Friday 30 August 2013

WALAUPUN AMAT JELAS FILEM TANDA PUTERA MENGHINA KEBIJAKSANAAN RAKYAT NAMUN ADA JUA YANG KATA FILEM TERBAIK DAN KALAU TONTON JANGAN LUPA BAWA TISU !!!!!!



"PERINGATAN BUAT KAWAN-KAWAN YANG BAKAL MENONTON FILEM INI... BAWALAH KERTAS TISSUE ATAU SAPU TANGAN KERANA RAMAI YANG AKAN MENANGIS NANTI"..

Begitulah lebih kurang bunyi ayat seorang pemegang akaun FB yang menggelarkan dirinya sebagai Peter Yap.

Menilaikan filem Tanda Putera sebagai sebuah filem bermutu amat tinggi.

Tidak tahulah Omak Kau sama ada pemegang akaun ini perli atau serius sungguh memuji filem Tanda Putera ni.

Sebab terlalu banyak sangat dia punya kantoi terdapat dalam filem ini .. sejarah dan fakta di putar .. terlalu banyak scene yang jadi kutukan dan bahan ketawa...

Adakah diamksudkan kena bawa kertas tisu atau sapu tangan kerana akan menangis apabila menonton filem Tanda Putera kerana penonton akan ketawa terbahak-bahak sampai menangis dan mengalirkan air mata?

Kalau dilihat pada pendedahan yang gagal dalam perjalanan filem ini .. Omak Kau yakin semua penonton akan ketawa terbahak-bahak sampai mengeluarkan air mata.

Filem Tanda Putra. Sudah lama disiapkan, sudah merata tempat ditayangkan secara sembunyi. Di universiti, di Felda dan pelbagai tempat lagi ditayangkan secara percuma. Untuk apa? Untuk menaikkan semangat Melayu kononnya bagi memperingati tragedi berdarah 13 Mei. 

Kini, menjelang Hari Kemerdekaan negara yang ke-56, sekali lagi filem ini diangkat untuk memainkan emosi dalam kepelbagaian kaum. 

Filem Tanda Putera ini kini diasak untuk ditayangkan di pawagam. Walaupun kandungannya dibantah keras kerana mengandungi adegan yang dikatakan hanya rekaan tetapi dicop sebagai inti sejarah dan fakta.

Heboh dan kecuh riuh rendah sedunia apabila pawagam di Pulau Pinang dilarang menayangkan filem ini demi menjaga keharmonian kaum. 

Gegak gempita marahnya pak-pak menteri sehingga mahu mengheret perundangan negara turut sama menari dan melatah. 

Apalah yang hendak dibanggakan dengan sebuah filem yang lebih bersifat propaganda tetapi diangkat sebagai sejarah, apabila hanya mampu menarik 12 orang Melayu untuk menonton tayangan pertamanya di pawagam MidValley, Kuala Lumpur.

Filem adalah satu cerminan bangsa buat tontonan dunia. 

Jangan jadikan filem Tanda Putra lebih sesuai dengan nama Tandas Putra.

24 comments:

  1. Kita biasa dengar bagi sesuatu filem jika menerima banyak kritikan maka si penerbit akan berkata, filem itu hanyalah hiburan saja tapi bila filem itu mendapat pujian maka dengan sombong mereka katakan filem itu adalah rujukan sejarah.

    Kita sudah dengar ulasan filem TandaPutra itu sama ada pro dan kontranya. Namun kesimpulan ulasan itu adalah untuk meletakkan UMNO/Baru pejuang dan pentadbir yang perlu disokongan hingga hari kiamat.

    Sebenarnya ramai kalangan ahli UMNO Baru khasnya dikawasan pendalaman tidak tahu asal usul parti itu kecuali ia dikatakan untuk menjaga keistimewaan bangsa melayu saja. Itu sebabnya mereka jadi ahli parti tersebut.

    Mengikut pandangan ahli politik veteran, UMON/Baru tidak ada agenda perjuangan memerdekakan negara kecuali menerima watikah dari British sebagai pewaris yang diiktiraf pada 31hb. Ogos 1957 dan war-warkan titik permulaan hari merdeka yang dilaungkan oleh Tunku Abdul Rahman.

    Untuk mengelirukan fikiran rakyat pemimpin UMNO/Baru bersepakat mengubah suaikan fakta sejarah. Orang yang bermatian menentang British namanya diputarbelitkan sebagai pengganas. Dan orang yang bekerja dengan British dimuliakan sebagai wira negara.

    Sebagai membukti bahawa UMNO Baru itu adalah pewaris Brirish yang sedang gila memumggah kekayaan negara keluar negara..... Sila lihat tugu negara. Tugu itu didirikan dan dihormati untuk mengingatkan kematian siapa ? Sila rujuk nama yang tertulis didinding tugu tersebut....

