Thursday, 27 June 2013

DAKWAT KEKAL!!!..BELANJA RM7.1 JUTA UNTUK BELI DAKWAT PEWARNA MAKANAN!!!!!! RAKYAT TERUS DITIPU TANPA ADA RASA MALU!!!!


Jawapan Shahidan Kassim Menteri DiJabatan Perdana Menteri, di Parlimen semalam mengenai dakwat kekal yang sebenarnya hanya menggunakan pewarna makanan benar-benar memeranjatkan semua pihak. Ia seperti pukulan maut untuk SPR. Setelah SPR bertegang urat mempertahankan isu dakwat kekal yang banyak dipertikaikan sebelum ini, tetapi dengan jawapan Shahidan ini, kita rakyat Malaysia seperti diperbodohkan mengenai dakwat kekal itu.

Malah ramai yang mengeluh, ini rupanya bentuk Malaysia tanahairku setelah 56 tahun merdeka.

Penggunaan dakwat kekal yang didapati tidak kekal dalam pilihanraya lalu menjadi isu besar kepada rakyat. Setelah rakyat yang mengundi mendapati ia tidak kekal sebagaimana yang digembar-gemburkan oleh SPR, ramai yang bising mengenainya. Ramai yang membuat laporan polis mengenainya demi untuk mempertahankan proses demokrasi, termasuk seorang anggota tentera yang kemudian dikenakan tindakan di peringkat jabatan atas perbuatan yang sebenarnya berniat murni itu.

SPR pula begitu pantas mempertahankan kekekalan dakwat itu setiap kali ia dibangkitkan. Kononnya ia sudah diuji dan ketidakkekalannya adalah kerana ia tidak digoncang sebelum diguna. Kononnya kalau digoncang betul-betul, ia akan tahan lama. Petugas yang mencalit dakwat diletakkan kesalahan kenapa dakwat itu mudah luntur.

Kemudian apabila ia terus dipertikaikan, SPR memberi jawapan lain pula. Kononnya bahan kimia yang digunakan iaitu nitrat perak dalam dakwat itu terpaksa dikurangkan atas nasihat Kementerian Kesihatan. Seorang timbalan menteri yang juga Ketua Penerangan UMNO, Ahmad Maslan, turut bercakap dengan hujah yang sama.

Namun kemudian SPR dimalukan pula apabila Menteri Kesihatan berkata pihaknya tidak pernah mengeluarkan laporan mengenai pengurangan nitrat perak dalam dakwat itu.

Apabila is terus dipertikaikan, SPR lalu menubuhkan sebuah jawatankuasa untuk menyiasat mengenai perkara itu untuk mengetahui apa sebenarnya yang berlaku. Agak menghairankan, mereka yang menyediakan dakwat kekal itu, mereka juga yang mengujinya, mereka juga yang mempertahankannya tetapi akhirnya kerana tekanan rakyat, menubuhkan jawatankuasa pula.

Namun untuk mengaku kesilapan, jauh sekali. Rakyat pula terus keliru.

Sementara rakyat di bawah terus bercakap mengenai dakwat kekal yang tidak kekal ini dan mempertikaikan kewibawaan SPR, isu ini sering saja tenggelam timbul. Tetapi rakyat hairan dengan jawapan dolak-dalik dan tidak konsisten SPR mengenai isu ini. SPR seolah-olah memberi jawapan ikut sedap mulut saja dan bukan berdasarkan fakta sebenar.

Dalam ertikata lain, jawapan SPR seperti hujah politik seorang Ketua UMNO Cawangan saja layaknya.

Dengan jawapan Shahidan di Parlimen bahawa tiada bahan kimia digunakan dalam dalwat kekal itu, sebaliknya hanya pewarna makanan saja, Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR sepatutnya menghantukkan kepala masing-masing ke dinding jika mereka faham erti wibawa dan integeriti. Ini benar-benar memeranjatkan dan jelas bahawa pelbagai jawapan yang diberi selama ini bohong belaka. Ahmad Maslan pun turut menjadi pemimpin yang berbohong kepada rakyat.

Sudahlah hanya pewarna makanan yang digunakan, kos pembelian dakwat kekal yang menececah RM7.1 juta turut menjadi isu. Kalau hanya dakwat yang menggunakan pewarna makanan, bagaimana boleh harganya mencecah semahal itu?

