Tuesday 23 February 2016

PEGAWAI KHAS ROSMAH KONGSI PENGALAMAN YANG TIDAK DAPAT DILUPAKAN BERSAMA NAJIB DI GAZA.



Pegawai Khas kepada isteri perdana menteri, Datuk Rizal Mansor berkongsi pengalamannya bersama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ketika berada di sempadan Gaza dalam laman sosial Facebook miliknya.

Diangkat sebagai salah satu pengalaman yang tidak dapat dilupakan sepanjang berkhidmat dengan Perdana Menteri, Rizal menggambarkan Najib sebagai seorang pemimpin yang berani dan berjiwa besar kerana sanggup mengambil risiko menjejak kaki di Gaza.

“Januari 2013.. masih segar di ingatan saya sehari sebelum PM melangkah masuk ke bumi Gaza.. saya tiba lebih awal di sempadan.. kedengaran jet pejuang Israel berlegar-legar di udara.. saya mula membayangkan pelbagai risiko yang akan dihadapi keesokan hari apabila PM akan menyeberangi sempadan..

“Saya difahamkan pasukan keselamatan ada memaklumkan hal ini kepada beliau.. namun beliau tetap dgn keputusannya untuk masuk ke Gaza..

“Inilah pengalaman yang tidak dapat saya lupakan sepanjang perkhidmatan saya dengan seorang pemimpin yang berani dan berjiwa besar.. bangga dapat berkhidmat untuk Perdana Menteri Malaysia pertama yang berani menjejak kaki di bumi Gaza.. Allahu Akbar!,” tulisnya.

Rizal juga menyudahi statusnya itu dengan hashtag

“‪#‎SelamatMenyambutUlangtahunke40DalamPolitik‬”.

41 comments:

  1. Ni apa tujuan portal, blog, macai umno tulis masuk bakul angkat sendiri ni..dah tak puas lg bt majlis puji najib & bapak dia? Takde apa2 yg menarik pun..sampah! Pengalaman apa? Lain la pengalaman kena tembak dgn yahudi / rasa susah mcm yg rakyat rasa. Sial punya org!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika di Gaza orang Palestine ditindas oleh regime Zionist, di Penang orang Islam ditindas oleh regime Stalin DAP

      PAN Imayam masih berwalikan DAP walaupun terang2 DAP Anti Islam

      http://www.ismaweb.net/2013/07/desakan-dap-cuba-ubah-status-islam-sebagai-agama-persekutuan/


      Desakan DAP cuba ubah status agama Islam sebagai agama persekutuan

      BANGI, 12 Julai – Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) membantah tindakan Ahli Parlimen DAP, Nga Kor Ming yang meminta lima negeri meminda Enakmen Pentadbiran Agama Islam yang masih memberi kuasa kepada seorang daripada penjaga untuk menentukan agama anak di bawah umur.

      Presidennya, Tuan Musa Awang berkata, ini sebenarnya antara perjuangan DAP yang mahu menghapuskan status agama Islam sebagai agama Persekutuan.

      “Rang Undang-Undang Pentadbiran Islam Wilayah Persekutuan 2013 belum lagi selesai dibincangkan, hari ini DAP minta pula pindaan di peringkat negeri.

      “Kenapa harus dipinda? Sedangkan enakmen tersebut adalah selari dengan Perlembagaan Persekutuan.

      “Maka dalam hal ini seharusnya kita yang beragama Islam inilah perlu memainkan peranan dalam mempertahankannya,” tegas Tuan Musa ketika dihubungi wartawan ISMA.

      Beliau berkata, Mahkamah Persekutuan adalah mahkamah tertinggi yang membuat keputusan. Jadi tidak timbul sebarang masalah dalam hal ini sepertimana dengan kes yang dirujuk sebagai Subashini Rajasingam lawan Saravanan Thangathoray.

      Mahkamah Persekutuan telah memutuskan bahawa bapa kanak-kanak itu mempunyai kuasa mengislamkan anaknya berdasarkan perkara 12 (4) Perlembagaan Persekutuan.

      Bagaimanapun katanya, beliau kesal dengan tindakan kerajaan kerana telah menarik balik pembentangan terhadap pindaan Rang Undang-Undang Pentadbiran Islam Wilayah Persekutuan 2013 yang lalu kerana pindaan tersebut adalah selari dengan perlembagaan dan beberapa keputusan mahkamah yang juga berpendapat seperti itu.

