Saturday 7 June 2014

PERKASA DESAK PINDAAN RANG UNDANG-UNDANG (RUU) LEMBAGA PERUMAHAN DAN HARTANAH 2014 OLEH KERAJAAN JOHOR DI TANGGUHKAN.



Pertubuhan Pribumi Perkasa Kebangsaan (Perkasa) Johor merayu agar pihak kerajaan negeri Johor menangguhkan pindaan Rang Undang-Undang (RUU) Lembaga Perumahan dan Hartanah 2014 sehingga mendapat maklum balas rakyat.

Yang di-Pertua Perkasa Johor, Samat Atan dalam satu kenyataan yang dikeluarkan semalam berkata, meskipun kedaulatan institusi beraja merupakan keutamaan Perkasa, pertubuhan itu khuatir kerajaan negeri dieksploitasi pihak-pihak tertentu dalam hal itu.

"Kajian yang teliti dengan mendapat maklum balas rakyat perlu dibuat terlebih dahulu.

"Ini bagi menjamin pindaan yang dibuat mendapat sokongan majoriti rakyat dan bukan sebaliknya," katanya, dalam kenyataan tersebut.

Suasana politik Johor juga katanya tidak lagi seperti dahulu dan beliau meminta kerajaan berhati-hati dalam perkara itu.

"Manakala, kerajaan negeri dalam suasana sekarang yang mudah keliru dan dieksploitasi oleh pihak yang ingin mencari faedah politik pastinya akan mengeruhkan lagi suasana yang boleh menjejaskan kewibawaan pemimpin dan kerajaan negeri.

"Sikap berhati-hati, teliti, dan banyak istiqamah akan membawa kebaikan dan ketenangan pada rakyat jelata. Ampun Tuanku," katanya.

Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin bagaimanapun menegaskan semalam penglibatan Sultan Johor Sultan Ibrahim dalam Lembaga Perumahan dan Hartanah Johor yang akan ditubuhkan kerajaan negeri bukan menjadi satu isu kerana kuasa eksekutif masih dipegang menteri besar.

Khaled berkata menteri besar adalah pengerusi secara automatik dan apa-apa tindakan Sultan Johor adalah atas nasihat menteri besar.

"Apapun keputusan yang dibuat mengenai pentadbiran negeri ini masih dibuat oleh saya kerana kuasa eksekutif adalah di bawah menteri besar.

"Menteri besar akan menjadi Pengerusi Lembaga manakala Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan sebagai timbalan," katanya.

Media sebelum ini melaporkan kerajaan Johor akan membentangkan satu rang undang-undang baru di Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor, Isnin ini untuk membentuk satu lembaga perumahan dan hartanah yang memberi kuasa meluas kepada sultan tentang isu perumahan.

Perkara itu merupakan enakmen pertama seumpamanya yang akan dibentangkan dengan Sultan Johor diberi kuasa untuk melantik ahli lembaga, menyelia akaun dan juga untuk membubarkan lembaga berkenaan.

Menurut beliau, penubuhan Lembaga Perumahan dan Hartanah Johor adalah sama seperti penubuhan Johor Corporation (JCorp) yang secara automatik peranan pengerusi dipegang oleh menteri besar.

Katanya, usaha untuk menubuhkan lembaga itu juga bukan sesuatu yang baru kerana sebelum ini, pendekatan yang sama digunakan untuk menubuhkan JCorp atau yang sebelum itu dikenali sebagai Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Johor (PKENJ).

85 comments:

  1. ...keadilan raya untuk semua....syabas saf kepimpinan keadilan raya berjaya mempertahankan jawatan dalam parti....bersih kan parti dari pengkhianat keadilan....tahta keadilan perlu diserah pada yang hak...reformasi dahulu ternampak kekuatan pada pemimpin sekarang reformasi lebih kepada sempati dan air mata.....air mata si penipu dan mementingkan tahta kroni keturunan.....bersihkan parti dari sampah sarap yang tak berguna...tiada jawatan dalam parti ada hati nak pecat ahli...tunjukkan bukti bukan tuduhan membuta tuli.....lawan tetap lawan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parti Keadilan dah hancur sebab pertelagahan pemilihan parti, rasuah, cai2 yg membenam pemimpin yg baik, penipuan pemilihan dan campur tangan DSAI/DSWA yg menyokong Saifudin sebagai Timb. Presiden.

      DSWA pula nyata lemah dan tak berupaya sebagai Presiden parti.....apa akan jadi jika DSAI masuk semula ke penjara.

      Fikir2kan lah....

