
  9. Saya tunggu Keza...... Keza mengkangkung kot!!!!!

    ReplyDelete
  10. Kritikan Daim merupakan suara TM yang beri tekanan kepada najib untuk undur diri...bukannya mewakili suara majoriti rakyat tertindas dan tertekan dengan keadaan sekarang....cuma untuk mengelak umno dari diterajang kaluar dari putra jaya usaha2 menyelamat perlu dibuat sekarang supaya kelangsungan kuasa terus terjamin!

    ReplyDelete
  11. isu lain saya tak ambil tahu dan tak ambil pot sangat., saya cuma nak tekankan disini maka benarlah dakwaan bahawa perbelanjaan yang boros dan tidak kena pada tempatnya dilakukan oleh pihak kerajaan bukanlah dakwaan kosong pihak pembangkang dan penentang pentadbiran PM Najib. Begitu juga ngan isu - 5- Menteri-Menteri tidak pandai menerang dan menjawab isu-isu yang dibangkitkan rakyat. Buatkan rakyat marah. Ini menunjukkan menteri-menteri yang dilantik bukan golongan yang cerdik dan tidak mempunyai etika bila menjawab sebarang persoalan yang cuba di bangkitkan oleh rakyat yang tak puashati dengan sesuatu isu.

    ReplyDelete
  12. Komen Mantan Menteri Kewangan (Tun Daim) sekedar omong-omong kosong je, dulu semasa dia jadi Menteri Kewangan perkra yang sama juga berlaku, cuma nilai (Amaun nya) sahaja yang kecil. Tapi semasa Tokjib ni berlaku lagi tetapi jumlah atau kadarnya terlalu tinggi dan tidak menasabah. Terlalu banyak perbelanjaan membazir yang menyebabkan kesusahan rakyat berterusan. KINI rakyat sudar benar-benar sedar, hanyak menunggu PRU14 untuk menukar kerajaan.

    ReplyDelete
  13. Ooo...rupanya org kuat umno pun tau yg najib tu boros bla bla bla dan banyak lagi. Woi.
    Hampa dengki kat dia ka. Hampa tak boleh buat apa la. Kan jwta presiden amno tu tak boleh ditandingi.

    ReplyDelete
  14. Ya..Lah Tun..pandai sembang. Tanya muhyiddin...dulu TUN. masalah nya penasihat PM pun tak setuju. tapi kat dalam mulut dah kena ikat. Muhiyiddin dah siap nak sound PM, masuk dalam satu apa pun tak boleh nak cakap. kuat tu ILMU kat dalam. Tun takat sembang kat luar boleh le. Cuba masuk bilik PM Kangkong tu, silap haribulan TUN pun sama tak kata apapun. tup tup buat sidang akhbar bunyi pun lain. TUN sembang kalau berani piii cuba PM kangkong tu. Gua garenti mesti sakut mcm muhyiddin gak!

    ReplyDelete
  15. 1 geng ni. Apa lagi drama lepas ni? Nak cover line, kena terus menipu. Sekali menipu kena terus menipu lah. Kahkahkah

    ReplyDelete
  16. Tul tu mangkuk ni ngan mamak dir dulu apasal sedap sgt goyang telo ...... jawabnya dulu sanang bona buduhkan rakyat .....

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...