Saturday 15 February 2014

OPS LALANG 1987 .. TAHUN 2011 TUN MAHATHIR KATA PIHAK POLIS YANG BERTANGGUNG JAWAB .. TAHUN 2014 DSAI PULA BERTANGGUNG JAWAB.



TAHUN 2011:-  Tun  Mahathir yang mempersalahkan polis atas Ops Lalang yang menyaksikan 106 orang termasuk seteru politiknya ditangkap mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada tahun 1987.

Dalam buku terbaru mengenai Mahathir yang berjudul ‘Doctor M: Operation Malaysia – Conversations with Mahathir Mohamad’, bekas perdana menteri yang meneraju Malaysia selama 22 tahun itu mengakui bahawa beliau berang dengan tindakan polis itu.


“Ya, saya akan tangani secara berbeza, tetapi polis ingin melakukan hal-hal ini (tangkapan ISA) kerana mereka menyatakan ia perlu.


“Saya sebenarnya berjumpa dengan semua ahli pembangkang (terlebih dahulu) dan menyakinkan mereka bahawa mereka tidak akan ditangkap. Dan awak tahu apa yang polis lakukan? Polis menangkap mereka. Kredibiliti saya hilang,” kata Mahatahir.


Tom Plate yang mewawancara Mahathir dan mengarang buku itu kemudiannya bertanya kepada Mahathir dengan lebih lanjut sama ada beliau marah atau tidak dengan tindakan polis itu.


“Yeah, tapi apa yang boleh saya lakukan? Saya perlu menerima hakikat bahawa mereka adalah orang-orang yang membuat keputusan. Saya memberikan kuasa umum kepada mereka untuk bertindak,” jawab Mahathir.


Semasa penangkapan besar-besaran pada 27 Oktober 1987, lebih seratus orang ditangkap. Sebahagian besar daripada mereka yang ditangkap itu terdiri daripada pemimpin pembangkang dan segelintir ahli politik dari Umno dan MCA. Selain itu, permit penerbitan untuk akhbar The Star, Sin Chew Jit Poh dan Watan telah ditarik balik.


Kerajaan kemudian menawarkan penjelasan bahawa tangkapan ISA yang kedua terbesar sejak rusuhan perkauman 13 Mei itu adalah ‘perlu’ bagi membendung ‘ketegangan perkauman’ yang semakin memuncak, akibat protes besar-besaran berhubung pelantikan pengetua bukan berpendidikan Cina di sekolah-sekolah vernakular Cina.

Itu tahun 2011 punya cerita ... tahun 2014 apabila ada PRK Kajang dimana DSAI sebagai calon KEADILAN/PR nada sudah lain .. fakta sudah berpusing .. kesalahan diletakkan kepada bahu DSAI.



Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Datuk Seri Anwar Ibrahim turut memainkan peranan penting menjayakan Ops Lalang pada 1987 menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).
  
Sambil menafikan tuduhan Anwar bahawa beliau bertanggungjawab sepenuhnya dalam operasi yang menyaksikan 108 pemimpin politik dan aktivis ditahan, Dr Mahathir berkata sebagai seorang anggota Kabinet ketika itu, Anwar perlu bertanggungjawab.
  
"..kecuali kalau beliau berkata, saya meletak jawatan kerana tidak bersetuju. Dia tidak pernah berkata seperti itu. Beliau setuju, sokong semua termasuk ISA," katanya kepada pemberita selepas merasmikan seminar pemikiran Kassim Ahmad "Suatu Penilaian" anjuran Jawatankuasa Sahabat Pena Pak Kassim di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya hari ini.

Isu yang sama tetapi sepatutnya semakin lama semakin pudar ingatan tetapi ini tidak semakin segar menyalahkan DSAI pula.

Tahun 2011 langsung tidak berbunyi nama DSAI tetapi habis longgokkan semua kesalahan kepada bahu PDRM.

125 comments:

  1. lagi aku pelik.. kenapa DSAI pada tahun 1987 tak komen apa2pun seolah2 beliau bersetuju dengan tindakan kerajaan itu.. patutnya beliau letak jawatan ketika itu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa tu dia umno. Kenalah ikut perangai umno.