SPR kini tidak boleh berdolak-dalik lagi. Jawapan Shahidan di Parlimen lebih dipercayai berbanding pelbagai hujah SPR di sidang media. Kewibawaan SPR sebagai pengendali pilihanraya yang bebas dan adil sudah berakhir. Rakyat berhak mempertikaikan pelbagai isu mengenai pengendalian pilihanraya oleh SPR memandangkan untuk menguruskan hal yang begitu mudah seperti dakwat kekal pun, mereka tidak mampu melakukannya dengan baik.

Rakyat juga hairan kenapa dakwat kekal di negara kita menjadi begitu kalut sedangkan penggunaannya di India dan Bangladesh tidak pernah timbul masalah dan sudah digunakan sejak puluhan tahun lamanya. Jika susah sangat, import saja dakwat yang sama yang digunakan di kedua-dua negara itu!

Dalam hal ini, memang tiada alasan lagi untuk Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR mempertahankan diri mereka. Sudah sampai masanya mereka secara sukarela mengundurkan diri dan meletakkan jawatan. Tidak perlulah berdolak-dalik lagi mengatakan perlantikan mereka atas perkenan Yang Dipertuan Agong dan memaksa berundur kononnya mempertikaikan peranan dan perlantikan baginda itu.

Terus mempertahankan benang basah hanya mengeruhkan lagi keadaan. Letak jawatan dan biar orang lain yang lebih berwibawa memimpin SPR. Memandangkan pilihanraya kecil Kuala Besut akan diadakan tidak lama lagi, seeloknya mereka mengundurkan diri sebelum pilihanraya itu berlangsung.

Ternampak sekarang, dengan pelbagai kemelut ini, merekalah yang sebenarnya sedang mencemar nama baik Yang Dipertuan Agong, sistem demokrasi dan Raja Berperlembagaan di negara ini dengan jawapan dan hujah yang entah apa-apa dan ikut sedap mulut saja mengenai dakwat kekal yang dipertaikaikan oleh seluruh rakyat Malaysia.

45 comments:

  1. Hehe..besa la malaysia ni kan harta mak bapak depa punya...kasi up la harga.. yg murah jd mahal..semua brg jd duit...yg muskin tatap malayu..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat terutama ahli umno bodo sebab tu asyik kena tipu. Umno penipu negara.

      Delete
  2. Puak2 bangsat mana yang sampai buat himpunan haram mahu gunakan dakwat kekal
    Inilah morif sebenarnya yg mereka mahu
    Menyalahkan spr.bila kalah nnt.dh nmpak daei awal lagi dh....
    Di tempat lain x jadi isu sbb mereka tak akan cari dalih
    Di sini mereka sengaja mencari dalih
    Maka x payah cari alasan lagi ketua umum ko misti letak jawatan
    Jangan menegakkan benang basah lagi ini boleh mengeruhkan keadaan.dh angkat sumpah.tak mahu sumpah jadi sesumpah
    Macam sampah.
    Biar orang lain jadi ketua misalnya azmin kerr
    Yg lebih berkaliber sudah sampai masanya dia ketak jawatan yang melantik diri sendiri
    Dengan berbagai kemelut
    Pengundi hantu
    Pengundi bangla
    Black out yang direka sendiri
    Pengundi 2 kali
    Angkat sumpah
    Jangan cakap ikut sedap mulut jer buat fitnah
    Macai2 tegar tidur baring atas jalan kerua sdap mkn dalam cafe.macai2 mkn jalan
    Letak jawatan lah kesian penyokong yg di perbodohkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian aku tengok dan baca komen ko nih..Tambah malu UMNO..

      Delete
    2. Aku rasa puak pakattan yang seharusnya malu
      Dengan pembohongan demi penipuan oleh kertua2 ko
      Malulah pada allah atas perbuatan ketua ko yg kaki penipu tu

      Delete
    3. Betullah Anon 0901:

      Saya pun kesian juga baca komen yang tak ada tatabahasa dan tanda noktah atau koma. Langsung tak faham. Pening kepala ada, menyampah pun ada.

      Itulah hakikat rakyat yang telah ditipu oleh UMNO selama ni. Ke sekolah malas, yang dia tahu hari2 menyalak macam anjing liar kononnya ditipu oleh Cina, India dan Yahudi.

      Mahathir cakap macam tu jugak, tapi anak cucu dia kaya raya, dapat kontrak segala. Mahathir pun macam2 pencen dan elaun dapat. Yang menyalak ni pulak, dapat apa? Dapatlah kot duit BRIM yang boleh buat belanja rokok sebulan.