      Seharusnya pihak kerajaan tidak akur dengan mana-mana desakan yang mahu penarikan balik rang undang-undang tersebut dan kini natijahnya mereka mahu pula meminda Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri.

      Delete
    2. Melayu penang kepala hotak kau..sapa suruh undi umno babi lg? Kahkahkah

      Delete
  2. Ni brape tahun punya cerita? Boringnya...khakkk ptuiihh kat muka barua ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Campak mikrofon konon. Setengah warga Penang dihalau, diroboh, dihina dan dinista persis rakyat Palaestin di Gaza ada Mat Sabu peduli? Ada Mujahid Peduli ? Dosa mereka ini adalah mereka berketurunan melayu berugama Islam Mazhab Sunnah Wal Jamaah. Di mata PAN Imayam yg suci hanya DAP sahaja


      https://aidcnews.wordpress.com/2016/02/12/gerai-siapa-pula-bakal-jadi-mangsa-kerakusan-guan-eng-selepas-ini/

      Gerai Siapa Pula Bakal Jadi Mangsa Kerakusan Guan Eng Selepas Ini

      AIDCNews- 12/2/16 – Gerai siapa pula bakal menjadi mangsa kerakusan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, soal Persatuan Mukabuku Pulau Pinang.

      Ia merujuk kepada insiden perobohon gerai Adam Tomyam dan gerai Afiq Bawal Goreng di hadapan Kuaters Polis Lebuhraya Thean Teik, Air Itam, Pulau Pinang.

      “Makin hari makin menjadi !

      “Gerai siapa pula yang bakal menjadi mangsa selepas ini ?, “soalnya.

      Menurut Penang kini, kedua-dua gerai peniaga kecil Melayu itu dirobohkan pagi semalam.

      “Kami menerima maklumat pemilik kedai Bawal Goreng menangis hiba melihat gerai diruntuhkan dan barangan kedainya dirampas. Kesian melihat depa sukar nak cari rezeki.

      “Kalau penguatkuasa ada hati perut dan ruang diplomasi, barangan di kedai seperti TV LCD, peti ais, kipas angin dan barangan memasak tak payah la angkut naik trak.

      “Cukuplah mungkin sekadar kerusi, meja dan dapur sahaja kalau nak rampas pun,”lapornya.

      Sementara itu, Penang Kini turut melaporkan sebahagian struktur bangunan warisan yang dikenali sebagai Hotel Runnymede, iaitu bangunan kolonial berusia 208 tahun itu turut dirobohkan dipercayai bagi memberi laluan kepada pembinaan hotel bertaraf lima bintang di situ.


      “Ini baru betul-betul UBAH !

      “Runnymede sebelum dan selepas Tahun Baru Cina 2016,” lapornya sambil membandingkan dua keping gambar (di atas) sebelum sebahagian struktur bangunan warisan itu diroboh dan selepas diruntuhkan.

      Hmetro.com turut melaporkan tiada sebarang papan tanda pemberitahuan diletakkan.

      Jurucakap Persatuan Warisan Pulau Pinang (PHT) berkata, pihaknya menerima maklumat kerja perobohan bangunan warisan itu dijalankan pada Isnin lalu iaitu ketika sambutan Tahun Baru Cina.

      “Kami mahu penjelasan daripada kerajaan negeri, mengapa kerja perobohon dijalankan pada hari cuti umum, seolah-olah mereka mahu menutup sesuatu,” katanya.

      Bangunan warisan itu terletak di atas tanah seluas 0.8 hektar berhampiran pesisiran pantai, sekali gus menjadikan ia antara hartanah yang paling bernilai di Pulau Pinang.

      Hotel Runnymede pernah didiami Sir Stamford Raffles pada 1805 ketika Raffles bertugas sebagai Penolong Setiausaha kepada Gabenor Pulau Pinang, Robert Townsend Farquhar.

      Selepas itu, Hotel Runnymede mengalami banyak perubahan termasuk pernah dijadikan sebagai hospital tentera British ketika zaman Perang Dunia Kedua.

      Sementara itu, EXCO Kerajaan Tempatan, Pengurusan Lalu lintas, dan Tebatan Banjir negeri Chow Kon Yeow berkata, pihaknya sudah mengeluarkan Pelan Kebenaran Merancang (PKM) kepada pemaju terbabit.

      Delete
  3. Teruskan Oamak kau semga sakit jiwa mu terus tak sembuh2 .

    ReplyDelete
  4. PKR JADI MANGSA, GUAN ENG BALAS DENDAM!!!