      Delete
    2. anon 19:18 telah mengesahkan memang anwar bertanggungjawab kerana ketika itu beliau UMNO.. ok terimakasih..

      Delete
    3. Babi mana yg jadi Menteri Dlm Negeri ketika itu? Pastinya bukan DSAI. Bukankah tangkapan ISA diletakkan dibawah kuasa menteri KDN?

      Delete
    4. kenapa Babi yang tak bersetuju tak letak jawatan masa tu????

      Delete
    5. Nampak gayanya sekejap lagi awak akan tuduh Anwar menyebabkan mak awak melahirkan awak!! Dasar penyokong totok umno yang bangang.

      Delete
    6. Nampak gayanya sekejap lagi awak akan tuduh Najib atau maddey kutty menyebabkan mak awak melahirkan awak!! Dasar penyokong totok PKR yang bangang.

      Delete
    7. Madey paria ni terkenal dgn putar belit. Klu tak takkan boley himpun harta sampai usd 44 bilion. Orang kedua terkaya selepas hosni mubarak. Dasar paria...boley balik karela hooo...ini bumi melayu hooo...

      Delete
  2. Di Malaysia, biawak ialah sejenis haiwan dari spesis lidah yang bercabang. Di indonesia ia dikenali sebagai komodo

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooopp tanbah sket- di Indon ada BABIRUSA di Mesia orang paggei BABI TAIK AYAM bau lebih terok dari bangkai- mengkalu bagi kat menesia hat makan babi depa pun tak mau- tak lepaeh nak telan kot ...... hapak...haprak

      Delete
    2. haluuuuu...

      anon 21:03 adalah gua khak tuih...sekarangni gua agak malu nak komen...

      khak tuih

      Delete
  3. contoh biawak terkenal..

    kita kalah sebab adanya bangla 40 ribu.. alih2 bulan depan dia kata manada saya kata macamtu ini semua salah media..

    saya takkan bertanding dalam PRK.. alih2 esoknya dia kata depa paksa saya bertanding..

    saya takkan jadi MB.. malam pulak alih2 dia kata ya saya mgkin jd MB kita tumpu pada PRK dulu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang betul. ciri2 utama umno masih ada sedikit terlekat di jiwanya.

      Delete
    2. betultu anon 19:22 segala tuduhan di mahkamah pun ketika dia masih UMNO dan sekarang kau pun mengaku masih ada terlekat lagi di jiwanya.. sekian terimakasih..

      Delete
    3. mudah-mudahan harapan rakyat selangor untuk menikmati kehidupan lebih baik akan tercapai apabila anwar menjadi MB diiringi dengan kemahiran khalid menguruskan ekonomi. Insyaallah. Amin Ya Rab

      Delete
    4. anwar mau jadi MB selangor? lu ingat PAS batang kayu ke?

      Delete
    5. 1927.....setuju. tak kira apa, suma kotoran yg bercirikan umno perlu kita buang jauh2, kita cuci dan bersihkan. Harap2 semua rakyat sama2 mencuci kotoran yg semakin membusuk itu.

      Delete
    6. 1940.. setuju..mari kita buang jauh2 umno dan pkr juga.. ayuh..

      Delete
    7. Kuburkan umno. Suburkan pkr dan pas. Umno wajib dibunuh sampai mampos.

      Delete
  4. Ada sesiapa nakkan biawak tua? yang ada pun orang tak pandang

    ReplyDelete
    Replies
    1. betultu umur dan 67 tahun dah.. warga tua tu..

      Delete
    2. Madey paria kutty tu lagi tua bro...tak lama mamposlah tu....hehehe

      Delete
    3. kau yakin ke yg umo 67 tu lama lagi ke mampos???

