Wednesday 1 May 2013

ISU DAKWAT KEKAL TIDAK KEKAL.....AKHIRNYA SPR AKUI AKAN KEBENARAN PAKATAN RAKYAT YANG DAKWAT KEKAL TIDAK KEKAL DAN MUDAH TANGGAL!!!!!


Kenyataan rasmi SPR mengenai dakwat kekal tidak kekal


KUALA LUMPUR
: 1.  Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menerima maklumat berlaku penyebaran gambar melalui laman sosial mengenai pendedahan  oleh seorang pengundi awal bahawa  dakwat kekal yang dicalit pada jarinya mudah hilang  dengan membasuh jarinya. Gambar jari yang dakwat kekal itu telah hilang dimuat naik dan disebarkan melalui laman sosial.  SPR juga telah menerima maklumat bahawa satu laporan polis telah dibuat oleh seorang pemimpin parti politik berkaitan perkara itu.

2. SPR ingin memaklumkan bahawa SPR telah membuat beberapa kali ujian terhadap dakwat kekal itu sebelum ia dibekalkan untuk digunakan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13. Terbukti daripada ujian-ujian itu, dakwat itu kekal  bagi tempoh 5 hingga 7 hari.

3. Berikutan dengan laporan polis itu, SPR telah berbincang dan mendapat maklum balas kemungkinan perkara itu berlaku disebabkan oleh kegagalan sebahagian daripada petugas SPR untuk mematuhi cara penggunaan dakwat kekal sebagai mana yang dikehendaki dan dinyatakan pada kotak dan botol dakwat kekal. Sebaik selepas SPR menerima laporan polis dan maklum balas itu, suatu arahan telah dikeluarkan kepada semua petugas SPR untuk mematuhi cara penggunaan dakwat kekal sebagai mana yang dikehendaki dan dinyatakan pada kotak dan botol dakwat kekal.

4. SPR  juga  telah membuat beberapa ujian menggunakan dakwat kekal   pada 30 April 2013 terhadap pegawai-pegawai SPR yang telah mengundi secara pos.  Sebahagian daripada mereka ini telah dicalit dengan dakwat kekal yang botolnya tidak digoncang  dan sebahagian yang lain pula  telah dicalit dengan dakwat kekal yang botolnya telah digoncang. Hasilnya,  SPR mendapati jari mereka yang telah dicalit dengan dakwat kekal yang botolnya telah digoncang lebih kekal dakwat itu di jari  mereka dibandingkan dengan jari mereka yang dicalit menggunakan dakwat kekal yang botolnya tidak digoncang. Ujian ini dibuat berdasarkan kepada cara penggunaan  dakwat kekal sebagai mana yang dikehendaki dan dinyatakan pada kotak dan botol dakwat kekal.


5. Sebagai tambahan kepada perkara yang disebut terdahulu, SPR akan mengadakan suatu demonstrasi kepada wakil media pada 2 Mei 2013  untuk menunjukkan bahawa dakwat kekal ini jika dicalitkan pada jari pengundi  mengikut cara penggunaan  dakwat kekal sebagai mana yang dikehendaki dan dinyatakan pada kotak dan botol dakwat kekal, dakwat tersebut akan lebih kekal di jari pengundi.

6. Walau apa pun kesan dakwat kekal itu, SPR ingin menegaskan bahawa setiap pengundi awal yang telah selesai mengundi  pada 30 April 2013  tidak boleh mengundi sekali lagi pada hari pengundian biasa kerana nama  mereka  tidak wujud dalam daftar pemilih pilihan raya  bagi pengundi biasa  yang akan mengundi pada 5 Mei 2013.


7. Oleh itu SPR akan  meneruskan penggunaan dakwat kekal pada 5 Mei 2013 ini  selaras dengan kehendak undang-undang yang sedang berkuat kuasa.

Sekian dan terima kasih.

Datuk Kamaruddin Mohamed Baria
Setiausaha
Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia
30 April  2013

JADI TUDUHAN PAKATAN RAKYAT BERASAS, SAHIH LAGI BENAR!!!!!!

21 comments:

  1. Tolak semua calun-calun PR - Pakatan Rasis!!!!!
    Tolak semua calun-calun parti "Manifesto BUKAN Janji"!!!
    Tolak semua calun-calun parti sokong kaum sesat LGBT!!!
    Tolak semua calun-calun parti yang sangup nak gadaikan kalimah Allah SWT!!!

    SELAMATKAN MALAYSIA!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adalah di beritahu bahawasa nya majlis rakyat malaysia yg berdaulat telah bersetuju..Dgn ini peristiharaan melihat tarikh raya telah di tetap kn pd tangal 5 mei 2013!! Maka dgn itu raya boleh diraya kn pd keesokan hari nya. Maljis juga telah menetapkn PAS lyk beraya sb bulan mmng ujud! PKR juga lyk beraya sb anak bulan pun mmng ujud! DAP pun lyk beraya sb roket pun da smpai ke bulan! Majlis telah bersepakat bahawasa nya Dacing telah di mansuhkn dari beraya sb sb ianya dacing yg telah rosak..dan dacing yg benar hnya akn ujud di hari kiamat di padang mashar..

      Delete
    2. Anon 12:11.....
      Kesian anon ni ada short circuit sikit kat atas tu. Otak pun dah berpindah ke kepala lutut. Tu yang dok meroyan tahap gaban. Tak apa hang relax sat....aku dah panggil Rumah Bahagia Tanjong Rambutan. Sat lagi depa sampai noooo.....kahkahkah

      Delete
    3. mu yang sebenor nya yang rasis jijan ooii

      Delete
    4. JIJAN OI . AMENONG TOLAK HUDUD (HUDUD DARI QURAN) = TOLAK QURAN = TOLAK PENGARANGNYA (KAU CARI LAH JIJAN KALAM SIAPA INI) = KKKKA....

