Wednesday 12 February 2014

PANDANGAN IKHLAS SUBKY LATIF MENGAPA BELIAU TIDAK MAU BERBALAH DENGAN DSAI .

Sekarang Datuk Seri Anwar Ibrahim sudah ditetapkan sebagai  calon Pakatan Rakyat dalam Pilihan Raya Kecil DUN Kajang.
Saya tidak mahu jadi macam setengah suku sakat saya – dari budak hingga ulama - mentakwil muslihat wujudnya PRK di Kajang itu.

Mengapa ADUN-nya meletak jawatan dan gantinya pula Anwar? Lalu ada yang kata tidak akan beri kerjasama pada PRK itu dan macam-macam yang menyerabutkan otak termasuk menyindir politik tinggi Anwar.


Tiba-tiba Mohamad Sabu dan Salahuddin Ayub berkata, kita akan beri kerjasama sepenuhnya pada PRK itu dan mahu tengok kemenangan besarnya.


Apa jadi pada takwil  tadi? Apa orang pandang pada politik yang tidak licin dan tidak diurus dengan baik itu? Tidakkah ia menyusahkan diri bagi menghadapi politik besar yang menjanjikan masa depan yang cerah itu?

Itulah saya dari dulu tidak mahu berbalah dengan Anwar. Sebab tidak mahu susah untuk bersama dalam politik besar yang dia pemain pentingnya.


Ketika saya memulakan politik yang aktif, saya dibayangkan kemungkinan Anwar akan menjadi pemimpin PAS bagi menggantikan Datuk Asri. Maka  saya mengelak dari sebarang masalah dengannya, kerana payah nanti kalau benar dia jadi ketua parti  saya. Tidak selesa berjuang jika berbalah dengan pemimpin sendiri.


Apabila dia jadi Umno, tidak ada apa-apa masalah saya untuk berbalah dengannya. Saya tidak teragak-agak untuk mentakwilnya.


Kita perlu berbalah dengannya ketika itu kerana Umno adalah parti yang menyusahkan rakyat, negara dan kerajaan. Penyertaannya di situ menyusahkan  semua, menghalang mendaulatkan Islam dan tidak salah berlawan dengan sesiapa saja memberi nafas kepada Umno.


Lepas itu secara teknikal dia tidak lagi menjadi sebahagian dari Umno. Tetapi dia ialah panglima dan pahlawan. Dengan politik tingginya, dia sudah menjadi kawan. Walaupun kita tidak boleh  dapat semua yang kita mahu daripadanya, tapi kita dapat sebahagian dari yang kita mahu.


Kalau boleh kita mahu  dia menjadi sebahagian dari kita, tetapi belum tiba masanya. Kalau kita  dapat dia jadi sebahagian dari kita, maka ia adalah satu anugerah yang amat berharga. Kalau dia dari mula menjadi sebahagian dari kita, maka tidak mustahil banyak dari yang diperjuangkan itu sudah selesai.


Orang kata keutamaan beliau ialah untuk jadi Perdana Menteri. Adakah itu betul? Pada saya Perdana Menteri itu bukan matlamat. Matlamat sebenar kita adalah bagi mencapai mardatillah (keredaan Allah). Negara keredaan Allah mudah dicapai kalau kita jadi Perdana Menteri. Menjadi Perdana Menteri memudahkan matlamat   itu.


Maka dengan perjuangan yang bersih, semasa dia belum cacat  dulu, kiranya Perdana Menteri itu sasarannya, maka tidak mustahil Perdana Menteri  itu sudah lama tercapai jika dia mulanya bersama kita.

Yang kita tidak boleh capai kejayaan itu dulu kerana kita  dapat kerjasama masyarakat bukan Melayu. Jika kita orang politik tinggi dan bersih, tidaklah payah untuk mendapatkan kerjasama semua kaum.


Kalau dengan politik sederhana kita itu sudah mulai disambut oleh semua, tentulah dengan otak poliltik tinggi Anwar itu, banyak yang dapat dibuat bagi mendapatkan sokongan semua.


Tetapi kerana jalan lain yang dipilihnya, kita pun lambat berjaya, dia pun lambat jadi Perdana Menteri.

Apabila dia sudah lebih kuat dari kita menentang Umno, maka dia sudah boleh bersama kita walaupun tidak  sekelambu dengan kita. Kita boleh tidur tanpa kelambu dengannya.


