Sunday 6 July 2014

ISU PEMBERI KEPADA PENGEMIS AKAN DISAMAN RM150 ... BICARA DAN PANDANGAN WARGA GELANDANGAN JAUH LEBIH CERDIK DARI SETIAUSAHA AGUNG UMNO MALAYSIA.



Walaupun menteri tegas mahu membersihkan Kuala Lumpur daripada pengemis dan individu tidak berumah, perkara itu nyata tidak membuatkan golongan tersebut berasa gentar.

Mereka malah tidak puas hati dengan inisiatif terbaru Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor itu kerana menjejaskan sumber rezeki mereka.

Perkara itu diluahkan oleh seorang peminta sedekah dan penghidap HIV Yahya Abdullah, 52, yang sudah mencari rezeki sebegitu sejak 11 tahun lalu.

Bekas tentera itu memberitahu Malaysiakini sejak meninggalkan keluarganya kerana ketagih dadah, dia sudah biasa hidup di tepi jalan dan mencari sesuap nasi dengan meminta sedekah.

"Tak patutlah kalau saman. Macam mana nak makan," kata ketika ditemui di tepi jalan berdekatan stesen sistem transit aliran ringan (LRT) Masjid Jamek di ibu negara.

Manakala seorang wanita tidak berumah Hazellina Ezriantie Noor Mohamed, 28, pula termenung panjang ketika ditanya cadangan Tengku Adnan itu.

Ketika disoal, Hazellina memalingkan wajahnya ke tempat lain dan diam sebentar.

Tidak menyatakan setuju atau tidak, dia yang sudah gelandangan sejak dua tahun lalu berkata berkata perkara itu bukan pilihannya ketika tidak pernah diterima bekerja.

Walaupun pernah bekerja di sebuah kedai kopi mahal, dia mengaku dibuang kerja kerana ketagih gam.

Anak kedua dari tiga beradik itu meninggalkan rumah keluarganya ketika berusia 18 tahun.

Sementara itu, seorang peminta sedekah berbangsa Cina memberitahu KiniTV, mereka tidak akan mempedulikan amaran Tengku Adnan itu kerana selama ini pun kerajaan didakwa tidak membantu mereka.

"Kami tak peduli, sebab kerajaan bukan hendak tolong kami. Ya, memang mereka bantu dengan hantar kami ke institusi.

"Kami tak mahu begitu. Kami ini manusia, kami mahu hidup bebas, semua manusia mahu hidup bebas. Kami bukan burung dalam sangkar. Jadi kami tak peduli.

"Biar mereka tangkap, Kami ada peguam. Saya tak boleh beritahu siapa peguam kami," jawabnya bersahaja.

Lelaki dalam lingkungan 60-an itu ditemui sedang asyik membaca sebuah akhbar Inggeris, sambil berbaring di atas sekeping kotak dan kepalanya hanya beralaskan beg.

Kalau Ku Nan tak ada kerja...

Sementara itu, golongan pemberi sedekah juga rata-rata menyatakan tidak puas hati dengan langkah terbaru kerajaan itu, yang turut mahu menghukum golongan itu.

Ketika tinjauan Malaysiakini di sekitar Masjid Jamek, Kuala Lumpur, seorang pelajar universiti Zulkhairi Tuan Man, 23, berkata cadangan Tengku Adnan itu satu "tindakan kejam".

Katanya, saman bersiri RM150 "keterlaluan" dan pesalah menurutnya patut diberi amaran sahaja untuk kesalahan pertama.

"Beri sedekah kepada peminta sedekah tepi jalan pun kena saman, agak zalimlah. Sebagai orang Islam dalam agama cakap dalam harta yang kita ada ada bahagian untuk orang miskin.

"Jadi bila kerajaan buat macam tu macam kerajaan zalim kepada orang," katanya kepada Malaysiakini.

Seorang penulis buku Misnon Jamil yang juga sering menderma kepada peminta sedekah tepi jalan turut mempersoalkan cadangan Tengku Adnan.

Misnon juga mendesak supaya menteri wilayah persekutuan itu mengkaji semula perkara itu dari sudut agama.

"Kenapa sampai nak saman orang bagi sedekah? tak payah!

"OK, saya (pemberi sedekah) mengaku bersalah masuk penjara beberapa bulan sahaja.

"Kalau bawa ke mahkamah, mengaku bersalah sahaja. Kita hukum kerajaan Malaysia. Biar masuk penjara padat dengan kesalahan memberi sedekah," katanya dengan nada tinggi.

Tambah beliau lagi, Tengku Adnan harus merasai dahulu kehidupan sebagai golongan yang tidak berkemampuan itu.

"Sebenarnya Ku Nan patut berhenti kerja, tengok jadi apa bila tak ada kerja, tak ada pendapatan. Kau akan gelandangan juga. Atau ditakdirkan dia jadi gila," katanya.

KALAU DAH WARGA GELANDANGAN JAUH LEBIH CERDIK DARI PEMIMPIN UMNO BERTARAH MENTERI DAN MEMEGANG JAWATAN SEBAGAI SETIAUSAHA AGUNG UMNO MALAYSIA .. JADI YANG TARAF MACAI-MACAI INI MALAS NAK KOMEN DAN KUPAS... SENDIRI-SENDIRI FAHAM SUDAH.
 

4 comments:

  1. Tapi memang KL penoh dengan pengemis.
    Pendatang haram pun ramai.
    Penagih pun mengemis.

    ReplyDelete
  2. Tu la lantik lanun jadi pemimpin.sekarang tanggung sendiri la jgn byk bunyi.tp yg betulnya puak munafik tu menang dgn undi melayu hutan dan makcik felda je.heee

    ReplyDelete
  3. Kerajaan Bangladesh /India tak pernah malu pun penumpang keretapi melimpah sampai bumbung......Siam pun tak malu ada pasar dilaluan keretapi....rakyat lebih malu ada menteri macam adnan ni

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...