Thursday 2 January 2014

MANTAN MUFTI PERLIS DATO' DR MAZA BELASAH SAMPAI LUMAT MUFTI PERAK BAB PARA PESERTA YANG TURUN BERHIMPUN PERHIMPUNAN GERAKAN TURUN KOS SARA HIDUP (TURUN) PADA MALAM 31HB DISEMBER 2013 SEBAGAI "BUGHAH" DAN DARAH MEREKA ADALAH HALAL!!!


Mutfi Perak Tan Sri Harussani Zakaria berkata, sepatutnya semua peserta perhimpunan pada 31 Disember lalu ditangkap kerana menderhaka kepada kerajaan dan “dihalalkan darah golongan bughah (pemberontak)”.

“Sepatutnya semua peserta perhimpunan ditangkap kerana menderhaka kepada kerajaan dan dari hukum syarak, dihalalkan darah golongan bughah,” katanya seperti dilaporkan Berita Harian hari ini

Itu fatwa dari Mufti Perak Harussani Zakaria mengenai perhimpunan TURUN malam 31hb Disember 2013.

Dr MAZA pula menjawab dan membidas akan "fatwa " Mufti Perak ini dengan memberikan pandangan seperti berikut:- 

... para imam dalam pelbagai mazhab yang terdiri dari para mujahid yang hebat hanya mengklasifikasikan mereka yang keluar menentang pemerintah dengan senjata atau disebut memiliki syaukah iaitu kekuatan tempur sahaja sebgaia bughah ataupun penderhaka ... itu pun ada pelbagai syarat dalam menangani mereka yang disebut dalam kitab-kitab fekah .. tiba-tiba hari ini ada pula yang kata sekadar tidak puas hati pun dah jadi penderhaka .. ajaibnya fatwa ...berapa harganya?

Suatu teguran yang amat tajam sinis dan sindirannya sampaikan terobek kalbu dan terguris hati.

41 comments:

  1. Replies
    1. Tak perlulah nak samakan manusia dengan haiwan tahap mughalazah.
      Aku pun bengang jugak dengan Mufti Perak ni tapi bagi aku jangan dilayan orang orang yang dah kita tahu lidah dan hati mereka.
      Cuma kalau aku nampak dia jadi imam aku tak akan solat belakang dia. Confirm.

      Delete
    2. Mula mula katanya berancak tu haram.bila dia tahu yg berancak tu sekutu dia terus sahaja keluar fatwa diharuskan.kini keluar pula fatwa sesedap mulut dia.yg aku baca pun takder ler sampai tahap tu jika sekata berdemo tanpa senjata.mufti aoer nie.

      Delete
    3. mungkin kena tanya kat mufti tu. Apa hukum pemimpin tipujanji nak turunkan tol kawasan bandar. tipu janji tu munafik ke tak? Apa hukum menyokong orang munafik?

      Delete
  2. dasar ulama UMNO... pandai2 buat fatwa sendiri..demi RM...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju 150% mufti kerja kerana PULUS ada duit fatwa pun keluar menyebelahi syaitan yang dikenali dia ni kelulusan dari Universiti Madina ke...setahu semua dari Kolej Islam Klang aje...Kwah....kwah....kwah

      Delete
  3. dasar mufti pukimakkk

    ReplyDelete
  4. Bkn babi je,kimak,haramjadah..bl la nk mati,org tua pnjual agama ni..

    ReplyDelete
  5. Yg belanja harta negara macam harta mak bapak dia nak panggil apa bughah ke babi.

    ReplyDelete
  6. Bughah tu mmg boleh diperangi, tp pendemo tu bukan bughah.

    ReplyDelete
  7. Betul ke ni? Tkde pun status ni kt FB drmaza...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg betul..betull...betullll lah kau nie bahalol.....kau jer yg tak jumper...kau kata tak der......bengap melanttun-lantun....

      Delete
  8. sorang lg ULARMAK iblis UMNO/BN, nk menyesatkan orang.. ini dia baru SYIAH dol..haramjadah pnyer org!!!

    ReplyDelete
  9. alim benar ke MAZA...dia mungkin tahu tapi tak semesti dia FAHAM...itulah hijab bagi org2 yang merasa diri dia lebih alim dari yang lain....Wallahu'alam

    ReplyDelete
    Replies
    1. JALAN RAMAI2 DUDUK KAT DATARAN MINTAK KERAJAAN TURUN JANGAN NAIK HARGA BARANG PUN SUDAH MASUK KATEGORI DERHAKA?? PUKIMAK PUNYA FATWA....

      Delete
    2. dah macam undang2 mesir bawah as-sasi pulak dah.... aku kalu jumpa mufti ni beli apam balik kat warung aku, aku naikkan harga 50%

      Delete
    3. Tu lah ko, dah ler malas dgr kuliah Dr MAZA, pndai pulak mengata ulamak. Last2 diri ko yg terhijab.. Inilah petanda akhir zaman, org yg jahil mengajar org yg berilmu...

