Sunday 6 March 2016

MUHYIDDIN YASSIN TIMBALAN YANG BEBAL BIDAS PEGAWAI KHAS PERDANA MENTERI.


Pegawai Khas Perdana Menteri, Datuk Rizal Mansor mendakwa Tan Sri Muhyiddin Yassin sebenarnya tidak pernah berminat untuk mendengar sebarang jawapan berhubung isu-isu yang dibangkitkan sebelum ini.

Menurut Rizal Mansor, Timbalan Presiden Umno yang digantung jawatan itu juga tidak tidak pernah beminat untuk mengambil tahu mengenai jawapan yang telah dijelaskan sebelum ini.

“Tan Sri Mahyuddin cakap soal orang datang kepada beliau untuk tanya mengenai skandal Najib dan isteri, saya sendiri telah menerangkan segala isu besar berkaitan isteri PM semenjak sebelum PRU13 hingga sekarang, antara isu yang besar adalah isu cincin majlis perkahwinan anak.

“Saya telah jelaskan dan jawab satu persatu fitnah-fitnah yang dilemparkan, beri ceramah terbuka, buat kenyataan media dan juga penjelasan tertutup kepada beberapa tingkat pimpinan UMNO dan Wanita dan rata-rata mereka menerima dan berpuas hati dengan jawapan saya.

“Begitu juga dengan isu-isu lain yang telah diberikan penerangan secara terperinci (namun) saya tidak pasti Mahyuddin sebagai Timbalan Presiden parti pada ketika itu tidak berminat untuk mendengar atau tidak pernah ambil tahu mengenai jawapan yang diberikan,” katanya memetik kenyataan tersebut.

Rizal turut menjelaskan tindakan Perdana Menteri dan ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno yang mengambil tindakan terhadap beliau adalah satu tindakan yang tepat.

“Maka Mahyuddin tidak boleh menyalahkan sesiapa apabila beliau gagal memberikan jawapan mengenai fitnah-fitnah tersebut disebabkan sikap beliau sendiri yang tidak mahu ambil peduli mengenai jawapan yang diberikan. Beliau lebih suka ambil pendekatan membiarkan sahaja Presiden dilanda segala fitnah. Mungkin itu lebih baik untuk kepentingan politik beliau.

“Adalah satu langkah tepat apabila PM memilih untuk menggugurkan timbalan beliau (kerana) mengapa perlu ada seorang Timbalan yang bebal jika isu 1MDB yang telah diterangkan panjang lebar dalam kabinet pun beliau tak faham (namun) memilih untuk faham apa yang ditulis dalam The Edge,” ujarnya lagi.

96 comments:

  1. Tahniah Omakkau. Dah jd pro kerajaan. Aku suke.. kini blh duduk semeja dgn pas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ckp2 PANdir

      Delete
    2. Harapkan Husam Ganti Mat Sabu -Shafie Salleh
      mazlan-husamPenyokong Parti Amanah Negara (PAN), Shafie Salleh mengharapkan agar Datuk Husam Musa agar dipecat daripada PAS bagi membolehkan beliau mengambil alih jawatan Presiden PAN yang disandang oleh Mohamad Sabu.
      Menurutnya, trend kepimpinan Mohamad Sabu atau lebih dikenali Mat Sabu mutakhir ini diragui oleh ahli parti sendiri.
      “Semoga Dato Husam Musa dipecat dari PAS, kerana kepada beliaulah kita bergantung harapan supaya beliau memimpin Parti Amanah Negara (AMANAH).
      “Kenyataan yang dikeluarkan oleh Abang Mat Sabu sejak akhir-akhir ini menampakkan bahawa beliau bukanlah Presiden yang bagus untuk AMANAH,”katanya dalam Facebook.
      Menurutnya, penglibatan Husam dalam program ‘Selamatkan Malaysia’ anjuran PAN Johor membuktikan bekas Naib Presiden PAS itu satu-satu calon yang layak memimpin PAN bakal bakal calon Perdana Menteri.
      “Pada saya secara peribadi inilah pemimpin paling layak memimpin AMANAH, seterusnya membawa kita ke Putrajaya. Seterus memerintah Malaysia.
      “Dalam keadaan usia DSAI yang semakin bertambah, Dato Husamlah yang paling layak ganti DSAI untuk jadi PM,”katanya lagi.

      Delete
    3. Balaci-balaci parti roket dan parti sekular totok telah mencipta pelbagai fitnah untuk menfitnah parti Islam dan ulama Islam tetapi mereka gagal 100%.

      Fakta yang tidak boleh dinafikan ialah Parti Islam tidak pernah bekerjasama dengan parti Dumno dan UG tidak pernah wujud ! Bahkan parti Islam selalu menentang kemungkaran dan kesesatan parti sekular totok.

      Delete
    4. Hahaha....nama dah manusia...dulu apapun tiada bolehlah melaung kemiskinan kepahitan kesusahan. Kini lain blog dah berasap di hidu sana sini! Dpt habuan siapa nak tolak! Biar dicercar di kutuk asal perut kenyang hidupnya senang lenang apa omak kau peduli. Inilah manusia bila susah ingat tuhan nampak erti kehidupan,bila senang apapun lupa hanya syaitan jadikan teman. biarkanlah....tak lama berasapnya akan padam jua bila tersimbah air.

      Delete
    5. Khalid berahim pun tak boleh lawan duit umno yg dtg mencurah2 kpd blogger pakatan skrg ni hahahaha. Tergadai prinsip takde hal, janji masyukkkkkkk

      Delete
    6. bila omak kau tulis apa yg di cakap,oleh pegawai ini kau buat fitnah salah tafsir. kalau dah dasar barua DAP..

      Delete
    7. bila omak kau tulis apa yg di cakap,oleh pegawai ini kau buat fitnah salah tafsir. kalau dah dasar barua DAP..

      Delete
    8. 1.2 BILLION DANA ISRAEL MASUK AKAUN PROKSI???

      Heh! Makin hari makin ramai pihak yang mula mempertikaikan mengenai isu Dana Israel yang didakwa diterima oleh puak - puak DAPigs sebelum Pilihan Raya Umum yang lalu diadakan.

      Isu itu kembali hangat diperkatakan sejak PakaTUN Haprak tu menandatangai satu deklarasi yang telah dibuat baru - baru ini. Dalam deklarasi itu, mereka pertikai mengenai Dana 2.6 billion.

      Kononnya mereka kata, isu Dana 2.6 billion itu hanya sekadar wayang untuk menutup penyelewengan berkaitan dengan isu 1MDB. Walhal, isu Dana 2.6 billion itu sudah dijelaskan.

      Namun MALANGnya, sehingga hari ini, puak - puak DAPigs tu masih belum lagi mampu untuk menjelaskan dakwaan berkaitan dengan Dana Israel yang didakwa sebanyak RM 1.2 billion tu.

      Pendedahan mengenai dakwaan berkaitan dengan Dana Israel sebanyak RM 1.2 billion itu mula - mula dibangkitkan oleh bekas Pegawai Khas Lim Guan Eng sebelum Pilihan Raya Umum yang lalu.

      Kemudian isu itu dibangkitkan semula oleh Pengarah Penyelidikan PAS Pusat berhubung isu yang sama dan mempertikaikan kenapa DAPigs hanya menyembunyikan isu berkaitan Dana Israel tu daripada pengetahuan rakyat.

      Walaupun sebelum ini DAPigs kata diorang akan mengambil tindakan terhadap dakwaan tersebut, namun sehingga hari ini puak - puak DAPigs tu masih lagi tidak mengambil tindakan.

      Bahkan puak - puak DAPigs tu sendiri mengakui masih ragu - ragu untuk memfailkan saman terhadap Bekas Pembantu Khas Lim Guan Eng tu dan enggan mengheret dia ke mahkamah.

      Dari pendedahan yang dibuat, bekas Pembantu Khas Si Lim Guan Eng tu kata, Dana Israel itu telah dimasukkan ke dalam akaun proksi DAPigs di Singapura bagi menghalang ianya diketahui oleh orang ramai.

      Katanya, DAPigs hanya akan mengambil duit daripada Dana Israel itu apabila mereka memerlukannya dalam jumlah yang tidak mencurigakan orang lain bagi membiayai perbelanjaan parti.

      Jika dilihat dari satu sudut, sekiranya benar dakwaan yang dibuat, maka ancaman yang dibawa oleh puak - puak DAPigs tu terhadap keselamatan Negara adalah amat jelas dan nyata.

