Saturday 25 February 2012

MENTERI REMBAT WANG ZAKAT KELUARKAN FATWA BAI'AH... UMNO GUNA DEMI KEPENTINGAN AGAMA, BANGSA DAN NEGARA..PAS DEMI POLITIK PERSENDIRIAN!!!!

Jamil Khir: Bai'ah memang ada dalam Islam, tapi...

Jamil Khir Baharom
YAN - Sumpah bai'ah di kalangan calon-calon Pas adalah menjurus kepada kepentingan politik parti itu semata-mata sedangkan dalam Islam bai'ah adalah janji untuk mematuhi amanah dan memikul tanggungjawab, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.
Katanya, bai'ah memang ada dalam Islam, yang merupakan pertautan janji daripada kepimpinan untuk mematuhi amanah dan memikul tanggungjawab yang diberikan.
"Saya rasa bai'ah (ini atas dasar) nak jadi calon, atas rasa kebimbangan lompat parti dan sebagainya. Adakah kita mempunyai barisan Yang Berhormat yang tidak kita yakini dia punya perjuangan dan sebagainya.
"Kenapa bai'ah ini skop nak jadi calon sahaja kerana pada zaman Rasullah dan para sahabat kita lihat bai'ah diberi kepada kepimpinan tapi hari ini bai'ah kepada bakal-bakal calon. Ini satu tanda tanya kepada masyarakat umum dan masyarakat ramai," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis sambutan Maulidur Rasul di Masjid Dulang Kecil di sini, hari ini.
Selasa lepas, Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang dilapor berkata setiap calon Pas yang bertanding dalam pilihan raya diwajibkan berbai'ah, satu bentuk pengakuan yang lebih besar dan berat daripada bersumpah.
Abdul Hadi berkata ini bagi menentukan calon tidak menyeleweng daripada dasar Islam, cara dan matlamatnya.
Di KUALA LUMPUR, Ketua Umno Bahagian Cheras Datuk Syed Ali Alhabshee berkata, tujuan sebenar Pas mengenakan sumpah bai'ah kepada anggota parti itu kerana
bimbang ada antara mereka yang akan meninggalkan parti atas sebab-sebab tertentu.

Beliau berkata, Pas sebenarnya takut kepada bayang-bayang sendiri kerana khuatir wakil rakyatnya akan lompat parti yang mana boleh menghakis kuasa politik mereka.
"Jika benar Pas merupakan parti yang kuat, mengapa paksa calon wakil rakyatnya supaya bersumpah," katanya dalam entri terbaru laman blog Umnocheras.blogspot.com, hari ini.
Syed Ali, yang juga Setiausaha Badan Perhubungan Umno Wilayah Persekutuan berkata amalan berbai'ah yang dilakukan PAS akan menjadikan anggota parti itu
sebagai 'pak turut' dan ia bertentangan dengan semangat demokrasi.....
Perwakilan Umno Sumpah Bai'ah Taat Setia


KUALA LUMPUR: Perhimpunan Agung Umno 2011 mencatat sejarah apabila semua perwakilannya bersumpah bai'ah untuk taat dan setia kepada parti.

Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, sumpah bai'ah berkenaan dibuat bagi memastikan kelangsungan perjuangan Umno dalam memartabatkan agama, bangsa dan negara.

"Dengan semangat kesatuan, kesepakatan, kejujuran, keikhlasan, keyakinan dan kesungguhan untuk meraih sokongan padu rakyat demi kemenangan kita dalam pilihan raya akan datang, ayuh kita lafazkan ikrar taat setia ini," katanya ketika menyampaikan ucapan penggulungan pada Perhimpunan Agung Umno 2011 di PWTC, Sabtu.

Ikrar sumpah bai'ah yang diketuai Muhyiddin berbunyi:

"Kami orang Umno, berikrar untuk merapatkan saf perjuangan, mengeratkan ukhuwwah, menghapuskan sengketa, menghindari hasad dengki dan irihati dan meletakkan kepentingan parti mengatasi kepentingan peribadi.

"Kami orang Umno berjanji taat setia kepada parti dengan memberikan sepenuh kepercayaan dan sokongan padu kepada Yang Amat Berhormat Presiden untuk memimpin kita mencapai kemenangan besar dalam pilihanraya nanti.

