KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Thursday, 2 January 2014

APAKAH KALAU RAKYAT MERUNGUT KERANA TERBEBAN DENGAN BAYARAN YURAN SEKOLAH YANG TINGGI MAKA DIMINTA JANGAN HANTAR ANAK MEREKA KE SEKOLAH???????




Omak Kau mendapat kiriman gambar resit dari seorang penjaga yang mengisahkan beliau mempunyai 2 orang anak yang masih bersekolah rendah terpaksa membayar yuran sebanyak RM750 seorang menjadikan RM1,500 ( Satu Ribu Lima Ratus Ringgit).

Itu baru yuran .. belum masuk nak beli alat-alat tulis .. paling sengkek pun tak lari RM200 seorang .

Pakaian, beg, kasut dan stokin? .

Tambang bas yang naik 40%?.

Buka saja lembaran baru alam persekolahan tahun 2014 setiap ibu bapa terpaksa membelanjakan paling koman untuk seorang anaknya peringkat sekolah rendah ialah RM1,000 ..

Bayangkan jika yang mempunyai 3 anak yang masih bersekolah ...

Persoalannya .. dulu Menteri yang jaga sekolah pernah berkata bahawa rakyat Malaysia akan mendapat pendidikan percuma .. Tetapi dimana percumanya kalau terpaksa bayar yuran sampai RM750 ( Tujuh Ratus dan Lima Puluh Ringgit) seorang?????

Ini resit yang sah dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia tercatit tahun 2014!!!!!

Apakah ada nanti suara guris hati rakyat .. kata-kata hina kebijaksanaan rakyat akan terhambur dari para pemteri dan pemimpin UMNO seperti kalau rasa mahal jangan hantar anak bersekolah???? .. Mungkinkah .. Kalau benar maka ianya tidak mengejutkan sama sekali.

42 comments:

  1. Macai oo macai kenapa engkau senyap?
    Bagaimana aku tak senyap, aku pun tertipu sekali!
    Aku pun tertipu sekali!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAK SALAH AKU, MENTERI KATA TAK BOLEH KUTIP DUIT. HABIS YANG TUNJUK KAT RESIT TU KUTIP APA? KUTIP LEMBU KER?

      Delete
    2. Dengar cerita..mat maslan kata "kalau harga yuran sekolah dan peralatan mahal ...jangan hantar anak ke sekolah" cuba tengok betapa bongoknya menteri2 omnu ...boleh katakan semuanya bengap2 kenapa agaknya?

      Delete
  2. nah ngko!!!! undi la la amnobn kesayangan ngko tu..hahahahahahahahahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaku dah NAK GILA haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahahahahahahahaaaaaaaa..khhhakkkk tuuuuiiiiiihhhhhh.

    ReplyDelete
  3. Tu yuran makanan untuk sekolah asrama ler...Tp nanti ada gak yg melalak kalau x mampu jgn makan kat asrama, makan megi jer... Tak pun, jangan hantar anak ke sekolah asrama kalau tak mampu , hantar ngaji bawah pokok jer...haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ish.....Ish....Ish.... macam cadangan hasan malik la pulak

      Delete
  4. lepasni bawak dapur sendiri...masak kt bilik masing2..apa dia org nk kata..

    ReplyDelete
  5. padah memilih firaun jadi pemimpin...rasakan!!!!

    ReplyDelete
  6. X mampu bayar bulan2 la

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada sesetengah sekolah dah buat dasar supaya bayar lumsum. Tak mampu bayar lumsum tak boleh masuk asrama.

      sekolah asrama tu sekolah murid melayu ke murid cina?
      pengetua dia melayu ker cina?
      ketua pengarah pelajaran dia melayu ker cina?
      menteri pelajaran dia melayu ker cina?

      Cina Dap kot?

      Delete
  7. "Screen page" di atas adalah petikan dari blog Omak Kau!!! (baca di sini). Penulisnya cuba memfitnah Kerajaan Malaysia kononnya mengenakan yuran pengajiannya yang tinggi. Sebenarnya, jumlah RM750 seorang bagi kedua-dua pelajar di atas adalah yuran makanan bagi pelajar yang tinggal di asrama.

    Bagi pembaca-pembaca CTS yang tiada pengalaman, cara pengiraannya begini. Bagi pelajar-pelajar yang tinggal di asrama sama ada bagi sekolah kebangsaan ataupun sekolah bantuan Kerajaan, jumlah yuran makanan yang dikenakan ke atas pelajar adalah RM1 atau RM3 sehari bergantung kepada pendapatan ibu bapa. Bagi ibu bapa yang berpendapatan sekeluarga kurang dari RM4,999, jumlah yuran makanan yang dikenakan ke atas anak mereka adalah RM1 sehari. (RM1 X 250 hari persekolahan = RM250 setahun).