Dengan politik tingginya, walaupun dia tidak menjadi pemimpin parti kita, tetapi   dia boleh orang  paling penting dalam kumpulan kita. Dia tidak menjadi pemimpin PAS dan tidak juga DAP. Tapi dia sudah jadi Ketua Pembangkang.


Adanya dia bersama kita menyebabkan buat pertama kali tembok perkasa Putrajaya itu gegar. Selama 50 tahun kita merdeka, kita jadi macam kancil melawan gajah. Tetapi selepas dia tamat pengalaman di Sungai Buloh, kalau pun kita tidak jadi gajah untuk menggempur Putrajaya, kita sudah macam badak sumbu yang boleh menyondol gajah.


Dengan dia bersama kita atau kita bersama dia, BN tiada kekebalan 2/3 lagi. Bukankah dalam masa tujuh lapan tahun ini BN sudah tidak mustahil direhatkan.


Pada saya  masa ini, kalau Anwar tidak mahukan kita dan DAP pun tak mahukan kita, saya kata tetap mahukan DAP  dan  mahukan Anwar. Kalau Anwar dan DAP tidak mahu datang kepada kita, kita akan pergi kepada Anwar dan DAP. Tiada  ruginya ular menyusur akar.


Melihat kepada kemungkinan dan semua potensi itu, saya mengelak seboleh-boleh berbalah dengan Anwar. Sama  ada  saya suka atau tidak suka kepadanya, dia sudah jadi orang penting dalam Pakatan Rakyat.


Bila dia sudah jadi orang penting, tidak dapat dielak dia sudah jadi salah seorang ketua dalam kumpulan kita. Saya sebagai orang bawah tidak lagi dapat menolak dari berketuakan dia disamping ketua-ketua yang lain.


Kalau saya mahu berperanan dalam perjuangan, maka kita mesti sentiasa selesa dengan sekalian  para ketua. Kalau  saya tidak boleh disiplinkan diri saya, pilhan saya adalah bersara dari berjuang. Ia bukan pilihan bagi orang yang berjuang  dalam Islam yang tiada had usia bersara.


Jika Anwar jadi orang paling penting dalam Pakatan Rakyat, apakah jadi begitu kerana kebetulan? Adakah Pakatan Rakyat terjadi secara "kun faya kun"? Jadilah maka ia pun jadi.


Ia tidak terjadi begitu, bahkan ia terjadi kerana diusahakan. Semua orang mahu adanya muafakat, tetapi muafakat itu terjadi kerana yang mengusahakannya. Boleh dikatakan politik tinggi Anwarlah yang mengambil langkah mengajak menjadikannya. Sebelum ini ia sekadar diseru, tetapi tiada yang berjaya mengadakannya.


Tidaklah apa yang dianjurkan itu terjadi jika tidak disertai orang lain. Tetapi orang lain tidak dapat buat  sebelum ini. Pernah ia dicuba oleh Tengku Razaleigh. Tetapi Ku Li tidak  dapat satukan semua. Akhirnya tidak jadi apa-apa.


Kita jangan marahkan orang lain kalau kita tidak jadi ketuai Pakatan Rakyat, kerana langkah yang diambilnya menjadikan ia ada  dan ia jadi. Kalau kita hendak rungkai pula mungkin boleh, tetapi belum ada yang disepakati boleh menggantikannya. Kita kena terima waqi' (realiti)  kiranya kita bersungguh untuk menggantikan BN.


Jika ADUN Kajang itu meletak jawatan untuk memberi laluan kepada Anwar, itu kecerdikan Anwarlah. Datuk Harun Idris juga pernah usahakan MP Ampang Jaya meletak jawatan bagi memberi laluan kepadanya bertanding dalam Pilihan Raya Kecil, tetapi dia kalah.


Jika saya tidak mahu berbalah dengan Anwar, ia adalah saya mahu berkongsi hasil kejayaan politik tingginya dan saya boleh bersama-sama  semua orang. Kalau saya berbalah dengannya, kejayaannya tidak dapat dihalang, macam mana saya hendak bersama semua orang.


Lagi pun supaya orang tidak melihat saya tak tahu politik langsung. Mungkin kita tidak dapat jadi pemain politik tinggi, tetapi jangan tunjukkan kita tak tahu politik.