      Sekiranya DAPigs berjaya merampas kuasa, sudah pasti mereka akan membenarkan Israel membina pengkalan mereka di Semenanjung Malaysia sekali gus menjalinkan kerjasama dengan Rejim Zionist tu.

      Hakikatnya, perkara itu tidak mustahil boleh berlaku memandangkan DAPigs mempunyai ramai proksi di Singapura. Lagi pun, perkara yang sama juga pernah dilakukan di Singapura sewaktu awal mereka menubuhkan Negara tersebut selepas berpecah dari Tanah Melayu!!!

      Delete
  2. Dulu sokong PAS kini sokong Najib. Inikah cara manusia cari makan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak bagi anak2 makan...
      Haha

      Delete
    2. PANdir nk mengajar mcmana cara nk mkn pulok

      Delete
    3. Punahsihat adalah pemakan dedak yang hanya pandai mengampu pahlawan Boogeese !

      Delete
    4. Nak bagi anak2 makan...haha

      Delete
    5. Rasuah rasuah rasuah akan hancurkan negara satu hari nanti.

      Delete
    6. Omak hanya lapor apa yg Rizal cakap kpd Muhyidin pun dah disalah tafsir. Apalah punya dangkal cara berfikir. Org berpolitik awak pun nak berpolitik jugak.

      Delete
  3. Pasti SKMM memberi pujian blog ini. Langkah hentam TSM dan Tun M akn gembirakn hadi dan geng pascai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Paling pantang bg PANdir jgn gentam lks dan lge dah...bederau darah PANdir klu diusik ulamak sifoo mereka

      Delete
  4. Jom kita kongsi cerita 1MDB.

    Ibarat seseorang (hadi) nak nak buat satu projek tetapi tak cukup modal. Maka hadi pun berjumpalah dengan sorang jutawan. Dibentang kertas kerja pada jutawan tu dan jutawan tu pun sudi keluarkan modal atas dasar percaya pada hadi.
    Setelah hadi mulakan projek, tiba2 jutawan itu mendapat berita yang projek hadi kendalikan dalam masalah dan banyak hutang.
    Kesimpulannya, jika hadi seorang yang amanah berintrigriti bertanggungjawap sudah tentu hadi akan berjumpa dengan bosnya dan mengeluarkan nota (catatan ringkas) untuk pengetahuan jutawan tersebut. Segala maklumat terperinci akan diberitahu secepat mungkin setelah siasatan selesai.
    Maka bergegas hadi mencari orang yang beliau pertanggungjawapkan untuk melaksanakan projek tersebut. Dari pejabat sampailah kerumah. Jika ada yang meragukan, sedah tentu hadi akan arahkan pegawai yang jalankan tugas itu tdak dibenarkan masuk kepejabat untuk buat siasatan. Apabila ada bukti salah takbir urus, tentu hadi akan pecat pegawai tersebut. Jika ada jenayah, hadi akan buat laporan polis.
    Ini adalah maruah dan air muka beliau. Hanya buat kertas kerja, atas dasar percaya, maka modal dibagi. Sesen pun tak guna duit poketnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm PAN...GILA nk ke Putrajaya...agama tergadai xper...xckp modal dap bagi...berapa nak..asalkan jgn setuju hudud utk org islam di negeri yg majoriti...95% islam...beri ruang utk liberal..beri ruang utk melayu murtad...berkodi2 duit masuk...gelap mata

      Delete
    2. Yg duduk dlm pas skrg tinggal lebai2 yg makan gaji buta,syok pulak tgk cerita German,lepas ni pas mmg bungkus sekali umno,jilat jgn tak jilat lebai!!!

      Delete
    3. Yg x nak ke ptrajaya ialah tuang presdeng kpla butoooo saja. Dpt jd anjing salak bukit pun dah ok. Cukup makan

      Delete
  5. Apa yg agama tergadai? Cuba cerita skit. Jgn main hembos je! Gadai tu barang. Agama tu barang ke ? Boleh gadai. Sudahlah wahai taksub pas. Point basi!

    ReplyDelete
  6. Pas bukannya agama! Hanya parti politik kalut yg mempermainkan agama spt Dewa kekayaan dan porn german shj.

    ReplyDelete
  7. Hina nya pas sanggup jd badut/maskot dewa kekayaan. Olehitu sedarlah pas itu hanya parti politik. Pas jgnlah cerita pasal agama kerana ia hanya menjatuhkan martabat Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah jadi barua DAP akan menaikkan martabat islam yg syumul..

      Delete
    2. Hahaha...beragama biarlah beragamanya, berpolitik biarlah berpolitiknya!! Guna agama utk berpolitik tidak kah bebalnya hanya bijak beragama tetapi tidak bijak memajukan umatnya.

      Delete
    3. Baguslah kalau dah mengaku jadi barua sebuah parti sosialis..

      Delete
    4. anon 12.11

      selama umnu memerintah dn pas kuat dan dap hnya di penang...MARTABAT ISLAM TK TINGGI2 LAGI KE

      KNAPA SALAHKN DAP KLU MARTABAT ISLAM HAD BUKU LALI

      KENAPA SALAHKN DAP RUU HUDUD GAGAL DI KELANTAN

      DH BERKURUN MELAYU ISLAM PERINTAH MASIH MERINTIH NASIB BANGSA DAN MARTABAT AGAMA TAHAP BUKU LALI.

      BANGSA APAKAH YG SGT BANGANG INI. SUDAH TENTU BANGSA UMNU DAN PAS.

      CUBA TGK ISRAEL MENJAJAH PALESTIN TAHUN BERAPA DAN TAHAP MANA MEREKA SEKARANG... SEBB ISRAEL AKAN TOLAK PEMIMPIN MEREKA YG LEMAH DAN RASUAH.. TKDE KOMPROMI

      TERUSKN SALAHKN CINA DAP MUDAH2AN MARTABAT ISLAM NAIK SIKIT KE BETIS.

      KETIKA MELAKA MENJADI EMPAYAR SUDAH ADA CINA DTG DR NEGARA CHINA. TP MELAYU DAN ISLAM TETAP TINGGI MARTABATNYA..

      KENAPA?

      SEBB KETIKA EMPAYAR MELAKA GEMILANG TIDAK ADA UMNU DAN PAS.

      KLU PAS DN UMNU BERKUASA MASA TU... TIDAK ADA PEPERANGAN DGN PENJAJAH KERANA UMNU BG PERCUMA DAN JUAL TANAH MELAYU DGN MUDAH...

      Delete
  8. SAYA SUKA INI BLOG SAMPAH TEMPAT KITA LEPAS GERAM SAMPAH YG TERBUKU DALAM KEPALA. TAK KIRA AMENU, PAN, PAS, ADIL DAN DAP > SINI LAH PENYOKONGNYA MELEPAS SAMPAH SARAP YG TERBUKU. SEBAB DI BLOG LAIN KITA MASIH ADA RESPEK NAK KOMEN APA APA TAPI SINI BIN HA HA KAH KAH KAH

    ReplyDelete
  9. Apa ka jadah nk hormat ssgt.... mamak mudah lupa berkawan drngan ajaran pliralist pejuang LGBT talibarut yahudi.... berkawan dng ajaran syiah serta komunis rasis yg tak percaya pada tuhan.... mamak mme mudah lupa ....

    ReplyDelete
  10. Pnyokong pan imayam bagus jgn mroyan la..smua org tak btul..ko je btul..bagus usaha tmbah bilangan ahli yg tak brapa tu

    ReplyDelete
  11. Kah kah kah ....... barua2 Dap mudah lupa ........ dolu2 depa kata mamak mahathir alkutty ketua penipu la , maha zalim la , maha firaun la ..... tup tap tup tap depa pegi sanjung pula mamak ni sbg pejuang kononnya lawan BN .. .... ayoyo karapuley ! Kenapa tak keluarkan hadis yg selalu kau org keluarkan ..... org mukmin tak akan ditipu utk kali kedua , tak akan jatuh dlm lubang yg sama dua kali, tahu2 depa membiarkan diri depa utk dipatuk oleh raja ular mamak alkutty ! Mmg kalau dah sekali barua akan selama2nya barua ! Barua Dap dan barua umno !

    ReplyDelete
    Replies
    1. La kan Hadi bebal tu baruah Umno,tak sedar ke?

      Delete
    2. Kpla butooooo dulu kata org kapir. Sekrg sebantal dah....

      Memang itu dasar parti xap kepla butoooo kot?

