KEBENARAN ITU PAHIT!! KEADILAN ITU PERIT!! PERJUANGAN ITU SAKIT!! RAKYAT BENCI UMNO!! UMNO IS DEAD!!

Pengikutku yg cool..muah33x

Friday, 7 June 2013

EDISI TERJAH!!!!!... SIAPA KONTRAKTOR DIBELAKANG BAHAGIAN JAMBATAN PULAU PINANG KEDUA YANG RUNTUH RUNTUH!!!!!!



Bahagian Jambatan Pulau Pinang Kedua yang runtuh petang semalam adalah Batu Maung Interchange, pakej yang berasingan daripada jambatan utama, yang dilaksanakan oleh kontraktor tempatan Cergas Murni Sdn Bhd...


CERGAS MURNI SDN. BHD
.alamat:- 55-1, JALAN 46A/26, TAMAN SRI RAMPAI, SETAPAK, KUALA LUMPUR, WILAYAH PERSEKUTUAN Telephone : 03-41426613
Pengerusi Eksekutif    : Y. Bhg Datin Paduka Khatijah Suleiman D.S.I.S., KMN, KSD, AMS, PPT, PJK

Pengarah-pengarah Eksekutif    :  Tuan. Hj Mohamed Sharif Bin Yaacob

YBhg Dato’ Paul Latimer D.I.M.P.
En. Azman Bin Ahmad
En. Mahazir Bin Mahayuddin


Syarikat itu, yang berdaftar dengan Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) sebagai kontraktor Kelas G7, telah dianugerahkan projek pertukaran pada tahun 2010 dan ia mengambil alih pemilikan tapak pada 19 Mei, 2010.


Batu Maung Interchange adalah 3A Pakej Kedua projek Jambatan Pulau Pinang.


RM152 juta pertukaran projek melibatkan pembinaan empat tanjakan arah untuk membentuk Batu Maung Interchange untuk menyambung sedia ada Bayan Lepas Expressway dengan
Jambatan Kedua Pulau Pinang dan jambatan utama marin.


Ia adalah sebahagian daripada salah satu daripada tanjakan (ramp Dua) ​​yang runtuh semalam.
Ia dikhuatiri empat orang mungkin telah terbunuh dalam runtuhan manakala tiga orang cedera.

Pertukaran pada asalnya dijangka siap pada Disember tahun lepas tetapi ditangguhkan dan tarikh siap yang terbaru telah ditetapkan untuk bulan depan.


Cergas Murni, yang mula beroperasi sebagai kontraktor Kelas B berdaftar pada tahun 1991 dan kini merupakan kontraktor Kelas A, mempunyai beberapa projek besar di bawah tali pinggang - Pantai Timur Fasa Dua Lebuhraya Pakej 9A (RM202 juta), Pakej 9B (RM86 juta),
Pakej Tiga (RM224 juta) dan Jambatan Bukit Kuang di bawah Koridor projek Wilayah Ekonomi Pantai Timur (RM190 juta).

Syarikat itu juga telah menerima ISO 9001:2000, ISO 14001:2004 dan OSHAS 18001:2007 pensijilan sejak 2005.


Dalam kejadian semalam, dua pekerja tapak pembinaan asing dan pemandu wanita cedera apabila bahagian daripada jalan itu runtuh pada kira-kira pukul 7 malam.


Pada tengah malam, Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Abdul Rahim Jaafar telah menafikan laporan sebelum ini bahawa empat orang itu dipercayai telah meninggal dunia dalam kejadian itu.


Dia hanya mengesahkan tiga orang yang cedera dan dirawat di Hospital Pulau Pinang dan berkata polis masih cuba untuk menentukan apa-apa kematian.


Kakitangan Jabatan Bomba dan Penyelamat masih berusaha untuk mengeluarkan kereta, dipercayai telah dikebumikan di bawah runtuhan, dengan menggunakan kren pada pukul 2 pagi.


Ketika melawat tapak lewat malam tadi, Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berkata, audit keselamatan perlu dilakukan bukan sahaja kepada pakej yang tetapi pada keseluruhannya Kedua projek Jambatan Pulau Pinang.


