Thursday 10 March 2016

MAHATHIR AMALKAN POLITIK DENDAM, KEPENTINGAN DAN AGENDA PERIBADI KATA ANNUAR MUSA.


Ketua Penerangan UMNO, Tan Sri Annuar Musa berkata, Tun Dr Mahathir Mohamad sanggup melakukan apa sahaja termasuk mempergunakan orang lain demi mencapai agenda politik peribadinya.

Annuar berkata, bekas Perdana Menteri itu merupakan seorang strategis dan sepanjang karier politiknya, matlamatnya sentiasa menghalalkan cara.

“Beliau seorang strategis. Kita perlu lihat beberapa langkah ke hadapan termasuk apa yang telah dilakukan baru-baru ini (Deklarasi Mahathir yang bertujuan menyingkirkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak).

“Bagi Dr Mahathir, (apabila bersekongkol dengan pembangkang), matlamat menghalalkan cara dan beliau sangat cekap dalam menggunakan orang lain demi merealisasikan impiannya,” kata Annuar ketika menjadi tetamu program ‘Soal Jawab’ di TV3, Sri Pentas, malam tadi.

Annuar yang juga Anggota Parlimen Ketereh berkata permainan politik itu juga dapat dilihat sepanjang beliau (Dr Mahathir) memimpin negara ini sebagai perdana menteri ke-4.

“Ada satu waktu, beliau tidak suka kepada Tengku Razaleigh Hamzah atau Ku Li kerana sebab tertentu. Bayangkan, Ku Li, orang yang bina PWTC (Pusat Dagangan Dunia Putra), urus perbelanjaan parti, juga Naib Presiden (ketika itu) tetapi Mahathir tidak suka caranya.

“Oleh kerana beliau tidak mahu mengambil Ku Li, maka atas kepintaran politiknya, jawatan itu dipertandingkan dan secara langsung dia beri sokongan kepada (Datuk Seri) Musa Hitam (kini Tun) untuk mengalahkan Ku Li,” katanya.

Annuar mendakwa, namun, selepas Dr Mahathir tidak selesa dengan pengaruh Musa, beliau mula mempergunakan Tun Ghafar Baba menyingkirkan Musa.

Selepas itu, Dr Mahathir berpaling tadah lagi dan memberi sokongan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim sehingga memenangi jawatan menjadi Timbalan presiden UMNO dengan menyingkirkan Ghafar.

“Apabila perjalanan politik Anwar menjadi kuat malah membina kekuatannya sendiri yang akhirnya menimbulkan lagi kebimbangan, maka Dr Mahathir sekali lagi menggunakan strategi dan permainan yang sama untuk menyingkirkan Anwar,” katanya.

Annuar berkata, Dr Mahathir kemudian sekali lagi mempergunakan Tun Abdullah Ahmad Badawi atau Pak Lah yang merupakan anak jati Pulau Pinang untuk menjadi Timbalan Presiden UMNO yang seterusnya menjadi Perdana Menteri.

“Usaha itu dengan harapan kuasa masih di tangan Dr Mahathir sehingga di saat beliau tidak menyukai Paklah, Datuk Seri Najib pula digunakan. Dan terkini, beliau menggunakan Tan Sri Muhyiddin Yassin pula untuk mengatur segalanya bagi memastikan usaha beliau menjatuhkan Najib berjalan lancar.

“Memandangkan usaha tersebut gagal, Dr Mahathir menjelmakan pula Deklarasi Rakyat (Jumaat lepas). Malah beliau sanggup bekerjasama dengan pembangkang setelah tidak mendapat sokongan dari UMNO sendiri termasuk dalam isu pemecatan anaknya, (Datuk Seri) Mukhriz,” dakwanya.

Annuar berkata apa yang dilakukan Mahathir itu jelas tidak melambangkan perjuangannya dalam parti tetapi lebih kepada dendam, kepentingan dan agenda peribadi.