      Delete
  5. INI LAH HINDU PARIA DAJAL LAKHANATULLAH YANG MEMERINTAH NEGARA YANG CUKUP BIADAP DAN DIDOKONG OLEH MELAYU YANG MENGKHIANATI NEGARA.ORANG MACAM ANAK HIDU PARIA INI HARUS DILENYAP KAN SEMUA KETURUNANNYA DIMUKA BUMI INI.KALAU DULU DI CINA SEMUA MAHARAJA DIHAPUSKN SAMA SEKALI DEMI UNTUK KEBAIKAN RAKYAT INI LAH HARUS DILAKUKAN DIBUMI MALAYSIA INI.DEMI UNYTUK KEBAIKAN RAKYAT DAN NEGARA

    ReplyDelete
    Replies
    1. haluu..

      khak tuih disini..

      khak tuih

      Delete
  6. Biawak ni buat "gudumbuk kari, nalareke!!!. Janganlah layan sangat orang dah nyanyuk. Ramai orang suka mamak ni panjang umur, aku pun suka. Kita nak tengok sampai peringkat main taik, tak mati-mati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haluuuuu...

      hasil doa armarhum fadzil nor yang mendoakan beliau panjang doa sehingga tengok kerosakan di Malaysia ini.. InsyaAllah jika PR memerintah maka terangkatlah doa almarhum kerana ketika itu kerosakan telah terjadi..

      khak tuih

      Delete
  7. Haluuuuuuu. ......

    Dh nk masuk kubur msih berbelit lidah dgn fitnah seolah2 soal mungkar dn nangkir itu bleh dbeli dgn wang ringgit. Gua x thu syurga mna nanti yg Allah akn sediakn utk nya..
    Gua tunggu d akhirat utk pngadilan....

    Khak tuih

    ReplyDelete
    Replies
    1. haluuuuu...

      maghrib2 pun gua lepak blog omakkau.. lagi mau citer syurga.. puiiiii

      khak tuih

      Delete
    2. Haluuuuuuu. .......

      Haluuuuuuu beb..lu klau brada d tmpt gua lu solat maghrib comfirm x sah beb..rajin2 lah mrantau kluar mesia utk rasai keindshan ciptaan Allah..lu nyer suka lu mhu ubah setting lu nyer times beb..

      Khak tuih

      Delete
    3. haluuuuuu...

      dalam kerajaan aniaya lu mampu mrantau kluar mesia.. hebat lah lu.. bersyukurlah pada Allah.. bertrimakasih pada manusia...

      khak tuih

      Delete
  8. Alahai macai....sekarang 2014 sepatutnya umno/bn menangani isu2 semasa....yang pasti rakyat makin tertekan dengan pelbagai kemelut untuk meneruskan kehidupan bukannya terikut2 dengan isu kitar semula hanya kerana untuk menutup kelemahan umno/bn...

    Kita rakyat hadapi masalah:
    Kenaikan kos sara hidup
    Hartanah mahal
    Barang2 mahal
    Kejatuhan nilai ringgit
    Gaji yang rendah
    Kejatuhan harga komoditi
    Jutaan warga asing
    Kemudahan perubatan
    Pencerobohan sempadan
    Pengangkutan awam
    Ekonomi lembab
    Peningkatan kadar jenayah
    BANYAK LAGI....Terlalu banyak!!!!




    ReplyDelete
    Replies
    1. haluuu...

      anon dia atas adalah gua..

      khak tuih

      Delete
  9. Percaya cakap mamak kerala umpama membiarkan ular sawa membelit leher sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. haluuuu...

      gua la kt atas tuhh...

      khak tuih

      Delete
  10. Apa bezanya cina dap dgn anak kutty kerala ni.dan najib bugis sulawesi.melayu hutan mana tahu pun keling ni dari kerala.satu2nya negara didunia boleh tukar status bangsa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haluuuu..

      gua mau printscreen mau kasi sama bos gua..

      khak tuih

      Delete
  11. Tiada masalah dgn cakap cakap politik.
    Namun apa yang penting Selangor melalui gerak kerja pegawai pegwai kerajaan, ahli majlis, ahli politik dibawah Tan Sri Khalid akan terus memastikan MB kekal