"Mereka perlu menjalankan pemeriksaan penuh keselamatan, bukan sahaja di bahagian ini, tetapi jangka jambatan keseluruhan dan saya berharap kementerian itu juga akan melantik perunding bebas untuk menjalankan audit keselamatan dalam projek ini kerana keselamatan awam adalah penting," katanya.

51 comments:

  1. cergas murni ialah kontraktor tempatan yang dilantik oleh PDC bawah kerajaan negeri pulau pinang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaupun begitu tak perlu kita politikkan isu ini.. kerana ini adalah disebabkan kesilapan manusia bukan kerana masalah politik.. jadi pencacai atau macai tak perlu nak politikkan isu ini.. kalau pencacai PR nak politikkan jugak ini bermakna anda perlu salahkan PDC agensi bawah kerajaan negeri pulau pinang yang melantik kontraktor cergas murni ini..

      Delete
    2. kenapa dulu Y.B Lim Guan Eng tidak mempertikaikan lantikan Cergas Murni.. tetapi apabila runtuh nak kaitkan dengan politik.. tak elok la macamtu.. biar pihak berkenaan lakukan siasatan.. jangan semua nak tuding pada kerajaan..

      Delete
    3. Semua kontraktor ini dilantik dr kerajaan pusat sbb projk nie under kerajaan pusat. Xde kaitan dgn pr pun. Semua pembohongan dr media kerajaan memutar belitkan cerita. Tgokla ble kalo ape2 berlaku kat negeri bwh pr cepat je kuar berita belit. Yang dlm kwsn bn diam plak.. Media bn bebas untuk memperkatakan apa saje, termaksud memfitnah walaupun da kalah saman hampir berjuta. Utusan xlg bole dpercayai...

      Delete
    4. CM LGE telah menyatakan Krjn Neg PP tak de kena mengena dgn Batu Maung Interchange yang roboh krn projek itu projek Krjn Persekutuan. Kajian saya menunjukkan keseluruhan Projek Jambatan Ke 2 Pul Pinang, termasuk Pakej 3A darinya, adalah diurus oleh Jambatan Kedua Sdn Berhad, sebuah anak syarikat Minister of Finance Incorporated dan sudah tentulah kontraktornya dilantik oleh JKSB. Sesiapa yg kata kontraktornya dilantik oleh PDC sila beri bukti dan nama sebenar dan No KP sekali.

      Delete
    5. Tanda2 awal kerajaan nak runtuh.klu yg runtuh kat tganu dia orng sorok.dan kuarkejap je kat midea.skrg kat negeri Pr susah nak sorok.padan muka akuu.....

      Delete
    6. senang cerita bahawa projek ni adalah projek najib. kontraktor tu adalah bawah ketiak najib. sebab tu lim guan eng nafikan bhw projek ni di bawah kerajaan negeri. jadi klu kita tengok semua projek bn semuanya hampeh belaka sebab nak kaya cepat..jadi kurangkan besi dan simen banyakkan pasir. itu nasib baik belum beroperasi entah klu dah operasi tentu yg mati lebih banyak. nampaknya umno bn ni cuma tengok untung je tak jaga kepentingan rakyat.

      Delete
  2. siasat la apa lagi...tak kira la siapa yang bertanggungjawab...keadilan mesti ditegakkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku setuju.. siasat dimana yang tak kena.. jika ada sebarang salah laku ambil tindakan tegas supaya perkara ini tidak berulang.. tak perlu nak politikkan semua isu.. apakah kita yakin jika PR memerintah kemalangan sebegini tidak akan berlaku..

      Delete
    2. Cyberjaya, Terengganu dan yg terbaru di Pulau Pinang. Semua projek di ketiga2 tpt yg disebutkan dimiliki oleh Kerajaan Malaysia.

      Adalah amat malang kejadian runtuhan sedemikian masih berlaku sedangkan berbillion wang rakyat telah digunakan. Alhamdullilah setakat ini segala projek yg dijlnkan dibwh PR tiada kejadian yg tidak diingini berlaku. Mungkin tiba masa kita berbicara soal keberkatan. Adakah ini merupakan petunjuk dr Allah utk mereka yg masih buta hati? Hanya Allah sahaja yg Maha Mengetahui.