– BERNAMA

57 comments:

  1. Politik 1mdb xnk sebut ker

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...nak kata tun m ada agenda kepentingan peribadi mcm2! Tidak kah ini membuktikan umno memang bermasalah dgn salah guna kuasa tamak berselindung disebalik nama party umno dgn melakukan perbagai kejahatan utk kepentingan mrk. Buta kah mata rakyat malaysia???

      Delete
    2. Politik 1MDB tak boleh disebut kerana ketika ini sedang makan di tapak tangan. Tunggu tersingkir dan tak dipedulikan lagi esok, baru boleh cakap, boleh kutuk. Takkan tak faham lagi kot.

      Delete
    3. Apakah jenis manusia yang suka mengampu bos semasa bos berkuasa dan mengutuk bos bila bos kehilangan kuasa semata-mata untuk mengampu bos baru?

      Delete
  2. PAN tidak kisah kalau orang Islam susah, tapi akan mengamuk bila DAP ada masalah

    Waktu darurat ada yg menjadi talibarut Bintang Tiga. Di zaman modern ni PAN sanggup jadi Talibarut DAP

    http://www.ismaweb.net/2013/12/ancaman-terhadap-islam-bukan-momokan-politik/

    Ancaman terhadap Islam bukan momokan politik

    ANGI, 20 Dis – Isu-isu yang mengancam kedudukan agama Islam dan perlembagaan adalah suatu perkara yang ‘real’ (sebenar) dan bukan momokan politik.

    Presiden Ikatan Muslimin Malaysia, Ustaz Abdullah Zaik Abd Rahman mengingatkan umat Islam bahawa untuk membina perpaduan, isu-isu yang mencabar umat Islam perlu dilihat sebagai ancaman sebenar dan diberi perhatian menerusi kaca mata akademik dan penilaian realiti.

    “Ramai daripada kita tidak mengkaji dan tidak membaca, lalu kita menjadikan benda itu simple (mudah), kita menamakan ia sebagai momokan politik lalu kita melepaskan diri daripada tanggungjawab. ISMA mengkaji apakah sebenarnya yang sedang berlaku dalam masyarakat. Apakah ancaman daripada pihak globalisasi sebagai momokan politik? Tidak. Ataupun rancangan Evangelis Kristian, adakah ia momokan politik? Saya fikir tidak.

    “Begitu juga pengaruh liberalisme dan pluralisme, itu pun tidak. Itu adalah ancaman yang real (sebenar). Ia ditulis dan dikaji dalam penulisan kajian-kajian yang telah dikemukakan oleh berbagai-bagai pihak,” kata beliau dalam rancangan Dimensi terbitan Media ISMA baru-baru ini.

    Tambahnya, ancaman globalisasi seperti AFTA dan TPPA juga merupakan ancaman sebenar dan ia bukan momokan politik oleh mana-mana parti.

    Ujar Ustaz Abdullah, realiti ini perlu disedari dan diinsafi oleh seluruh umat Islam termasuk ahli politik Islam bagi mewujudkan perpaduan di kalangan umat Islam.

    Baginya, perpaduan boleh dicapai melalui pelbagai wasilah termasuk muzakarah di kalangan umat Islam.

    “Wasilah perpaduan pelbagai, yang paling penting ialah keinsafan, sejauh mana kita memahami cabaran dan situasi yang ada,” katanya lagi.

    Beliau juga menasihati ahli politik agar memahami realiti umat Islam yang kini dilanda pelbagai ancaman dan bersikap ikhlas jika ingin mencapai persepakatan.

    “Untuk bersatu kena faham realiti umat dan kena insaf kemudian kena ikhlas, perlu menunjukkan niat baik, kemudian menjauhi daripada menuduh niat. Ahli politik juga perlu hentikan sikap sentiasa hendak menang ke atas musuh politiknya.

