Tuesday 8 July 2014

KETUA MENTERI PULAU PINANG YAB LIM GUAN ENG TIDAK DAPAT MENAHAN AIR MATANYA MELIHAT PARA GELANDANGAN MENIKMATI MAKANAN YANG BELIAU HIDANGKAN.



Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng mengumumkan sumbangan RM20,000 kepada pusat sehenti The Lighthouse di sini bagi membantu pusat itu meneruskan program mengagihkan makanan kepada golongan gelandangan.

Beliau berkata, sumbangan daripada peruntukan Ketua Menteri itu diberikan selepas tersentuh melihat kesungguhan The Lighthouse yang dikendali NGO Penang Office for Human Development (POHD), serta keadaan golongan gelandangan di sana.

“Memberi makan adalah perbuatan yang sangat mulia. Saya sangat tersentuh dengan ‘soup kitchen’ di sini dan tempat lain, sama ada yang dikendalikan pertubuhan Katolik, Muslim, atau Hindu yang membantu memberi makan kepada golongan yang tidak mampu.

“Ini adalah usaha yang sangat mulia. Kita melihat mereka seperti insan, mereka berhak untuk diberi makan, terutama oleh badan-badan amal seumpama ini,” katanya dalam sidang media di sini.

Sehubungan itu, katanya lagi, beliau tidak memahami keputusan kerajaan persekutuan baru-baru ini yang ingin menghukum dan mendenda badan-badan yang membuat kerja amal seperti ini.

“Mereka perlu dipuji dan dilindungi, bukan dihukum dan didenda,” katanya lagi.

Guan Eng sempat meluangkan masa membantu mengagihkan makanan di sini di sebalik jadual padatnya berikutan sambutan ulang tahun ke-6 pengisytiharan George Town sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO yang jatuh pada hari sama.

Beliau juga dilihat gagal menahan air matanya sewaktu melihat para gelandangan menikmati makanan yang diberikan.

The Lighthouse yang terletak di Jalan Penang menerima kunjungan tanpa mengira kaum dan agama, malah menyediakan makanan menurut kepercayaan agama masing-masing, antaranya dengan tidak menghidangkan babi dan lembu.

“Ini sangat menghormati golongan gelandangan. Adalah sangat penting untuk kita mengangkat maruah mereka, selayaknya sebagai manusia,” kata Guan Eng lagi memuji tindakan itu.

Selain memberi sumbangan makanan, The Lighthouse juga menyediakan pusat kemahiran bagi golongan gelandangan seperti perniagaan dan masakan, bagi membuka peluang mereka untuk mendapat pekerjaan.

P Pinang tidak akan ikut Pusat

Dalam pada itu, Setiausaha Agung DAP itu juga memberi jaminan kerajaan negeri tidak akan sama sekali mengikut rancangan kerajaan Persekutuan untuk menggunakan Akta Orang Papa bagi membenarkan penahanan golongan gelandangan.

“Apakah undang-undang ini, apabila anda menahan seseorang hanya kerana mereka miskin selama 3 hingga 6 tahun? Ini lebih teruk daripada Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

“Saya menggesa kerajaan agar tidak meneruskan rancangan (menghukum ‘soup kitchen’ dan golongan gelandangan). Adakah menjadi miskin dianggap jenayah di negara ini? Ini adalah sesuatu yang tidak akan kita lakukan di Pulau Pinang,” katanya lagi. -Roketkini.com

50 comments:

  1. bila masalah mkn selesai perut dah berisi baru lah boleh berfikir nak buat apa
    kita pun lepas tu tak payah bg duit pd mereka Salurkan duit pd ngo yg beri kan mereka makan Ini akan menghapuskan profession peminta sedekah secara tak langsung Kalau ada juga yg minta sedekah org tu bukan nak beli makanan tp nak jd kaya

    ada antara mrk yg mempunyai rumah tp sekali sekali atau mungkin kerap putus makanan Org ini pun kita dpt bantu dlm masa yg sama.

