Tuesday 4 February 2014

KELUHAN SEORANG BAPA KERANA YURAN MASUK KE MRSM CUKUP MAHAL CEKIK DARAH RAKYAT!!!!



"Semasa mendapat surat tawaran utk anak saya ke MRSM.. pihak MRSM suruh bayar dahulu yuran sebanyak RM333 sebelum Pendaftaran di MRSM. Hari ini semasa mendaftar ada lagi bayaran RM385 perlu dibayar. Saya tidak bersetuju dengan bayaran ini. total bayaran yg sudah saya bayar utk yuran sahaja RM718. Bagi saya ini terlalu tinggi. MRSM utk membantu Melayu dibawah Mara. Mara juga antara sekolah yg terbesar/terbanyak diseluruh negara. Dengan bayaran RN718 ini adalah tidak munasabah."

Begitulah ayat keluh resah dan tidak puas hati bapa kepada seorang murid yang berjaya terpilih sebagai penuntut di salah sebuah MRSM di negara kita.


Kini kisah itu pun sedang rancak berlegar di alam maya ... Perlunya pihak MRSM memberikan penjelasan mengenai yuran yang dikatakan agak tinggi membebankan rakyat yang berpendapatan rendah.


Mohon jangan terpacul ayat .. JIKA RASA MAHAL JANGAN DAFTARKAN ANAK MASUK MRSM .. MASUK SAJA MANA-MANA SEKOLAH YANG DIFIKIRKAN TIADA PERLU MEMBAYAR YURAN.

202 comments:

  1. dah terpacul pun dari cai cai karat biru..itu kan standard iq depa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAGAIMANA I GOT MY JUMLAH DESIRE DARI [[remy.credit111@gmail.com]]

      Nama saya MrsJULIEN GARCIA. Saya tinggal U, S, A TEXAS dan saya adalah seorang wanita gembira hari ini? dan saya memberitahu diri saya bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluarga saya dari keadaan miskin kami, saya akan merujuk mana-mana orang yang sedang mencari pinjaman kepadanya, dia memberikan saya kebahagiaan kepada saya dan keluarga saya, saya adalah memerlukan pinjaman sebanyak $ 250,000.00 untuk memulakan hidup saya seluruh sebagai i adalah seorang ibu tunggal dengan 3 anak-anak saya bertemu pinjaman orang ini pemberi pinjaman yang jujur dan bertaqwa yang membantu saya dengan pinjaman sebanyak $ 250,000.00. Dolar, dia adalah seorang lelaki yang takut akan Allah, jika anda memerlukan pinjaman dan anda akan membayar balik pinjaman sila hubungi dia beritahu dia yang MrsJULIEN GARCIA, yang merujuk anda kepadanya. hubungi mr remyemail :( [remy.credit111@gmail.com]) Terima kasih.

      Delete
    2. BAGAIMANA AKU MUNGKIN A VICTOR SELEPAS BANYAK YANG MEMBERIKAN BANYAK MEMENUHI PINJAMAN.

      Saya berasa sangat diberkati dan terpenuhi. Saya enggan memohon pinjaman yang saya dengar tentang talian kerana segala-galanya seolah-olah terlalu baik untuk menjadi kenyataan, tetapi saya yakin & terkejut apabila kawan saya di tempat kerja saya mendapat pinjaman daripada Progresive Loan INC. & Kami berdua mengesahkannya dan saya juga terus maju untuk memohon, hari ini adalah pemilik syarikat yang bangga dan membuat wang untuk keluarga saya dan ibu yang bahagia. Baiklah aku Annie Joe dengan nama dari Pauls Valley, Oklahoma. Sebagai ibu tunggal dengan tiga anak, sukar untuk mendapatkan pekerjaan yang dapat menjaga saya dan anak-anak saya dan saya mempunyai banyak bil untuk membayar dan membuatnya terburuk saya mempunyai kredit yang buruk jadi saya tidak dapat memperoleh pinjaman dari mana-mana bank. Saya mempunyai ideal untuk memulakan perniagaan sebagai stylist rambut tetapi tidak mempunyai modal untuk memulakan, Mencoba semua jenis bank tetapi tidak berfungsi sehingga saya dirujuk oleh rakan sekerja saya untuk iklan peminjam yang beradab untuk memberi pinjaman pada 2 % kadar bunga. Saya menghantar mereka mel menggunakan alamat e-mel rasmi mereka (progresiveloan@yahoo.com) dan saya mendapat balasan serta-merta dan pinjaman saya telah diluluskan, dan saya diarahkan ke laman web Bank di mana saya mengeluarkan pinjaman saya terus ke akaun saya. Untuk memotong cerita pendek saya bangga dengan syarikat stylist rambut saya dan berjanji untuk memberi kesaksian kepada dunia bagaimana hidup saya berubah .. Jika anda memerlukan apa-apa jenis pinjaman, saya menasihatkan anda menghubungi Progresive Loan INC dan diangkat secara kewangan E-mel: progresiveloan@yahoo.com ATAU Call / WhatsApp: +16626183756, anda boleh juga melawat: Laman web: https://progresivefunding.wordpress.com



      Delete
  2. Insuran keta n Yuran sekolah naik ketetapan Ilahi.. Syukur BN (Menadah tangan n berlinangan air mata).

    ReplyDelete
  3. Bersyukur sajalah kita kerna hanya BN lah tempat kita bergantung hidup hingga ke akhir zaman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello Semua orang,
      Nama saya Ahmad Asnul Brunei, saya menghubungi Encik Osman Loan Firm untuk jumlah pinjaman perniagaan sebanyak $ 250,000, Kemudian saya diberitahu tentang langkah Meluluskan jumlah pinjaman saya diminta, selepas mengambil risiko lagi kerana saya begitu banyak terdesak untuk menubuhkan sebuah perniagaan untuk kejutan terbesar saya, jumlah pinjaman Telah dikreditkan ke akaun bank saya dalam tempoh 24 jam perbankan Tanpa sebarang tekanan untuk mendapatkan pinjaman saya. Kerana saya Telah terkejut i adalah yang pertama untuk menjadi mangsa penipuan! Jika anda berminat untuk mendapatkan apa-apa jumlah pinjaman & anda yang terletak di mana-mana negara, saya akan memberi nasihat boleh menyentuh Mr Osman Loan Firm melalui e-mel osmanloanserves@gmail.com

      BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
      Nama pertama ......
      Nama tengah .....
      2) Jenis Kelamin: .........
      3) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .........
      4) Tempoh Pinjaman: .........
      5) Negara: .........
      6) Alamat Rumah: .........
      7) Nombor Telefon: .........
      8) Alamat e-mel ..........
      9) Pendapatan Bulanan: .....................
      10) Pekerjaan: ...........................
      11) Yang laman web adakah anda di sini tentang kami .....................
      Terima kasih dan salam mesra.
      E-mel Derek osmanloanserves@gmail.com

      Delete
  4. Orang kurang bersyukur adalah kurang tenang.bn beri nikmat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kata prof kangkong

      Delete
    2. Hanya orang bodoh yg kata bn bg nikmat..semua tu kerja Allag swt..Allah yg bg nikmat, bukan bn

      Delete
    3. allah beri nikmat bukan BN...tetapi perjalanan hidup umat sudah tertulis.jgn kufur nikmat dari Allah .kena lah berkorban demi masa depan anak2..usaha lebih lah..jgn asyik menyalahkan org saja..

      Delete
  5. Alhamdulilah masih ada lagi MRSM buat para anak melayu nak belajar

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak mampu nak bayaq, pi belajaq luaq negri......:)

      Delete
  6. 60 % murid2 MRSM adalah drp kalangan org kaya dan 40% drp org miskin.

    ReplyDelete
  7. anak menter belajar luar negeri belajar sejarah sebenar tanah melayu manakala melayu bawahan belajar dalam negeri belajar sejarah mitos karangan umno.

    ReplyDelete
  8. Maaf yea Tuan Hajji ,

    Harga semua sudah naik , Harga BAJA pun sudah naik......

    Sebab nak turun harga KANGKONG , harga BAJA ter paksa naik dapat tanam banyak KANGKONG.

    KANGKONG SAMBAL SOTONG sedap tau.....

    ReplyDelete
  9. mungkin bapa kepada pelajar tersebut tidak mempunyai anak yang memasukki MRSM sebelum ini. Bagi mereka yang mempunyai anak yang belajar di MRSM tidak merasa terbeban kerana pelajar pelajar lepasan MRSM mempunyai pelbagai keistimewaan daripada pelajar pelajar dari Sekolah dibawah Kementerian Pendidikan Malaysia. 4 orang anak saya yang mendapat system pendidikan MRSM telah Berjaya melanjutkan pelajaran mereka keluar Negara dengan pembiayaan MARA. Sehubungan dengan itu kepada bapa yang mengeluh dengan yuran yang mungkin tinggi disyorkan agar mendapat maklumat yang teperinci dari bekas pelajar MRSM. Bersyukurlah kerana anak sdra telah terpilih, sedangkan ramai ibu bapa pelajar berusaha merayu/mendapatkan pertolongan dari Menteri untuk anak mereka memasukki MRSM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello anon 22:27 l may agree with what you have written...in reality MRSM only caters for those childrens who are from high income families and your child must be highly anticipated to gain very very good result...you may be from the upper grade income group so at least have an open perception...don't be bias towards the person who highlighted the fees..care to be fair....may be you are one of those who approach the Menteri...kah..kah..kah..

      Delete
    2. Tahniah..anda adalah ayah yg pandai tapi BEBAL BERLAPIS2..kalo dpt masuk belajar, masuk belajar sajalah.. bukannya dibebankan kpd golongan miskin yg layak belajar..

      Delete
    3. Agree wif this statement. .I was a former student of mrsm..during that time, I think the fee was more high compared to this as we had to buy textbooks by our own instead of borrowing from school..

      Delete
    4. buat anon 23:09 cakap siang pandang pandang, cakap malam dengar dengar. Awaklah yang BEBAL BERLAPIS, BODOH SOMBONG. MARA bukan satu badan yang zalim. Ramai anak anak Melayu yang mendapat pelbagai kemudahan dan keistimewaan sekiranya menuntut di MRSM.

      Delete
    5. Ya betul..... selalu org yg komen tu anaknya x belajar pun kat sana....

      Delete
    6. Saya tak pandai speaking sebb saya bukan orang senang.

      Tapi hakikatnya memang begitu. Anak saya masuk MRSM JB tahun 2016 tingkatan 1. So tahun 2017 tingkatan 2 lah. Sadly, roomate dia bukan dari orang senang. Terpaksa berhenti akhir tahun 2016 sebb tak mampu nak bayar yuran pengajian dan asrama.

      Kat JB ni bukan takde sekolah yang lebih baik dari MRSM, ada...tapi dulu orang kata MRSM ni boleh bantu Melayu.

      Berbalik soal yuran. MRSM JB ni ada subject IGCSE (alaa..subjek oberse tu le) nak sebut pun tak reti.

      Yuran ni tingkatan 2 kene bayor 2k lebih...ting 3, 3k lebih. Murah tak? Murah lagi kut. Ahaks.

      Tu yuran pengajian...yuran asrama pulak macam-macam. 2 yuran yang saya tak berapa suka ialah yuran kerosakan dan dobi.

      YURAN KEROSAKAN:
      Dah le anak kita ni generasi ke-5 masuk MRSM JB ni (2016). Barang2 asrama semua dah hancur. Nak masuk daftar (2017) dah dapat surat suruh bayar caj kerosakan RM100+++. Dah la dapat barang rosak...kene repair sendiri loker. Pintu asrama tak boleh kunci. Tingkap tak boleh tutup. Bila hujan tempias masuk...meja study pulak rosak. Ni kipas angin rosak suruh budak bilik dia kongsi bayar. Aritu suruh sangat isi borang report barang rosak.

      DOBI:
      Ni satu lagi business haramjadah pihak MRSM JB dengan pengusaha DOBI. Dah le servis macam cibai. Habis baju putih dah berbelak-belak. Kita ni pesanla suruh asingkan. Sampai kat dobi habis semua bercampur. Cibai la nama tu. Dipaksa bayar 10 hengget sebulan. OK la kalau servis tip top...tapi servis macam CIBAI siapa nak. Bayar saje le. Dobi tak guna pun. Sorang 10 hengget 1000 orang dah 10k sebulan buta-buta pengusaha+MRSM JB tu dapat dengan service cibai.

      Tahun depan (2017) nak masuk MRSM dah semakin mudah. 3A2B dah boleh masuk...mungkin rendah lagi pun ok lagi. So kat sini kita nampak MRSM ni sebenarnya nak bantu dari segi apa?

      Siapa yang mendapat nikmat MRSM? Orang kaya atau orang miskin.

      Kalau anak pertama pun ibubapa dah semput untuk bayar yuran MRSM...macam mana untuk anak seterusnya untuk belajar di MRSM.

      ADA OTAK PIKIR.

      (SAYA SEKOLAH VOKASIONAL JE)

      Delete
    7. Actually mrsm is good programme with a lot of benefits but it still have some minor problems.Masalahnye prmbelanjaan yang agak tinggi for those yg kurang berkemampuan.Nasihat sye sbg ex mrsm(2016) kpd parent yg ingin anak2 masuk mrsm, 1.for parents that have strong financial let your son/daughter enter tapi nasihat dorang suruh belajar betul2 and get excellent result. 2.Kepada yg kurang kemampuan fikir sebaik mungkin utk masuk anak2.kalau betul yakin anak anda boleh dapat result yg bagus dan tak jdi kaki buli atau pelajar bermasalah. Sye beri pendapat mcm ni sbb kwn2 sye adalah sbg contoh. Ade yg dtg dri keluarga yg susah dapat result spm 8a 7a mmg berbaloi tp ade gak kecundang. Jadi duit yg dikeluarkan mcm tak berguna.Itu belum masalah disiplin lgi. Sistem Mrsm bagus tpi perangai pelajar yg kurang.Jgn salah kan sistem tp salah kan sikap.Kalau pandai jge adab perangai insyaallah elok la.Same macam MARA, mmg tak dinafikan banyak membantu bumiputra tapi sye cube beri kan prndapat yg neutral bahawa semua organisasi atau sistem ade parasit atau perosak.Jangan salah kan organisasi tpi salah kan perosak tu dan berdoa agar masalah atau isu boleh selesai.Yang pentig

      Delete
    8. Patutlah 3 ank sy x dpt masuk MRSM walau straight A.Rupanya ada guna kabel.Sesiapa berkenaan jumpa sy dan org2 yg kamu cantas haknya di akhirat nanti.

      Delete
    9. Setuju, yg dpt 2A2B2C pun dpt... No Komen dah faham sgt .Semoga ank² yg layak tapi Tak dpt terus berjaya dgn cemerlang

      Delete
    10. Sekarang lago longer syaratnya..asalkan tiada D ..boleh diterima masuk MRSM...atlas kota B40..syukurr

      Delete
  10. Kan boleh mohon biasiswa kat mrsm tu. nanti dpt 110 sebulan dah boleh cover balik. Sy pn dulu mcm tu.
    Yg penting. Syukur

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2016 NI ADA LAGI KE BIASISWA ?
      HMM #MALAYSIA

      Delete
  11. Hei... bukan masalah tak tau ada keistemewaan di MRSM. Sebab tahu tu lah yg nak masuk tu. Masalahnya duit tak cukup nak bayar sekali gus hingga rm718.
    Kalau anak kau 10 org masuk MRSM sekalipun kau munkin ada duit mencukupi...
    Jng pandang rendah le kpd org yg tak cukup duit. Dia hanya nak luahkan tekanannya bukan minta wang pun...
    Sepatutnya kau beri jalan keluar pdnya bukan bermegah nak tunjuk ramai anak kau masuk mrsm.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha....Boleh hubungi Pengetua MRSM tersebut minta penangguhan atau pengecualian. Mungkin Pihak MUAFAKAT boleh membantu atau pihak MRSM sendiri ada Dana mungkin dari Koperasi Maktab untuk membantu orang yang tak berkemampuan ini.

      Boleh jika meminta bantuan dr Pusat Zakat berhampiran tuan.....sb pelajar trmsk asnaf zakat.

      Delete
  12. Jgn bimbang..pd mereka yg kurang mampu..mrsm ada menyediakan bantuan..berbentuk biasiswa ...selepas mendaftar nanti.. pelajar akan di beri borang permohonan...jgn bimbang mgkn pd yg layak...anak2 anda akan belajar secara percuma di mrsm...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi bapa kena bergolok gadai atau berhutanglah dulu semasa pendaftaran?

      Delete
    2. mara ditubuhkan khas untuk membantu golongan bumiputera.tidak ada kaitan dengan politik.jika ibu bapa datang daripada golongan yang kurang berkemampuan, tidak perlu risau kerana pihak mara ada menyediakan biasiswa utk yg layak. semasa hari pendaftaran, jika tidak mampu untuk menjelaskan bayaran tersebut secara penuh, ianya masih boleh dijelaskan secara ansuran. setakat hari ini, mara tidak pernah mengeluarkan pelajar yang tidak menjelaskan yuran. lagi pun guru dan staf di mrsm sudah tentu maklum dengan masalah ini dan tidak timbul masalah pelajar tidak boleh daftar sebab tak bayar yuran. tambahan pula pihak mara sendiri seboleh-bolehnya cuba untuk membantu golongan bumiputera ini.