    Faekah@twitter

    ReplyDelete
  12. madey kuttiaq mmng PM di masa tu, siapa menteri kementerian dalam negeri (KDN) masa tu...??? jeng3x kah7x

    ReplyDelete
    Replies
    1. masatu Anwar masih dalam PKR ke..??? jeng3x kah7x

      Delete
    2. Bro khaak tuii...masa tu madey paria keling hidu iblis puaka anakharamjadah lah yg jadi KDN..khakkk..tuui

      Delete
  13. PRK KAJANG .. RIBUAN RAKYAT TEMPATAN DATANG MENDENGAR PENERANGAN DSAI DI SG CHUA MALAM INI.

    omakkau


    Anwar beritahu MCA jangan jadi hamba UmnoKow Gah Chi | 12:43PM Feb 15 2014Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa MCA supaya tidak menjadikan dirinya sebagai hamba Umno, tetapi sebaliknya harus berani bersuara untuk masyarakat Cina.Beliau membuat gesaan itu di majlis rumah terbuka Tahun Baru Cina di Kajang malam tadi, sebagai menjawab kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai yang mendakwa Anwar yang menyebabkan 'Ops Lalang ' pada tahun 1987.Anwar mengecam MCA dan presidennya kerana kurang keberanian untuk mengkritik kedua-dua Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak dan perdana menteri sebelumnya, Tun Dr Mahathir Mohamad, yang terlibat dalam operasi itu."Siapa yang menjadi perdana menteri dan menteri dalam negeri ketika itu? Mahathir. Siapa ketua Pemuda Umno ketika itu? Najib. Tetapi, adakah dia (Liow) berani menuduh mereka? Tidak, dia tak berani," katanya kepada 600 hadirin di majlis tersebut.

    malaysiakini

    600 hadirin??????
    sah fitnah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anwar beritahu MCA?


      TERINGAT PESANAN ALMARHUM TUAN GURU USTAZ FADHIL NOOR .. "MUSUH BILA DIA SOKONG KITA MESTI ADA YANG TIDAK KENA".


      Delete
  14. Walaupun mlm tahun baru cina adalah anjuran kerajaan selangor, namun tetap diselitkan kehadiran utk berucap mengenai PRK kajang.
    Alhamdulliah, majlis berjalan lancar, namun kelihatan ramai pimpinan tertinggi PKR spt Azmin , rafizi tidak betah kelihatan bersama jika ada Tan Sri Khalid.
    Namun apa yang penting Selangor melalui gerak kerja pegawai pegwai kerajaan, ahli majlis, ahli politik dibawah Tan Sri Khalid akan terus memastikan MB kekal.


    Faekah@twitter

    ReplyDelete
    Replies
    1. takkan 600 orang ajakut.. agak2la Malaysiakini..

      Delete
    2. Ye ke? Aku ada kat situ. Apa pun 600 org lebih byk drp 7 org yg bakar gsmbar Teresa kat penang jumaat lepas

      Delete
    3. 600 orang tu malaysiakini puny anggaran.. ke Malaysiakini sabotaj?? 600 orang datang ke majlis rasmi kerajaan negeri selangor.. ramai la tu...

      Delete
  15. Hebat betul mamak kutty nih, menteri pelajaran plak melebih-lebih dari KDN.Dia pula tidak tahu menahu dan tidak menyokong ops lalang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenapa DSAI tak letak jawatan aja masa tu khak tuih?

      Delete
    2. Padan muka nuar. Kerana kebodohan dia, akhirnya dia kena fitnah meliwat. Itu akibatnya klu org no 2 nak lawan org no 1 amno

      Delete
    3. Padan muka nuar.. sebab beliau tak letak jawatan pada 1987 akhirnya dia dipecat...tlah sapa suruh kau sokong ops lalang..

      Delete
    4. Padan muka. Bukan sja kena pecat, kena fitnah meliwat lagi.

      Delete
    5. itulah hukuman Allah pada orang yang sokong ops lalang..hidup tak selamat.. takbir...takbir.. takbir...