      Jalankan siasatan dan hukum sesiapa yg bertanggungjwb tanpa mengira kedudukan dan pangkat. Sudah tiba masa memuhasabah diri dan insaf. Insya'Allah kebenaran akan muncul dan ini janji Allah.

      Delete
    3. nak kait politik lg..ok berapa sangat projek PR?

      Delete
    4. Belagaknya non 10:57 mana ada peojek mega under pr sebab tu takde kemalangan besar setakad projek buat tandas je..

      Delete
  3. kontraktor yang bernamakan dengan nama melayu boleh dibahagikan kepada 3 kategori - pertama : yang memiliki kapital, peralatan dan kepakaran yang mencukupi, tetapi tak semestinya berada dalam kelas A, B atau C (kategori semasa lesen dikeluarkan oleh PKK) dan kini Perlesenan dibawah bidang kuasa CIDB kategori dipinda kepada G1 untuk kelas F G2 utk Kelas E dan seterusnya G6 untuk kelas A. kategori kedua kontraktor yang memiliki lesen, peralatan ala kadar tetapi mereka komitmen dengan tanggungjawab yang diberikan dan kategori ketiga adalah kontraktor yang cuma memilik lesen, tiada kapital yang kukuh, tiada peralatan yang lengkap dan sering dipergunakan lesen mereka oleh pihak-pihak yang mempunyai senarai yang panjang lesen orang lain yang mereka pegang. Sebagaimana syarat sejak dari dahulu lagi kontraktor kelas A & B (G 5 & G6) diwajibkan mempunyai Seorang jurutera atau sekurang-kurang 2 orang Penolong Jurutera (dulu dipanggil TA) tetapi telah menjadi sebutan dikalangan kontraktor kelas rendah (maksud saya kelas D ke bawah) bahawa kebanyakan kerja-kerja yang tidak dikategorikan sebagai kerja-kerja pakar adalah dilaksanakan oleh kontraktor kelas rendah ini, contohnya untuk kerja-kerja struktur yang mudah spt longkang, pagar, jalan premix atau jalan crusher run. Barang perlu diingat bahawa terdapat satu spesifikasi khas untuk kerja-kerja struktur konkrit bagi kontraktor kelas A ini yang perlu dipatuhi. Berbalik kepada isu runtuhnya struktur yang besar seperti dijambatan ini kemungkinan ianya disebabkan oleh 'curing period' bagi struktur konkrit yang tidak menepati spesifikasi yang telah ditetapkan oleh Standard Specification of Building Work yang dikeluarkan oleh Jabatan Kerja Raya - sepatutnya ketetapan itu perlu di patuhi dan pihak Pegawai Penguasa Projek (Superintending Officer) bertanggung jawab penuh sekiranya berlaku sebarang kemalangan seperti ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni semua salah kerajaan BN.. apa saja yang berlaku kalau lantikan kontraktor ikut peraturan pun salah kerajaan BN.. depa tak boleh berak taik keras pun salah BN..

      Delete
    2. Info yang amat berguna, terima kasih bro...

      Delete
  4. kontraktor tiada gred7 June 2013 11:52

    SATU LAGI PROJEK OLEH.....PROJEK KERAJAAN BARISAN NASIONAL.JASA KEPADA RAKYAT....projek sebegini kontraktor berkelayakan di pilih oleh Kerajaan Pusat dan tiada kena mengena dgn kerajaan negeri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan tunding menumding. Cari sebab runtuh dan perbaiki. Kalau ada kepimcangan perbetulkan.

      Delete
    2. anon 12:15...kalu setakat cakap bolehlah....ttp dah tabiat org tamak....mane dengor ckp org....yg ptg fulus masuk......kalu bender bejln dgn licin.... selamatlah koo....tp jadi mcm nie tanggung sendirilah....jgn cuber nak menuding jari pulok......

