Sunday 21 September 2014

UPSR SOALAN BOCOR ... ADAKAH KETUA SETIAUSAHA KEMENTERIAN PENDIDIKAN BERKATA YANG TIMBALAN PERDANA MENTERI MERANGKAP MENTERI PENDIDIKAN I BERCAKAP BOHONG????????


Ini adalah suatu kenyataan yang amat serius yang menjejaskan integriti dan nama baik seorang Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pendidikan I.

Sebelum ini pada (12/9/2014) Muhyiddin dgn bangganya mengatakan Pengarah, Timbalan Pengarah Operasi LPM digantung tugas berkuatkuasa serta merta berikutan insiden kebocoran soalan UPSR yg lalu TETAPI DINAFIKAN PULA oleh Ketua Setiausaha beliau sendiri.

Mohon pihak berkenaan dan berwajib memberikan respon demi pencerahan dan kebanaran agar rakyat tidak berada dalam kecelaruan dan kekeliruan secara berterusan.


Pengarah Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) Dr Na'imah Ishak dan Timbalan Pengarah Operasi LPM Dr Wan Ilias Wan Salleh tidak pernah digantung daripada tugas mereka, kata Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan Tan Sri Dr Madinah Mohamad.

"Sebaliknya mereka diberikan tugas lain yang tidak berkaitan dengan Lembaga ‎Peperiksaan.

"Ia bukanlah satu hukuman. Mereka tidak dihukum," katanya seperti dilaporkan Bernama hari ini.

Sebelum ini, Menteri Pendidikan Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan kedua-dua mereka digantung tugas serta-merta pada 12 September apabila berlakunya kes kebocoran kertas soalan Ujian Peperiksaan Sekolah Rendah (UPSR) yang berlaku baru-baru ini.

Penggantungan tugas mereka bagi membolehkan satu jawatankuasa bebas menjalankan siasatannya.

Sehubungan itu, beberapa siri tangkapan dilakukan oleh pihak polis setelah menerima laporan mengenainya.

Menurut Madinah, pihak kementerian tidak akan berkompromi dengan guru yang terlibat dalam kes ini.

Mereka akan dikenakan tindakan tatatertib dan jika didakwa di mahkamah, mereka akan digantung buat sementara waktu daripada perkhidmatan dengan gaji dikurangkan sebanyak 50%.

"Jika sabit kesalahan dan dihukum, kami akan meneruskan dengan proses tatatertib di bawah Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib)," katanya kepada pemberita di Putrajaya.

Kementerian menetapkan 30 September untuk pelajar UPSR menduduki semula peperiksaan bagi mata pelajaran Sains dan Bahasa Inggeris. ‎

Sehingga hari ini, 22 orang sudah dipanggil untuk memberikan kenyataan mereka, termasuk enam pegawai LPM, 13 orang guru, seorang wartawan, ejen insurans dan jurutera.


12 September 2014 .... Peperiksaan Malaysa (LPM), Dr. Naimah Ishak digantung tugas berkuat kuasa serta-merta sehingga selesai siasatan mengenai kebocoran kertas soalan Sains dan bahasa Inggeris UPSR 2014.

Turut digantung tugas, Timbalan Pengarah Operasi LPM, Dr. Wan Illiyas Wan Salleh.


Perkara tersebut diumumkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada sidang media selepas menghadiri Mesyuarat Menteri Pendidikan ASEAN di sini hari ini.


“Kementerian mesti mengambil tindakan segera dan tegas kerana insiden seperti ini sudah pasti membangkitkan persoalan integriti Lembaga Peperiksaan dan keseluruhan sistem peperiksaan awam negara,” katanya.


Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran (sektor pembangunan profesionalisme keguruan) akan menjalankan tugas dan tanggungjawab Pengarah Lembaga Peperiksaan..... UTUSAN MALAYSIA



KENYATAAN YAB TIMBALAN PERDANA MENTERI MENGENAI KEBOCORAN SOALAN UPSR

Saya sekali lagi ingin menyatakan rasa teramat kesal saya terhadap perbuatan pihak tidak bertanggungjawab yang telah menyebabkan seramai setengah juta pelajar yang menduduki UPSR seluruh Malaysia terpaksa menduduki semula kertas Sains dan Bahasa Inggeris pada 30 September ini.


Manusia yang tiada integriti ini sudah pasti tidak memikirkan kesan perbuatannya yang amat keji itu.


Walaupun terdapat sistem kawalan yang baik, namun tidakan dan perbuatan tidak amanah dan khianat ini telah membuat anak- anak kita tertekan dan ibu bapa tidak keruan akibat insiden ini.