      Delete
  16. Untungler org cina n india....bagus trus berbalah org melayu bgus tanah..peniagaan..a.p bagi kat india cino

    ReplyDelete
    Replies
    1. PR tidak racist.. tidak membezakan bangsa2.. apa salahnya bagi tanah pada cina.. pada india.. selepasni PAS, PKR dan DAP akan dibubarkan..PR akan menjadi satu parti.. orang melayu ops maafkan saya orang Islam akan bertanding di tempat majoriti bukan Islam.. pemimpin2 PAS yang trlah dibubarkan akam bertanding di kerusi DAP.. begiti sebaliknya.. itulah buktinya PR tidak rasis.. sekian harap maklum..

      Delete
    2. Umno bila terdesak rasist lain macam. Darah ayam pun jadik... Ayam 2 ekor hari tu masak apa?

      Delete
    3. haluuuuu...

      PR tidak racist.. parti berasaskan agama dan kaum seperti PAS dan DAP akan dibubarkan.. hanya satu parti akan diwujudkan iaitu parti pakatan rakyat.. selepas ini calon melayu ops perkauman la plak calon Islam akan bertanding di kawasan bukan Islam dan begitulah sebaliknya.. itulah petunjuk bahawa PR tidak rasis..

      khak tuih

      Delete
    4. Entah la.... Kepala lembu pun sanggup dia arak hulu hilir. Kepala lembu tu diaorg masak apa? Sup kepala lembu ke?

      Delete
    5. kepala lembu tu dulu parti rakyat malaysia.. sekarang dah bubar dah.. parti pejuangan Islam tu..

      Delete
  17. kenapa anwar nk letak jawatan.pembunuhan beramai-ramai penduduk kg memali,anak kutty keling bebas sampai sekarang.kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. haluuuuu...

      gua kat atas tu..

      khak tuih

      Delete
    2. Cucu dia ada sykt kilang air setan kat filipina. Org kata la

      Delete
    3. memang dia dgn Anwar sama saja perangai...apa nak diherankan.. sama2 sokong ops lalang..

      Delete
  18. Patot ler kutty lepaih kdn lepas tu jd menteri kewangan plak.Tu letak jwtan pasai x stuju ops lalang kot

    ReplyDelete
    Replies
    1. haluuuu...

      ini pun gua jugak..

      khak tuih

      Delete
    2. Maksud ko , ko ni mempunyai ciri sama dgn kutty tu ker 2122?

      Delete
    3. haluuuu...

      kan anon 21:22 tu gua...


      khak tuih

      Delete
  19. ooo...patotla dulu 1987 PM/KDN tapi skang PM/M.kewangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh patutla Anwar meletak jawatan pada 1987.. sebab tak bersetuju dengan ops lalang rupanya..

      Delete
    2. Musa kata nasib baik dia berhenti, klu tak lagi teruk dia kena.

      Delete
    3. cuma yang peliknya Anwar saja kenapa tak berhenti pada 1987..

      Delete
    4. Tu la pasal. Akhirnya dia difitnah meliwat. Musa amat bernasib baik. Anwar saja cari pasal kerana kononnya dia lebih bijak drp mahadir.

      Delete
    5. lama jugak dari ops lalang tu ya.. dia dipecat rupanya.. ingat dia letak jawatan.. kiranya dia setujulah dengan ops lalang tu..agaknya kalau tak dipecat Anwar masih dalam UMNO lagi agaknya..mungkin blog omakkau pun tak wujud.. dan kau pun mungkin jadi pengutuk tegar anwar..

      Delete
    6. Aku setuju ko 2202. bukan sja nuar, Nik Aziz pun aku kutuk kalu dia umno

      Delete
    7. patutla kau kutuk dia aljuburi dulu masa dia UMNO..

      Delete
  20. isu pencerobohan Lahad Datu tu tanggungjawab menteri pelajaran ker ? atau Kdn?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sendiri tanya sdr jawab... apa punya lawak la khak tuih....