    Manakala bagi ibu bapa yang berpendapatan sekeluarga lebih dari RM5,000 setahun, yuran makanan yang dikenakan ke atas anak mereka adalah RM3 sehari. (RM3 X 250 hari persekolahan = RM250 setahun). Sayugia diingatkan caj makan pelajar yang dikenakan sama ada RM1 atau RM3 sehari adalah untuk 6 kali makan (sarapan pagi, rehat pagi, tengah hari, petang, malam dan makan ringan sebelum tidur) dan menu-menu yang di tetapkan oleh kementerian.

    Ibu bapa hanya bayar RM1 atau RM3 sahaja. Selebihnya adalah tanggungan kerajaan. Janganlah blogger pembangkang berhati sangat busuk dengan memfitnah yuran makanan asrama sebagai yuran pengajian sekolah. Kalau bagi makan anak yang tinggal di asrama RM1 atau RM3 seharipun tak mampu dan nak berkira, lebih baik terjun dari bangunan KLCC dari hidup menyusahkan orang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. "nak berkira lebih baik terjun bangunan KLCC"....Ish...Ish...Ish.... sebijik macam cadangan hasan malik.

      Delete
  8. aduhh bodohnya pegawai media MB selangor nie, yuran makan asrama di kata yuran sekolah, dah la muke buruk, membaca pun tak reti, alahai barua cina, nak fitnah pun carik la benda yg logik sikit. hehehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. nama pun dah YURAN...... YURAN ni maknanya kena bayar. Tak bayar kalu, sijil kena tahan. Dulu time aku duduk asrama zaman mahatir, time menteri pelajarannya anwar ibrahim, satu sen pon tak payah bayar.

      Dulu time ada SRP, kita bayar yuran peperiksaan SRP RM15 hinggit.
      Sekarang ni bila ada PBS, kita bayar fail PBS ting 1 RM10 hinggit, Fail PBS ting 2 RM10 hinggit, Fail PBS tingkatan 3 RM10 hinggit. Masa ada SRP bayar RM15 hinggit. Masa ada PBS bila kumpul2 jadik RM30 hinggit. Ish....Ish....Ish....

      Delete
    2. elehhhhh...... bik mama naik jet pon free. tak kan budak nak makan kat asrama pun kena bayar sampai 750 setahun!!

      Delete
    3. SAYA SETUJU ITU YURAN SEKOLAH. YURAN SEKOLAH TERBAHAGI KEPADA:
      1. Bayaran tambahan - majalah, kertas periksa, yuran pelajar Islam, insuran, majalah dll (sekarang dalam RM34.00 sebab kerajaan dah tolong bantu sikit)
      2. Yuran PIBG (dibaca lembut dengan Derma PIBG) - Yang ini ada yang mencecah antara paling rendah RM50 hingga setinggi RM300 satu keluarga)
      3. Yuran asrama - yuran makan ,pendapatan rm 5000 ke bawah bayar RM1.00 sehari. Pendapatan lebih RM5000 bayar RM3.00 sehari, yuran pendaftaran, deposit masuk asrama dll.
      4. Yuran koko - biasanya RM3.00 untuk satu persatuan. kalau 4?
      5. Yuran koperasi - saham tertakluk pada koperasi (10.00 hingga 50.00), yuran keahlian biasanya rm5.00

      Semua tu yuran sekolah yang mungkin kena bayar. Yang kerajaan maksudkan 'tidak perlu bayar" tu adalah sebahagian bayaran tambahan sahaja.

      jadi kesimpulannya, betullah kata pegawai media MB Selangor bahawa yuran makan asrama tu termasuk dalam YURAN SEKOLAH tetapi bukan bayaran tambahan. ADA FAHAM??????

      Delete
  9. Bagus sgt le tu....pegawai media MB yg buta maklumat. Cuba selidik dulu baru tulis. Haprak betul....sikit2 nk bg rakyat benci pd pemerintah. Biadap dan bangang punya pegawai media....

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAH NAMA PUN YURAN. KO INGAT KALU TAK BAYAR YURAN MAKAN TU BOLEH BERSEKOLAH KAT SEKOLAH ASRAMA TURR. YURAN UNTUK SEKOLAH JUGAK LA TURRR

      Delete
    2. Aku dah selidik. Yang ko maksudkan tu ialah 'bayaran tambahan atau Yuran Khas". "Yuran sekolah" termasuklah bayaran tambahan/ yuran khas, yuran asrama, yuran pibg dll. Faham?? Semua yuran tu ko kena bayar.... tak ada free punya. yang kerajaan mansuhkan ialah yuran khas tetapi ditukar menjadi bayaran tambahan. Tapi bayaran tambahan memang sikit dan tak lebih 5o ringgit saja. Yang jadi masalah biasanya yuran pibg dan yuran asrama.