      Delete
    2. 2108....buat apa fikir.... Jilat aje KELENTIT mak hang tu

      Delete
  2. Maknanya menteri besar lebih power dr sultan.kesian kat lanun.

    kahkahkah

    ReplyDelete
  3. Anti betul puak anti hadis dgn azmi.dlm umno xde sorg pun yang bersih dr rompakan celaka.

    kahkahkah

    ReplyDelete
  4. NO KOMEN SY PUNYA NEGERI BOS



    AMNO CELAKA
    #ANAK PENEROKA BANGKIT#

    ReplyDelete
  5. Berani menteri besar johor nak nasihatkan sultan..dia ingat sultan johor suka sangat dengar nasihat..tak kena gaya nanti dia kena dgar nasihat sultan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan nasihat tapi penampor jepun......

      Delete
  6. dah ada contoh kan.. Sultan Johor jual tanah kerajaan kat org China berbillion2.. rasa billion2 tu dapat masuk ke kantung kerajaan negeri ke?

    lepas tu projek yg org china tu buat, majoriti org china n singapore beli..

    esok dah ada kuasa untuk pengaruhi tanah n pembangunan johor habis tanah orang johor (baca tanah org melayu) kena ambik dan jual kat orang asing..

    buat permulaan org2 kat kampung melayu majidee JB, bersiap2 lah anda nak kena halau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nk tau sp kesultanan johor??? bce kat www.untoldhistorymalaya.blogspot.com... x tau ctr belakg tabir jgn suka suki nk menghina sultan

      Delete
  7. Pada masa ini Pengerusi JCorp ialah MB Johor. Tetapi lihatlah apa yang sudah jadi kpd JCorp sekarang? Siapa yg berkuasa ke atas JCorp dan siapa yg mendapat 'faedah' terbanyak dari JCorp?

    ReplyDelete
  8. pandy kuty la yang menyebabkan kuasa sultan2 dihadkan.macai celaka mana tahu dah semua duduk dlm hutan je.

    kahkahkah

    ReplyDelete
  9. Lanjutan dari komen "Anonymous 11.46", orang Johor terpaksalah menerima hakikat keselamatan negeri kita di masa depan adalah goyah. Mana tidaknya, sepanjang pantai Johor yg bersempadan dgn Singapura akan didiami dan dimiliki oleh orang asing dari negara Singapura dan tanah besar Cina.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cina cina inilah yang ahli pkr dan pas sembah demi undi politik dan dapatkan dana tukang panjat bendera gantung bendera dap.kahkahkah

      Delete
    2. Yela, betul jugak, Sebab yg jual tu cina dap ngan pkr ngan melayu pas! Oh lupa, melayu pun ramai yg kena halau dr meniaga kat jb... cari la melayu meniaga kat tengah jb tu... pupus, semua sbb dap pkr ngan pas...

      Delete
    3. Cina jugalah yang ditimang UMNO di Teluk Intan, sedang calon DAP sah-sah tak makan babi punya malah keluarganya berdarah biru BN.

      Delete
    4. LKS adalah seorang melayu yang mengalahkan ghani othman.. harap maklum.. sebabtu puak melayu PR seronok sakan..

      Delete
  10. ....bang non berucap di Chatham House....Chatham House dibiayai oleh Soros dan freemanson illuminiti.....syabas Yuktes .....selagi yahudi melayu anwar ibrahim hidup selagi itu alaysia tak aman.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape ko merepek ni anon 1209 yg bodo?ckp mcm org xde otak,otak kosong.skali sepak otak bkecai.ko ni bodo ke bngang?!!!

      Delete
    2. 1209....drp hang merepek, baik hang jilat KELENTIT mak hang

      Delete
  11. jadi apa isunya sekarang ni omakkau??? kau tak ulas pun.. kau nak sokong PERKASA ka??? kau nak sokong UMNO ke??? kau nak sokong sultan ke??? mesti kau tengah pening kan!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1214....aku pening sbb belom isap KELENTIT mak ko

      Delete
  12. Kalau Johor pinda lain2 negeri juga akan pinda. Satu ketika Mahather cuba untuk mengurangkan kuasa Sultan tapi skrg dah nak kembalikan semula kuasa sultan. Tengok sehaja negeri Perak semasa pemerentahan Sultan Idris segala balak,tanah,lombong,qari habeh bagi kat orang cina singapore sebab Sultan dapat pangku. Isteri2 sultan kalau nak shoping tapi tak ada parking dia parking tengah jalan sampai jems jaan,tapi bila Mahather kurangkan sikit kuasa Sultan baru lah Puak kabak di raja ini tahu kangit tinggi rendah. Skrg Johor nak pinda semula alamat jadi sepeti tahun2 70an semulalah. Dulu sebut kerabat sehaja semua no flet warna kuning siapa pun tak berani kacau memang mereka betol2 raja. Skrg hanya sultan atau raja muda atau tengku mahkota kalau di perak raja dihilir raja kecil tengah raja kecil besar yg guna flet kuning lain2 kerabat kirim salam lah. Sultan sebenarnya dah cukup berkuasa tak yah lah ditokok tambah lagi kuasa mereka yg ada. Sehingga kini siapa yg berani melawan Sultan nak nahas tray lah hina Sultan