    siapa sebenar nya dpt berkat ramadhan ni ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Salurkan duit pd ngo yg beri kan mereka makan Ini akan menghapuskan profession peminta sedekah secara tak langsung Kalau ada juga yg minta sedekah org tu bukan nak beli makanan tp nak jd kaya"..
      betul bro.. sokong... klu dah ada makanan free n masih org minta sedekah.. mmg tu bukan ntuk sesuap nasi.. secara xlangsung musnah la sindiket pedagangan kanak2 ntuk minta sedekah.. asal minta sedekah.. tunjuk sja jalan g soup kitchen...

      Delete
  2. he..he...cina tongsan berlakon.. gamat satu dunia omakkau kerjakan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus la nangis blakon pun bui makan...engkau bui apa? Bui kutukan jer laaaa..

      Delete
    2. belakon pn bg mkn gak.. umngok bodo bg apa?? bg saman ada laa

      Delete
    3. Lelakon OMNO lagi hebat bro..
      Terang terang kebas duit.. bukan seposen bro.. JUTA. .... juta juta ... ratus juta.... tapi depan rakyat buat lembu kenyang

      Kalau dibuat perbandingan.. antara cina tongsan dengan OMNU
      Bukan sekali dua bro... seribu kali lebih baik cina tongsan mentadbir/mengurus rakyat jelata

      Banyak dah contoh depan mata pemimpin OMNU tunjok chara chara
      nak pediah duit rakyat,
      nak pijak kepala kawan
      nak perait hereta orang

      Sedar diri la bro..
      Bekukok bejuang Melayu
      Nama Kampeni pun pakai kalam Omputeh
      itulah petanda BANGSATnya OMNO

      Apa??? bahasa melayu ni miskin sangat ka????

      Bekukok bejuang Melayu konon

      Delete
    4. salam,
      bagi yg nak cakap kosong lansung tak bantu baik diam sj..... buat malu mak bapa saudara moyang kamu sahaja. bantu yg susah memang dah patut! jangan anggap harta dunia milik kamu seorg sebab kamu bodohlah kamu nak pungut harta segala alam yg ada! kalau satu dunia kamu punya dan hanya kamu seorg sj didunia kamu sdr maka kamu akan tahu apa ertinya kekayaan kalau kamu sdr sj yg merasa kekayaan tetapi tiada org lain yg selain kamu maka mahukah kamu???? maka bagi yg kaya raya tetapi kedekut malah nak lagi kaya itulah sibodoh didunia dan akhirat pasti tak masuk syurga. kalau dah cukup kaya maka bantulah org yg betul2 memerlukan dgn itu baru pintu syurga terbukamu.
      jgn ingat yg kaya malah bijaksana begitu megah dan gagah! kerana mrk itulah yg paling bodoh dibumi ini sebab mrk telah pun lupa asal usul mrk malah berfikir mrk panjang umur tak mati2 , sedangkan pintu neraka sedang menunggu kedatangan mrk. begitu juga yg paling miskin dan tak bijaksana begitu kesian dan malang! ini sebab mrk lupa dosa2 hayat yg lepas telah mrk lakukan maka dgn itu mrk hidup dalam kehinaan. namun inilah manusia yg tak pernah berubah malah sering lupa salah silap mrk lakukan. maka inilah balasan pada mrk2 yg tak pernah memahami mengerti apa sebab??? kamu hidup didunia???? utk apa??? dimana akhirnya??? maka manusia sebeginilah yg akan terus menerus hidup dibumi ini baik zaman purba atau zaman moden pastinya ada kamu dan syurga tidak ada utk manusia yg tak memahami arah tuju hidup yg mrk lalui kerana kamu tak percaya adanya syurga dan neraka maka kamu tak percaya hidup manusia didunia ini hanyalah ujian utk mencari arah tuju pintu ke syurga. hari mati manusia itu bukan bererti matilah kamu sebaliknya kamu hanya berubah arah tuju ke jalan bersimpang, menunggu hukuman yg kamu lakukan baik kecil atau pun besar . manusia kini semakin jauh dari jalan kebenaran sebaliknya manusia sedang menuju ke jalan syaitan yg semakin hampir menghancurkan manusia didunia ini. maka bykkan berbuat baik utk masa depan kamu juga malah boleh jauhkan kamu dari malapetaka yg mungkin menimpa.