    “Orang politik sepanjang hayat dia nak lawan musuh politik dia. Buatlah apa pun selagi sikap itu masih ada, satu nak menang ke atas kumpulan lain, nak dominasi, nak manipulasi, nak bersiyasah dalam kepentingan umat ini, saya fikir itu tidak akan bawa ke mana-mana,” kata beliau.

    ReplyDelete
  3. Anjing2 biro meleleh air liur dok pertahan tuannya..tuan2 boleh nmpak modus operandi nk lepas pak jib ni..baguih mat maslan lepas lg anjing bnyak2, nant bnyak bodoh dr cerdik yg akn keluar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 10:47, Orang Islam berketurunan melayu dihina di maki dan diludah. Hanya DAP disanjungi tanpa dosa.

      Maka kami menolak PAN kerana sikap durjana mereka

      Delete
  4. Khalid Samad Pertahankan Pesta Beer Oktoberfest, Macai PAN pula maki Mufti. Tidak hairan macai PAN berani memaki hamun orang nak solat zuhur satu masa nanti. Yg suci hanyalah DAP. Itulah ideologi rahsia PAN

    Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua memuji keberanian Ahli Parlimen PAS Shah Alam, Khalid Samad mempertahankan Pesta Arak, Oktoberfest.

    “Terima Kasih Yb Khalid Samad

    “Ini adalah jenis pemimpin yang rasional dan moderat yang kami mahu dari kepimpinan Muslim,” kata Tony Pua dalam facebooknya.

    Tony Pua merujuk kepada kenyataan Khalid samad dalam The Malay Mail Online yang bertajuk “Defending Oktoberfest, PAS MP says Muslims can’t dictate what non-Muslims consume.”

    Khalid Samad dalam kenyataannya berkata umat Islam telah tersilap jika mereka berhujah terhadap pengiklanan yang meluas dan promosi perayaan tahunan pesta arak- Oktoberfest – atas dasar ketuanan Islam di Malaysia, kerana Islam membenarkan bukan Islam bebas untuk mengamalkan norma kehidupan mereka.



    Home » » DAP PUJI KHALID SAMAD PERTAHAN PESTA ARAK, OKTOBERFEST
    DAP PUJI KHALID SAMAD PERTAHAN PESTA ARAK, OKTOBERFEST
    10/13/2014 |

    Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua memuji keberanian Ahli Parlimen PAS Shah Alam, Khalid Samad mempertahankan Pesta Arak, Oktoberfest.

    “Terima Kasih Yb Khalid Samad

    “Ini adalah jenis pemimpin yang rasional dan moderat yang kami mahu dari kepimpinan Muslim,” kata Tony Pua dalam facebooknya.

    Tony Pua merujuk kepada kenyataan Khalid samad dalam The Malay Mail Online yang bertajuk “Defending Oktoberfest, PAS MP says Muslims can’t dictate what non-Muslims consume.”

    Khalid Samad dalam kenyataannya berkata umat Islam telah tersilap jika mereka berhujah terhadap pengiklanan yang meluas dan promosi perayaan tahunan pesta arak- Oktoberfest – atas dasar ketuanan Islam di Malaysia, kerana Islam membenarkan bukan Islam bebas untuk mengamalkan norma kehidupan mereka.

    ReplyDelete
  5. Kah Kah Kah PAN Taliba-Root pimpinan Mike Sabu bergolak. Semenjak mereka ini menjadi Taliba-Root rocket scud bukit bendera, kerja mereka mengamuk dan membelasah kawan sendiri sajerrrrrrrrrrr





    Kasihan! Sudahlah Bakal Muflis, PAN Pula Minta Husam Ganti Mat Sabu

    KASIHAN! Itulah kata-kata yang sesuai dilemparkan buat Presiden Parti Amanah Negara (PAN) Mohamad Sabu dengan nasib yang menimpanya. Ibarat sudah jatuh, ditimpa tangga.

    Jika sebelum ini, Mohamad Sabu atau gelarannya Mat Sabu bakal diisytihar muflis ekoran gagal membayar satu kes saman fitnah oleh bekas Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar.