    ReplyDelete
    Replies
    1. jadi kau sokong tak usaha mahather tu???

      Delete
    2. Ketuanan Melayu mintak kuasa pun UMNO tak mau bagi, pelik ni... tabley macam tu nanti hilang undi Melayu sebab Melayu nanti nampak UMNO temberang. Nanti senjata Ketuanan Melayu tak laku lagi, susah oooo. Hari tu dah 47%, itupun bangsa-bangsa bersatu (Bangla, Indon, Nepal, Filipina dll) yang tolong.... ini kau buat macam ni.... UMNO boleh kudung macam timun di kampong-kampung.

      Delete
    3. jadi kau sokong tak usaha johor sekarangni 07:34????

      Delete
  13. sapa2 sini yang boleh bagi satu negara yang terbaik dari segi ekonomi.. sosial.. kebajikan.. hak kaum minoriti dihormati.. hak kebebesan beragama..??? Malaysia ni teruk serba serbi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1305....KELENTIT mak hang la yg terbaik

      Delete
  14. tambahan lagi kebenaran kepada pembangkang bersuara.. boleh berdemontrasi di mana.. tolong ya.. bagi satu negara.. kalau lebih lagi bagus!!! Malaysia ni teruk sangat!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1408....klu gitu ko jilat la kelentit mak ko tu

      Delete
  15. BAUK = BARISAN ANTI UMNO KANTOI telah bersiasat nak membakar rumah rumah macai umno...

    Jom Sokong BAUK!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bersiasat??? kahkahkahkah...

      Delete
    2. haritu kata nak bakar kilang cabbury.. da bakar ke??? kahkahkahkah...

      Delete
    3. Anon 1314 jangan gaduh plak dah lah aku bakar tu kilang cadbury jike takde amaran pusat utamakan bakar rumah rumah pengerusi umno..

      Pusing balik dah aku padahal kejap gi tiba kat kilang cadbury..

      Jangan cabar BAUK = BARISAN ANTI UMNO KANTOI atau ko boleh kene bakar ko punya kerete atau rumah..

      Thanks

      Delete
    4. dah berapa banyak rumah pengerusi UMNO kau bakar??? sembang deraih..

      Delete
    5. anon 13:09...adalah lebih baik ko bakar lubang juboq ko tu biar bertambah hitam mcm juboq otg afriks.

      Delete
    6. anon BAUK tu juboq dia tu memang dah hitam.. hati dia lagi hitam!!! sebabtu komen macam orang takdak iman...

      Delete
    7. Anon 1632, Anon 1728, Anon 1839 klian tak payahlah takot ngan saye.....BAUK = BARISAN ANTI UMNO KANTOI tak nak bakar rumah klean kerena kesian tengok klean yang dah menggigil pon dengar nama BAUK..

      Timekasih

      Delete
    8. mamat BAUK dah bakar berapa rumah dah???

      Delete
    9. Anon 1104 awak mahu jadi mangsa saya ???....jangan cabar BAUK = BARISAN ANTI UMNO KANTOI atau rumah awak nak dibakar...sila taip address awak kat sini jike awak ada telor.

      Nanti Awak Sila Buktikan jike ade saya cakap bohong

      Delete
    10. berapa banyak rumah pengerusi UMNO awak dah bakar??? kilang cadbury dah bakar???

      rumah aku kat Felda Kahang Timur.. kau tanya mana rumah Shafiq.. depa tau..

      Delete
    11. Anon 1356 Tunggu je masa awak boleh merempat kat rumah awak...Sila tunggu saye...jike ade nombor talipon bimbit boleh taip kat sini untuk mudahkan pencarian....saye nak cari rumah awak..

      Mekasih

      Delete
  16. Nak bakar kilang coklat babi langkah mayat jakim dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sembang deraih.. banyak.bagi alasan..macam pemimpin Penipu Rakyat... janji nak turunkan harga rumah.. tapi di Pulau Pinang Selangor tak turun2 pun.. janji masa PRU nak hapuskan tol sg. nyiur tapi bila menang tak buat pun.. cuma alasan aja yang ada..