      Delete
    3. Kerjasama PAS dan UMNO disyaratkan atas dasar islam sahaja.
      Kebaruaan PAN pada DAP atas dasar menentang hudud..

      Delete
  12. Contoh blog lacur yang hebat...cari makan guna identiti org lain.. bukak baju pkr tu..jgn kelirukan pembaca..

    ReplyDelete
    Replies
    1. MURSYIDUL AM "KUALI" ENGGAN DIGELAR "PENGKHIANAT"!!!

      Hehehe!!! Tipikal sungguh pemikiran Mursyidul Am parti 'Kuali' pimpinan Si Mat Sabu ni. Ingatkan dia ni hebat sangat orangnya. Tapi rupa - rupanya, pemikiran dia tetap sama level dengan Mat Sabu.

      Kalau sebelum ini, kita pun mengharapkan corak pemikiran yang dibawa oleh Mursyidul Am parti Kuali Si Mat Sabu tu lebih hebat dari orang lain. Tengok gayanya macam ada 'Wow Factor'.

      Tapi malangnya, setiap kali dia bukak je mulut, rasa hormat kita kepada dia tu hilang. Harapan nak tengok perubahan dalam Politik dikalangan rakyat di Malaysia ni lenyap begitu sahaja.

      Jadi, tak heran la bila ahli - ahli perwakilan PAS sewaktu Muktamar sebelum ini mengambil keputusan untuk menolak dia menjadi Presiden dan mengekalkan Hadi Awang pada jawatan tersebut.

      Sebab kalau dipilih dia jadi Presiden pun, takde dia nak memberikan sebarang perubahan kepada pendekatan Politik. Inikan pulak dia nak memberi nafas baru kepada perjuangan Islam.

      Sebaliknya, pemikiran dia kekal JUMUD seperti seorang pemimpin Politik Longkang yang bersepah - sepah dikalangan puak - puak Pakatan Haprak yang terus kekal tunduk kepada DAPigs.

      Semalam, Mursyidul Am 'Kuali' ni menampilkan sifat Assobiyah yang cukup tebal bila cuba nak menyokong tindakan Si Mat Sabu tu membaling mikrofon ke dinding sewaktu semasa berucap.

      Hari ini, dia cuba pulak menyelar tindakan PAS yang melabelkan pemimpin serta Pentaksub parti 'Kuali' pimpinan Si Mat Sabu tu sebagai 'Pengkhianat' dengan dakwaan PAS bukan sebuah agama.
      “Keluar (Pas) sudah jadi pengkhianat, ini jadi masalah. Kita kena jawab sebab dari segi hukum bukan begitu. Kita bebas nak masuk parti mana pun. Perlembagaan Pas membenarkan," jelasnya.
      Itu jawapan yang biasa diberikan oleh orang yang dah buat salah. Nampak sangat pemikiran Mursyidul Am parti "Kuali" ni sama taraf je dengan budak sekolah tadika yang baru pandai mengeja.

      Kalau ikut definasi, orang yang membelakangi sesebuah perjuangan yang disertai selama hari ini, maka orang tu dianggap sebagai 'Pengkhianat'. Definasi dia pulak, Pengkhianat tu macam mana?

      Yang lebih menghairankan kita, kenapa baru sekarang dia nak kata yang PAS tu bukan sebuah agama sedangkan selama hari ini, diorang jugak yang kata PAS itu Islam dan Islam tu PAS?

      Orang bila dah buat salah, mana mungkin dia nak mengaku secara terbuka. Sedangkan Si Ketua Penipu tu KANTOI Meliwat pun dia tak mengaku. Inikan pulak orang yang MENGKHIANATI perjuangan parti sendiri. Sampai mati pun dia takkan mengaku!!!

      Delete
    2. Mursidoool pas yg belagak bomoh jampi serapah tu sama jer mcm mat sabu dua2 kaki kelentong dua2 kepala taik tua kutuk tak sedar diri.

      Delete
  13. Dulu aku mint baca omakkau tpi skrg sorry sudh trg lgi bsulh nmpk sgt memihk pd gulgn trtentu. Yg dsokg omakkau memuji spi kelngt.yg dbnci dhentam spi trdudk..slmt mjujya omkkau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya Husam Musa layak memimpin Amanah dan PH. Mat Sabu hanya boneka DAP

      Delete
    2. Gantikan najib dgn hadi sbg pemimpin umno. Ekonomi akan naik setaraf zimbabwe

      Delete
    3. Hadi nak jd PM? Uruskan Trengganu pon lingkop..ini pulak Msia. Ada menantu Din Ayam lg bengap. Anak beranak bodo..

      Delete
    4. Aku cadangkan LKS jadi pm..baru syok ko dan keturunan melayu ko kena halau...hehehe

      Delete
  14. Omakkau adalah blogger kecewa. Beliau amat kecewa bila team TSKI digulingkan oleh PKR. Sejak itu Omakkau berdendam dengan semua pemimpin yang terajang TSKI keluar. Pas menjadi payung omakkau. Tapi Pas makin hari semakin lemah. Akhirnya omakkau terpaksa berpaut pada dahan BN untuk mencari perlindungan supaya boleh membalas dendamnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. RIYADH, Rabu – Majlis Kerjasama Negara-Negara Teluk (GCC) hari ini, mengklasifikasikan pergerakan Hezbollah yang diasaskan di Lubnan sebagai sebuah pertubuhan pengganas.

      Setiausaha Agung GCC, Abdullatif al-Zayani berkata, enam anggota dari Negara Teluk mengambil langkah itu kerana militan Hezbollah didapati merekrut anak muda bagi menjalankan tindakan keganasan.

      Hezbollah, sebuah pertubuhan politik Syiah yang bersenjata kini sedang bertempur di Syria selain menyokong kerajaan Presiden Bashar al-Assad.

      Pertubuhan itu turut disokong oleh saingan serantau Arab Saudi iaitu Iran.

      Delete
    2. Tuang kpla butoooo paling kerap jumpa boss syiah..syiah la tu

      Delete
  15. KE-MUNAFIK-KAN POLITIK SEMAKIN "BERLELUSA"!!!

    Heh! Kita ingatkkan filem arahan Shamsul Yusof yang berjudul "MUNAFIK" tu je yang menjadi bualan hangat pada ketika ini. Rupanya, amalam Politik MUNAFIK ni pun sama jugak.

    Mungkin sebab itu kot tajuk filem tu dipilih sedemikian. Hakikatnya, memang ramai orang yang muak tengok amalan Politik di Malaysia pada ketika ini. Dah sampai tahap menyampah.

    Sama ada ahli Politik nak terima atau tidak, terpulang la pada diri masing - masing. Tapi realitinya, Politik Malaysia hari ini dipenuhi dengan sifat RETORIK dan IRONIK semata - mata.

    Tak kira la sama ada Politik dipihak Pembangkang mahupun pihak Kerajaan. Tapi yang paling teruk ialah pihak Pakatan Haprak tu kerana mereka diselubungi sifat MUNAFIK yang tebal.

    Sejak dari awal lagi, kewujudan Pakatan Haprak tu dianggap sebagai sebuah gabungan Songsang yang hanya sekadar timbul demi untuk memenuhi kehendak dan kemahuan DAPigs.

    Puak - puak Ultra Chauvanist tu pulak memang cukup licik mempergunakan segala peluang yang ada supaya diorang dapat merampas kuasa dan merealisasikan impian mereka untuk memerintah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehhh...adaka wujud Pakatan Haprak?

      Aku semak dengan ROS, tak ada pulak. Yang ada parti PAS sahaja.

      Parti Pas ni masa dibawah pimpinan aewah Tok Guru Nik Aziz amat cemerlang.

      Tapi sejak Haji Haji yang kawal Pas, parti PAS ni dah jadi PARTI AJARAN SESAT.

      Nak tau apa yang sesat dalam Pas ni, korang belek-beleklah video Barua, Broker, Pengkianat, Buih Pepsi Cola, video pil kuda, video komunis, video pemilihan menteri besar selangor dan banyak lagi video ajaran sesat PAS.

