Tuesday 10 June 2014

EDISI HAMPEH!!!! ... BILA PELAJAR UiTM DI NOBATKAN SEBAGAI PENDEBAT TERBAIK ASIA GEGAK GEMPITA RIUH RENDAH SATU NEGARA CANANGKAN ... BILA DSAI AJAK NAJIB BERDEBAT ISU MELIBATKAN MASALAH NEGARA CAKAP DEBAT BUKAN BUDAYA KITA.



Pelajar undang-undang tahun akhir dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) muncul pendebat terbaik baru-baru ini di United Asian Championship Debat (UADC) yang telah diadakan di Singapura.

Maizura Mokhsein, 23, juga merupakan mahasiswa pertama dari Malaysia untuk menerima anugerah pada pertandingan berprestij itu.

Beliau menewaskan 350 peserta dari universiti di seluruh Asia pada pertandingan sembilan hari diadakan dari 25 Mei - 2 Jun di Universiti Nanyang Technology di Singapura.

"Saya bersyukur dan berasa gembira apabila saya melihat bagaimana rakan-rakan saya lebih gembira apabila saya menerima trofi itu. Mempunyai pesaing dan orang-orang yang saya kagumi datang dan mengatakan tahniah adalah bahagian yang terbaik bagi kesemuanya, "katanya.

Kejohanan itu adalah kejohanan terbesar dan paling berprestij di Asia. Ia berjalan dalam format Parlimen Asia, yang menemukan tiga ahli dalam setiap pasukan. Ia juga menyediakan ranking muktamad untuk semua pendebat di benua itu.

Tahun ini, pertandingan ini telah disertai oleh 120 pasukan.

Maizura mendapat markah tertinggi dalam kesemua lapan pusingan awal.

Beliau telah memenangi 13 trofi dalam negara negara dalam tempoh enam tahun beliau mengambil bahagian dalam perbahasan Bahasa Inggeris. Beliau juga tidak asing dalam pertandingan syarahan antarabangsa.

Walaupun dia akan bersara daripada pertandingan tahun ini, Maizura gembira kerana telah berjaya mengakhiri zaman perjuangannya dalam dunia perbahasan Bahasa Inggeris.

"Melalui berdebat, saya telah belajar untuk menjadi lebih terbuka terhadap perkongsian idea. Saya juga telah belajar untuk mencabar idea-idea dari orang lain yang cuba memaksa kita untuk mempercayainya membuta tuli, "katanya.

"Saya sama sekali tidak menyesal menyertai perbahasan. Dengan cara, ia mengeubah fikiran saya dan hidup saya, "katanya.

Kontinjen Malaysia mengharumkan nama negara pada apabila Universiti Islam Antarabangsa Malaysia layak ke perlawanan akhir dalam kejohanan itu - pasukan Malaysia yang pertama kali berjaya menumbusi pusingan akhir. Namun mereka akhirnya tewas kepada Nanyang Technology University Singapura.

Pasukan UIAM terdiri ketiga-pelajar undang-undang tahun Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, 22, tahun kedua pelajar ekonomi Mubarrat Wassey, 23, dan kedua tahun pelajar undang-undang berusia 21 tahun Ameera Natasha Moore.

Walaupun mereka tidak membawa pulang trofi kejuaraan itu,segala usaha mereka menyelidik, latihan secara bersungguh dirasakan berbaloi sekaligus menolak sempadan lain untuk perbahasan Malaysia.

"Saya rasa sedikit berkonflik kerana saya fikir saya biarkan Malaysia ke bawah. Walau bagaimanapun, di sisi lain kami berjaya menetapkan rekod baru untuk pasukan Malaysia, "kata Syed Saddiq.

