Wednesday 22 January 2014

KISAH SEORANG ORANG AWAM TIDAK BERPUAS HATI MENENDANG DAN MENYERANG ANGGOTA POLIS BANTUAN FELDA KINI SUDAH TERSEBAR DI ALAM MAYA!!!


Tidak diketahui sebab sebenar yang menyebabkan pergaduhan berlaku tetapi dipercayai tidak berpuas hati apabila pondoknya diroboh dan dimusnahkan.

Kisah ini ekoran dari  melihat video berkaitan  di laman Facebook Kempen Kesedaran Jenayah Malaysia (MCAC) dengan tajuk ‘Anggota Polis Diserang?”

Daripada pemerhatian secara rambang Omak Kau dapati, anggota berkenaan merupakan anggota Polis Bantuan bagi Felda berdasarkan logo yang yang tertera di bahu kiri anggota tersebut.

Butir perbualan tidak begitu jelas kerana kejadian berlaku di Sabah berdasarkan daripada loghat pekat yang digunakan individu di dalam video tersebut.

Bagaimanapun, daripada apa yang didengar, pemandu kenderaan pacuan empat roda itu kemungkinan tidak berpuas hati kerana tindakan yang diambil oleh pihak polis bantuan kerana merobohan pondok yang terletak dalam kawasan Felda.

Tindakan pemandu berkenaan yang terus menyerang anggota polis berkenaan dengan menendang dan menumbuk itu tidak boleh diterima biarpun ada masalah di antara mereka.

Anggota polis yang ditendang cuba juga untuk membalas serangan lelaki itu bagaimanapun ditenteramkan oleh rakan-rakannya bagi mengelakkan pergaduhan menjadi lebih buruk.

Di bahagian akhir video berkenaan, kelihatan kedua-dua pihak bertelagah seperti akur mahu membuat laporan polis seterusnya menyelesaikan pertikaian itu di mahkamah.

Dialog biadab pemandu berkenaan “Memang aku kurang hajar,” selepas menendang dan menumbuk polis bantuan itu.

Walaupun bertindak menendang dan menumbuk, riak wajahnya ternampak juga bimbang jika anggota polis itu melawan dan menyerangnya semula.

Pada pukul berapa dan bila kejadian ini berlaku juga tidak diketahui.

Sebesar mana pun kesalahan anggota polis sama ada yang sah maupun bantuan tidak perlu mereka diserang.

Tidak puas hati laporkan saja di Balai Polis yang berhampiran .. Biarkan pihak berwajib menjalankan siasatan dan bukannya ambil tindakan undang-undang ditangan sendiri.


Jangan kamu ingat kamu memilik sebuah kereta pacuan 4 roda Toyota Land Cruiser maka kamu ada hak ada kuasa untuk terajang anggota poli bantuan... Ini sudah melampau.

43 comments:

  1. Ikut nafsu bertindak macam Ketua AMK jugak kes DSAI tak dapat masuk Jepun. Bodoh bertenggek-tenggek.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peneroka di sabah menyokong UMNO! Hidup UMNO!

      Delete
  2. Tengok gaya macam orang kuat parti KANGKONG saja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anggotw Polis Bantuqn ini pula belagak sangat kot tunjuk eksin lebih dari Polis reguler. Polis Bantuan ini lebih kurang security Guard je jawatan mereka. Mereka tiada kad kuasa spt Polis reguler. Polis reguler ni ada darjatnya kalau polis bantuan apa yg ada. Dapat pangku lah kalau berlagak lebih lebih. Satu pengajaran kepada anggota Polis Bantuan jangan ingat diri kamu itu Polis reguler.

      Delete
    2. Anon 1924..
      Polis bantuan sebenarnya sama seperti anggota polis regular. Mereka pun di latih seperti polis regular dan ada yg mmpunyai lesen utk pegang senjata.. Polis bantuan juga taraf mereka lebih tinggi dari pengawal keselamata.. Mereka boleh di kerahkan bertugas di mana2 tempat jika dalam darurat.. ;-);-);-)

      Delete
    3. mesti orang umno sebab mereka kebal dari undang undang.