      Delete
  16. Sebagai ahli dan pengundi pas..kami telah membina parti ini bukan pemimpin sahaja..oleh itu apa yg berlaku sekarang dgn keputusan pemimpin atasan yg tidak konsisten..bermain politik tetapi berselindung disebalik agama maka apa yg diperhatikan perjalanan pas mutakhir ini langsung tak dinamik dan tanpa tujuan..hnya untuk memenuhi tembolok puak yg hijack parti sj...harap kita sebg ahli pas singkirkan golongan yg lemah dlm kepimpinan ini..tak perlu kita lihat luar parti tetapi akuilah parti pas sendiri brmasalah..tidak ada pendirian..bg yg terlalu taksub dgn pimpinan atasan..mereka bukan mewakili keseluruhan ahli pas, dgn menggunakan makian, fitnah dan mencarut mereka sebenarnya tali barut puak atasan sekarg bukan ahli pas yg menghayati politik yg beeteraskan islam sepenuhnya...hati2 sahabat2 dan fikirkanlah sedalam2nya utk masa depan parti pas...mereka inilah yg merosakkan pas dimata masyarakat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harapkan Husam Ganti Mat Sabu -Shafie Salleh

      Penyokong Parti Amanah Negara (PAN), Shafie Salleh mengharapkan agar Datuk Husam Musa agar dipecat daripada PAS bagi membolehkan beliau mengambil alih jawatan Presiden PAN yang disandang oleh Mohamad Sabu.
      Menurutnya, trend kepimpinan Mohamad Sabu atau lebih dikenali Mat Sabu mutakhir ini diragui oleh ahli parti sendiri.
      “Semoga Dato Husam Musa dipecat dari PAS, kerana kepada beliaulah kita bergantung harapan supaya beliau memimpin Parti Amanah Negara (AMANAH).
      “Kenyataan yang dikeluarkan oleh Abang Mat Sabu sejak akhir-akhir ini menampakkan bahawa beliau bukanlah Presiden yang bagus untuk AMANAH,”katanya dalam Facebook.
      Menurutnya, penglibatan Husam dalam program ‘Selamatkan Malaysia’ anjuran PAN Johor membuktikan bekas Naib Presiden PAS itu satu-satu calon yang layak memimpin PAN bakal bakal calon Perdana Menteri.
      “Pada saya secara peribadi inilah pemimpin paling layak memimpin AMANAH, seterusnya membawa kita ke Putrajaya. Seterus memerintah Malaysia.
      “Dalam keadaan usia DSAI yang semakin bertambah, Dato Husamlah yang paling layak ganti DSAI untuk jadi PM,”katanya lagi.

      Delete
    2. Bodo punya lembu pas. Bodo mcm hadi. Hussam tu pas. Mat sabu tu Amanah. Kenapa bodo sgt lembu2 pasmacai ni...

      Delete
    3. Lembu pas mmg bodooo
      Baru tau ker?

      Delete
    4. Pembetulan.. Husam tu barua DAP dlm PAS.. Mat Sabu tu PAN bukan Amanah.. Org yg amanah tak kan nak tolak hudud kalau parti sosialis tolak hudud..

      Delete
  17. Yg sebetulnya...dato husam mesti mengambil alih tampuk dari pemimpin pas yg lemah sekarang..dan dato husam boleh memperkemas pas dgn menyertai pakatan harapan agar pembangkang btambah kuat dan boleh menumbangkan bn..itu yg terbaik drpd kita pecat husam kerana lnsung tidak mndapat manfaat bg parti pas...cakap2 agar dato husam dipecat dan mngganti mat sabu adalah utk menutup kesalahan dan pekung pimpinan pas skrg yg lnsung tak berwibawa...hati2 jgn kita bertindak bodoh utk kali ke-2 hnya utk mengekalkan pemimpin2 yg lemah dan mempergunakan agama sj ini...hati2 sahabat2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Husam seorang pemimpin pas yg cerdik. Mmg patut Husam ganti Hadi yg bodoh tu.. jgn biar pas hancur ditangan ulamak yg lemah akhlaknya.

      Delete
    2. Hadi perintah Terengganu pun terlepas. Rakyat Terengganu kurang yakin dgn beliau kerana tiada sifat pemimpin yg konsisten dan kredibel. Akhirnya ramai pengundi atas pagar lebih cenderung kpd bn. Aku risau apa yg berlaku dlm pas sekarang ni adalah onar Hadi utk lepaskan Kelantan kpd bn. Ketika itu sudah terlambat. "Saya letak jawatan kerana gagal pada pru 14 utk mengekalkan pas memerintah negeri Kelantan " kata Hadi

      Delete
    3. husam seorg pemimpin pas yg cerdik..cerdik dlm bidang menipu dan mengelentong sama mcm mat sabu sikepala taik..kihkihkih

      Delete
  18. Kalau husam jd presiden PAS maka jadilah PAS mcm PAN tunduk pada DAP.. aku tak rela beb..

    ReplyDelete
  19. PRU 14 jauh lagi. Apa pendirian anda mengenai isu DS Najib. Undi di sini saja buat masa ni...
    https://www.change.org/petitions#most-recent
    as at 12.30 : 6/3/2106

    Syed Rosli Jamalullail : Petisen menyokong penuh kepimpinan YAB PM Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia - 15 supporters

    Gerakan Rakyat: Gerakan Rakyat: UndurNajib/NajibMustGO - 33 supporters

    Prime Minister Dato' Seri Najib Razak: Quit - 15,801 supporters

    ReplyDelete
  20. Cara kepimpinan dato husam mencontohi tgna...lihat mcmana dap membantu rakyat kelantan, disebabkan tgna sudah tiada maka bantuan disalurkan kpd dato husam..tidak melalui puak2 pas yg tidak boleh dipercayai..ckap2 pas akn pd dap hanyalah mainan golongan yg telah hijack pas utk menutup kelemahan urus tadbir mereka...awas2 rakan2 pd golongan yg melemahkan pas ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan nak temberang.. kalau husam ikut cara TGNA pasti husam takkan tunduk pd DAP..

      Delete
  21. Aku tak minat sangat politik ni.Tapi aku rasa tindakan Tun bersama pembangkang menggulingkan najib adalah suatu tindakan yang silap.Najib tiba-tiba akan dapat lebeh simpati, kerana tindakan ini nampak sangat kegelojohan Tun manakala pembangkang pula kelihatan terlalu opportunist.Apatah lagi cara ini adalah diluar perlembagaan.Biasa la rakyat malaysia akan mudah jatuh kesihan kepada seseorang yang dianggap teraniaya.

    ReplyDelete
  22. yang kata tindakan Mahathir mendesak najib letak jawatan di luar perlembagaan ni mesti jenis kepala biol tak nak kaji sejarah pertukaran Perdana Menteri Malaysia.

    Cuba belek sejarah, mana ada PM Malaysia yang diganti melalui pilihanraya?

    1. Tunku Abdul Rahman - dipaksa letak jawatan kerana isu 13 mei.

    2. Tun Razak - meninggal

    3. Tun Hussein - dipaksa letak jawatan atas alasan kesihatan (?)

    4. Mahathir - letak jawatan atas desakan ahli & reformasi

    5. Pak Lah - letak jawatan atas desakan ahli.

    4 dari 5 PM meletak jawatan atas sebab tekanan dari dalam Umno ini diluar atau didalam perlembagaan?

    TYolong jawab!!!

    ReplyDelete
  23. Membiarkan kemusnahan dari terus berlaku terutama ekonomi negara wajar disekat kerana ia mmbabitkan kehidupan dan masa depan rakyat..deklarasi menentang ini adalah wajar dlm keadaan si pelaku sdg memperkukuhkan utk berusaha menutup kesalahannya.. tp ada pula golongan yg hijack parti cuba membawa parti bersekongkol dgn mereka...

    ReplyDelete
  24. Ni blog pompuan pelacur ke? Sori salah pot

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dak eh, ni blog selfie amoi laga dada sambil baling microfon.

      Delete
    2. Porn german jgn lupa

      Delete
  25. KiKI Ki RAFIZI MINTA pemimpin PAS jaga akhlak penyokong dan ahli mereka. Aku dah sedar lama dah dalam membanding komen Penyokong Adil, Pan, Dap, Sosialis tapi Penyokong Pas lah yg komennya paling rendah akhlak dan moral. Memaki dan sebagainya.
    Tak hairan lah kerana mereka ber Presiden kan yg membarua dan menjebon kan jamaah sendiri,
    Jangan jadikan mulut longkang sebagai Trade Mark parti yg ada nama Islam

    Malu You.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. PAN ni dah lah tak cerdik dan hanya layak jadi barua DAP.. kini nak pertikai TGHH yg x nak ikut cakap rafizi yg rancang Langkah Kejang tanpa bincang dgn TGHH terlebih dahulu..

      Cukuplah hanya PAN barua DAP.. Jgn nak ajar PAS utk jadi barua yg sama..

