Wednesday 12 February 2014

POLITIK REALITI .... MUSUH YANG MEMUSUHI UMNO ADALAH RAKAN KARIB KU.



Ternyata betapa UMNO bukan saja dibenci oleh musuh tetapi ditolak dan dihina oleh rakan-rakan komponen dalam Barisan Nasional sendiri.

Sudah sepatutnya UMNO kena bangun dari dibuai mimpi indah kononya dihormati dan disjungi oleh rakan-rakan dalam komponen Barisan Nasional.

DAP Sarawak menggesa parti komponen Barisan Nasional (BN) untuk berkerjasama dengan Pakatan Rakyat (PR) supaya Umno tidak memasuki negeri itu.


Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen mahukan undang-undang diluluskan di Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi memastikan Umno tidak cuba masuk ke Sarawak.


Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud agar "Sarawak untuk orang Sarawak" dan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal yang menyatakan "Umno tidak patut masuk Sarawak".


"Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Zahid Hamidi sendiri berkata Umno akan menghormati 'acuan Sarawak'.

"Jadi, jika ini yang ramai pihak mahukan, apa yang perlu dilakukan sekarang hanyalah untuk merasmikannya," katanya kepada The Malaysian Insider di Kuching.

"Umno memang sudah lama tidak dimahukan oleh rakyat Sarawak. Saya digantung daripada DUN kerana saya samakan Menteri Perumahan, Datuk Amar Abang Johari dengan ahli politik Umno.


"Penggantungan saya membuktikan bahawa rakyat Sarawak jijik dengan Umno kerana tidak dapat menerima apabila seorang rakyat Sarawak disamakan dengan ahli politik Umno, lantas saya digantung daripada DUN Sarawak," kata Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kota Sentosa itu merujk kepada penggantungan jawatannya November lalu.


Chong, yang juga merupakan ahli Parlimen Bandar Kuching berkata, Umno ditolak rakyat Sarawak bukan kerana ia parti dari Semenanjung Malaysia, tetapi kerana ia merupakan parti yang berunsurkan perkauman.

"Politik sebegitu tidak mendapat tempat di Sarawak," katanya.

Chong berkata, pengakuan umum oleh pemimpin BN Sarawak bahawa Umno tidak dimahukan di sini, "tidak bergantung dengan sebarang undang-undang".


Beliau berkata, jika penyelesaian 10 perkara Kabinet tidak dipatuhi pejabat kerajaan, kenyataan menteri hanya setakat kenyataan media, dan tidak lebih daripada itu.


"Tiada undang-undang rasmi yang diluluskan oleh DUN Sarawak, untuk memastikan Umno tidak memasuki Sarawak.


"Jika BN Sarawak serius untuk mengahalang Umno memasuki negeri ini, ini adalah peluang terbaik untuk merasmikan cadangan ini di DUN.


"Perhimpunan khas boleh dianjurkan untuk merasmikan cadangan tersebut bagi kebaikan semua rakyat Sarawak," katanya.


Beliau berkata, walaupun cadangan beliau itu ditolak BN dalam persidangan sebelum ini, DAP akan tetap mengenepikan politik partisan dan menyokong sebarang cadangan yang dikemukakan BN untuk menolak Umno di Sarawak.


Pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Kongres Dayak Nasional (DNC) juga menyokong kenyataan Setiausaha-Agung BN, Datuk Dr Stephen Rundi, minggu lalu yang mengatakan bahawa kerajaan negeri akan mempertahankan hak Sarawak di bawah Perjanjian Malaysia dan hak Bumiputera di Sarawak tidak diganggu Umno.

27 comments:

  1. Parti umno patut ada perasaan malu sebagai sebuah parti memerintah negara.Apabila seteru politik parti Pas, Dap dan Pkr tanpa halangan boleh melebar sayap ke negeri sarawak tetapi parti umno ditegah masok gara2 politik rasis, pada tahap ini dimana harga diri parti umno?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harga diri umno kat bijik kelentit rosmah jeh. Huhuhu

      Delete
    2. Hang kata apa 18.28 aku tak faham langsung.......
      yg biji2 tu abende..... telor ke.




      ..

      Delete
  2. DAP takut sangat pada UMNO kenapa? macam pelik saja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno yg takut kat DAP bro. Klu tak takkan buat tunjuk perasaan sampai upah buat jenayah suruh tampar. Umno kuat sebab ada puki rosmoh je bro.

      Delete
  3. Ingatlah sampai bila2 selagi hayat politik masih ada bahawa negeri Sarawak tetap memberi sokongan 1000% tanpa berbelah bahagu kepada putrajaya tetapi kena ingat kadang2 manusia yang berada diputrajaya tu bersikap bijak tak boleh diikut-bodoh tak boleh diajar.

    ReplyDelete
  4. Maunya tak takut.babun umno berunifom biru akan mengigit bila2 masa je bila diarahkan tuanya.kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai padahal DAP nak ngorat parti2 komponen BN di Sarawak.. taktik nak buat baik..DAP hanya diterima orang cina.. terimalah hakikat yang rakyat bumiputra sarawak menolak parti dari semenanjung baik UMNO, PKR ataupun PAS..

