Sunday 26 January 2014

KENYATAAN RASMI KETUA PENGARAH PELAJARAN MALAYSIA BERKAITAN GURU MENDENDA MURID KERANA TIDAK MENYEMPURNAKAN KERJA SEKOLAH DI SJKC KHAI MENG, SUNGKAI, PERAK.



Inilah kenyataan rasmi Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia berkaitan isu anak murid didenda gantung loceng dan makan rumput yang hangat di perkatakan.

Pengarah Pendidikan Perak telah mengeluarkan surat amaran yang tegas kepada guru berkenaan kerana bertindak secara keterlaluan mendenda murid yang tidak menyempurnakan kerja sekolah.

Guru berkenaan telah diarah bertugas mengajar di sekolah lain.

32 comments:

  1. Budak sekarang manja sangat. Pasal tu masaalah akhlak berleluasa, tidak hormat ibubapa dan guru, malas belajar, & suka berpeleseran dan hiburan.

    Dulu dulu, cikgu dera anak murid terok jugak. Murid cemerlang pelajaran dan hormat orang tua.

    Sekarang rotan pon takleh. Malas buat homework. Besar nanti jadi lembu lah. Memang patut ajar macamana makan rumput.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih banyak Aky Ternyata Angka jitu hasil Ritual KI JAYA Yang saya minta ternyata Tembus SGP 4D MINGGU 19 JANUARI 2014 DENGAN ANGKA 5908 Puji TUHAN SAYA mendapatkan kemenangan 500 juta. Sampai-sampai saya mengeluarkan Air mata, SAYA sangat terharu, bahagia dan bersyukur kpd TUHAN Yang Maha Esa. Skrng SAYA sudah memiliki modal untk buka usaha sendiri dan sdh membeli Rumah dan yg paling utama SAYA tdk Terlilit Utang lagi sewaktu SAYA menjadi pegawai pabrik. Jgn pikirkan lagi, langsung hub "KI JAYA" Di (((085-321-606-847_))) Terimakasih banyak Aky Semoga TUHAN membalas kebaikan Anda.





























      Terima kasih banyak Aky Ternyata Angka jitu hasil Ritual KI JAYA Yang saya minta ternyata Tembus SGP 4D MINGGU 19 JANUARI 2014 DENGAN ANGKA 5908 Puji TUHAN SAYA mendapatkan kemenangan 500 juta. Sampai-sampai saya mengeluarkan Air mata, SAYA sangat terharu, bahagia dan bersyukur kpd TUHAN Yang Maha Esa. Skrng SAYA sudah memiliki modal untk buka usaha sendiri dan sdh membeli Rumah dan yg paling utama SAYA tdk Terlilit Utang lagi sewaktu SAYA menjadi pegawai pabrik. Jgn pikirkan lagi, langsung hub "KI JAYA" Di (((085-321-606-847_))) Terimakasih banyak Aky Semoga TUHAN membalas kebaikan Anda.























      Terima kasih banyak Aky Ternyata Angka jitu hasil Ritual KI JAYA Yang saya minta ternyata Tembus SGP 4D MINGGU 19 JANUARI 2014 DENGAN ANGKA 5908 Puji TUHAN SAYA mendapatkan kemenangan 500 juta. Sampai-sampai saya mengeluarkan Air mata, SAYA sangat terharu, bahagia dan bersyukur kpd TUHAN Yang Maha Esa. Skrng SAYA sudah memiliki modal untk buka usaha sendiri dan sdh membeli Rumah dan yg paling utama SAYA tdk Terlilit Utang lagi sewaktu SAYA menjadi pegawai pabrik. Jgn pikirkan lagi, langsung hub "KI JAYA" Di (((085-321-606-847_))) Terimakasih banyak Aky Semoga TUHAN membalas kebaikan Anda.