    Hebat betul bila Si Guan Eng ni memerintah ye. Asal orang tak sehaluan dengan dia je, mula la dia ambik tindakan untuk membalas dendam. Nampak sangat Chauvanistnya Si Tokong DAPigs ni.

    Kalau sebelum ni, puak - puak Pakatan Haprak tu dok sibuk kutuk UMNO. Nak pulak puak - puak PKR dalam isu berkaitan kemelut kepimpinan yang melanda Kedah seolah - olah macam diorang 'Suci' sangat.

    Jadi kali ini, bila dikalangan pemimpin diorang sendiri ditendang oleh DAPigs hanya semata - mata kerana didakwa tidak sehaluan dengan kepimpinan Rejim Negeri, apa pulak kata diorang?
    Shah Alam - Dua daripada lima wakil rakyat PKR yang tidak mengundi dalam usul tambakan laut pada sidang Dun Pulau Pinang tahun lalu ditamatkan perkhidmatan sebagai pengarah dalam syarikat berkaitan kerajaan negeri (GLC) negeri itu.

    Memetik laporan sebuah portal, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata, pihaknya sudah tidak mempunyai keyakinan dua Adun tersebut dapat berfungsi secara profesional dan berkesan.

    “Apabila anda hilang keyakinan terhadap seseorang yang bersetuju dengan anda dan kemudian memungkiri janji mereka, bagaimana mereka boleh berfungsi dengan berkesan dan secara profesional, terutamanya apabila saya jadi pengerusi.


    “Mereka kemudiannya menikam kami dari belakang apabila mereka berkecuali daripada mengundi menentang usul itu. Sekarang, kita tidak yakin mereka akan dapat berfungsi secara profesional dan berkesan dan jika saya, sebagai seorang pengerusi, tidak mempunyai keyakinan terhadap anda, maka anda perlu tahulah apa yang patut dibuat,” katanya. - seterusnya...
    Adakah PKR hanya akan mendiamkan diri dan membiarkan perkara tersebut berlalu begitu sahaja? ATAU, mereka akan menjaga maruah dua orang wakil rakyat yang telah diaibkan oleh Rejim DAPigs Pulau Pinang tu?

    Jelas, apa yang dilakukan oleh puak - puak DAPigs tu membuktikan bahawa mereka mahu dianggap sebagai "Abang Besar" dalam Pakatan. Semua orang kena "Kow-Tow" pada kehendak mereka.

    Pokok pangkalnya, tindakan puak - puak DAPigs tu membenarkan pandangan yang diberikan oleh beberapa pihak berhubung isu yang sedang berlaku di Selangor pada ketika ini.

    Tak mustahil sekiranya DAPigs mengambil tindakan untuk menyingkirkan PKR supaya mereka dapat pegang jawatan Menteri Besar selepas Pilihan Raya yang akan datang

    ReplyDelete
  5. Sapa pun tak boleh lawan Mic Sabu Al Selfie Amoy.

    Dia memuji, menyanjung dan mengangkat Syiah Hizbullah

    Padahal Fatwa kebangsaan dah kata Syiah tu sesat.

    Tak percaya ???????????????????????????????

    Ni videonya di youtube

    https://www.youtube.com/watch?v=qwkcIETov_A

    ReplyDelete
  6. Wow hebat OMAKKAU. Dah jd pembodek Najib pulak. Beginikah cara cari makan..pn hanis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow anon 19:38 bodek mat Sabu yg bodek DAP

      Delete
  7. Mat Sabu berselfi dgn amoi ko marah sgt. Tontotawi nonton BLUE FILM ko buat tak kisah je..macai pas mcm x waras je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana ADA bukti bro hearsay..

      Aku boleh tuduh ayah kao Bangladesh kalau hearsay

      Delete
    2. Mat Sabu baling mic ada bukti
      Mat Sabu selfie Amoy ada bukti
      Mat Sabu maki Melayu ada bukti

      Setakar tak da bukti aku boleh cakap anon 19:41 Anak Bangla takda ic

      Delete
    3. Puji Syiah pun ada bukti. Mat Sabu sindri ucap. Kah kah kah Anak Bangla tak tau kot

      Delete
    4. Mat Sabu perut buncit ada bukti..semua org nampak..hahaha

      Delete
    5. Mak ko buncit pun ada bukti

      Delete
  8. Najib gi gaza utk support moral tak heran pun tapi klu aljuboori dan mat sabun yg gi Palestine mau pengsan ako hari hari..... ahaksss