      Delete
    2. BN lagi teruk janji nak turun harga kereta (tiru Pakatan), tapi dah menang kereta mainan pun tak turun harga.... mana janji nak bagi rebat internet percuma (entah berapa jam tu). Harga barang melambung... nak tambah GST 6 peratus (bukan diskaun 6 peratus, tapi tambah 6 peratus) ... sudahlah bawa 'berwang panda'i'', alih-alih nak tengok menantang tupun kena bayar ke? Minyak toksah ceritalah... dah naik dan akan naik lagi. Kangkung turun hari tu tapi sekarang dah naik.

      Delete
    3. tolong la copy paste komen ko jika macai umeno tagih janji kerajaan pusat PR..sian tengok dia tak paham kuasa kerajaan negeri dan pusat @ beza parti dgn kerajaan..dah 50 tahun asyik dibrainwash pembangkang tak buat pape, kerajaan buat jalan..hohoho...

      Delete
    4. mana janji nak turunkan harga rumah PR.. kerajaan penang ada kuasa untuk kawal harga rumah di bawah projek kerajaan negeri...mana dia janji PR nak hapuskan tol sg. nyuir kalau berjaya menang di penang???

      Delete
  17. RUU dpat restu Putra Jaya???? Adakah hj najib nak guna istana bila terdesak??? Ada udang balik batu????

    ReplyDelete
  18. Oii macai UNMO..ko ni bodooo tahap luar biasa....BN memrimtah dah berapa lame????
    Soal perumahan kat Selongor sembang...ko bute ke... Melayu dah semakin bangsat dan terus bangsat....kat mana2 UNMO berkuasa....ko ni bodooo....sgt..sebab makan Cadbury bayak sgt niii...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sembang deraih.. dah berapa tahun PR memerintah ka selangor??? kenapa takdak perubahan pun??? janji nak turunkan harga rumah.. mana dia???

      Delete
    2. Tak sempat nak turun kan. Sebab korang dah naikkan mcm2. Anon 1634 lain lah. Duk dlm hutan. Makan kayu batu je. Tax x byr. Paling mahal pun Makan kangkonggg...
      Korang punye Janji tu aku ingat laaaaagi banyak... keta bila boleh start murah? 2018 ke?

      Delete
    3. mana dia janji PR nak turunkan harga rumah??? mana dia janji nak hapuskan tol sg.nyiur???? mana dia janji untuk ibu tunggal di selangor???

      Delete
  19. pening lg la umno

    ReplyDelete
  20. Puak umno ni memang bodoh bangang bezanya banyak antara negeri yg ditadbir umno bn kaki rasuah dan kroni drp kerajaan negeri pakatan ra,yat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana janji PR nak turunkan harga rumah???

      Delete
    2. anon 1723, , mana janji BN nak turunkan harga kereta, tak naikkan harga minyak, tariff elektrik dan bla......bla...... BODOH TONGONG PUNYA OLANG

      Delete
    3. ya akhirnya PR tak berbeza dengan BN!!!

      Delete
    4. Aku akan cakap pr ngan bn sama kalau kau dpt cari kes sama tarap ngan, nfc 250 jutaaaaa... or pkfz bebelas bilionnnnnn...... hahhahahah
      Cariiiiii.... oh, jumpa kat lobang sepolll

      Delete
    5. ok aku nak tanya mana anuwar dapat duit dana untuk kos pilihanraya PKR????

      Delete
  21. MEMBINA JAMBATAN KE-3, DAERAH KLANG, SELANGOR DARUL EHSAN
    CERGAS MURNI SDN BHD
    RM 199,156,069.00
    17/07/2014-13/07/2016

    Tolonng siasat....masih court case ttg projek jambatan ke-2 p.pinang yng runtuh menyebabkn kematian dan cedera parah,bagaimana boleh dapat kontrak lg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. lu gi siasat la bodo punya olangg....tuiiii......

      Delete
  22. HAL PERKASA ATAU NEGERI JOHOR TU BIARKAN.

    YANG PENTING AHLI PKR HARUS BERINGAT !

    TOLAK AZMIN = TERKUBUR PKR.

    Jangan sekali kali membuat fitnah terhadap azmin agar ahli pkr selepas ini tidak terkontang kanting takde parti. ada yg masuk pas, dap umno mic dll.

    ingat! Azmin pemimpin ulung. Demi keadilan raya!

