Wednesday 25 June 2014

KENYATAAN JUJUR CEO PETRONAS YANG BAKAL BUAT MACAI-MACAI UMNO NAIK ANGIN SATU BADAN.



Tan Sri Shamsul Azhar Abbas berkata minyak dan gas bukan milik orang Melayu dan Bumiputera semata-mata tetapi milik semua rakyat Malaysia tidak kira kerajaan atau pembangkang.

Ketua pegawai eksekutif (CEO) Petroliam Nasional Bhd (Petronas) itu berkata, Akta Pembangunan Petroleum (PDA) menyebutkan dengan jelas minyak dan gas adalah milik semua rakyat Malaysia.

"Ia menyebut rakyat Malaysia, jadi ia boleh milik kerajaan, boleh juga kepada pembangkang, dan sesiapa sahaja. Kami (Petronas) ini adalah penjaga,” katanya dalam wawancara eksklusif akhbar perniagaan mingguan berbahasa Inggeris, The Edge keluaran 23-29 Jun, 2014.

Beliau berkata, pada 2010 Petronas menyusun semula struktur semua organisasinya, termasuk komposisi lembaga pengarah dengan memasukkan mereka yang berkebolehan.

"Orang bercakap yang saya menyingkirkan kakitangan kerajaan dengan membawa masuk bukan Melayu, membuka Petronas yang menjadi milik orang Melayu kepada orang bukan Melayu. Adakah kami tidak berminat pada kecekapan? Inilah perkara susah yang saya hadapi.

"Petronas perlu membentuk diri menjadi organisasi profesional, tetapi pada masa sama saya ditarik dalam politik, campur tangan pihak berkepentingan, oleh agenda yang ketinggalan zaman,” katanya.

Beliau berkata, campur tangan golongan birokrat dari dalam kerajaan menyukarkan Petronas untuk membuat keputusan.

"Setakat ini, bos saya (Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak) tidak banyak mencampuri urusan Petronas, tetapi orang di sekeliling beliau yang campur tangan.

“Bolehkah awak bayangkan masalah yang saya alami?”

Shamsul berkata, syarikat minyak negara itu mengamalkan kecekapan dan meritokrasi untuk setanding dengan syarikat minyak global dan keputusan yang dicatatkan oleh Petronas setiap tahun menunjukkan mereka melaksanakan tanggungjawab untuk kekal berdaya saing di peringkat global.

"Adalah terlalu sukar untuk membuat kerja dengan jujur. Awak menghabiskan masa melakukan tugas lain daripada kerja hakiki.

"Keputusan kewangan menunjukkan keadaan sebenar, ia amat baik. Tidak seperti orang luar (yang menjadikan sesuatu perkara sukar) dan juga orang daripada kerajaan-birokrat. Campur tangan birokrat menjadikan sesuatu perkara menjadi susah,” katanya.

Wawancara yang bertajuk “Adakah kami tidak berminat pada kecekapan” itu dibuat sebagai mengulas khabar angin menyatakan Shamsul akan meletak jawatan.

Dalam wawancara itu, beliau berkata, sebahagian daripada transformasi Petronas adalah untuk menjadikan syarikat minyak negara itu model baharu dunia korporat Malaysia daripada segi profesionalisme.

Shamsul berkata, DNA Petronas adalah kurangnya campur tangan kerajaan, akan membolehkan Petronas bertindak secara profesional.

"Pada masa sama mereka (kerajaan) mahukan Petronas menjadi sebuah syarikat minyak global yang setara dengan Exxonmobils dan Shell, dan kami mahu menjadi seperti itu. Tetapi Shell dan Exxonmobils tidak banyak diganggu oleh kerajaan mereka,” katanya.

Beliau juga mendedahkan beberapa syarikat seperti Labuan (Shipyard) yang memerlukan lesen fabrikasi dan kerajaan meminta Petronas membantu kerana mereka mempunyai limbungan.