    Terkini, ada pula suara yang memintanya berundur agar jawatan Presiden Amanah dapat digantikan dengan Dato’ Husam Musa.

    Penyokong PAN, Shafie Salleh mengharapkan agar Datuk Husam Musa agar dipecat daripada PAS bagi membolehkan beliau mengambil alih jawatan Presiden PAN yang disandang oleh Mat Sabu.

    Menurutnya, trend kepimpinan Mohamad Sabu atau lebih dikenali Mat Sabu mutakhir ini diragui oleh ahli parti sendiri.

    “Semoga Dato Husam Musa dipecat dari PAS, kerana kepada beliaulah kita bergantung harapan supaya beliau memimpin Parti Amanah Negara (AMANAH).

    “Kenyataan yang dikeluarkan oleh Abang Mat Sabu sejak akhir-akhir ini menampakkan bahawa beliau bukanlah Presiden yang bagus untuk AMANAH,”katanya dalam Facebook.

    Husam pula ibarat orang mengantuk, disorongkan bantal. Apa tidaknya, menerusi ucapannya dalam program ‘Selamatkan Malaysia’ anjuran PAN Johor baru-baru ini, beliau mengatakan tidak teragak-agak untuk menyertai PAN jika pimpinan PAS tidak berubah dan ‘tersesat’ haluan perjuangannya.

    Nampak malang nasib si Mat Sabu. Sudahlah bakal diisytihar muflis, pengikut pula dengan terang-terang meminta dia berundur untuk menjadikan Husam sebagai pemimpin.

    PAN pula, ibarat parti buangan sahaja dalam gabungan Pakatan Harapan. Ada tidak memberi kesan, tiada pun tak apa.

    Tetapi mahukah Mat Sabu melepaskan jawatannya? Dan Husam pula, sanggupkah merampas jawatan itu?

    Selepas ‘perang’ Azmin Ali-Lim Guan Eng, mungkinkah selepas ini kita akan melihat ‘perang’ antara Mat Sabu dan Husam pula?

    ReplyDelete
  6. Anjing pemakan dedak berkeliaran. Hati2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe!!! Apa boleh buat. Kalau dah dalam parti Pengkhianat Amanah Negara (PAN) yang dipimpin oleh Si Mat Sabu tu pun dipenuhi dengan Badut, memang patut la diorang jadi bahan lawak.

      Delete
  7. Macai UG tolong rajin ckitla jgn kopipes je kjenye...dahla malas nk elaun byk pulak tu.Phuiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sape yg berug ni...mahathir dah ckp...muhyiddin pun dah ckp...nak ganti pm umno dgn org umno jgk...ada faham...so sape yg nk tlg umno skrg? Takan itu pun x faham2 lagi...atau mmg jenis PANdir...igt pandai tapi kene tipu dn cikdet dan muyiddin hidup2

      Delete
    2. Nak ganti najib dgn mukhris anakku sayang...org lain ku tak rela...hehehe..
      ayah det...

      Delete
    3. Kalau dah ketua makan asap Tun M, macai lagilah bodohnya. Org sebut UG dia pun berdendanglah lagu UG. Dia bukan faham pun, ketua dia dedahkan tanpa berselindung berUg dgn Tun M, Muhyidin & Mukhriz. Macai masih mamai terpinga2. Tetap berlagu UG oh UG.

      Delete
  8. Hati2 Anjing2 Pemakan Dedak berkeliaran.

    ReplyDelete
  9. Agak2 MUSAng mana yg rembat duit MARA.
    Agak2 mau caya ka pada "kaki rembat ni".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musang berbulu ayam. Adik beradik Din Ayam...

      Delete
  10. Cuba kau beritahu orang yang kau tuduh tu bila dia pegang jawatan Pengerusi Mara dan match kan dengan perkara yang kau dakwa sebagai "rembat" duit Mara tu.Kita orang pun tak clear jugak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Merana anak Melayu nak belajar luar negara. Duit dah habis dirembat. MUSAng berbulu babi..