      Delete
    2. Patutnya kerja mentri kdn la

      Delete
  21. kalau tak bersetuju mana2 menteri yang berani dan tidak bersetuju dengan keputusan kabinet perlu meletak jawatan.. lihat sorang lagi anak Ibrahim.. berani saja letak jawatan.. sapa lagi kalau bukan zaid ibrahim.. jangan lah bila dah keluar dari kabinet apa saja keputusan yang baik yang rakyat suka mengaku sayalah yang buat keputusan tu.. tapi yang buruk saya tak terlibat langsung dalam keputusan tersebut..

    ReplyDelete
  22. Bila la tol nak naik rega ni.......tak sabor aku nak naik gaji

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa ke hal kes tol ni khak tuih??? abis modal dah???

      Delete
    2. Ikut suka aku la. Bos aku kata kalau tol naik gaji aku naik. Bonus pun ikut naik. Jeles ke?

      Delete
    3. bagusla camtu khak tuih.. jadi tak perlulah lagi menyalak pasal harga tol lagi.. setiap orang rezeki Allah bg masing2.. aku tumpang seronok untuk kau...

      Delete
    4. Aku melalak kalu tol ngan minyak turun rega. Aku kan kroni amno. Kalu tol ngan petrol naik aku senyum hari2. Masyukkkkkk. Bole naik jet gi luar negri

      Delete
    5. bagusla.. skurangnya ada melayu Islam yang kaya.. pada bagi pada bukan Islam saja..

      Delete
  23. Orang yang termakan budi Mahathir akan sanjung beliau sehingga mayat beliau diusung kekubur.

    Tapi orang yang teraniaya dengan kezaliman Mahathir akan menentang beliau sepanjang hayat mereka.

    Namun hikmah yang dapat dipelajari dari kewujudan Mahathir dalam bangsa melayu adalah hilangnya tamadun dan wibawa melayu sebagai bangsa yang cemerlang, gemilang dan terbilang.

    Dalam UMNO Baru yang dicipta untuk bangsa melayu beragama islam sudah ditukar kepada parti Bumiputra pelbagai bangsa dan agama. Tapi masih kekal menggunakan slogan "Hidup Melayu".

    Hikmah kewujudan slogan seumpama itu mengekalkan bangsa melayu dalam lingkungan bodoh dan miskin agar muncul sifat rendah diri sebagai hamba yang boleh diperhambakan.

    Selain tergesa-gesa membina projek mega.... Apa kebaikan yang telah Mahathir perjuangkan untuk bangsa melayu semasa beliau jadi pm 22 tahun dulu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau teraniaya ke khak tuih.. cuba cerita camana tu yang dikatakan teraniaya????

      Delete
    2. Dia juga terkenal dengan cerita zaman nabi tak ada pisau gilet

      Delete
    3. dosa dia tu kalau dia bertaubat InsyaAllah Allah ampunkan.. dah doa kau dengan dia agaknya bagaimana pulak??? lagi satu aku tanya apa yg dia dah aniaya kau khak tuih???

      Delete
    4. Dia juga terkenal dengan cerita tak ada hudud dalam alquran. Hebat sungguh dia

      Delete
    5. Semua org klu taubat insyaallah Allah ampunkan termasuklah a near. dosa kau dengan nik Aziz dan anwar macamana agaknya.....

      Delete
    6. mahataik dan sheikh aljuburi 2x5x2, keduanya tua kutuk tak sedar diri


      khak tuih

      Delete
    7. dah dosa kau dengan Tun M terampun ke? oh maklumlah kaukan dah ada tiket ke syurga... parti PKR belum tentu.. hanya PAS sahaja.. kalau kau PKR samalah mcm UMNO.. belum tentu syurga..

      Delete
  24. Eee ni dh tebiat n celaru n jiwa kacau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenapa khak tuih? sabar khak tuih sabar..

      Delete
  25. mamak eee eee eee khak tuih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. gua pun mamak.. gua pun PKR.. jangan macamni bro..

      Delete
  26. Keling tua ni suka sangat la kalau ada orang beri perhatian pada komen dia. Piraaaah mamak pedukang kaki auta! Ptuuuuuih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabar khak tuih sabar.. kalau dah takdak idea tak perlu komen.. kau okey ke?