      Pemimpin pembangkang bukannya ditipu TDM..tapi ditipu oleh anak beliau Mukhriz yg menyatakan pengganti Najib pasti dr BN juga.. TDM bukan taraf mereka..anak beliau dah cukup utk tipu..

      Masa Langkah Kajang, G18 bersama DAP hanya menurut skrip rafizi.. tapi yg peliknya nak ajak TGHH ikut sekali.. itu yg buat mereka x suka pd TGHH.. tapi kami peduli apa.. asalkan tindakan TGHH selepas itu berjaya menyatukan serta memperkuatkan PAS itu sudah memadai.. ini termasuklah menyingkirkan G18 dari PAS..

      Kami tahu G18 tak berani mengikut jejak langkah TGHH kerana lebih bimbang tidak mendapat keredhaan DAP dari keredhaan TGHH..

      Delete
  26. Blog ni dah jadik mcm mykmu. Komen hentam BN kena delete. Hentam sesama pakatan takpe. Dibolehkan. Kahkahkah

    ReplyDelete
  27. Regim Najib kini sedang sibuk mengusulkan bahawa Dr mahathir sebagai pengkhianat bersekongkol dengan Pembangkang. Biarkanlah. Itu tandanya mereka mula resah dan panik.

    Cuma usaha murni mesti diteruskan untuk meyakinkan Presiden PAS yang tersalah sangka Deklarasi ini satu pakatan Politik.

    Saya rasa Presiden PAS pun telah menerima Najib sebagai Cash Is King. Ada cakap cakap yang menyatakan pemilihan Presiden PAS tempoh hari itu ditaja oleh Najib sebanyak RM13juta.

    Dan rawatan sakit jantung Presiden Pas di Turki di taja juga oleh Najib.
    Kalau benar, baguslah. Bantuan kemanusiaan.

    Cumanya Pas jangan tersalah langkah lagi kerana Pas selalu diperkudakan.

    Membaca kenyataan Presiden, Timbalan Presiden dan Nasruddin Tantawi mungkin membawa maksud Pas telah menerima sesuatu ganjaran dari Najib.

    Kalau tiada angin masakan pokok bergoyang.

    Cakap cakap buruk berkenaan Parti Islam SeMalaysia ini sedang berterusan.

    Harap tidak benarlah.

    Wallahualam. Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya bersandarkan fitnah utk berhujah.. sebab tu lah kami tendang G18 dari PAS... straight forward.. Alhamdulillah..

      Delete
    2. Mamat ni xhabis modal langkah kajang.biol ke hapa walaon.takat tu je ke otak nyer bfikir

      Delete
    3. Yang suci hanyalah DAP. Yg hina adalah keturunan melayu berugama Islam. Itulah ideology PAN pimpinan AyatolDAP mike sabu

      Delete
  28. DAP TOLAK HUDUD...pas marah

    UMNO TOLAK HUDUD ...pas seronok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas sama dgn umno.. Pas lagi hina gadai agama nampak mcm alim padahal jual agama tipu org sbb duit..elok sgtla pas dan umno bgabung dan berkubur bsama

      Delete
    2. Mmg kite seronok umno tolak hudud.. dgn itu baru kita ada alasan menentang umno masa pilihanraya..bangang..

      Delete
  29. Terbaek la omakkau...org yg curi duit mdb xdsentuh..org yg kritik mdb dibebalkan..terbaek la omakkau. Teruskan usaha murni anda

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalahnya org yg kutuk one mdb tak ramai penyokong.. lalu nak hijack penyokong PAS x dpt jgk lalu keluar PAS.. skrg dah nyosal ko x dapek sambutan??

      Delete
  30. Terbaek omakkau


    1.2 BILLION DANA ISRAEL MASUK AKAUN PROKSI???

    Heh! Makin hari makin ramai pihak yang mula mempertikaikan mengenai isu Dana Israel yang didakwa diterima oleh puak - puak DAPigs sebelum Pilihan Raya Umum yang lalu diadakan.

    Isu itu kembali hangat diperkatakan sejak PakaTUN Haprak tu menandatangai satu deklarasi yang telah dibuat baru - baru ini. Dalam deklarasi itu, mereka pertikai mengenai Dana 2.6 billion.

    Kononnya mereka kata, isu Dana 2.6 billion itu hanya sekadar wayang untuk menutup penyelewengan berkaitan dengan isu 1MDB. Walhal, isu Dana 2.6 billion itu sudah dijelaskan.

    Namun MALANGnya, sehingga hari ini, puak - puak DAPigs tu masih belum lagi mampu untuk menjelaskan dakwaan berkaitan dengan Dana Israel yang didakwa sebanyak RM 1.2 billion tu.

    Pendedahan mengenai dakwaan berkaitan dengan Dana Israel sebanyak RM 1.2 billion itu mula - mula dibangkitkan oleh bekas Pegawai Khas Lim Guan Eng sebelum Pilihan Raya Umum yang lalu.

    Kemudian isu itu dibangkitkan semula oleh Pengarah Penyelidikan PAS Pusat berhubung isu yang sama dan mempertikaikan kenapa DAPigs hanya menyembunyikan isu berkaitan Dana Israel tu daripada pengetahuan rakyat.

    Walaupun sebelum ini DAPigs kata diorang akan mengambil tindakan terhadap dakwaan tersebut, namun sehingga hari ini puak - puak DAPigs tu masih lagi tidak mengambil tindakan.

    Bahkan puak - puak DAPigs tu sendiri mengakui masih ragu - ragu untuk memfailkan saman terhadap Bekas Pembantu Khas Lim Guan Eng tu dan enggan mengheret dia ke mahkamah.

    Dari pendedahan yang dibuat, bekas Pembantu Khas Si Lim Guan Eng tu kata, Dana Israel itu telah dimasukkan ke dalam akaun proksi DAPigs di Singapura bagi menghalang ianya diketahui oleh orang ramai.

    Katanya, DAPigs hanya akan mengambil duit daripada Dana Israel itu apabila mereka memerlukannya dalam jumlah yang tidak mencurigakan orang lain bagi membiayai perbelanjaan parti.

    Jika dilihat dari satu sudut, sekiranya benar dakwaan yang dibuat, maka ancaman yang dibawa oleh puak - puak DAPigs tu terhadap keselamatan Negara adalah amat jelas dan nyata.

    Sekiranya DAPigs berjaya merampas kuasa, sudah pasti mereka akan membenarkan Israel membina pengkalan mereka di Semenanjung Malaysia sekali gus menjalinkan kerjasama dengan Rejim Zionist tu.

    Hakikatnya, perkara itu tidak mustahil boleh berlaku memandangkan DAPigs mempunyai ramai proksi di Singapura. Lagi pun, perkara yang sama juga pernah dilakukan di Singapura sewaktu awal mereka menubuhkan Negara tersebut selepas berpecah dari Tanah Melayu!!!

    ReplyDelete
  31. tak sampai setahun dah nak tukar presiden PAN ??? kah kah kah nampak sangat tak konsisten PAN ni .. DAP tak bagi bantuan ke ? kah kah kah apa penyokong-penyokong PAN buat ?? jilat bontot LGE ngan bapak dia pun tak dapat apa-apa ? kah kah kah kalau dah takde maruah maka itu lah jadinya... Rasullullah s.a.w bersabda "... akan tiba masa bilamana manusia menjadi lebih hina daripada kambing ... " kah kah kah adakah ini rupanya ?... dah sampai ke zaman tu...? dan apakah ini golongan yang disebut Rasullullah s.a.w ? Kalau lebih hina dari kambing apakah maknanya sama taraf atau lebih rendah dari babi... (oopps ) khinzir...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAN hanya talibarut DAP dan DAP pula anti Islam

      http://www.ismaweb.net/2015/09/kata-pedang-bukti-bukti-dap-anti-islam-semakin-viral/

      Bukti-bukti DAP anti-Islam semakin viral

      APABILA parti rasis dan cauvinis DAP mengancam akan menyaman Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), beberapa bukti DAP menentang Islam sebagai tanda sokongan kepada JAIP menjadi semakin viral. Antara bukti-bukti yang diperkatakan:

      Bukti 1: Dalam Perlembagaan parti DAP, disebutkan dasar perjuangannya adalah demokrasi sekular. Ini bercanggah dengan Perkara 3 Perlembagaan negara, Islam adalah agama Persekutuan dan makna Islam sendiri yang mencakupi keseluruhan cara hidup.