Katanya, Petronas membantu syarikat itu dengan memberikan lesen dengan syarat akan ada proses bida dan tender ditawarkan di peringkat serantau. Tetapi selepas mendapat lesen, syarikat itu mahu peruntukan pula.

"Saya orang Melayu dan saya bangga... awak fikir saya tidak akan bantu kaum saya? Sudah tentu saya mahu bantu mereka, tetapi dengan cara yang lebih sesuai, bukannya melalui pemberian dan suapan,” katanya.

63 comments:

  1. Nah! Macai umnongok faham tak ni...jgn igt hazanah negara milik UMNO Dan perasan macam MAK bapak kau punya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehhh apa plk ko ni....hahaha sapa plk kata petronas milik umno...ini la dia terlampau taksub dgn politik....bawa2 bertenang la sudara oii....

      Delete
    2. Macai pr paham x...petronas diwujudkan atas usaha umno dan kerajaan...xder baca ka...kalau dah macai penjilat dap..mmg camtu la perangainya

      Delete
    3. ko lah ckp zyn29, dssbkan ko laaa habis jahanam malaysia ni, menyusahkan org je

      Delete
    4. Hahaha..dia ni bukan apa cuma xdpt nk kaya mcm org lain...kuasa dan wang yg buat politik sekarang gila...sama je umno ke pkr ke jgn smpai menang bertepuk kampung tergadai hahaha...jadi mcm banggala la korang cari makan kat negara org lain...dah elok hidup tak melarat kat tempat sendiri jadi lupa diri sampai sanggup nk huru hara kan negara sendiri..akai ada tak mau guna..

      Delete
  2. Saya suka orang transparent macam CEO Petronas. Transparent = Trust

    Jangan jadi Deramang @T ulang Besi @ Malaysia Waves. Haram tak transparent pun dia punya political standing. Dia ahli apa? PAS ka, PKR ka, UMNO ka ka, Hindraf ka ? Parti Golkar ka ? Parti Likud kat Isarel ka?

    Asakan demi asakan tak mau jawab..................... ada udang sebalik mee ka???

    Adakah korang sekalian nak percaya kepada Blog Malaysia Waves dan penulisnya TB. Sampai sekarang dia tak mau sebut dia ahli apa.

    Contohnya pi restorandgn cop halal kita tanya, ini ayam sembelih ?? ada khinzir ke tak ? ada alkohol ke tak ? Soalan ni semua towkey restoran tak mau announce.

    Adakah kita mau makan? Tak boleh bro

    Satu lagi Malaysia Waves sebut yang tu dan yang ni. Soalannya kau ahli apa, dia tak mau jawab.

    Celoteh dia boleh kita ambil serious ? tak boleh sebab tak transparent mungkin ada unsur2 fitnah

    Elakkan dari percaya Deramang

    ReplyDelete
  3. anwar pun ckp makmur dan maju kan malaysia dan mengaku dia org melayu spt mana kaum lain mengambil berat kaum nya sendiri begitu lah dia ingin org melayu maju Yg selalu dpt pemberian dan suapan ini ia lah org umno Buat samseng masa prk teluk intan masuk tempat mengundi yg dpt pengswastaan uitm anak perempuan

    ReplyDelete
  4. jgn salahkan org keliling sbg PM Najib bertgg jwb Mmg Najib tak masuk campur tp org keliling yg di lantik oleh Najib sendiri mmg di tugaskan utk itu Kalau Najib ada kekuatan dan keberanian kenyataan CEO ini akan di ambil tindakan Ada berani Najib nak buat perubahan ? Selagi UMNO yg berkuasa jgn kita harapkan sesuatu yg positif

    ReplyDelete
  5. Staff2 Petronas tu sendiri kene di monitor.. asyik mintak suapan.. bos den baru tekono ni haaa... job sejuta dua je.. minta sampai 2-300k.. ikut hati aku lapur je kat SPR tu.. aku x salahkan Petronas.. tp salahkan staff2 yg tamak haloba neh.. Bos aku india siap tnya aku.. Org islam mcm ni ka? x takut dosa ka?.. malu wehhhh aku

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lapor je lah.. PETRONAS ade polisi CoBE. Cord of Business Ethic.. Whistle Blower tidak akan didedahkan. Kita kena buang sampah yang macam tu dr PETRONAS.