AMAT LAIN SEKALI BILA WARGA LAMA MENGANUT POLITIK REALITI DENGAN MENGAMBIL KIRA KENYATAAN BUKAN KHAYALAN BERBICARA .. TIDAK TERPERANGKAP DENGAN POLITIK SYOK SENDIRI RASA JEMAAH YANG DIDOKONGI SUDAH CUKUP KUAT DAN AMPUH UNTUK RAMPAS PUTRAJAYA SECARA SENDIRIAN.

49 comments:

  1. sepatut nya mencontohi saudara Subky Latif dalam aper jua hal.masalah dibawa berbincang.kekadang yg jahat nie orang bawahan,pertengahan dan blogger.pantang ada peluang dialam maya,mau dikutuk sesama sendiri.betul tak omak kau.yg baik jadi teladan,kesilapan mengutuk sesama sendiri jadi sempadan.tiada bos tiada pekerja.tiada pekerja tiada bos.saling perlu memerlukan.saling berkait sesama PR.tahniah Saudara Subky Latif atas kematangan dan berfikiran melangkaui masa.

    ReplyDelete
  2. inilah Nilai sebenar yg patut ada dlm setiap yang bergelar pemimipin PR, Sepatutnya begitu...apapun tepuk dada tanya nafsu serakah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. terlebih makan taik lembu laki shahrizat ko ni.

      Delete
    2. 1844, kat dahi lu sudah ada cop hanjing amanu la...... Senang org nak kenal.

      Delete
    3. Hasei pendidikan ameno la hang ni, anak2 pemimpin ameno hantaq p luaq negara, anak2 melayu depa buat sekolah ja cantik, tapi cikgu2 akademik hancuq!!! pahtu bila rakyat bukak mata, najib bagi degree kat cikgu2 ni, apa dia igt ceghita wizard of oz ka, bagi degree boleh teruih jadi pandai tanpa membuktikan diri di peringkat SPM dulu ha?!

      Delete
  3. Sudah La PKR, Omak ko.... Parti Kencing Rakyat. Lepas menang muka pun tak nampak... Sebelum , Rajin dtang masjid tunjuk muka 1sen,.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian....sayu hati ke baca artikel diatas...

      Bebaskan diri anda dari diperbodohkan oleh bangsa MAMAK.

      Delete
    2. 1853 terlebih makan taik lembu laki shahrizat ko ni.

      Delete
    3. 2029...tak baik ko kata dia makan taik lembu laki kak jat. Makan taik anjing amano aje sudahlah....

      Delete
    4. 20:51 dan 20:29 kate kat orng entah2 ko dah makan dulu ape.........

      Delete
  4. stuju bro...bebaskan diri dari mamak eee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haluuuu...

      Gua setuju dgn komen lu beb..wlupun komen lu kontot mnkin sekontot akal lu...ttp lu nmpk bijak beb asalkn sokong pr...kita bebaskn diri dari mamak eee...dan masuk sarung babi dap...nmpk tak beb betapa bijaknya gua, lu, family gua, family lu dan rakan seperjuangan kita dlm pr...

      Khak tuih...

      Delete
    2. Apasal... Khak tuih... Lu dah kena penyakit berjangkit jenis TB ke ?

      Delete
    3. haluuuuuu....tapi kalu masuk sarung babi mca ngan mic tak apa sebab mca dan mic jenis babi halal....nmpk tak beb betapa bijaknya gua, lu, family gua, family lu dan rakan seperjuangan kita dlm amno...

      Khak tuih...

      Delete
    4. Haluuuu...

      Masuk sarung babi dap cmfm halal beb...sbb mat syabu pun nk mkn babi dgn khalifah kesayangan kita beb...lu apa CITER beb..lu jgn macam2 dgn gua yg jd presiden persatuan macai@sochai@sohai pr...gua tau lah beb sbb mat syabu dh bg invitation card utk mkn babi panggang cecah budu...budu asli dari kelantan tu beb...nyam nyam lu org tngu jamuan rakyat bila idola anu gerah mng prk kajang... 18 ekor babi tu beb teresa sedekah sbb unit amal pas baikkk pnya escort gua ckp lu...

      Khak tuih....

      Delete
  5. Apa susah2 pening kepala tentang nasib umngok? jika 52% pengundi PR + Sarawak haramkan politik rasis Umngok = PR di putrajaya

    ReplyDelete
  6. Nasib baiklah pemimpin-pemimpin baru nie tak join Unit Amal (kalau hanya sarung uniform then bergambar, tak acilah)... kalau tak, rosaklah unit tu...