      Delete
  11. Kaki rembat dengan kaum kaki tayang spender lebam labuh walau belum pegang kuasa lagi... mana satu yg boleh dipercayai....ahaksss

    ReplyDelete
  12. Cilaka betul. Hari-hari aku copy paste dan fitnah tapi cai pan masih sokong mike sabu.

    ReplyDelete
  13. HADI HAMPIR TUMBANG TAPI MIKE SABU MASIH TEGUH BERKUASA. FITNAH APA LAGI YANG PATUT AKU LEMPAR. CELAKA MIKE SABU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mike Sabu masih berkuasa?
      Kuasa juboq ayam.
      Kuasa puki ayam.

      Hah...mat sabu berkuasa sakti outraman..hahaha.

      Delete
    2. ayam ada puki ke? mcmmna bentok puki ayam tu? tak nmpk pun...kalau puki cina doll msa dia main ngan aljuburi bnyk org nmpk.

      Delete
    3. Sepol kena jubo. Ramai yg nampak. Siapa ya ? Najib kot?

      Delete
  14. Bodoh lah agenda Tun nih PH pun bodoh sama... dah Tun nak org BN yg ganti bak per join.....PAKA "Tun" betulllah.....

    ReplyDelete
  15. Jaga2 Anjing Pemakan Dedak berkeliaran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selain Pad bini, HP, Lap Top DEDAK pun beli kat kedai cina Dap heh lagi nak Cina itu Cina ini . HIPOKRIT

      Delete
    2. Ko jer beli kedai cina..moron

      Delete
  16. Terima kasih Hadi kerana tidak menyokong usaha menjatuhkan Najib. Kami UMNO ucapkan terima kasih dan sayangggggggg Hadi

    Muahhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sayang Hadi. Akhirnya kau jadi barua UMNO. PAS entah ke mana. HUDUD entah ke mana. UMBI BN juga yang untung.

      Delete
    2. Aku sayang Pan...selamanya nak jadi barua komenih dap...asal masyukkkk

      Delete
  17. Kimaknya anak najib org dok.sibuk ikat perut,dia pi clubbing..patutnya Singaporeans sepak dia masuk ke laut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salahkan hadi. Dia yg beri talian hayat pd najib. Klu tak dah lama UMNO mampus.

      Delete
  18. Kesian anjing2...dh nmpak kurapnya..ayuh tunjuk lg bodoh2 tu..

    ReplyDelete
  19. Tips mengenal anjing cyber ahmad maslan;
    1) Komen melagakan sesama angkatan pembangkang
    2) Komen copy dan paste
    3) Komen sokong copy dan paste
    Hati-hati!

    ReplyDelete
  20. Budak takkiyuddin juruacara baru parti pas sudah umum PAS akan bentuk pakatan pembangkang yg baru....Yesssss sokong 1000%.....sapa setuju say...YESS.....

    ReplyDelete
  21. Annuar Musa macai Q Puteh dari Vida Beauty tak payah berkokok di sini.

    ReplyDelete
  22. Nompok Annuar Musa dok press conference untuk pasukan bolasepak Kelante, mesra sangat kat Kak Q Puteh hingga mula nganga

    ReplyDelete
  23. Ramai cybertroopers menjadi sasau gila meroyan terutama dari pakatan harapan angkara kelicikan tun m merangka agenda utk menjatuhkan najib semata2 utk kepentingan peribadinya. Kehilangan waras mereka kerana menyangka tun akan membela rakyat dgn pelbagai masalah yg dihadapi rakyat skg. Sebenarnya kenyataan anwar musa merupakan kebenaran apa yg tun rancangkan walaupun anwar musa seorg pengampu umno yg kuat tetapi beliau rasional apabila sesuatu yg tidak dirancang oleh umno. Selepas ini integriti pakatan harapan pasti tercalar teruk dan tidak mungkin lagi diyakini rakyat kerana begitu mudah terperangkap dgn jerat yg tun m pasang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe syabas tun m..tua2 pun senang2 je boddowkan PH...tun m nak kan anak nya boboi jadi PM...PH gigit jari jer lah..

