Saturday 30 August 2014

UTUSAN RUGI LAGI ... KALI INI RM11.05 JUTA UNTUK SUKU KEDUA BERAKHIR 30 JUN.



Utusan Melayu (Malaysia) Sdn Bhd telah mencatatkan kerugian bersih sebanyak RM11.05 juta untuk suku kedua yang berakhir pada 30 Jun, dari keuntungan bersih sebanyak RM1.92 juta tahun yang lalu, The Star hari ini melaporkan.

Laporan itu menyatakan bahawa pendapatan bagi syarikat penerbitan yang dikuasai Umno lebih rendah pada RM74.4 juta daripada RM96.1 juta pada tahun lepas.

Setengah tahun kerugian bersih Utusan Melayu ini meningkat kepada RM30.9 juta daripada RM6.9 juta tahun lepas manakala perolehan jatuh dari RM172.1 juta pada tahun 2013 kepada RM139.9 juta tahun ini.

Syarikat itu menyatakan bahawa pendapatan bagi segmen penerbitan, pengedaran dan pengiklanan jatuh sebanyak 22.5 peratus daripada RM20.6 million- yang membawa kerugian sebelum cukai yang lebih tinggi sebanyak RM23.6 juta berbanding kerugian sebelum cukai sebanyak RM11.6 juta pada tahun lepas .

Syarikat itu juga merupakan penerbit akhbar-akhbar berbahasa Melayu Utusan Malaysia dan Kosmo, mingguan Mingguan Malaysia, Kosmo Ahad, satu-bahasa Jawi mingguan dan majalah Wanita, Mastika, Hijab Fesyen, Ibu dan Anak, Insta, Saji, Infiniti, Harmoni, Al -Islam dan URTV.

Ia memberitahu Bursa Malaysia bahawa ia menjangka separuh kedua tahun ini akan kekal mencabar memandangkan persaingan yang semakin meningkat bahagian pasaran hasil pengiklanan.

"Bagaimanapun, kami akan terus dengan strategi peningkatan kandungan akhbar dan menawarkan pakej kreatif untuk iklan.

"Kami juga akan terus mengamalkan strategi menjimatkan kos berhemat dalam operasi perniagaan kami," kata Utusan Melayu dalam satu kenyataan.

Strategi termasuk pembekuan pengambilan baru kakitangan dan juga kos "pemantauan secara agresif" pentadbiran, pengeluaran dan kakitangan.

15 comments:

  1. Paper lama! Surat kabar lama!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Ini zaman apa? Kan zaman it...dimana sj ada berita sensasi malah terkini, siapa nak tgk utusan lg. Zaman dah berubah maka utusan juga kena berubah ikut rentak masa kini bukannya masih guna pakai cara lama zaman dah jadi sejarah. Malaysia maju ke depan menuju wawasan baru tetapi rentak dinegara ini masih jauh kebelakang malah rakyatnya tergapai2 tak tahu apa nak jadi pada negara malaysia bila tiba 2020 nanti. Selamat kah kita?????.

      Delete
    2. MAS najib blh selamatlan UTUSAN lidah rasmi najib sestinya boleh berapa? 6 bilion cukup? ni kn pelaburan bkn pembaziran. GST pun ada.

      Delete
  2. Rugi banyak mana pun takpe duit tabung badak air banyak lagi.heee

    ReplyDelete
  3. Macamana tak rugi wartawan utusan bukannya buat lapuran media tapi dia buat lapuran bapa dia (UMNO) yang sentiasa buat lapuran yang berupa fitnah hinggakan setiap kali dibawa kemahkamah akan dapat hadiah kena bayar ganti rudi pada yang difinah ,patut sangatlah wartawan utusan ini belajar buat lapuran yang telus agar keyakinan pembaca dapat dipulihkan untuk mencapai keuntungan semula seperti dalam tahun lapan puluhan dahulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nk slahkan wrtawan2 mreka saje x lh tpat, editor mreka kene ade sifat amanah...jgn duk pusing crite ...lg pun skrg ni punca mklumat bkn dr utusan je....

      Delete
    2. Panggil Malaysiawaves marah wartawan. Sumpah ! Utuseks ! dan lain2 cuba tengok youtube. Macam Nepal terlepas

      Delete
  4. Apa susah, felda kan ada. Tiap2 tahun utusang dpat habuan juta sisipan bulanan berita felda.. Lain kali buat tiap minggu, mesti bole untung

    ReplyDelete
  5. Ini pengajaraan untuk ejen2 yang menhina orang2 yang jujur.Kuat Fitnah dunia juaga kena cash terutama jenis paper cap macai. Tapi jenis2 pengadu domba dang penghasut ada ramai dalam PKR juga. Terutama kaum2 Kajang Move-Ninja Turtle.

    Saya rasa kepimpinann teratas sudah diracun yang cara neptimse ini adalah terbaik. Hak grassroot untuk mengatakan tidak kepada Nepotism dan Cronyism. Ini adalah semua laungan sewaktu 1998.

    Bagaimana kita manhu mengubah negara, jika kepimpinan miash bergelumang dengan najis.

    Ayuh Reformasi dalam PKR. Keadilan untuk semua dan tidak kepada NEPOTISME

    ReplyDelete
  6. Apa jadi di utusan, jangan sekali berlaku dalam PKR. Kajang Move adalah anjing Nepotisme

    ReplyDelete
  7. Elok tukar status dr surat khabar arus perdana kpd status surat khabar nyamuk je.... tup2 mne lh tau dpt untung lebih.... ha ha ha

    ReplyDelete
  8. Oiii tolong sikit. Jgn salahkan sama sendiri, Kajang Move tu idea PAS nak bagi PKR melingkup.

    ReplyDelete
  9. Woiiii!....org nk crite psal srt kabar utusan lah ...goblok.

    ReplyDelete
  10. Macamana tidak rugi. Melayu macam anda semua, tidak mengenang budi, meludah bangsa sendiri !

    Semua milik kafirun harbi, anda semua puja dan banggakan. Kelentong sana sini pun di anggap semua nya benar tiada yang benar ! Maka pengaruh negatif tersebar luas kerana sokongan anda semua...

    Apa-apa pun, ramai pembangkang meminati Utusan. Cuma yang jumud hanya membaca cerita-cerita dongeng politik dari akbar-akbar parti politik masing-masing,kemudian berdiri gah konon nya mereka yang terbaik !

    Tidak di nafikan kebanyakkan teraju GLC kerajaan juga terpengaruh. Apa lagi para koporat di sektor hartanah, perbankan dan peruncitan. Jika di miliki tokoh peniaga cina, minda mereka dan 'melayu kayu' tiada beza nya.
    Syahadah nya sama.

    Melayu aliran perdana tetap menjaga anda. Tangan yang menyuap di gigit- gigit, satu hari akan menampar berbirat jua !

    ReplyDelete
  11. Padan muka Utusan Penipu Rakyat mcm si Najib penipu-biar bankrap dan kilang kene jual pun takpe-hantar je laa surat khabar tu kat kawasan felda buat peneroka yg ada ladang utk bungkus buah nangka-takpun letak surat khabar tu kat tandas2 awam seluruh negara-kami benci Utusan-kami benci UMNO

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...