    ReplyDelete
    Replies
    1. KALAU ORG TUDUH MEMBER PAY PER VIEW MINTA BUKTI NI NKO TUDUH ORG AL JUBURI NI DAH CONFIRM KE BUKTINYA? NKO NI BETUL KE SOKONG HUDUD? FAHAM KE APA ITU HUDUD? APA ADA DLM HUDUD HUKUM UTK ORG YG FITNAH ORG MELIWAT/ZINA ETC? KE DALAM HUDUD NKO TAKDE BENDA NI? CAKAP MACAM BAGUS NAK HUDUD PELEKONG DAP KONON YG TAK SOKONG HUDUD TAPI KITA DOK FITNAH ORG ISLAM TANPA BUKTI...HUDUD MANA NKO SOKONG NI? NKO PUN SAMA DGN DAP....JAHANAMKAN ISLAM PUIII

      Delete
  9. PKR BENGKAK, DAPigs HALANG KEBEBASAN SUARA!!!

    Hehehe!!! Baru tadi kita persoalan mengenai tindakan DAPigs yang telah menggugurkan dua orang ADUN PKR yang telah menjadi mangsa dendam Si Tokong DAPigs tu di Pulau Pinang.

    Dua orang ADUN yang mewakili PKR itu telah digugurkan dari jawatan mereka sebagai salah seorang pengarah dalam syarikat berkaitan Kerajaan Negeri (GLC) berkuat kuasa serta merta.

    Diantara alasan yang diberikan oleh Si Tokong DAPigs dalam pemecatan itu adalah kerana 'hilang kepercayaan' dikalangan ADUN tersebut yang turut didakwa telah 'Memungkiri Janji'.

    (Baca: PKR Jadi Mangsa, Guan Eng Balas Dendam!!!)

    Jika dilihat dari satu sudut, tindakan yang dilakukan oleh Rejim DAPigs Pulau Pinang itu jelas membuktikan bahawa mereka cuba nak menjadi 'Abang Besar' dalam Pakatan Haprak tu.

    Namun, tindakan tersebut telah dibantah secara terbuka oleh puak - puak PKR melalui keputusan yang dibuat melalui Biro Politik seperti mana yang dimaklumkan oleh Azmin hari ini.

    Kata Si Azmin, tindakan yang dilakukan oleh wakil rakyat PKR itu sebelum ini hanya sekadar memberikan pandangan dan maklum balas mereka kepada pihak Rejim DAPigs Negeri.
    "Mereka (ADUN) bukan membuat fitnah. Yang kita tolak (ialah) budaya fitnah dan tohmahan. Sebagai ahli DUN, mereka memberikan maklum balas dan pandangan.
    "Perkara ini perlu diraikan dan tak perlu diambil tindakan, tetapi apabila ada cadangan untuk memecat mereka daripada GLC, biro politik dua minggu yang lalu membuat ketetapan menghantar surat kepada kerajaan Pulau Pinang supaya perkara ini dapat dibincangkan secara baik dan dalam harmoni," katanya.
    Kalau kita baca kenyataan yang dibuat oleh Si Azmin tu, dia seolah - olah mendakwa tindakan DAPigs itu telah membelakangi dasar PKR yang memperjuangkan Hak Kebebasan Bersuara.

    Dalam erti kata lainnya, apa yang dibuat oleh DAPigs itu jelas menghalang Kebebasan Bersuara bukan sahaja dikalangan rakyat, bahkan bagi pemimpin Pakatan Haprak tu sendiri. Jangan suka - suka hati je nak bercakap kalau tak "Kow Tow" dulu dengan DAPigs!!!

    ReplyDelete
  10. INILAH SALAH SATU SKANDAL BALAK YANG PALING GLAMOUR DI MASA PAS MEMERINTAH TERENGGANU KERANA MELIBATKAN SEORANG GADIS YANG JADI DENAK KEPADA KRONI PEMIMPIN PAS...

    Suzana binti Embong yang memiliki syarikat Berkat Timber Trading telah mendapat kawasan BALAK TANPA TENDER dari Kerajaan Pas Terengganu.

    Haji Hadi yang merupakan Menteri Besar dan Pengerusi Yayasan Terengganu ketika itu cuba BERBOHONG dengan mengatakan pemberian kawasan balak kepada Suzana Embong oleh Yayasan Terengganu adalah mengikut tender dan gadis berkenaan waktu itu menawarkan harga paling tinggi.

    “Kerajaan Pas lebih mementingkan nilai tender yang tinggi.....” katanya kepada wartawan.