      Delete
  24. Tentera RBA bergabung dengan macai PAN,PKR menyerang dan mengutuk Annuar Musa pulak dah..kahkahkahkah meroyan sungguh puak2 ni.

    ReplyDelete
  25. Anjing2 mat maslan pandai brlakon...waspada sahabat pembangkang..

    ReplyDelete
  26. Otak Anwar+Otak Mat Sabu+otak w.Azizah+otak LKS+otak LGE+otak Azmin samasekali tidak dapat menyamai kepintaran otak Tun dalam semua perkara terutam dalam segi politik.Kelicikan dia berfikir dan bertindak berbelit-belit boleh membuatkan sesiapa juga akan ternganga akan kesudahanya.Sebab tu aku tengok Najib cool saja sebab Najib kenal sangat dengan beliau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe bijak2 najib..tak meroyan pun...
      tu yg buat macai tambah meroyan..hehehe

      Delete
    2. Kami dah tersilap, lain kali PH lebih berhati2 dan tak akan ulang kesilapan serupa lagi. I'm sorry!!!

      Delete
  27. TERIMA KASIH HADI KERANA MEMBERI TALIAN HAYAT PADA PM NAJIB DAN TERIMA KASIH PENYOKONG PAS KERANA WALAK PADA HADI DAN
    JAMAAH JGN TAKUT MARI JEBON DAN BARUA KAN MEREKA PAN KERANA PRESIDEN KITA DAH MULAKAN BEGITU DULU LAGI

    TK PAS

    ReplyDelete
  28. Omakkau tlg aku pun nk jd mcm ommakkau jgk dpt byrn update benda2 bangang mcmni. Tlg rekemen aku kat bos omakkau ye.nt aku kasi la omakkau komisen sikit...pls omakkau

    ReplyDelete
  29. Tak ku sangka omak kau ni... kalau tgk wajah bertudung rasa dr golongan baik2.. rupa setiausaha politik najib boleh terus bg kenyataan akbar pd omakkau... lepas tu suka memilih tajuk artikal melaga2 pengikut2 parti...insaf lah omakkau... kalau melagakan kan org bukan satu dosa ke... kang nak jawab kat SANA nanti mcmana...muka je baik.. perangai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana ada laga.yg ada Mat sabu laga dada selfie amoy. Kami mahu Husam sebab dia tak selfie amoy

      Delete
    2. Anon 18.01
      muko bertudung labuh dan serban tebal lagi tsk leh percaya...kikiki....adun selinsing totey basah nok campak ke mano....ahakssd

      Delete
  30. Banyak anjing2 mat maslan kat sini...kita boikot!!!..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waspada,tentera siber yg diupah oleh umngook freemanson telah salinkulit dan bertopeng utk menjayakan dasar pecah dan perintah warisan penjajah.....rapatkan barisan sahabat....kita serang blog dan markas mereka....jangan kalah mental...............

      Delete
    2. Markas kami dekat ulu yam reformasi... sile le serang...cik ct atin...kikiki

      Delete
  31. Budak takiyuddin jurucara PAS nk bentuk pakatan pembangkang yg baru...... sokong 1000% .....sapa setuju say YES....!!! Ahakss....

    ReplyDelete
  32. Oii Babi!!! Anak Haram!!!! Cirit lembu taik tonkang!! Dajjal! Unta! bahlol! kerabu asap! Sial!

    Jangan Ko tipu di sini! Aku laki Melayu pantang dicabar! Berani ko mari kita gaduh...

    sekian,

    Jeff Ulu Bernam
    PKR Reform

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...