Wednesday 19 June 2013

GURU YANG CUKUP FOBIA DENGAN PEMIMPIN-PEMIMPIN PAKATAN RAKYAT WALAUPUN JAWAPANNYA TEPAT LAGI BENAR!!!!

Inilah contoh terbaik betapa ada segelintir pendidik yang mengambil sikap berparti dan mengampu keterlaluan..

Langsung tidak nampak dimana silapnya jawapan dua orang murid pada satu soalan yang berbunyi :-- " Senaraikan tiga tokoh hebat Malaysia yang boleh dikaitkan dengan nilai kerajinan...

Murid pertama menjawab 1)  Anwar Ibrahim  2)  Dato Seri Najib Tunku Abdul Razak  3)  Tunku Abdul Rahman... Jawapan Anwar Ibrahim dianggap salah tetapi jawapan kedua walaupun nama bapa Najib ditulis Tunku Abd Razak masih dianggap betul dan diberikan 1 markah.

Murid kedua menjawab :- 1)  Lim Guan Eng  2)  Lim Kit Siang  3)  Anwar Imbrahim...Seperti dijangkakan..kesemua jawapan dikategorikan sebagai salah.

Apakah DSAI, YAB Lim Guan Eng dan YB Lim Kit Siang bukannya di kategorikan sebagai antara tokoh-tokoh hebat negara yang ada nilai kerajinan?

Aapakah jika ada anak murid menjawab seperti Ibrahim Ali dan Zulkifli Noordin mau pun Hasan Ali maka akan dianggap sebagai jawapan itu betul dan tepat?

Inilah dia apabila pendidik memiliki akal cetek kerana diselaputi jiwa kepartian memihak..Enggan menerima kenyataan..baginya hanya para pemimpin UMNO/BN saja yang hebat didalam negara ini.


42 comments:

  1. Spesis cikgu bengap. Minda dah terkatup.

    ReplyDelete
  2. kalau cikgu tu sokong PR baru puak PR akan cakap spesies cikgu tu bijak dan sebagainya.. maka bergunung2 pujian kepada cikgu.. macam kes cikgu yang kutuk anak bekas timbalan menteri tu.. yang omakkau keluarkan isu haritu..apa punya bangang pencacai PR..

    ReplyDelete
  3. Anon 08:41, ini bkn soal guru sokong siapa. Ini soal profesionalisme guru dlm menyampaikan ilmu. Kerajinan adalah suatu sikap yg melangkaui fahaman politik. Tidak semestinya pemimpin dr Pakatan Rakyat tidak rajin. Kita tidak mahu generasi atau pemimpin masa depan mempunyai pemikiran yg stereotaip dan jumud.

    Kita mahu melahirkan generasi pemimpin yg mempunyai daya pemikiran yg baik. Institusi pendidikan yg bermula dr peringkat rendah harus memainkan peranan yg berkesan disamping meningkat mutu profesionalisme dlm proses pembelajaran dan pengajaran. Kita mahu lahirkan manusia yg mempunyai ilmiah dan sahsiah yg baik bkn utk menghasilkan 'robot'.

    Negara akan hancur jika kita mewariskan masa depan anak cucu kita kpd pemimpin yg mempunyai daya pemikiran yg lemah spt katak di bwh tempurung. Guru kena menjadi contoh atau role model yg baik jika mahu dihormati. Jgn jadi pengampu dan pak turut shj. Berikan kebebasan kpd guru sepenuhnya dlm mendidik anak bangsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya guru sepatutnya menyokong pakatan pembangkang.. baru menjadi contoh dan role model.. apa punya bangang puak PR..

      Delete
    2. takpa nanti PR jadi kerajaan kan hangpa nak ubah struktur mata pelajaran di terutamanya subjek sejarah.. komunis dianggap pejuang dan mungkin hangpa akan jadikan UMNO sebagai tali barut penjajah.. bila orang buat hangpa nak meroyan.. belum berkuasa pun dah ada cita2 bagai..kalau ada kuasa taktaula camana..

      Delete
    3. Apa yg ingin disampaikan oleh sy adalah bersifat umum. Tidak memihak kpd mana2 parti.

