Tuesday 20 August 2013

NASIB PEMINJAM PTPTN YANG BAKAL DI CCRIS OLEH KERAJAAN UMNO/BN!!!!!..PINJAM RM52,000 TAPI KENA BAYAR BALIK RM71.882.84 !!!!!!


Jumlah Pinjaman :- RM52,000   .... Kos Pentadbiran :-  RM19,882.84  ...... Jumlah Perlu dibayar balik RM71.882.84.

Punyalah nak pedayakan pinjaman serta kaburkan mata rakyat digunakan istilah Kos Pentadbiran dan bukannya riba @ bunga @ interest...

Jika apa yang dipaparkan ini benar maka sipeminjam PTPTN ini membayar kos pentadbiran hampir 40% dari jumlah pinjaman... Ini apa cerita ni!!!!!..

Tidakkah zalim dan kejam namanya ini!!!!

Siapa nak dipersalahkan sekarang? .... Nak diberi pendidikan percuma oleh Pakatan Rakyat tak mau disambut ...  kini rasalah bakal kena CCRIS oleh Kerajaan UMNO/BN yang melaungkan slogan Rakyat DiDahulukan Pencapaian Diutamakan .... Tradisi Membela Rakyat.

15 comments:

  1. Along berlesen...

    ReplyDelete
  2. Dan satu lg isu penyamaran oleh A.E.S. Apa tindakan kerajaan terhadap penyamaran lintah highway nie yg menggunakan kenderaan dan logo JPJ.pundek betul sikap double standard kerajaan.terserempak di highway Plus Bukit Berapit,Perak.dasar bangsat kerajaan beend menghalalkan penyamaran haramjadah syarikat AES.

    ReplyDelete
  3. Padan muka atas kebodohan mereka yg menyokong pejuang tulen melayu konon nyer.mari ramai kita bertepuk tangan pada mereka yg menterjemahkan kebodohan pd kertas undi.kak ijat utang 250 juta pun burn jer.begitu juga tajudin 580 juta burn juga.kih.kih.kih.kih.rakyat di dahulukan.

    ReplyDelete
  4. kpd pemimjam2 PTPTN meh doa ko beramai2 kpd kerajaan zalim umno/bn... org nak bg pendidikan percuma xnak sokong melayu mudah kena tipu sama sedari dulu sampai sekarang, kroni2 umno/bn kaya raya siap blh bg duit poket sendiri utk gajikan anak... kahkahkah penyokong2 umno/bn + anak2 yg turut sokong umno/bn kerja dgn SenQ, posman, kilang dll kena tipu la hampa.

    ReplyDelete
  5. Macai BN xnk komen pape ke??:)

    ReplyDelete
  6. Tak usah pinjam ptptn cari duit sendiri x payah dok bising2.kalau x ada duit x payah belajar .kalau pinjam tp x belajar pi buat guling2 buat nenghabiskan beras jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. suka hati akulah nak pinjam...suka hati akulah nak bising.......kan negara masih aman.....

      Delete
    2. Yang buat yak aman ko lah bingai.

      Delete
  7. kenapa PTPTN x leh jd cm KPTM, pinjam 10k bayar 10k x der interest & cas2 admin???padahal 2-2 duit kerajaan???rsnya klu cmnih brula peminjam x liat nak bayor...hehehhheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak aku belajar sendiri bayar.Tak payah PTPTN.Belajar dlm negeri ni pun dah disubsidi kerajaan,tak ler mahal.Satu semester aku bayar ansur-ansur.Alhamdulillah,anak aku tak berhutang pun.Hidup ini tak lah mewah,tapi berkat berjimat cermat dan rajin cari rezeki.Belajar di IPTA tu dah termasuk tempat tinggal,cuma kena bagi duit mkn kat kantin yg dah ada subsidi jugak.Aku ada 17thun untuk menabung pendidikan anak aku dulu....

      Delete
  8. kalau mcm tu kami tuntut Kerajaan Negeri Selangor, Penang dan Kelantan untuk tubuhkan tabung khas bagi membantu peminjam PTPTN!!! Jangan pandai duk komplen je!! Buktikan pendidikan itu percuma untuk anak-anak negeri!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Saya sokong.

      Lagi satu, jika FREE education sahaja yang diberi, bagaimana dengan facilities dan kos2 lain? Sedia maklum pelajar menggunakan wang ptptn untuk menampung kos sara hidup sepanjang pengajian mereka. Bukan semua plajar dapat tinggal di kolej kediaman sehingga tamat pengajian. Kolej kediaman juga harus dibayar setiap sem. Hanya ada certain UNI di Msia yang menawarkan kolej kediaman sehingga habis pengajian, tetapi ada juga yang pada sem 2 perlu menyewa rumah.

      Bagaimana dengan kos rumah sewa, bil2? Pelajar menggunakan wang ptptn untuk menampung segala kos yang berkaitan. Jika ptptn dihapuskan, bagaimana pelajar yang kurang berkemampuan untuk menampung kos sepanjang pengajian mereka.

      Saya juga lepasan ijazah yang meminjam pada ptptn. Saya bukan berasal dari keluarga yang senang. Saya lihat betapa pentingnya pinjaman ini pada saya untuk menampung pengajian saya. Jika saya tidak meminjam, bagaimana saya ingin meneruskan pengajian saya? Alhamdulillah, saya sedang melunaskan pinjaman saya even makan masa.

      Tepuk dada tanya selera. Terpulang pada individu sebenarnya. Bukan ke sebelum membuat pinjaman pun harus dipersetujui dan ditandatangani oleh peminjam? Jika peminjam tidak mampu dan tidak mahu meminjam dari ptptn, mengapa perlu meminjam jika keberatan untuk melunaskan hutang. Adat berhutang, wajib dilunaskan. Ptptn jugak menawarkan ujrah. Sila cakna dengan perkara ini.

      Ptptn juga menawarkan biasiswa penuh kepada pelajar yang berjaya mendapatkan ijazah kelas pertama. Positifnya disini, dapat memberi semangat kepada pelajar untuk terus tekun belajar dan sekaligus ilmu penuh di dada insyaAllah untuk alam pekerjaan pula serta menghargai apa yang diberi.

      Maaf jika menyinggung mana2 pihak. Ini cuma hemat pandangan saya. Terima kasih.

      Delete
    2. Tambahan, gambar diatas mungkin penyata untuk pengajian dari ijazah ke master atau diploma hingga master. Sebab itu pinjamannya besar.

      Delete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...