      Bahasa menunjukkan bangsa. Orang yang menggunakan bahasa begini tak layak dipanggil Melayu. Mungkin keturunan pendatang agaknya ye?

      Kesian betul---nak eja "ketua" dan "pakatan" dengan betul pun tak berupaya. Itupun nak mengaku bangsa Melayu jugak. Ishhh---

      Delete
    4. Kesian bila baca komen dr anon 08:44. Ketinggalan sungguh. Cr komen kita dah tau tahap pemikiran dia mcm mana. Org mcm ni sampai bila2 la diperbodohkan dan digunakan bg meraih sokongan..

      Delete
    5. Aku rasa puak ko lah yang jadi barua guling2 atas jalan jadi bodoh
      Yb2 ko semua dh angkat sumpah lpas tu cukup bulan ambil elaun malaun.
      Korang jadi pecacai bangang

      Delete
    6. Ni bangla mana la join blog ni.komen cam x sekolah.angkat sumpah x nak bg raja murka bangang ke apa.

      Delete
    7. komen bodos mcm ni xperlu dilayan. bodos bertingkat2.

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. Masyaallah.....byk duit negara ni menyekolahkan kau....tapi tak pandai langsung nsk berhujah..kau ni jgn malukan aku org umno ler....lain kali guno otok mu tuh...jgn guno palo lutut

      Delete
  3. Elok guna inai atau ink Pelican , lagi murah jimat dan lebih kekal.
    Orang EC tak patut letak jawatan, tidak adil bagi mereka.

    Tapi wajar didakwa.



    ReplyDelete
  4. Apa pun,pengunaan dakwat ni dah ketinggalan zaman dah.Hanya negara mundur yg tiada penyelengaraan sempurna rekod pungundi jer yg guna.Puak PR yg mencadangkankan mmg bodoh.SPR melaksanakan sebab itu tuntutan mereka.Dakwat yg digunakan pun sama mcm yg diguna kat tempat mundur yg lain dan telah di teliti sendiri oleh puak PR yg nak dakwat tu. jika mahu 100% dakwat tu kekal,boleh tak bawak solat? Selain dari buat tatoo,ada tak dakwat yg 100% kekal kat jari dan kuku? Cuba macai PR jawab ni....

    ReplyDelete
  5. Komen Untuk Melayu No Otak.haha..weii..ko g komen kdai kopi bolehla..ni intenet.hang nak apa saja boleh dapat fakta.bukan auta.kesian depa.kena pil kuda ka apa ni.Lagi banyak hangpa komen.lagi bodoh aku tengok.ni mesti geng menteri buih mulut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Weiii
      Puak mana yang makan pil kuda yang di jual puak ko sendiri
      Itu kata hj hadi tauuuuu...
      Patut lah ko ni senang sangat di bodohkan oleh ketua penipu ko tu.mmg padan pun dwngan ko

      Delete
    2. Ahahahahaha...mcm biasa..fakta tak dak auta jer lebih...hanya org bodoh jer yg pegi guling guling atas jalan,belum buka mulut dah tau kebodohannya..yer tak?...ahahaha...

      Delete
  6. Keldai adalah satu haiwan tunggangan yg rajin dan akan mengikut arahan tuan nya tanpa banyak kerenah. Ia boleh berguling guling di atas tanah jika di ajar dgn betul dan sangat kuat dan sanggup di sepak terajang.Ia juga boleh digunakan untuk memberhenti kan komuter yg sedang berjalan laju...ahahahaha.....

    ReplyDelete
  7. macai umno bodoh nk berdalih ape lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sapa yang bodoh nya weรฌiii
      Yang guling2 atas jalan pandai kerr
      Lah ko ni x tahu kerrr ko dh kena kencing
      Dpa sh angkat sumpah x lama lagi ambil elaun
      Ko dpat aper.aparahhhhh....
      Bodoh piang bak kata orang kedah
      Hehehehehe

      Delete
  8. Woi, tak payah dolak dalik lagi. Pengerusi dan Timb. Pengerusi SPR WAJIB letak jawatan segera! Ini akan berlaku di negeri BUKAN Islam. Ini dipanggil tanggungjawab. Di negeri yang pemerintahnya Islam, tak perlu tanggungjawab asalkan menang. Tipu bukan satu dosa lagi. Begitu juga semua pencacai umno di sini yang 'hujah' macam sial!

