Friday 26 September 2014

MAJLIS BANDARAYA MELAKA BERSEJARAH (MBMB) SUDAH MELAKAR SEJARAH HARI INI, APABILA MAHKAMAH ARAHKAN BAYAR KEPADA DUA PESERTA RALI BERSIH RM60,000 SEBAB KALAH DALAM KES SAMAN.


Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) sebagai plaintif gagal membuktikan Adun Ayer Keroh, Khoo Poay Tiong dan Ketua Wanita MCA Melaka, Datuk Kian Sit Har terlibat merosakkan harta benda pihak berkuasa tempatan itu ketika perhimpunan Bersih 3.0 di Dataran Pahlawan pada 28 April 2012.

Hakim Zaman Mohd Noor turut mengarahkan MBMB membayar kos mahkamah sejumlah RM30,000 setiap seorang kepada kedua-dua defendan itu.

Keputusan itu dilakukan berdasarkan keterangan defendan dan selepas mendengar hujah balas kedua-dua pihak sebelum pihak pendakwa gagal membuktikan mereka terlibat menyebabkan kerugian kerosakan harta benda MBMB.

Kedua-dua mereka diwakili peguam, Chin Choon Siong dan Kang Siau Sang.

Pada 4 Mei 2012, MBMB memfailkan saman mendakwa kedua-duanya selaku penganjur, peserta, penyokong, pemberi arahan atau pencetus rasa marah serta orang yang bertanggungjawab dalam menganjurkan perhimpunan tidak sah itu sehingga menyebabkan plaintif mengalami kerugian apabila harta benda awam dirosakkan.

Pada pernyataan tuntutan itu, MBMB mendakwa peserta dan penyokong perhimpunan itu telah memasuki dan berkumpul di hadapan pintu masuk dataran terbabit dengan niat mencetuskan kekacauan serta mengganggu ketenteraman awam.

MBMB turut mendakwa larangan dan arahan dikeluarkan penguatkuasanya bagi menyuraikan penyokong atau peserta perhimpunan di dalam kawalan defendan tidak diendah, sehingga menyebabkan lapan anggota penguatkuasa cedera apabila besi penghadang yang disusun diasak dan ditolak penyokong perhimpunan itu.

Justeru, MBMB memohon gantirugi teladan, am dan khas, kos dan lain-lain relif yang dianggap adil serta berpatutan oleh mahkamah.

Sementara itu, Poay Tiong, 45, ketika ditemui pemberita di luar mahkamah berkata, beliau dan Sit Har sepakat untuk menggunakan wang yang dibayar MBMB itu untuk tujuan kebajikan.

14 comments:

  1. PEMBACA BUDIMAN.. KES MB SELANGOR DAH SELESAI.. TAPI SIBER UMNU DAN RAKANNYA GENG UG BELUM .. PUAS HATI.. DEPA MASIH BERKAMPUNG DLM BLOG OMAKKAU.. BERSEDIA UTK TABUR FITNAH LAGI.. JGN LAYAN DAN JGN BACA KOMEN FITNAH DIA ORANG YE.. JANGAN BACA KOMEN KOMEN DIBAWAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bior la dia nak bekampong pon.
      Dah nama pon hanjing, biasalah....

      Delete
    2. Apa korang komen ni tak faham la?

      By the way Rafizi dan Saifuddin ada melawat tak orang2 bersih kat Melaka tu. Amboiiii pasal case MY BINI (MB) punya la macho. Jadi macam ni, tak dipedulikan langsung.

      Jaga2 gang2 bodek class pertama. Kita dulu ada MB Best, Sekarang pun MB Best. Masalahnya ada jin pakai title pakar yang mengahsut dan merasuk kepimpinan

      Delete
    3. Kipas remote control ada melawat ker yg pakai baju kining cap smiley tu???

      Delete
    4. Kami grassroot mahukan PAS memberi 5 jawatan exco Kelantan kepada wira2 reformist . Tengok tanpa kami PAS lingkup di Pengkalan Kubur

      Delete
    5. Utk pembaca budiman yg ingin mengetahui perkembangan yg sebenar2nya berlaku tanpa diracuni olih pehak yg tdk bertanggungjawab,saya syorkan pembaca ke blog kelab greenboch..ada berita panas.

      Delete
  2. Adat la perangai hanjing ni dah bagi makan kena la menyalak.heee

    ReplyDelete
  3. Teluk Intang PR (DAP+PAS+PKR) Kalah
    Pengakalan Kubur PAS (DAP tak datang+PKR tak datang = boikot) Kalah

    Omak kau ada tak YB PKR yang demam ka, selsema ka, sakit untut ka, kalau kolu, kalah lagi PR

    PR LOSER PR LOSER PR LOSER PR LOSER PR LOSER PR LOSER PR LOSER PR LOSER

    ReplyDelete
  4. Kah kah kah PRU 14 DUN Kajang dijangka tumbang. Sapa mau kipas remote control, menyusahkan. Kami pakai aircond

    ReplyDelete
  5. Kami reformist Bagan Datok menggesa wakil2 rakyat PAS untuk keluar PAS dan menganngotai PKR

    ReplyDelete
  6. PAS kereta 3 silinder. Tak boleh kedepan. Dia tau U turn saja.

    Azmin wajar memecat semua ahli PAS dari GLC negeri, Perbandaran dll.

    Harap 3 EXCO PAS tu diberi elaun lebih agar mereka tak payah datang mesyuarat.

    PR wajar menolak sokongan dan undi PAS. Puak2 PAS ni perlu dihantar kehutan

    Reformist Special

    ReplyDelete
  7. Yes PAS adalah musuh ketat Reformasi

    ReplyDelete
  8. Banyaknye anjing liar dlm blog ni, yg gile pun ade ...

    ReplyDelete
  9. memg byk anjing liar belaan melayu. anjing cina x smua blesen. tu sb anjing mlyu meyalk sna sni. mkn pn x cukp. anjing belaan cina kurg myalk sb dajr bdisplin dn mkn cukp. tulh bezanya

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...