      Delete
  10. Tambang bas yang naik 40%?.

    BERAPAKAH JAUHNYA ASRAMA TU DARI SEKOLAH SEHINGGA MELIBATKAN TAMBANG BAS?

    ReplyDelete
  11. bodoh betul...nak fitnah tu agak2 la...
    aku lg la...br aje habih byr sek ren sorang..dan sek menengah sorang...takde pun cecah ratus2 yuran...penipu betul...ni minta maaf tak kalau dh silap ni...
    dah namanya duk asrama..takkan nak makan free...ngok betul...cuba biar anak tu duk sek biasa..duk umah...rasanya lg mahal bajet mkn minum sehari nanti...

    maklum la..macai PR ramai yg kutuk page PDRM pasal minta maaf silap upload gambar...

    -smh-

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEKOLAH MANA NI DOL? CUBA BAGI NAMA SEKOLAH TU KAT AKU....RASANYA AKU NAK TUKAR ANAK AKU SEKOLAH KAT SEKOLAH YANG ANAK KO BELAJAR TUR... TAPI KALU SEKOLAH BUDAK2 TERENCAT AKAL, TAK PAYAH LAAA

      Delete
    2. 14.58.....mana ada sekolah yang dah minta bayaran yuran sekarang nih??? Sekolah mana? Sekolah mana? Sekolah Mana. Aku ulang lagi sekolah mana anak ko belajar turrrrrrrrr. Untuk makluman ko, aku baru saja sembang dengan pengetua sekolah anak aku, sekolah tak boleh kutip apa2 bayaran sehingga diberitahu kelak. Kalo kutip juga, maknanya sekolah dah tak akur arahan menteri pelajaran. Kenapa ko masukkan anak ko ke sekolah turrrrr. Ko boleh report pada kementerian turrrrr Pergi report!!!!

      Tak report kalu, ko memang bahlol dan memang dah kena bahlol pengetua sekolah anak ko tur

      Delete
    3. kang aku kata bodo kang mara..tak kata kang mintak2...

      gi la sek cheras jaya balakong, kajang...aku byr yuran yg dlm tu terkandung baju sek sukan...kad 001...bla bla..kain sarong utk hr jumaat..br aje brapa habih...AKU TAK TAHU LA KORANG bayar sampai 200 sorang kat sekolah lain..maafla kalau akupanggil tu yuran adalah salah...ok la fine..aku panggil bil? boleh? eh tak sama maksud ke?

      -smh-

      Delete
  12. Bahana kawan dengan penipu mahaliwat dan tok guru syiah....kos makanan untuk 1 hari diasrama 1 ringgi ajer...aku tau la....kos keseluruhan cuma 250 ringgit setahun untuk seorang pelajar....melayu omak ko .....jangan buat fitnah

    ReplyDelete
    Replies
    1. 16.35......ko boleh jadi cerdik sikit jika ko tanya lebai google tentang bayaran makanan di asrama. Kalu pendapatan ko kurang 5000 ko hanya bayar rm1.00. kalau laki bini lebih 5000 ko kena bayar 3.00 sehari. Jelas????

      Delete
  13. muhid@penabara2 January 2014 11:17 ..Nah ngko knapa tak melalak lagi.... p asrama ada tambang bas ke??? yuran makan tu utk plajar asrama, pelajar sekolah biasa tak de la kena yuran makan... nah ngko.... spin la...... dah nak gilaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...... malunya aku ..................... mana nak taruk muka ku yang buruk dan bangan ni................

    ReplyDelete
  14. bahlul sungguh la lu omak cow...