      Ini soal kebebasan akademik dan tahap profesionalisme guru dlm proses pembelajaran dan pengajaran. Tidak timbul isu guru patut menyokong pembangkang dan mengubah sistem pendidikan khusunya mata pelajatan sejarah. Kita harus menerima kenyataan yg mana bkn pemimpin UMNO shj yg memperjuangkan kemerdekaan tetapi ada org lain yg lebih dulu memperjuangkan kemerdekaan tanah melayu sblm UMNO dilahirkan. Ini adalah fakta tuan2.

      Delete
    4. betul guru2 haruslah bersikap profesional.. malangnya guru2 dan pensyarah banyak yang mencampuradukkan pendidikan dan politik dan menanam kebencian terhadap kerajaan..dan natijahnya lahirlah belia2 yang tidak tahu bersyukur seperti kita lihat pada masa sekarang..

      Delete
    5. dan faktanya pakatan rakyat langsung bukanlah pejuang kemerdekaan.. ini adalah fakta tuan2.. baru muncul pada tahun2 kebelakangan ini tetapi mengaku merekalah yang paling hebat mentadbir..dan kerajaan sekarang langsung tiada kebaikan..

      Delete
    6. Kpd anon 11:18 & 11:21, bg pendapat sy kita harus menegakkan kebenaran walau pahit rasanya. Kerajaan diwakili oleh manusia yg mempunyai kelemahan. Kelemahan boleh diperbaiki melalui nasihat dan transformasi puncuk pimpinan sesuatu kerajaan. Rakyat mempunyai hak utk menasihati pemimpin dan jika pemimpin enggan berubah maka rakyat mempunyai hak utk menukar pemimpin namun perlu atas dasar yg betul bkn atas dasar kebencian. Sy tidak bersetuju jika kita ingin menukar pemimpin sbb kita benci tanpa sebab.

      Perjuangan kemerdekaan adalah satu fasa dlm pembentukkan Malaysia pd hr ini. Perjuangan kemerdekaan telah lama diselesaikan oleh pemimpin2 terdahulu. Kita harus pandang ke depan dan terus membangunkan Islam, diri kita, keluarga dan negara. Kita harus menegakkan kebenaran tidak kira apa keadaan sekali pun.

      Tiada guna kita mempertahankan siapa pejuang kemerdekaan sebenar jika negara kita mundur dan bankrap disbbkan dek hutang negara yg membukit, kehidupan rakyat semakin tertekan, maksiat semakin berleluasa dan sbgnya.

      Kita harus bijak apabila membuat keputusan. Buangkan rasa taksub kpd parti atau bangsa. Tegakkan Islam krn Islam sudah terbuki adil kpd semua umat manusia. Pegang kpd ajaran yg terdpt dlm al-quran dan sunnah. Insya'Allah kita selamat didunia dan akhirat.

      Wallahualam...

      Delete
    7. anon 11:52.. betul hang cakap tu.. tapi apa pendapat hang tentang parti yang nak kita harapkan untuk mengambilalih kerajaan.. adakah kurang mudarat atau lebih kurang mudarat..

      Delete
    8. lupa nak sebut amin..

      Delete
  4. aku rasa... yang postkan nie saja-saja
    cuba perhatikan ...
    tulisan sangat tak sama...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg x sama...kan dua orang murid tu, baca petikan semula.

      Delete
    2. kahkahkah

      Tuan, next time baca dulu baru komen, jgn hentam keromo, nampak kurang cerdik disitu. jadah apa murid yang sama jawab soalan sama 2x pulak?

      kahkahkah

      Delete
  5. Omak kau adalah spesis jenis babi
    Sebabnya
    Sesiapa pun boleh tulis lpas tu buatkan isu
    Pecacai pakatan akan percaya itu adalah guru yang buat
    Kalau berani kerana benar apa yang di tuliskan
    Saya cabar omak kau tunjukkan buku yang yertwra sekolah mana
    Siapa guru
    Tingkatan berapa
    Daerah mana
    Negeri mana
    Kalau berani dan telus saya percaya kementerian pelajaran x akan membiarkan perkara ini berlaku.
    Omak kau jangn lah kerana kira menyokong satu sattu puak kita sanggup membuat fitnah
    Kalau ko seorang islam ko tahu apa hukumnya.
    Ttq

    ReplyDelete
    Replies
    1. omakkau mana tau hukum.. sebabtu fitnah dah jadi makanan dia.. sumber dari mana dia ambik pun taktaula.. lain kali kalau nak jadi juara sesuatu isu buatlah dulu penyelidikan.. bagi sumber mana.. sekolah mana.. subjek apa.. tingkatan berapa.. ingatlah omakkau kita semua adalah calon2 mayat.. takkira BN atau PR..