    UMNO Baru terpaksa memainkan isu perkauman agar rakyat sibuk bercakaran sesama sendiri supaya mereka lupa bahawa Barisan Nasional itu adalah penjajah bertopengkan nama bangsa.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Nice info bro.....

      Delete
    2. Jiwa kacau ko ni selepas kena suntut

      Delete
    3. anon 14:23..kacau jiwa dia selepas kencing kat tandas putera....hihihihihihi

      Delete
    4. Apa punya baghal la anon 13:12...memalukan dan buta sejarah betul. Memang dah kena suntut punya orang....

      Delete
    5. Jiawa kacau sbb kena kencing meleleh ngn bong non......k

      Delete
    6. Ulasan yg cool!
      Mungkinkah UMPORNO tu tali barut penjajah haramjadah?

      Tidak mustahilkan 16:02?????


      ihsan:chennai loooo....

      Delete
    7. Anonymous30 August 2013 13:12 Saya setuju dan sokong.Jika benar ada EPIC YANG FAIL. Nampak sangat filem tu tak berkualiti.Mungkin kerana menganggap penonton tak kisah dengan itu semua.Pada saya itu penting.Nampak sangat pengarahnya tidak berkualiti.Sepatutnya perkara itu diteliti dengan halus supaya penonton berada pada masa kejadian.Kalau ditayangkan diluar Negara buat malu jer.Kita lihat filem P Ramlie sudahlah.Itu sebabnya orang ramaitak minat menonton cerita Melayu.

      Delete
  2. Sokong Anon 1312:

    Filem sampah untuk hidangan rakyat jelata yang telah kena "brainwash" dan disajikan penyelewengan fakta sejarah sejak 50 tahun merdeka.

    Ramai rakyat Malaysia bukan jenis rajin membaca. Kalau rajin pun membaca, hanyalah baca "half of the story" dan tidak bersikap kritikal. Jadi yang menyokong dan memuji filem sampah ini hanyalah mereka yang malas berfikir atau kurang terang hati. Inilah masa hadapan negara ini setelah 50 tahun dibawah BN.

    Yang sebenarnya menjadi pencacai penjajah tak lain tak bukan ialah Perikatan/BN itu sendiri. Pemimpin2 Perikatan bergelar "Sir" dan gaya hidup mereka seperti tuan2 Inggeris yang telah meninggalkan negara ini. Hatta Tunku Abdul Rahman Putra sendiri sampai tua masih suka dengan horse-racing dan roast beefnya.

    Sampai hari ni juga, pemimpin BNlah yang berkiblatkan Barat. Anak2 dihantar ke luar negeri, tetapi rakyat biasa dipaksa menuntut di IPTA yang standard-nya makin hari makin merudum.

    Kasihan rakyat Malaysia menjadi keldai tunggangan BN----mujurlah ada segelintir orang Melayu yang sedar dan mula celik mata. Bukanlah Pakatan Rakyat perfect 100%, tapi kalau negara masih dibawah BN, masa hadapan negara akan menjadi gelap dan senasib seperti Rwanda, Tanzania dan negara2 Afrika yang berpotensi besar tetapi salah memilih pemimpin.

    Komen ini tidak akan dijawab secara ilmiah atau berhemah. Akan ada Anonymous yang memaki hamun dan menggunakan kata2 kesat. Inilah nasib Melayu Islam yang menjadi munafik dibawah UMNO.



    ReplyDelete
    Replies
    1. 1501 .....apakah ko dh atau sedang lemas tenggelam dengan ayaq kencing bong non....k.maka ko kara orang lain munafik .
      Tidak sedar kah ko apa yang ko cakap ni menyerlahkan kemunafikan diri ko sendiri
      Eloklah ko ni tepuk dada tanya kote bengkok apa jadi pada orang melayu sekarang di sbbkan mereka2 yang bijak sampai dapat memperbodohkan ko yang pandai tp bodoh.

      Delete
  3. biasalah.nukilan kekecewaan dari penyokong yang berketuakan yang dulunya orang UMNO. bang tote nuwar. Bila dah silap dan kantoi, kecewa. Apa jadi dgn org kecewa? tubuh parti baru. Nak pegi PAS memang ditolak awal2 oleh PAS. Dulu bang tote ni la tukang cerca PAS. Sama jugak dgn penyokongnya. kecewa. u pasal sampai sekarang ALLAH tunjukkan bahawa pakatan ini yang berketuakan DAP tak akan dapat memerintah Tanah Melayu.hehe

    Bila kita nak berhimpun black 505 lagi ni woii.aduu.lama tunggu dah ni. kita nak berhimpun lawan puak2 UMNO yg mempertahankan Kalimah ALLAH. Puak PR harus sokong peguam yang terdiri dari parti dap, pkr yang berjuang ALLAH boleh digunakan oleh kristian.
    Cepat la himpun haram lagi weyy.