    Tetapi hakikat sebenarnya diberitahu oleh sumber dalaman Yayasan Terengganu sendiri kawasan balak di Merang Setiu yang diberikan kepada Suzana diberi tanpa tender, kononnya atas dasar pelaburan.

    Sedangkan kata sumber dalam itu, istilah pelaburan tidak pernah wujud dalam peraturan kewangan Yayasan Terengganu kerana peraturan yang sebenar menyebut mana-mana tawaran yang melebihi RM200 ribu hendaklah melalui proses tender terbuka.

    Tetapi Exco Kanan waktu itu Dato’ Mustaffa Ali (Setiausaha Agung Pas sekarang) yang menjadi Pengerusi Pelaburan Yayasan Terengganu telah menggunakan kuasa vetonya memberikan kawasan itu kepada Suzana.

    Suzana sebenarnya merupakan gadis pekerja syraikat milik Cina yang diperalatkan oleh Cina Wakaf Tapai itu yang merupakan kroni Mustaffa Ali.

    Wakaf Tapai adalah terletak dalam kawasan yang diwakili Mustafa Ali waktu itu iaitu Dun Pengkalan Berangan.

    ReplyDelete
  11. Kerajaan Pas cuai disaman RM1b

    KUALA TERENGGANU 9 Dis 2010. – Akibat kecuaian dan mungkir janji kerajaan Terengganu pimpinan Pas pada tahun 2003, kerajaan negeri perlu membayar tuntutan saman RM1 bilion kepada sebuah syarikat pembalakan, Riyapadu Sdn. Bhd. (Riyapadu).

    Keputusan yang memihak kepada syarikat berkenaan dibuat oleh Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu, Datuk Abdul Rahim Muda dalam penghakiman 27 Oktober lalu.

    Pengarah Riyapadu, Ally Azwin Datuk Abdul Hamid berkata, keputusan penghakiman berkenaan telah membuktikan ‘kezaliman’ yang dilakukan kerajaan Terengganu pimpinan Pas pada tahun 2003.

    “Alhamdulillah Allah telah berikan keadilan pada hari ini, kami bersyukur,” katanya pada sidang akhbar, di sini hari ini.

    Menurut Ally Azwin, berdasarkan penghakiman itu, pihaknya yakin berjaya memperoleh bayaran RM1 bilion seperti mana yang dituntut berhubung kecuaian dan mungkir janji kerajaan negeri ketika itu berkaitan konsesi pembalakan di Empangan Kedua Hulu Terengganu.

    Ally Azwain berkata, mahkamah dalam keputusannya memerintahkan defendan (kerajaan Terengganu) mengembalikan wang RM25 juta yang telah dijelaskan oleh plaintif (Riyapadu) pada 2003 bagi bayaran premium konsesi balak di kawasan seluas 16,587 hektar.

    Katanya, mahkamah juga memerintahkan bayaran faedah RM7.55 juta pada kadar faedah empat peratus setahun manakala baki deposit bagi bayaran lesen dan cukai balak pula sebanyak RM166,432.86 yang dibayar kepada plaintif.

    “Hakim juga putuskan plaintif berhak dapat bayaran keuntungan hasil kawasan balak seluas 1,200 ekar (486 hektar) yang merupakan sebahagian daripada keseluruhan konsesi yang diserahkan kepada Riyapadu,” katanya.

    Pada Disember 2007 lalu, Riyapadu memfailkan saman RM1 bilion terhadap kerajaan negeri berikutan tindakan menamatkan perjanjian konsesi balak dengan syarikat itu.

    Saman tersebut difailkan di Mahkamah Tinggi di sini selepas syarikat tersebut mendakwa perjanjian konsesi mengambil hasil hutan pada 2003 itu ditamatkan secara tidak sah.

    Ia membabitkan perjanjian antara syarikat tersebut dengan kerajaan negeri untuk mengambil hasil hutan di kawasan kira-kira seluas 16,587 hektar di Mukim Tembat dan Petuang, Hulu Terengganu.

    Mengulas lanjut, Ally Azwin berkata, keputusan mahkamah tersebut juga mendedahkan kecuaian kerajaan Pas Terengganu ketika itu yang bertindak menamatkan kontrak selain menarik balik lesen sesudah perjanjian dibuat.

    “Kerajaan Pas ketika itu bukan saja mungkir janji malah telah melakukan pembohongan dan penyelewengan fakta terhadap sebuah syarikat bumiputera,’’ katanya.