      Delete
    2. Janganlah cakap pasal 'transparency' kalau dok berselindung di sebalik topeng Anonymous.

      Sekurang2nya kita semua tahu identiti omakkau, gambar dia merata2, walaupun kamu menuduh dia babi dll. Tapi aku tengok gambar dia,takder plak rupa babi. Mungkin kamu yang buta, ataupun buta hati.

      Yang tak faham perkataan 'transparency' ni kamu, bukannya admin. Sungguh kamu pendek akal, tak terfikir kamu sebelum menuduh orang.

      Kamu hanyalah pecacai BN yang takder lain kerja melainkan mencarut dan berbahasa lucah. Ini ajer modal BN sekarang. Sungguh kasihan----Eloklah esok PRU 14, moga2 Tuhan terlingkupkan terus parti mungkar yang kamu sokong tu.

      Delete
    3. blogger UMNO juga dikatakan oleh puak PR sebagai babi, anjing,paria dsbnya.. relaks aja.. dan pencacai PR juga tak lepas dari perkataan mencarut dan lucah hinggakan TGNA terpaksa keluarkan fatwa Allah juga mencarut.. sungguh kasihan..

      manakala omakkau sebagai admin haruslah bertanggungjawab terhadap isu yang dibawa.. ini dapat memberi keyakinan kepda khalayak dikalangan pengundi atas pagar.. jika tidak blog ini hanyalah semata2 fitnah dan persepsi semata..

      tentang berselindung disebalik anonymous apakah ia menjadi isu.. kita tidak perlu melihat siapa yang bercakap tetapi lihat apa yang dia cakap.. kesian sama sellene.. jawab dengan fakta hujah2 yang diberikan macai BN.. adakah kerana sudah kehabisan modal untuk berhujah hingga isu anonymous dijadikan isu.. kesian sama sellene..

      Delete
    4. anon9:27. ko lah yg babi malah lebih teruk dari babi iaitu bangkai babi utan sebab ko tongong tak tengok dan baca apa yg ditulis. inilah sifat orng umno memang bongok. ko umno mana? umno tanjung karang ke? patutlah ko bodo macam noh omar muka pun macam setan berjambol. ki ki ki.

      Delete
    5. Sellene tolong nasihatkan anon 13:39..

      Delete
  6. Memang lah salah,bodoh betul le...LGE dgn LKS bukan tokoh hebat pun,tak der memberi perkembangan pun pada negara.Anwar tu mungkin ader ler jugak....tokoh apa ek?banyak sangat ler...hahahaha...boleh percaya ker gambar tu,sebab video asli pun lagi diorang kata boleh tipu,ni kan pulak gambar tulisan ntah dari mana hujung pangkal...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana Mustafa Ali dan Mat Sabu.. mereka juga rajin ....................

      Delete
    2. anon 9:56 klu tengok najib nampak macam orang bodo tapi bila bercakap ternyata kebodohannya. lebih2 lagi moide mat sembab lagi tongong. shabry chek mulut buih ketam lagilah bongok. nampak2nya takde pemimpin umno yg cerdik cuma agaknya adalah sikit yg terbaik iaitu zul kulim atau ibrahim katak puru tu pun klu diteliti2 lebih kurang macam mat dadah selalu tersasau.

      Delete
    3. moga Allah mengampunkan dosa kita semua.. tinggalkanlah ketaksuban politik ini.. hanya lebih memudaratkan agama dan diri..

      Delete
  7. Sebelum tuan2 sekalian membuat andaian adalah lebih baik kalian selidik dulu latar belakang dan sumbangan pemimpin-pemimpin PR. Itu lebih adil. Negara kita mempunyai sebilangan pemimpin yg berkualiti dr kedua2 pihak sama ada dr pihak BN dan PR. Apa yg penting adalah kebenaran dan keadilan. Jgn kita membuat andaian ataupun kesimpulan tanpa mencari kebenaran terlebih dahulu. Ini akan menjauhkan diri kita dr fitnah yg mendtgkan dosa besar. Wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum tuan2 sekalian membuat andaian adalah lebih baik kalian selidik dulu latar belakang dan sumbangan pemimpin-pemimpin BN dan PR. Itu lebih adil. Negara kita mempunyai sebilangan pemimpin yg berkualiti dr kedua2 pihak sama ada dr pihak BN dan PR. Apa yg penting adalah kebenaran dan keadilan. Jgn kita membuat andaian ataupun kesimpulan tanpa mencari kebenaran terlebih dahulu. Ini akan menjauhkan diri kita dr fitnah yg mendtgkan dosa besar. Wallahualam

      khas buat omakkau..