      Delete
    4. Aku polis bantuan yg ko kutuk tu.. Kje aku halal, aku tk amik duit oang.. Aku pun ada kad kuasa sama seperti polis regular.. Undang2 polis bantuan dan polis regular sama.. Sapa buat kesalahan kami tangkap n gari.. Oang PAS pun jd polis bantuan gak.? So apa masalah.???

      Delete
    5. Polis bantuan Ade hak untuk Saman kite di jalan raye atau cakap kasar dan ancam memukul?

      Delete
  3. crita lama,2thn lps brlaku,dh kena tindakan mhkamah..dia sngaja nk polis tu balas,nasib baik polis xbalas,padan muka mamat tu..

    ReplyDelete
  4. Anoy 21.44
    Polis bantuan memang lah dilateh di Pusat Latihan Polis sama juga dgn Polis Pelabuhan dan air port tapi mereka tidak diberi kad kuasa spt Polis reguler. Yg sama dengan polis reguler adalah MMS mata mata sokongan dulu dukenali dgn pangilan UKK iaitu Unit Kawalan Kawasan kemudian ditukar kepada MMT mata2 tambahan dan skrg MMS mata2 sokongan. Dulu MMT dilatik dibawah Sek.8 Akta Polis tiada kuasa menangkap atau menyaman malah nak terima repot pun tak boleh. Tugas mereka jadi opreter,pemandu dan guard kawasan balai. Skrg MMS dilantik dibawah sek.5 Akta Polis dah ada kuasa menangkap dan menyaman. Boleh eskot OKT,bolrh jaga lokap tapi gaji mereka rendah daripada gaji polis reguler. Polis bantuan hanya terhad kepada kawasan yg mereka kawal sehaja. Kalau jaga ladang maka apa2 juga kejadian si Ladang tersebut dia ada kuasa tangkap tapi tidak boleh buat repot terpaksa diserahkan kepada polis reguler juga tangkapan mereka. Banyak perbezaan antara polus bantuan dgn polis reguler.Jgn ingat polis bantuan boleh suka2 laksanakan tangkapan spt polis reguler kuasa mereka terbatas. Cuma kalau ada apa apa yg pihak keselamatan memerlukan tugas mereka polis bantuan dukehendaki melaksanakan tugas bersama polis reguler dia tidak boleh bersendirian serupa juga polis sukarelawan PVR. Tapi PVR lagi lebih kuasa semasa dia menyarung unifom polis dan bertugas selepas tamat tugas kuasa mereka lucut secara otometuk dan dia adalah orang awam. Kena faham syekh takat mana kuasa polis bantuan jgn ingat unifom sama polis reguler tapi kuasa tak sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cakap mcm tlebih pandai.. Ke lame sgt ddok lam gua? PB pn ada kad kuasa la bai.. Lantikan sm je bwh Akta 344.. Tau ke dok Akta 344? Kalo tau bagus.. Bc balik kitab tu.. Tengok balik current regulation. Ini keje asyik nak hentam PB. Dah tu melebih nk tunjuk yg dia regular kad kuning. Sama2 ade tugas sama2 ada kuasa. Yg pnting sama2 enforce law sudah la.. Ini msh lagi di pemikiran takuk lame mane ntah.. Sikit2 nak ckp PB ni 2nd class lah, PVR lagi tggi lah, K/S lagi tggi lah.. Kalo nak lawan scale gaji PB terdiam pulak bebudak regular ni.

      Zaman skrg dh x mcm dlu bai.. Org hormat polis kali buat keje betol.. Tp kalo sikit polis salah, org x kira PB ke RF ke org ttp bash polis.. Kne msg2 jaga nama la bai..

      Nak kutuk sgt PB, yg slalu kes rasuah kes slhlaku slhguna kuasa RF ke PB bai? Nak kutuk PB 2nd class, KS pangkat sampai SI, PB siap sampai ACP bai. Walaupn kehormat.

      Hormat plg penting bai.. Jgn ingat dh dpt RF power tu besar sgt.. Kuasa tu amanah, bukan utk slh guna. Bkn pulak utk menunjuk..

      Orang skrg ramai dah celik law bai.. Bkn Zmn mata-mata dah..

      Pikir guna otak.. Bukan guna kad kuasa..

      G18xxx.