      Delete
  3. Bagus dia bagi..klu x bagi lgsung..byk yg yb cina tu dh bagi utk kmajuan org islam di penang..

    ReplyDelete
  4. wayang cina

    ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dh mcm ni keadaan..baik cina dri umno taik kau tu..keje nk saman org je..pikir la

      Delete
    2. Apa Cina ni bukan orang Malaysia ke...pigi dah

      Delete
  5. ....dan RAKYAT Permatang Pauh PULAU PINANG DAN RAKYAT KAJANG TIDAK DAPAT MENAHAN AIR MATANYA MELIHAT YAB MEREKA ANWAR DAN AZIZAH LANGSUNG TIDAK PERNAH MENIKMATI MAKANAN JUADAH SELEPAS TERAWIH YANG RAKYAT KAWASAN MEREKA HIDANGKAN.

    BATANG HIDUNG ANUWAR AL JUBORI & AZIZAH LANGSUNG TAK PERNAH MENJEJAKKAN KAKI DI SURAU SURAU, MASJID DIKAWASAN ADUN DAN MP MEREKA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah dioarang ni berat kpd akidah kapir.. bertuhankan politik. camni la nasib korang orang permatang pauh dan kajang. ambik kifarah korang.

      lalala

      Delete
    2. Siapa kata anwar dan azizah tak pergi? Tak follow fb pakatan mana nk tau..

      Delete
    3. Ni smlm...http://bm.selangorku.com/54497/anwar-azizah-santuni-rakyat-di-bazar-ramadan/

      Delete
    4. Hg ni org ptg pauh ka kami org ptg pauh tau la dia mai ka dak br sabtu ngan ahad lps dia mai hg tu yg tak penah pasjid ngan surau kot tu yg tak tau wakakakaka

      Delete
    5. Sempat lagi kau buat fitnah time bulan Ramadhan ni...

      Delete
    6. semalam anwar & azizah ade kat masjid saujana impian, kajang skali brterawikh dan beri tazkirah dengan kami semua..ko nk fitnah agak2 la bulan ramadhan ni..

      Delete
  6. Btol2...jns x follow fb derang..tau bt fitnah je macai2 ni..

    ReplyDelete
  7. Org umno ni, dlm bulan ramadhan mcm ni makin nampak kebodohannya..

    ReplyDelete
  8. UMNO SAKAI ... Khaaakkk Thuuuuiiiiii !!!

    ReplyDelete
  9. jijah kalau pegi terawih aku tak kisah sangat. yang nuwar tu. takut dijubonya pak imam .naya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bulan ramadhan pun hati kamu tak bersih..busuk!..

      Delete
    2. Ingatkan setan dah dibelenggu,ade jgak yg tlepas..haha..setan UMNO..

      Delete
  10. Beliau pernah merasai keperitan rakyat, beliau pernah dipenjarakan ketika membela gadis Melayu yang di rogol seorang men****. Sebab itu beliau mudah tersentuh hatinya...

    ReplyDelete
  11. pehh hebat betul LIM GUAN ENG ni.... apa yg patut kita panggil beliau ni.... tuan guru? imam? nabi ? rasul? atau malaikat? hebat sungguh keperibadian beliau ni..... lau tak silap aku la.... kawan aku punya kawan, bapak kawan dia bagi tau yang LIM GUAN ENG NI tak makan babi dan minum minuman keras, sebab tu la perangai dia tak macam orang cina yg lain......