      Delete
    4. harusani lagi alim. Alim gred A. dia boleh keluar fatwa org yang duduk minta turun harga barang tu sebagai penderhaka / bughah dan darah mereka dihalalkan. Lepas tu boleh kata ada kelengkapan tempur pulak tu.... Ada bom?. Ada kereta kebal? Ada jet pejuang?

      Berapa ratus kali nak bagi tau bahawa perhimpunan tu bukan nak guling kerajaan tapi nak mintak turun harga barang???????? Takkan masih tak faham??????

      Memang cerdik gred A mufti harus sani ni. Kalah ustaz kazim, FBI dan hazmizan KDN

      Delete
    5. ali tinju buat demo goyang ponggong, halalllll. betina umno buat demo nak turunkan kerajaan kelantan, halallllllllllll.....budak muda turun demo mintak turun harga barang, derhakaaaaaaaa.......... Ikut suka ko laaaaa.

      Delete
  10. Dihalalkan darah golongan bughah (pemberontak) - Bahaya kenyataan Mufti ni. Mufti ni bercakap atas kapasiti seorang yg beragama atau tidak.Zaman british tu bleh lah cakap pemberotak dan yg kat dataran malam tu semua muka2 pemberontak ke? Mufti ni hilang akal atau hilang daya pemikiran? ni bukan zaman british MUFTI.

    Rakyat bangun malam itu untuk menunjukkan rasa tidak kepuashati pada kerajaan ada ke malam tu rakyat bawa senjata dan melakukan kekejaman. dan 80% malam tu bukan bangsa melayu yang beragama islam ke? mereka bukan tak bersekolah, paling rendah pun dah boleh membaca.

    nak keluar kenyataan pun cakap guna lah otak skit atau panggil anak2,rakan atau mereka yang waras untuk rujukkan jangan main sedap mulut. Cermin diri tu skit..semua Rakyat tanggung sampai nak berak pun tak payah cangkung, siap boleh duduk lagi. silap haribulan nak mati pun kereta jenazah kerajaan sponsor...Duit kerajaan ni datang dari mana? jangan dungu sangat, saya pun bukan suka dgn PR pun tapi kerajaan dah beban kan kami dan mungkir dari apa yang dijanjikan. Klu mcm ni halal lah doa saya untuk MP titiwangsa ni mati cepat. boleh saya tukar pangkah PR plak. mulai hari ni hari hari saya doa MP ni mati cepat. MP titiwangsa ni kuat berlakon......patut kan saya doa dia mcm ni.

    Penjelasan untuk sama kan zaman british tu dah terpesong dari soal zaman hari. Gila lah mufti ni.... bunyi seperti menyokong bangsa sendiri halal darah..dah mcm bunyi orang orang SYIAH lak. MuFTI SYIAH ke?

    ReplyDelete
  11. Kalau lawan kerajaan negeri pun bughah ke? Habis satu Selangor n Kelantan jadi bughah. Orang BN tak puas hati dgn kerajaan PR ( negeri ) dan orang PR tak puas hati dengan kerajaan BN ( persekutuan ) .... pehhhhhhhhh

    ReplyDelete
  12. Apakah darah pembangkang (amno) yang berdemontrasi di Kelantan, Penang dan Selangor juga halal?...jangan terlalu murah mengeluarkan fatwa... Kalau dalam solat jemaah, jika majoriti jemaah tidak suka imam menyebabkan solat tidak diterima, apakah suara 52% pengundi PRU13 yang mengundi PR tiada nilai dalam hukum Islam.?

    ReplyDelete
  13. pemimpin umno dok perabih harta negara nak kena sokong ker..

    ReplyDelete
  14. Umno dah ikut ciri2 utama puak syiah.halalkan darah sunni.mufti kimak ni la mula2 buat fitnah kat tok guru,kata undi pas masuk syurga.ajak sembang depan2 dia lari nyorok dalam kimak mak dia..mufti setan..

    ReplyDelete
  15. MEMANG BUGHAH, sebab bawa sebiji bom danbberapa bilah parang bodo konon....
    Macam polis pakai pestol air..... Mufti tu misti pikir satu senjata pun dah cukup nak gelar BUGHAH......
    Ini lah ulamak JAHAT yang disebut Nabi s.a.w muncul diakhir zaman....
    HARU SANA HARU SINI BAIK BALIK TITI SERONG KRIAN LAUT.... TANAM PADI LAGI BAIK DARI BUAT FATWA KEJI

    ReplyDelete
  16. Teringat aku kat satu plakad demo tulis "orang kaya ambil hak orang miskin dipanggil bisnes" "bila orang miskin tuntut hak mereka dipanggil pengkhianat"....tok mufti RM ni dah menghalalkan darah orang tertindas....nape tak rujuk mashitah dulu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu ada 4 ulamak, 3 ulamak masuk neraka.