      Delete
    2. Eh anom 2317 ko ni da bagus sgt ke..ape jase ko kat negara ni..mamak ke melayu sama je..islam jugak kn..ke ko ingat melayu je islam..ingat skit klau x pasal mamak ni malaysia xkn maju..tgk je negara2 jiran kite..semua lg teruk ekonomi diorg..pasal mahathir la ko x perlu nk g negara org cari rezeki..ko ckap org keling..dh tu melayu ni dtg dari keturunan mane ea..bukan hindu gak ke..dh la bodo nk kutuk org..kaji sejarah dulu beb..

      Delete
  27. Nak buat macam mana Brooo.. Sejarah peradaban Melayu telah tercatat yang spesis Mamak ni memang banyak membuat onar! Takkan nak salahkan Melayu pulak kalau yang buat angkara tu datuk nenek kau! Keadaan semasa pulak masih menunjukkan perkara yang sama... Kalau tak beringat, tak mustahil masalah yang sama pasti berulang! Kah kah kah kah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh mujurlah sekarang PM pun melayu.. apa lagi sokonglah melayu.. mamak tu dah takdak kuasa...

      Delete
  28. Keling tua tu kutuk, Melayu mudah lupa la, Melayu haprak la..tapi Melayu UMNU bangang ramai2 pakat tepuk tangan ngan cium tangan Keling tua tu lagik! Kah kah kah kah. Melayu didikan UMNU ni memang tak bermaruah! Tuiiiih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau marah ke? biarlah UMNU tu kan melayu.. kau bukannya melayu.. kau Islam... kau mana cakap pasal melayu.. perkauman tu.. dah biar saja UMNU dengan bangsa melayu...

      Delete
  29. Mamak tua ni banyak duit. Macam2 dia boleh beli. Setakat 2 henggit seposting kat blog nih, tak jadi kudis pun kalau dia bayar! Kah kah kah kah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haluuuu...

      gua khak tuih.. gua dapat 2 hengget sekali gua komen pertahankan blog omakkau dari serangan macai umngok

      khak tuih

      Delete
  30. Babun tua tu hidup lagi rupanya, aku ingat dah padam kesiaan ooo.. kat mahathir bapa kebabunan mentang -mentanglah dia ketua babun suatu ketika dahulu engkauorang kutuk dia. Tapa nanti antak dia kat pusat permulihan mental tahap cipan teruk dah org ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. haluuuuu...

      gua komen banyak2 nak bagi nampak banyak komen dari puak PR.. tentu bos gua bagi banyak duit pada gua..

      khak tuih

      Delete
  31. Sebagai seorang rakyat yang prihatin,
    Saya memohon agar Yang berhormat Tun Dr. M agar menjaga kesihatan beliau kerana pada masa ni kubur dah start memanggil2 nama u. Lebih baik Tun Dr. M berehat banya2 kt rumah di samping bininya. Tak perlu lah bagi komen kerana komen mu itu sudah tidak relevan. Lebih baik masa di dunia yang tinggal sedikit ini digunakan untuk menyiapkan kubur bersalut emas. Sungguh sayang jika hayatmu yang dah tak sampai separuh kt kubur digunakan untuk menabur fitnah. Terima kasih dan RIP in advance.. Bye

    ReplyDelete
    Replies
    1. haluuuu...

      gua khak tuih.. blog omakkau ni yang komen tak ramai.. hanya gua dan beberapa macai umngok..