      Delete
  13. Jangan merunggut, bayar aje berapa yang mereka mahu, kalau tak cukup duit cari kangkong dalam paya jual tepi jalan. Lain kali pangkah lagi BN

    ReplyDelete
  14. anggaplah ianya pelaburan masa depan anak2...
    sebenarnya prasarana di MRSM yg disediakan oleh MARA...
    berkali2 ganda nilainya dari yuran yg dibayar...
    jika kita berkira dgn sesuatu perkara (ilmu misalnya)
    perkara itu juga akan sukar kita perolehi...
    jika berusaha... pasti ada jalan...
    INSYAALLAH...

    p/s: MRSM juga ada menawarkan biasiswa kpd pelajar yg layak... tak perlu bayar yuran kpd ibubapa yg kurang berkemampuan...

    (dari Bekas pelajar MRSM and ANSARA)

    ReplyDelete
  15. Sudah menjadi dasar kerajaan BN semua duit sampai nak kencing berak pun kena duit. Kerajaan dok ingat rakyat Malaysia ini berpendapatan bulanan melebihi RM4,000/- sebab iti kerajaan kenakan macam2 bayaran. Apa nak dikesalkam lagi nasi dah jadi bubur makan saja lah. Sedap makan tak sedap pun makan. Pak Cik yg merungut pasal yuran mahal itu mungkin pendapatan bulanan dia RM 2,000/- memang terasa lah peritnya ditambah lagi ada dua orang anak juga masih bersekolah. Taj apa Pak Cik bupsn febuari ini makan kangkong sehaja dulu dah stabil baru makan yg lain. Menteri2 BN suruh rakyay berjimat.cermat tapi mereka enjoy sakan. Hidup BN

    ReplyDelete
  16. Salam, sy rasa mungkin berlaku kekeliruan. Mungkin, sebabnya 333 yg dibyr itu memang sudah meliputi semua yuran, jika ada yuran tambahan pun ianya adalah tidak melebihi rm 100. Sy rasa mungkin anak kepada bapa yang mengeluh ini memasuki mrsm dengan program khas. Contohnya igcse,(program bhsa inggeris dan ada exam tambahan dr paper luar negara) maka yuran tambahan rm 385 tu bertujuan utk itu.
    Setahu saya, jika keluarga tidak mampu, maka mereka boleh memohon utk berpindah ke mrsm tanpa program khas, di mana yurannya lebih rendah, dan biasiswa masih boleh dimohon.
    Harap penjelasan ini, membantu ramai dari kita yang kelihatan tidak maklum dengan sistem mrsm yang baru ini. Memang rm 718 tu mhal, jd mhon si bapa utk berbincang dengan pihak maktab utk mendapatkan bantuan. Memang boleh fan terdapat bantuan khas utk mereka yang tidak mampu, jafi perlu mohon. Dan kepada yang lain, jgnlah terlalu cepat menghukum dan membuat pelbagai tohmahan, semuanya tidakmembantu si bapa yang sedang susah tersebut.

    Seseorang dalam sistem mrsm....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. saya Shaharudin Mohamad.. yg membuat luahan di FB dan dicopy oleh blog Omakkau.. Yuran RM333 memang telah dibayar sebelum mendaftar. Semasa mendaftar diminta lagi buat bayaran tambahan ini. Tidak boleh bayar ansur. Ye MRSM ini ada program IGCSE.. yuran ini tiada kena mengena dgn program tersebut kerana tidak dinyatakan dlm yuran tersebut dan saya ada bertanya utk peperiksaan IGSCE nanti bayarannya akan diminta kemudian ikut harga pound sterling semasa..

      Delete
    2. Ye betul..sama di mrsm kuantan..harap pihak kerajaan dan mrsm menyelesaikan permasalahan ini dengan mekanisma terbaik..
      Bapa pelajar

      Delete
  17. Lebih murah dari murid yg belajar di Sekolah Berasrama Penuh
    Itulah masalah melayu ..semua nak free. Ramai melayu sanggup tipu jumlah pendapatan semata mata nak dpt byr yuran murah...itu realiti....kita tgk cina.. sanggup bayar beribu ringgit utk pendidikan anak mereka.maaf saya bukan penyokong BN..








    ReplyDelete
  18. Kalu anak kita pandai pon kalu tadak kabel...tk dpt masuk mrsm tu..ini pengakuan member gua...mrsm sudah tersasar utk bantu anak melayu utk dpt pendidikan berkualiti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke???... Anda silap...anak sy x ada mana2 kabel pun?? dh 4 tahub belajar kat sana....

      Delete
    2. Tak perlu menuduh jika tiada asas yg sahih.... tulisan yg memfitnah itu lagi tajam dr mata pedang... besar dosanya bro.... camna nak minta maaf nanti? Sy bekas pelajar mrsm muar dan akan memasukkan anak sy ke mrsm alorgajah aliran IGCSE isnin ni... anak sy 6A telah mendapat tawaran sekolah asrama penuh Sultan Alam Shah di putrajaya. .dengan hormatnya menolak tawaran SBP SAS sebab ingin sgt ingin anak sy menyambung pelajaran di MRSM, system yg terbaik bg fikiran sy.... anak saya tidak dpt tawaran mrsm walaupon 6A sbb ada criteria lain yg perlu mara utamakan... pendapatan parents and penempatan sekolah sekarang (anak bandar contohnya).... bg yg parents less fortunate dpt 5A pon insyaAllah dpt mrsm...sy membuat rayuan disebabkan anak sy mndpt keputusan yg cemerlangan dn juga aktiviti kurikulum yg agak cemerlang.. Alhamdulillah akhirnya diterima masuk kerna masih ada kekosongan..... harap tak perlu lar nak menuduh dn politikkan isu spt ni.... tak habis2 menuduh dn memburukkan org lain.... sy anak kelahiran mrsm alhamdulillah.... berjaya menyandang jawatan yg baik dn telah berkhidmat di luar negara demi utk negara dan anak bangsa melayu....kurangkn komolen dan lebihkan bekerja utk bangsa dn negara...yg mulut longkang spt tuh memang smpi bila pun perangai tidak akan berubah...mungkin tunggu hingga malaikat dtg mnjemput tapi itu sudah terlambat..

      Delete
  19. dulu masuk mrsm sume dpt biasiswa dr mara...xde kne byr yuran pape except dobi je...mgkn bapa kt atas ni da kaya kot..sbb tu kne bayar segala yuran yang ada...and mostly pelajar dr keluarga sederhana yuran dibayarkan..n yang kurang uapaya dr segi kewangan siap dpt elaun sara hidup lg...mmg da berlebih duit yg dpt...kalo xmampu byr yuran ade caranya...macam xkene je kalo nk condem camni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. saya bukannya kondem..saya rasakan ini tidak adil kpd org biasa.. yg mampu mungkin tak nampak.. masalah kita berbeza

      Delete
    2. Salam sdra Din, apa tujuan sdra meluahkan perasaan di FB dan Blog Omak Kau dan kenapa tidak mendapatkan maklumat yang betul dari pihak MARA? MARA akan memudahkan cara untuk mengatasai masalah sdra

      Delete
  20. keluhan seorang bapa ., sian bapa tu takpe mari kita ramai-ramai bantu ., kalau tak dijadikan MRSM takde wakil Malaysia pertama ke angkasa , kalau tak dijadikan MRSM mungkin tiada pembela bagi orang anak-anak untuk belajar , kalau nak diharapkan sekolah biasa sistem MRSM jauh berbeza . Malah budak lepasan MRSM ada kelebihan tersendiri untuk melanjutkan pembelajaran ke Universiti yang ditetapkan Mara beserta Biasiswa boleh ubah lagi . so Saya syorkan kepada beliau yang tak mencukupi wang atau mempunyai kesempitan wang boleh rujuk HQ Mara atau di MRSM sendiri pada hari pendaftaran ,Mara ade jugak menyediakan bantuan bagi keluarga yang kurang pendapatan .

    tapi yang peliknya Masyarakat sekeliling yang comment diatas yang sangat tak membantu , ape kaitan ini semua dengan isu politik ? tolong la jangan berfikiran sempit. Die post nie sebab nak tahu ape solution , mungkin die tak tahu kelebihan Mara. jangan la mudah menghukum dengan hukuman yang tak munasabah . Aku generasi baru benci dengan politik yang berbau busuk nie , harap bila kala generasi aku memimpin ini semua dah musnah dengan perangai kolot kalian, pemikiran kalian banyak menjatuhkan bangsa sendiri , dengan menjadi contoh kepada anak-anak dengan perangai yang kurang elok . Ubah pemikiran demi generasi akan datang . -Ansara

    ReplyDelete
  21. yang tak mampu blh byr ansuran..pastu blh mohon biasiswa..xperlu politik kan benda mcm ni..boleh bincang dengan pihak pengurusan maktab...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdra Shaharudin Mohamad mungkin dari golongan yang kurang berkemampuan dan memerlukan bantuan, malangnya beliau tersalah tempat meluahkan keluhan. Beliau sepatutnya mendapatkan infon dari pihak MARA HQ ataupun Pengetua MRSM tersebut. Apa jua pun diucapkan SYABAS dan TAHNIAH kerana anak beliau telah terpilih.

      Delete
    2. betul tu anon tp kene paham jugak dari satu pihak ke satu pihak akn mengambil masa..cth klo nk mtk penerangan dr HQ..brpe minit kah yg d perlu utk pihak pengurusan nk bagi khidmat nasihat pd sang bapak tu?lagi2 la melalui pangilan telefon..rs x perlu d jelaskan dan kita pon da almaklum cara kerja diorg ni kan walau pon x semua..then dia call plak pengetua..yup mgkin aduan dia adalah kes terpencil pd pengetua memandangkan ramai lagi pelajar mngalami sittuasi yg sama yg mana memeningkan lg kpla si pengetua tu..so ni mgkin last option dia share d ruangan blog..malangye kebanyakan dari kita lebih bersikap parasit dari membantu..sedih,,kita kene bantu bkn tuduh melulu..sekian..

      Delete
  22. Sapa yang taknak masuk mrsm kena bayar biasanya gaji yang dianggap mampu. Sebab baling cuma bayar 333 tu pun kira unutk duit semua.. Makan tanggung. Asrama tanggung. Apa lagi nak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. Yuran tambahan RM385 tdk dinyatakan dlm surat tawaran dan tidak dimaklumkan sebelum pendaftaran..bayaran ini mengejutkan..

      Delete
    2. Issue yang ditimbulkan oleh sdra telah pun terjawab. Justeru itu diharap sdra tidak lagi perlu memanjangkan issue tersebut. Jika masih tidak berpuas hati, dicadangkan sdra keluarkan anak sdra dari MRSM dan beri peluang kepada orang lain.

      Delete
    3. kalau rasa tak mampu dan rasa 385 tu trlalu mahal untuk pelajaran anak tak payah lah masuk mrsm. ramai lagi yang menunggu waiting list sanggup merayu rayu supaya anak diberi peluang belajar di mrsm. bila kerajaan dah beri kemudahan jangan di asak pula anak2 tu supaya anti kerajaan. tak baik.

      Delete
    4. saya adalah pelajar mrsm daripada keluarga yg sederhana dan hal ini mmg membimbangkan. namun apa yg kita perlu adalah menyuarakan kebimbangan kita kerana itu hak sbgai rakyat dan kita juga boleh membuat aduan kepada pihak atasan. pentadbiran sesiapa pun umno atau pembangkang mara tetap mara, mestilah ada naik turun nya. Bersyukur kerana sejarah , wujudnya sebuah Mara bagi membela warga peribumi. Ingat setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya. jika tak puas hati, report. apa guna dok bising di sini ? kata mrsm ada orang kaya ha biar dia bayar , kita yang kurang berada mohon la biasiswa.kalau tak dapat jumpa HEP, cerita masalah. Budak MRSM katanya, tapi masalah semua bagi mak bapak. Anak la berperanan juga takkan nak tgok mk ayah susah. Takbpernah lagi cikgu di MRSM mengabaikan anak murid yg datang bercerita masalah. Jangan cari alasan yang penting. Cari penyelesaian.

      Delete
  23. sibbaek pangkah bn, klu x jgnkan MRSM....UITM pun dilenyapkan, pastu byklah anak2 melayu merempat!!

    ReplyDelete
  24. Izinkan saya mencelah....saya rasa sdra shaharudin salah tempat mengadu...sdra sepatutnya berbincang dgn pihak mrsm bukanya di alam maya yg mengundang beribu tanggapan negatif. Saya juga seorang bapa yang berpendapatan sederhana mungkin spt sdra dan rapat dengan guru2 mrsm. Setahu saya, belum ada pljr yg diminta keluar dari mrsm kerana gagal menjelaskan yuran. Malah mrsm ada pelbagai cara untuk membantu pljr yg tidak mampu. Ada pljr yg datang mendaftar dgn tidak membawa sesen pun hatta pakaian pun tak mampu nak beli tapi guru2 mrsm layan dan tatang budak ni hingga berjaya dlm pmr dan spm. Tapi mereka tak ada pula nak cerita kepada alam maya.

    Saya rasa bayaran selain dari rm333 adalah bayaran lain spt baju batik, yuran kecemerlangan akademik, kelas quran dan lain2. Bayaran tu pun boleh dibayar beransur2. Kalau tak bayar hari pada pendaftaran pun anak sdra tetap diterima sebagai pljr mrsm.

    Mengenai bayaran yg dikatakan mahal tu, cuba kita bandingkan dgn sekolah berasrama penuh yg lain. Sdra boleh banding sendiri. Daftar tadika anak kita pun kadang2 sampai seribu.

    Kepada pembaca2 di alam maya, tolong jgn politikkan isu ini dan MARA keseluruhannya. MARA menyalurkan berjuta2 ringgit setiap tahun untuk membantu org melayu termasuklah anak2 kita di mrsm. Kpd sdra shaharudin banyak lagi ruang boleh digunakan untuk menyelesaikan masalah sdra. Saya bersimpati dgn saudara dan dlm masa yang sama rasa bertanggungjawab untuk membetulkan salah tanggapan ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. komen yang yang membina dan cukup bernas

      Delete
  25. 11:30 komen berbaur politik sempit...cuba sdra melawat serenti bangsa apa penghuninya? Siapa pengunjung setia sure heboh dan konsert2 hiburan...bangsa apa yang banyak merempit? bangsa apa yang minat maharaja lawak, AF dan lain2 yang melalaikan....bangsa siapa yang suka buang masa siang malam di kedai mamak?? Syabas En Shaharudin merencanakan masa depan anak semoga cemerlang

    ReplyDelete
  26. Eh pukimak korang lah.... Macam barua komplen... Korang semua ni babi.... Tak tau apa yang mara dah buat untuk Melayu islam tapi cakap macam handal.... Barua dap sialan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak peruntukan MRSM kene cantas dek kerajaan NAJIB. Tu sebab jadi begitu.

      MRSM dulu dah tak sama macam sekarang. Dah tak cukup duit.

      Delete
  27. tapi memang betul pun lah kalau dah rasa tak mampu tak payah lah hantar anak masuk mrsm. dapat peluang tu pun sepatutnya dah bersyukur. semua nak free pun tak boleh. ramai lagi yang sanggup berkorban supaya anak mereka dapat masuk belajar di mrsm dan sanggup cari jugak duit untuk bayar.
    banyak dah kerajaan bagi kemudahan patut bersyukur lah.

    ReplyDelete
  28. Majlis Amanah Rakyat (MARA)5 February 2014 at 17:31

    Untuk makluman, yuran semasa pendaftaran sebanyak RM333.00 perlu dibayar oleh semua ibu bapa yang menerima tawaran kemasukan ke MRSM. Pecahan yuran yang dikenakan adalah minimum dan kekal sejak dahulu lagi telah dinyatakan bersama dengan surat tawaran yang dicetak oleh pemohon.

    Yuran tambahan yang dikenakan di peringkat maktab adalah tertakluk kepada perkara berikut:
    i. Mendapat persetujuan daripada Badan Permuafakatan Pendidikan MARA Malaysia (MUAFAKAT) cawangan maktab masing-masing
    ii. Tidak wajib kepada pelajar bagi item yang dicadangkan dibeli di Koperasi Maktab sekiranya telah disediakan oleh ibu bapa seperti uniform maktab, cadar, sarung bantal dan sebagainya.
    iii. Pelajar boleh membayar secara ansuran sekiranya memerlukan item/keperluan tersebut
    iv. Bayaran kecemerlangan akademik adalah sumbangan ibu bapa untuk kegunaan semua pelajar bagi program peningkatan akademik

    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak berpuas hati dengan service DOBI dan pengurusan asrama MRSM JB.

      Service dobi merosakkan warna pakaian dan adakalanya pakaian hilang.

      Kerosakan loker terpaksa ditanggung oleh saya sendiri kerana tidak dapat dikunci dengan sempurna. Pintu bilik asrama, cermin tingkap, kipas angin rosak pun dicaj. Apa gunanya mengisi borang kerosakan.

      Ini semua caj tambahan yang mengarut.

      Mohon pencerahan dari pihak MARA.

      Email saya: razifros@gmail.com

      Delete
  29. En Shaharudin Mohamad. Never complained in fb, you never know when your status become viral. And congratulation you actually telah berjaya sampai ke tahap di copy and paste, wakakaka. At least, your status belum sampai ke tahap di print screen kan. I have experience it (x sampai ke tahap encik ler ) and does not particularly enjoy it. sebab itu saya gelakkan encik ... maaf ya. kih3x. If you feel you have a cause to fight, terus kepada pihak yang berkenaan je la ..fyi many/some orang ada kepentingan masing2 be it politics ke apa ke .. so they will twist everything to suit their agenda. ( sama je pas, umno, dap, pkr atau apa2 pun .. ). Unless you sendiri pun ada your own agenda ?? ..less than pure ??

    ReplyDelete
  30. Kalau semua benda kita nak complain,rasenya ada benda yang berapa kena dengan kita. Hal ini macam kita upah pengasuh anak kita, kemudian dikenakan sejumlah charge yang mahal oleh pengasuh anak kita. Wajarkah kita membawa mulut bukan2 mengenai pengasuh anak kita sehingga satu alam tahu??. Wajarkah anda masih menghantar anak disitu lagi?.. orang tak hanya menilai si pengasuh, tapi orang menilai orang penyebar cerca nista. Don't be judgemental.

