Tuesday 29 September 2015

ANIFAH AMAN BERANG CAMPUR TANGAN NAZRI AZIZ ISU MEMANGGIL DUTA CHINA KE MALAYSIA BERIKAN PENJELASAN KEPADA WISMA PUTRA.



Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman melahirkan rasa kecewa dengan beberapa anggota Kabinet yang membuat kenyataan mengenai hal ehwal Wisma Putra kepada media baru-baru ini tanpa berunding dengan beliau terlebih dahulu.

Anifah merujuk kepada langkah Wisma Putra untuk memanggil Duta China ke Malaysia untuk menerangkan kenyataan beliau yang dilaporkan media semasa lawatan beliau ke Jalan Petaling di sini.

"Saya ingin menjelaskan bahawa memanggil Duta China ke Wisma Putra adalah amalan biasa.

"Saya tidak pernah sekali terpaksa membatalkan arahan saya untuk memanggil Duta China ke Kementerian Luar untuk membuat penjelasan.

"Sebenarnya, perkara ini dapat diselesaikan dengan baik oleh Wisma Putra tanpa campur tangan menteri-menteri lain," kata beliau dalam satu kenyataan semalam.

Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz sebelum ini berkata tindakan Timbalan Menteri Luar Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican untuk memanggil Duta Besar China Huang Huikang tidak dilakukan mengikut protokol.

Anifah berkata tujuan memanggil itu adalah untuk mendapatkan penjelasan daripada duta itu mengenai kenyataan yang dibuat semasa lawatan beliau ke Petaling Street baru-baru.

Beliau menjelaskan Wisma Putra, semata-mata mahu mengesahkan sama ada kenyataannya telah disalahtafsirkan atau tidak.

Beliau berkata amalan itu mengikut Perkara 41 Konvensyen Vienna mengenai Hubungan Diplomatik 1961, sambil menambah ia bukan kali pertama Wisma Putra telah memanggil duta asing.

"Dalam kes ini, selepas berunding dengan Perdana Menteri, saya membuat keputusan untuk memanggil Duta Besar China untuk datang ke kementerian itu untuk menerangkan."

Wisma Putra telah melakukan perkara yang sama dengan duta-duta dari Amerika Syarikat, Vatican City dan Singapura pada masa lalu.

"Sebagai sebuah negara yang berdaulat, kita juga perlu untuk menyampaikan pendirian kita dengan jelas ke China.

"Isu ini tidak sepatutnya dibawa kepada menteri kerana ia perlu ditangani, seperti amalan biasa, sahaja di kalangan pegawai-pegawai kanan di Kementerian Luar Negeri."

Beliau berkata campur tangan mereka telah memberikan persepsi negatif di mata orang ramai.

"Saya berharap perkara-perkara ini tidak akan berulang pada masa akan datang."

12 comments:

  1. Laaa....takyah la gaduh-gaduh....isu Petaling Street tu kecik jer....janganlah salahkan apek China yang meniaga di sana. Sebonanya DBKL ada memperuntukkan sejumlah lot perniagaan kepada peniaga-peniaga Melayu (kebanyakannya penyokong tegar parti keramat UMNGOK)....dan sebagaimana lazimnya Melayu-Melayu LEMBU ini telah mengAliBabakan lot-lot mereka kepada China BABI. Keling KAMBING langsung tak amik pot......

    Sehubungan dengan itu, saya syorkan supaya kerajaan Malaysia memutuskan hubungan diplomatik dengan China di atas kekurangajaran Duta republik tersebut melawat Petaling Street tanpa kebenaran Tokey Bankrup Sekincan Ikan Bakar dan Ali Tinju Penari Bontot....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan soal kecik atau besar tp soal kedaulatan negara...mesti dibuat ikut prosedur.. bila bckp guna ilmu.. ini soal negara bukan parti.. so pndai bezakan.. jd rakyat malaysia kelas pertama...

      Delete
    2. u14

      pakatan harapan berpecah-belah
      pas akan menang besar...
      omak bakal pm wanita pertama...

      Delete
    3. Bila masa dbkl bg lot meniaga kt bumi?? Bodoh punya hanjingg 08.24

      Delete
    4. Hahaha......melayu masih mundur dgn pemikiran yg masih mentah kebudak2kan. Adakah malaysia sudah bersedia jadi negara maju???

      Delete
    5. inilah hasil perjuangan badut2 merah. cina ok je...sesama depa yg celaru

      berjuang msti dgn akal dn iman bkn dgn bontot dn tinju

      Delete
  2. 8:32 kalau nak komen pun komen la bagi logik.takkan omakkau jd pm kot.kan aku dah kata anonymous ni pengkritik haramjadah.

    ReplyDelete
  3. Memang menteri satu tu suka sibuk hal kementerian lain.. Duit makin jatuh.. Camana ramai ke palacung masuk msia ,, rakyat susah nak makan, dia sibuk ke palacung..

    ReplyDelete
  4. bagus duta cina pi pet.street....galakkn pelancung dtg lg

    cina kuasa besar ada krkuatan tentera...merah cukup ke dgn keris saja

    gunalah akal dn iman....jgn jd dungu menyusahkn semua org lain

    ReplyDelete
  5. Nazri Aziz memang sial. Anak dia pon kimak.
    Orang Padang Rengas memang bangang kalau undi gangster monyet ini lagi.
    Suruhanjaya rasuah memang kena siasat mangkok nie.
    Anak beranak kaya raya dengan cara tak betol.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan orang padang rengas je bangang orang yang mengundi di pekan pun bingainya!!!

      Delete
  6. Kita kata yang berniaga kat petaling street semua orang cina. Tak salah duta cina datang melawat kalau dia ingat kedudukan businessman cina dia tergugat. Kita juga yg bodoh panggil orang malaysia orang cina. Kalau duta tu tahu yang kat petaling street tu orang malaysia tentu dia tak menyibuk. Lain kali gaduhlah dengan orang india. Silap silap modi lak datang

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...