Thursday 13 September 2012

IZINKAN GAMBAR BERBICARA SENDIRI!!!!....MAJLIS PELANCARAN AGENDA WANITA MALAYSIA OLEH DATUK SERI ANWAR IBRAHIM DIKOMPLEKS BELIA DAN KEBUDAYAAN NEGERI SELANGOR, SEKSYEN 7, SHAH ALAM 13HB SEPTEMBER 2012 JAM 7.00 MALAM.....


WANITA BERDAYA, NEGARA SEJAHTERA

Pakatan Rakyat (PR) semalam melancarkan satu agenda yang menjanjikan pembaharuan dalam dasar wanita, memperkasakan dan kesaksamaan jantina sebagai sebahagian daripada rancangan mereka untuk menawan Putrajaya.

Dalam ucapan perasmian pelancaran tersebut semalam, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Agenda Wanita Malaysia menerima sokongan penuh kepimpinan PR dan menggesa wanita PR untuk turun ke bawah dan mempromosikan kepada wanita di kawasan luar bandar.

“Cabaran bagi kita terletak terutamanya dalam mendekati wanita luar bandar, dan kita memerlukan semua orang dalam pakatan untuk bekerja bersama-sama jika kita mahu mengambil Putrajaya.

“Saya mempunyai keyakinan bahawa kita boleh mencapai matlamat ini jika kita membuat sedikit dorongan untuknya,” kata Anwar.

Agenda mengandungi tujuh bidang tumpuan utama yang termasuk perubahan dalam dasar-dasar kerajaan dan pendidikan yang hanya boleh dijalankan jika PR membentuk kerajaan.

Dalam ucapan mereka, ketua wanita dari PKR, PAS dan DAP menekankan keperluan kuasa, mengakui, dan menangani jurang gender yang mendiskriminasikan wanita di negara ini.

“Kita mesti bukan sahaja membantu wanita, tetapi juga datang dengan cara-cara untuk memberi kuasa kepada mereka untuk menggerakkan negara ke hadapan,” kata Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin.

Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama pimpinan Wanita Pakatan Rakyat (PR) semasa pelancaran Agenda Wanita Malaysia malam semalam di Shah Alam.
Ketua Dewan Muslimat PAS Siti Zailah Mohd Yusoff berkata bahawa agenda yang ditawarkan adalah untuk “menyelamatkan Malaysia”.

“Ia adalah untuk membangkitkan wanita kepada standard yang lebih tinggi, untuk menegakkan dan mengakui peranan mereka dalam kemakmuran berterusan Malaysia,” tambah beliau.

Ketua Wanita DAP, Chong Eng berkata, walaupun lelaki dan wanita mempunyai perbezaan, sepatutnya tidak ada sebarang jurang dalam kesaksamaan.

“Kini terdapat lebih wanita daripada lelaki di universiti, tetapi kurang wanita dalam tenaga kerja, mereka menerima gaji lebih rendah untuk pekerjaan yang sama dan adalah terhad lebih tinggi anda melihat tangga korporat,” katanya.

Rakannya, pemimpin parlimen DAP, Lim Kit Siang, berkata bahawa kerajaan telah tidak menunaikan janji-janji mereka kepada wanita.

“Perdana Menteri yang juga menjadi menteri untuk wanita harus mempunyai ‘standard yang tinggi’, tetapi sebaliknya ia telah menjadi titik terendah hak-hak wanita di Malaysia,” kata Lim dalam ucapannya.

Zuraida kemudian memberitahu pemberita semasa sidang akhbar bahawa wanita PR akan bermula berkongsi agenda ini kepada orang ramai pada 23 September, bermula dengan negeri Selangor.


No comments:

Post a Comment

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...