      Bukti 2: Prinsip sosialis sekular yang mengundang kebebasan individu tanpa kawalan agama. Ini bercanggah dengan Perkara 3, yang memberikan hak beragama dan kebebasan beragama atas hak individu serta menghormati Yang DiPertuan Agong sebagai ketua agama.

      BACA: Khutbah Aidiladha: Kita tak akan mohon maaf daripada DAP, kata Mufti Pahang

      Bukti 3: Siri penentangan terbuka terhadap hak demokrasi majoriti rakyat Kelantan untuk melaksanakan Kanun Jenayah Syariah (Undang-undang Hudud), sekaligus menentang keputusan Sultan Kelantan dalam titah Baginda dalam sidang DUN Kelantan Mac 2015. Bab ini ramai saksi hidup yang sanggup tampil ke mahkamah jika berlaku saman, termasuk dalam taklimat tertutup, ramai pemimpin DAP bersuara terus terang tidak bersetuju dengan kanun itu.

      Bukti 4: DAP bersikap tidak menghormati malah bertindak songsang dengan prinsip Perlembagaan negara tatkala cubaan private member bill untuk meminda Akta 355 bagi meminda kadar hukuman jenayah Islam agar selari dengan hukum Islam sebenar. DAP tegar menganggapnya bercanggah dengan Perlembagaan sedangkan Parlimen adalah satu proses perundangan berlandaskan Perlembagaan.

      Bukti 5: Apabila Perdana Menteri ke-4 Tun Dr Mahathir Mohamed mengisytiharkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam pada 29 September 2001. DAP berkeras bahawa Malaysia bukan sebuah negara Islam dengan memperkenalkan kempen menentang “Deklarasi 929” sekalipun Tun Dr Mahathir menerangkan tiada perubahan pada perlembagaan Malaysia. Malah, DAP menentang sebarang perlumbaan antara UMNO dan PAS untuk menjadi parti yang lebih Islamik pada sidang media 22 September 2002.

      Bukti 6: DAP menolak pengenalan subjek TITAS (Islamic and Asian Civilisation Studies) di Institut Pengajian Tinggi Swasta.

      Bukti 7: DAP menganggap amalan agama Islam seharusnya terhad untuk amalan peribadi sahaja sedangkan hakikat amalan Islam menjangkau bukan sahaja amalan peribadi tetapi mencakupi keseluruhan aspek kehidupan.

      Bukti 8: DAP pada 22 Ogos 2012 mengatakan Hudud dan Negara Islam bukanlah polisi dalam Pakatan Rakyat lantas menolak sebarang usaha yang berkaitan dengan agenda Islam walaupun terhadap rakan pakatan mereka sendiri.

      Bukti 9: DAP tegas mempertahankan pendirian mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara sekular dan berusaha supaya syariat Islam seperti perundangan hudud tidak dilaksanakan di negara ini.

      Bukti 10: Pimpinan DAP yang “islamophobic” seringkali menyindir dan campurtangan dalam isu-isu seperti kod etika berpakaian yang dituduh sebagai usaha islamisasi, isu sambutan Halloween dan Valentine bagi umat Islam, mengadakan pesta Oktoberfest dan konsert secara terbuka, isi khutbah Jumaat dan pelbagai lagi perkara sama ada di dalam status FB atau twitter yang mengundang kemarahan umat Islam.

      Terpulanglah kepada para pembaca untuk menilai bukti-bukti tersebut. Hakikatnya, Islam adalah suatu sistem cara hidup yang mencakupi amalan rohani peribadi sehingga kepada sistem keadilan, sosial, ekonomi dan politik.

      DAP tidak boleh mengehadkan Islam hanya kepada amalan peribadi dan paling tinggi ekonomi sedangkan menolak juzuk-juzuk Islam yang lebih menyeluruh yang menyentuh isu kenegaraan, perundangan, politik dan pelbagai aspek dalam kehidupan.

      Delete
    2. Timakasih anon 10:49.. terbaek.. cumanya PAN x kan boleh terima lantaran akan melukakan hati mentor mereka...DAP..

      INGAT PAN INGAT DAP..

      Delete
  32. Politik dah membosankan. Mari kita baca cerita Tamar Jalis

    3. Tidur Di Rumah Bunian


    Sebulan kemudian, datuk pergi ke tempat tersebut. Ia berhasrat untuk menemui perempuan cantik. Tepat, pukul tiga petang datuk pun masuk ke dalam hutan. Lebik kurang setengah jam berada di dalam hutan. Datuk diberkas oleh anggota tentera kerana masuk ke dalam kawasan hitam. Datuk lalau dibawa ke balai polis. Seminggu datuk tidur dalam lokap sementara menanti hari perbicaraan. Bila dihadapkan ke mahkamah datuk didapati bersalah dan dihukum penjara selama seminggu, datuk bersyukur pada tuhan, kerana pihak mahkamah mengambil kira hukuman itu berjalan dari tarikh ia mula ditahan. Pada perbicaraan itu datuk pun dibebaskan.

    Datuk mengambil keputusan yang tepat. Ia melupakan tentang perempuan cantik itu. Tapi, perangainya yang suka memburu itu tidak dapat dikikisnya dari hati. Kalau sehari ia tidak pergi memburu, ia terasa hidupnya terlalu sepi. Semua yang dilakukannya serba tidak kena. Akhirnya, datuk teringat tentang hutan kecil di pinggir bukit kota. Menurut orang-orang yang berladang di pinggir bukit itu, ayam hutan cukup banyak terdapat di situ. Pelanduk dan landak juga selalu ditemui oleh mereka. Kerana bukit kota tidak termasuk dalam kawasan hitam, datuk pun mengambil keputusan untuk berburu ke tempat tersebut.

    Datuk berusaha mengumpulkan beberapa orang kawannya. Diajak berunding untuk berburu ayam hutan. Semua kawan-kawannya menolak dengan alasan takut tersua dengan komunis atau terjumpa dengan anggota tendera.

    "Jangan bodoh, kawasan itu, kawasan putih," kata datuk pada kawan-kawannya dengan nada suara yang keras sambil meraba-raba misai tebalnya.

    "Kami tak mahu pergi," jawab kawan-kawan datuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sambungan


      Kemudian mereka meninggalkan datuk sendirian di anjung rumah. Cerita orang-orang yang berladang di pinggir Bikit Kota terserempak dengan komunis, bukanlah perkar baru. Sudah jadi buah mulut orang ramai. Sudah sampai ke pengetahuan ketua Kampung Kota dan penghulu. Sudah pun dilaporkan kepada pihak polis. Orang-orang keomunis itu memang suka melintas jalan ikut Bukit Kota dari Segari menuju ke Ulu Perak, akhirnya masuk ke dalam kawasan Thailand. Orang-orang yang berladang ki kaki bukit merasa beruntung dan bertuah kerana orang-orang komunis itu tidak menggangu mereka.

      Walaupun kawan-kawannya tidak mahu pergi, datuk tetap meneruskan rancangannya. Ia berazam mahu menembak ayam hutan sebanyak yang boleh disamping itu ia berharap juga akan dapat menembak seekor dua napuh atau landak. Tidak ada persiapan tertentu yang diatur oleh datuk untuk pergi memburu kecuali sehari sebelum masuk hutan, ia membakar kemenyan di hujung bendul sambil membasuh mukanya dengan air kelapa muda tiga kali.

      Pagi itu, datuk bertolak dari rumah sesudah makan nasi dan minum kopi. Ia menaiki basikal sejauh dua batu untuk sampai ke ka Bukit Kota. Memang, sudah dirancangnya untuk memburu ayam hutan pada sebelah pagi. Ia berpendapat pergi memburu pada sebelah pagi banyak untungnya, boleh meredah hutan hingga matahari jatuh.

      Waktu datuk sampai di kakai Bukit Kota matahari sudah pun meninggi. Air embun di hujung daun nampak bersinar-sinar di panah matahari. Datuk tidak terus masuk ke dalam hutan. Ia singgah dulu di sebuah pondok kepunyaan kawannya. Ia bertanya pada kawannya, arah mana terapat bunyi kokok ayam hutan.Kawannya tiu pun menunjukkan arahnya.

      "Batalkan saja rancangan kau tu," ujar kawannya dengan tenang sambil merenung ke arah pokok-pokok hutan. Datuk tersenyum sambil melurut muncung senapangnya dua tiga kali dengan tapak tangan.

      "Kenapa ?" Datuk menimang senapangnya. Kawannya terdiam tapi merenung pada tali pinggang datuk yang digayuti peluru.

      "Merbahaya."