      Delete
  5. Mamat samseng ni mesti ada kekebalan. dia ada backup.org waras xkan brani tendang polis tu.menghalang dan mencedera kan penjawat awam.

    ReplyDelete
  6. Mohon kawan2 dari PR buat komen secara berhemah. Guna bahasa/perkataan yg baik2. Jika bahasa/perkataan kotor lg kesat...itu bukan org PR. Senang buat perbandingan. Setuju? Kita mula dari skrg. Nanti kita boleh tau siapa org2 PR dan siapa BN. Atas pagar tiada....

    ReplyDelete
  7. Polis bantuan pn manusia kn?fikir sgt ke kuasa??sy byk kali jmpa polis bntuan.mereka ok je.xde mcm yg anda fikirkn.tp jmpa je PVR. Belagak!kalau nk tahu.dn pembetulan.kuasa pvr xsma regular.diorg xblh suka minta ic.kna ada regular.. korg jgn pk bkn2.

    ReplyDelete
  8. PVR pegi training bpe bulan?xde bulan pn..pb ade kad kuasa.dan ada kuasa menangkap di kawsan jagaan..so?kuasa menyiasat di pelabuhan sahaja..sudah cukul provok lg..anda masih xpaham.kepada pvr anda hanya sukarelawan..jgn nk lbh2

    ReplyDelete
  9. Sekadar perkongsian... PB,PVR, n regular semua ada kad kuasa... tapi berbeza warna dan bidang kuasa... PB hanya berkuasa ditempat mereka berkerje... tempat lain diorg bukan sesiapa... PVR hanya mempunyai kuasa ketika mereka bertugas mengunakan uniform kuasa die lebih kurang ngan regular tapi ade batas2 tertentu... regular atau kad kuasa warna kuning mempunyai kuasa lebih meluas...berdasarkan pangkat ... kesimpulan kuasa antara PB/PVR/Regular.. PB hanya di tempat bertugas... PVR semasa bertugas... dan regular bila2 masa dimana-mana pun... semua sama pakai uniform biru... semua sama junjung kalimah Allah SWT dan Muhammad SAW.. jadi jangan khianati kepercayaan yang diberi..mana2 busuk... satu pasukan busuk skali..

    ReplyDelete
  10. saya adalah pelatih Spdrm kl... siapa kata Spdrm ni training sekejap je? siapa kata? kami kena training b bulan2 di IPK kl sehingga instructor puas hati dan br di pecahkan ke balai polis daerah masing2..pvr tkda kuasa mintak ic anda mmg silap.. pvr@spdrm mempunyai kuasa yg setara dgn regular apbila kamj bertugas esok faham kami mempunyai kuasa utk menangkap atau manahan sesiapa yg melanggar undang2 di mana2 shj tmpt kami meronda... kdg2 meronda dgn regular kdg2 antara pvr sendiri.. jgn salah anggap kuasa tangkap pvr@spdrm mmg sama je dgn regular kerana kami adalah satu cawangan di dlm PDRM faham!!! sbb itu kami di sebut SPDRM-sukarelawan simpanan polis di raja malaysia... diraja faham tk!!!! PB mmg tkda kuasa, mereka hanya menjaga kawasan sekitar majikan mereka sendiri.. mmg ada PB yg dh hbs b tugas sarung jaket nmpk dr bwh mcm polis tp duk paw org sana sini bg org tk nmpk lambang syarikat di bj... tidak seperti pvr@sspdrm mmg kami menguatkuasakan undang2 sama je dgn polis sepenuh masa.. jd bila kena tahan atau cek apabila di minta oleh pvr bglah kerjesama.... dn bj kami dan revular tkda beza sama je... dan apabila pvr buat ronda cegah jenayab kami juga di bekalkan revolver... so dh faham ya kuasa tangkap pvr@sspdrm setara dgn regular tkda beza pn sbb tu bacalah akta polis 1967 kuasa2 sspdrm.. polis bantuan tk yah masuk campur sbb pb jaga syarikat berfungsi hanya seperti pengWal keselamatan... ingt lah kami pvr@sspdrm ni bertarung nyawa menjaga keselamatan&ketenteraman awam yg hanya di bekalkan elaum rm6 sejam.... klu regular la tk di beri gaji seperti pvr maunya diaorg tk mau keje bahaya mcm ni.. so dh tau ya PDRM&SPDRM dlm cawangan yg sama keje yg sama kuasa yg sama.. Slamat me jalankan Tugas utk negara..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xpayahlah berlagak PVR poyo ni... Ko ada belajar undang2 ke... Oppsss silap PVR pula latihan di balai... PB berlatih di pusat latihan polis... Ko ada baca buku undang2 ke... Organisasi PDRM pertama regular polis kedua sokongan polis, ke tiga polis bantuan dan ke empat SPDRM...xpayahlah nak berlagak siapa yg teratas... Kita pakai uniform polis yg sama lakar biru yg sma dan nyanyi lagu yg sama... PVR dapat alaun saja Manakala PB gaji bulan tetap dan ada juga yg tetap dan berpencen contohnya PB pengajian tinggi... So jgn nak berlagak kita adalah Anggota sama2 dan tugas kita adalah sama bersedia berkhidmat kpda negara dan Rakyat...