36 comments:

  1. umno boleh buat apa yg org lain tak boleh buat

    umno...dulu,kini dan selamanya menipu

    - ahli Gabungan Mamak Penang (GAMPANG)

    ReplyDelete
    Replies
    1. PR tak boleh buat apa yg UMNO BN buat....sampai merayu melutut menyembah kerajaan federal dikala kerajaan negeri PR tersepit dgn masalah yg dicipta sendiri....majoriti rakyat dah serik dgn laungan reformasi yg dah lama basi dan berulat....

      Delete
    2. Sesuailah komen kamu dgn akronim kamu, GAMPANG!

      Delete
    3. sebab yg GAMPANG tu UMNO dan BN haramjadah

      Delete
  2. Mereka sedang menternak unt melahiirkan org yg boleh berdebat.. setelah bbrp keturunan pimpinan mereka tak berani berdebat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Katu LOTONG, apa hebatnya skil berdebat jika hanya pandai bercakap dan berbicara tetapi tidak pernah mengamalkan apa yg dicakapkan? Contoh mudah: keputusan pilihanraya umum dipertikai kononnya ada unsur rasuah dan penipuan, namun proses pemilihan parti sendiri penuh dgn insiden rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa yg meruncing sehingga ahli sendiri berpecah belah dek sikap rakus pimpinan yg bertanding...adakah ini hasil amalan dan kepandaian pemimpin berdebat?

      Delete
    2. Umno COWard.
      Najibuljunub the monggolian CHICKen

      Delete
  3. sape anwar ibrahim? apa kelas banduan penjenayah tegar nak berdebat dgn Najib.
    Ada baiknya dia cuci kotenya yg bau jubor tu.

    kihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 01:34

      UMNO & PORNO X boleh dipisahkan....
      Spesis UMNO tu memang Umat Melayau Naif Otaknya!!

      Delete
  4. anuwar berdebat dgn Tan Sri Khalid ibrahim pun belum tentu anwar menang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib debat dengan budak kecik bab najis pun toinng!!! LOOOOOOOSER!

      Delete
  5. Gertak je le lebih nak ajak debat konon...
    maka berbondong bondong lah macai2 kata najib takot kerana salah....
    senang nya jatuh hukom...takut kira salah...
    mcm budak2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. berani kerana benar
      takut kerana salah !

      salah bg point berhujah
      salah masuk isu yg tak relevent
      salah tone dlm penyampaian
      salah sbb TAK TAHU APA APA

      Delete
    2. Anon 06:02

      Bkn mkna klu najib trima debat dgn anwar bole tntukan salah ato benarnya sesuatu pkra tu tpi rakyat pn nk tngok & menilai sndri pemimpin no 1 negara bersoal jwb dgn phak pembngkang yg slama ni ditduh dgn mcm2 tomahan!!
      Beri ruang debat... ayuh buktikan parti kamu waimah najib sndri brrani brhujah! Tunjukan yg kamu bkn stkat pemimpin no1 d Mlysia tlah melakukan pkra yg betul pda sngkaan tpi benar apa yg dikata & dipraktikkan!!
      Adkah aku perlu jdi org Indon jka nk prkara tu brlaku spt pemimpin2 Indon yg berani brdebat antra wakil2 rkyat mrka??
      Adkh aku prlu pindah ke US atau UK hnya smata2 nk Mlysia ni mngamalkan politik sihat & amalan demokrasi sbnar serta brkeinginan mlysia ni membangun spt mreka??

      Delete
    3. Saudara anon 7:57, klau dah smpai dibuktikan di Mahkamah masih lg dikira tohmahan? Kalau dah sampai ahli parti sendiri pun naik meluat dgn sikap Ketua Umum masih lg dikira tohmahan? Kalau dah suka sama suka pun masih dikira tohmahan? Selesaikan masalah dalam kain sendiri dulu, baru sibuk dgn agenda nak selesaikan masalah rakyat!!

      Delete
    4. kesian anon 1104...samada kau ni masih buta ataupon bodoh yang amat....