    ReplyDelete
  9. Jangan lah marah marah macai PR.Terima lah kenyataan yg guling guling atas jalan tu kerja bodoh kan kan kan? Bila bagi fakta pun tak mau jugak terima,bila tanya pun tak mau jugak jawab,jadi terima jer lah kenyataan yg dlm kepala macai PR tu dah tak der otak agaknya.Harap harap ada ler lagi harapan utk pulih....ahahahhaha.......

    ReplyDelete
  10. Keldai zaman sekarang bukan saja boleh di ajar guling guling atas jalan,malah boleh makan jln itu sekali. Diorang cuba makan trek besi kommuter,tapi gigi keldai tu tak cukup kuat lagi.Tuan keldai itu pula sdg seronok makan sedap sedap sambil angkat sumpah menjadi ahli parlimen yg dipilih dlm penipuan pilihanraya....????!!! .....ahahahahaha....

    ReplyDelete
  11. Macai omno mmang sntiasa menujkkan kebodohan..macai mana tau apa itu kebenaran..anak muda yg baring atas jalan tu la berani menentang penipuan..anak muda contoh..bkn mcai smua..tau nganga ja apa di suap..bos depa suap taik pun rasa coklat..haha..kena kencing pun stil macai..tu la kena buka minda.nama pun dah penipuan wajib tentang..kalau mcm tu palestin x yah la brjuang lwn israel..dah yahudi jaga..baik ikut ja baru aman..apa la bangang..kita kena mencegah kemungkaran walau dgn hati..Allah suruh tau..apatah lg negara yg ketuanya islam..kalau diam itu bacul namanya..mcm macai omno.dan sifat munafik puak macai omno trmasuk bos hampa..nak tau knp kata omno munafik..ok..mereka ngaku islam..buat apa yg islam ajar tetapi bila di ajak melaksanakan pemerintahan islam mereka tolak..ini la munafik..x caya boleh rujuk ustaz..coi soilek hina islam pun mereka tetap bacul..kerajaan tipu pun brtambah bacul..haha..tipu harga keta pun bacul..mnyak ron 97 trun pun mereka bacul..padahal tahap macai pun guna ron 95..haha..bacul lg..smua kena tipu tp macai ttp prcaya..haha..ckup la kebodohan tu..smpan sama kat anak cucu..anak muda yg baring atas jalan tu berani menentang kemungkaran..macai tetap bacul..truskan dgn kebaculan anda..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 13:42 kamu memang x berfikiran luas x memandang kehadapan hanya melihat kebelakang kamu hanya fikirkan kekurangan yg ada kini kekal selamnya kamu menyokong perkara yg akan lebih memusnahkan untuk masa depan itulah gaya pr harga minyak kat sini x lah semahal jika kita bandingkan dgn harga pasaran dinegara negara lain didunia kita adalah diantara 10 negara yg terendah harga minyaknya jadi x perlulah nak dibangkit kan sangat. Cuba kau kaji terperinci perjuangan islam yg nak dibawa pr dan bandingkan dengan bn mana yg lebih relevan kenpa perlu berguling guling macam tengiling sedangkan yg kalian sokong dan dokong x pernah ambil pusing walau mereka yg membakar semangat kalian kalaulah mereka jujur kenapa x ikut kalian berguling supaya nanti senang ambil steamroll lenyek kau orang kurang sikit pembuat dosa jat dunia bi

      Delete
    2. Anon 13:44,

      Pertama, sila buat perbandingan harga minyak dikalangan negara pengeluar minyak bkn dgn negara pengimport minyak.

      Kedua, sila kaji pendapatan per kapita rakyat negara kita berbanding negara pengimport minyak. Ini kerana kenaikan harga minyak di pasaran Malaysia akan memberi kesan domino ke atas harga barangan keperluan yg lain khususnya industri pemprosesan makanan. Situasi ini secara tidak langsung akan meningkatkan kos sara hidup rakyat. Ditambah pelbagai bentuk cukai dikenakan ke atas rakyat Malaysia.

      Keempat, perjuangan yg mendahulukan konsert dan menghalang ulama dr memberi ceramah itu ke yg dimaksudkan oleh saudara? Tarian gelek di Segamat bagaimana pula? Penghinaan oleh sebilangan pemimpin UMNO yg menghina hudud bagaimana? Rasuah, kronisme, nepotisme, penyalahgunaan kuasa ajaran Islam ke?

