Thursday 24 September 2015

PARA PEMERHATI POLITIK SEPENDAPAT BAHAWA PEMBENTUKAN PAKATAN HARAPAN MEMPERLIHATKAN ANWAR IBRAHIM KEHILANGAN FAKTOR "WOW" DAN PELEKAT PARTI-PARTI PEMBANGKANG.



Pengumuman penubuhan Pakatan Harapan dilakukan tiga parti politik pembangkang pada Selasa tidak mendapat sambutan hangat daripada rakyat negara ini terutamanya apabila nama Datuk Seri Anwar Ibrahim diumumkan sebagai bakal perdana menteri.

Rata-rata pemerhati politik mendapati, respons diberikan pembaca portal berita dan laman sosial tidak lagi teruja dengan nama Anwar kerana mereka mengharapkan satu yang lebih konstruktif daripada pakatan baharu ini.

Apabila nama Anwar diwarwarkan secara besar-besaran sebagai calon bakal PM, ramai pemerhati politik nampak tiada sambutan.

Orang awam dilihat tak kisah lagi tentang Anwar. Anwar semacam tiada faktor ‘wow’ lagi bahkan menjadi negatif apabila diumumkan sebagai bakal perdana menteri.

Apabila menteri besar yang juga timbalan presiden PKR, Mohamed Azmin Ali mengumumkan kedudukan PAS di Selangor tidak terjejas dengan pakatan baharu ini, keadaan menjadi bertambah buruk.

Pakatan Harapan dilihat tidak tegas dan orang Melayu melihat UMNO dan PAS lebih tegas dalam pendirian mereka.

Pakatan Harapan diumumkan pembentukannya selepas PKR, DAP dan Parti Amanah Negara (Amanah) bermesyuarat dengan kehadiran beberapa pemimpin badan bukan kerajaan (NGO) termasuk bekas timbalan menteri Umno, Datuk Saifuddin Abdullah, pengerusi Bersih 2.0 Maria Chin Abdullah dan pendakwah Abdul Ghani Shamsudin.

Pengumuman yang dibuat Ketua Pembangkang Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang juga isteri Anwar, tidak menarik minat ramai kerana mereka mengharapkan sesuatu lebih konstruktif daripada gabungan baru ini selepas terkuburnya Pakatan Rakyat.

Ia juga berlaku ketika PAS tidak menyertai mesyuarat ini kerana tidak mahu bersama-sama dengan gabungan ini jika DAP dan Amanah menyertainya.

Menurut sumber memberitahu, tiga pemimpin PKR, Azmin Ali, Chua Tian Chang dan Nurul Izzah Anwar cuba untuk memastikan PAS bersama dalam gabungan ini, namun mereka terpaksa menerima hakikat parti Islam itu tidak mahu bekerjasama dengan DAP dan Amanah.

Mesyuarat pada Selasa juga dilihat kekurangan sesuatu apabila Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan beberapa parti dari Sabah dan Sarawak tidak dijemput menyertainya sedangkan wakil NGO dijemput.

Difahamkan masalah khusus PSM dengan PKR termasuk dengan ketua umumnya, Anwar menjadi punca parti itu tidak dijemput menyertai mesyuarat pada Selasa.

Pengalaman berebut kerusi dengan PSM menjelang pilihan raya umum lalu menyebabkan timbul masalah antara PKR dan PSM khasnya dengan Anwar sendiri.

Anwar Ibrahim kini sudah dilihat tidak mampu menjadi penyatu kepada parti-parti pembangkang utama negara.

25 comments:

  1. Bila PAS nak putus hubungan dengan PKR.

    Hari tu berdegar-degar nak putus dengan PKR jika PKR kawan dengan Amanah dan DAP.

    Apa beza PKR dengan DAP sama-sama tolak Hudud PAS katanya.

    Nampak sangat PAS guna Agama untuk politik sempit mereka.

    Mereka tidak ikhlas nak kawan dengan PKR sebenarnya tapi sebab sayang jawatan exco dan 5000 lebih penjawat yang lain.

    Yang penting duit, yang lain boleh KIV dulu mengikut pandangan olamak murtabak.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.....pas guna politik islam umno guna politik melayu semua kerana majoriti islam dan melayu paling tinggi di malaysia. Namun, adakah mrk mampu majukan negara!! Dah lebih 50 tahun merdeka mana kedudukan malaysia dgn negara yg membangun lain. Kalau hanya pandai guna minyak biji timah dll sebagai sumber, ini tidak membukti mrk mampu majukan negara seperti arab dll kerana minyak mrk kaya, apa kemajuan mrk capai??? Anwar adalah lambang perubahan bermulanya perang politik dgn kerajaan umno bn yg telah lama berkuasa. Bagi penglihat politik mrk hanya pandai berkata tetapi tak mampu buat sebab tu mrk hanya pandai berkata2 berkritik seperti omak kau sdr. Jadi usah dikelirukan oleh golongan pengkritik.

      Delete
    2. betul itu ,Kalau pr menang pun siapa akan jadikan mangsa kosong kerusi pelimen itu macam langkah kajang itu atau pun ikut cara lama dulu azizah kosong kerusi pelimen itu kemudia anwar bertanding,belum pas pun sendiri tahu perkara itu. Itu cara anwar jadi pm, saya yakin setiap jawatan penting kerajaan akan bagi tiga jawatan sebagai contoh timbalan pendana menteri bagi pada tiga ia akan menbebankan kowangan negara ini gaji akan dinaik 100% seperti singapore akhir sekali terpaksa laksanakan potongan gaji ahli palemen mereka untuk selamat ekonomi semasa kes subperima di amerika dulu

      Delete
    3. CAKAP BERDEGAR-DEGAR KONON PAS ADA MARUAH DAN KUAT. TAPI TERNYATA PAS MEMPERKUDA AGAMA ISLAM DEMI KEMEWAHAN DUNIAWI. DEPAN PENYOKONG KATA PUTUS DGN PKR TP DEMI WANG DAN PANGKAT SEMUA JADI HALAL.