      Delete
  5. Melayu? Buat jambatan, jambatan runtuh, buat bank, bank disonglap, buat kapal, kapal tak siap, bina stadium, stadium runtuh, ada ugama kata ugama tak lengkap (undang-undang nya tak relevan),sampaikan main bola pun tak boleh maju!! Kalau bersukan pun tak maju macam mana nak bekerja?. Patutlah suka makan free!!Se makin hari semakin teruk!! itu pun ada hati nak jadi negara maju. Mimpi siang harilah lu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wei...u nie kenapa rasis? ini bukan pasal kaum....bodoh

      Delete
    2. Dah memang bodoh janganlah marah. bila bodoh kena belajar lagi. Nombor satu belajar ugama, kemudian belajar ilmu kehidupan baru jadi manusia berfaedah. Singapura sebesar noktah dalam peta duniapun boleh maju dan berpengaruh, apahal pulak Melayu tak boleh memajukan Malaysia yang berganda luasnya.. Kalau dah hati khianat bagi emas sebesar gunung tahan pun lingkup...bodoh!!!

      Delete
  6. Kalo kena kat ahli keluarga kita mcm mana la agaknya ek.

    Terlalu ghairah dgn pengumuman projek2 mega. Skrg apa sudah jadi. Nyawa rakyat jadi taruhan. Buat stadium runtuh, buat jalan runtuh, buat masjid pun runtuh. Apa nak jadi la Malaysia ni.

    Mungkin tak berkat kot. Allah saja yg tau.

    ReplyDelete
  7. Telus ke pemberian tender tu?? Xda kroni dan komisen ke agak2 lu orang...malaysia bole bak kata madey...

    ReplyDelete
  8. 5 tahun sngar bawah pr.org BN kata takde pembangunan. Makanya bleh simpan duit.... batul ke cam tu?? Tp apalah artinya projek dan pembangunan klu duk runtuh jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di Selangor kepentingan rakyat didahulukan. Pembangunan bkn perkara yg mendesak pd ketika ini.

      Sebagai rakyat Selangor sy tak nak pembangunan yg merugikan. Biarla tak de pembangunan asalkan kebajikan kami rakyat Selangor terjaga

      Delete
    2. Pembangunan kat selangor dah dilaksanakan oleh bn sebelum ni pkr datang hanya cuci tangan jadi apa nak pkr banga sgt hal jembatan tu nth nth ada boikot kot sedanqkan nyawa manusia boleh dipertaruhkan inikan pula jambatan biasanya kerja siapa ye hal hal sebigini terjadi

      Delete
    3. Kerja siapa? Jwbla dgn yakin sekali saudara. 50 thn memerintah hasil cuma 400 juta. Nak bangga. pr memerintah cume 5 thn dah kumpul 2.6 billion siap bg air percuma. BN ade buat semua tu. Jwbla cepat. Pembangunan utk kroni boleh la hang pa bangga. Bkn beri impak pun kat rakyat. Kalo baguih sgt tak kan bekas mb boleh kena penjara. Bingai punye macai.puih....aku tanya ko jwbla kerja sape yg buat runtuh.nak menuduh tanpa bukti.

      Delete
    4. Cantik. Selangor bukan sekadar maju jasmani tp rohani juga terjaga dgn bercambahnya majlis2 ilmu. Teruskan kerajaan pr selangor jaga kebajikan rakyat. Semoga amanah yg diberi oleh rakyat utk 5 tahun lg dijalankan dgn telus. SELANGORKU

      Delete
    5. Betul kata anon 13.53. Ni mesti ada yg boikot kut.ataupun kontraktor sengaja nak burukkan kerajaan pulau pinang agaknya yer?????

      Delete
  9. Kat.selangot tu x payah lah kqu orng pr nqk bangga sangat apa yg best kalau selalu takde air bersih piii raah majlis ilmu konon ada macam kat johor sekolah agamanya ? Buatlah mcm kerajaan johor sekolah agama baru best rata rata kanak kanak 12 thun kat johor dah khatam kitab mutaal badrin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cik anon 17:37 sila ambil detail kat bawah ni ye...x yah nak sembang khatam tu suma...kitorg dah start lama dulu...x yah nak kecoh mcm org Johot.. jgn duk sedap mengata negeri gua... negeri SELANGOR DARUL EHSAN....