      Kelima, cuba saudara jelaskan dosa apa yg dilakukan oleh aktivis mahasiswa terbabit? Penentangan terhadap penipuan pilihanraya adakah berdosa besar?

      Delete
    3. Apa la ko ni Anon14:41, kau tak boleh banding harga minyak dengan negara pengeluar kerana Malaysia tak layak sebagai ahli OPEC, maknanya Malaysia lebih banyak import minyak bukan pengeluar minyak utama. Kesilapan M'isa sebagai ahli OPEC telah di beritakan oleh Anwar tidak lama dulu. Macama mana dia tak tau pasal ni agak pelik kerana dia bekas finanace minister. Perbandingan dengan ahli OPEC adalah sangat tidak adil kerana ahli OPEC mengeluarkan jauh berganda-ganda banyak tong minyak sehari dari M'sia,
      Aku nak terus ke-lima ler sebab ke-empat tak der hehhehe.......dosa yg dilakukan oleh aktivis mahasiswa yg paling tak boleh dimaafkan ialah megabaikan tangungjawab asal mereka sebagai pelajar selain dari sanggup memperbodohkan diri dipergunakan untuk tujuan tertentu. Jika benar ada penipuan pilihanraya, kenapa Nuar angkat sumpah bererti dia mengiktiraf pemilihannya di pilihanraya? Bila diorang tahan komuter tu, ko ingat mahasiswa tu berdosa tak bila aku tak dapat pergi kerja on time?...ahahahahahahaaha

      Delete
  12. Memang pun bangsat puak umno. Taksub dengan utusex..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puak pakatan lagi bangsat dan hina menangterina kalah x terima
      Apa punya bangsat dahhhhh

      Delete
  13. Menang pun tipu wei..kahkahkah.kalau x tipu kompom kalah..menang kencing la..ingt rakyat bodo ke..jd pm minoriti..haha.heran ye x de rasa malu ke..satu dunia gelak kat malaysia..yg ada petisyen tu apa..bn pun buat petisyen..jumlah petisyen pun kencing juga..haha.dr 50 jd 20..tu pun pasal ayat quran ustaz azhar idrus keluarkan kata haram jatuhkan negara islam..haha..macai2..x ke bangang namanya.ayat quran pun bantah..pasal x bantah satu mlaysia..lawak gila..macai pun kool ja dikencing stil bacul lg..siap bela pula tu..kahkahkah..nak buat lawak pun agak2 la..tu la macai minda trtutup dah..x pa truskan jd macai..biar kan anak muda samm trus brjuang..jgn jd bangsat mcm macai..haha..bacul..yg puak pemuda omno tau rempit pas tu ampu ketua dpt 5 ringgit ok..hahayg lawak perjuang nama Allah tapi hukum Allah redah ja..jantan betina x ttup aurat siap couple lg perjuang nama Allah..gila..haha..x caya leh chek gmbr dlm blog ni gak..contoh la prjuangan anak muda samm mcm mna.k..org sanjung.brani..bkn mcm macai bacul..blakang cina kata mcm2..tp macai kedarah cari mkn dgn cina..apa la bacul..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rendah nyer akhlak dan minda budak ni.Ni la contoh SAMM tu yer...hahahaha,belum bukak mulut pun dah tau bangang dan tahap loser jer ni,patut ler kau jadi keldai guling guling atas jalan jer tahap kau....kesian nyer kat mak bapak kau.

      Delete
  14. Betul la macai omno bacul..haha..nak kata org rosak akhlak..cuba tgk sndiri contoh mudah..mcm mna pemuda omno buat demo pertahan kalimah Allah..sape rosak akhlak..bila kata macai bodo nak mrah..haha..perjuangan mencegah kemungkaran dan penipuan pun x fham..kalut buat demo konon macai omno pejuang islam..puihhh..jantan betina demo gedik2 couple lg smbil jerit mencarut..haha.x tau pula macai omno kata itu akhlak baik..buat program maksiat dlm msa sama sekat ustaz bg ilmu..baik ke..bila coi soi lek hentam islam smua bacul..perbaiki akhlak diri sndiri dulu..anda pun tahap cari mkn jd mcai jgn pandang hina pada perjuangan samm..mereka benar dan berani..x da kepentingan pun..nnti satu hari anak2 cucu anda akn brterima kasih kpd mereka dan anak cucu anda juga pasti malubila dpt tahu anda smua macai bacul bila soilek hina islam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa dulu2 saya pi tengok sarkis saya lihat binatang jer yang di latih mengikut apa arahan tuannya.kena bayar duit kalau nak masuk dalam sarkis.