    ----mak cik bedah-----

    ReplyDelete
  12. X kisah parti mana janji tlg org susah

    ReplyDelete
  13. PUKIMAK BABI erjalan nieh pandai betul berlakon..

    Kome Orange PKR dan Pas Boddo Nak Mampus ila Nak Mampus Hoooi

    ReplyDelete
  14. Pas Babi, PKR Liwat, UMNO Kafir... Luu Melayu Pukimak, Waa Cina kena Tanggung Luu Mau Makan.. Melayu pukimak

    ReplyDelete
    Replies
    1. U yg mkn babi..muke babi..main blkg..u yg kafir bodoh huhuhuhj

      Delete
  15. Kesian macai meroyan... nk jumpa pemimpin umno turun padang tgu pilihnraya je lah ye.... wakakaka....

    ReplyDelete
  16. Dh biase dh dgn wayang deme no..org bdoh blh la nk tunjuk nangis bgai..dieorg jd gelandangan sb ko dh kikis smue msuk poket kluarga kau...tu sb ko nangis..

    ReplyDelete
  17. Allah Swt berfirman, "Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan berprasangka buruk. Karena sebagian dari prasangka buruk itu adalah dosa ..." (QS. al-Hujurat: 12)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayat ni kena sangat dgn rafizi jambu, anwar dan nurul izah.Azmin, samsul iskandar, ambiga dll.

      Bila bersuara asyik menipu mrk2 ini.

      Tapi tidak kepada TSKI. Seorang pemimpin PKR yang jujur dan amanah.;

      Delete
    2. Sebab tu depa nak tendang dia keluar. Sebab dia wangi tak boleh duduk dgn yg busuk2 tu.

      Delete
  18. MaCai UMNGOK hanya dgn hujah porno..

    ReplyDelete
  19. biar kita miskin yg penting pemimpin umno kita kaya. Syukur bgun pagi xde jumpa askar tiarap celah pasu bunga. ~ machai umno

    ReplyDelete
  20. Lelakon OMNO lagi hebat bro..
    Terang terang kebas duit.. bukan seposen bro.. JUTA. .... juta juta ... ratus juta.... tapi depan rakyat buat lembu kenyang

    Kalau dibuat perbandingan.. antara cina tongsan dengan OMNU
    Bukan sekali dua bro... seribu kali lebih baik cina tongsan mentadbir/mengurus rakyat jelata

    Banyak dah contoh depan mata pemimpin OMNU tunjok chara chara
    nak pediah duit rakyat,
    nak pijak kepala kawan
    nak perait hereta orang

    Sedar diri la bro..
    Bekukok bejuang Melayu
    Nama Kampeni pun pakai kalam Omputeh
    itulah petanda BANGSATnya OMNO

    Apa??? bahasa melayu ni miskin sangat ka????

    Bekukok bejuang Melayu konon

    ReplyDelete
  21. Time ni la dia pun nak kasi makan. Mmg mengambil kesempatan. Dah baik sangat sewa bus ambik semua gelandangan KL bawak pi Penang la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ish..ish..kamu ni. Mana blh wat camtu nnti malu laa pejuang2 ameno d kwsn kl tu.

      Delete
    2. Dah la tak buat apa2, maki hamun kutuk lagi. Kalau hebat sangat, pegi la sedekah bagi makan org susah tu, bangsa awak jugak. Tapi macam biasalah, takat menang sorak ja..