      1)Maahad Tahfiz Al -Quran Wal Qiraat
      Lil Banin, Istana Alauddin
      Banting Kuala Langat
      2)Maahad Tahfiz Al -Quran Wal- Qiraat
      Lil Banat, Lot 4213, Jalan Klinik
      Kampung Bukit Naga,Klang
      3)Maahad Tahfiz Kiblah
      Lot 3690 - 1, Jalan Tok Dagang
      Sungai Merab Jaya, Bangi
      4)Maahad Tahfiz Darul Quran
      No. 169, Kg. Sg. Buaya, Rawang
      5)Maahad Tahfiz Al-Munawwarah
      Kg. Kamansah Dalam
      Hulu Klang Selangor
      5)Maahad At-Tarbiah Al-Islamiah (Pondok Moden)
      Pekan Pt. Baru, Sg. Air Tawar
      Sabak Bernam
      6)Maahad Tahfiz Al-Itqan
      No. 20, Jalan Nirwana 12
      Taman Nirwana Ampang
      7)Institut Tahfiz Saba'
      Lot 415, Off Jalan Besar
      Kulau Kubu Bharu,Kerling,Mukim Kerling,Hulu Selangor.
      8)Akademik Tahfiz Al-Quran Wal Qiraat
      No. 5-21, Jalan Salak Tinggi
      1C/9, Medan 88
      Bandar Baru Salak Tinggi Sepang
      9)Sekolah Tahfiz Qiraati Ain Lam Mim
      No. 31, Jalan 2 (Belakang Surau)
      Taman Kajang Baru Sungai Jelok
      Kajang
      10)Sekolah Tahfiz ABIM Al-Firdaus
      Lot 1872, Batu 7
      Jalan Meru
      41050 Klang
      11)Madrasah Tahfiz Al-Quran
      D/A Surau Seksyen 3
      43000 Shah Alam
      12) Maahad An Nur Al-Islami Masjid Baroh,
      Kg. Sg. Kanan Tanjung Karang
      13) Raudhah Tahfiz Al-Quran, Masjid Al-Ehsan Sg. Serai, Bt.11 Jalan Hulu Langat
      14)Maahad Tahfiz Al-Quran Wa Ummudahi
      Teluk Hj. Yusuf Baroh Sungai Besar
      15) Maahad Tahfiz Ummul Qura
      Kg. Teluk Mufrad
      Sg. Air Tawar
      Sabak Bernam
      16) Maahad Tahfiz Quran Wal Qiraat
      Pusat Dakwah Islamiah
      B.B. 206 45800 Jeram
      17) Sek. Agama Rakyat Tahfiz Al-Quran
      Simpang 3, Loji Sg. Limau
      45300 Sg. Besar
      18) Martah Lil-Banat
      Lot 4213 Jln Klinik,
      Kg. Bukit Naga Seksyen 32
      40000 Shah Alam
      19) Martah Lil-Banin
      Istana Alauddin, Kg. Bandar
      42700 Banting,
      Kuala Langat
      20)Maahad Tahfiz Al-Quran Wa-Ulumuddin
      Jalan Tebuk Hj. Yusof Sg. Besar
      21) Maahad Tahfiz Muhammadiah
      Bt. 5 1/2, Panchang Bedena
      Sg. Besar
      Tel : 03-8842629
      dan lain2.....x kan gua nak list suma...lu cari sendiri la

      Delete
    2. Selangor dah kena naya ngan bee end... dulu elok je ada air...diorg yg rosakkan rumah pam air.........ko duk Johor mana ko tau,bangang punya anon 17:37~

      Delete
    3. Klcc dan kl twer slamat tak.sok nak bw anak2 gi ni?????

      Delete
    4. Yang kat johor tu sekolah agama yang rata rata orang islam kena hantar anak anak mereka seawal umur 7 tahun dan tak ada aku rasa di buat oleh mana mana negri. Wekolah tahfiz dan berbagai bagai yang anon 19:35 senaraikan tu merupakan sekolah pilihan je kalau sekolah agama pilihan macam yang disebut lagi banyak kat negri johor .sekolah agama rakyaat dibawah tangungan kerajaan negri dan semua rakyaat johor yg beragama islam menghantar anak anak mereka kat situ samada sesi petang atau pagi macam sekolah kebangasaan juga adake kat selangor ?

      Delete
    5. Bila pengtakbiraan negri kurang cekap mulalah timbul masallah bagi rakyaat dan terjadi diselangor masallah sampah air murtad bertambah cawangan maksiat bagai cendawan tumbuh mengapa tak cuba mengatasi cara bijak ada duit tapi disorok bwh bantal tak diguna utk rakyaat buat apa hanya bangga dengan nilai sebutan .