      ""Kau takut aku ditangkap komunis," "Kalau tidak kenapa kau tahan aku."

      Datuk meletakkan buntut senapang ke bumi. Ia merenung pada puncak Bukit Kota. Datuk terdengar bunyi kokok ayam hutan atau ayam denak. Mata datuk bercahaya, kokok ayam itu bertalu-talu dan bersahutan -sahutan pula. Datuk sudah tidak boleh bersabar lagi. Ia segera meletakkan senapang atas bahu dan bersedia untuk melangkah masuk ke dalam hutan. "Jangan terburu-buru nanti buruk padahnya," kawan datuk yang bertahi lalat di pipi mengingatkan datuk.

      "Kau usah banyak cakap, kalau mahu daging ayam hutan, cakap terang-terang, aku boleh beri. Berapa ekor kau mahu." Balas datuk dan ia pun mengatur langkah menuju lorong ke dalam hutan. Kawannya segera mengejarnya. Tiba-tiba sahaja hati datuk jadi panas dengan perbuatan kawannya itu. "Usah pergi," tahan kawannya. "Ini urusan aku, kau tunggu di pondok habuan kau ada."

      "Aku tak mahu apa yang kau dapat, tapi kau mesti ingat tempat ini bukan tempat sebarangan, banyak orang yang sesat di dalamnya."

      "Dia orang itu siapa, dan aku siapa, kalau tak cukup syarat di dada aku tak jadi pemburu tau." Datuk mula membangga diri. Dan datuk terus masuk ke dalam hutan. Kawannya geleng kepala. Makin jauh datuk meredah hutan, makin kerap didengannya suara kokok ayam jantan. Datuk pun sampai ke satu kawasan agak lapang. Fatuk berhenti di situ, tiba-tiba ia terpandang sekumpulan ayam hutan keluar dari celah-celah pokok menuju ke kawasan tanah lapang, mencakar-cakar tanah di situ, kemudian masuk ke dalam semak kembali. Memang tidak salah lagi inilah tempatnya kata datuk dalam hati.

      Delete
    2. Sambungan

      Ia merangkak perlahan-lahan menuju ke balik batang besar. Ia duduk di situ, matahari beransur terik, tapi sinar matahari itu tidak dapat menjamah batang tubuh datuk kerana ia diteduhi oleh rimbunan pokok hutan. Datuk memasukkan peluru penabur ke dalam laras senapang. Datuk terdengar kokok ayam hutan di atas kepalanya. Datuk donggakkan kepala. Ia nampak seekor ayam jantan dengan bulu yang berkilat bertenggik atas dahan. Ayam itu mengepak-ngepakkan sayapnya. Ekornya yang panjang berkilat bergerak-gerak dimain angin. Datuk melompat, seekor lipan bara sepanjang satu jengkal keluar dari celah daun-daun kering merayap atas kasut. Kerana kuat sangat datuk melompat lipan itu terpelanting ats tanah. Datuk segera memijaknya hingga lipan itu mati. Ayam jantan atas kepala terbang dan hilang. Datuk kecewa. Wa terus memaki lipan yang sudah hancur itu. Datuk membuat rancangan lain. Ia mahu beruhab tempat kerana datuk yakin ayam-ayam itu tidak akan datang ke situ lagi.

      Baru lima langkah datuk melangkah ia terdengar kokok ayam. Datuk berpatah balik ke tempat asal. Daduk di situ sambil menghisap rokok daun nipah. Sepuluh minit masa berlalu, ayam hutan tidak juga datang ke tanah lapang. Waktu datuk mencampakkan puntung rokoknya ke pangkal pohon meranti patah cabang, datuk terdengar kokok ayam lagi. Datuk tersenyum. Ia yakin ayam-ayam itu akan datang juga ke situ. Memang benar dugaan datuk. Ranting pokok sebelah kanannya bergerak-gerak. Seekor ayam hinggap di situ, kemudian turun ke tanah lapang. Ayam itu memanggil kawan-kawannya yang lain. Dua tiga ekor ayam betina keluar dari celah-celah pokok lalu menghampiri ayam jantan.

      Satu peluang yang baik bagi datuk. Ia melepaskan tembakan. Ayam jantan menggelupur atas tanah. Datuk segera menerkam lalu menyembelihnya. Masa datuk mengikat kaki ayam untuk digantung ke pinggannga, seekor ayam betina meluru padanya berpusing di depan datuk dua tiga kali. Datuk segera menangkapnya. Mata golok yang tajam pun memutuskan urat di tengkok ayam. Bila datuk memeriksa badan ayam itu ternyata pangkal paha ayam itu sudah ditembusi peluru. Dua ekor ayam hutan tergantung di pinggang datuk. Cukup senang hatinya. Dan datuk bercadnag salah seekor daripada ayam itu akan diberikan pada kawannya yang berladang di kaki bukit. Panas kian terik dan datuk mengambil keputusan untuk pulang sahaja. Pada sebelah petangnya ia akan datang lagi berburu kesitu.

      Datuk mendongak ke langit. Matahari sudah agak condong ke barat. Datuk senyum, ia dapat menduga pukul berapa sekarang. "Masih awal lagi, kalau tak silap baru pukul tiga," kata datuk dalam hati. Dengan cara mendadak sahaja ia membatalkan rancangannya untuk pulang. Ia mahu memburu lagi, sebelum matahari jatuh di kaki langit, ia bercadang untuk menembak paling kurang lima ekor ayam lagi. Alang-alang berburu biar puas. Esok lusa belum tentu boleh datang lagi ke sini. Siapa tahu entah esok , entah tulat kawasan ini akan dijadikan `Black Area'. Sebelum semuanya berlaku biar aku gunakan peluang ini. Itulah yang difikirkan oleh datuk. Ia menyumbatkan peluru ke dalam laras senapang. Pusing kiri pusing kanan, Akhirnya datuk berjalan ke arah utara mengikuti lorong ayam hutan dengan harapan di hujung lorong itu ia akan bertemu dengan barang yang dicarinya. Baru lima ela berjalan datuk sudah terdengar kokok ayam jantan.

      Delete
    3. Sambungan

      "Kali ini kawan-kawan yang tidak mahu ikut aku memburu tentu rugi," kata datuk dalam hati sambil mematah dahan pokok hutan. Datuk kian jauh masuk ke dalam hutan. Datuk terdengar bunyi suara orang bercakap. Ia segera menyembunyikan diri di celah rimbun pokok hutan. Suara orang bercakap itu makin lama makin dekat berselang seli dengan bunyi kokok ayam dan suar itek. Sesekali datuk terdengar bunyi orang mengukur kelapa. Puas datuk melihat kiri kanan, ia tidak nampak pun bayang manusia. Datuk mengira itu cuma perasaannya sahaja. Ia segera keluar dari tempat persembunyiaan dan meneruskan perjalanannya. Datuk terasa kepalanya pening dan ia tercium bau wangi di kelilingnya. Ia menduga penunggu Bukit Kota mahu menguji dirinya. Cepat-cepat datuk memebaca sesuatu, tapi bau wangi itu makin kuat datangnya, kepalanya terasa berdenyut-denyut.

      "Ganjil," kata datuk sambil mengaru tanah. Dengan hujung goloknya datuk membuat garisan tiga segi di muka bumi. Tapi hujung garisan itu dipacaknya dengan ranting kayu. Mulut datuk terus membaca sesuatu dengan tenang. Kemudain ia mengembus pancang yang dicacaknya itu dengan mulut. Ketiga-tiga pancang itu rebah ke bumi. Tahulah datuk, bahawa ia tidak berhadapan dengan penunggu Bukit Kota, tapi ia berhadapan dengan makhluk lain yang serba aneh. Datuk meneruskan perjalannya. Bau wangi tetap menyumbat lubang hidungnya. Daun-daun hutan yang tua berguguran ke bumi. Angin bukit yang bertiup menyegarkan badannya. Rasa pening di kepalanya hilang. Datuk berhadapan dengan pokok-pokok bunga yang beraneka rupa. Datuk tidak peduli pada semuanya itu. Ia menyimpang ke kiri, masuk ke arah hutan kelubi. Di situ juga datuk bersua dengan pokok-pokok bunga.

      Di hujung pokok-pokok bunga itu terdapat jalan tanah merah. Datuk terus ikut jalan itu , kerana kokok ayam hutan datangnya dari situ. Datuk berhenti berjalan, bila ia terpandang seorang perempuan tua berdiri di hujung jalan. Bila melihat datuk berhenti, perempuan itu segera menghampirinya.