"Kami orang Umno bersumpah untuk bekerja dengan gigih, tersusun dan teratur, berjihad dan berinfaq di jalan Allah bagi memastikan kemenangan Umno dan Barisan Nasional dalam Pilihanraya Umum ke-13.

"Kami orang Umno berikrar untuk memberikan sokongan padu dan tidak berbelah bahagi kepada calon-calon yang bakal dipilih oleh pucuk pimpinan parti untuk bertanding dalam pilihanraya nanti."

Ikrar beliau itu disambut dan dibaca oleh semua perwakilan di dalam dewan.
-mstar 3/12/2011
SU Agung Pas: Bai’ah kaedah perjuangan Islam

SHAH ALAM – Bai’ah bukan perkara baru dalam Pas malah ia syarat yang menjadi kaedah perjuangan Islam untuk mengelak berlakunya penyelewengan dalam kalangan pemimpin setelah mendapat kuasa.

Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali berkata, bai’ah telah menjadi kepentingan dalam Pas dan dipraktikkan setelah seseorang dilantik menjadi calon dalam pilihan raya.

“Selama ini memang Pas praktikkan bai’ah. Setiap calon wajib berbai’ah Hanya individu yang telah dicalonkan sahaja dibenarkan berbaiah, belum jadi calon tidak boleh bai’ah.

“Anggapan bahawa bai’ah suatu tindakan tidak wajar adalah tidak tepat kerana ia bertujuan memberi syarat kepada seorang pemimpin untuk menunaikan janji mempertahankan Islam, tidak menyeleweng perintah ALLAH dan Rasul,” katanya kepada Sinar Harian.

Mustafa bagaimanapun memberitahu tidak mengetahui kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang disiarkan media arus perdana semalam berhubung bai’ah bagi calon Pas yang akan bertanding dalam pilihan raya umum kali ini.

“Perkara yang dimaksudkan itu benar, tetapi saya tidak dengar apa-apa kenyataan daripada Datuk Seri Abdul Hadi berhubung perkara ini kerana belum tiba masanya untuk mereka (calon) berbaiah,” katanya.

Ditanya mengenai kesan sekiranya melanggar bai’ah, Mustafa berkata, setakat ini perkara demikian belum berlaku dan tidak boleh memutuskan sama ada Pas akan memecat individu berkenaan atau sebaliknya.

“Jika seseorang langgar sumpah (bai’ah), dia sendiri yang akan tahu kesan yang akan menimpanya. Saya belum dapat putuskan sama ada Pas akan pecat dari parti atau tidak,” katanya.

Sambil mengulas bahawa Umno tidak pernah menerima kaedah bai’ah kerana parti itu dianggap tidak memperjuangkan Islam, Mustafa menyifatkan kebelakangan ini, bai’ah dilihat sebagai keperluan kepada parti lawannya itu.

“Kalau tidak masakan Najib (Datuk Seri) menyebut perkataan bai’ah ketika konvensyen mereka yang terakhir. Mungkin dia rasa bai’ah pun dah jadi satu keperluan kepada dia dan Umno,”
katanya.

Dalam kenyataan sebelum ini, Abdul Hadi dilaporkan berkata, setiap calon Pas yang bertanding dalam pilihan raya diwajibkan berbai’ah, sekiranya mengingkari pengakuan itu, akan celaka dunia dan akhirat.

Beliau juga menyifatkan bai’ah sebagai satu bentuk pengakuan yang lebih besar dan berat dari bersumpah.

PSSTTTT... INILAH AKIBATNYA BILA REMBAT WANG ZAKAT....APA JUA PARTI LAWAN BUAT SEMUANYA BERCANGGAH DENGAN ISLAM...APA UMNO LAKUKAN DEMI AGAMA BANGSA DAN NEGARA...HADIR THAIPUSAM TAK SALAH..TAK TERGELICIR AQIDAH... REMBAT WANG ZAKAT TAK MENGAPA SEBAB NAK UPAH LOYER....BUAT HAJI EKSPRES KERANA SILAP TWITTER....CAKAP PUN LAIN MACAM ASKAR PENCEN NI.......LUPA PEMIMPIN AGUNGNYA SENDIRI LAKUKAN.. DIA PAKAT SENYAP MALAHAN SOKONG GILER....BETUL-BETUL BANGSAT PUNYA MENTERI REMBAT WANG ZAKAT...






No comments:

Post a Comment

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...