      Delete
    2. Apa yg sy sampaikan adalah peringatan kpd kita semua. Bkn shj utk omakkau tetapi jugak kpd penyokong BN dan diri sy sendiri. Jauhi fitnah, tegakkan kebenaran. Allah Maha Mengetahui. Wallahualam.

      Delete
    3. jangan lupa penyokong PR..

      Delete
    4. "Kita semua" tu semua org beragama islam la. Tak kira la PR ke BN.

      Jgnla apabila kita menemui kebenaran, kita masih menyokong pihak yg melakukan kemungkaran. Berdosa besar jika kita menaikkan pemimpin yg tidak amanah, mengamalkan rasuah, zalim kpd rakyat, tidak adil dan sebagainya. Seperti yg sy kata jauhi fitnah, tegakkan kebenaran. Ingat tu saudara sekalian. Kita kena jadi umat yg berilmu dan beramal soleh. Baru negara kita diberkati Allah swt. Jika kita menutup sebelah mata dgn kemungkaran dan ketidakadilan maka Allah tidak akan memberi keberkatan kpd kita. Perjuangan menuntut keadilan dan memperjuangkan keadilan telah berjln dr zaman rasullullah lagi.

      Wallahualam....

      Delete
    5. betultu saudara.. tak payahla saudara nak sokong pemimpin PR tu lagi.. amin..

      Delete
    6. Yg mana memperjuangkan kebenaran itulah yg akan disokong. Jgn menutup mata dgn kebenaran semata2 kita taksub pd parti.

      Memilih pemimpin yg adil adalh satu kewajipan. Ia memberi kesan pd pahala dan dosa. Tanya pd diri kita apa pilihan kita? Dosa atau pahala? Jika ia menjurus kpd pahala maka eloklah kita mendekatinya. Jika ia menjurus kpd dosa maka jauhkan diri kita drnya.

      Delete
    7. Bagaimana pula pemimpin yang dikatakan ularmak mengeluarkan fatwa yang beebeza2 dan mengelirukan

      Delete
    8. PR memperjuangkan kebenaran?Puak PR tak taksub pada parti? aku pun berpendapat UMNO memperjuangkan kebenaran sepertimana hang menyangka PR membawa kebenaran.. amin.. hang terlupa perkataan amin..

      Delete
    9. Bab fatwa wallahualam. Kena bertanya kpd pakarnya.

      Kpd anon 12:05, saudara telah mentafsir hujah sy dr kaca mata UMNO sbb tuan menyangkakan sy menyangkakan PR memperjuangkan kebenaran. Penulisan sy tidak menyatakan pihak atau parti mana yg memperjuanhkan kebenaran. Penulisan sy bersifat umum. Sila tunjukkan mana2 ayat yg sy tulis menunjukkan PR memperjuangkan kebenaran atau memihak kpd. mana2 parti.

      Parti mana yg mahu anda sokong adalah hak anda. Cuma pd pandangan sy, sokonglah pd sesiapa yg memperjuangkan kebenaran dan keadilan selagi mana ia berlandaskan syariat Islam. Jgn kita menutup mata akan kebenaran semata2 kita taksub dgn sesebuah parti. Crla ilmu demi kebenaran.

      Wallahualam...


      Delete
    10. baiklah.. pada kacamata saudara siapa yang membawa kebenaran.. atau yang lebih membawa kebenaran dalam konteks politik demokrasi Malaysia yang menjadi pentas pertembungan dua parti antara BN atau PR.. saya perlu jawapan yang lebih jelas.. dalam Islam semua perkara jelas.. yang halal dan haram jelas.. jadi jawapan saudara dapat memberi panduan jalan mana yang harus saya pilih dalam konteks untuk menyokong samada BN atau PR.. harap saudara dapat memberi jawapan secara jelas.. jika bercakap tentang kebaikan semua agama mengajak kearah kebaikan.. tetapi yang jelas Islam terbaik.. dan begitu juga jika bercakap tentang kebenaran dalam perjuangan.. pihak mana yang jelas membawa kebenaran.. kalu bercakap umum seolah2 saudara juga masih samar2 pihak mana yang lebih membawa kebenaran..