      Delete
  22. apesal dlm gambo tu semuanye cine..x de melayu pon

    ReplyDelete
  23. Mulianya hati Saudara Lim Guan Eng...bukan mudah utk mengalir air mata secara spontan...saya sendiri rasa ini adalah contoh yg perlu kita ikuti, beliau seorang yang BUAT KERJA UNTUK RAKYAT, tak macam pemimpin melayu yg kebanyakannya sibuk BUAT KERJA POLITIK UTK DIRI SENDIRI daripada menangis fikirkan nasib rakyat...Anwar Ibrahim & Azizah, sila contohi saudara Lim Guan Eng di Pulau Pinang...Jangan jadikan kami pengundi sebagai HAMBA POLITIK seperti parti politik yg lain, tetapi kami mahu menjadi TUAN di tanah air sendiri!! - Melayu Berapit-

    ReplyDelete
  24. Kalau orang dah tolong tu, bersyukur la. Ni tidak. Isu orang tolong orang pun ada yang kutuk bukan-bukan. Kalau tidak di tolong, bising pula. Kata kerajaan tidak prihatin la... makan duit rakyat la.... dah bodoh jangan la buat2 pandai... nanti makin bodoh jadinya.
    Sikit2 isu agama la.. kaum la...
    Apa kata kalau bangsa cina tolong orang cina sahaja? Yg bangsa melayu tu tunggu bantuan dari pemimpin melayu sahaja.
    And then, orang melayu tidak boleh terima apa2 bantuan termasuk duit, darah, organ dari orang bangsa lain.. macam mana ?
    So... jangan la asyik mengutuk kerja orang... memalukan bangsa sendiri je.

    ReplyDelete
  25. Semua ini ada hikmahnya..miskin & kaya, sakit dan sihat, ada kerja tak der kerja...Allah suruh kita fikir..kalau semuanya senang, semuanya sihat...kita makhluk akan lupa pada Penciptanya, tidak bershukur...itu sebab ada org yg kerja2 kuat tapi tak kaya...ada juga yg kurang kerja tapi kaya...dan dlm kitab kita Al-Quraan dan juga kitab2 agama wahyu yg lain.. kita diajar utk diri, keluarga dan masyarakat sekililing, hubungan dgn tuhan, hubungan dgn manusia dan hubungan dgn alam sekitar...itu jelas..oleh yang demikian..kita semua kalau berpegang kpd agama masing...tidak kira islam, hindu, budha dan Kristian...akan menjaga perkara2 ini...yg membezakan adalah dpt keberkatan dan tidak dpt keberkatan..dr Maha Pencipta Allah..fikir2kan la..

    ReplyDelete
  26. dlm bln yg mulia ni masi lg sesetengah dari anda mengutuk,memaki,memanggil org bodoh dll...parti politik apa pun suma sama jak..sapa d atas dia la yg kaya...kita yg dbwh2 ni xpayah la kecoh2 sgt..xda apa kita dpt pun...

    ReplyDelete
  27. alaaaa baru sekali jer bagi bantuan siap hebok satu malaya masuk blog berita surat khabar bagai tunjuk simpati nangis2 dgn memacam kaedah mendalami perasaan golongan tersebut...padahal golongan yg patut dibantu nih dh lama dh ada kat malaysia nih langsung korang xpenah amik peduli sebelum nih....kami yg dh bertahun tahun berjuang utk membantu golongan2 nih dan yg lain2 xpenah pun teringin nak expose kegiatan kami...xder saper pun nak amik tau hal kami...dari malaysia sampai ke negara asian lain aku pernah berkhidmat tp saper pun xpenah kenal aku dan xpenah pun muka aku keluar berita atau blog bagai,sebab niat kami ikhlas membantu sesama mahkluk dgn ikhlas tanpa sbarang imbalan serta Lillahi Taala...bukannya mcm kamu membantu hanya demi kepentingan politik semata-mata...menangis menderma serta teriak sana sini mengalahkan org gila kononnya ikhlas membantu tetapi lebih jijik d hati kamu kerana bantuan kamu sekadar sandiwara meraih simpati utk kamu mendapatkan kuasa politik...wahai politician sandiwara sekalian, kamu lah dajal2 kecil yg menghancurkan erti kemuliaan pada tangan2 lain yg ikhlas menghulurkan bantuan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn riak dan takbur abg. Mcm abg nk mmbanggakan diri je ni...ikhlas nak tlg tu penting abg

      Delete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...