      Tp sekarang x payah bayar lagi.dh boleh tengok binatang sarkis yang guling atas jalan .tp x ada tuan
      Sbb mungkin tuan dh jadi hantu sarkis

      Lpas tu binatang sarkis masuk kandang semula gak.tp naik lori lah plak


      Delete
    2. Syok tengok sarkis sekarang ni,tapi ada keldai jer la,rimau tak der.Keldai Samm tu kata dia ngo yg bebas tanpa kepartian,tapi haritu dia guling guling depan parlimen sebab tuan dia angkat sumpah bila parti dia menang pilihanraya yg dia kata tipu tu. Mmg bodoh giler ler keldai tu,dia pun tak paham aper dua buat. Nasib baik budak2 cina pandai belajar,esok boleh jadi kan keldai keldai ni hamba diorang....ahahahaha.....

      Delete
    3. Kalau ada pun rimau cuma rimau jer taring dh x dak dh kena cabut.dh rongak

      Delete
    4. walau pun rimau tu dah rongak tapi sekarang dah pasang gigi palsu.

      -doktor haiwan-

      Delete
    5. Gigi palsu x kuat nak gigit .doktor....

      Pasal tu dh kalah kalah lah kt pyak dpa tu

      Doj melalak lagi buat apa?????

      Last2 c bad buat kenyataan dalan tweetnya bbeebunyi.

      Bangkai dh angkat sumpah dan denfan bangganya keluar kt tv 3..

      Ehhhh..kat sapa c bad tu tujukan ehh..

      Delete
  15. SAMM asyik buat demo jek xyah pergi keje ke...ari2 demo x kena buang keje ke...org lain keje siang malam cr duit samm buat demo jek masyuk ke duit camana nak tangung anak bini muskil2...nk gak aku blajo cara diaorg cr duit...dgn berdemo jek ke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dpa ti dh mmg penganggur bro.x dak keje

      Keja dpa buat demo jer ngn propaganda

      Mahal gaji dpa tu walaupun penganggur

      Inilah orang kata penganggur kelas elit

      Delete
    2. Tak lah mcm tu.SAMM ni kerja dia ikhlas.Tak perlu bayaran,cukup dgn nasi sebungkus jer.itu ler perjuangan,sanggup guling guling atas jalan walaupun tak tau kenapa. Lepas ni balik lepak tunggu next demo.Kalau tak der job,pegi jadi peon ataupun ahmat drebar kat company ah chong..demi perjuangan anak cucu kita.Jangan kita di panggil dayus kerana tak berani demo....

      Delete
    3. Kenapa c bad samm tu cakap

      Bangkai tu dh angkat sumpah dengan megahnya masuk dalam tv 3

      Kta spa dia tujukan msg tu yekkk.....

      Marah lah tu sbb dh kena tipu

      Delete
  16. Si Aziz Lahanat tu halau pi Israel.
    Menipu dan berbohong sama hebat macam yahudi.
    Aku dakwa diakhirat nanti. Jangan ingat kau boleh lepas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa marah sangat ni..bukan ker kerja menipu dah jadi darah daging PR,apa nak heran daaaa...

      Delete
  17. Salam....x payah kecoh2 nk balas komen org yg x buleh fikir.....kalau anak yg sekolah rendah boleh fikir logik dakwat kekal yg x kekal, pewarna kek yg mama guna tu lg payah nk hilang kalau kena tangan (anak mama bgtau mama coz dia yg tukang ngacau) kat mana significantnya SPR......yg dh besar cam bapa org lagi ada akal....Allah kurniakan kita akal utk digunakan.....itu gunanya ilmu pengetahuan yg Allah suruh kita timba sepanjang kita hidup dimukabumiNYA ini......ilmu yg berguna.....jgn dok melayan komen merapu.....biar dia merapu sorg....anjing yg menyalak bukit jgn dihiraukan.....tp pd mama, anjing tu lbh bijak dr manusia yg x berakal tu sbb dia lg tahu apa dia buat....so jgn layan mengarut org yg keluarkan komen mengarut ni.....kita faham2 sudah.....buang masa jd mcm diaorg tu...so "ini kalilah".........

    ReplyDelete
  18. Dahlah anjing2 pr...mlalak mcm haram...keje mcm taik.ketua dh tahap tepu..macai plak mcm lembu hisap gam

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...