Saturday 5 May 2012

KESIANNNNN...ISU MOGOK PEMANDU KONTENA DI PORT KLANG LANGSUNG TAK MENDAPAT LIPUTAN HEADLINE DALAM UTUSAN

Azizi Ayob Ketua Cabang Kapar bersama YB Ronnie Liu dan pemandu2 lori melawat 25 tahanan perhimpunan di IPD Klg Utara..

 

SISTEM PENGANGKUTAN KONTENA LUMPUH DI P.KLANG

Sejak dari hari semalam sehingga  kini, tiada pergerakan lori  haulier,dan kontena di Pelabuhan Klang. Syarikat yang mempunyai kontena  import dan eksport tergendala dek kerana  mogok yang dilancarkan semalam oleh pemandu semua syarikat haulier yang berjumlah lebih kurang 50 buah. Sila lihat senarai di bawah yang dikeluarkan oleh LPKP.

Difahamkan mogok ini menuntut pengendali depot kontena kosong supaya memikirkan hak dan kebajikan pemandu pemandu lori haulier yang cari makan dengan mengejar trip penghantaran kontena .

Bayangkan berapa trip sahaja mereka akan dapat sekiranya depot  yang mengendalikan simpanan kontena servis mereka kurang efisien  serta lambat,untuk mendapatkan kontena. Pemandu terpaksa menunggu dalam jangka masa yang sangat lama kira-kira 2jam atau hampir ke 3jam.Macam mana mereka dapat mengejar trip sekiranya masa yang lama terpaksa diambil untuk mengambil sesebuah kontena di depot.

Sekarang pihak depot atau yard pula dikatakan menaikkan charge kepada RM 18 ke 20 ringgit yang terpaksa ditanggung oleh pemandu sedangkan gaji basic pemandu hanyalah RM300 sebulan atau RM30 sehari. Apakah ini adil?

Walau pun Perdana Menteri telah mengumumkan kadar gaji minima RM900 mereka terbeban pula dengan charge pihak depot sebanyak rm 18 hingga 20 ringgit bagi sebuah kontena..Jika dalam sehari mereka dapat menarik  tiga kontena, ini bermakna mereka terpaksa membayar RM58 sehari sebagai modal untuk mendapat gaji RM300sebulan.

Jika pihak kerajaan lambat menangani isu ini  pelabuhan pula yang akan menanggung lambakan kontena di depoh dalam pelabuhan sehingga kapal kapal tidak dapat menurunkan kargo kargo mereka.
.
Pihak kerajaan khususnya Kementerian Pengangkutan usah pandang  remeh sumbangan para pemandu  ini.Dengar dan ambillah tindakan segera bagi menyelesaikan masalah mereka.. Semuanya bermula apabila Lim Liong Sik mantan menteri pengangkutan meliberalisaikan pemberian permit haulier.

Pssttt...isu pemandu mogok ni isu terpencil..mana mungkin UTUSEX MELOYA nak cover..kalau cite lucah tu sahih masuk muka depan lagi..full page punya..

2 comments:

  1. bila agaknya nk berhinti ni semua
    barang orang disekat di dalam sudah lama sbb
    demo besar ini.

    ReplyDelete
  2. apa nak kesian pulak tak masuk surat khabar! memang pemandu semua tak mau masuk surat kabar ! takut jadi macam bersih pulak! takut dipergunakan pihak 2 berkepentingan! cucuk idung! hahaha!

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...