      ABDULLAH BIN UBAI KAFIR MUNAFIK WALAU MELAKUKAN 5 RUKUN ISLAM DAN LEBIH ALIM DARI KAU JIJAN DAN ABANG KAU BIJAN-;-
      1) Mengucap 2kalimah shahadat
      2) semayang belakang nabi
      3) Puasa tak tinggal
      4) Haji tiap2 tahun
      5) Bayar Zakat

      Delete
  2. Tolak semua calon BN - Barisan Rasuah !!!!!
    Tolak semua calon-calon parti "Meniru Menifesto" !!!
    Tolak semua calon-calon parti sokong Saiful Penipu !!!
    Tolak semua calon-calon parti yang sanggup berlakon bela kalimah Allah SWT setelah mereka sendiri yg membenarkan digunakan di Sabah dan Sarawak !!!

    ReplyDelete
  3. anon 10:23.....

    Kahkahkah...hang ni tak ori lah. Ini lah tahap macai-macai PR...dah lah tiru tag line JijanMali. Ko orang ni jauh dibelakang bloggers BN, ko orang tak tulin, samalah macam bos-bos ko orang semua. Yang depa tau spin,spin,spin....sampai kepalapun naik pusing....kahkahkah...

    ReplyDelete
  4. jijan mali ni bodo tak boleh di ajar..
    masa kecik tak nak mampos

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 10:32
      cerdik tak boleh diikut, bodoh tak boleh di ajar..
      masa kecik tak nak mampos

      Delete
  5. Haiya, brp dah duit abis tuk benda sia sia ni, BN mhabiskan duit rakyat je. REFORMASI......

    ReplyDelete
  6. alamak cai BN marah ler..........lari..........takutnya.........ini kalilah

    ReplyDelete
  7. mungkin mmg dasar BN mcm tu.... bila benda ni mula2 heboh habis dlm FB sy org2 BN kata Nurul Izah & Tian Chua buat kecoh. Bila laporan polis keluar, kenyataan rasmi SPR keluar semua diam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu....sampai mcai-macai PR dan bos-bos depa pun sonyap....dah besaq kemaluan lah tu....kahkahkah

      Delete
    2. macai 12.42,Lu salah reply la bro.lu mentah lg bro.. G blajar pkai seluar dlu.

      Delete
  8. salam, pada semua pembaca blog omak kau daripada pengundi pengundi pakatan rakyat,diminta.. pada 5 mei untuk memastikan yang pegawai spr di tempat tuan tuan mengundi,menggongcang botol dakwat kekal terlebih dahulu,sebelum di calit pada jari pengundi..kerana kenyataan oleh setiausaha spr di atas telah membuktikan penipuan boleh berlaku sekiranya botol dakwat tidak digoncang dgn betul..kita pastikan botol digoncang pada setiap orang sebelum di calit,.biar pegawai spr naik lengoh tangan,sekiranya pegawai spr tidak melakukannya,bantahan boleh dibuat serta merta,bantahan jgn buat sorang sorang..ajak dua tiga orang dari sahabat PR,kalau sorang mereka tak akan layan..maklum dan sebarkan demi Malaysia dan rakyatnya yang bermaruah bukan berrr raaasuah..jadi 'mata mata' Pakatan Rakyat demi agama dan bangsa mulia..di Malaysia..pada hari pilihanraya.

    drpd: atok kamu.

    ReplyDelete
  9. Din SPR kau muhong.

    ReplyDelete
  10. matheim baling1 May 2013 at 14:58

    Spr ni kan sekutu umporno. Masih nak kelentong kat rakyat marheim macam kami. Rakyat marheim tak bodoh dah. Kami boleh guna akal dah, boleh nilai yg mana buruk n baik. Ini kalilah kasi tukar puttajaya

    ReplyDelete
  11. JIJAN MALI SUDAH TUKAR JADI JIJAN BABI BERKUAT KUASA MULAI HARI INI

    ReplyDelete
  12. Jijan babi sewel agaknya pergi berubat cepat2 sebelum gilamu mnjadi parah

    ReplyDelete
  13. Anti-macai pr dgn jijan geli ni satu tbuh yg sama, nk buat ramai dlm ni. Puak ni mmg dhantar oleh TUn fff lembut buat huru hara. lu org nampak kebal kan dorang dr fakta2,sbb asyuk cybrtrompet ni.
    Kahkahkah.
    Oit,cpat claim,nk weekend da ni. Kang xmkn nasik isnin ni.. Tuhan lu kan bakal tummbang..

    ReplyDelete
  14. kan spr tu kuda bn. supaya spr akan datang adil sila rakyat majoriti buat ini
    1. tamatkan riwayat bn 5 mei ini
    2. tubuh kerajaan baru
    3. spr bawah parlimen
    4. kepala spr lantik yg lain
    5. kepala spr ini biar dia jadi pengerusi spr umno masa pemilihan agung.
    kan beres. kita buat kerja kita. kerajaan pr jangan ulangi kerja2 kerajaan lalu. beri kebajikan kepada rakyat. gaji 13bulan setahun pinjaman tanpa faedah, belaja tanpa hutang dan lain2.. ikut maniefesto. dengar nasihat ulamak . perangi jenayah..

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...