Bagi pihak KPM, dan sebagaimana telah saya katakan semalam siasatan rapi dan menyeluruh telah pun dimulakan demi menjaga integriti peperiksaan awam di negara ini.


KPM telah bekerjasama dengan pihak berkuasa untuk memastikan sumber kebocoran dan sesiapa yang bertanggungjawab pasti akan dibawa ke muka pengadilan.


Siasatan akan dijalankan dengan telus dan tindakan tegas akan diambil terhadap mereka yang didapati bersalah. Kementerian MESTI  mengambil tindakan segera dan tegas kerana insiden seperti ini sudah pasti akan membangkitkan persoalan mengenai integriti  Lembaga Peperiksaan dan keseluruhan sistem peperiksaan awan negara kita.


Memandangkan insiden kebocoran soalan UPSR amat serius, Pengarah LPM Dr. Naimah binti Ishak dan Timbalan Pengarah Operasi LPM Dr. Wan Ilias bin Wan Salleh DIGANTUNG TUGAS dalam tempoh siasatan berkuatkuasa serta merta.  Dato Misrah Bin Hj Ibrahim Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran akan mengambil alih pengoperasian dan tanggungjawab Lembaga Peperiksaan.


YAB Tan Sri Muhyiddin Hj Mohd Yassin
Timbalan Perdana Menteri
12 September 2014
Vientiane, Laos

23 comments:

  1. Alahai bab bohing nk jdi isu...kepala bapak sial pembohong brother Anwar bin Ibrahim
    ABU = ANWAR BOHONGKAN ULAMAK
    KAH KAH KAH....
    Bang non nak buat guling2 dijalanraya bila azizah dak dilantik istana jadi mb....elok la tu....nk tgk brapa ramai yg guling2 nnti...ahakss....jom golek2 dijlnraya...
    ABU = ANWAR BARUAKAN ULAMAK...

    ReplyDelete
  2. Bagi komen macam orang sakit otak je

    ReplyDelete
  3. TPM yang bohong atau pegawai nya ? Tidak di nafikan ramai penyokong tegar pembangkang dalam kementerian ini. Senahagian nya para guru dan tenaga pengajar meludah yang memberi makan.

    Sikap melayu yang balik zaman jahilliyyah. Ramai yang bermuka-muka tanpa usul periksa atau terpengaruh dengan budaya kafirun harbi. Membunuh bangsa sendiri akibat mainan politik sewel.

    ReplyDelete
  4. Begini lah nasib pendidikan di malaysia. ..bila org no 1 pun x reti buat keja...ckp jer berdegar2..

    ReplyDelete
  5. Omakkau..bkn ke isunya gantung TUGAS..muhyiddin menegaskn yg mereka tlh digantung TUGAS...dan ketua setiusaha kementerian pndidikn brkata mereka diberi
    TUGAS lain yg tiada kaitan dgn tugas sblm ni..nko faham ke tak faham omakkau. ..
    yg cuba menipu disini nko..bkn ketua setiusaha kementerian pndidikn atau menteri pndidikn. ..

    agak2 le cai nk tnjuk kebodohan pun...tk kisah lah klu macai2 atau pnyokong pakatan ni bangang sokmo...tp aku yakin ada segelintir kecil mereka yg 'masih' tahu cara nk guna otak..omakkau tahu ke perbezaan digantung TUGAS dgn digantung KERJA... hahaha nko yg ptt bagi pencerahan agar pnyokong pr yg bingung2 dan bangang tidak dibangangkn lg atau bingung terus dgn macai politik cam lu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau masih memengang jawatan yg sama pejabat yg sama kakitangan yg sama elaun yg masih terus di terima masih yg sama kereta yg sama gantung tugas apa ke bendanya ?

      Tukar di ke bahagian lain yg tak berkaitan dgn pendidikan Hantar dia ke ibu pejabat negeri yg lain Hantar dia buat kerja projek utk dua tahun

      Delete
    2. 13.48 spesis pr yg bengung dan bangang sokmo...nko faham ke tak mkna gantung TUGAS dgn gantung KERJA...org tu masih mndpt fasiliti yg sama...cuma buat tugas yg lain yg tkda kaitan dgn tugas yg digntung...klu kata bangang sbb semua nk dipolitikkn nko marah cai...ttp jenis nko lh yg disukai oleh blogger pr yg cari mkn cam omakkau...ada otak tp MALAS nk guna...

      Delete
    3. Hanisya tu bodoh sikit. Dulu bm die teruk betul. Skang pemahaman die mmg teruk. Org ckp ayam die faham itik.

