Friday 25 October 2013

GST!! PASTIKAN RAKYAT BERTAMBAH DERITA DIKENAKAN DAHULU..PASTIKAN PAK CIK/MAK CIK FELDA TERUS DITIPU!!!!

GST 6% berkuatkuasa 1 Apr 2015

 
Setelah pelbagai spekulasi, kerajaan akhirnya mengumumkan Cukai Barang & Perkhidmatan (GST) 6 peratus akan diperkenal.

Ia akan menggantikan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang akan dimansuhkan.

Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Razak membentangkan cadangan itu dalam pembentangan Bajet 2014 hari ini.

Pengumuman itu disambut sorakan bantahan anggota Parlimen pembangkang yang konsisten menentang cukai itu daripada dilaksanakan.

Menyambung pembentangannya, beliau yang juga perdana menteri berkata, GST sistem percukaian terbaik kerana majoriti negara dunia pakai sistem itu.

Antara intipati berkaitan cukai tersebut yang diumumkan oleh Najib dalam Bajet 2014:
GST tidak akan dikenakan bagi bagi bekalan air paip dan 200 unit pertama elektrik sebulan bagi pengguna domestik.

Perkhidmatan pengangkutan seperti bas, kereta api, LRT, teksi, feri, bot, tol lebuh raya serta perkhidmatan pendidikan dan kesihatan dikecualikan daripada GST
.
GST tidak dikenakan kepada barangan makanan asas, bekalan air paip dan 200 unit pertama elektrik sebulan pengguna domestik; perkhidmatan yang disediakan kerajaan seperti pengeluaran pasport dan lesen, persekolahan serta kesihatan.

Turut dikecualikan GST perkhidmatan pengangkutan, jual beli dan sewaan rumah kediaman serta perkhidmatan kewangan terpilih.

Apabila GST dilaksanakan pada 2015, kerajaan akan beri bantuan tunai RM300 sekali bayar kepada penerima isirumah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M); kadar cukai individu akan dikurangkan 1 hingga 3 mata peratusan; dan struktur cukai pendapatan individu disusun semula.

7 comments:

  1. Masih ada masa untuk turun kejalan raya bagi meraikan cukai GST yang akan dilaksanakan.... Agak-agaknya, kalau kita beramai-ramai bernyanyi lagu GST dijalan raya, apakah kerajaan minoriti 47% akan mendengarnya dan membatalkan perlaksanaannya atau mereka akan pekak kan telinga mereka dan meneruskan tindakan mengenakan cukai ?

    Cuba kita kira,cukai disekeliling kita dikenakan oleh kerajaan ..... ada berapa banyak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul 2....saya sokong , masih ada masa. Takbir....hdup PR

      Delete
  2. Terima kasih kerajaan....inilah kerajaan berjiwa rakyat,kerajaan 1 malaysia....inilah juga hadiah paling bernilai kpd rakyat malaysia yg bermati matian menyokong pada pru lepas....we love pm..janji di tepati......

    ReplyDelete
  3. Memang betul2 haramjadah punya najiboltoya ni. Mati lagi bagus drp menyusahkan rakyat. Ya allah cepat2 binatang ni mampos ya allah siksakan dia sehebat2 siksaan.

    ReplyDelete
  4. Celaka babi bangkai setan punya ameno. Setan pun tak sejahat itu kpd anak dan rakyatnya. Sekarang ni sesiapa saja dari kalangan orang ameno yg rasa keluh kesah sebab harga barang naik...ludah dan tampar kat muka mereka. Klu buleh maki hamon lagi baik. Bangsa jahat sial haramjadah.

    ReplyDelete
  5. Dah tengok bil TNB, setiap penggunaan melebihi 300 unit, anda dikehendaki menderma untuk tabung tenaga eletrik sumber baru.. pencuri duit rakyat...

    ReplyDelete
  6. United Maling Nasional Organisation UMNO.

    Malang sekali orang Malaysia punyai kepala negara penggedor semuanya.
    Bisa negara anda muflis tidak lama lagi
    HaHaHa

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...