Thursday 31 January 2013

BEKAS PEGUAM NEGARA DESAK PEGUAM NEGARA HERET PRESIDEN PERKASA, IBRAHIM ALI KEMAHKAMAH SEGERA ATAS PERTUDUHAN DIBAWAH AKTA HASUTAN 1948 KERANA UGUT NAK BAKAR BIBLE!!!!!



KUALA LUMPUR, 31 Jan – Pihak berkuasa harus mempercepatkan tindakan terhadap Datuk Ibrahim Ali berhubungan dengan gesaannya untuk membakar bible, kata bekas peguam negara Tan Sri Abu Talib Othman.

Pemimpin Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) yang lantang itu dilaporkan menggesa agar kitab suci penganut agama Kristian itu dibakar dalam satu sidang media di Pulau Pinang pada 19 Januari.

“Isunya bukan pembakaran bible. Apa yang menjadi isu adakah beliau mengucapkan kata-kata tersebut?” kata Abu Talib kepada The Malaysian Insider dalam satu temuramah baru-baru ini.

“Jika ya, sama ada kata-kata tersebut berunsur hasutan menurut Akta Hasutan dengan membacanya secara keseluruhan dan dalam konteks ianya dibuat. Jadi, sama ada bible telah dibakar adalah tidak ketara walaupun membantu dalam pendakwaan kes itu jika beliau didakwa,” katanya.

Bekas peguam tertinggi kerajaan itu berkata laporan polis yang dilakukan  pengadu terhadap kenyataan provokatif Ibrahim berkait dengan pertikaian mengenai penggunaan kalimah “Allah” yang masih belum selesai semenjak empat tahun lalu.

Beliau mengatakan tidak ada sebab penguatkuasa undang-undang berlengah-lengah membuat keputusan sama ada mahu mendakwa atau tidak ahli parlimen bebas itu yang telah dituduh mencetuskan ketegangan di antara penganut agama Islam Malaysia dan penganut agama lain.

    “Polis mengatakan mereka merakamkan kenyataan dari saksi yang relevan. Sudah tentu mereka tidak perlukan masa yang begitu banyak untuk melengkapkan penyiasatan dan membuat keputusan jika mereka komited kepada penyiasatan yang adil dan saksama".

“Demi keadilan kepadanya bersihkan beliau segera jika beliau tidak bertindak bertentangan dengan Akta Hasutan 1948 atau untuk perkara itu, mana-mana undang-undang yang terpakai,” kata lelaki berusia 73 tahun itu yang menjawat jawatan peguam negara selama 13 tahun dari 1980 hingga 1993, merujuk kepada Ibrahim.

Majlis Peguam dan ahli parlimen pembangkang Karpal Singh telah mendesak kerajaan untuk mendakwa ahli parlimen Pasir Mas itu kerana menghasut akan tetapi Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail mengatakan tindakan hanya akan diambil kepada Ibrahim jika bible telah dibakar, dan kenyataan Ibrahim tidak membimbangkan beliau.

Menekankan tentang isu ini, Abu Talib berkata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah bekerja untuk memansuhkan undang-undang kuno, seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) - yang telah secara meluas digunakan sebagai alat untuk menindas perbezaan pendapat – untuk mempercepatkan perjalanan sistem keadilan di negara ini dan selaras dengan dasar hak asasi manusia antarabangsa.

“Demokrasi, menjadi kerajaan dari, untuk dan oleh rakyat, menunjukkan penduduk perlu diberi perkhidmatan dan yang dipilih adalah hamba, dan bukan sebaliknya,” kata Abu Talib yang pernah mempengerusikan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam).

Pejabat Peguam Negara dan pasukan polis telah dikutuk oleh orang ramai baru-baru ini dengan pembangkang Rakyat Pakatan (PR) menuduh dua institusi awam itu bekerja dengan musuh politik mereka Barisan Nasional (BN), bagi memastikannya terus berkuasa.

Pejabat Peguam Negara di bawah pimpinan Abdul Gani diserang dengan tuduhan mengamalkan pendakwaan terpilih, termasuk daripada bekas penjawat awam lain seperti bekas pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Mat Zain Ibrahim.

Tinjauan baru-baru ini terhadap lima institusi awam oleh Merdeka Center menyaksikan polis adalah yang paling tidak dipercayai dikalangan pengundi kali pertama Pilihan Raya 2013, berbanding kedua-dua kerajaan pusat dan kerajaan negeri, sistem kehakiman, badan penggendali pilihan raya dan parti politik.

Ahli-ahli politik dan pemimpin gereja telah membidas Ibrahim, pengasas dan presiden Perkasa kerana didakwa menyemarakkan kebencian agama diantara orang Islam dan bukan Islam.

17 comments:

  1. Kerana membiarkan atau mempertahankan manusia gila beginilah maka parti pimpinan Najib langsung tidak boleh diharapkan atau dipercayai oleh rakyat.

    DSAI kena pastikan kalau PR berkuasa kelak jangan biarkan perkara spt ini berulang lagi jika tidak mahu rakyat hilang kepercayaan kepada kerajaan.

    ReplyDelete
  2. wow! omak kau skrg jadi pejuang kristian! cayalah.. memperjuangkan bible berbahasa melayu yg ada kalimah Allah drpd dibakar. omak kau, semoga father anuwar merahmati kamu.

    -emi-

    ReplyDelete
    Replies
    1. SubhanAllah
      Kenapa tak kata pada mantan peguam negara Tan Sri Abu Talib Othman. Nahas kau.
      JANGAN sangka guna Anonymous andaterlepas dari pantuan pihak berwajib..... IP addess anda dengan mudah dapt di kesan hingganke bilik tidor......
      Jangan lah meneghina orang jika ayat Qursi dan Surah Yaassiin pun tak hafal, tak reti makna......
      Semak Ayat Surah 31 : 25 - 26 (Luqman) sebagai contoh,

      وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ

      Dan sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: "Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?" Sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah". Ucapkanlah (wahai Muhammad): "Alhamdulillah" (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian - tidak mengingkari Allah), bahkan kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat tauhid dan pengertian syirik)..