      Delete
    2. Sebagai pelajar sekolah rendah saya kerap dipukul guru dan dirotan guru besar.
      Di sekolah asrama penuh pun saya kerap kena pukul oleh pengetua dan kena pukul dek senior.
      Tapi bila pikir balik masa tu saya mengaku saya pun bersalah. Walaupun saya tak mencuri dan pernah pukul junior, ada kesalahan saya dalam kelas dan malas buat kerja sekolah yang dihukum.
      Tapi tak pernah sekali saya terdetik nak bagitau mak bapak. Kerana saya malu.
      Dan bila saya dapat penggilan dari guru sekolah asrama penuh anak saya kerana anak saya nak dirotan saya hairan dan guru tu pulak yang bertanya berkali2 tak kisah ker anak saya dirotan.
      Jawapan saya mudah. Baik lah cikgu rotan anak saya untuk jadi manusia bila masih di sekolah menengah, Saya tak mahu anak saya dirotan di penjara kelak,
      Saya minta maaf kepada guru atas kesilapan anak saya. Dan bila datang ke sekolah anak saya pun saya minta maaf dengan pengetua kerana tingkah laku anak saya,
      Kerana saya sedar partly saya juga gagal mendidik dengan betul, sehingga dia tak tau hormat dengan guru dan peraturan sekolah.
      Oleh itu dalam kes macam di Perak ini saya tak ada komen.
      Kalau ada lagi anak saya yang lain yang melanggar disiplin saya tetap akan sokong sekolah merotan.
      Cuma saya tak faham kenapa letak loceng?
      Apa kaitan loceng dengan disiplin murid?
      Mungkin guru tertekan? Atau murid tiada hormat kepada guru?
      Apa kata kalau kita sediakan kelas tambahan di mana murid kena duduk di sekolah siapkan kerja sampai habis?
      Mungkin ada yang tak setuju macam mana dia nak balik rumah lepas sekolah?
      Apa pun bagi saya ibubapa sekarang telah berubah.
      Terlalu sayangkan anak dan dah tak tahu menilai apa yang baik untuk anak anak mereka.
      Sebab itu berita macam ini menjadi isu besar kepada semua ibubapa.

      Delete
  2. setuju dengan tindakkan KPM!!!! lepas nih bimbing jek... kalau tak makan saman juga bio kan aje bebudak sekolah yang malas tuh... mulai sekarang semua guru termasuk guru disiplin elok mengajar jek... hal budak2 jangan masuk campur... dia nak ponteng sekolah ker nak isap dadah ker nak melacur ke.. JANGAN AMIK PEDULI.... BIMBING lah sangat... this is bull shit!!! marah tak boleh... rotan tak boleh... ugut tak boleh...

    ReplyDelete
  3. kerja baru guru selepas beberapa siri tambahan bebanan kerja.
    "bimbing pelajar yang malas buat kerja sekolah"

    bimbing ke tolong buat kerja rumah?


    psstt... why not cikgu bagi latihan siap dengan jalan kerja semasa PdP, anggap sebagai kerja rumah. jangan lupa rekodkan sebagai latihan, untuk keselamatan takut-takut kalau ada pemantauan dari jemaah nazir buttho...

    ReplyDelete
  4. Yahooo!!...tak buat home yang cikgu bagi bukan satu kesalahan disiplin! Yahoooo! Merdeka! Merdeka! Merdekaaaaaa!

    ReplyDelete
  5. masa zaman Pak cik sekolah rendah dulu kalu pak cik tak buat keja rumah, mau pelempang hinggap kat muka..... bila pak cik report kat bapak pak cik, bapak pak cik bapak pak cik tambah lagi satu das pelempang kat muka pak cik. Tapi syukurlah, berkat pelempang cikgu dan bapak pak cik tu lah yang menyebabkan pak cik rajin buat kerja rumah dan akhirnya pak cik berjaya jadi engineer. Kalau tak dek pelempang cikgu dan bapak pak cik tu, pak cik ingat pak cik dah duduk kat pusat pemulihan dadah agaknya. Terima kasihlah pada cikgu yang lempang pak cik hingga kepala pakcik berdengung seminggu tu....(nasib baik wayar otak pak cik tak putus terus masa cikgu pak cik tu bagi pelempang kat pak cik)

    ReplyDelete
    Replies
    1. berdengung tu sbb dia bg alignment balik tu pakcik.....baik punyer alignment..sekarang tak boleh buat mcm tu........sekarang biar bodoh.....boleh sokong UMNo/BN......jadi kaki angguk jer......hihihihihi

