Thursday 24 October 2013

BELANJAWAN ALTERNATIF PAKATAN RAKYAT 2014 TIADA CUKAI BARANGAN DAN PERKHIDMATAN (GST).


BAJET Barang Naik LWN BAJET Penjimatan  Ringgit.

Pakatan Rakyat (PR) hari ini melancarkan Belanjawan Alternatif mereka dengan keyakinan akan dapat mengurangkan 10 peratus perbelanjaan pengurusan tanpa penyertaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang dikatakan bakal membebankan rakyat.

Berteraskan tema "Mempertahankan Kepentingan Rakyat Dalam Mengharungi Gelombang", Belanjawan Alternatif PR itu turut mensasarkan penjimatan RM30 bilion setahun melalui langkah penjimatan dan pengurusan berhemah.

"Bajet PR akan beri penjimatan ringgit dan bukan kenaikan harga," kata Ahli Parlimen Rasah, Anthony Loke pada sidang media di Parlimen, hari ini.

"Mungkin kerajaan akan naikkan kadar GST sehingga tujuh peratus dalam masa beberapa tahun sahaja jika dilaksanakan," katanya.

Beliau berkata, PR tetap dengan pendirian tidak akan memperkenalkan GST dalam tempoh terdekat memandangkan hanya sebilangan kecil daripada rakyat Malaysia membayar cukai pendapatan dan individu.

"Pelaksanaan GST masih belum sesuai kerana hanya kira-kira 1.8 juta membayar cukai. Jika ia tetap dilaksanakan, seramai 29 juta rakyat Malaysia akan membayar GST," kata Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad pada sidang media sama.

"GST ini cukai 'regressive’,” katanya.

13 comments:

  1. Lembu umno tak kisah pun dgn gst mrka semuanya kaya2 belaka.

    ReplyDelete
  2. Kejaan bn xkan terima.......sb ramai yg kzte PF ni cina dap

    ReplyDelete
  3. Yg terima cuma mca melayu je.dap cina mca melayu.

    ReplyDelete
  4. GST 18% no hal punya, Orang Melayu kaya raya, harta melimpah ruah, peneroka peneroka felda berpendapatan RM6k, manakala penoreh getah dan orang kampung RM7k. Meskipun berpuluh puluh tahun ditipu dan diperbodoh bodohkan sokong UMNO sampai ke cucu citi bahkan sampai mati.HIDUP UMNO terus menipu Melayu

    ReplyDelete
    Replies
    1. takdak masalah utk semua tu.. asalnya jangan agama aku trgadai pada puak liberal..

      Delete
  5. Patut pilih kerajaan yg bantu rakyat. Ini tidak. UMNO/BN rasuah. Kenakan cukai x munasabah. Tol diteruskan. Harga barang naik penyokong mereka dan kita menderita tapi orng umno masih undi mereka. Apa ke bodohnya mereka ni. Ah.....payah betul bodoh x leh diajar. Bila nak celik mata x taulah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. asal agama Islam jangan tergadai dengan puak liberal..

      Delete
    2. apakah maksud anda puak liberal?sekarang agama tak tergadai ke di bawah umno?liberal la sangatla.

      Delete
  6. Yahudi jadi penasihat umno agama tak tergadai ke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh takdak masalah sebab Anwar cakap nak jaga keselamatan negara yahudi..

      Delete
  7. jaga kselamatn yahudi asalkan yahudi hormati hak2 rakyat palestin.itu baru ayat betul.lain kali baca kitab umno tu sampai habis.duit pembayar cukai
    habis digunakan utk membayar saman fitnah utusan setan lidah rasmi biawak umno..

    ReplyDelete
  8. Eh bengong cukai pendapatan ngan gst ape kene mengenenyeer.

    ReplyDelete
  9. tak dapat buka la mana2 link ttg bajet pakatan 2014 ni...

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...