      Delete
  11. Apa sangat bodoh dok menyalah satu sama lain...baik regular, PB atau SP. Masing-masing ada kuasa polis la bangang....tapi statistik menunjukkan anggota regular lebih banyak kena tangkap dan kena sumbat masuk penjara sebab rasuah..... berapa kerat je anggota PB atau SP yang kena?

    ReplyDelete
  12. Polis Regular pon kuasa dia terbatas gak..... polis trafik mana leh memandai-mandai tangkap suspek kes bunuh.... bukan semua polis boleh menyiasat... bukan semua polis boleh bawak pistol macam dalam D222. Jadi, baik polis regular ke, polis bantuan ke.... polis pvr ke...sume kuasa terbatas.... kad kuasa kuning ke... biru ke... merah ke...putih ke..kelabu ke... sume terbatas... sapa kata kuasa regular tak terbatas... makna samada dia cuba tipu atau bangang....

    Bukan polis je boleh menangkap pada bila2 masa.... orang awam yang tak jadi apa-apa polis pon boleh tangkap asalkan berlaku jenayah di depan mata dia... so tak yah eksyen kuasa la ....

    Polis regular pon tak tangkap orang kalau kes bukan berlaku dalam bidang kuasa dia....

    ReplyDelete
  13. Rasanya tak perlulah kita nak membuat perbandingan Dan menyalahkan antara satu sama làin.biarlah kita menjalankan amanah yang telah diberikan mengikut bidang kuasa masing masing.



    ReplyDelete
  14. Eh asal ko nak hentam polis bantuan lak sporting good??? Ko sebenarnya tak layak langsung pegang mane2 jawatan anggota beruniform langsung takde semangat berpasukan.ego.poyooooo lebih lah ko.pegawai pdrm takde beza2 pun regular ke pb ke pvr ke sume sama tugas cegah jenayah,jaga ketenteraman awam.disebabkan anak2 buah yg bodoh macam ko la boleh busuk name pdrm.dahlah orang awam tak suka dlm satu pasukan dan bawak nama pdrm pun nak bermusuh??? Ko berhenti la jadi pvr sporting good.. Ko memang tak layak!

    ReplyDelete
  15. Next time pengambilan regular ke pb ke pvr tolong lah tapis betul2 jangan ambik orang macam si sporting goods ni merosakkan silaturrahim antara anggota je.. Mintak diadakan ujian tahap kepoyolan so boleh ditect orang2 macam nih. Poyooooo lebih

    ReplyDelete
  16. Nextime takla beza-beza kategori polis ini.... semua ada kuasa... sume boleh jadi berlagak... RF menyamar pegawai pon ada

    ReplyDelete
  17. Sporting goods sila letak jawatan. Negara tidak memerlukan anggota seperti anda.terima kasih.