    ReplyDelete
  31. salam saya budak mrsm. statement atas pelik. semasa pendaftaran tak perlu bayar full jika tidak mampu. boleh minta bantuan mara. ada dua jenis bantuan.. bantuan pertama tidak perlu bayar wang caruman.. yang kedua. wang saku bulanan. kalau mahal pun. kuali pembelajaran mrsm tinggi. tamat jerr pengajian dekat mrsm. banyak offer mara.. spt sdc,spc dan sbgainya. semua ditanggung mara walaupun kadang hanya pinjaman. mereka akan diambil berkerja di bawah mara. bersyukurlahh. jangan nak burukkan mara. sbb saya juga anak mara.

    ReplyDelete
  32. hahaha .. ini x de koje ni. En Shaharudin ,you have money. Do you know that we can check you out in the internet. Untuk peringatan semua orang, people can check who you are walaupun you dah tukar nama. You cannot erase your information once you put it on the net. So berhati-hati lah. This is just a friendly reminder.

    ReplyDelete
  33. Salam..jgn mudah mngkritik kalu xknal siapa MARA dan apa sumbangannya terhadap bumiputera selama ini..saya berterima kaseh dgn MARA di atas segala bantuannya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang yg tidak tahu sahaja yg akan mengkritik. Tanpa MARA, tidak akan ramai para melayu professional di Malaysia.

      Delete
  34. Kenapa nak berkira sangat bayar kos pendidikan anak? Duit tu tak ke mana pun...akan balik kpd anak itu semula... Jangan semua benda nak kongsi d internet...jangan politikkan pendidikan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr Zamri, this fella wants everything free ma. Subsidized by the gomen is all he knows. Must be a DAP member for sure. Everything want to kutuk the gomen ma.

      Delete
  35. En Shaharudin,
    Saya bekas pelajar MRSM dan seorang anak saya adalah pelajar MRSM.

    Statement saudara tersangat bias. Nampak sangat saudara post di FB saudara dlm keadaan marah. Apatah lagi posting tersebut ditulis semasa saudara masih di dalam dewan di hari pendaftaran anak saudara.

    Tidak terbaca saya akan bait2 syukur di atas bertuahnya anak saudara mendapat tempat di dlm sistem MRSM. Pabila seorang bapa seharusnya berkongsi kegembiraan dgn kejayaan anak, saudara bak seorang bapa yg berkongsi aura negatif kpd anak saudara yg saya pasti selepas ini akan dibenci oleh pelajar2 seniors.

    Tiada siapa boleh melarang saudara dari bersuara sekiranya tidak mampu. Bantuan memang diberikan. Bayar secara ansuran. Biasiswa disediakan.

    Bersyukurlah dapat menjadi anak MARA. Kesian anak yg sekarang terpalit dgn keangkuhan seorang bapa yg mengambil gambar resit dgn nama anak tersebut. Satu Malaysia dh kenal anak saudara. Kasihan dia.


    ReplyDelete
  36. Ada 3pilihan.sekolah harian biasa,asrama pnuh n mrsm.anak cik pndai,jd dia dpt 3 choice ni.cuma kptsan pd mak bpak je.tp,jgn ingt sek harian biasa x boleh bjaya.kalo dok mrsm pn,tp x belajar,x guna gak.beza antara 3 pilhan ni ialah servis n facilities, tmsuk la spot soalan exam,ala2 pra soalan bocor la.tp,pcaya la yg rezeki d tgn tuhan.kalo dpt soklan spot pn,tuhan x izinkn,x jd gak..dok kt mrsm,dmanjakn,bj siap d bsuh.toilet n asrama x perlu bgotong royong nk bersihkn.hanya perlu belajar.objektif sama-belajar.sama jugak dgn hotel. Ada motel,3 bntang hotel n 5bintang.objektif utamapenginapan tdo.servis n facilities bbeza.bjaya tdo atau x,bgantung blek pd individu.tepuk dada,tanya selera.jgn la kmplen kn org je.perjalanan anak cik,msh jauh..ingt ye

    ReplyDelete
  37. En Shaharudin ni sedara omakkau ke?
    Mandai2 je omakkau ni politik kan isu..puii

    ReplyDelete
  38. Sebelum nak post complain,.tak pikir ke kesian kat anak yg baru 13thn nak cari kawan2 kat situ. Asyik complain complain complain. Yg dok main FB masa tgh taklimat dan post complaint ni..tak complain ke pasl kena charge mobile data yg bulan2 kena bayar. Sengkek ke jika mampu pakai hp dgn mobile data package. Amalkan lah..boleh tolong sedarkan cikgu cikgu MRSM yg kaki complain yg tak sedar untung ni org PKR...amalkan lagi dan lagi...kesian kat anak..tak ada pikiaq punya kowloon letak nama anak kat blog..

    ReplyDelete
  39. Saya pun tak faham dengan orang zaman ni. Suka memuat naik sesuatu tanpa memikirkan implikasinya. Kasihan anaknya di MRSM. Satu dunia tahu....
    Bukan senang nak dapat masuk MRSM la ni. Walaupun keputusan bagus belum tentu dapat sebabnya???

    Anak saya yang bongsu dapat masuk MRSM. syukur alhamdullilah.
    Memang bayaran pendaftaran tu agak tinggi tapi ianya adalah untuk yuran asrama RM 60.00 x 12 bulan. Yuran dobi dan sebagainya. Ada yang MRSM kata boleh opyional nak bayar boleh x nak boleh. Yang ni untik aktiviti surau...

    RM 60.00 sebulan tu anak kita dapat makan 6 kali sekali tau... sarapan pagi, makan waktu rehat, makan tengahari, minum petang, makan malam dan juga super selepas balik kelas prep... oklah tu kan... kalau sekolah harian pun kita kena bekalkan anak diut poket. Sekarang ni kalau RM 4.00 memang tak cukuplah... sebulan dah berapa... duit tambang bas sekolah lagi...

    Syukurlah anak diterima masuk MRSM. Berpuluh ribu yang mohon yang terpilih hanya dalam lingkungan 6 ribu je kotnya...

    ReplyDelete
  40. Bodoh Bangang Punya Bapak!

    ReplyDelete
  41. MARA, tarik balik lah penempatan utk anak Din ni. Tak tau bersyukur langsung. Ramai lagi anak2 kampung yg boleh ganti tempat anak Din..macam aku ni. Sedih tengok anak tak dapat masuk MRSM tahun ni walaupun dia dapat UPSR 5A.

    Walaupun saya cuma kerani di kampung, saya sanggup bergolok bergadai sekiranya anak saya dpt menyambung pelajaran di MRSM. Hatta ke MRSM di Sabah Sarawak pun aku sanggup hantar.

    Bersyukurlah Din. Hentikanlah membuka pekung di dada. Sesungguhnya nikmat yang diberi Allah wajiblah dipergunakan sebaik mungkin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepada Anon 11:25, Saya ucapkan syabas diatas semangat tuan yang sanggup bergolok bergadai asalkan anak tuan dapat masuk ke MRSM n. Saya syorkan buatlah rayuan dengan datang sendiri ke Bhg Pelajaran Menengah, Tingkat 19, Menara MARA, Jln Tuanku Abd Rahman, Kuala Lumpur, Saya percaya dan yakin rayuan tuan akan mendapat perhatian yang serious dari pihak MARA. Insya Allah anak tuan akan dipilih untuk kemasukkan peringkat ke 2 @ 3

      Sekian, semoga Allah swt memberkati usaha tuan.

      Pesara MARA

      Delete
  42. aku ex bdk mrsm..bayaran ak bayar masuk dlu lebih mahal..setimpal dgn kemudahan diberi dan standard sekolah itu sendiri...ak x prnh kebuluran dok kt mrsm..mana ada sekolah free skrg,pak cik oiii..baik pakcik nasihat ank pakcik belajar leklok je..

    ReplyDelete
  43. Sdra Din seharusnya bersyukur kerana anak sdra terpilih mengikuti Program IGCSE dengan kerjasama Cambridge International Examination itu untuk membolehkan pelajar MRSM mengikuti pengajian di universiti luar negara lebih awal."Dengan pelaksanaan program ini MARA harap dapat menghantar lebih ramai anak- kita mengikuti pengajian dalam pelbagai bidang di luar negara,"

    Pengajaran dan pembelajaran IGCSE menekankan pembentukan kemahiran lisan dan praktikal serta mengambil pendekatan penyelidikan penyelesaian masalah, aplikasi kemahiran ilmu dan pelaksanaan projek secara individu juga berkumpulan.

    Program IGCSE diiktiraf peringkat antarabangsa sebagai setaraf dengan British GLSE dan International GCE 'O' Level Exams ditawarkan melalui University of Cambridge International Examinations yang diguna pakai lebih 9,000 sekolah di lebih 160 negara.

    Pelajar bukan sahaja perlu mahir aspek bahasa Inggeris malah perlu bersedia untuk mempelajari bidang lain seperti sains dan tekonologi pada tahap tertinggi.

    Ikhlas dari Pesara MARA

    ReplyDelete
  44. alhamdullillah saya mempunyai income yg lumayan wlupun br berusia 30 thn dan anak sulung saya baru berusia 4 tahun....tp saya sedar dan faham erti kesusahan hidup....krn saya juga dilahirkan dikalangan org ssh.....
    sbg org yg berpendidikan dan golongan profesional kita perlu fight utk masa dpn anak2 kita dan org lain.....jgn fkr kita senang jadi nasib org ssh kita lupakan.....bayangkan tiba2 anak / keturunan kita nanti ssh.....kita dh mati, blh ke kita bgn utk tlg mereka????jd skrg lah ms nya utk kita fight bg pihak mereka.....negara pengeluar minyak lain blh bg pendidikan percuma knp tidak kita?????fikir2kan.....jgn terlalu ikut perasaan.....kita sedang berjuang.....bkn nak berperang.....

    ReplyDelete
  45. Mula2 baca, nampak macam pandai, bila last2, hancur, terbukak pekung sebenarnya tak pandai. Henti2 kan lah statement yg tak pandai ni..

    ReplyDelete
  46. assalamualaikum izinkan saya memberi pandangan, pada zaman ini terdapat pelbagai cara untuk membendung masalah ini.. saya akui terlalu banyak pusat tusyen yang cekik darah dan mengajar anak-anak sambil lewa sahaja.. dan mereka juga kebanyakkan bukan yang berkhidmat sebagai GURU... saya merupakan pelajar Tahun akhir dalam bidang Perguruan TESL dan sekarang menjalani latihan praktikal di sekolah sekitar Shah Alam, saya amat memahami nasib ibu bapa serta keluhan yang mereka adukan tentang prestasi anak mereka dalam pelajaran, kurang minat anak mereka di dalam pelajaran, di sini saya ingi mengesyorkan laman sosial media pertama di DUNIA dan juga Malaysia yang 100% berteraskan pendidikan yang di panggil pencil.my ianya merupakan hasil kerjasama dari UM dan juga UPSI.. ianya sangat berkesan untuk menarik minat anak-anak yang kurang tumpuan dalam pelajaran.. sangat mesra pengguna,ibu bapa juga tidak perlu risau dengan bebanan wang yang harus di keluarkan.. kerana ianya murah dan harganya untuk SEMUA subjek RM50 (Pelajar sekolah Rendah), RM 70 (Pelajar Form1-Form3), RM90 ( Pelajar Form4-Form 5). tidak seperti portal yang lain.. Pencil.My dikemaskini setiap hari oleh pihak R&D kami supaya para pelajar tidak akan mendapat soalan yang sama, para pelajar juga boleh bertanyakan soalan on the spot di Pencil.My..

    Cubalah free trial kami : http://pencil.my/

    Yuran Pengaktifan sebanyak RM270 dan FREE bulan pertama.

    email saya di shashayacob@gmail.com untuk maklumat lanjut

    ReplyDelete
  47. btol jgk tu..yuran mrsm(bulana mmg mhl!!)wang caruman 60+dobi 10= rm70sbulanx12bulan=rm840....kane byr 840setahun tak trmasuk lagi dgn koop & dll..erhhhhhhhhh

    ReplyDelete
  48. 1. maklumat tentang kos yang mahal utk masuk MRSM, dikhuatiri akan menjauhkan impian ibubapa berpendapatan rendah utk memasukkan anak mereka ke MRSM. Pihak yang berkenaan perlu berusaha lebih keras untuk memastikan hal ini drpd berlaku.

    2. memang nampak mahal bila dilihat senarai bayaran dan peralatan yang perlu dibeli sewaktu menerima surat tawaran. walaupun dikatakan akan mendapat biasiswa, ianya berlaku setelah proses kemasukan selesai. sepatutnya, sebelum proses pengambilan lagi, diwar-warkan yang adanya biasiswa dan pengecualian bayaran. dikhuatiri, ibubapa yang tidak berpengetahuan tinggi, akan merasakan beban untuk memasukkan akan ke MRSM

    3. tarikh kemasukan ke MRSM setelah berbulan anak bersekolah di sekolah biasa, menaikkan lagi kos. uniform baru tuingkatan 1 sekolah biasa perlu ditukar kpd warna coklat atau biru, tak boleh pakai yang lama. ibubapa sekali lagi perlu membelanjakan wang yang banyak utk membeli uniuform baru ( tak pasti ada bantuan atau tidak). begitu juga dgn perlatan sampingan spt tali leher, baju sukan , buku berlogo sekolah dsbnya.

    4. senarai yang pelajar perlu ada, kalau hendak diikut agak perit walaupun utk ibubapa yang berpendapatan sederhana. baju uniform pelbagai pasang, baju prep ( seluar hitam, t shirt berkolar, tiada gambar dsbnya ), baju outing, baju melayu dan samping, cadar dan sarung bantal berlogo maktab, seluar dan baju sukan dengan warna tertentu, kasut kulit hitam dsbnya.

    5. kalau dapat MRSM yang jauh dari rumah, kena kira kos pengangkutan, ada masanya pelajar kena pulang berwajib, barang kena bawak balik. ibubapa perlu sediakan kenderaan utk tujuan ini. pihak berkenaan perlu berusaha agar kos ini dapat dielakkan

    6. oleh kerana ada golongan yang berada di MRSM, mungkin wujudkan perasaan rendah diri kerana golongan ini pakaiannya mahal dan berjenama, belanja makanan jajan berlebih, selalu outing berbelanja mewah, selalu bawa barang berjenama spt selipar/sandal, selalu cerita paris, london dsbnya, mungkin ini juga penyebab kes kecurian drdp seluar dalam, selipar, duit hingga segala macam ?

    7. golongan bandar juga membawa anasir justin bieber, kpop dsbnya yang menyebabkan sahsiah anak-anak mungkin boleh terganggu. tidak dijadikan idola orang yg berjaya dalam bidang akademik dsbnya. ( ini mungkin juga berlaku di sekolah asrama penuh )

    8.berbalik kpd objektif penubuhan MRSM. lihat adakah hendak tolong golongan berpendapatan rendah ? dari segi kejayaan PMR/SPM, MRSM taklah sebagus mana pun. Ada sekolah harian di taman perumahan, boleh hasilkan keputusan yang cemerlang sama dengan MRSM

    9. kes barang hilang juga serius hingga ada yang membebankan ibubapa utk ganti barang yang hilang. apa puncanya ? kalau tak tinggi kos di MRSM utk pelajar, mengapa berlaku kecurian ?

    10. memang yang dapat MRSM perlu bersyukur, cuma tak salah jika mereka nak highlightkan perkara yang tak betul/tak tepat/tak puas hati supaya langkah penambahbaikan boleh diambil. MRSM perlu jelas ttg kos supaya tidak timbul ceriat tak tepat .

    11. bila berFB, twitter perlulah fikrikan risiko dan impilkasinya. jangan main taip je.

    12. kesimpulannya, saya risau jika MRSM tidak menjadi pilihan ibubapa berpendapatan rendah lantaran isu kos yang kurang tepat. akibatnya, ibubapa yang kaya ambil pelunag tersebut. dan saya lebih risau dengan kualiti akademik MRSM, makin tahun tak lah semakin boleh dibanggakan. yang bagus hanya 5 mrsm terpilih, mrsm yang lain tak sebaik yang diharapkan. sekolah asrama penuh lagi baik prestasinya.

    ReplyDelete
  49. Bapak aku bergolok bergadai hantar aku ke SBP... sebagai penoreh tak denya dia mengeluh... hasilnya... Masa depan kami anak beranak terjamin sekarang... MAHAL SIKIT DAH MENGELUH... MELAYU OH MELAYU, aku juga bukan PENYOKONG BN!!!

    ReplyDelete
  50. Yang berkata2 mungkin tak pernah menanggung keluarga dengan pendapatan yang cukup2 jer...siapa kata makan ditanggung...per month mmg kena bayar...tu blom lg bayaran dari masa ke semasa...wang dobi pun wajib bayar walau tak nak...ibubapa dipaksa beli brg2 di koperasi mrsm....walhal benda tu tak leh nak guna pun...dah la mahal..tak berbaloi..spt contoh selimut..walhal bukan selimut tp hanya kain alas hujung katil saja..tak boleh nak selimut pun nipis mcm tu...