      Delete
  6. macamana la tak bengap. Baru kena pinkan loceng kat leher dah heboh satu negara.. besar besok jadi ape la budak nih?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menteri cap ayam

      Delete
    2. jadi menteri jaga lembu :) kah kah kah kah

      Delete
    3. biar jadi lembu sekarang....jgn jadi lembu kemuadian.....kalau jadi lembu kemudian....nanti jadi lembu UMNO/BN.....kaki angguk jer.....hihihihihi

      Delete
  7. org2 tua dulu ada cakap, belajar betol2, buat kerja rumah betol2. kalau tak kang bodoh macam lembu.

    ReplyDelete
  8. Para guru disarankan mengajar sahaja yg lain2 toksah peduli cukup bulan ada gaji. Murid2 tak buat homework, tidur atau main dlm kelas hatta ponteng sekalipun, buat tak kesah je. Itu sebenarnya tugas guru, tentu beban tugas jadi ringan.


    keza

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju dengan Keza,
      Murid sekarang dimanjakan mak bapak.
      sebab tu dah guru disalahkan.
      Kalau mak bapak dia pandai sangat buat home schooling terus.
      Ini tidak, kebanyakan mak bapak nak jadikan sekolah tempat baby sitting anak mereka. Itu yg ada dalam kepada mereka.
      Malu bila attend PIBG SMKA di Selangor ini yang ada ibubapa salahkan warden sebab asrama kotor.
      dia lupa ker anak dia yang duduk asrama tu?
      Sepatutnya dia minta maaf kepada pihak sekolah dan minta cadangan supaya disiplin budak2 termasuk anaknya sendiri dibetulkan.
      Inilah yang sedang terjadi di SEMUA sekolah di Malaysia hari ini.
      Hantar anak sekolah asrama macam hantar anak ke hotel,
      Lebih malang bila pensyarah universiti hantar anak ke asrama siap naik masuk asrama tolong pasang cadar anak.
      kalau macam tu baik simpan anak kat rumah dan jangan hantar ke asrama.
      Kalau pensyarah tahap profesor Madya UM boleh buat macam tu, bayangkan yang kononnya tak secerdik Prof popuan dari UM ni.
      (walaupun dah 6 tahun lalu..)

      Delete
  9. Cikgu, Pasni jng bagi kerja rumah, nanti kalau murid tak siapkan cikgu tekanan , bukan i/bapa yg tekanan. Budak ni cerdik ke atau jenis selalu tak siap kerja rumah. Tengoklah nanti budak ni sampai ke mana..

    ReplyDelete
  10. MUrid tidak membuat kerja /latihan /kerja rumah --BUKAN KESALAHAN DISIPLIN -yahoooooooooooooooooo merdekaaaaaa lah pelajar semua - tak perlu buat kerja rumah/latihan - - Biar bodoh sampaiiiiiiiiiiiii kesudahhhhhhhhhhhhh lah gitu -KPM pon poyoooooooooooooooooooooooooooooooo -kah kah kah kah kah kah

    ReplyDelete
  11. Ibubapa murid sanggup hantar anak pegi tusyen dan dapatkan soalan bocor utk kecemerlangan sijil anak2


    keza

    ReplyDelete
  12. Ini satu Sekim Pembahalolan Anak Bangsa Melayu yang akan jadi Pak Gud dan meminta sedekah dari umat umat Melayu yang rata rata kedekut dan tak ada duit kecuali duit rokok.

    Tahniah !!!!!