      Delete
    11. Maaf, saya mencelah. Saya agak tertarik dengan soalan2 Anon 1239 yang pada tafsiran saya bersifat provokatif. Ini bukanlah soalan orang ikhlas mencari kebenaran, tetapi bersifat mahu menguji dan melaga2kan pendapat. Maaf jika teguran ini agak kasar.

      Saya rasa Anon 1239 tidak perlu mendapatkan jawapan dari Anon 1229 tentang pihak mana yang memperjuangkan kebenaran. Saudara tepuk dada saudara dan tanyalah iman saudara. Nescaya saudara pasti dapat jawapan yang bertepatan dengan tahap iman saudara sendiri (saya andaikan saudara beragama Islam).

      Bagi saya, kedua2 pihak tidaklah perfect. Cuma dari pandangan saya, saya lebih yakin dengan wawasan yang diutarakan oleh PR. Bagi saya, BN sudah tidak ada modal lagi, ketandusan idea dan pimpinan yang berkesan.

      Sebagai orang awam dan tidak seberapa ilmu di dada, saya lebih selesa jika menyokong parti atau gagasan yang di sebaliknya ada tokoh2 yang berjiwa Islam dan faham dengan kehendak Islam. Dan pemimpin2 ini saya dapati dari lapisan tua dan muda dalam gagasan PR. Tak perlulah disebutkan nama kerana saudara mungkin tidak bersetuju pendapat saya ini.

      Tetapi jika saudara mahu juga saya sebutkan, saya dengan senang hati boleh menyebut beberapa nama.

      Delete
    12. Baiklah sy akan terangkan pd saudara.

      Sblm kita membuat pilihan menyokong mana2 parti kita kena lihat asas perjuangan parti tersebut. Dlm hal ini terus terang sy katakan perjuangan PAS dgn jelas mengatakan yg ia memperjuangkan Islam. Ini dpt dilihat melalui perlembagaannya.

      Kedua, kita perlu melihat bagaimana sesebuah parti itu memperjuangkan Islam dr sudut Islam. Adakah perjuangan itu dilakukan demi Allah dan berdiri tegak di atas syariat Islam. Perjuangan yg ekstrim tanpa mengira halal dan haram adalah salah dan tidak boleh diterima krn matlamat tidak menghalalkan cr.

      Ketiga, kita kena melihat bagaimana cr mereka mentadbir sesebuah kerajaan. Sy mengambil cth kerajaan negeri kelantan. Walaupun dgn sumber kewangan yg terhad dserta dinafikan royalti minyak isa.masih mampu melunaskan hutang dgn kerjaan persekutuan serta menambah pendapatan negeri melalui pentadbiran yg bersih rasuah dan mengamalkan 'good governance'. Pencapaian ini boleh dilihat melalui laporan audit negara dgn jelas. Di Selangor pula, simpanan dlm bentuk rizab mencecah 2.6 billion yg menjadikan is negeri terkaya di asean. Walaupun ada pemberian air percuma Selangor masih mampu mengumpul hasil yg mencecah billion ringgit. Ini boleh dilakukan dgn amalan good governance. Ketulusan dan keikhlasan menjadi nadi penting utk memohon keberkatan dr Allah swt. Sy ada melawat Pulau Pinang baru2 ini dan sy kagum dan terkesima apabila suara azan didendangkan dgn jelas dan kuat tdk spt yg digambarkan oleh sesetgh pihak yg mengatakan suara azan di penang diperlahankan. Apa yg mengejutkan sy ada maahad tahfiz terletak ditgh2 bdr dan dijaga dgn begitu baik sekali dgn bantuan kewangan dr kerajaan negeri. Ini dpt dilihat dr laporan dr jabatan agama islam pulau pinang mengenai pemberian bantuan kpd institusi yg melibatkan Islam.

      Walaupun PAS berkerjasama dgn DAP dan PKR namun selagi ia tidak melanggar syariat dan menguntungkan Islam maka ia boleh diteruskan dan dikekalkan. Tidak dinafikan DAP menentang hudud tapi itu adalah perkara normal bg seorg yg bkn Islam. Tugas kita adalah berdakwah dan memberi ilmu kpd mereka supaya mereka faham akan kebaikkannya. Yg menjadikan kita hairan apabila ada dikalangan umat Islam yg menentang hudud itu sendiri. Bg sy ini adalh pendirian yg tdk betul.