    ReplyDelete
  51. antara keperluan yang perlu disediakan yang agak keterlaluan :

    baju beige
    baju biru
    baju korporat
    baju batik
    baju pendidikan jasmani
    baju rumah sukan
    baju badan uniform
    baju mrsm
    kasut hitam
    kasut prep
    kasut sukan
    kasut outing

    kalau tak hilang boleh setahun..tp biasanya akan hilang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daftar bogel kan senang ..ki ki ki

      Delete
    2. Exceuse me anon 11.21, brg2 bkan bende biasa dlm life ke? Baju skolah,batik,rumag sukan,pendidikan jasmani. Normal la tu sama dgn skolah biasa. Baju korporat n kasut outing sye rase x pernah pulak cg mintak. Baju mrsm tu pilihan, ank cik yg nak bli sgt so byr la. Baju bdn beruniform tu cg bg klau maktab sy la.kst prep, hitam,sukan tu normal sbb kst prep boleh utk rumah, kst hitam gi skolah.

      Klau tkt hlg, tulis nama or no maktab kat brg tu n jgn letak merata

      Delete
  52. Jgn di layan melayu bodoh ni.......klu tak bagus MRSM nie, takan MCA minta tambah kouta bukan bumiputera selepas PRU 1999.

    ReplyDelete
  53. Melayu yang lupa asal usulnya melayu
    Terakhir bodoh didunia

    ReplyDelete
  54. Bukan semua budak MRSM pandai, kalau nak fly kena laa blaja pandai2. At the end, semua MARA akan tanggung. Tp kalau bkn budak MRSM pun boleh bernaung under MARA

    ReplyDelete
  55. Saya beruntung coz dari skolah SBP dpt masuk MARA masa matrikulasi....2 thn kat matriks .mkn minum tempat tinggal semua ditanggung & dpt rm50 lagi duit poket bulanan ..org susah rm50 tu pun dh byk ..tak pyh mintak Abah duit poket.. buku2 tu biasalah ada yg kena beli sendiri..ada juga mintak kat Abah klu terdesak...tp biasanya pinjam kwn2 dulu..cuti pjg..sy kerja ..byr hutang kwn & prepare utk keperluan utk ke depan..masa masuk Degree kat UUM (1994)..sgt2 TERHUTANG dgn MARA ..bwk jer surat perjanjian pinjaman MARA yg telah sign & stamping ..terus line clear..SATU SEN pun Abah xyah keluar duit nak bayar pelbagai yuran ...dkt2 1K jugak la time tu ( stil murah lagi larr kannn) ... pastu sbb course IT kenalah ada KOMPUTER ... MARA bantu lagi (cuma sgt2 MARAH sebab org VENDOR MELAYU sendiri yg HAPRAK tipu MARA & student ..dapat dari MARA.....Computer x sampai2 pada student!! 6K bukan sikit!....itu another part of the story lar yerr ) ..saya bernasib baik tidak TERTIPU..anyway semua smooth sebab adanya bantuan MARA ...bila nak grad ..sekali lagi dipermudahkan.. masa tu dpt CGPA atas 3.0 (2nd Class Upper) hanya perlu buat surat rayuan yg x sampai 100 patah perkataan untuk convert perjanjian pinjaman kepada BIASISWA PENUH .. Pinjaman 20K for pengajian 4thn for Degree in IT settle! Cuma perlu byr balik pinjaman computer yg 6k tu ..rm100sebulan ..oklah ..takkan semua nak FREE..tak advanturelah camtu kann..asik makan suap saja ...soMORAL of the STORY ...UNTUNG jadi anak MARA ... Alhamdulillah anak saya terpilih jadi anak MARA juga ..MARA call sehari sebelum Ramadhan ... no CABLE whatsoever ya ..wlpn dah lewat dpt panggilan nie ..igtkan dah tkde harapan dah .. ke MRSM Kuala Kangsar yg baru dibuka .. daftar 27/7 nie ... mmg agak bocor juga poket nak provide semua coz agak last minit juga panggilan ..pulak nak raya ..tapi digagahkan jua demi masa depan anak ..tak perlulah berkira sgt kan kan ...InsyaAllah saya percaya MARA dapat membantu anak saya sebaik yg saya pernah terima ..mungkin lebih baik lagi .. Aamiin ..

    ReplyDelete
  56. Saperti biasa...mahu hidup free....simpan anak kat kampong sajelah senang....

    ReplyDelete
  57. Saya sedang menunggu jawapan kemasukan anak ke mrsm melalui kputusan upsr 2015. Sangat2 berharap anak dapat menempatkan diri di mn2 mrsm.In sya Allah..Aamin

    ReplyDelete
  58. Semestinya tiada yang mudah di dunia sekarang. Ingin bernafas pun ada bayaran kepada kesihatan kita walaupun bukan berbentuk wang ringgit. Yang penting, audit diri kita dan keluarga. Apa yang ingin dicapai, diubah, diperbaiki? MRSM haruslah menjadi pilihan terbaik untuk anak2. Best education Insya Allah. Saya pun sedang menunggu keputusan MRSM.

    ReplyDelete
  59. Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jane Alison, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi hari ini kami melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami di: (saintloanss@gmail.com)

    ReplyDelete
  60. perhatian,

    Adakah anda memerlukan pinjaman? Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank dan agensi kewangan yang lain? Cuma perlu, kami berada di sini untuk membantu anda dari segi kewangan, kami menawarkan pinjaman untuk penyatuan hutang, pinjaman peribadi dan perniagaan, pembiayaan hartanah / pembiayaan projek, pinjaman swasta.
    Kami menerima permohonan 24 jam sehari, 7 hari seminggu dari segi yang jelas dan mudah difahami dan Syarat yang mudah dan berpatutan.

    Kami berada di sini untuk memenuhi keperluan kewangan anda dan kebahagiaan anda adalah 100% dijamin.

    Emel kami di: (irenegironfernandez@gmail.com) Untuk memohon.

    ReplyDelete
  61. Halo kawan-kawan, saya Agus daripada Indonesia. Saya di sini untuk berkongsi beberapa maklumat penting tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman daripada organisasi pinjaman islamic, saya tidak percaya bahawa saya boleh mendapatkan pinjaman dari mana-mana pemberi pinjaman dalam talian atau internet kerana saya sentiasa fikir mereka semua penipuan. Tetapi cerita ini berubah dua minggu lalu apabila rakan memberitahu saya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman perniagaan daripada mereka. Walaupun saya merasa sukar untuk percaya, tetapi saya memberitahu diri saya terpaksa mengambil risiko kerana saya serius memerlukan pinjaman. Saya telah mendaftar untuk pinjaman sebanyak $ 70,000 USD. Saya menghubungi mereka di Itali. Yang mengejutkan saya, pinjaman saya telah diluluskan dan saya menerima pinjaman selepas 3 hari. Satu perkara yang saya suka tentang mereka adalah bahawa semua pinjaman mereka adalah sangat mudah untuk memproses dan jelas. Tiada kos tersembunyi. Tidak ada jaminan yang diperlukan daripada saya kerana saya memfailkan pinjaman tanpa jaminan. Mereka mempunyai takut akan Tuhan Yang Maha Kuasa. Saya akan menasihati sesiapa sahaja yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi mereka dengan segera melalui e-mel (frb228813@gmail.com) dan salah satu kakitangan mereka akan segera bertindak balas kepada anda. Sila berkongsi maklumat ini dengan saudara-saudara Islam yang kuat, mereka akan mengetahui bahawa organisasi wujud dan mendapatkan pinjaman dari them.May maha kuasa Allah memberkati tahun baru ini untuk kita.

    ReplyDelete
  62. Adakah anda memerlukan pinjaman? atau memerlukan pinjaman untuk membayar dept atau bil-bil anda bimbang tiada lagi, dan jika ya, sila hubungi kami secara langsung pada: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    nama: ....
    Jumlah Pinjaman yang diperlukan: .......
    menyatakan: ....
    negara: ...
    nombor telefon:.....

    NOTA: SEMUA MAIL PERLU DIKEMUKAKAN KEPADA EMAIL INI: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    ReplyDelete
  63. KELEBIHAN HOPE LOAN FIRM

                             (Merithope6@gmail.com)

    Hello saya sedang Puan, Merit. pemberi pinjaman pinjaman sah dan boleh dipercayai kepada pemberi pinjaman, er menawarkan pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman hotel, tawaran komersial, yang mesti mengemas kini semua keadaan kewangan dalam dunia / syarikat untuk membantu mereka yang berdaftar wang lendears pinjaman peribadi, pinjaman perumahan, pinjaman pembinaan , kadar faedah yang rendah sebanyak 2% yang lain-lain modal, pinjaman perniagaan dan pinjaman kredit buruk kerja, memulakan. Kami membiayai projek di tangan dan firma / rakan kongsi anda dan saya ingin menawarkan pinjaman peribadi kepada pelanggan mereka dari USD $ 12,000 kepada $ 8000000, euro dan pound sahaja. Saya memberi pinjaman perniagaan,
    pinjaman peribadi, pinjaman pelajar, pinjaman kereta dan pinjaman untuk membayar bil-bil. kalau awak
    memerlukan pinjaman yang anda perlu lakukan adalah untuk anda untuk menghubungi saya secara langsung
    In: (merithope6@gmail.com)
    Tuhan merahmati kamu.
    Yang ikhlas,
    Puan: merit Hope
    E-mel: (merithope6@gmail.com)

    Nota: Semua jawapan hendaklah dihantar kepada: (merithope6@gmail.com). hubungi kami melalui e-mel untuk maklumat lanjut

    ReplyDelete
  64. Kami adalah Organisasi Kristen dibentuk untuk membantu orang yang membutuhkan bantuan, seperti help.So keuangan jika Anda akan melalui kesulitan keuangan atau Anda berada dalam kekacauan keuangan, dan Anda perlu dana untuk memulai bisnis Anda sendiri, atau Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi hutang atau membayar tagihan Anda, memulai bisnis yang baik, atau Anda menemukan kesulitan untuk mendapatkan pinjaman dari bank lokal, hubungi kami melalui email hari ini untuk bantuan tersebut (pinjaman, uang start-up): rebaccamorrisloanfirm @ gmail. com untuk Alkitab mengatakan "" Lukas 11: 10 Setiap orang yang meminta, menerima; dia yang mencari, mendapat dan setiap orang yang mengetok, baginya pintu akan dibukakan "jadi jangan biarkan kesempatan ini berlalu begitu saja karena Yesus adalah sama kemarin, hari ini dan selamanya. Silakan ini hanya untuk orang-orang yang berpikiran serius dan Allah takut di keuangan kesulitan dan ingin menemukan jalan keluar.

    Anda disarankan untuk mengisi dan mengembalikan rincian di bawah ini ..

    Namamu: ______________________

    Alamat Anda:____________________

    Negara: ____________________

    Kerjamu:__________________

    Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: ______________

    Pinjaman Durasi: ____________________

    Pendapatan bulanan: __________________

    Nomor telepon:________________

    Apakah Anda mengajukan pinjaman sebelumnya: ________________

    Jika Anda telah membuat pinjaman sebelumnya, di mana Anda diperlakukan dengan jujur? di mana perusahaan tersebut berlokasi? .

    ReplyDelete
  65. Apakah Anda perlu pinjaman tanpa jaminan untuk mendirikan sebuah bisnis atau pinjaman untuk renovasi dan banyak lagi, pencarian tidak lebih, kami adalah perusahaan yang sah dan pada tingkat bunga rendah dari 2% dan bersedia untuk meminjamkan jumlah yang Anda ingin meminjam dan membuat tahun ini yang berhasil untuk Anda. Mohon mengisi data pinjaman ini di bawah ini dan menghubungi kami melalui email perusahaan kami: gloryloanfirm@gmail.com.
    Nama lengkap: _______________
    Negara: __________________
    Sex: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: _______
    Durasi Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nomor ponsel: ________

    Untuk informasi lebih lanjut silahkan hubungi kami sekarang melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  66. Hello Everybody,
    My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of S$250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of S$250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius,via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

    BORROWERS APPLICATION DETAILS


    1. Name Of Applicant in Full:……..
    2. Telephone Numbers:……….
    3. Address and Location:…….
    4. Amount in request………..
    5. Repayment Period:………..
    6. Purpose Of Loan………….
    7. country…………………
    8. phone…………………..
    9. occupation………………
    10.age/sex…………………
    11.Monthly Income…………..
    12.Email……………..

    Regards.
    Managements
    Email Kindly Contact: urgentloan22@gmail.com

    ReplyDelete
  67. BE SMART DAN MENJADI KAYA DENGAN KURANG DARIPADA 3hari ... .Ia semua bergantung kepada berapa cepat anda boleh untuk mendapatkan diprogramkan kad ATM kosong baru yang mampu menggodam mana-mana mesin ATM, di mana sahaja di dunia. Saya mendapat tahu mengenai KAD ATM BLANK ini apabila saya mencari kerja dalam talian kira-kira sebulan ago..It telah benar-benar mengubah hidup saya secara baik dan kini saya boleh mengatakan saya kaya dan saya tidak boleh menjadi miskin lagi. Wang-kurangnya saya dapat dalam satu hari dengan ia adalah kira-kira $ 20,000. (Dua puluh ribu SDG) Setiap wang sekarang dan kemudian saya terus mengepam ke dalam akaun saya. Walaupun adalah menyalahi undang-undang, tidak ada risiko yang ditangkap, kerana ia telah diprogramkan dalam apa-apa cara yang ia tidak boleh dikesan, ia juga mempunyai teknik yang menjadikannya mustahil untuk CCTV untuk mengesan butiran you..For bagaimana untuk mendapatkan anda hari ini, e-mel penggodam pada scottjhackers145@gmail.com Beritahu tersayang anda sekali juga, dan mula hidup besar. Itulah kesaksian mudah bagaimana hidup saya berubah untuk kebaikan ... Cinta anda semua ... Alamat e-mel sekali lagi adalah scottjhackers145@gmail.com

    ReplyDelete
  68. Halo, Saya cunson hamilton Katheren, saat ini tinggal di Texas, Amerika Serikat. Saya seprated kali ini dengan tiga anak-anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan Mei 2015 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya. Saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari berbagai perusahaan pinjaman pribadi dan perusahaan tetapi tidak pernah dengan sukses, dan sebagian besar bank menolak kredit saya. Demi Allah, saya membaca sebuah artikel online dan saya memutuskan untuk mencoba, Pada awalnya saya sangat takut tapi saya mencoba memberikannya karena pada saat itu dalam hidup saya, saya tak akan kehilangan, jadi saya mengikuti arahan mereka dan melakukan aything saya diminta untuk melakukan sebelum pinjaman saya dapat diberikan, saya sangat takut pada saat itu, tapi aku bilang hari ini sebagai tuhan adalah saksi saya, saya sekarang seorang pemilik usaha kecil dan saya membayar kembali pinjaman saya di bunga yang lebih rendah dari 1,5% tanpa masalah, Percayalah dengan perusahaan ini saya jamin tidak akan menyesal, tidak ada pemeriksaan kredit, tidak ada co penandatangan dengan tingkat bunga hanya 1,5% dan pembayaran yang lebih baik rencana dan jadwal, silahkan hubungi Mr Dangote perusahaan pinjaman ( dangotegrouploandepartment@gmail.com). Dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini tapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk membiarkan orang tahu lebih banyak tentang dia dan Tuhan memberkati alsoi ingin lebih. Anda dapat menghubungi dia melalui email-nya.
    dangotegrouploandepartment@gmail.com dan saya juga menyadari bahwa beberapa dari Anda mungkin berpikir itu adalah stres tapi tidak, saya tidak pernah scammed $ 5.000 yang membuat saya merasa ingin menyerah tapi hari ini semua berkat Allah Mahakuasa dan Mr Dangote. jadi hubungi saya di Cunsonhamilton342@gmail.com atau hubungi saya di nomor (682) 233-0439 untuk informasi, Nikmati

    ReplyDelete
  69. Adakah anda memerlukan pinjaman? atau memerlukan pinjaman untuk membayar dept atau bil-bil anda bimbang tiada lagi, dan jika ya, sila hubungi kami secara langsung pada: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    nama: ....
    Jumlah Pinjaman yang diperlukan: .......
    menyatakan: ....
    negara: ...
    nombor telefon:.....

    NOTA: SEMUA MAIL PERLU DIKEMUKAKAN KEPADA EMAIL INI: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    ReplyDelete
  70. Hello

    Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan apa-apa jenis? Telah ditolak oleh bank anda kerana kredit yang buruk? Adakah anda mempunyai bil yang tidak dibayar atau dalam hutang? Kami mempunyai jadual pembayaran balik yang baik dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Untuk maklumat lanjut, hubungi kami secara langsung melalui e-mel: REMY.CREDIT111@gmail.com, jenis perkhidmatan pinjaman kami, kami memberikan keluar

    borang permohonan pinjaman

    Nama pemohon: ____________________
    Jumlah Pinjaman yang diminta: __________________
    Tempoh Pinjaman: _________________
    Tujuan pinjaman: _______________________
    Alamat pemohon: _________________
    Pekerjaan: __________________________
    Bandar: ___________________________
    Negeri: __________________________
    Negara: __________________________
    Jantina: _____________________
    Umur: ________________________
    memohon pinjaman sebelum ...........
    Nombor telefon:___________________________________
    Hubungi: E-mel: REMY.CREDIT111@gmail.com

    ReplyDelete
  71. Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

    ReplyDelete
  72. !!! KABAR BAIK INDONESIA !!!