      Delete
    2. anon... sudah baca belum tafsiran daripada ulama muktabar mengenai ayat ini dan asbabun nuzul? ayat quran bukannya diamalkan secara zahiriah. lagi satu... ni bukannya ayat yg membenarkan KRISTIAN MENGGANTIKAN NAMA TUHAN BAPA TRINITY DGN KALIMAH ALLAH. kalau ayat ini diambil secara zahiriah, buddha, tao, hindu dan semua agama didunia blh menngantikan nama tuhan mereka dgn Allah. So.. jgn bercakap kalau takde ilmu. jgn nak mempertahankan kebatilan dgn menyalah gunakan ayat al quran

      Delete
    3. anon 1534, lbh baik ko rujuk balik kenyataan majlis syura pas berkenaan isu ni. walaupun majlis syura pas sudah dijangkiti dgn anwarinas, tapi kehadiran ust harun din membolehkan keputusan yg diberi dipercayai. kalau setakat kenyataan anwar dgn hadi awang, aku tolak sbb lbh kpd kenyataan nak undi paderi dan penganut kristian

      Delete
    4. Soklan die senang je,nape nko x bantah si nazri tu,benarkan kalimah allah digunakan pada negeri yang x mempunyai raja dan sultan?tahun 2010 lagi..then sabah n sarawak da lame pakai,nkorg pegi hongkong ke mase tu?

      Delete
  3. omak kau, bnyk lagi permasalahan ummah Islam yg perlu diperjuangkan. tapi bible jugak yg jadi pilihan. hal kristian biar org kristian jelah yg perjuangkan. ko yg Islam ni sibuk2 kenapa? paderi ada kasi kau habuan apa2 ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup,cam awie bukak kelab malam kat ipoh..die cakap slah ke bukak kelab malam...errr...mufti perak xnak komen ke ape ke?

      Delete
  4. dakwa.dakwa.dakwa... takut..takut..takut...AG....Ag....ag... tadok telooooooor.... agok agok r nok dakwa.. ni anak buah bapak setan di kenali.... ada berani ka... sama je puok ni... ckp je pandai... ni semua belakon filem je... Pengasas Perkasa sape... baham bodo belaka.. kih.kih.kih...

    ReplyDelete
  5. Islam ada ajar ke bakar2 buku agama lain? Ini bukan sebab nak perjuangkan Kristian. Benda ni kalau jadi, bagi impact negative sebab yang duk laung nak bakar tu orang Islam.

    Ke UMNO lagi suka Islam ni dicop bawak budaya negative? Hudud pun ditolak...

    -pakli-

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju dgn pakli. hudud pun pr tolak. pas pun dah jadi pejuang kristian. so.. alang2 pejuang kristian, biar sampai ke pangkal salib!

      pkr- pejuang kristian raya
      pas - parti ajaran salib

      -emi-

      Delete
    2. Cian ko cai emi....hehehe...ilmu agama cetek.......

      Delete
    3. Nkolak pejuang sapa?bn?..israel?pegi skolah balik...

      Delete
  6. Cian ko budak emi....
    BN = Budak Nangoi :)

    ReplyDelete
  7. Kelakar betul orang Melayu. Macam dia je yang Islam. Ini yang dikatakan oleh muallaf Amerika. Kalau perhatikan orang Islam baka memang orang kafir tak masuk Islam bahkan dalam banyak hal orang Islam bakalah yang menghalang orang kafir mendekati Islam. Orang India masuk Islam pada zaman Rasullullah hidup lagi begitu juga orang China. Masa tu orang Melayu masih sembah pokok, batu, busut dan juga kepala lutut ketuanya. Masa tu orang Melayu masih lagi makan rendang biawak, mengkarung bakar, sup labi-labi dan juga satay ungka. Injil orang Arab dah lama guna perkataan AllAh. Tak kalut pun.

    ReplyDelete
  8. 12:28 apa benda tu kristian raya?? Setahu aku hari raya adalah..Kamus mana ko guna ni..??

    ReplyDelete
  9. Kristian tidak boleh guna kalimah Allah dlm kitab bible. Sebabnya i. Bible telah terseleweng dari injil yg asal ii. Trinity tuhan mereka iii. Rujuk surah yunus ayat 18: Mereka menyembah selain dpd Allah, barang yg tiada melarat dan tidak pula bermanfaat, dan mereka berkata: mereka ini(berhala) memberi syafaat kpd kami disisi Allah. Katakanlah; patutkah kamu katakan terhadap Allah, sesuatu yg tidak diketahuiNya dilangit dan tiada pula dibumi? Maha suci Dia dan Maha tinggi dari apa2 yg mereka persekutukan. Ulasannya, org kafir dizaman nabi berkata bahawa berhala memberi syafaat disisi Allah. Nabi menyangkal dgn mengatakan, tidak patut mereka berkata demikian terhadap Allah. Maha suci dan maha tinggi Allah dari apa2 yg mereka persekutukan. Nabi sendiri melarang mempersekutukan Allah dgn berhala mereka. Memang mereka sebut ALLAH tapi bukan pada konteks yg betul. Samalah kristian ada tiga Tuhan; tuhan bapa, tuhan anak, tuhan ibu. Jangan sekali2 benarkan penggunaan perkataan Allah dlm bible. Ini mencemar kesucian Allah yg esa. Sebarkan ayat ini, mungkin Yusuf Qardawi terlepas pandang.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...