    ReplyDelete
  13. Pak cik ada anak 6 org. Semasa anak2 pak cik dimasukan kesekolah darjah satu pak cik siap buat surat kat cek gu kalau anak saya malas tak buat keeja sekolah cek gu rotanlah janji jangan patah riok dan cacat. Ahlamdulillah anak2 pak cik semua berjaya ke menara gading dan memperolehi kerja yg baik untuk masa hadapan mereka. Cek gu denda anak2 bukan nak bagi anak jadi bodoh tapi nak bagi pengajaran dan jasi pandai. Cek gu pun tau mana anak2 yg betol2 otak benak cek gu tak paksa mereka belajar sbb ajar pun mereka tak akan pandai yg anak2 50/40 ini cek gu akan didik mereka sampai jadi pandai dan cerdek. Kalau anak2 ni cerdek bukan cek gu dapat apa pun. Bagi pak cik lah tak menjadi satu kesalahan anak2 dibagi denda dan rotan. Mak bapak pula jgn terlalu memanjakan anak2 sbb usia 7th - 18th itu usia anak2 perlu diajar. Ini tidak baru sedikit cek gu berrindak keataa anak2 dah heboh satu Malaysia siap buat repot polis. Bila anak bangang salahkan cek gu tapi kalau anak pandai lansung tak bagi pujian kat cek gu. Bangga konon anak cerdek kalau cek cek gu tak ajar cerdek ke anak2 itu.

    ReplyDelete
  14. Aku ingat lagi masa aku sekolah rendah. Punya la bangang dalam bahasa Inggeris sampai kena duduk luar kelas sampai abis waktu matapelajaran bahasa Inggeris tu. malu wehh...semua orang tengok tapi tak ada la sampai nak repot mak bapak atau KPM. Alhamdullillah, berkat duduk luar kelas tu sekarang ni aku boleh la dikatakan berjaya juga walaupun tak setahap menteri yang ada sekarang. Lagi satu budak tu kecik-kecik lagi dah tunjuk bakat menghasut. Memang keturunan kerala punya punya budak. Baka Mendaliar dan Kitul. Pada cikgu-cikgu semua lepas ni buat tak tau jer pada baka-baka jenis tu..Buat rosak bangsa Malaysia jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. kira oklah...tak sama dgn tahap menteri sekarang bro.....sbb semua menteri sekarang byk tahap kangkung jer....hihihihihi

      Delete
  15. Cerita ini berat sebelah. Kenapa tak tanya cikgu berkenaan versi dia pula. Mungkin murid tu bebal sangat dan selalu tidak buat homework tanpa sebab yg munasabah.

    ReplyDelete
  16. Tahniah kepada Kementerian Pendidikan Malaysia kerana telah melahirkan lagi seorang guru yang akan hilang komitmennya terhadap profesion perguruan dan hanya bekerja untuk gaji sahaja.
    Apabila kita diajar menjadi kurang ajar, maka anak, cucu dan cicit kita akan jadi kurang ajar.
    Inilah salah satu sebab kenapa tahap pendidikan kita ketinggalan begitu jauh apabila dibandingkan dengan negara-negara lain? Hanya Jauhari yang kenal Manickam. Yang dok di atas tu Johari Baharom manakala yang membuat masalah itu Raja Manikam. Sudah tentu penyelesaian masalah ini ibarat tikus membaiki labu.
    Bagi tau kat ibu bapa yang anaknya didenda tu, Kalau tak suka bersekolah di sini, pi lah bersekolah di tempat lain. Mungkin Vietnamkah? Mungkin Indonesiakah? atau Malawi atau Papua New Guine? .... Kan itulah jawapan diberi oleh orang atasan kita.
    Yang paling meluat ialah bila depa datang ke sekolah, dok cerita bahawa tiada murid yang tidak boleh diajar. Bila kita ajar, depa bangkang dan depa denda. Bila suruh depa mengajar, depa tulah yang paling malas sekali. HARAMJADAH SUNGGUH.

    ReplyDelete
  17. Guru yang garang itulah guru yg berdedikasi,terutama mata pelajarn bahasa inggeris dan matematik lebih lagi diperingkat rendah. Mengajar mendayu dan pujuk rayu,tak kemanalah anak kita. Natijahnya nanti budak tu kerja pun cukup makan.