    Nama saya Abdul williams Muslim oleh agama. Saya menggunakan kesempatan ini untuk memberi amaran kepada para pencari pinjaman untuk berhati-hati penipu. Saya telah scammed empat kali oleh beberapa syarikat pinjaman di internet, sehingga seorang rakan saya memperkenalkan saya kepada seorang wanita bernama Mrs. sani Maryan, yang menyediakan pinjaman EUR100,000.00 dan di atas tanpa tekanan, dalam contoh pertama itu seperti berkhayal saya pinjaman saya Rp750, 000,000 tercermin ke akaun saya. Saya ingin menggunakan media ini untuk mendorong sesama pinjaman memerlukan Indonesia untuk kenalan Mrs. Maryan Sani melalui e-mel: maryansaniloancompany@gmail.com

    Anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lebih lanjut melalui: williamslare6@gmail.com

    ReplyDelete
  73. Perhatian !!! Perhatian !!!!
    Adakah anda memerlukan pinjaman? Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank-bank dan agensi kewangan yang lain? Cuma perlu, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda. Kami memberi pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2% kepada orang ramai, syarikat dan masyarakat dengan cara yang jelas dan mudah difahami, terma-terma dan syarat-syarat.
    Tiada pemeriksaan kredit diperlukan, 100% dijamin. Sila memohon sekarang melalui e-mel kepada kami dan anda akan gembira anda lakukan kerana kami akan membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu dan kami memberi pinjaman setiap hari untuk 20 orang dan lebih-lebih lagi tergesa-gesa

    Email kami di: (fatimaloanconpany@gmail.com)

    ReplyDelete
  74. Perhatian !!! Perhatian !!!!
    Adakah anda memerlukan pinjaman? Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank-bank dan agensi kewangan yang lain? Cuma perlu, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda. Kami memberi pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2% kepada orang ramai, syarikat dan masyarakat dengan cara yang jelas dan mudah difahami, terma-terma dan syarat-syarat.
    Tiada pemeriksaan kredit diperlukan, 100% dijamin. Sila memohon sekarang melalui e-mel kepada kami dan anda akan gembira anda lakukan kerana kami akan membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu dan kami memberi pinjaman setiap hari untuk 20 orang dan lebih-lebih lagi tergesa-gesa

    Email kami di: (fatimaloanconpany@gmail.com)

    ReplyDelete
  75. Apakah Anda berpikir untuk mendapatkan pinjaman? Apakah Anda serius membutuhkan pinjaman mendesak untuk memulai bisnis Anda sendiri? Apakah Anda dalam utang? Ini adalah kesempatan Anda untuk mencapai keinginan Anda, kami memberikan pinjaman pribadi, pinjaman komersial dan kredit korporasi dan segala jenis pinjaman dengan bunga 2% untuk informasi lebih lanjut silahkan hubungi kami melalui email (augustinejunio@gmail.com)

    ReplyDelete
  76. Apakah Anda mencari pinjaman bisnis, pinjaman pribadi, pinjaman rumah, mobil
    Mahasiswa pinjaman konsolidasi utang pinjaman, pinjaman tanpa jaminan, risiko
    Modal dan dll .. Atau ditolak pinjaman bank atau bank
    Untuk satu atau lebih alasan. Anda berada di tempat yang tepat
    Solusi pinjaman! Saya seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan
    Bisnis dan individu pada tingkat bunga rendah dan harga terjangkau
    2%. Tujuan. Silahkan hubungi kami melalui email:
    financialfutureloanfirm@gmail.com

    terima kasih
    Ibu Stacy

    ReplyDelete
  77. Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, modal teroka, dan lain-lain. Atau anda menolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk satu atau lebih sebab. Anda telah datang ke tempat yang betul untuk pinjaman anda! Kami adalah sebuah syarikat yang mempunyai semua kualiti yang anda perlukan untuk mendapatkan pinjaman tanpa tekanan. Kami memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. Sila hubungi kami melalui e-mel grass2graceloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  78. Adakah anda memerlukan pinjaman? bank telah menafikan anda pinjaman, kami berada di sini untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera anda apa-apa amaun di mana-mana destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman komersial dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan kadar faedah 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (danisyarizanaloancompany@gmail.com)

    ReplyDelete
  79. Adakah anda memerlukan pinjaman? bank telah menafikan anda pinjaman, kami berada di sini untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera anda apa-apa amaun di mana-mana destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman komersial dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan kadar faedah 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (danisyarizanaloancompany@gmail.com)

    ReplyDelete
  80. Faithlovechrityloanfirm@gmail.com)
    Good Day,

    Bishop Pinjaman kini memberi pinjaman pada kadar faedah 2%.

    Kami menawarkan pelbagai pinjaman termasuk: pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman Penyatuan Hutang, pinjaman kereta, pinjaman pertanian, pinjaman perniagaan dan pinjaman syarikat pada 2% tetap

    kadar faedah membentuk RM100,000 RM500,000 DENGAN RM25, Berjuta-juta.

    (Faithlovechrityloanfirm@gmail.com)

    Memohon Dengan Anda Butiran Id No, Cell No Dan Jumlah Pinjaman Yang Anda Perlu
    (Faithlovechrityloanfirm@gmail.com) Atau hubungi 234 08063688573, 23408167057556 Untuk Lebih Info.NCR No. Pendaftaran NCRCP6796 No. Pendaftaran undang-undang: 2011/149508/07

    Regards,

    Bishop Great
    Consultant Pinjaman Kanan
    David Pinjaman

    ReplyDelete
  81. Apakah Anda berpikir untuk mendapatkan pinjaman? Anda serius membutuhkan pinjaman mendesak untuk memulai bisnis Anda sendiri? Apakah Anda dalam utang? Ini adalah kesempatan Anda untuk mencapai keinginan Anda, kami memberikan pinjaman pribadi, pinjaman usaha dan kredit korporasi dan segala jenis pinjaman dengan bunga 2% untuk informasi lebih lanjut hubungi kami melalui email (fredmantin@gmail.com)

    ReplyDelete
  82. Hello,
    Adakah anda memerlukan bantuan kewangan segera untuk tujuan peribadi atau untuk keperluan perniagaan anda? Berikut adalah beberapa berita baik untuk anda. Kami menawarkan pinjaman kepada individu atau syarikat-syarikat korporat pada kadar peratusan tahunan yang paling rendah.
    Hubungi kami hari ini untuk mendapatkan: -
    * Pinjaman Wang Keras
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman Penyatuan Hutang
    *Pinjaman peribadi
    * Pinjaman Pengembangan Perniagaan
    *Pinjaman pelajar
    * Pinjaman Pembangunan Pertanian
    ... Dan banyak lagi

    E-mel: kathleenfosterloanfirm@gmail.com
    Anda juga boleh menghubungi IBU PEJABAT kami melalui:
    kathleenfosterloanfirmUS@gmail.com

    Nama pemiutang: Puan Kathleen

    ReplyDelete
  83. Saya hendak umumnya memaklumkan kepada orang ramai bahawa Felicia Anderson pemberi pinjaman pinjaman peribadi yang peluang kewangan dibuka untuk semua yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 2% untuk individu, perniagaan dan syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (Feliciaanderson992@gmail.com)

    ReplyDelete
  84. Hello, ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Encik Fedrick POWER, pemberi pinjaman swasta telah membuka peluang kewangan untuk semua yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Adakah anda memerlukan pinjaman? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang anda atau membiayai projek anda? Adakah ia telah ditolak oleh bank-bank dan agensi kewangan yang lain? Cuma perlu, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda. Kami menawarkan pinjaman cepat dan boleh dipercayai pada kadar faedah 2% kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat tanpa mengira kewarganegaraan pelanggan. terma-terma dan syarat-syarat kami dan jelas dan sangat mudah difahami. Tiada pemeriksaan kredit diperlukan, 100% dijamin. Hantarkan e-mel kepada:
      (Fedrickpowerloanfirm926@gmail.com)

    ReplyDelete
  85. Adakah anda memerlukan pinjaman? Bank itu telah menafikan anda pinjaman, kami berada di sini untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera apa-apa amaun di mana-mana destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. Kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan kadar faedah pada 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (danisyarizanaloancompany @ gmail.com) untuk mengambil langkah ini dan memecahkan kesusahan kewangan dalam hidup anda dan keluarga jadi tergesa-gesa dan hubungi kami

    ReplyDelete
  86. Adakah anda memerlukan pinjaman? Bank itu telah menafikan anda pinjaman, kami berada di sini untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera apa-apa amaun di mana-mana destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. Kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan kadar faedah pada 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (danisyarizanaloancompany @ gmail.com) untuk mengambil langkah ini dan memecahkan kesusahan kewangan dalam hidup anda dan keluarga jadi tergesa-gesa dan hubungi kami

    ReplyDelete
  87. Hello, di sini datang satu lagi syarikat pinjaman yang akan mengubah hidup anda selama-lamanya, saya Encik Patrick pinjaman pemberi pinjaman disahkan, saya menawarkan pinjaman kepada sektor individu dan orang ramai yang memerlukan bantuan kewangan dalam kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Perkhidmatan kami termasuk:

    PATRICKLOANS15@GMAIL.COM
    * Pinjaman Peribadi * Penyatuan Hutang
    * Pinjaman Perniagaan
     * Pinjaman Pinjaman Pelaburan Pelajar
    Kemenangan anda dalam melakukan transaksi perniagaan dengan kami
    dijamin dan anda tidak akan menyesal apa-apa benda berbuat apa-apa pinjaman
    transaksi dengan kami, anda akan gembira untuk mengetahui pemberi pinjaman pinjaman seperti saya kerana
    i akan meletakkan senyuman pada muka anda pada akhir urus niaga ini. saya mahu
    anda berasa percuma anda tidak akan kehilangan apa-apa perkara dalam urus niaga ini
    Jika berminat sila isi borang di bawah ini dan kembali kepada e-mel
    Nama:
    negara:
    seks:
    Jumlah Pinjaman Diperlukan:
    Tempoh pinjaman
    mengisi borang dan kembali ke e-mel syarikat ini: (patrickloans15@gmail.com)
    Tuhan merahmati
    Patrick pinjaman Syarikat

    ReplyDelete
  88. Hello,
    Ia adalah tahun baru lagi, adakah anda dari segi kewangan ke bawah? adalah perniagaan anda menangis untuk kebangkitan semula kewangan, telah anda mendapatkan pinjaman di bank dan tangan pemberi pinjaman yang salah dan anda di mana menolak? mencari tiada lagi, Kami adalah pemberi pinjaman yang boleh dipercayai dan kami memulakan program pinjaman ini untuk membasmi kemiskinan dan mewujudkan peluang untuk keistimewaan yang kurang untuk membolehkan mereka menubuhkan sendiri dan memulihkan perniagaan mereka. untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel: gloryloanfirm@gmail.com dan mengisi borang di bawah.

    PEMINJAM'S DATA.
    1) Nama Penuh: ......... 2) Negara: ...... 3) Alamat: ......... 4) Jenis Kelamin: ..................
    5) Status Perkahwinan: ... ..... 6) Pekerjaan: .......... Number 7) Telefon: ........................... 8) Pada masa ini kedudukan di tempat kerja: .... ............ 9) Monthlyincome ...... ...................
    10) Pinjaman Tempoh: ............... 11) Tujuan Pinjaman: ............... 12) Agama: ............
    13) Tarikh lahir: ........................

    sila memohon syarikat yang sah, kejayaan anda adalah matlamat kami.

    ReplyDelete
  89. KABAR BAIK!!!

    Nama saya Aris Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu untuk Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran dimuka, tetapi mereka adalah orang-orang iseng, karena mereka kemudian akan meminta untuk pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, sehingga hati-hati dari mereka penipuan Perusahaan Pinjaman.

    Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan digunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Cynthia, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dan tingkat bunga hanya 2%.

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya diterapkan, telah dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

    Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan menghubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan oleh kasih karunia Allah ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda menuruti perintahnya.

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan bercerita tentang Ibu Cynthia, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Cynthia, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email-nya: arissetymin@gmail.com sekarang, semua akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke rekening mereka bulanan.

    Sebuah kata yang cukup untuk bijaksana.

    ReplyDelete
  90. Halo, nama saya Yusi Retnowati dari Indonesia, silahkan saya sarankan semua orang di sini harus sangat berhati-hati, karena ada begitu banyak lender pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah scammed oleh 8 lender pinjaman yang berbeda, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang saya karena utang.

    Saya hampir menyerah sampai saya mencari nasihat dari seorang teman yang memperkenalkan saya ke pemberi pinjaman kredit asli dan perusahaan yang sangat handal yang Karen Mark Keuangan Perusahaan Pinjaman yang saya dapatkan pinjaman saya sebesar 500 juta rupiah indonesia (Lima ratus juta indonesian rupiah) di kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres yang pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan jumlah pinjaman yang saya minta ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, jadi saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres dari Ibu Karen Mark.

    Saya ingin Anda percaya Ibu Karen Mark sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (karenmarkfinancialloancompany@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya, jika Anda menemukan kesulitan untuk mengajukan pinjaman dari perusahaan. (Yusiretnowati010@gmail.com). Tuhan membantu Anda dan sangat berhati-hati

    ReplyDelete
  91. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Mrs.ESTHER ALVARADO, pemberi pinjaman swasta telah membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa tawaran kewangan help.We semua jenis pinjaman dengan cepat dan mudah, pinjaman peribadi, pinjaman kereta, pinjaman rumah, pinjaman pelajar, pinjaman komersial, pinjaman pelaburan, penyatuan hutang dan banyak lagi, Adakah anda telah ditolak oleh bank-bank dan agensi kewangan yang lain? Cuma perlu, kerana kita berada di sini untuk semua masalah.Kami kewangan anda memberi pinjaman pada kadar faedah 2% kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat dengan cara yang jelas dan mudah difahami, terma dan syarat, Tiada pemeriksaan kredit diperlukan, 100% guaranteed.Contact kami hari ini dan anda akan gembira untuk melakukannya kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah sejarah kewangan anda.
    Hantar e-mel kepada: (estheralvaradoloanfirm@gmail.com) untuk memohon.

    ReplyDelete
  92. Hello Semua orang,
    Nama saya Ahmad Asnul Brunei, saya menghubungi Encik Osman Loan Firm untuk jumlah pinjaman perniagaan sebanyak $ 250,000, Kemudian saya diberitahu tentang langkah Meluluskan jumlah pinjaman saya diminta, selepas mengambil risiko lagi kerana saya begitu banyak terdesak untuk menubuhkan sebuah perniagaan untuk kejutan terbesar saya, jumlah pinjaman Telah dikreditkan ke akaun bank saya dalam tempoh 24 jam perbankan Tanpa sebarang tekanan untuk mendapatkan pinjaman saya. Kerana saya Telah terkejut i adalah yang pertama untuk menjadi mangsa penipuan! Jika anda berminat untuk mendapatkan apa-apa jumlah pinjaman & anda yang terletak di mana-mana negara, saya akan memberi nasihat boleh menyentuh Mr Osman Loan Firm melalui e-mel osmanloanserves@gmail.com

    BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
    Nama pertama ......
    Nama tengah .....
    2) Jenis Kelamin: .........
    3) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .........
    4) Tempoh Pinjaman: .........
    5) Negara: .........
    6) Alamat Rumah: .........
    7) Nombor Telefon: .........
    8) Alamat e-mel ..........
    9) Pendapatan Bulanan: .....................
    10) Pekerjaan: ...........................
    11) Yang laman web adakah anda di sini tentang kami .....................
    Terima kasih dan salam mesra.
    E-mel Derek osmanloanserves@gmail.com

    ReplyDelete
  93. ibu saya, Monalisa pemberi pinjaman pinjaman "Pengarah Urusan
    penyelesaian pinjaman, saya bersedia untuk memberi pinjaman pinjaman dengan kadar faedah
    2%, Kami menawarkan pinjaman kepada badan-badan perdagangan dan swasta yang menawarkan
    $ 6,000 kepada maksimum $ 10 juta dengan tempoh 1 hingga 25
    tahun, Kami menawarkan pinjaman pada kadar faedah yang rendah dan tidak ada pemeriksaan kredit, kita
    menawarkan pinjaman peribadi, pinjaman penyatuan hutang, modal teroka,
    pinjaman perniagaan, pinjaman pendidikan, pinjaman rumah atau "pinjaman untuk
    Alasan! Walau bagaimanapun, kaedah kami, menawarkan peluang untuk menyatakan jumlah yang anda
    pinjaman yang diperlukan dan juga tempoh yang anda mampu, kami amat
    disahkan dan didaftarkan, kami berdua maksimum pinjaman diinsuranskan
    keselamatan keutamaan utama kami,

    Kami menggunakan pemindahan bank dalam penyampaian pinjaman kepada ramai pelanggan kami
    dan ia akan mengambil masa maksimum 12 JAM kerja dan anda
    jaminan mendapat dibiayai, Jika anda berminat, sila mengisi
    keluar Peminjam Permohonan Pinjaman dan menghantar kembali kepada kami untuk lebih lanjut
    Proses.

    Maklumat peminjam (Maklumat yang dikehendaki medan yang muncul dalam huruf tebal).
    Nama Penuh (s):
    umur:
    Alamat jalan:
    Negara:
    Nombor telefon:
    Jumlah pinjaman yang diminta:
    Pinjaman tujuan:
    Tempoh pinjaman:
    Status pekerjaan:

    Kami berharap untuk mendengar daripada anda tidak lama lagi.
    saya sendiri
    monalisaloancompany

    Hubungi kami melalui e-mel kami monalisaloancompany1@gmail.com

    ReplyDelete
  94. Hubungi kami untuk mendapatkan pinjaman cepat anda hari ini. Kami menawarkan platform aplikasi dalam talian dan kami memberi pada harga diskaun 3% dengan pelan pembayaran balik jangka panjang

    Untuk menghubungi kami, Salin e-mel ini di bawah !!!
    Email: standardchartteredloaninstitut@gmail.com
    Anda juga boleh menghubungi pengurus pada Email: qdoga999@gmail.com

    ReplyDelete
  95. AKHIR TAHUN PINJAMAN DI RATE SANGAT RENDAH.
    Halo, aku Mrs. Sandra Ovia, pemberi pinjaman uang pribadi, yang Anda dalam utang? Anda membutuhkan dorongan keuangan? pinjaman untuk mendirikan sebuah bisnis baru, untuk bertemu dengan tagihan Anda, memperluas bisnis Anda di tahun ini dan juga untuk renovasi rumah Anda. Aku memberikan pinjaman untuk lokal, internasional dan juga perusahaan pada tingkat bunga yang sangat rendah dari 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda dipersilakan untuk perusahaan pinjaman kami dan kami akan memberikan yang terbaik dari layanan kami.