    Cobol

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2107...yang aku pelik budak2 amno tu. Dema suka benor pakai uniform biru cap timbang kati gi kebas milo....yang bengapnya, kena tangkap pulok tuu. Mungkin dema kena belajor teknik2 mengebas dari ketue-ketue mreka

      Delete
    2. Haluuuu....

      Anon21.03...lu jgn bikin gua tension beb...knp lh ramai sngt sochai pr yg serupa sohai...lu antar komen 21.03 utk reply 2107 lu akai ada ke...gua malu beb..

      Khak tuih...

      Delete
  7. Berbeza orang lama dengan orang baru..

    ReplyDelete
  8. Berbeza kalo orang lama berbicara soal perjuangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang lama berpolitik gune kepale otak. Orang baru berpolitik gune kepale buto.

      Delete
    2. Haluuuu...

      Gua dh ckp bnyk kali...lu klu nk masuk blog omak kau lu jgn suka2 nk sindir pemimpin teragung lg maksum pr...lu tak mngaku kn beb lu apa CITAR...suka2 lu sebut berpolitik guna kepala buto...lu jgn macam2 beb...yg gua tahu anwar, azmin, badrollll dan mat sabu yg guna kepala buto utk berpolitik... gua bg last warning yg pertama utk lu org jgn suka2 nk kutuk pemimpin teragung anu kapla buto pr...

      Khak tuih...

      Delete
  9. orang lame berpolitik sbb nak mamposkan umngook. orang mude berpolitik sbb nak dapatkan jawatan dan RM

    ReplyDelete
    Replies
    1. haluuuuu..

      tanpa jawatan bos lu buleh buat apa
      .. lu ingat jawatan lah yang boleh bagi kita kuasa tulung rakyat.. lu ingat bos gua Anwar saja2 mau jawatan ke? dia ada strategi beb.. demi mencapai cita2 menjadi PM dia mesti pandai strategi.. lu punya geng budak serban mana tau strategi beb..

      khak thuii

      Delete
    2. Bos kami jugak hebat. Mat Sabu, Dia jugak adalah pakar strategi. Ingat! Unit AMal PAS kuat sebab apa? Sebab strategi. Kita orang ada baju unipom la

      Delete
  10. Yang Menyokong DSAI Anwar Iberahim Semuanya KAKI BONTOT belaka...sedap main bontot... KEMUT keliling...

    Sebab tu ramai2.. laki dan pompuan yang kena main BONTOT automatis sokong anwar iberahim nieh..

    Mamat2 Cai2 Pembangkang Tak Kira ahli Pas, Penyokong PAS, semuanya pakar main belakang, sedaaaapp, !! Tak Cayya tanya Anwar Iberahiiiim...

    Kalau Tak Cayya Jugak.. Tanya Kak Wan...

    Mana2 Cai Yang Nak marah tu...

    Aku Cabar, Hang PIE buat clinical test ke atas KAK WAN... Tengok Jubur Kak Wan Berlubang tak? Sah Berlubang kena Balun dengan Anwar Berahim...

    Kes2 Mahkamah buang masa... Tanya lagi Kak Wan.. Kak Wan Mesti kata SEDAPPP!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesian.anak terabai.moral diri tiada langsung.didikan agama kosong.maka lahir ler generasi acuan umporno......bodoh,bengap,sengal,baghal,jahil murakab menlahirkan spesis mat gam dan mat rempit.nak dipenampor spesis bebal,nak dinasihati bengap....ikut suka ler ko labu.janji ko bahagia dalam kejahilan teramat jahil.

      Delete
    2. Dah sah sah sAH KAU NIE BODDO, BODDO, BODDO...

      KALAU BERANI PIE LAA TANYA KAK WAN PRESIDEN KAU TUUU..

      BERAPA KALI KENA HANTAM JUBUR DGN ANWAR BERAHIM???

      JAWAP LAH KALAU BERANI???