      Delete
    4. Pengundi Isllam Melayu dah mula meluat dgn pemimpin PAS yg bermuka-muka. Mana janji Haron Din ?

      Delete
    5. Permainan umno untuk memperkotak-katik parti pas sudah berjaya. Kini pas terkapai2 tiada haluan yg jelas.

      Delete
    6. Selagi PAS bertuankan Hj Hadi, umat Islam akan berpecah belah. Sesiapa sayang Islam dan PAS, buanglah Hj Hadi jauh-jauh. Hadi tiada watak seorang Islam sejati.

      Delete
    7. KETIADAAN USTAZ FADZIL NOOR DAN TUAN GURU NIK AZIZ MENJADIKAN PAS LUMPUH SAMA SEKALI. BUKAN ISLAM SUDAH MENJAUHKAN DIRI DAN PAS AKAN KEHILANGAN UNDI BUKAN ISLAM DALAM PRU 14 NANTI.

      Delete
    8. Perhimpunan Hijau 60k mesti dibuat. Ini masa pemimpin PAS nak berselfi dengan amoi-amoi cantik. Rasa cemburu pada Mat Sabu masih membara. Apa Mat Sabu ingat dia hensom sangat ke? Nasarudin Hasan pon kacak jugak. Dia ada siku dan lutut.

      Delete
    9. hey di sana. Bapak di sana tu penyamun. Abang-abang di sini tu penyangak. dah kena dah penyamun jual si penyangak.. apa salahnya pas nak berkahwin dengan umno...

      Delete
    10. Menggelupor macai2 dap sini...kes.sawan babi agak eh

      Delete
  2. Omakkau ialah lidah org kecewa... Tukang laga dlm pakatan. Hati2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anwar tak ada WOW!!!...???

      Betul ka Omak?

      Kalau dia tak ada WOW!!! takkan Pas makan balik tahik sendiri...!!!

      Omak...kau pasti masih ingat (kalau lupa KLIK VIDEO INI bagaimana marahnya Presiden Pas kepada PKR dengan menuduh PKR mencuri barua dan broker Pas hanya kerana dua adun Pas menyokong Wan Azizah sebagai calon MB Selangor.

      Penjelasan, menyokong, bukan lompat masuk PKR.

      Tetapi bila ahli parlimen Pas Kamarudian Jaafar masuk PKR, senyap sunyi terkunci mulut Presiden Pas. Kenapa dia tidak maki hamun PKR yang curi, rompak dan samun MP Pas?

      Kerana Pas sayangkan kedudukan ahli2nya dalam kerajaan Selangor di bawah Pas.

      Sekarang siapa yang kehilangan WOW!!!....???

      Dan siapa yang terpaksa telan balik tahik sendiri yang diberak merata-rata tempat?

      Delete
  3. mana dia calon pm dr pas aka pgb.

    pas aka pgb pun calonkan tengku li calon pm.

    tuang presideng nk letak calon apa.

    tak kan nk jd calon presiden candat sotong.

    ReplyDelete
  4. Erti PKR yang anda perlu tahu.
    1.Parti Kencing Rakyat
    2.Parti Kongkek Rakyat
    3.Parti Konek Rakyat.
    4.Parti Kelentong Rakyat
    5.Parti Komunis Rakyat.
    6.Parti Kojol Rakyat
    7.Parti Kurang Rajin
    8.Parti Kangkang Rakyat
    9.Parti Kroni
    10.Parti Peliwat Rakyat

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1128... aku rasa kau ni sakit jiwa... pergilah berubat.

      Delete
    2. anon 11:28 ni mabuk taik....

      kau ingat nama Pas tu elok sangat ker?

      satu jer aku beri

      Parti Anak Sial

      yang lain kau tambah sendiri.

      Delete
  5. Takkan nak lantik aji adi jadi pm kot.... nanti dia halau rakyat malaysia yang tak setuju dengan pendapat dia... menteri2 dia pulak akan beri idea pakai kepala siku dan kepala lutut. Aku takut lantik PENYALAK BABI DI BUKIT jadi pm.

    ReplyDelete
  6. Kalau PAS bermaruah dan ada harga diri sila putus dgn PKR.

    ReplyDelete
  7. 1usd = rm4.393

    lg mau kutuk pakatan harapan

    tk sedar xlama lagi kita makan ubi kayu

    ini semua anwar dn dap pun punca

    susah payah najib pertahan negara dgn hadi dn doa hakau jin harun ding

    apakah melayu akn terpaksa berebut mkn babi dgn cina selepas ni.

    tak mustahil....jika Allah nk buat mcm tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mulut kau pun dh mcm babi dol...hmmmm...babi dol...cantik nama tu...mesti ramai amoi nk selfie nnt

      Delete
  8. Tak setuju dgn anwar ibrahim jadi pm bolih tak diganti dgn wan azizah. Kalau tak setuju jugak dgn wan azizah apakata dgn nurul izah. Calon lain tak bolih semuanya tak layak.

    ReplyDelete
  9. Tengok cara pemyokong Pakatan Haprak guna bahasa kesat mmg sah menunjukkan mereka adalah dari keturunan parti sekular dan rasis UMNgOk!!!
    ...lebih tepat lagi...keturunan munafik laknatullah

    ReplyDelete
  10. Nama aje pakatan baru.....agenda ..misi...sama x berubah pun....aljuboori masih calon PM.....ratib ya jubo jubo 200.56 kali dari macai jubo jubo saja yg perasan bagus....kikiki.....

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...