    ReplyDelete
  96. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk pelaburan yang lebih besar? Pinjaman untuk pengembangan perniagaan? Pinjaman untuk pelaburan baru? Pinjaman untuk membayar hutang dan bil jangka panjang. Tidak perlu lagi, kami adalah pemberi pinjaman bersama bank dan menjamin tawaran yang telus. Kami menawarkan pinjaman faedah 2% tanpa cagaran dan Kami berada di sini untuk meletakkan dan menamatkan kemiskinan dan pengangguran, kerana semua orang mempunyai potensi sendiri. Hubungi kami hari ini melalui E-mel kami: gloryloanfirm@gmail.com dan isikan borang pinjaman tje di bawah

    {Lengkapkan borang di bawah pinjaman}
    Nama anda: ===========
    NEGARA: ===========
    NEGARA ===========
    ALAMAT: ===========
    JENIS GARIS PANDUAN: ===========
    JUMLAH YANG DIPERLUKAN: ===========
    TIME DURATION: ===========
    NOMBOR TELEFON: =========== =============
    Akaun yang lebih baik daripada syarikat yang sah.
    Hubungi e-mel kami: gloryloanfirm@mail.com
    Nota: Tiada apa-apa bayaran cukai dan yuran pendaftaran, sila memohon pinjaman mudah!!

    ReplyDelete
  97. Adakah anda memerlukan tunai untuk membayar hutang atau memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan wang untuk pendidikan anak-anak atau rawatan anda? Hubungi kami untuk tunai segera semalam. Email: (golden.tcs001@gmail.com atau nombor Whatsapp +918015861823)

    ReplyDelete
  98. KABAR BAIK!!!

    Nama saya Aris Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu untuk Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran dimuka, tetapi mereka adalah orang-orang iseng, karena mereka kemudian akan meminta untuk pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, sehingga hati-hati dari mereka penipuan Perusahaan Pinjaman.

    Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan digunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Cynthia, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dan tingkat bunga hanya 2%.

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya diterapkan, telah dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

    Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan menghubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan oleh kasih karunia Allah ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda menuruti perintahnya.

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan bercerita tentang Ibu Cynthia, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Cynthia, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email-nya: arissetymin@gmail.com sekarang, semua akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke rekening mereka bulanan.

    Sebuah kata yang cukup untuk bijaksana.

    ReplyDelete
  99. 100% Pinjaman untuk tawaran anda!

    Kadar faedah yang rendah
    Kadar serendah 3%! Kadar faedah 0% untuk 6 bulan pertama

    TIDAK DITERIMA / TIDAK COLLATERAL
    Tidak perlu memanfaatkan sebarang aset untuk memperoleh modal

    NO RESTRICTIONS
    Dana boleh digunakan sama seperti wang tunai.

    PEMBIAYAAN SEBAGAI HINGGA 15 HARI
    Proses kelulusan cepat

    Kami tidak mengenakan bayaran untuk mengemukakan permohonan, kami dibayar semata-mata berdasarkan keputusan.

    PENGELUARAN INCOME NO
    Pendapatan yang dinyatakan sahaja

    Hubungi kami hari ini melalui e-mel. Springleaf_finance@outlook.com


      Adrian Winson

    ReplyDelete
  100. bukannya satu kemestian untuk belajar di mrsm itu.. rasa mahal, boleh sahaja sekolah di sekolah menengah harian...

    ReplyDelete
  101. Salam sejahtera!
    Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

    Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

    Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

    Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

    Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

    ReplyDelete
  102. PERHATIAN:

    Adakah anda terdesak untuk pinjaman tetapi bank anda tidak akan meminjamkan apa-apa kerana anda mempunyai skor kredit yang rendah?

    Kemudian memohon pinjaman tunai cepat hari ini dari kami, anda boleh yakin bahawa apa-apa maklumat yang anda serahkan adalah 100% selamat dan selamat dengan kami dan diserahkan kepada salah seorang pemberi pinjaman kami melalui e-mel: tracybanksloanfirm@gmail.com.

    Selagi anda berumur 18 tahun ke atas, yang kini bekerja dengan pendapatan tetap, maka anda tidak sepatutnya menghadapi masalah dalam memohon.

    Mohon sekarang!

    ReplyDelete
  103. Hello Everyone, nama saya Jane alice seorang wanita dari Indonesia, dan saya bekerja dengan sebuah negara kompensasi bersatu, dan kami telah mendengar dan juga meminjam dari perusahaan pinjaman, dengan cepat saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia untuk mencari pinjaman Internet Sangat hati-hati Berhati-hatilah untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak kreditur kredit palsu di sini di internet dan beberapa di antaranya asli dan nyata,

    Saya ingin melempar testimonial tentang bagaimana Tuhan menuntun saya ke pemberi pinjaman yang sebenarnya dan dana pinjaman Real telah mengubah hidup saya dari rumput menjadi Grace, setelah saya tertipu oleh beberapa kreditor kredit di internet, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran. . , Garansi, pajak, dan setelah pembayaran saya masih belum mendapat pinjaman saya.

    Setelah berbulan-bulan berusaha mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah uang yang dihabiskan tanpa mendapat pinjaman dari perusahaan mereka, maka saya menjadi sangat putus asa untuk mendapatkan pinjaman dari kreditor kredit genue online yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya jadi saya memutuskan untuk Hubungi teman saya yang baru saja mendapatkan pinjaman online, kami mendiskusikan kesimpulan kami mengenai masalah ini dan dia bercerita tentang seorang wanita bernama Mr. Dangote yang adalah CEO Dangote Loan Company.

    Jadi saya mengajukan permohonan untuk jumlah pinjaman (Rp400.000.000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak mengurus se umur saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang ingin saya gunakan untuk membangun bisnis saya dan pinjaman saya telah disetujui dengan mudah. Tanpa stres dan semua persiapan yang dilakukan dengan transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah mendapatkan sertifikat yang diminta, telah disimpan ke bank dan impian saya masuk. Jadi saya ingin saran yang memerlukan panggilan pinjaman cepat sekarang atau email di Dangotegrouploandepartment@Gmail.com

    Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia atas hal-hal baik yang telah dia lakukan dalam hidup saya. Anda juga bisa menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang menyenangkan info lebih lanjut ..

    ReplyDelete
  104. Selamat hari semua orang,

    Ini untuk memberi tahu masyarakat umum bahwa ONE BILLION RISING FUND saat ini menawarkan Pinjaman jangka panjang dan jangka pendek kepada badan-badan perusahaan dan koperasi yang secara serius memerlukan dukungan finansial untuk meningkatkan bisnis atau kebutuhan keuangan lainnya dengan tingkat suku bunga rendah. untuk segala bentuk pinjaman keuangan, di bagian manapun di dunia Ini terjangkau, dengan suku bunga rendah, fasilitas dijamin, Mari kita memiliki aplikasi Anda sekarang dengan rincian Anda untuk diproses lebih lanjut hubungi kami dengan informasi berikut di bawah ini.
    via email: onebillionrisingfund@gmail.com
    BBM: D8E814FC

    ReplyDelete
  105. Selamat hari semua orang,

    Ini untuk memberi tahu masyarakat umum bahwa ONE BILLION RISING FUND saat ini menawarkan Pinjaman jangka panjang dan jangka pendek kepada badan-badan perusahaan dan koperasi yang secara serius memerlukan dukungan finansial untuk meningkatkan bisnis atau kebutuhan keuangan lainnya dengan tingkat suku bunga rendah. untuk segala bentuk pinjaman keuangan, di bagian manapun di dunia Ini terjangkau, dengan suku bunga rendah, fasilitas dijamin, Mari kita memiliki aplikasi Anda sekarang dengan rincian Anda untuk diproses lebih lanjut hubungi kami dengan informasi berikut di bawah ini.
    via email: onebillionrisingfund@gmail.com
    BBM: D8E814FC

    ReplyDelete
  106. saya ingin kembali semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yang dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti muhammad dari klang di malaysia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan menjadi sangat kasar bagi saya dan keluarganya dan saya telah cuba untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian Annisa berkarya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Rossa dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang ibu Rossa dan betapa benarnya pinjaman dari ibu Rossa dan dia memberitahu saya memang benar dan saya menghubungi Ibu Rossa dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya menyemak akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya telah bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberi keterangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan ini medium untuk memberi nasihat kepada semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi ibu Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan anda boleh juga menghubungi saya melalui e-mel saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk maklumat dan juga kawan saya Annisa Barkarya melalui e-melnya: annisaberkarya@gmail.com

    ReplyDelete
  107. Halo setiap orang Adakah Anda Perlu Pinjaman Kecemasan, atau anda mempunyai rancangan untuk merancang perniagaan yang menguntungkan tetapi anda tidak mempunyai modal, apakah anda surfer dari kesulitan kewangan, anda memerlukan bantuan kewangan, di sini adalah sah dan authorourize syarikat untuk memberikan pinjaman untuk semua entiti undang-undang, individu, badan korporat dan lain-lain sebagai Kadar faedah yang rendah sebanyak 2% dengan bayaran balik bulanan pembayaran bulanan, pembayaran balik bermula tiga bulan selepas anda menerima pinjaman anda hubungi kami hari ini melalui Email ini: (elizabethchristopherloan@gmail.com.) untuk kewangan bantuan Salam Puan ELIZABETH Ketua Pegawai Eksekutif ELIZABETH LOAN CONPANY anda juga boleh menghubungi kami dengan Tel: + 2349065431862, + 16468442094 whatsapp sahaja
    NOTA: kami meningkatkan perkhidmatan berkualiti dan kami mengakhiri kebimbangan kewangan. E-mel: elizabethchristopherloan@gmail.com

    ReplyDelete
  108. Anda memerlukan pinjaman segera yang sah sentiasa menjadi masalah besar bagi keperluan kewangan pelanggan. Sila hubungi kami untuk bantuan kewangan segera atau segera, kami berbangga dengan komitmen kami kepada para pelanggan kami; Diakui

    * Adakah anda memerlukan pinjaman tulen,
    * Adakah anda memerlukan pinjaman tidak bercagar
    * Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi,
    Adakah anda memerlukan pinjaman gadai janji
    * Anda memerlukan pinjaman penyatuan
    * Adakah anda memerlukan pinjaman 1 hari hutang,
    * Adakah anda memerlukan pinjaman mendesak peribadi,
    * Adakah anda memerlukan segera untuk menghapuskan hutang anda
    * Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan untuk pelaburan
    * Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda
    * Adakah anda memerlukan pinjaman jangka pendek untuk memulakan perniagaan * Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk memperbaiki perniagaan anda
    * Adakah anda perlukan pinjaman cepat serius yang paling indah
     * Pernahkah anda ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain?
     * Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, dengan cepat menghubungi kami
    Puan Alina Leho
    Alamat e-mel syarikat: (guaranteetrustloan24hours@gmail.com)

    Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti swasta dan individu dengan kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (guaranteetrustloan24hours@gmail.com)

     DATA PERMOHONAN

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negeri:
    5) Seks:
    6) Status perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor Telefon:
    9) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    12) Tempoh pinjaman:
    13) Tujuan pinjaman:
    14) Agama:
    15) Pernahkah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh Lahir:
    Terima kasih,

    ReplyDelete
  109. Hello Everybody,
    My name is Ahmad Asnul Brunei, I contacted Mr Osman Loan Firm for a business loan amount of $250,000, Then i was told about the step of approving my requested loan amount, after taking the risk again because i was so much desperate of setting up a business to my greatest surprise, the loan amount was credited to my bank account within 24 banking hours without any stress of getting my loan. I was surprise because i was first fall a victim of scam! If you are interested of securing any loan amount & you are located in any country, I'll advise you can contact Mr Osman Loan Firm via email osmanloanserves@gmail.com

    LOAN APPLICATION INFORMATION FORM
    First name......
    Middle name.....
    2) Gender:.........
    3) Loan Amount Needed:.........
    4) Loan Duration:.........
    5) Country:.........
    6) Home Address:.........
    7) Mobile Number:.........
    8) Email address..........
    9) Monthly Income:.....................
    10) Occupation:...........................
    11)Which site did you here about us.....................
    Thanks and Best Regards.
    Derek Email osmanloanserves@gmail.com

    ReplyDelete
  110. INSTEAD MEMOHON PINJAMAN, Saya MENJADIKAN KAD ATM ATM JOB DAN LEGIT BARU UNTUK ANDA.


    Dapatkan $ 5,500 sehari selama 2 tahun


    Lihat bagaimana ini berfungsi, anda tahu anda boleh menggodam mesin ATM dengan kad Atm cetak rompak? Buatlah fikiran anda sebelum menerapkan, perjanjian langsung ... Atmarkan kad Atm kosong sekarang dan dapatkan jutaan dalam seminggu !: Hubungi kami


    melalui alamat e-mel :: americanewbllankatm@gmail.com


    Kami mempunyai kad ATM BLANK yang diprogramkan khas yang boleh digunakan untuk mengesan mesin ATM, kad ATM boleh digunakan untuk menarik balik ATM atau slip, di kedai-kedai dan di POS. Kami menjual kad ini kepada semua pelanggan dan pembeli yang berminat di seluruh dunia, kad ini mempunyai had pengeluaran harian sebanyak $ 5,500 di ATM dan had perbelanjaan sebanyak $ 50,000 di kedai, bergantung pada jenis kad yang anda minta :: dan juga jika anda memerlukan perkhidmatan kafe internet yang lain, kami ada di sini untuk anda bila-bila masa pada bila-bila masa.


    SINI ADALAH SENARAI HARGA KAMI UNTUK KAD ATM:


    Kad yang mengeluarkan $ 5,500 sehari kos $ 200 USD


    Kad yang mengeluarkan $ 10,000 sehari kos $ 350 USD


    Kad yang mengeluarkan $ 35,000 sehari kos $ 750 USD


    Kad yang mengeluarkan $ 50,000 sehari kos $ 4500


    Kad yang mengeluarkan $ 100,000 sehari kos $ 7500 USD


    Jadikan pendapat anda sebelum memohon, perjanjian langsung !!!


    Harga termasuk caj penghantaran dan caj, perintah sekarang: hubungi kami melalui


    alamat e-mel: americanewbllankatm@gmail.com ATAU


    Whatsapp di: +1 (409) 313-8232

    ReplyDelete
  111. Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

    ReplyDelete
  112. PINJAMAN TAHUN BARU SEKARANG PADA KADAR RENDAH 1% {adoifloans@gmail.com}

    Jika anda memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan sebelum Krismas, adakah anda memerlukan pinjaman Krismas? Kami memberikan kepada kedua-dua perniagaan dan individu, jadi jika anda memerlukan pinjaman mendesak sekarang dalam masa 12 jam, kami dapat memberi pinjaman tanpa penangguhan apapun
    Pinjaman Xmas kini boleh didapati dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 1%: Sila hubungi kami terus di alamat berikut: [ADOIFLOANS@gmail.com]

    Nama penuh:..............
    Negara: ..........
    Negeri: ..........
    Jumlah: ..................
    Tempoh pinjaman: ..........
    Telefon: .............
    Pekerjaan: ............
    Tarikh lahir:.......
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    Nama Syarikat: PINJAMAN ADOIF
    Alamat e-mel syarikat: {adoifloans@gmail.com}
    Saya berharap anda semua yang terbaik,

    ReplyDelete
  113. Kabar baik!! pencari pinjaman !!!

    Nama saya Alfred Daniel Nehemia dari bali Indonesia, roti CEO Daniel Bakery, Pertama-tama saya akan mengatakan bahwa Tuhan harus memberkati Lady jane karena mengenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang jujur ​​dan halal sehingga saya benar-benar percaya bahwa Anda memberi tahu rekan kerja bahwa saya mempunyai Ide bagus untuk memulai bisnis sendiri karena mendapat pekerjaan tidak mudah jadi saya pergi ke bank untuk mendapatkan pinjaman (Rp800 juta) tapi mereka semua meminta uang muka sebesar jumlah pinjaman saya tapi satu-satunya properti yang saya miliki adalah motor. Sepeda, yang membuat saya merasa kecewa

    Jadi saya mencari perusahaan pinjaman online tapi kebanyakan menipu dan menipu, saya hampir kehilangan harapan dan kepercayaan diri sampai saya membaca artikel tentang lady jane tapi saya tidak sempat menutup tapi membaca artikelnya jadi saya mencoba pencarian online lain yang disebut craigslist. org dimana saya melihat iklan perusahaan Dangote Loan jadi saya memutuskan untuk melamar dan menghubungi lady jane juga

    Dangote Loan Company memberikan pinjaman dengan tingkat suku bunga 2% dan tidak kurang dari Rp20 juta

    Saya mengikuti prosedur di sana, memberikan semua yang diminta, saya juga sangat takut, tapi untuk kemuliaan tuhan, doaku dijawab dan uang pinjaman saya ditransfer ke saya tanpa masalah.

    jadi jangan buang waktu anda kontak Dangote perusahaan pinjaman Via dangotegrouploandepartment@gmail.com

    Anda juga bisa mencari di google untuk informasi lebih lanjut, ini nyata dan sangat nyata atau hubungi saya juga melalui email di alfreddaniel324@gmail.com dan juga di BBM: 7AEA8FA5

    ReplyDelete
  114. Kabar baik!! pencari pinjaman !!!