    Sementara itu, Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said semasa diminta mengulas keputusan mahkamah itu berkata, kerajaan negeri telah mengemukakan rayuan memandangkan mereka perlu bertanggungjawab melunaskan tuntutan tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apakah wang rakyat sebanyak RM1 Bilion terpaksa digunakan untuk membayar saman ini gara-gara kecuaian PAS?

      Bergantunglah kepada keputusan rayuan oleh kerajaan Barisan Nasional nanti tetapi yang nyata, PAS sudah melakukan kesilapan dan sewajarnya PAS berdepan dengan rakyat Terengganu dan MEMOHON MAAF atau MENGAKUI KESILAPANNYA secara terbuka!

      Delete
    2. Dah kalah, buatlah cara kalah. Kalau bersalah minta maaflah.

      Minta maaf dengan rakyat bukan kerja kotor.

      Atau memang fahaman PAS orang Islam jangan minta maaf bila melakukan kesalah?

      Ini ajaran Islam atau ajaran PAS?

      Delete
    3. Yang jelas PAS ternyata menganianya rakyat apabila kerajaan Barisan Nasional (BN) terpaksa tanggung ‘tahi atas jalan’ yang PAS berak antara 1999-2004.

      Takkanlah nak suruh kerajaan BN tutup kes ini begitu sahaja. Oleh kerajaan kecuaian PAS dan kegagalannya menyelesaikan tuntutan syarikat yang dirampas kembali kebenaran untuk membalak di kawasan yang pada mulanya diberikan oleh kerajaan PAS, syarikat itu pasti berang.

      Tetapi jelas walaupun sudah kalah, muka tidak malu dan masih berdegil. Wahai pemimpin PAS, yang kalah tetap kalah dan yang salah tetap salah.

      Delete
  12. Harakahdaily Online semalam melaporkan kenyataan tidak senang Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali kepada laporan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu, Datuk Abdul Rahim Muda yang membuat keputusan memihak kepada syarikat pembalakan, Riyapadu Sdn Bhd dalam penghakiman 27 Oktober lalu.

    Menurut Mustafa, laporan akhbar pro Umno, Utusan Malaysia semalam kononnya Kerajaan PAS Terengganu cuai sehingga disaman RM1 bilion dianggap menyalahi etika.

    Menurut Mustafa, kes tersebut masih dalam proses perundangan dan pihak kerajaan negeri sedang dalam proses rayuan.

    “Adalah tidak beretika untuk meletakkan kesalahan itu kepada parti,” ujarnya yang juga bekas Exco kerajaan negeri kepada Harakahdaily.

    Apabila Utusan Malaysia melaporkan kes berkenaan berdasarkan kenyataan pihak yang membuat kenyataan akhbar, Utusan Malaysia sebenarnya memetik kata-kata individu dan sesiapa juga yang hadir pada majlis itu.

    Persoalannya, jika akhbar Harakah atau portal berita PAS, Harakahdaily mengulas, mencerca dan membuat ramalan yang ternyata tidak benar, PAS tidak pernah mahu meminta maaf.

    Persoalannya, kenapa Mustafa tidak senang dengan laporan berkenaan? Apakah ia ada kaitan rapat atau beliau antara orang yang dikatakan terbabit dalam kes berkenaan?

    Apakah Mustafa ibarat "seorang lembu yang membawa lumpur, semua yang lain ikut terpalit"?

    Ada cakap-cakap - sama ada benar atau tidak - mengatakan dalam isu konsesi balak ini Mustafa adalah ‘orang penting’ di belakang kes ini.

    ReplyDelete
  13. Utusan Malaysia semalam menyebut, akibat kecuaian dan mungkir janji kerajaan Terengganu pimpinan Pas pada tahun 2003, kerajaan negeri (Barisan Nasional) perlu membayar tuntutan saman RM1 bilion kepada sebuah syarikat pembalakan, Riyapadu Sdn. Bhd. (Riyapadu).

    Keputusan yang memihak kepada syarikat berkenaan dibuat oleh Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu, Datuk Abdul Rahim Muda dalam penghakiman 27 Oktober lalu.

    Pengarah Riyapadu, Ally Azwin Datuk Abdul Hamid berkata, keputusan penghakiman berkenaan telah membuktikan ‘kezaliman’ yang dilakukan kerajaan Terengganu pimpinan Pas pada tahun 2003.

    “Alhamdulillah Allah telah berikan keadilan pada hari ini, kami bersyukur,” katanya pada sidang akhbar, di Kuala Terengganu, semalam.