      Delete
    6. Khatam Quran je buat ape, tanah beratus-ratus ekar dimiliki oleh orang asing apahal. Umno kata Kelantan tak maju, orang Kelantan banyak kat KL dan Selangor, abih yang orang Johor sampai melilau kat Selangor apa hal. Setakat khatamje tapi tak yakin dengan hukum Islam buat ape. Sikit hari Johor bolehlah jadi wilayah Singapura kalau rakyatnya banyak harta kat sana.

      Delete
  10. Paip air rumah rosak pun salah bn...u r so damn ridiculous red piggybean

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ler...air yg keluar...karat BIRU wooooo...haru BIRU jadinyer....hihihihihi

      Delete
  11. Kepada wakil rakyat di Ampang tolong lah tar jalan-jalan di kawasan ampang. Bawa kereta serupa bawa kereta lembu, jalan tak diturap. Takkan taknak pembangunan sampai jalan pun tak nak di turap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jimat bro nak tambah duit tabung negeri sepekara lagi kalau jalan rosak nanti banyaklah kereta rosak spareparts bertambah laku siapa yang untung biasanya tauke sparepart ni bangsa apa ye.. Nilah rasuah tak.nampak lagi bahaya bro

      Delete
    2. Jalan berlubang bukan kat selangor aje satu malaysia jalan berlubang jgn jadi mcm katak bwh tempurung. Sekolah agama rakyat berlambak kat selangor ni yg bwh JAIS ada yg swasta pun ada. Jalan2 lah sikit tgk negeri oramg jgn terperuk kat johor aje. Sabarlah sikit jalan tu akan diturap . Setiap tempat ada ahli majlis sms kat mrk masalah akan cuba diselesailan secepat mungkin.. Jgn sibuk nak cari masalah org nanti tak terjawap depan Allah masalah sendiri bila terima buku catatan amalan. Bukan aemua benda kat dunia ni boleh dpt syukur atas niqmat kurniaan Allah. Srsiapa yg bersyukur nescaya Allah akan tambah niqmatNya. SELANGORKU

      Delete
    3. tah...bising betul pecacai UMNO/BN ngok nie...redho jer ler....hihihihihihi

      Delete
  12. Masalah jalan x selesai pun kat sabak bernam dah berbulan nie...

    ReplyDelete
  13. Apo la punyo bangang dok cerita siapa lebih islam dari org lain. Kalau serban berat 10 kilo pun tapi underwear dok pakai made in China,tak kemana pun.Kalau tak paham,tak dapek den nan nolong eh!. Lepas tu hidup harap derma bantuan orang lain.Buang boreh jo.Jambatan tu bukan roboh sebab kegagalan struktur la.Dah di uji setiap precast concrete tu dengan beban ujian. Yang runtuh tu masa dlm pembinaan,sokongan scaffolding tu roboh.Scaffolding tu bukan struktur asas.Walau bagaimanapyn mungkin scaffolding tu kena langgar dgn kren,sebab beban bukan berat sangat pun.Yg duk paneh buntut sebab pakej tu dlm cergas murni punya skop.Tapi rekod company ni bagus,cuma biasa la kemalangan nak berlaku,bila ada kematian tu mula la kecoh. Rasanya tak ada salah rekabentuk dan tak ada kelemahan pembinaan,cuma kemalangan ditempat kerja.Bahagian keselamatan punya hal.

    ReplyDelete
  14. Projek ni dianugerah kepada UEM Builders Sdn Bhd sebagai kontraktor utama secara rundingan terus dan diberi jaminan bon oleh pihak kerajaan persekutuan dan setiap orang dalam dunia pembinaan tahu siapa menteri - menteri yang dapat habuan dalam projek ini. projek ini dipecahkan kepada beberapa pakej dimana semua kontraktor yang dilantik akan berada dibawah pemantauan UEM. segala bayaran kemajuan kerja dan kelulusan perlu melalui proses yang telah ditetapkan dan segala kelulusan berkaitan bahan dan 'method statement' akan diteliti oleh pihak UEM dan jurutera dari jepun dan tak salah lagi satu dari australia/german sebagai surveyor engineer. sebelum dihantar ke JKR/Kerajaan perseketuan(sebagai client). tidak timbul lantikan dari Anak Syarikat kerajaan negeri. kerana segala lantikan kontraktor setiap pakej akan dinilai oleh kerajaan perseketuan dan jurutera bertauliah dari negara luar. masalah runtuhan ni perlu diteliti dari segi method statement. material approval, specification yang digunakan, SOP yang digunakan. perlu diingat komponen besi yang digunakan bagi menyiapkan projek ini adalah 90% dari negara china. dan terdapat beberapa orang tengah dari pihak kerajaan persekutuan dalam lantikan kontraktor ini.

