Friday 16 August 2013

ISU NAK ROBOHKAN SURAU KERANA DIJADIKAN TOKONG.... MANTAN MUFTI PERLIS TEGUR PEMIKIRAN MANTAN MUFTI JOHOR !!!!



Mantan Mufti Perlis Dato' Dr Mohd Asri Zainul Abidin hari ini telah menegur cara pemikiran mantan Mufti Johor Dato' Noh Gadut dalam isu surau mau dirobohkan di Kuala Sedili, Kota Tinggi kerana dijadikan tokong.

Dato' Noh Gadut kata, ''Surau itu akan dirobohkan kerana tidak mengadap kiblat.''

Dato' Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata :...."dalam sejarah Islam sejak zaman sahabat Nabi s.a.w banyak gereja yang ditukar menjadi masjid..di Eropah terdapat gereja-gereja yang dijual kepada umat Islam lalu dijadikan masjid..di Malaysia, hanya kerana satu upacara ibadah agama lain, surau nak dirobohkan kononnya dah tidak boleh digunakan..mentaliti cara faham agama kita perlu dikemaskinikan.."

Jangan kerana marahkan nyamuk habis kelambu dan rumah nak dibakar hanguskan.. berakhlak dan berhemah dalam menangani isu berkaitan hal ehwal agama.. Jangan nanti agama Islam dilihat sebagai Agama ganas dan keras.

4 comments:

  1. Ini semua macam double strd bila dah jadi hal masing2 tujuk jari orang lain yg salah termasuklah binaan resort mesti mendapat kelulusan jab berkenaan dahulu baru boleh bina siapa yg lulus roboh bgn senang tapi bina semula susah yg adatu betul kan aja kiblatnya apa susah sangat.

    ReplyDelete
  2. Nak robohkan? Apalah susah sangat untuk memperbetulkan arah Kiblat. Kami biasa membetulkan arah Kiblat dengan membetulkan bentangan sejadah/karpet supaya menghadap arah yang betul.

    ReplyDelete
  3. Kebanyakan mufti dan ketua jabatan uagama Islam sebenarnya kurang cerdik. sebab tak boleh buat bidang sains masa sekolah maka bapa mereka hantar sekolah ugama. Lebih sedih bila pengetahuan Islam mereka ii sendiri cetek. Belajar dari tok guru yang kurang faham Islam.
    Sebab tu ada tok guru dan ustaz yang cukup marah tak baca doa Qunut. Tapi tak sedar ikut ajaran Syiah yang wajibkan baca doa Qunut dalam solat sendiri.
    Kalau yang di Johor tu lagi lah ustaz UMNO totok. Bercakap dengan kepala lutut.
    Noh Gadut baik ko dok diam2 kat rumah jaga cucu. Jangan tamakan duit. Pencen ko pun dah lebih dari cukup. Tak payah tamak gila nak duit banyak.
    Ko lagi banyak merepek dan menhancurkan Islam dari membawa kebaikan pada Islam.

    ReplyDelete
  4. Dulu polis, askar, pekerja kerajaan dan media adalah anjinh umno..skrg golongan agama, mufti dan majlis fatwa juga anjing umno..haramkan shisha dan rokok elektrik..sedangkan kasinoi di genting, penjualan arak yg berleluasa dan pusat2 perjudian xdifatwakan,,,makato jadilah mereka anjing kurap yg hanya mengikut arahan,,

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...