      Delete
    2. ya sy sgt setuju..kami org swk menolak UMNO PKR DAP PAS semua parti dari semenanjung sebab SARAWAK UNTUK ORANG SARAWAK..kalau DAP SWK berani dia sepatutnya berjuang dengan parti dalam swk saja dan bukannya melalui parti berasaskan dari semenanjung sbb kami rakyat bumiputra swk tdk akan menyokong sampai bla2 pn DAP d swk ni..adun DAP tu sepatutnya fikir dlu sblm buat statement sedarlah diri tu sendiri

      Delete
  5. Terimalah hakikat bahawa sentimen Agama dan Bangsa (rasis) tidak akan diterima di Sarawak.Kalau umno tak dapat masok Sarawak, umno mesti jemput PBB ke Malaya supaya menjadi sebagai guru untuk sekolahkan umno bagaimana hendak hidup dengan kerukunan dengan 40++ bangsa dan berbagai agama.

    ReplyDelete
  6. Org srwk msih lg pemikiran cawat dan atas pokok.mb srwk mcm mana.x pernah tgk video 'disebalik bayang-bayang disebuah negeri' ke.kahkahkah

    ReplyDelete
  7. Umno kuat semua parti kecut....idup umno

    ReplyDelete
  8. Umno kuat seks je....wakakakaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello bro cakap pelan-pelan sikit nanti orang dengar!!

      Delete
  9. anon 13:36 masih pakai cawat...KM pon jadi MB......inilah hasil didikan politik rasis umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haluu.. anon 13:36 itu pun lu kan.. lu jangan malukan parti PR..

      khak thuii

      Delete
  10. Kalau Ketua Menteri dengan Menteri Besar pun tak tahu bezanya janganlah nak mencarut politik kat sini. Ni mesti sekolah takat tkt satu. lepas tu lari, hidu gam ke kerja jaga kereta parking haram. A real stupid and blooming idiot. May be both his parents are numskulls!!!

    ReplyDelete
  11. DikatakanTaib telah berpesan... supaya kepimpinan baru yang menjaga Sarawak mesti mempertahankan Sarawak ‘at all cost’.

    Ia bermakna Sarawak mesti mengekalkan apa yang sedia ada dengan tiadanya UMNO menyusup masuk ke Sarawak kerana UMNO Baru adalah parti rasis.

    Dalam ramai pencacai cuma Kadir Jasin saja merasa hairan kenapa tuduhanTaib tengkorak hidup yang mengatakan bahawa Umno adalah parti rasis tidak dijawab oleh para pemimpin Umno.

    Jawapannya mudah saja kerana ketuanya tak bertelor, maka pengikut nya jadi bacul dan pengecut. Mereka hanya pandai mengurut hingga batang naik kemudian cari lubang taik.......lepas tu cemburukan Anwar Ibrahim yang suka meliwat.

    Bagaimana nak jawab apa yang dituduh oleh Taib tengkorak hidup itu sedangkan semua ahli fikir UMNO Baru bertaraf kangkong, pucuk nya bergaya diatas bukit tapi akarnya terendam dalam longkang. Mentaliti kelas ketiga berlagak bangsawan....semuanya setaraf Hassan Malik.

    Semuga Kadir Jasin lupakan saja penghinaan Taib itu, kerana UMNO Baru hanya layak jadi pengampu di Sarawak. Yang penting adalah bila tak cukup duit boleh calling, calling minta bantuan.

    Oleh kerana politik BN hanya hebat pada BATANG NAIK, bila berahi cari lubang taik.... eloklah Kadeir dan Mahathir fokas pada kes liwat Anwar di mahkamah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haluuu..

      penat baca tapi ksong tiada isi.. maklumlah hasil komen lepasan darjah enam..

      khak thuii

      Delete
  12. PAS, PKR & DAP boleh masuk Serawak tapi UMNU BARUa, sowi...! Kah kah kah kah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PBB dah ada takdak guna UMNO nak masuk lagi.. bukan mcam PKR.. berebut nak bertanding
      . last2 Tuan Presiden PAS sound calon pil kuda.. nak saman pulak tu.

      Delete
  13. Siapa suruh baca.....bodoh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bodoh punya statement..mcm budak2...sewaktu dgn statement menteri2 kangkung

      Delete
  14. bodoh punya statement...mcm budak2...sewaktu dgn statement menteri2 kangkung jugak

    ReplyDelete
  15. BN Sarawak haramkan umno rasis, DAP bawa usul tolak umno rasis, hina sangat umngok nie rupa nyer...itu belum kira pengundi 52% PR + Sarawak tolak umno...

    ReplyDelete
  16. Macamana taiba mamut nak bagi umano masuk ke srwak...
    Ini ceta jnis sama2 pandai rembat duit depan belakang... nanti kalau umano masuk taib nanti putih mata... puak umano ni bukan kira batu kayu pasir batang balak betina iban semua dia rembat, janji batang syok boleh buat duit..
    Lagi pula taib mamut dok rembat batang balak tak abis lagi.... mama boleh org lain masuk buat kacau berebut batang di sana...

    ReplyDelete
  17. ingat umngok ingat rakus...umno tu rakus harta dan kuasa.Dulu Sabah majoriti KDM tapi bila tamak kuasa dan harta KDM jadi minoriti dan bangsa sekarang majoriti oleh rumpun bangsa filipina dan indonesia....

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...