    ReplyDelete
  18. Kita sama je.....dibawah naungan dan nama PDRM

    ReplyDelete
  19. Kita sama je.....dibawah naungan dan nama PDRM

    ReplyDelete
  20. Salam sejahtera .. tuan . Puan . Rsany . Xperlu lh kita bhaskan ttg kuasa2 yg tlah di peruntukkan olh udang2 utk kerjaya yg kita pilih . Masing mmpunyai kelebihan . Utk statemnt anggota reguler yg brtugas dlm cwangan2 lain tdk blh mmbuat tgkpan utk kes yg di kndalikan olh cwgn Jsj contoh suspek kes bunuh . Mana2 pegawai polis sma ada Apr mhupn pgwai knan boleh mmbuat tgkpn kpda suspek2 yg tlah di wartakan sbgai di kehendaki . Krna utk anggota reguler . Mrka mmpunyai kuasa mmbuat tgkapan . Wlaupun anggOta itu ddk dlm cwgn trafik . Utk psukan Pb pula . Sma sprti anggota2 yg lain . Mmpunyai kuasa2 Polis di kawasan yg tlah ditetapkn utk mereka . Jika suspek yg di wartakan itu msuk ke kwasan dimana Anggota Pb bertugas . Anggta trsbut jgak berhak . Mempunyai kuasa dn tggjwb mlksanakn tugas polis utk mmbuat tgkpn dn kmudianny . Mghubungi bilik gerakan atau mnyerahkan Okt ke balai yg berhampiran . Mnyentuh pula kpda Tuan yg mggnkan nma sporting goods . Apa yg tuan ktakan adalh bnar . Di mna pasukan sukarelawan simpanan polis DIRAJA Malaysia mmpunyai kuasa2 yg sma dgn mna2 pegawai polis sma ada Apr mhupun Pegawai kanan mengikut pangkat yg anggta Sspdrm itu jawat .. apabila anggota tersebut bertugas . Dsni sya bkn mmperkecilkan mna2 pihak . Tpi di peringkat sbgini tuan sbgai anggota Pvr tdklh sbrapa elok merndahkn anggota PB . Krna mrka jgak mlaksanakan kuasa2 hmpir sma dgn anggota polis yg lain . Ditahap tuan sbgai pvr teramat mengecewakan kpd mna2 kspd atau mna2 pgawai polis yg lain dgn comment yg Tuan bg . walaupun Sspdrm ini bila bertugas adalh sma kuasa2nya dgn anggota reguler . Tpi msih ada batas untuk Tuan terlalu membanggakan Diri . Dsni sya Ada pesanan utk mana2 anggota pvr yg mmbaca comment ini .. Walau anda menyarung Uniform PDRM . dn mana Org di malaysia ini tdak boleh mempertikaikan kuasa anda apabila mnjalankan tugas(ONDUTY) . dn Walau anda dlm pasukan pvr Berpangkat tinggi .. Ingatlh anda tetap ORG AWAM . dn Jika kita ingin berckp ttg tugas2 . Hak2 . Kuasa2 dlm bidang anggota yg lain .. pastikanlh kita sdh ada pndedahan yg ckup . Krna . Amat memalukan kpda anggota kslmatan yg bkrja mnguatkuasakn undang2 . Tpi mbahaskan sesuatu yg sndiri kita tidak arif . Klau tidak arif .. mbhaskan secara bgus rasany boleh diterima . Klau yg main taip shja . Ikut hati . apa pndgn masyrakat yg mgkin lbih tau hal2 .. bidang2 kuasa polis dr diri kta sndiri .. mmbaca comment2 di sini . Sbgai anggota polis sya rsa bkn ini yg diterapkn smasa di pusat latihan mhu pun sdh brtugas di luar . Sya hrap kita smua beringatlh . Krja sbgai Polis ni penuh dgn cemuhan tomahan dr org awam xkira anggota tu kerja jujur mhupn tidak .. tomahan tu ttp ada . Jd yg bernaung d bwh nma pdrm ini patutny brsatu bkrjasma mngunakan kuasa2 yg di peruntukkan utk anda sbgai anggota .. berkhidmat dgn sbaikny . Mnjadi cntoh kpda masyarakat . Utk memperbaiki sedikit demi sedikit imej pasukan . Dn utk anggota PVR . Sya katakan kpda anda .. anda adalah anggota yg beruntung .. Sprti mana kalian tahu . Apabila tidak memakai pakaian seragam polis . Anggota pvr hilang akan kuasa2ny serta merta .tetapi apabila anda adalh seorg anggota yg terdedah dgn akta .. undang2 . Anggota pvr dpt merasa sprti anggota detektif . Dlm undang2 yg ada dlm malaysia ada tercatit . Di mna apabla mrka anggota pvr tdak bpakaian polis adalh di anggap bertugas ........... Blajarlh . Ada keistimewaan dlm pasukan kamu .
    Jika ada tersalah kata .
    Tersalah apa yg sya tulis .
    Sya mOhon maaf .
    SALAM PERPADUAN DARI SAYA UNTUK KITA WARGA PDRM .
    SALAM 1 PASUKAN .