      Delete
    2. CEO dah bgtahu mcm ni nak repot apa benda lagi
      sape kata Whistle Blower tak kena akibat tindakannya.
      Lu sedar lah Lu duduk Malaysia yg di pimpin UMNGOK !
      Yg kena siasat bukan yg di syaki tpi yg bg maklumat

      Delete
    3. Report je Bang.. Nak tengok apa jadi nanti kat diorang..

      Delete
    4. Org Islam beriman xkan buat camtu. Takut dosa...tp byk org melayu umngok mmg itu lah kerja depa selama ni.kalu x, buat apa join umngok..mcm bekas presiden MCA ckp dulu. Ikan kalau kepala dah busuk,sampai ke ekor pun busokk..

      Delete
    5. Bacul....kalau setakat bagi kenyataan umum tanpa laporan lengkap untuk di ambil tindakan tegas...kira fitnah tu....bos ekau tu kiro bangang kalau betul bagi suapan..kau tu kira penyebar fitnah terhadap kakitangan Petronas yg beragama Islam dan berbangsa Melayu kalau terbukti ianya palsu.

      Sejak ada COBE....Code of Business Ethics ni masih ada lagi kah yg bagi dan ambil rasuah?

      Delete
    6. lain kali faham betul2 artikel ni sblom menuduh.lagipun artikel ni ade yg diputar belit.contohnya statement shamsul azhar tentang Petronas utk semua adalah mengenai subsidi minyak yg diberikan kpd rakyat Malaysia xkira org nuar,kak jah,kapal,lim2 pun dpt.so xpyh bangga dgn artikel xcmplete omakkau suarez ni...

      Delete
    7. Entah laa korang ni ckp pasal islam,brpegang brpandukn pd islam tp cerita tak berhujung pangkal mcm ni pun melarat larat...tak takut jd fithnah ke? Pelik tapi benar...org melayu mmg nk sgt tgk org melayu sendiri jatuh dan suka bermusuhan sesama sendiri...bukan nk kata perkauman tp ingat apa dah jadi kat singapura...melayunya kat mana? Nak rasa cuba laaa

      Delete
  6. Inilah kenyataan bodoh barua pembangkang yg sanggup mengadai masadepan bangsa sendiri..tengok kat negara jiran kita..apa jadi pada bangsa Melayu islam..ingat dan lihat sejarah..kita ada perjanjian sosial sejak mula merdeka antara bangsa melayu india dan cina..kelebihan adalah pada bangsa Melayu sbb bumi ini bumi Melayu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hidup Melayu... 6 Menteri MELAYU sudah masyukkkk. Pembangkang kasi masuk. kih3. Gaji duit GST byr. kahkahkahkahMAH

      Delete
    2. Ni bukan bumi milik Allah ke? Bila pulak yg jd Bumi ni milik Melayu. xkiralah melayu india or cina asalkan muslim.. Sila hayati Al-Fatihah kalo xtahu..
      "Segala puji bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam."

      Delete
    3. Pala Butoh bapak ang.

      Delete
  7. Haluuuuuuu. ........

    Masalahnya yg mntak tu brangkali jit_tuya@jib jebon...

    Khak tuih

    ReplyDelete
  8. Kalo bodoh jangan komen dh jawatan petronas kompom penjilat umno.nk salahkan rosmah badak air tak pandai berenang kenapa pulak.

    ReplyDelete
  9. Tahniah...ckp yg benar... itu tuntutan islam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang benarnya adalah: petronas diwujudkan atas hasil usaha umno dan kerajaan...faham?

      Delete
  10. Melayu sudah berdekad-dekad mulut mereka disumbat dengan sendiri tangan terkulai layu. Jadi malas, jadi ulat gantang. Allah swt mencipta semua benda didunia untuk kehidupan manusia. Manusia perlu bekerja,bekerja dan bekerja walaupun esuk akan kiamat. Namun Melayu sipemalas mengharapkan semua percuma tanpa usaha, tanpa berfikir dan ....sedang menuju kepada alam kepupusan!!!