      Delete
    3. eh kenapa nk suh org tanya dan jadi bebal dan bodoh macam kau

      Delete
  11. 'Pada saya masa ini, kalau Anwar tidak mahukan kita dan DAP pun tak mahukan kita, saya kata tetap mahukan DAP dan mahukan Anwar. Kalau Anwar dan DAP tidak mahu datang kepada kita, kita akan pergi kepada Anwar dan DAP. Tiada ruginya ular menyusur akar.'


    subki oh subki anak pak latip. ko sape nk berbalah atau apa juga bentuk nak lawan DSAI? DSAI adalah pimpinan kami dlm PKR yang dianugerahkan maha bijaksana dalam strategi. Baik dulu dia dlm UMNO atau PKR..ko memang tak mampu..
    Sepatutnya ko tak payah nak meluah yg ko tak nak berbalah atau dlm ertikata lain ko tak setanding dan tak layak sedikit pun.
    Subki subki. Unit Amal PAS sangat memerlukan orang seperti anda mengetuainya. Tak payah fikir susah susah guna otak hal strategi.

    Dah dah. sila gerakkan jentera Unit Amal PAS esok hadir bagi sokongan DSAI bicara kes liwat II.

    Jgn lupa ambik jadual sempena prk kajang. byk acara ceramah dari pimpinan PKR. sediakan saja Unit Amal tu. jgn risau. makan n minuman disediakan..

    Satu lagi pastikan budak budak dlm Unit Amal jgn alpa jadi bodyguard teresa kok.
    Mat Sabu dah arahkan.ingat tu.

    ReplyDelete
  12. PAS? Inilah sebenarnya perjuangan PAS akhirnya.

    Star. 9hb Feb2014. Page 8

    DAP secretary-general Lim Guan Eng said PAS deputy president Mohamad Sabu had agreed to deploy the party’s Unit Amal volunter corp personnel as bodyguards for Seputeh MP. Theresa Kok

    ReplyDelete
  13. Melalui tulisannya saya cadangkan agar Subky latif masuk PKR la. Baru tau kan kehebatan Anuwar. Sekali dia jadi leader kpd DAP dan PAS..bergoyang gajah.
    Kaulau dulu takde anuwar..mcm kancil je nak tempur gajah.


    Jadi lebih baik masuk pkr la pak subky. Nanti kami dlm pkr bagi peluang anda pakai kot dan talileher.orait? terurus sikit muka tu..


    ;KEMENANGAN KAJANG DALAM GENGGAMAN ANUWAR'!!

    ReplyDelete
  14. masih x faham 52% + Negeri Sarawak haramkan umno rasis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 52% undi popular ke? berdasarkan PRU lepas ke?
      brp pulak peratusan yg boleh mengundi tidak keluar mengundi ats berbagai sebab pada pru lepas?

      hehe

      Delete
  15. itu kena tanya spr...ramai yang tak amik pot pasal politik,pilihanraya, undi mengundi tapi peratusan naik seperti kangkung dari longkang naik kebukit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haluuuu..

      ini umngok sudah takut mau kalah.. kalau berani pakai sistem undi popular la.. gua cakap kalau undi popular PR sudah ke putrajaya 59 tahun dulu beb..

      khak tuih

      Delete
  16. 59 tahun umur bini khak tuiih....tua dah tu...cari baru

    ReplyDelete
  17. Untuk renungan subki latip dan pencacai PAS yang seangkatan dengan sukbi latip...
    untuk renungan pencacai bang non...bakal MB Selangor darul LGBT...

    Beliau juga hampir membankrapkan negara kerana terlalu taksub kepada dasar-dasar IMF dan tunduk kepada Amerika.Hari ini Anwar ingin meminta peluang lagi untuk menjadi Menteri Besar dan peluang itu pula direbut dengan cara yang kotor.Jika niatnya kotor,caranya juga kotor,maka bagaimana kita boleh percaya yang Anwar mampu menjadi pemerintah yang bersih ??? Persoalan kini ialah,apakah rakyat Selangor benar-benar sanggup mengangkat si munafik ini sebagai Menteri Besar ??? Sudahlah munafik,peliwat pula.Sudahlah peliwat,perasuah pula.Sudahlah perasuah,tidak bijak ekonomi pula.Pendek kata,Anwar mungkin mempunyai kualiti sebagai seorang pemimpin tetapi malangnya,beliau tidak mampu menjadi pemimpin yang berkualiti.Tanpa apa-apa jawatan,Anwar hanyalah seorang manusia munafik yang gagal dalam hidupnya.Inilah yang membuatkan Anwar takut sekali menjelang rayuan kes liwatnya untuk kesekian kali.