    Nama saya Alfred Daniel Nehemia dari bali Indonesia, roti CEO Daniel Bakery, Pertama-tama saya akan mengatakan bahwa Tuhan harus memberkati Lady jane karena mengenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang jujur ​​dan halal sehingga saya benar-benar percaya bahwa Anda memberi tahu rekan kerja bahwa saya mempunyai Ide bagus untuk memulai bisnis sendiri karena mendapat pekerjaan tidak mudah jadi saya pergi ke bank untuk mendapatkan pinjaman (Rp800 juta) tapi mereka semua meminta uang muka sebesar jumlah pinjaman saya tapi satu-satunya properti yang saya miliki adalah motor. Sepeda, yang membuat saya merasa kecewa

    Jadi saya mencari perusahaan pinjaman online tapi kebanyakan menipu dan menipu, saya hampir kehilangan harapan dan kepercayaan diri sampai saya membaca artikel tentang lady jane tapi saya tidak sempat menutup tapi membaca artikelnya jadi saya mencoba pencarian online lain yang disebut craigslist. org dimana saya melihat iklan perusahaan Dangote Loan jadi saya memutuskan untuk melamar dan menghubungi lady jane juga

    Dangote Loan Company memberikan pinjaman dengan tingkat suku bunga 2% dan tidak kurang dari Rp20 juta

    Saya mengikuti prosedur di sana, memberikan semua yang diminta, saya juga sangat takut, tapi untuk kemuliaan tuhan, doaku dijawab dan uang pinjaman saya ditransfer ke saya tanpa masalah.

    jadi jangan buang waktu anda kontak Dangote perusahaan pinjaman Via dangotegrouploandepartment@gmail.com

    Anda juga bisa mencari di google untuk informasi lebih lanjut, ini nyata dan sangat nyata atau hubungi saya juga melalui email di alfreddaniel324@gmail.com dan juga di BBM: 7AEA8FA5

    ReplyDelete
  115. Hari yang baik, Nama saya lisa dianora saya adalah seorang Indonesia yang saya ingin memberi keterangan tentang Pinjaman Pinjaman yang baik yang menunjukkan cahaya kepada saya setelah ditangkap oleh 4 pemberi pinjaman antarabangsa Internet yang berbeza, mereka semua berjanji memberi saya pinjaman setelah membuat saya membayar banyak yuran yang tidak menghasilkan apa-apa dan tidak menghasilkan hasil yang positif. Saya kehilangan wang susah payah saya dan jumlahnya adalah 8,000USD. Suatu hari ketika saya sedang melayari internet yang kelihatan misterius ketika saya menjumpai seorang lelaki testimoni yang juga ditangkap dan akhirnya dihubungkan dengan sebuah syarikat pinjaman yang bernama Frank Frank queens Loan firm (frankqueens64@gmail.com atau whatsapp di +2349057770649) di mana dia akhirnya mendapat pinjamannya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi syarikat pinjaman yang sama dan kemudian memberitahu mereka cerita tentang bagaimana saya telah ditipu oleh 4 peminjam yang berbeza yang melakukan apa-apa tetapi untuk saya lebih sakit. Saya menerangkan kepada syarikat melalui pos dan semua yang mereka beritahu saya adalah tidak menangis lagi kerana saya akan mendapatkan pinjaman saya di syarikat mereka dan juga saya telah membuat pilihan yang tepat untuk menghubungi mereka. saya mengisi borang permohonan pinjaman dan meneruskan semua yang diminta saya dan saya diberi pinjaman sebanyak $ 600,000.00 Dolar oleh Syarikat hebat ini (Encik frank queens Firm Pinjaman) yang dikendalikan oleh frank queens dan di sini saya hari ini gembira dengan keluarga saya kerana Encik frank queens Firm Pinjaman telah memberi saya pinjaman jadi saya membuat nazar kepada diri saya bahawa saya akan terus memberi keterangan di internet tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya Apakah anda memerlukan pinjaman dengan segera? dengan cepat dan cepat menghubungi Encik frank queens Firm Pinjaman sekarang untuk pinjaman anda melalui e-mel: (frankqueens64@gmail.com atau whatsapp pada +2349057770649) saya percaya orang lain juga memberi kesaksian mengenai pemberi pinjaman yang jujur ​​yang sama

    ReplyDelete
  116. Hari yang baik Semua orang membaca kisah hidup sebenar hidup saya. Nama saya LISA dari USA, ibu tunggal dengan 2 anak. i

    telah terlibat dalam banyak penipu di internet yang mengambil wang saya dengan keras, mencari pinjaman penyatuan,

    Sehingga satu malam yang setia, saya berdoa dan saya percaya Tuhan mengarahkan saya ke syarikat pinjaman ini di internet dengan nama terus terang

    queens Loan Service Ltd, e-mel; frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +2349057770649 mereka membantu saya dengan 3, 850, 000 USD selepas 8 bulan yang baik

    hubungi banyak peminjam palsu di internet, tolonglah orang saya, berhati-hati dengan mendapatkan pinjaman dengan bayaran pendahuluan tanpa

    tiada jaminan atau pengesahan bahawa firma itu sah. syarikat pinjaman ini datang untuk menyelamatkan saya apabila saya memerlukannya paling banyak,

    Pada mulanya saya tidak pernah mempercayai mereka, tetapi setelah memenuhi permintaan mereka, saya seorang wanita yang bahagia. yang paling penting

    perkara dalam kehidupan. hari ini saya menggabungkan hutang saya dan juga bangga dengan flat saya sendiri. ibu dan dua rakan saya mendapat manfaat

    dari tawaran ini, dan saya juga ingin seluruh negara mendapat manfaat daripada tawaran murah hati ini. sila hubungi mereka hari ini

    melalui E-mel: frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +2349057770649

    ReplyDelete
  117. Hello kawan !!! Nama saya adalah imanate. saya ingin memberi keterangan mengenai Pinjaman Pemberi Pinjaman yang baik yang menunjukkan cahaya kepada saya selepas ditipu oleh 2 pemberi pinjaman antarabangsa Internet yang berbeza, mereka semua berjanji untuk memberi saya pinjaman setelah membuat saya membayar banyak yuran yang tidak menghasilkan apa-apa dan tidak menghasilkan hasil yang positif. Saya kehilangan wang susah payah saya dan ia adalah sejumlah 6,000USD. Suatu hari ketika saya sedang melayari internet yang kelihatan kecewa ketika saya menjumpai seorang wanita testimoni yang bernama lisa dianora yang juga scammed dan akhirnya mendapat dikaitkan dengan sebuah syarikat pinjaman legit yang disebut perusahaan frank queens pinjaman dan email (frankqueens64@gmail.com atau whatsapp + 2349057770649) di mana dia akhirnya mendapat pinjaman, jadi saya memutuskan untuk menghubungi syarikat pinjaman yang sama dan kemudian memberitahu mereka cerita saya tentang bagaimana saya telah ditipu oleh 2 peminjam yang berbeza yang melakukan apa-apa tetapi untuk saya lebih sakit. Saya menerangkan kepada syarikat melalui pos dan semua yang mereka beritahu saya adalah tidak menangis lagi kerana saya akan mendapatkan pinjaman saya di syarikat mereka dan juga saya telah membuat pilihan yang tepat untuk menghubungi mereka. Saya mengisi borang permohonan pinjaman dan meneruskan semua yang diminta saya dan saya terkejut kerana saya telah diberi pinjaman sebanyak $ 65,000.00 Dolar oleh syarikat besar ini (fran queens loan company) yang dikendalikan oleh frank ratu yang dikhianati oleh Allah dan di sini saya hari ini gembira kerana syarikat ini telah memberi saya pinjaman jadi saya bersumpah kepada diri saya bahawa saya akan terus memberi keterangan di internet tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya Adakah anda memerlukan pinjaman dengan segera? pinjaman melalui e-mel: frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +2349057770649 dia baik hati.

    ReplyDelete
  118. Pinjaman untuk semua jenis destinasi
    Kami menawarkan jumlah minimum sebanyak 5,000.00 euro kepada 10.000,00 euro hingga 20,000,000.00 euro
    Pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2% Pinjaman
    Tempoh: sehingga 25 tahun bergantung kepada jumlah pinjaman yang anda perlukan.
    Pelanggan mestilah
    lebih dari 18 tahun
    Urus niaga ini 100% selamat untuk semua pelanggan
    Untuk maklumat lanjut tentang kredit, sila hubungi kami melalui e-mel:
    (williamssmithfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  119. cadangan pinjaman

    Anda memerlukan pinjaman segera
    hubungi kami di e-mel kami secepat mungkin untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan mengenai tawaran pinjaman kami.
    Berikut adalah e-mel kami: williamssmithfirm@gmail.com
      Sila hubungi kami melalui e-mel dalam mesej cadangan pinjaman.

    ReplyDelete
  120. Saya Mr.Unity Leo, INVESTASI KREDIT KEWANGAN. saya adalah
    pemberi pinjaman wang swasta yang diluluskan dan diperakui oleh FEDERAL
    KERAJAAN. Saya memberi pinjaman antarabangsa dan tempatan kepada semua negara di Malaysia
    dunia. Jumlah yang diberikan $ 1,000 hingga $ 100,000,000 Dolar, Euro dan
    Pounds dan lain-lain ', kini tersedia Perniagaan, Peribadi, Rumah, Perjalanan dan
    Pinjaman pelajar.
    =========

    Memohon pinjaman hari ini. Mudah dan cepat untuk mendapatkan kadar faedah sebanyak 2% dan
    bayaran ansuran bulanan. Semak tawaran hebat ini. Untuk lebih
    maklumat, Untuk maklumat lanjut hubungi alamat di bawah:

    {unity.credit56@gmail.com}

    Maklumat Diperlukan
    Nama anda lengkap: .........
    Alamat: .........
    Jumlah Diperlukan: .........
    Tempoh: .........
    Bandar: .........
    Nyatakan: .........
    Negara: .........
    Kod zip: .........
    Nombor telefon:.........
    Pendapatan bulanan:.........
    Tujuan pinjaman: .........
    Untuk maklumat lanjut hubungi alamat di bawah:

    {unity.credit56@gmail.com}

    Sebaik sahaja anda menghubungi kami, saya akan membuat anda tersenyum.
    Mr.unity leo.

    ReplyDelete
  121. Halo setiap orang, saya seorang yang gembira hari ini kerana SYARIKAT PINJAMAN OAKTECECAPITAL yang memberi saya pinjaman sebanyak RM 250,000.00 untuk menyelesaikan beberapa hutang dan memulakan perniagaan baru dan meminta semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi mereka melalui: info.softloans1@gmail .com

    ReplyDelete
  122. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  123. BERITA BAIK UNTUK AL

    Saya ingin mengingatkan semua pencari pinjaman internet untuk berhati-hati, terdapat penipuan pinjaman dalam talian di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen palsu dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran, maka mereka akan meminta anda membayar yuran lesen dan bayaran pemindahan, jadi berhati-hati.

    Semua pemberi pinjaman palsu ini mempunyai banyak persamaan yang saya dapati dan saya akan menyenaraikan mereka di bawah

    Kebanyakan mereka mempunyai akaun gmail

    Mereka semua mempunyai kuasa yang meyakinkan. mereka akan menjanjikan segala-galanya

    Mereka semua mempunyai gambar profil palsu seorang wanita yang memakai tudung

    Mereka semua memberi kadar faedah 2%

    Tiada had pada jumlah yang anda boleh pinjam

    Berita baiknya ialah saya telah menemui firma pinjaman dalam talian yang sah. Saya tidak berada di sini untuk berkhotbah tetapi untuk membantu orang keluar dari pengisap wang ini. hubungi syarikat (Dailypayloan@yahoo.com) Jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman, atau anda menghantar saya e-mel peribadi (zaradam@yahoo.com). Satu perkataan cukup untuk orang bijak

    ReplyDelete
  124. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  125. Pelanggan yang terhormat
    Terima kasih atas tanggapan Anda yang mendesak, silakan kirimkan rincian akun Anda kepada kami di petugas akun kami yang lain untuk memulai jadwal transfer sementara Anda mengirimkan salinan pemindaian biaya pendaftaran karena kebijakan perusahaan diperlukan. menunggu tanggapan Anda

    ReplyDelete
  126. Adakah anda memerlukan pinjaman? Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman jenis ini? Atau adakah anda bimbang dari segi kewangan ?. Adakah anda mempunyai hutang untuk membayar? Kami memberi pinjaman kepada mana-mana bahagian dunia, kadar faedah pinjaman kami adalah 2% setiap tahun yang dirundingkan tanpa mengira lokasi atau status kredit. Untuk mendapatkan pinjaman hari ini hubungi kami melalui alamat e-mel syarikat di: wilsonmerryloancompany@gmail.com

    NOTA: Kami memberikan maksimum Kredit (USD100,000.00 $ / €) ETC Permintaan Kredit mesti dinyatakan dalam US DOLLARS ATAU EURO, RUPIAH, RM dan sebarang WANG yang digunakan lain.

    pencari pinjaman yang berminat untuk melengkapkan borang permohonan pinjaman di bawah perjanjian ini ..

    (MAKLUMAT BORROWER)

    Nama penuh:......................
    AGE .............................
    STATUS PERKAHWINAN ..................
    Alamat: ...........................
    Negara ....................................
    Negara ...................................
    Telefon: .....................................
    E-mel: .....................................
    Pendudukan: ................................
    Pendapatan bulanan: ............................
    Agama: ..................................
    Amaun Diperlukan Sebagai Pinjaman: .....................
    Tempoh Pinjaman: .............................
    Tujuan Pinjaman: ................................
    Waranti: ................................
    Adakah anda memohon pinjaman sebelum ini?
    Adakah anda bercakap atau mendengar bahasa Inggeris? .............................

    Terima kasih kerana kami menanti anda Respons pantas, kami bersedia untuk melayani anda.
    Willion merry Loan Company Loans Limited

    ReplyDelete
  127. Adakah anda memerlukan pinjaman? Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman jenis ini? Atau adakah anda bimbang dari segi kewangan ?. Adakah anda mempunyai hutang untuk membayar? Kami memberi pinjaman kepada mana-mana bahagian dunia, kadar faedah pinjaman kami adalah 2% setiap tahun yang dirundingkan tanpa mengira lokasi atau status kredit. Untuk mendapatkan pinjaman hari ini hubungi kami melalui alamat e-mel syarikat di: wilsonmerryloancompany@gmail.com

    NOTA: Kami memberikan maksimum Kredit (USD100,000.00 $ / €) ETC Permintaan Kredit mesti dinyatakan dalam US DOLLARS ATAU EURO, RUPIAH, RM dan sebarang WANG yang digunakan lain.

    pencari pinjaman yang berminat untuk melengkapkan borang permohonan pinjaman di bawah perjanjian ini ..

    (MAKLUMAT BORROWER)

    Nama penuh:......................
    AGE .............................
    STATUS PERKAHWINAN ..................
    Alamat: ...........................
    Negara ....................................
    Negara ...................................
    Telefon: .....................................
    E-mel: .....................................
    Pendudukan: ................................
    Pendapatan bulanan: ............................
    Agama: ..................................
    Amaun Diperlukan Sebagai Pinjaman: .....................
    Tempoh Pinjaman: .............................
    Tujuan Pinjaman: ................................
    Waranti: ................................
    Adakah anda memohon pinjaman sebelum ini?
    Adakah anda bercakap atau mendengar bahasa Inggeris? .............................

    Terima kasih kerana kami menanti anda Respons pantas, kami bersedia untuk melayani anda.
    Willion merry Loan Company Loans Limited

    ReplyDelete
  128. Adakah anda memerlukan pinjaman segera? jika ya sila lawati www.thecitibank.com untuk mendapatkan pinjaman anda dalam masa 24 jam

    ReplyDelete
  129. AVANT Pinjaman adalah organisasi pinjaman yang diluluskan oleh kerajaan dan bekerjasama dengan Bank Pusat. Syarikat kami terutamanya didedikasikan untuk Perbankan dan Perkhidmatan Kewangan dan menyediakan pinjaman kepada syarikat, pinjaman individu, simpanan dan semua jenis pinjaman. Sekiranya anda mempunyai soalan atau anda memerlukan pinjaman, hubungi kami dengan cepat melalui e-mel:
    avantloanson@gmail.com

    ReplyDelete
  130. Assalamualaikum, saya JERRY ANDI sangat senang karena saya mendapat pinjaman dari Anthony Yuliana Lenders Saya tidak pernah percaya bahwa saya bisa mendapatkan pinjaman di situs ini, semua pujian ditujukan kepada ALLAH, saya mendapat pinjaman sebesar Rp. 70.000. 000 juta dari Anthony Yuliana Lenders mungkin TUHAN memberkati mereka semua, saran saya kepada mereka yang mencari pinjaman di situs ini bahwa mereka harus sangat berhati-hati karena ada banyak lender pinjaman palsu, untuk pinjaman 100%, kontak (anthony.yulianalender @ gmail.com) atau melalui whatsapp +2349060276038
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui
    email saya adalah {jerryandi843@gmail.com}

    ReplyDelete
  131. Halo,
    Ini adalah untuk memberitahu orang ramai bahawa Puan Morgan Erica, pemberi pinjaman pinjaman swasta telah membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 2% kepada individu, firma dan syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel supaya kami dapat memberikan terma dan syarat pinjaman kami di: (morganerica007@gmail.com)

    ReplyDelete
  132. Adakah anda memerlukan Pinjaman?
    Adakah anda sedang mencari Kewangan?
    Adakah anda sedang mencari Pinjaman untuk membesarkan perniagaan anda?
    Saya fikir awak telah datang ke tempat yang betul.
    Kami menawarkan kadar faedah pinjaman yang rendah.
    Orang yang berminat sila hubungi kami
    Untuk makluman serta-merta untuk permohonan anda, sila
    balas e-mel ini di bawah sahaja.
    Whats aplikasi +919205646839
    helpfiance@gmail.com

    Sila berikan kami maklumat berikut jika berminat.