      khak tuih

      Delete
  32. Melayu di atas berani komen tapi tak berani mengaku diri sendiri. Paria sungguh. Asyik-asyik anon-anon. Dah kena jual dengan keturunan eeeee, masih terasa begitu bangang, hebat dan sombong. Ada hati nak bertaubatkah Che Det ni? Pahala/Dosa memang kerja Allah swt. Tapi sebagai seorang manusia, dengan umur Che Det yang dah terlebih lanjut ni, masih dok kelentong. Hangpa rasa dia dah bertaubatkah?
    Melayu yang dok ludah tu memang sebiji paria. Kan paria suka kunyah pinang dan daun sirih, lepas tu dia akan ludah ikut dan saja. Dah pasti ini Melayu campur eeee. Che Det tak aniaya rakyat Malaysia??? Hanya Melayu bodoh dan bangang sahaja yang tak nampak. Sebiji macam menteri yang dok ada la ni. Naikkan harga minyak dan elektrik tapi bagi tahu kat rakyat, yang naik harga barangan tu tauke-tauke yang dok jual barangan. Melayu yang bodoh dan bangang tetap percaya sebab yang tahu, meludah saja. Orang yang berfikir dengan otak tak akan meludah sebegitu. Dasar bangsa paria.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haluuuu...

      gua khak tuih...

      khak tuih

      Delete
  33. Free thinker banyak kat Mesia nih.. Kalau tengok nama macam nama Islam. Mampouih sok, takyah sembahyangkan. Campak ja kat kandang buaya kat Zoo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haluuuu...

      lu orang mesti kenal gua punya komen.. yang komen bangang2 tu gualah..

      khak tuih

      Delete
  34. 2018 - isu ops lalang 1987....siapa lagi yang mamak kutty nak salahkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. haluuuu...

      2019

      2020

      2021

      banyaknya komen gua yang bernas.. tentu bos gua bangga...

      khak tuih...

      Delete
  35. takan melayu nak ikut cakap mamak kutty..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haluuuu...

      banyak duit gua dapat malamni.. bos gua bagi.. gua boleh hidu gam lagi..gua sekolah pun sampai darjah enam.. ini semua salah kutty... dia aniaya gua..

      khak tuih

      Delete
  36. haluuuu... haluuuuu...

    khak tuih

    ReplyDelete
  37. Banggang nya mlayu kalu x kerna madir n nuar....smpai sakarang jd sakai duduk utan jgn kan nak bertenet....pas alahai melambak lambak demo merantau ada la...perintah btahun angin....nk arap cina ...d babikan senyap semua mlayu....lu nk panggil rasis ka lu punya hal...cina x lak lu panggil rasis...agama n atuk nenek lu cina...tu namo eh pghargaan ko...anugerah bintang ko...tanah malaysia cino sapu sabotaj tu lu panggil hadioh ko...tu x rasis...asal melayu rasis...asal rasis ja melayu...bahalol puak pkr ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu..diorg ni mmg bodo..mamak ke melayu ke islam gak kn..cina tu xde pn ko nk kutuk..lau x pasal mamak ni negara ni sama je mcm jiran2 kite..tu sedara sepapat org melayu..indon..ko nkhidup cam rakyat indon ke..cube syukur skit..xpyh nk g negara org cari kerja..x mcm negara lain..n

      Delete
  38. mamak kutty dari awal dia jadi PM sahinggalah sekarang aku benci dan meluat. kerana dialah hancur berkecai hak orang melayu. Syarikat kerajaan habis diswastakan, masa sabah sarawak disamakan dengan semenanjung. Sistem pendidikan kucar kacir. penentang utama hukum2 Allah Banyak lagi perkara yang dilakukan olih mamak ini merosakan rakyat malaysia terutama bangsa melayu

    ReplyDelete
  39. Sama aje dgn TV 3/4 mandaliar dari benua dravidian ni. Sampai ke liang lahad pun xkan mengaku kesilapan yang dia dah lakukan......itulah kaum mandaliar lidah boleh bertukar2 beb.......

    ReplyDelete
  40. Sian nenguk nyo samo samo islam bgso pun samo walaupun separuh separuh keduo duonyo....kubur dh mengamit umah dh halau...cam x do soklan kubur....d bawak skali urang melayu n umat islam berkelahi sesamo sndri...cukup cukup la tu....

    ReplyDelete
  41. kalau ada ops lalang 1987 dan mungkin akan ada ops kangkung 2018, tak perlu salahkan sesiapa, biar rakyat yang pangkah

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...