      Delete
    2. kalu ada 4 ulamak, bukan 3 masuk neraka tapi 5 ularmak Omnu tidak dibenar keluar dari neraka. sebab apa kalau disuroh keluarpun mereka tak mahu keluar kerana ularmak Omnu ni BENGAP

      Delete
  17. Mufti bercakap atas kapasiti RM..macam tu laa jadinya..

    ReplyDelete
  18. Harussani Zakaria patut dicampak ke dalam penjara kerana menipu dlm skim Ponzi RM211juta libat rakyat Brunei & Malaysia. Conman & crook si Harussani ni !

    Guna kedudukan dalam agama untuk menipu!

    # http://www.scribd.com/doc/73321566/Harussani-Zakaria-Perak

    Bodoh sangat nak dengo kata kaki tipu ini !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. polis dah siasat ker belum?

      Delete
    2. Polis pun kena money laundering hari tu! Ape dia org buat???

      Delete
  19. Alamak...org tak pangkah be end masa pru ari tu...bughah ke???

    ReplyDelete
  20. Aku rasa mufti ni mazhab shiah le, sebab shiah halalkan darah ahli sunah

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila baca kenyataan mufti harusani, aku semakin benci pada parti umno dan bn.

      Delete
  21. kumpul duduk mintak turun harga barang pun layak untuk diperangi?.... negara komunis yang pemimpinnya makan babi pun tak sekejam ini.

    ReplyDelete
  22. Ish ish iiiiish.. Tobat la Harussani.. Ramai umat Islam terkeliru dengan pahaman ko tu. Kerja Mufti jaga agama bukan jaga bangsa. Jelas sangat sifat Assobiyah dalam diri ko. Puak yang jelas memperlecehkan syariat Islam, tu yang ko sanjung. Terbaru, fitnah besar telah ko lakukan terhadap +- 25 ribu jiwa yang hadir dalam demo untuk menyatakan ketidakpuasan hati mereka terhadap pemerintah yang terpalit dengan pelbagai salah laku. Telah ko halalkan darah mereka dengan mengatakan mereka pemberontak. Sesungguhnya jawatan serta darjah kebesaran yang ko perolehi tidak akan dapat menyelamatkan ko di Mahsyar kelak. Pemimpin yang ko bodek tu jugak tidak akan dapat memberi syafaat kepada ko malah akan menyalahkan ko kerana tidak menunjukkan kebenaran kepada meraka.. Mintak maaf la pada peserta demo yang telah ko fitnah tu. Sian campur meluat aku tengok ko ni. Patut la ramai yang menggelarkan ko Mufti selipar jamban. Letak je la jawatan Mufti tu pastu pi balik Tanjung Piandang tu pun kalo masyarakat Banjar kat sana masih nak terima ko... Ish ish iiiisssshhh... Kalo dak, meh aku sekolahkan ko balik.. ( Masa keja SB dulu ko ada makan duit haram ke? Saja nak tanya..)

    ReplyDelete
  23. Adakah Harussani akan mengakui keterlanjuran memfitnah perserta demo TURUN serta meminta maaf? Disitu masyarakat akan dapat melihat akan keikhlasan beliau atau keegoan serta keangkuhan belau sebagai penyandang pangkat dan gelaran...

    ReplyDelete
  24. sikap berat sebelah, mengeluarkan arahan/ pendapat tanpa meneliti keadaan sebenar serta memberi pendapat yang menyebabkan kemarahan orang ramai beginilah yang menyebabkan institusi mufti semakin tidak diendahkan orang ramai waima oleh mereka yang beragama islam. Jika dulu, mufti dan alim ulamak akan berfikir masak2 sebelum mengeluarkan kenyataan, tetapi kini ulamak dan mufti bebas mengeluarkan pendapat walaupun bertentangan dengan agama islam sebenar. Justeru sikap begini semakin menjauhkan kaum muda kepada mufti, apatah lagi kepada orang kafir yang sebelum ini bercita2 untuk memeluk islam. Keganasan mulut mufti ini patut dibendung.

    ReplyDelete
  25. Menteri2 bodo wey bhnti la dri siarkn d kaca tv dgn tulis d surt khabar yg pehimpunan mlm tu btujuan mengulingkn kerajaan.. org2 yg x tau it ni bleh la pecya apa yg korang ckp.. betapa bodohnya korang ni ckp mcm x guna akai ka x tau membaca yg pehimpunan tu d buat untuk minta turun harga brg2..takot ka nk buat trun hrga brg yg kroni2 umno pnya...bhnti la dok isi perut angpa gna duit rakyat!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  26. x payah salahkn dia.. sebenarnya dia ni telah menelan mentah2 fitnah umno mlm tu TURUN tuk guling kerajaan..jdi dia x faham TURUN mlm tu sebenarnya tuk mmprotes kenaikan harga barang...kita terlebih maki hamun dia nnti kita lak yg dpt dosa..

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...