    Menurut Ally Azwin, berdasarkan penghakiman itu, pihaknya yakin berjaya memperoleh bayaran RM1 bilion seperti mana yang dituntut berhubung kecuaian dan mungkir janji kerajaan negeri ketika itu berkaitan konsesi pembalakan di Empangan Kedua Hulu Terengganu.

    Ally Azwain berkata, mahkamah dalam keputusannya memerintahkan defendan (kerajaan Terengganu) mengembalikan wang RM25 juta yang telah dijelaskan oleh plaintif (Riyapadu) pada 2003 bagi bayaran premium konsesi balak di kawasan seluas 16,587 hektar.

    Katanya, mahkamah juga memerintahkan bayaran faedah RM7.55 juta pada kadar faedah empat peratus setahun manakala baki deposit bagi bayaran lesen dan cukai balak pula sebanyak RM166,432.86 yang dibayar kepada plaintif.

    “Hakim juga putuskan plaintif berhak dapat bayaran keuntungan hasil kawasan balak seluas 1,200 ekar (486 hektar) yang merupakan sebahagian daripada keseluruhan konsesi yang diserahkan kepada Riyapadu,” katanya.

    Pada Disember 2007 lalu, Riyapadu memfailkan saman RM1 bilion terhadap kerajaan negeri berikutan tindakan menamatkan perjanjian konsesi balak dengan syarikat itu.

    Saman tersebut difailkan di Mahkamah Tinggi di Kuala Terengganu selepas syarikat tersebut mendakwa perjanjian konsesi mengambil hasil hutan pada 2003 itu ditamatkan secara tidak sah.

    Ia membabitkan perjanjian antara syarikat tersebut dengan kerajaan negeri untuk mengambil hasil hutan di kawasan kira-kira seluas 16,587 hektar di Mukim Tembat dan Petuang, Hulu Terengganu.

    Mengulas lanjut, Ally Azwin berkata, keputusan mahkamah tersebut juga mendedahkan kecuaian kerajaan Pas Terengganu ketika itu yang bertindak menamatkan kontrak selain menarik balik lesen sesudah perjanjian dibuat.

    Mustafa mungkin marah kerana akhbar lain yang turut melaporkan kenyataan Ally Azwin tidak memetik bahagian yang ‘sensitif’ dengan Mustafa.

    Kosmo umpamanya membawa tajuk ’Syarikat menang saman RM1 bilion’ sementara Sinar Harian pula melaporkan ‘Tuntut 1 Bilion’.

    Tidak faham kenapa Mustafa tidak marah kepada dua akhbar ini sedangkan turut disebut ia akibat kecuaian dan mungkir janji kerajaan PAS sebelum ini.

    Sinar Harian menjadikan berita kenyataan Ally Azwin itu sebagai lead story muka 1 dan sepatutnya Mustafa juga tegur akhbar berkenaan.

    Namun kita faham kenapa Mustafa marahkan Utusan Malaysia.

    Jika Mustafa boleh menuduh Utusan Malaysia kononnya menyalahi etika, Mustafa juga sebenarnya bersikap memilih atau terlalu prejudis terhadap Utusan Malaysia yang dlihatnya proUMNO.

    Itu sahaja!

    Apapun, kita tunggu rayuan kerajaan negeri seperti ditegaskan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said mengenai sebanyak mana kerajaan BN perlu menanggung kos yang diakibatkan oleh kecuaian kerajaan PAS Terengganu.
    Apakah wang rakyat sebanyak RM1 terpaksa digunakan untuk membayar saman ini gara-gara kecuaian PAS atau apakah tuntutan dapat dikurangkan?

    Bergantunglah kepada keputusan rayuan kerajaan Barisan Nasional nanti tetapi yang nyata, PAS sudah melakukan kesilapan dan sewajarnya PAS berdepan dengan rakyat Terengganu dan MEMOHON MAAF atau MENGAKUI KESILAPANNYA secara terbuka!

    Jika berdiam diri atau menyalahkan orang lain, ternyata PAS yang namanya parti Islam tetapi tidak berani mengakui kesilapan sendiri.

    Jika demikian, biarlah rakyat Terengganu menilainya.

    ReplyDelete
  14. baru sekejap perintah dah kena 1 bilion, pas memang tak reti, ekonomi zero

    ReplyDelete
  15. Patutlah ramai yang maroh bebenor ngan Hadi b.awang...