    1) Nama Penuh: .........
    2) Jantina: .........
    3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: .........
    4) Tempoh Pinjaman: .........
    5) Negara: .........
    6) Alamat Rumah: .........
    7) Nombor Mudah Alih: .........
    8) Pendapatan Bulanan: .....................
    9) Pekerjaan: ...........................
    ) Situs manakah yang anda di sini tentang kami .....................

    Terima kasih dan salam mesra.
    helpfiance@gmail.com
    Whats aplikasi +919205646839

    ReplyDelete
  133. BERITA BAIK!!!

    Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang pereka fesyen dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu semua orang supaya berhati-hati mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak peminjam pinjaman di sini adalah penipu dan mereka berada di sini. menipu anda dengan wang yang diperolehi, saya meminjam kira-kira $ 900 juta di Malaysia dan saya kehilangan kira-kira 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta saya masih tidak mendapat pinjaman dan perniagaan saya kira-kira jatuh kerana hutang.

    Memandangkan pencarian saya untuk syarikat pinjaman peribadi yang boleh dipercayai, saya melihat pengiklanan dalam talian lain dan nama syarikat adalah SYARIKAT PINJAMAN DUNIA. Saya kehilangan 15 juta dengan mereka dan hingga hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya cadangkan.

    Tuhan menjadi kemuliaan, kawan-kawan peminjam saya juga menerima pinjaman sedemikian, memperkenalkan saya kepada syarikat yang dapat dipercaya di mana Ibu Christabel bekerja sebagai pengurus cabang, dan saya mengajukan permohonan pinjaman sebesar Rp900.000.000 dan mereka meminta kepercayaan saya, Dan setelah mereka Setelah memverifikasi saya butir-butirnya, pinjaman itu telah diluluskan untuk saya dan saya fikir ia adalah satu jenaka, dan mungkin ini adalah salah satu tindakan penipuan yang membuat saya kehilangan wang, tetapi saya kagum. Apabila saya mendapat pinjaman saya kurang dari 6 jam dengan kadar faedah rendah 1% tanpa cagaran.

    Saya sangat gembira kerana Allah menggunakan kawan saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan kerana saya diselamatkan dari membuat perniagaan saya melambung ke udara dan dibubarkan dan sekarang perniagaan saya terbang tinggi dalam bahasa Indonesia dan tiada siapa yang akan mengatakannya. Dia tidak tahu tentang syarikat fesyen saya

    Oleh itu saya cadangkan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang memerlukan pinjaman untuk satu destinasi atau lain untuk sila hubungi
    Ibu Christabel melalui e-mel: (christabelloancompany@gmail.com)

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (lianmeylady@gmail.com)

    Sekali lagi terima kasih kerana membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan memberkati kita dan memberi kita kehidupan yang panjang dan makmur dan semoga Tuhan melakukan kerja yang baik dalam hidup anda.

    ReplyDelete
  134. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  135. Saya ingin kembali semua kemuliaan Allah atas apa yang dia gunakan Ibu Alicia Radu lakukan dalam hidup saya, nama saya Yetty Sunarsih dari Sandakan di malaysia, saya janda dengan 3 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan telah menjadi sangat kasar kepada saya dan keluarganya dan saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian ROBBI bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan saya menghubunginya untuk bertanya mengenai Ibu dan betapa benarnya pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan dia memberitahu saya bahawa benar dan saya menghubungi Ibu Ibu Alicia Radu dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya memeriksa akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberikan penerangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com) dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (yettysunarsihs850@gmail.com) untuk maklumat dan juga kawan saya ROBBI melalui e-mel nya :( robbi5868@gmail.com)

    ReplyDelete
  136. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang CREDIT UNION DAYA LESTARI di salah satu blog saya menghubungi CREDIT UNION DAYA LESTARI konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun 2018 dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    dia BBM INVITE:{D8980E0B}
    Calls Only ::{+12542276869}
    WhatsApp Only::{+33753893351}

    ReplyDelete
  137. Aku telah membunuh cita-cita anak yg selama ini ingin belajar di MRSM setelah mendengar jumlah yuran yg bakal dibayar nanti. Celaka punya najib.

    ReplyDelete
  138. KAMI MEMBERIKAN PINJAMAN UNTUK PAKET AKHIR TAHUN DENGAN TINGKAT SANGAT RENDAH.
    Halo, saya Magret Spencer, pemberi pinjaman uang pribadi, apakah Anda berhutang? Anda membutuhkan dorongan finansial? Saya sudah terdaftar dan disetujui. Saya meminjamkan ke reputasi dan tingkat individu Tersedia dalam 2%. Saya pinjamkan secara lokal dan internasional untuk semua yang membutuhkan pinjaman, dan dapat membayar kembali pinjaman, di seluruh dunia. Saya memberikan pinjaman melalui transfer rekening atau cek bank juga mendukung. Tidak membutuhkan banyak dokumen. Jika Anda ingin mendapatkan pinjaman dari reputasi kami.
    Anda dapat menghubungi kami melalui Email: magretspencerloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  139. Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

    Detail Kontak Penuh:

    Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
    Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
    BBM INVITES: {D8980E0B}
                           : {4424AA}
    Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
    Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

               TESTIMONI OLEH
    Penerima Manfaat: Angga Annisa
       Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

    ReplyDelete
  140. saudara-saudara

    Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
    Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
    Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
    Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya
    ONE BILLION RISING FUND (onebillionrisingfund@gmail.com)
    BBM: D8E814FC

    Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
    Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
    Gmail saya adalah

    Ratu Efendi Lisa
    efendiqueenlisa@gmail.com

    ReplyDelete
  141. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  142. Halo, saya Nyonya Christy Morris, pemberi pinjaman pribadi memberikan kesempatan pinjaman seumur hidup. Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk melunasi utang Anda dengan segera atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan komersial Anda? Apakah Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Kami memberikan pinjaman kepada individu yang membutuhkan bantuan finansial, yang memiliki utang macet atau butuh uang untuk membayar tagihan, kami memberikan pinjaman dengan bunga rendah 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang dapat dipercaya dan diuntungkan dan akan bersedia menawarkan Anda pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (christymorrisloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  143. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada wanita yang kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan. ,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan telah ditipu oleh 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemiutang dalam talian sah dengan kredit dan ia tidak akan menambah kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk meminta saya kawan-kawan untuk mendapatkan nasihat mengenai bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah mengenai seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan adalah mudah tanpa tekanan dan semua penyediaan dilakukan melalui pemindahan kredit, kerana ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan . Pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan 900 juta. Saya sangat gembira kerana Allah akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan hati saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup saya adil, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Cik Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651- 243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda. Nama saya Kabu Layu, anda boleh hubungi saya untuk rujukan lanjut
    melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)
    Terima kasih kepada anda semua.

    ReplyDelete
  144. Halo setiap orang yang saya nampak komen dari orang-orang yang sudah mendapat pinjaman mereka dari pinjaman jantung tulen dan kemudian saya memutuskan untuk memohon di bawah cadangan itu dan hanya beberapa jam yang lalu saya mengesahkan dalam akaun bank peribadi saya sebanyak € 60,000 yang saya minta. ini adalah berita gembira yang sebenar saya menasihati setiap orang yang memerlukan pinjaman sebenar untuk memohon kebenaran melalui e-mel (mattdeanloanfirm @ gmail .com atau WhatsApp (+14087216629) saya gembira sekarang bahawa saya mendapat pinjaman yang saya minta

    ReplyDelete
  145. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  146. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  147. Nama saya Azmi, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi amaran kepada orang-orang yang mencari pinjaman, mereka banyak penipu dan pinjaman pemberi pinjaman palsu di internet. Saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana ALLAH membantu saya dengan Ibu Alicia Radu setelah saya ditipu oleh 6 pemberi pinjaman pinjaman. Saya hampir kehilangan harapan sehingga ALLAH menggunakan ROBBI dari saya untuk mendapatkan pinjaman saya sebanyak RM 10,000 dari ibu Alicia Radu dalam masa kurang daripada 24 jam tanpa tekanan dan hanya dengan kadar faedah 2%.

    Saya sangat terkejut apabila memeriksa baki akaun bank saya dan mendapati jumlah yang saya dihantar dihantar terus ke akaun saya tanpa berlengah-lengah. Jadi, saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu email: (aliciaradu260@gmail.com) dan dengan rahmat ALLAH Dia tidak akan mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman.

    dan anda masih boleh menghubungi ROBBI yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (robbi5868@gmail.com)

    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (azmi88455@gmail.com) jika anda memerlukan sebarang maklumat tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu,
    mungkin ALLAH terus memberkati ibu Alicia Radu Dan adalah Keluarga

    ReplyDelete
  148. Nama: __ Hendi Zikri Didi
    Bandar: _______________ Melaka
    pekerjaan: _ Pemilik perniagaan
    Sebarang notis: ____ hendidi01@gmail.com

    Halo semua, sila berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya telah bertemu dengan banyak peminjam palsu di internet, saya telah menipu saya hampir menyerah, sehingga saya bertemu seorang rakan yang baru saja memohon pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada legitamate AASIMAHA ADILA AHMED LOIR FIRM, saya memohon Rm1.3 juta. Saya mempunyai pinjaman saya kurang dari 2 jam hanya 1% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada mendapatkan hutang miskin. jadi saya nasihat semua orang di sini memerlukan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya memberi jaminan bahawa anda akan mendapat pinjaman anda.

    Pusat Aplikasi / Hubungi
    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ____________________ + 447723553516

    ReplyDelete
  149. Nama saya Siti kebanyakan orang memanggil saya mama jeffeby karena anak saya sangat tampan juga orang mengenal saya sebagai wanita yang sangat pekerja keras
    apakah Anda pernah menerima email atau melamar perusahaan pinjaman dari email orang asing yang menjanjikan Anda jutaan dolar pinjaman? - Anda harus menghapusnya, karena itu adalah paket kebohongan.

    Namun, beberapa orang menjawabnya, dan mereka segera mengetahui bahwa mereka harus membayar sejumlah biaya untuk mendapatkan jutaan. Kemudian datang biaya kedua, dan biaya ketiga, dll. Tidak ada yang pernah menerima jumlah pinjaman jutaan, tetapi banyak yang kehilangan banyak uang, dan beberapa bahkan terbunuh.

    Ini disebut "Penipuan Uang Muka" telah menjadi industri di Nigeria, dan negara-negara sekitarnya. Nama umum lainnya adalah "419 penipuan" setelah Bagian 419 dari KUHP Nigeria, bagian yang secara khusus melarang jenis kejahatan ini.

    Penipuan itu sulit untuk dihentikan, tetapi kita bisa bersenang-senang, dan membiarkan penjahat menggunakan waktu mereka dengan sia-sia. Itu disebut scambaiting.

    Saya beberapa minggu yang lalu saya ditipu oleh perusahaan pinjaman online saya mentransfer banyak biaya ke Nigeria karena saya sedang mencari pinjaman dalam jumlah besar pinjaman di internal saya sangat tertipu dan ditipu untuk begitu banyak perusahaan pinjaman

    Tapi saya sangat terkejut saya bertemu teman saya yang mengumpulkan pinjaman dari pada perusahaan kepercayaan juga dikenal sebagai Bunda Christabel Missan tolong jika ada yang membutuhkan pinjaman mendesak silakan hubungi ibu melalui email: christabelloancompany@gmail.com
    dan Anda masih dapat menghubungi nomor whatsApp ibu +15614916019
    Anda juga dapat menghubungi teman saya yang memperkenalkan saya ke Christabel Missan aishanaylad@gmail.com

    Dengan informasi lebih lanjut, Anda masih dapat mengirim email ke sitialiciafc@gmail.com saya

    Untuk pertanyaan, silakan ChristabelCare - Pusat Layanan Pelanggan 24/7 kami +19177461022
    Anda juga dapat menghubungi email Christabel Customer Care di customerervicechristabelloan@gmail.com.
    tolong bijak dan semoga Allah membimbing kita semua

    ReplyDelete
  150. Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

    Detail Kontak Penuh:

    Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
    Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
    Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

    TESTIMONI OLEH
    Penerima Manfaat: Angga Annisa
    Email: {anggaannisa1979@gmail.com}
    Twitter: [@AnggaAnnisa1]

    ReplyDelete
  151. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  152. Hari yang baik,

    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang atau bil? Kami memberi Jaminan Perniagaan Pinjaman, Pinjaman Peribadi, Pinjaman Membeli Rumah, Pinjaman Auto E.T.C. kami memberi pinjaman jangka panjang dari $ 5,000.00 hingga $ 1,000,000.00 dari maksimum satu hingga (50) lima puluh tahun. Dengan kadar faedah yang lebih rendah sebanyak 2%, pemohon yang berminat akan menghantar e-mel: (pwanfinanceinvestments@gmail.com) atau whatsapp (+1 984 213 1994) untuk maklumat lanjut

    Nama penuh
    negara
    Jumlah pinjaman yang diperlukan
    Tempoh Pinjaman
    Tujuan pinjaman
    Nombor telefon

    ReplyDelete
  153. Halo Setiap Orang, saya adalah Ny. Sara Carlos dari Maleysia, saya sangat senang bersaksi tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada Legit dan pemberi pinjaman nyata yang telah mengubah hidup saya dan seluruh keluarga dari rumput menjadi anugerah, dari menjadi miskin menjadi wanita kaya yang sekarang dapat membanggakan kehidupan yang sehat dan kaya tanpa stres atau kesulitan keuangan. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan menipu sejumlah Rm 35.750 saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman kredit online yang tidak menambah rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi teman saya Ahmad Mory yang baru-baru ini mendapatkan pinjaman internet online dari $ 200.000 dari perusahaan, kami membahas masalah ini dan kesimpulan kami dia bercerita tentang seorang wanita bernama Mrs. Cheryl Martins yang adalah CEO dari Cheryl Martins Loan Firm. Jadi saya mengajukan pinjaman sejumlah Rm 950.000,00 dengan suku bunga rendah 1%, sehingga pinjaman itu disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan yang dilakukan tentang transfer kredit saya hanya membayar untuk transfer pinjaman saya dan biaya verifikasi bank saya dan kurang dari 5 jam pinjaman saya disimpan di rekening bank saya. Jadi saya ingin menasihati setiap orang yang membutuhkan pinjaman untuk segera menghubungi dia melalui: (cheril.martinsloanfirm@gmail.com atau Whatsapp (+2349014625526), ​​Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini saya berdoa agar Tuhan memberkati kerabat dan ini sangat bagus untuk hal-hal baik yang telah dia lakukan dalam hidup saya dan terima kasih kepada kesaksian Ahmad mory yang mengarahkan saya ke perusahaan ibu muslim yang benar-benar setia, Anda juga dapat menghubungi saya di carlossara986@gmail.com untuk info lebih lanjut dan inilah kontak teman saya terlalu ahmadrapa79@gmail.com yang memperkenalkan saya kepada Mrs. Cheryl Martins, Anda juga dapat menghubunginya

    ReplyDelete
  154. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete
  155. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete
  156. Are you in a financial crisis, looking for money to start your own business or to pay your bills?
    GET YOUR BLANK ATM CREDIT CARD AT AFFORDABLE PRICE*
    We sell this card to all our customers and interested buyers worldwide,Tho card has a daily withdrawal limit of $5000 and up to $50,000 spending limit in stores and unlimited on POS.
    **WHAT WE OFFER**
    *1)WESTERN UNION TRANSFERS/MONEY GRAM TRANSFER*
    *2)BANKS LOGINS*
    *3)BANKS TRANSFERS*
    *4)CRYPTO CURRENCY MINNING*.
    *5)BUYING OF GIFT CARDS*,
    *6)LOADING OF ACCOUNTS*
    *7)WALMART TRANSFERS*
    *8)BITCOIN INVESTMENTS*
    *9)REMOVING OF NAME FROM DEBIT RECORD AND CRIMINAL RECORD*
    *10)BANK HACKING*
    email blankatmmasterusa@gmail.com
    you can also call or whatsapp us Contact us today for more enlightenment

    +1(539) 888-2243
    WE ARE REAL AND LEGIT...........2019 FUNDS/FORGET ABOUT GETTING A LOAN..

    IT HAS BEEN TESTED AND TRUSTED

    whatsapp only ===>>   +1(539) 888-2243

    ReplyDelete
  157. Are you in a financial crisis, looking for money to start your own business or to pay your bills?
    GET YOUR BLANK ATM CREDIT CARD AT AFFORDABLE PRICE*
    We sell this card to all our customers and interested buyers worldwide,Tho card has a daily withdrawal limit of $5000 and up to $50,000 spending limit in stores and unlimited on POS.
    **WHAT WE OFFER**
    *1)WESTERN UNION TRANSFERS/MONEY GRAM TRANSFER*
    *2)BANKS LOGINS*
    *3)BANKS TRANSFERS*
    *4)CRYPTO CURRENCY MINNING*.
    *5)BUYING OF GIFT CARDS*,
    *6)LOADING OF ACCOUNTS*
    *7)WALMART TRANSFERS*
    *8)BITCOIN INVESTMENTS*
    *9)REMOVING OF NAME FROM DEBIT RECORD AND CRIMINAL RECORD*
    *10)BANK HACKING*
    email blankatmmasterusa@gmail.com
    you can also call or whatsapp us Contact us today for more enlightenment

    +1(539) 888-2243
    WE ARE REAL AND LEGIT...........2019 FUNDS/FORGET ABOUT GETTING A LOAN..

    IT HAS BEEN TESTED AND TRUSTED

    whatsapp only ===>>   +1(539) 888-2243

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...