    ReplyDelete
  11. Ini semua temberang Nak kasi UP nama Najib
    Ckp mcm ni setakat cakap jer .. Biar org melayu naik sikit semangat kebangsatan nya

    ReplyDelete
  12. i've read the original interview by The Edge (link as below)... xde plak mention ada nama company Labuan (Shipyard) ke.. atau mention ""Setakat ini, bos saya (Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak) tidak banyak mencampuri urusan Petronas, tetapi orang di sekeliling beliau yang campur tangan.".. harap jangan ditokok tambah wawancara tersebut.. TQ. He's only speaking out purely on business and not pinpoint to a particular company or individual.

    Original interview by The Edge as link below:

    http://www.theedgemalaysia.com/first/295602-edge-weekly-petronas-president-speaks-out-fearlessly-amid-rumours-he-is-under-pressure-to-leave-fr.html#.U6aEJUyKfe4.facebook

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btul tu. Ni translation done by pembangkang yg terkangkang

      Delete
    2. salam cik verdania,
      tahniah atas maklum balas anda.
      maklumat yg kita kmukakan hndaklah suatu pncerahan bukan hntam manghentam.
      tahniah x lagi.
      saya akan mnulis jika smua dikalangan kita sntiasa mberi pncerahan, insyaallah.. aminnn

      Delete
  13. Bgtu brni lg trsnperan ceo ni wat kyataan. Psti rmi mscai umno x sng hti ngn ceo. Sb spa mkn cli dia trsa peds.olh tu ceo ni x lma.....dlm ptrons.

    ReplyDelete
  14. LIHATLAH HASIL DARI PEMERINTAH BANGSAT..!!!DAN INILAH ANTARA PENYEBAB GOLONGAN PROFESSIONAL BERHIJRAH MENIGGALKAN NEGARA INI UNTUK BERKHIDMAT DI LUAR NEGARA YANG MENGAMALKAN PROFESSIONALISMA DI DALAM SETIAP TINDAK TANDUK MEREKA.. CHANGE NOW..SAVE MALAYSIA..WE ARE THE YOUTH SALUTE YOU SIR..TAN SRI SHAMSUL AZHAR ABBAS..!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sapa yg bangsat? Kalau dah rasa duk kt malaysia ni x bagus...elok la berhijrah kt negara lain...lg aman malaysia...

      Delete
    2. Yg bangsat adalah macai2 pembangkang kt malaysia ni...cepat2 la keluar dr malaysia ni

      Delete
  15. Maknaya cina india juga berhak atas jawatan ceo? lama kelamaan apa akan jadi? pengisiaan rangkaian akan ditukar dari mereka mereka, sumbangan pendapatan petronas dihadkan atau apa lagi, sekarang gov adalah BN jadi adakah tidak berhak untuk jadi pengurus harta negara? semua ini dalangan untuk memecah kubu, sama seperri kes ISA, akhirnya akur dan kesannya kerajaan juga tanggung yang menentang hilang dalam selimut lempar batu sembunyi tangan, ini pun samalah bila esok bila sudah tergadah dan tergadai jawapan tak tahu dan buka kami

    ReplyDelete
  16. Salam...Verdania, I agree with you...i also went on to check my copy of The Edge..mana ada mention nama Labuan Shipyard ke or mention Najib Razak dalam interview tu...ni lah masalah orang Melayu..tak boleh nak maju ke depan sebab HASAD DENGKI yg amat menebal sesama kita, baik di pihak Kerajaan mahupun pembangkang..SEMUA SAMA! Paku dulang paku serpih...masing2 tuding jari kononnya itu salah ini tak betul itu tak betul......padahal masa pegang jawatan dalam kerajaan sebelum melingkup dalam penjara, 1001 masalah yg jadi ekoran tindakannya menjaga perbendaharaan negara...aku cukup sedih dgn perangai melayu yg hipokrit mcm ni......jadilah mereka-mereka ini PEMBANGKANG SAMPAI KIAMAT!