      Delete
  6. Melayu dan sakit otak berpisah tiada...

    ReplyDelete
  7. Biasanya bila digantung tugas sesorang tu kena tnggu kes selesai baru boleh sambung tugas.tukar tmpt lain masih bertugas la tu.cai jgn mkn budu byk sgt nanti bangang mcm lembu nfc.heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu gantung kerja cai...nko hrpkn bnyi babi tk sudah..'heee'sbb tu dibabikn je akal nko...

      Delete
  8. Solan upsr bocor.

    Di mana silapnya. Bila tukang ajar tak tahu erti susah payah, nak ambil degree tak payah skor SPM, assignment tiru atau upah orang buat, nak lulus periksa ramai-ramai jumpa lecturer minta kasi lulus.

    Tak pandai, malas berusaha, nak jalan mudah dan tak ada keyakinan.

    Itulah ilmu dan teladan yang diturunkan kepada anak didik. Jalan mudah! Pakai soalan bocor tak payah susah payah belajar macam kami ambil degree juga tak payah skor SPM. Bagaimana acuan begitu lah kuihnya.

    Lepas ini kita tengok tindakan keras yang dikenakan oleh sang pemerintah ke atas si penjenayah hanyalah ditukarkan atau digantung kerja gaji jalannnnn!heee

    “Apabila sesuatu urusan diserahkan kepada bukan ahlinya, maka tunggu saat kehancurannya.” (Hadis riwayat Al-Bukhari)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb tu sultan tk nk bini ketum jd mb brdasarkn hadis yg nko tulis...jgn setakat tau copy paste tp lnsung tk fhm apa yg lu copy...bngng tk sudah mamat heee sekor ni...tu lh akibat suka mmbabikn diri sndiri...

      Delete
  9. Serba x kene je kerajaan bn, menteri kate cam ni, ksu kata cam ni, silap ari bulan ksu plak yg kene..... he he he

    ReplyDelete
  10. Hampeh kaki temberang ini menteri, pergi kelantan tembarang royalti sampai cabar pemimpin kerajaan negeri dgn begitu ikhlas penipuannya Sampai umno bodoh pun percaya . Segenap berita dok siar pengarah LPM digantung tugas sampai gua sendiri sebarkan berita tersebut. Tolol punya menteri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan kau sorang je kene temberang bro tp 1MALAYSIA ...

      Delete
    2. Yg pastinya nko berdua mmng layak mnjd pencacai pr...nmpk sngt bodoh tk sudah..

      Delete
    3. Sekurang kurangnye x lh sebodoh sendat mcm kau wahai pencacai angkat najis umno .... kwang kwang kwang

      Delete
  11. Aku pun kena kencing jgk mang bangan tolol si pengecing ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tkpa cai...sbb org cam lu yg ketum dan guan eng prlukn utk jd pencacai diaorg...akal 1/2 masak ni mmng pilihan utama pr...

      Delete
  12. Apa susah-susah...serah aje semua pada YTL. Habis cerita..Org KPM tentu sedia maklum kan..kan..kan

    ReplyDelete
  13. ASSALAMUALAIKUM W.B.T DAN SALAM SEJAHTERA,

    TAHUKAH ANDA
    DENGAN RM25 ANDA BOLEH MENGGANDAKAN WANG DI DLM AKAUN BANK
    ANDA TANPA ANDA SEDARI/KETAHUI SIAPA YG MEMBERI?

    MUNGKIN INI SESUATU YG ASING DAN PELIK BAGI KITA DI NEGARA DUNIA
    KETIGA TAPI TIDAK DI NEGARA-NEGARA MAJU.

    MAKLUMAT LANJUT & BAGAIMANA UNTUK MENYERTAINYA?

    KLIK DI SINI
    http://www.needjiadi.blogspot.com/

    • IN SYAA ALLAH BERMANFAAT.

    * TIADA PAKSAAN UNTUK MENYERTAINYA.100% TERSERAH KPD ANDA,
    KERANA PERKHIDMATAN/PROGRAM INI BERDIRI DI ATAS SIFAT JUJUR,
    IKHLAS AMANAH DAN INTEGRITI.

    • FOR A BETTER WORLD FOR OUR
    FAMILY CHILDREN AND SOCIETY.

    TERIMA KASIH KERANA SUDI
    MEMBACA.
    WASSALAM...

    ReplyDelete
  14. Ini semua POYOOO...Asal Bukan Umno
    Siakap Senohong
    Gelama Ikan Duri
    Bercakap Bohong
    Memang Amalan Menteri

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...