    ReplyDelete
  16. klo bg potong pokok, untung 40 juta, klo tak bg potong dpt 1 billion. mana mau.... hahaha...

    bapak, kami punya meniaga bnyk bagus, ini tahun bapak punya birthday ana kasi spesel........ next year.... bapak kami tipu la bapak...hahahha

    ReplyDelete
  17. Setakat dah jumpa penjenayah perang kat pbb...mama askar Israel berani bro...kan penjenayah perang tu....Siapa yang berani kacau mamat no punya mem...cover LA...ITU pun lu org x fahm kah...kah kah kah...kena kencing lagi kita semua...undi lagi jangan x undo...hahahha

    ReplyDelete
  18. Hahahahahahaha. Omakkau jilat salah tempat kene bantai balik.kahkahkahkah

    ReplyDelete
  19. Apalah omakkau punya membodek tahap budak tadika je.kasi la update yg power sikit.ini low clas btl.walaon2 bebal blhla caya.

    ReplyDelete
  20. Omakkau knp dah jadi bodo mcm presiden PAS ni????

    ReplyDelete
  21. Syabas Omak Kau kerana memuji Najib, kalau kau balun Si Najib tu nanti tak pasal-pasal nanti blog kau disekat. Kalau blog Omak Kau ini disekat, macam mana aku nak katakan Najib tu memang haram jadah!!!

    ReplyDelete
  22. KUALA LUMPUR, 16 November 2015:
    Kerajaan negeri Terengganu meminda dan mewartakan perubahan undang-undang yang membolehkan Umno negeri itu mengambil alih pemilikan ke atas tanah rizab Melayu.

    Ini didedahkan oleh ahli parlimen Pakatan Harapan (PH) sebagai meluahkan kekecewaan mereka ke atas perubahan yang dibuat pada Seksyen 9 Enakmen Tanah Rizab Melayu di negeri berkenaan.

    Bercakap kepada wartawan di dalam sidang media di lobi Parlimen hari ini, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bandar Terengganu, Azan Ismail berkata bahawa pindaan itu dibentangkan pada bulan Mei tahun ini dan diwartakan dua bulan lalu.

    Beliau mendakwa, pindaan tersebut dibentangkan di Dewan Undangan Negeri (DUN) dan dirinya merupakan satu-satunya indvidu yang membantah manakala yang lain termasuk Adun Pas bersetuju atas pindaan tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa lagi yang boleh diharapkan kpd Pas.

      Nak bantah macam mana lagi kalu dah semua termakan dedak seperti Tuang Presideng dan morsidol.

      Delete
    2. Macam mana Pas tak sokong Umno?:

      # 21/03/2009 - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ditanya sama ada sedia berjumpa dengan Abdul Hadi atau pemimpin tertinggi lain parti itu berhubung cadangan membentuk kerajaan perpaduan pembangkang dan BN.

      Nik Aziz mengulangi pendiriannya menolak cadangan itu atas alasan ia sudah diputuskan pada Muktamar Agung Pas di Ipoh.

      Dah dari 2009 lagi Haji Haji meroyan nak bergabung dengan Umno. Tambah pulak sekarang dah termakan dedak najib, apa lagi sokong sajalah apa yang umnu buat.



      Delete
  23. hahaha..ini cerita tahun 2012:

    Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said enggan tunduk kepada desakan Pas yang memberi tempoh tiga hari agar beliau menarik balik kenyataannya mendakwa parti itu sebagai ‘parti ajaran sesat’.

    Malah, Ahmad bersedia disaman oleh Pas berhubung dakwaan itu sambil menyerahkan kepada parti berkenaan untuk memilih sama ada kes itu dibawa ke mahkamah sivil atau mahkamah syariah.

    Beliau tidak sesekali gentar dengan desakan parti tersebut kerana yakin dakwaan terhadap Pas itu mempunyai kebenaran berdasarkan banyak bukti kukuh.

    “Ikut pandai dia lah (terserah pada Pas), saya tunggu (bila Pas akan saman). Saya tak akan tarik balik.

    “Terserah pada dia sama ada nak bawa kes ini ke mahkamah sivil atau mahkamah syariah. Nak saman, saman lah. Tapi dia kata kita (BN dan UMNO) macam-macam tak apa. Dia kata kita kafir tak apa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kahkahkah...

      mana "tergamak" nak saman weih...saman kalu mis la dedak...

      kahkahkah......

      Delete
  24. Siapa² pun akan memuji majikanya selagi menerima gaji dari tuan mereka.
    Apabila di pecat baru tahu akan buruk baik, habis semua di buka A hingga Z
    Biasa je klu pekerja makan gaji memuji majikan mereka lumrah dunia.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...