      Delete
    5. takut najib sasul sebut kangkung, silap2 sebut harga garam murah kenapa x puji kerajaan? buat la debat.. asah & luas sikit pemikiran yg sempit

      Delete
  6. Maizura kata debat ialah perkongsian idea tp kenapa najib takut Sbb najib suka ceduk idea anwar dan PR

    ReplyDelete
  7. saya anak ayah11 June 2014 at 08:00

    Debat untuk cari penyelesaian. Bukan untuk lihat siapa hebat. Debat dengan idea , bukan dengan emosi. Yang kalah kena terima hakikat. Yang menang jangan rasa hebat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betui...betui...saya sokong...tp realitinya yg paling hebat berdebat terbukti merupakan pemimpin yg lemah...lihat apa jadi pada pemimpin terdahulu negara jiran seberang selat melaka...cukup handal berdebat namun gagal mentadbir dgn baik sehingga rakyat majoriti hilang percaya...lihat apa jadi di tanah siam....tidak habis-habis ditimpa musibah politik dek 'kehandalan' pemimpin berdebat dan berceramah kononnya utk menjadi juara rakyat ....anda semua mahu menjadi seperti negara-negara tersebut? Maka pilihlah Juara Rakyat (konon)!

      Delete
    2. Nak penyelesaian dengan mesyuarat la ngok. Debat nak cari kebenaran dan keutamaan. Baghal

      Delete
    3. Habis tu takkan nak tiru macam negara mundur yg tak berdebat macam africa... baik tiru macam negara maju contohnya amerika yang berani berdebat...bengong punya komen pencacai umno

      Delete
    4. Mana u tau negara2 Afrika tak amalkan debat? U biasa pergi parliament house kat sana ke? Ur comment shows ur stupidity. Are you a government servant? If yes, BUAT KERJA!

      Delete
    5. Bodohnya komen macai yang berlagak pandai ni.... sahihlah kata2 madey yg umno ni semua bodoh... tiba2 pulak dia masuk bab parlimen.. yang orang dok sembang ni pasai debat luar parlimen macam debat rafizi - khairi dan anwar - shabery si air liur meleleh tu... yang rakyat musykil kenapa najib terlalu takut untuk berdebat sedangkan ketika dia merasmikan debat antara university dulu dia memuji2 acara debat yang dianjurkan dan mengatakan debat adalah suatu perkara yang baik untuk pelajar dan negara... bila rakyat suruh dia pulak berdebat dia kata debat bukan budaya kita... cakap belit2 ... apa punya pemimpin daa

      Delete
  8. Camne jibby nak berdebat...ilmu x seberapa...yg ada pun ilmu menipu....hahahah...

    ReplyDelete
  9. Calang-calang mamat kalau kahwin dengan Minah ni boleh lari malam. lainlah kalau pekak Badak!!!!

    ReplyDelete
  10. debat bukan budaya kita...jadi x perlu le...

    ReplyDelete
  11. Minah ni xslh. Msih muda..cunn lak tu.Yeaayy..!! Amk BR1M thun dpn brsama2 dgn minah ni.

    ReplyDelete
  12. KO JANGAN JOINT UMNO/BN CELAKA DAH LA..KALAU KO JOINT AUTOMATIK KO JD BANGANG..WALAUPUN KO XBUAT APE2..!! HAHAHAHAHAHAHAHAH..!!!

    ReplyDelete
  13. Macam manalah melayu nak maju, kejayaan anak bangsa sendiri dikutuk. kalau anak cina yang jadi pemenang debat ini saya pasti semua orang cina akan berbangga tanpa mengira fahaman politik. -pelajar miskin yang belajar di UiTM untuk mengubah nasib keluarga.

    ReplyDelete
  14. Bodohnya kau ni apa kena mengena dengan perempuan ni best debater dengan najib anwar pulak ni e nampak sgt dasar pembangkang simpan simpan la bodoh tu sikit eh

    ReplyDelete
  15. Ni sumer poyo....haktuihhh

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...