    ReplyDelete
  17. Ini semua poyo org yg x kenal beliau x payah nk berbangga puith..

    ReplyDelete
  18. Twin Tower HQ petronas berdiri atas tanah siapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. berdiri atas tanah Allah. kau siapa nak mempersoalkannya?

      Delete
  19. Ni sumer poyo....haktuihhh

    ReplyDelete
  20. Takde dia sebut UMNO pun, dia sebut melayu. Siapa Melayu? Yg caci maki sama sendiri kat atas.. Hehe
    Korang le kan..

    ReplyDelete
  21. Melayu makin layu

    ReplyDelete
  22. Sedih..orang melayu nak jatuhkan empayar melayu dengan alasan ke-sama-rata-an..tolong buka mata dan lihat syarikat bukan melayu..jawatan tinggi berapa peratus melayu dapat? Bukan nak racist tapi nak pelihara satu2 nya industri yang dapat menaikkan taraf anak2 melayu yang majoriti pekerja nya anak terengganu, kelantan, sabah dan sarawak.

    p/s: saya anak jati kl dan bukan kerja oil & gas

    ReplyDelete
  23. "Pendokong assobiyyah bukan dalam kalangan umatku"
    ( Muhammad Rasulullah s.a.w )

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo boleh tampal setepek kat dahi penyokong2 perkauman ni..xpaham2lg diorg ni..

      Delete
  24. Hahahahahahahahaha! Malayu gaduh sama sendiri. Bagus. Teruskan.

    ReplyDelete
  25. Not bad...keep it up...
    Keep fighthing...
    I love reading it...
    It make me famous.. :-)

    Juntao

    ReplyDelete
  26. Banyak orang orang bodoh pembngkang dibangangkan. Memang petronas bukan milik umno. Yang hangpa meroyan apahal? Allah swt pling benci bila islam sama islm gaduh. Tapi itu hangpa buat. Itu yang hangpa sonok. Gaduh x abis abis.

    ReplyDelete
  27. 30 percent equity yg dipegang oleh bangsa majoriti di Malaysia tidak pernah memilih siapa nk bekerja dengan mereka... Jawatan Vice President semua bangda yg Layak dpt pegang...

    Lagi 70 percent equity yg dipegang bangsa minority....
    Ada tak bangsa Melayu pegang Vice President dlm company tu... ada tu ada laarrr... tp... nisbah 1:9
    Kalo tidak percaya... lu check aarr sendiri...
    Ini realiti... please check... pegi check laarr bangsa Majoriti...
    Check YTL... Check Setia Tropika, Check Public Bank, Check Hong Leong Bank, Check Genting dan byk lagi.....

    Conclusion : Lu baru pegang 30 percent equity kat Malaysia ni, lps tu nk bg semua bangsa pegang jawatan besar... lu mmg bangang aarr beb.... Yg pegang 70 percent equity mmg dah rasis ngan bangsa lu pon, lu x perasan ker... bodoh punyer CEO...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku setuju bro..Shell, Mubadala &BP geng2 Ca Ya Nun Aliff dah pegang...kontraktor oil&gas MNC i.e. Halliburton, Baker, FMC, Cameron, Mc Dermott pon recruit majoriti geng2 Ca Ya Nun Aliff..mana lagi anak2 bumi nk keje O&G kalo bkn Petronas...bknnye kite x layak..peluang yg kurang diberi..bile diorg dh duk kt atas..diorg pon jadi racist sama.. HSBC sebagai contoh, bdk Cina lower than 3.0 pointer layak je utk join..bdk tu belajo kolej haprak pon boleh je join...kalo bumi & kaum lain..perlu pointer 3.0 ke atas...puii

      Delete
    2. BtL dh tu..tp xyah mention sape2 k...kita malaysian yg ceo ni pn sepupu sepapat rosmah gak kalau x silap

      Delete
  28. melayu2 macai PR dan aljuburi adalah golongan yang terkutuk...!!!