      Sy ingin bertanya kpd saudara, adakah saudara tidak risau dgn hutang negara mencecah 500 billion dan akn mencapai 1 trillion pd 2020? Adakah saudara bersetuju ceramah agama dibatalkan semata2 memberi laluan kpd konsert kpop yg melalaikan? Apakah saudara janhkakan dr seorg pemimpin Islam yg mengaku Islam tetapi apabila ada seorg murid sekolah bertanya apa itu najis mughalazah dia diam membisu seribu bahasa? Adakah saudara menerima kekayaan yg dibina oleh pemimpin adalah dr kesusahan rakyat jelata? Adkah saudara menyokong isu perkauman yg dimainkan oleh sesetgh pemimpin sedangkan dlm Islam menentang konsep assabiyah? Adakah anda sanggup memperjudikan Malaysia dgn mewariskan Malaysia kpd pendtg asing spt yg berlaku di Sabah melalui pemberian ic yg mudah diperolehi? Adakah anda menyokong pemimpin yg menolak hudud sedangkan dia seorg Muslim? Adakah saudara sbg org yg bijak (secara fitrahnya) menyokong kos sara hidup yg kian menekan? Adakah anda menyokong politik lucah dan fitnah demi mempertahankan kuasa? Byk lg persoalan yg infin sy lontarkan. Jwbla dgn ikhlas insya'Allah Allah akan bukakan hati saudara akan kebenaran. Kembali kpd perjuangan yg sebenar (perjuangan menegakkan Islam) akan membw kita kpd kebenaran. Hilangkan rs taksub pd parti dan buatla pilihan berdasarkan ilmu.

      Delete
    13. terimakasih saudara sellene kerana memberi jawapan.. rakyat Malaysia mempunyai hak untuk menyokong mana2 parti selagi mana politik demokrasi berjalan.. malah saya berdoa moga politik demokrasi ini dilenyapkan oleh Allah S.W.T dari bumi Malaysia dan dari muka bumi Allah ini.. sesungguhnya politik demokrasi inilah yang memecahbelahkan umat Islam.. pada saya yang daif ini.. perjuangan dari parti PR dan BN ini bukanlah perjuangan Islam kerana Islam tidak akan bangun dengan sistem yang dicipta oleh puak kafir.. masakan air kencing boleh mensucikan tahi.. saya hormati pandangan saudari.. saya bukanlah ahli dari mana2 parti dan juga bukanlah mengundi UMNO kerana kebaikannya tetapi saya berpegang kepada prinsip memilih yang kurang mudarat.. dizaman yang Rasulullah sebut zaman fitnah menggigit.. apa yang saya harapkan Malaysia ini bertahan dari serangan NWO.. dan mudahan zaman nubuwwah yang Allah janji melalui lidah RAsullullah akan segera sirna dibawah pemerintahan Imam Mahdi dan Isa A.S.. dan tinggalkanlah ketaksuban politik.. ambillah sekadar sedikit.. takut2 kita akan menyesal di Sana nanti apabila kembali ke tempat asal di sisi Allah S.W.T.. wallahualam dari hamba kepada hamba

      Delete
    14. your answer please.................. anyone from bn?

      Delete
  8. Dalam hal ni kena salahkan penulis skema jawapan bagi soalan tersebut...

    Dah dalam skema jawapan tak de tulis nama Anwar Ibrahim, Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang...

    Kalau aku sebagai guru yang menanda skrip jawapan pelajar tu dah tentu aku bagi salah jugak...

    Tak kesah la guru tu penyokong PR ka penyokong BN ka?

    ReplyDelete
  9. anon11:05. abis klu dlm skima tu tak betul dan orang buat skima tu bias ko nak cakap apa? ko ni otak tarak lah. ko umno mane ulu rejang ke...pi balik tempat kolah kat rumah panjang klu dungu sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 13:55.. betulla dia cakap salahkan skima jawapan.. dah skima bias salahkan skima tu la.. pi la buat report kat JPN.. menyalak kat sini tak guna bangang oi.. dasar pencacai PR..

      Delete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...