    ReplyDelete
  21. Maaf.... kuasa tangkapan bukan hanya ada pada semua anggota polis regular, tetapi juga kepada orang awam. Ianya dinamakan citizen arrest. Begitu juga angota polis trafik, dia tidak boleh pergi ke rumah suspek pembunuh untuk menahan suspek pembunuh, kecuali pembunuhan itu berlaku depan matanya. Jika dia diarahkan, maka dia seperti orang awam yang lain, boleh diarahkan untuk membantu pihak polis menahan suspek.

    Tolong jangan kelentong kuasa regular..... orang tak tahu bolehla ko bodohkan... yang tau ko silap...

    ReplyDelete
  22. Aku pon nak pesan pada semua anggota PDRM... tak kira apa darjat mereka... samada mereka regular, PB, PVR, Konstabel Sokongan, Konstabel Orang Asli ke... mereka tetap orang awam.... darjat anda tidak lebih dari darjat sapa-sapa pun....

    Anggota polis tetap orang awam...mereka akan pencen dan balik jaga kebun kat kampung... nasib kurang baik... jadi jaga kat kedai emas...

    Polis regular banyak yang membataskan kuasa mereka...kuasa mereka bukan setakat Akta Polis 1967, ia termasuklah hukuman tetap ketua polis negara... lain cawangan tidak boleh melaksanakan tugas cawangan lain.... so please jangan duk nak menipu konon kuasa regular lagi besar.... statistik hilang senjata anggota regular hilang 44 pucuk senjata setahun...cuba anggota pb hilang,...kecoh satu dunia... tembak kawan2...rogol OKT.... samun.... rasuah...

    Sapa punya stastik paling tinggi??? PB? PVR?

    Tanya diri sendiri

    ReplyDelete
  23. Nk mintak regular ku x layak..nk mintak pb x layak juga...mitak pvr @ spdrm je la...kihkihkih

    ReplyDelete
  24. Nak masuk regular...nnt makan rasuah...duit haram anak bini....nak masuk PB...kena lak nanti duduk dalam hutan macam felda.... so masuk ajelah pvr sambil tgengok anggota regular menangis dalam lokap lepas kena tangkap hehehhehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak tanya..klu dri pb boleh mohon ke polis regular ke?

      Delete
  25. As'kum sy akim RF160770 mohon maaf yer...kita smua sama jer dri 1 pasukan pdrm..x perlu pertikaikan mana2 jabatan..lebih baik kita berdamai tu lebih bermakna..tq

    ReplyDelete
  26. Realitinya samada regular, KT, Konstabel Orang Asli, PVR, PB semuanya bersifat sukarela. Bezanya, samada dibayar gaji atau elaun sukarelawan. Tiada siapapun pada zaman ini yang dipaksa untuk memasuki perkhidmatan polis. Kesemua yang masuk pasukan polis hari ini sebenarnya adalah secara SUKARELA.

    Namun sifat sesetengah diri anggota regular merasakan diri mereka lebih superior dari kategori dan kasta polis yang lain menjadikan hubungan antara semua cabang pasukan sahabat tidak mesra. Anggota PB selalu dilabelkan sebagai bodoh, malas, berlagak mengalahkan regular dan selalu menyamar sebagai anggota polis.

    Perkara-perkara ini akhirnya menjadikan ianya tidak harmoni seolah-olah cabang PB dan PVR datang tanpa diundang ke dalam perkhidmatan polis. Sedang anggota regular juga lupa, mereka juga memohon secara SUKARELA ke dalam perkhidmatan ini, bukan di tarik atau dipaksa menyertainya.

    Nasihat saya sebagai bekas pegawai, respect is earn, not given. Kita tak respek pegawai atau anggota PB, mereka juga tidak akan menghormati kita.