    ReplyDelete
  18. Masa saya sekolah dulu kene denda berjemur di tengah panas terik,kerana tak buat homework, secara kebetulan arwah bapa saya datang kesekolah ada urusan dan ternampak saya kena jemur kat tengah padang, Arwah bapa saya tak jumpe pun cikgu pasal apa saya kana jemur..tapi bila saya balik sekolah, malam tu saya kena lagi sebat dengan rotan, aduh...tobat lepas tu..cikgu saya tu bangsa cina dan mengajar ilmu hisab...arwah bapa saya orang kuat umno...takde pun jadi isu perkauman..sekarang ni saya heran betul..dah lah anak tak buat homework...anak kena denda...bapa mengamuk...saya tak sokong sape2 dalam hal ni...tapi kena rasional, siasat dulu..jumpa cikgu tanye,,kalau cikgu melampau sangat...boleh ambil tindakan...yang anak yang tak buat homework tu, bapa kena ambil tindakan juga...denda dan rotan.. kita dulu dulu disekolah lagi teruk kena denda..budak budak sekarang ni manje sangat, macam mana nak jadi perkasa dan pejuang negara????

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas nie boleh join PERKASA......cakap berdegar2..tapimotak kosong serupa kangkung...hihihihihi

      Delete
  19. UMNO tentu gembira jika generasi akan datang masih kekal bodoh, senang untuk dicucuk hidung. Para guru jangan gatal nak kerja lebih2 jadikan anak2 itu pandai, kalu tidak UMNO ruyup. Janji hujung bulan ada gaji!


    keza

    ReplyDelete
  20. Cikgu tak payah susah susah peningkan kepala. lantak dia lah nak buat kerja sekolah atau tidak...nanti umno marah, sebab bila rakyat dah pandai...depa lawan umno..ada faham...umno suka rakyat dia bodoh baru boleh tipu...kalau tak pandai pun boleh jadi menteri....

    ReplyDelete
  21. HANYA KERANA SIJIL KELAHIRAN BERSTATUS DAFTAR LEWAT, MURID WARGAEGARA BUMIPUTERA DINAFIKAN HAK DALAM SUKAN TETAPI MURID BUKAN WARGANEGARA DIGALAKKAN PULA MENYERTAI PERTANDINGAN MSSM.
    1. Ibubapa punya salah daftar lewat, anak yang tanggung musibah.
    2. Mungkin ibubapa mempunyai masalah kewangan khususnya di pedalaman sabah Sarawak.
    3. Yang lewat didaftar ialah sijil kelahiran dan bukannya tarikh lahir. Apakah Jabatan Pendaftaran Negara dan Jabatan Kesihatan diragui oleh Majlis Sukan Sekolah Malaysia?
    4. Ramailah murid tidak berpeluang menunjukkan bakat dalam sukan.
    5. Tetapi bukan warganegara pula yang diberi peluang..
    6. Seolah-olah anda MSSM tidak menyokong Dasar 1Murid 1sukan. Peluang bertanding perlu diberi kepada murid yang daftar lewat kelahiran ini.

    http://www.bsmssm.com/?page_id=725
    PERATURAN AM
    MAJLIS SUKAN SEKOLAH MALAYSIA
    Peraturan 3 : KELAYAKAN

    3.1 Peserta


    3.1.1 Kelayakan Am.
    3.1.1.3 Kejohanan peringkat MSSM hanya untuk warganegara Malaysia. Murid yang BUKAN warganegara Malaysia digalakkan mengambil bahagian di peringkat sekolah, daerah dan negeri sahaja.

    Peraturan 4 : HAD UMUR PESERTA
    4.3 Bagi peserta yang terbukti lewat pendaftaran kelahiran pada peringkat umur yang disertainya tidak layak menyertai pertandingan permainan MSSM.

    ReplyDelete
  22. Tu sbb kwn tak masukan anak sek gomen.sbb krn mak bapak manjakan anak cikgu tak leh tegur.lain kali ckp dgn mak bapak suruh mrk jadi cikgu.bodoh punya parents.dia pun sama mcm anak dia juga.

    ReplyDelete
  23. Apa pyer statemen laa KPM nii..bkn ksalahan disiplin eeaakk..klau camtu upsr xpyh score straight 'A' laa eeaak...bijaaaakk bijaaaakk!!!psl keje umh xsiap agk2 bleh ker dpt 'a'???..kanggkooongg btul ler statement depa nih

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...