    PS : Pak Subki latip ingat dah tua makin pandai berfikir makin bangang punya tulisannya....kalau bang non berak tengah jalan lalu bang non cakap..." itu bukan berak itu emas " pak subki pun cakap ye..ye..yee.. tu kan emas...ahaks...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 22:28 baik punya komen....ini pasti Umngok punya balaci...jika xsuka pun xusah la tunjuk sangat....bila PRK jgn jgnX PR...pangkah la Baghal Negara...anda lah MUnafik sebenarnya.....kini dan selamanya...kah..kah..kah..khak pthuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...ABU

      Delete
  18. haluuuu...

    lu punya berak busuk bau taik... tuiii..

    khak tuih

    ReplyDelete
  19. Lee Chin Cheh yang bertanding sebagai muka baharu dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) telah memperoleh 19,571 undi dalam pertarungan enam penjuru, mengatasi calon Barisan Nasional (BN), Lee Ban Seng dengan majoriti 6,824 undi.

    Kajang merupakan kawasan campuran dengan hampir 40,000 pengundi di mana 48.5 peratus ialah Melayu, Cina (40.44 peratus), India (10.15 peratus) dan lain-lain (0.91 peratus).

    Cina memang semua pilih dsai. India memang melutut la. Melayu sapu bersih undi dsai sbb Ujang bagong akan arahkan pengundi melayu kajang pangkah dsai. Baik melayu dlm pas atau umno semua respek ujang bagong ni.


    Bertepatan dgn ucapan Zuraida kamarudin, kali ini majoriti minimum sekurang kurangnya 10,000 dan ke atas. Jentera wanita PKR akan bergerak pantas mencapai sasaran ini.

    ReplyDelete
  20. terbaik subky latif,,,semuanya bermula dgn ANWAR IBRAHIM.

    ReplyDelete
  21. Dari dubor pergi ke jubor trus ke kubur

    ReplyDelete
  22. haluuuuuu. ............

    aik mne prgi gua nyer adik khak tuiii ....elo khak tuiiii gua nasihat lu lbih baik lu slalu latih diri lu khak tuih jit tuya lu. lu nyer khak tuih masih x dpt mnhilang lu nyer bau anjing umnongok... lu mesti jdi cam gua beb...gua bngun tido gua khak tuih lu nyer ktua. gua mau tido gua lagi khak tuih lu nyer ktua.gua pk lu nyer ktua ada botak licin skit krana gua nyer khak tuih. gua doakn lu agr suatu hri lu boleh khak tuih ketua lu cam gua slalu khak tuih lu nyer ktua.

    khak tuih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haluuuu....

      Gua lupa nk ckp beb, yg sebenarnya gua ada masalah sakit kerongkong berkahak dan doktor juga sahkn gua ada penyakit jiwa beb...gua bangun je tido dekat 3 cawan gua punya kahak beb...dah lama dah beb gua ada tekanan@sakit jiwa@gila...doktor ckp gua jd camni sbb gua kena dera dgn bapak gua yg kalah sbgi ajk cawangan umno...gua jd mangsa beb tu yg smpi skrg gua fobia gua ckp lu.. jap jap kahak gua dah penuh..

      Khak tuihhhhh....

      Delete
  23. Orang PKR memang Mengamalkan Main Bontot, Hentam Isteri Masing2 Ikut Belakang, depan kasi kawan2 Balunnn... Bongok, Bahalul..

    Orang Pas, hee hee hee, dari awal akhir suka main bontot,

    Jadi Isu Anwar Iberahim Main Bontot, dan Isu2 Moral Tak Jade Hal Laaa..

    Memang Kami suka Main Bontot, Lubang Jubur lagi sedap, kemut keliling...

    Tak cayya tanya Abg Mat Sabu, Salehudin Ayub, Khalid Samad, ... Nik Ajis, Daaaahhh Laaamaa.. Tak Naiiik.. Hadi Kata, dalam mimpi aje laa...

    ReplyDelete
  24. Pemain politik tinggi jangan dipandang sepi kerana politik tinggi lebih tinggi dari kepentingan agama, bangsa dan negara. tinggi sungguh permainan politik itu....setinggi nafsu pemain politik tinggi untuk menjadi PM.....tak dapat jadi PM jadi MB pun boleh la dulu.....gaji MB pun dah naik, boleh la dapat...dulu singgit aje....

    ReplyDelete
  25. siapa macal yg haluuuu2..tu sian dia melalak...kikiki

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...