    Salam ukhwah 1 pasukan

    ReplyDelete
  27. Janganlah nak berlagak anggota PVR SPDRM setahu sya dlm organisasi PDRM...Polis bantuan ni di levelkan ke 3 tertinggi dlm PDRM...PB di latih di pusat latihan polis...manakala SPDRM di latih di balai polis sahaja Di latih benda2 Asas cthnya SJR,cegah jenayah DLL...pokok pangkalnya jgn nak merendah2kan PB...semua sama saja DI bawah lakar biru...lagu pun sama juga...PVR ni sukarela ja di bayar alaun sehari...so jgn nak bangga diri...PB pula gaji tetap dan berpencen itu bezanya...Kesimpulanya hormat menghormati amalan mulia kerna Regulara,PB dan PVR memakai uniform biru yg sama jadi maknanya Adik beradiklah tu mcm satu keluarga semua...TQ

    ReplyDelete
  28. PVR ni di bawah PB lagi...dlm organisasi PDRM PB di sifatkan lagi tinggi dari PVR...so jgn membeza2Kan PB...Regular,PB dan pvr ibarat isi dgn kuku di bawah lakar biru dan sedia berkhidmat di bawah satu payung yg sama dan memakai beret di kepala lambang POLIS DI RAJA MALAYSIA...fungsinya sama sahaja adalah menjaga keamanan negara agar aman,sejahtera dan Harmoni...TQVM

    ReplyDelete
  29. PVR ni di bawah PB lagi...dlm organisasi PDRM PB di sifatkan lagi tinggi dari PVR...so jgn membeza2Kan PB...Regular,PB dan pvr ibarat isi dgn kuku di bawah lakar biru dan sedia berkhidmat di bawah satu payung yg sama dan memakai beret di kepala lambang POLIS DI RAJA MALAYSIA...fungsinya sama sahaja adalah menjaga keamanan negara agar aman,sejahtera dan Harmoni...TQVM

    ReplyDelete
  30. Janganlah nak berlagak anggota PVR SPDRM setahu sya dlm organisasi PDRM...Polis bantuan ni di levelkan ke 3 tertinggi dlm PDRM...PB di latih di pusat latihan polis...manakala SPDRM di latih di balai polis sahaja Di latih benda2 Asas cthnya SJR,cegah jenayah DLL...pokok pangkalnya jgn nak merendah2kan PB...semua sama saja DI bawah lakar biru...lagu pun sama juga...PVR ni sukarela ja di bayar alaun sehari...so jgn nak bangga diri...PB pula gaji tetap dan berpencen itu bezanya...Kesimpulanya hormat menghormati amalan mulia kerna Regulara,PB dan PVR memakai uniform biru yg sama jadi maknanya Adik beradiklah tu mcm satu keluarga semua...TQ

    ReplyDelete
  31. kikikikiki..kelakar plak baca..masing2 tunjuk lagi besar..org lain baca gelak je..ape yg nk kira 1st class,2nd class,3rd class,4th class ni???ing balik ape tujuan korang pakai baju biru tu??mana pegi lagu sang saka biru??ape la..mcm budak2 perangai...masing2 buat keje masing2 dah la..ape yg susah sgt...takyah nk besarkan bende kecik la...

    ReplyDelete
  32. hihihi apa la dalam pdrm pun ada puak2..lawak la korang ni..sudah la tue diaorg x kacau pun periuk nasik korang..pasal kuasa2 tu allah lagi tinggi kuasa la..bidang tugas dah d tentukan jadi buat la kerja korang..xda la nk banding2kan kuasa siapa yg lagi hebat..dlm pdrm ni cukup la kita hormat menghormati antara satu dgn lain x kira la regular pb atau pvr..tapi pengalaman sy kalau pvr xde regular pening kepala..apa tk ny anggota x cukup..nk cuti pon susah..heehe..weiiii korng tu sudah2 la kita ni adik beradik lain mak lain bapak la hahahhah

    ReplyDelete
  33. Buat malu polis je depa ni....mcmne negara nk aman kalau ada puak2 polis mcm ni, kau tu regular/PB/PVR terima je kerja korang gaji lain2 rezki lain2, bodoh punya polis nk beza2 kn smua ni

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...