    ReplyDelete
    Replies
    1. lu bahalol, lagi lu mau kata orang lain bahalol..... lu tau ker, yang lu bayar yuran dua ekor anak lu tak sampai RM100 tu cuma "bayaran tambahan" sahaja?? Lu kena ingat, lepas ni lu kena bayar yuran PIBG yang jumlahnya akan memeningkan kepala lu

      Delete
  15. zaman tun mahadir dulu belajar sekolah asrama semua free.... dapat lagi duit poket rm40 sebulan.... kenapa zaman sibotak sekarang kena bayar pulak.... kalau macai suka sangat bayar, ko bayar jerlah, kami tak suka bayar benda yang sepatutnya percuma

    ReplyDelete
  16. Wow!!! Bapak gaji RM5000 ++ tapi biaya anak sendiri makan RM3 x 6kali sehari pon kuar facebook?? Dapat masok asrama plak tu. Kalau rasa mahal, suruh je anak tu sekolah biasa. Ramai lagi mak bapak yang tengah frust sebab anak tak dapat sekolah asrama. Kalau masih nak anak tu dok asrama tapi tak mampu bayar selepuk, kan boleh slow talk ngan Pengetua, bayar ansur-ansur. Tapi kalau gaji dah RM5000 ++ sebulan, kompom keta bukan buatan Malaysia. Monthly installment kokak-kokak pon dah dekat RM 1000 sebulan. Lawak betul la mangkuk yang komplen ni. Lain kali time bertenggek atas bini, pakai kondom. Tak pun pancut luar. Hampeh!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 5000 tu gaji bapak campor gaji emak la.
      5000 kalu duduk KL besar mana laaaaa.
      4000 pun kejaan masih bagi br1m 400 daaaaa
      setakat 5000 laki bini tu, bayar rumah sebijik, kereta sebijik, bayar api air, bayar tol, bagi mak bapak sikit, beli makan minum anak2, belum cukup bulan dah habis licin. Harga barang sekarang bukan macam tahun 70-an atau 80-an.....

      Delete
    2. hm...sedih ble pk nasib skarang..aku heran..awat sume dok canang gj 5000..4000,trase macam hine lak rase. Bkn pe..ape nk jadi pemerintah skarang. Untuk pengetahuan memg aku bujang,tapi aku sara mak ayah,bil rumah,adik bradik belajar. DAN GAJI AKU HANYALAH 1500. Harap tolong faham situasi wahai pemerintah. bagi kami, RM1 umpama RM1,000 000 bagi kitorang. Bile adu je,kate xsyukur. smpai satu hari nanti kami makan rumput baru nk cakap syukur kot.

      Delete
  17. Sorry. Aku sekolah rendah dan menengah zaman 80an.... di sekolah rendah aku ingat dapat makan free masa rehat. Projek makanan tambahan. Sekolah menengah asrama tal ingat pulak mak ayah aku kua duit bayar makan... dulu free. Skrg kenapa bayar? Bukan ke katanya ekonomi bagussss.... pendidikkan percuma....

    ReplyDelete
  18. Woi anon 16.45 lu jgn bangsat sgt.. dulu sek mkn free je.. lg 1 apsal pusat serenti dn penjara kerajaan sggup byr sekepala rm8 ni bdak sekolah pun berkira sgt...lu agak2 la nk kutuk pati dgn banduan mkn free hang tau tak.. bodo piang

    ReplyDelete
    Replies
    1. asrama makan free tu masa zaman anwar. Zaman najib ni mana ada free lagi.... kecuali untuk pendatang tanpa izin, penagih dadah dan penjenayah di penjara.

      Delete
  19. Cuba keuntungan tol, penjana letrk swasta dan telekom yang saham di miliki pak menteri dan kroni tanpa keluar modal di pulangkan lalu tubuh tabung dana pelajaran negara, jadi keuntungan tak pergi ke orang yang dah memang kaya dan tak keluar modal. Teori simple ini kalau masuk tak akal lebih baik jangan memerintah lagi..

    ReplyDelete
  20. Dengar Nasihat Menteri yang kamu pilih, Tol naik jangan gunakan jalan bertol, Gula naik, jangan minum dan makan bergula, api naik jangan gunakan electrik dan jika yuran sekolah naik jangan hantar anak kesekolah.

    ReplyDelete
  21. hm...sedih ble pk nasib skarang..aku heran..awat sume dok canang gj 5000..4000,trase macam hine lak rase. Bkn pe..ape nk jadi pemerintah skarang. Untuk pengetahuan memg aku bujang,tapi aku sara mak ayah,bil rumah,adik bradik belajar. DAN GAJI AKU HANYALAH 1500. Harap tolong faham situasi wahai pemerintah. bagi kami, RM1 umpama RM1,000 000 bagi kitorang. Bile adu je,kate xsyukur. smpai satu hari nanti kami makan rumput baru nk cakap syukur kot.

    ReplyDelete
  22. kalau ikutkan hati kena sembelih sekor2 menteri umno bn ni dgn prof muhaya ni. dan jgk penyokong serta pengundi umno. sbb diaorg ni kafir kuraish. lg terus dr syiah atau rejim zionis. taraf2 ala firaun hitler.

    ReplyDelete