    ReplyDelete
  29. brave talking..
    bagi peluang kepada yg layak dan berpotensi..
    race kemudian..

    ReplyDelete
  30. Org melayu mcm ni memang tidak teringat utk menlg bangsa sendiri krn mereka telahpun kaya raya sehingga anak cucu mereka. Mereka lupa bhw ramai ank bangsa melayu dari family susah tetapi profesional yg perlu diberi peluang utk bekerja dlm bidang oil & gas. Kalu mereka tidak ada pengalaman ajarlah mereka. Kalu bukan bangsa sendiri yg tlg..siapa lagi. Jgn nanti melayu merempat di bumi sendiri spt singapore

    ReplyDelete
  31. Pe la bdoh org saling gduh2 ni,yg ckp ni smua poyo pn bdoh gk..da la kne tfu salu,xsda2 lg..xtw nk kt pe,mlayu dtgakkn,islam xnk plak tgakkn..msia oh msia

    ReplyDelete
  32. ala. . korang ni. ..sikit 2 nak kutuk. tak pernah pakai bahasa yang elok. aku tiap kali baca komen orang melayu mesti Pakai bahasa yang kurang ajar. mana lemah lembut orang melayunya? memalukan! ! asyik panggil orang bodoh lah, apa lah. ..nampak sangat tak tinggi pendidikan. cepat sangat meloteh kalau baca artikel macam ini. sebelum nak nak marah 2x. check dulu sumber asli dia. cuma satu orang yang kaji cerita sebenar nya. .verdania!! which how it should be!! instead most people marah2× and kutuk 2x satu sama lain. macam mana melayu nak maju kalau macam ni..��..melayu! melayu!. ...memalukan! !!! two cent comment! !

    ReplyDelete
  33. Kita semua hidup dlm zaman fitnah Dajjal Al-Masih. Kita sbenarnya memainkan watak masing-masing bagi menepati apa yg tertulis dlm Al-Quran. Istighfar.

    ReplyDelete
  34. Pi mampus la..yg jelas minyak tu Sabah dan Sarawak yg punya...petronas ni cuma organisation perompak dari Malaya..celaka!!

    ReplyDelete
  35. 20%
    Sarawak mau 20%

    ReplyDelete
  36. UMNO dan PAS gaduh siapa untung? fikirlah sendiri

    ReplyDelete
  37. Nasib baik dah kono begonti shamsul bahlol tu, mase dio byk cino masuk jadi pegawai tggi, cino licik politik pejabat kalu org kita wat salah satu petronas di wal2kan kmdian kebolehan org melayu diperkecilkan, tapi kalu org dio wat salah boleh plak di divert pada org melayu. skrg pump minyak yg dibagi shamsul pada bukan melayu di arah tutup operasi sbb nak bagi balik pada melayu semua sbb shamsul bahlol ni lah.

    ReplyDelete
  38. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (400) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH DEWA _082315999679_ terima kasI http://bocorantogelhariini-4d.blogspot.com لالله�أشهدألاإله إلاالله،وأشهدأن محمدرسوالل





    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (400) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH DEWA _082315999679_ terima kasI http://bocorantogelhariini-4d.blogspot.com لالله�أشهدألاإله إلاالله،وأشهدأن محمدرسوالل





    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (400) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH DEWA _082315999679_ terima kasI http://bocorantogelhariini-4d.blogspot.com لالله�أشهدألاإله إلاالله،وأشهدأن محمدرسوالل





    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (400) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH DEWA _082315999679_ terima kasI http://bocorantogelhariini-4d.blogspot.com لالله�أشهدألاإله إلاالله،وأشهدأن محمدرسوالل

    ReplyDelete
  39. Adakah anda memerlukan tunai untuk membayar hutang atau memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan wang untuk pendidikan anak-anak atau rawatan anda? Hubungi kami untuk tunai segera semalam. Email: (golden.tcs001@gmail.com atau nombor Whatsapp +918015861823)

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...