      "Kau sesat," kata perempuan itu.

      "Tidak."

      "Habis macam mana kau ke mari."

      "Saya memburu ayam."

      "Patutlah ayam aku banyak yang hilang."

      "Saya.."

      "Sudah mari singgah di rumah aku dulu."

      Datuk terus mengikuti perempuan tua itu ke rumahnya. Kerana perempuan itu mendakwa, bahawa ayam yang tergantung di pinggang datuk itu, adalah ayam kepunyaanya, tanpa soal jawab datuk terus menyerahkan padanya. Ayam itu dijadikan gulai yang kemudiannya dijadikan hidangan makan malam buat datuk. Selain dari perempuan tua itu datuk dapat berkenalan dengan seorang perempuan muda yang tinggal serumah dengan perempuan tersebut.

      Datuk diberitahu oleh perempuan tua, bahawa perempuan muda itu adalah anaknya, datuk cuma angguk kepala sahaja, kemudian datuk minta perempuan itu menghantarkannya ke kaki Buki Kota. Permintaan datuk itu tidak dapat dipenuhi oleh perempuan tua tersebut. Ia minta datuk bermalam di rumahnya.

      "Baiklah, tapi pagi esok saya mesti balik," kata datuk.

      "Boleh, kami tidak pernah mungkir janji."

      "Hantarkan saya sampai ke kaki bukit."

      "Tentulah boleh, tapi kau mesti berjanji kepada kami."

      "Janji apa ? "

      "Jangan menembak binatang ternakan kami."

      Datuk terdiam. Apa haknya perempuan tua ini menahan kesukaannya. Datuk menatap wajah orang tua itu lama-lama. Orang tua itu tersenyum.

      "Kau susah dengan syarat itu ?"

      "Tak susah, tapi.."

      "Memburulah di tempat lain tapi jangan di sini."

      "Baiklah."

      "Kalau kau mungkir janji buruk padahnya." Orang tua itu mengigatkan datuk dengan nada yang keras. Bulu tengkuk datuk meremang.

      Delete
    4. Sambungan

      Malam itu datuk tidak tidur. Orang tua itu mengajak datuk berborak hingga menjelang subuh. Cara diam-diam datuk jatuh hati pada perempuan muda yang nampak bersopan santun. Cantik orangnya dengan sepasang mata yang besinar. Berkulit putih dan rambut terhurai di atas bahu. Subuh itu datuk terpaksa sembahyang subuh di surau bersama dengan penduduk di kampung tersebut. Orang di situ menerima datuk dengan mesra.

      Seperti yang dijanjikan. Orang tua itu bersama anaknya menghantar datuk sehingga ke kaki bukit Kota. Sebagai tanda kenangan anak orang tua itu menghadiahkan kepada datuk sebilah keris pendek.

      "Ingat, jadilah manusia yang teguh pada janji, tidak menipu dan menyeksa sesama mahkluk, " kata orang tua, bila bertemu dengan jalan ia mula masuk ke hutan dulu.

      "Kalau mahu ayam minta pada kami, jangan menembaknya atau mencurinya," sambung perempuan tua itu. Datuk mengangguk kepala sambil menoleh ke kanan. Bila datuk menoleh ke kiri semula, perempuan dan anaknya hilang. Datuk pulang tanpa ayam hutan tapi membawa keris pendek yang terpaksa di usap dengan kemeyan setiap malam Jumaat. Itu pesan perempuan tua yang mesti dipatuhinya, tapi setiap kali keris itu diusap, anak pada perempuan tua itu akan menjelma. Satu perkara yang tidak disenangi oleh datuk.

      Lantas datuk mengambil keputusan untuk memulangkan keris itu. Ia pun pergi ke bukit Kota, satu hari satu malam dia berada di situ. Dia tidak juga bertemu rumah perempuan tua itu. Tempat yang ditandanya dulu, ternyata hutan besar yang menakutkan dan penuh dengan pokok-pokok besar dan akar kayu berjuntaian. Dari kawan datuk yang membuat pondok di kaki bukit Kota, datuk mendapat tahu, bahawa kampung yang dimasukinya dulu ialah kampung orang bunian. Dan datuk terjumlah pada orang yang beruntung, kerana orang bunian itu berkenan padanya kerana itu dia dilayan, kalau orang bunian tidak berkenan, sudah pasti datuk sesat di dalam hutan berbulan-bulan.

      Walaupun begitu, datuk masih dapat menjalinkan silaturahimnya dengan orang bunian dengan baik. Malah ia telah dikira sebagai salah seorang anggota orang bunian. Datuk mendapat tahu semuanya ini menerusi anak perempuan orang tua melalui keris pendek yang di usapnya pada tiap-tiap malam Jumaat.

      "Ingat, buat sesama manusia, jangan tamak dalam hidup, bersihkan diri dari perasaan hasad dan dengki," kata perempuan tua itu pada datuk pada suatu malam.

      "Saya tahu," jawab datuk. Kemudian perempuan itu menghilangkan diri di tengah-tengah bau kemeyan yang semerbak. Dua minggu kemudian, datuk menghilangkan diri selama seminggu. Seluruh anak buahnya jadi gempar. Masuk minggu yang kedua, datuk pulang dan memberitahu nenek, bahawa dia telah berkahwin dengan orang bunian. Nenek terdiam. Tidak memberikan sebarang komen.

      Delete
    5. Ha ha lawak lah ko ni..

      Delete
  33. http://chegubard.blogspot.my/2016/03/kenapa-harus-bergantung-harap-dengan.html

    Kenapa harus bergantung harap dengan Mahathir ?

    Perkembangan mutakhir politik tanah air semakin bercelaru dan tidak memberangsangkan. Sebagai gerakan anak muda yang peka terhadap polemik politik domestik, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) telah mencetuskan kembali idea perubahan sistem di kala ramai watak-watak politik tempatan lebih gemar untuk bercakap soal menggantikan individu.
    Najib dan kabinet Malaysia hari ini sememangnya berdepan krisis keyakinan dan integriti.

    Akan tetapi, menukar seorang perdana menteri dengan seorang lagi politikus daripada Umno/BN tidak akan menghasilkan impak positif kepada negara.
    Insiden menggulingkan Abdullah Badawi, diganti dengan Najib Razak telah membuktikan perkara ini.
    Jangan kita lupa skrip dialog dan ayat yang sama juga digunakan oleh Mahathir Mohamad ketika keluar Umno, memperkudakan sentimen rakyat bagi menukar Abdullah yang gagal menjadi bonekanya.
    Setelah berjaya, Mahathir kembali kepada Umno memeras rakyat.
    Kelakuan segelintir oportunis pembangkang yang tiba-tiba bergantung harap kepada Mahathir dan Muhyiddin lebih merisaukan.


    Oportunis pembangkang

    Mahathir telah menyatakan bahawa beliau hanya meninggalkan Umno selagi Najib memimpin parti itu, manakala Muhyiddin lebih penakut apabila memilih untuk terus kekal dalam parti itu.


    Lantas bagaimana kedua-dua politikus ini akan membantu pembangkang untuk melakukan pembaharuan sistem?

    Kelakuan oportunis pembangkang ini hanya menyerlahkan sikap tamak kuasa dalam diri masing-masing. Slogan 'Selamatkan Malaysia' hanyalah alat untuk mengolah pandangan rakyat semata-mata.

    ReplyDelete
  34. Siapakah Datuk RIZAL MANSOR ini...........??????
    Bukankah dia PEMBANTU KHAS ROSMAH MANSOR.....?????
    Mengapa PEMBANTU KHAS ROSMAH MANSOR
    yang patut cuma jaga hal-hal Rosmah Mansor,
    disebut sebagai PEMBANTU KHAS PERDANA MENTERI..???
    Siapa sebenarnya Perdana Menteri....????
    Rosmah Mansor atau Najib Razak........????

    OmakKAU menyebut si Rizal Mansor ini sebagai,
    "Pegawai Khas PERDANA MENTERI"
    ADAKAH SEKARANG ROSMAH SUDAH JADI
    PERDANA MENTERI dan NAJIB cuma PROXSInya.....??????

    ReplyDelete
  35. Sajak melayu mudah lupa bole tuka pada sajak mamak sudah lupa....

    ReplyDelete
  36. Bapak Zahid Hamidi akan menjadi perdana menteri tak lama lagi.

    Hidup Bapak Zahid Hamidi!

    Orang Indonesia di Malingsia akan gilang-gemilang tak lama lagi.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...