    ReplyDelete
  15. Bagi aku kemalangan neh xde kena mengena ngan sapa perintah... Ni maybe sebab kecuaian di peringkat site.. Bg aku x kira under bn or pr accident is still accident.. Aku asek terbaca komp kroni la , bn salah la , pdc salah la but accident kat site pe kena mengena ngan politik? Nk kata kontraktor neh x layak? Walaupun aku x suka bos comp neh tp frankly comp ni among few so call " builder contractor" maksudnye dorang wat sendiri... Dorang ade own workers doing the works... Very little portion sub and x prnh total sub... Cuma kecuaian manusia coz this fatal accident.. For info, project neh bukan under uem.. Jambatan kedua s/b pecah to few pakej even consultant yg design n monitor site berbeza.. Open tender... Satu statement yg aku rase x adil.. Ne company croni/ projek kroni as though org yg jaga projek ne duk lenggang sbb so called "kroni" ... Nak tau susah senang jaga job neh tanya la org terlibat... Aku x terlibat secra langsung tp yg aku tau sapa terlibat mmg kenyang mkn maki
    In order nk make sure mende jalan accordingly.. Sapa keje site aku rase tau standard jmbtn kedua s/b... Similar to pjh/ klcc style.. N sapa keje site juga tau kalu ade masalah " kualiti" kat site bukan sbb sapa bg projek tp sifat org yg jaga projek... Orang yang jaga projek kat malysia ne ade sokong bn/pas/pkr/dap and dr yg aku lihat kalu pasal wet suma sama... So bg aku kalu betul masalah kecuaian bodoh prop ne jatuh maknanye masalah individu.... Manusia tamak ne x kira la parti mana... Tamak tetap tamak...so lebih baik kita berharap mangsa dpt keadilan.. Jika ade individu yg cuai secara " sengaja" bia dia dihukum...lagi satu just for info.. In brigde/ ramp construction member structure dier pier tu pier.. Selalu pakai precast beam.. Cuma dlm kes ni cast in situ... So during casting temporary structure yg support formwork tu fail...so xde isu structure tu fail.. Formwork pecah / jatuh ne biase kat site cuma dlm kes neh bila cross hgway highest attention should b given to ensure the public safety but as i said somebody terkhilaf".........al fatihah buat mangsa.. Dgr kata orang parit buntar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. good info. thumbs up :)

      Delete
  16. kenapalah setiap kali berlaku something, isu parti dikeluarkan? tak faham betul dengan orang-orang dewasa sekarang. - student

    ReplyDelete
  17. Sila baca ulasan saya dari sudut kejuruteraan awam dalam,"Teori runtuhnya jalan susur keluar Jambatan Kedua Pulau Pinang"

    http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/06/teori-runtuhnya-jalan-penyambung-susur.html

    ReplyDelete
  18. takda plak cina ke kling yg nk komen ek.suma nya melayu,mlayu yg pandai..pandai membangkang,menyalahkn,menceritakn dll tapi tak pandai pikir,hanya tau ikot je pe org kata..cina kata ini kali lah..ko ikot,keling kata vanacuum..ko jawap..tp ada tak ko tgk pe jadi pada bangsa ko sndiri kt p.pinang.tanak plak ko komen mcm2 ek..APA MCM LU PUNYA BANGSA MAU NAIK KALU LU INI MCM..ha macha!!

    ReplyDelete
  19. nk tanya pada penyokong parti pembangkang.. bangsa apa kah yg paling banyak berniaga dan bangsa apakah yg paling banyak jadi pembeli?dan boleh tak pikir siapa yg meminta kenaikan harga?PENIAGA ATAU PEMBELI?

    ReplyDelete