    -PKR CABANG AMPANG-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju TOLAK AZMIN=TERSUNGKUR AZMIN=REBAH ANUAR=TERUMBANG AMBING PKR.

      IKHLAS DARI: Pn ZURAIDAH DAN PKR AMPANG

      Delete
  23. Sultan ke, menteri ke dan rakyat...pun meninggal akan pakai lapisan Kain kapan aje...atas dunia boleh la buat pae suke...pdg masyar esok..yg bersalah akan mencari org yg dianya utk mohon ampun...... Tapi lewat sudah bos....

    ReplyDelete
    Replies
    1. anwar ibrahim je mati tak payah pakai kapan. bakar je mayat mendiang..

      Delete
    2. Bawak ke akhirat apa kau tulis ni anon 2258! Jaga2 dgn tulisan saudara...

      Delete
  24. Aloo anon 20.58 lu mampos pun sama gakbawa kain kapan gak....lu bikin lu tanggung la.....

    ReplyDelete
  25. Najib lagi banyak janji munafik dicapati.pegang pusat pun dok kaya sama kroni.

    kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko pulak korek lubang juboq ko sendiri pun dok kaya dengan taik....kehkehkeh

      Delete
    2. 2314....ko pulak jilat KELENTIT make ko turrr

      Delete
    3. 09:13..ko pulak sedut dan jilat lubang jubor haramjadah mak ko sampai licin.

      Delete
  26. Harap NORDIN akan fikirkan semula hasrat membentangkan undang undang ini...Jangan perjudikan dan gadaikan masadepan rakyat JOHOR...Juga jangan gadaikan masadepan anak cucu cicit kita semua demi ketamakkan kita hari ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tamak camana tu bro??? tolong jelaskan!!! apa yang digadaikan??? camana leh tergadai??? tak jelas.. omakkau pun tak jelaskan.. korang nak sokong sapa???

      Delete
  27. Jangan nak marahkan Tuanku. Selama ini yang menjadi MB yang jadi Exco pun kaki songlap juga. Jangan nak cakap banyak tunggu hari sahaja Singapura dan Johor akan bersatu menjadi sebuah negara baru.Orang asing tidak payah bekerja lagi di Singapura. Rakyat Filipina, Myanmar, Thailand, Indonesia, Malaysia, Bangladesh, PRC tak payah bekerja di negara baru itu. Bumiputra Johor boleh jadi drebar bas, drebar lori dan fork lift, sapu sampah kat flat-flat, kerja ikut lori sampah, kerja memunggah, kerja domestik atau melepak saja-saja sementara ada tanah sekeping dua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. negara baru??? kahkahkahkah.. yang miskin tu semua PR.. merempat di negara sendiri... kahkahkahkah..

      Delete
  28. ....pesta saman menyaman sesame sendiri dalam PKR bakal berlaku tidak lama lagi....kepala penipu PKR Anwar Ibrahim bersama tahta keluarga penipu sedang berbincang strategi spin isu isu dalaman paling kroonik dalam PKR....selamat berpesta saman menyaman sesame krooni...

    ReplyDelete
  29. BAUK = BARISAN ANTI UMNO KANTOI balik rumah lagi lepas pegi nak bakar kilang cadbury....saya terlupa nak bawa matches

    Lepas kilang cadbury...bangunan umno nak jadi mangsa

    ReplyDelete
    Replies
    1. sembang deraih.. takdak teluq..

      Delete
    2. Anon 1358 awak rupanyer mahu kene bakar juge awak punya kerete hah???

      Sila taip address awak kat sini..

      Saye tunggu jike awak ada telor..

      Mekasih

      Delete
    3. kau nak bakar kilang cadbury pun takdak telur!!! haritu sapa sembang deraih nak bakar kilang cadbury???? kahkahkahkah... malu la woi..

      Delete
  30. Rumah-rumah mahal rakyat asing yang punya, ladang-ladang yang luas orang Cina yang punya, Melayu yang senang pemimpin ameno je! Orang melayu Johor tak payah cakaplah. Duduk dalam kotak kasut bolehlah. Kalau ada tanah pun jangan nak bermegah. Sampai ke anak cucu habis punah!! Itu pun sokong lagi. Nasib baik ada Sultan bijak. Kalau dibiarkan habis penyamun-penyamun ni kebas. Maklumlah duduk rumah kayu kelulusan tak seberapa dapat jawatan apa lagi, sebatlah. Apa ingat Tuanku dan kerabat tak de mata ke!! Kesian penyamun-penyamun musibat tak lama lagi tahu lah lu punya nasib!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. pencacai PR miskin hidup merempat!!!

      Delete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...