    ReplyDelete
  4. ahhh. kita protes beramai filem Tanda putera ini. Yang penting kita penyokong PR harus mengangkat filem namawee. Sebab namawee adalah sekutu kita. yeahhh. Mari beramai beli dvd orgiginal filem2 namwee. Kita harus sokong dia. demi kelangsungan politik Islam dan Melayu.yearghh

    ReplyDelete
  5. Baik buat filem siapa bunuh atantuya... ending nya is hanya sebuah mimpi. Ha.haa

    ReplyDelete
  6. MARI kita ramai penyokong pr boikot filem tanda putera.

    lebih baik kita bayar duit untuk filem karya agung Namawee yang kita semua tahu idea seiring dgn hasrat pakatan. Belilah dvd original dia sebagai tanda sokongan. celaka puunya filem malayu. kepala hotak pengarah dia.tarak kualiti punya filem. pakai kain sarung dgn songkok la lu macam mana mau maju.serupa pelakon zaman p ramle ke. skrg sudah maju la. bodo sial babi punya pelakon melayu tanda putera.




    ReplyDelete
  7. ramai pengkomen2 yg menghasilkan komen2 bangang yg bertingkat2 yg menampakkan otak mereka masih tak merdeka....merdeka dari penjajahan minda UMNO/BN parti syaitan yg dikenali.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. 0733 ko silap Parti Anutan SYaitan lah sbb totok gundu niki najis cakap boleh berkawan syaitan...
      Cer citer.......yob....

      Delete
  8. satu sebab mengapa aku keluar dari menyokong umno ialah kerana aku tidak dapat menerima proses "memperbodoh dan merendahkan minda" yg dibuat oleh pemimpin pemimpin umno demi mempertahankan harta dan kuasa. Dan terbukti ianya amat benar sekali bila mana yg ada dlm umno kini adalah orang orang yang bodo bodo belaka seperti mana yang disahkan oleh negarawan cek det sendiri. Ada ahli umno terutama macai yang dah sampai tahap otak kat kepala lutut hingga tak mahu menerima kebenaran walaupun fakta dah di depan mata. Bagi aku senang saja, minda perlu diisi dgn ilmu dan al quraan mesti dijadikan pegangan hidup dan timbangan dlm menentukan sesuatu kebenaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen standard otak penuh taik oleh penyokong kaki liwat...

      Delete
    2. 0840 ko lah macai totok yang x dapat menerima kebenaran tote bengkok adalah peluwat tegar.....
      Sbb otak ko pon dh kena liwat....

      Delete
  9. sebagai penyokong BN saya rasa malu dengan lemahnya komen2 lucah bodoh yang cuba mempertahankan kerajaan BN. Sebaiknya gunakan kata2 yang berhemah walaupun pada musuh. Sekurang2nya orang ramai yang membaca tidak memberi persepsi buruk kepada kerajaan BN... Anda bertanggungjawab mengembalikan keyakinan rakyat pada BN..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kata omak kau dilantik sebagai pengarah filem terbaru
      TAJUK TINDIH PUTERA ANUGERAH TUHAN

      buat dengan perfect jangan ada kesilapan prop dan sebagainya

      Aku rasa lah berduyun2lah penganut anugerah tuhan akan datang menonton bkn takat melelah ayaq mata bahkan ayaq putih pon berjurai2 keluar.

      Ok tak hehehehe

      Delete
  10. Ya Allah!Sedihnya baca komen2 korang ni.Saling benci-membenci,menghina orang.Tahu tak korang sebebarnya menjatuhkan air muka.Memang aku tak sokong BN tapi tak perlu nak menghina parti tersebut.Islam tak pernah ajar kita buat begitu.Sebab sikap kita yang kuat melatah ni lah negara tak aman.

    ReplyDelete
  11. ** Dugaan lain yang diterima Shumi adalah sikap tidak bertanggungjawab individu yang telah mencuri gambar daripada laman sosial Facebook Tanda Putera.

    "Sudahlah mereka curi gambar daripada laman sosial Tanda Putera, kemudian sengaja mendakwa apa yang terdapat dalam gambar itu adalah kesilapan teknikal yang ketara dalam filem tersebut," katanya.

    "Itu adalah satu pembohongan besar yang tidak pernah ada dalam filem Tanda Putera, malah saya anggap fitnah itu dimasukkan tanpa usul periksa serta sudah melampau," katanya.

    p/s : so para2 komentar di atas macam mana..? antar komen sebelum tgk filem ke atau dapat tangkap sndri scene yang fail tu baru komen??
    Sekadar memberi pendapat.

    ReplyDelete
  12. Kalau orang melayu sendiri tak nak sokong hasil seni orang melayu , nak harapkan sapa ? aku bukan nak ckp apa la . Korang tengok movie ni dari pndgn seorang anak melayu or as a malaysian . Orang yg cari kesilapan ni sbb tak suka . Jagalah maruah bangsa kita :) jangan sampai dipijak-pijak dengan si roket .

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...