Thursday 17 September 2015

MOHON JANGAN KETAWA KUAT SANGAT WALAUPUN TERASA DIRI CUBA DIHINA KEBIJAKSANAAN KITA BERFIKIR DAN MENILAI ... KENYATAAN SETIAUSAHA AGUNG AMANAH MENGENAI LOGO PARTI DICIPLAK.


Selepas pelancaran gilang gemilang semalam, kini Parti Amanah Negara (Amanah) berdepan dengan masalah baru apabila logonya didakwa diciplak daripada logo stesen TV di India.

Serangan tentang logo Amanah diciplak daripada Imayan TV kini mula memenuhi laman sosial khasnya Facebook dan dibincangkan dengan hangat dalam kumpulan WhatsApp.

Setiausaha Agung Amanah Anuar Tahir berkata soal ciplak logo tidak berbangkit langsung kerana ia dicipta sendiri kumpulan pereka bentuk logo parti itu.

"Kami menerima pelbagai cadangan logo kami. Ada yang cadang pokok, payung dan sebagainya. Akhirnya kami cadang ia huruf 'A' yang menjadi pangkal kepada nama Amanah.

"Dari situ, beberapa rekaan logo dibentangkan kepada jawatankuasa pusat dan kami pilih logo ini," kata Anuar.

Anuar berkata, logo itu tidak ada implikasi undang-undang kerana ia hanya dilihat seiras dengan logo pada sebuah stesen TV di India.

"Saya yakin tidak ada implikasi undang-undang kerana daripada segi warnanya tidak sama, geografinya tidak sama, satu di Malaysia dan satu lagi di India, bahkan industri juga tidak sama, sana stesen TV, kami parti politik.

"Ia berkemungkinan berlaku secara kebetulan dan pihak kami mengambil maklum. Kami sangat menghargai pandangan serta komen orang ramai dan akan berbincang dengan pihak berkaitan," kata bekas pemimpin Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) itu.

Amanah dilancarkan semalam di pusat persidangan di Shah Alam. Lebih 3,000 perwakilan dan pemerhati hadir di majlis itu.

Amanah adalah nama baru kepada Parti Pekerja-Pekerja Malaysia yang diambil alih Gerakan Harapan Baru (GHB), sebuah kumpulan pecahan daripada PAS.

Nama parti, logo dan bendera parti itu kini sedang dikaji oleh Perdaftar Pertubuhan (RoS) selepas Amanah menyerahkan kepada mereka.

Sebelum ini, pegawai kanan Amanah sudah berjumpa dengan pegawai RoS untuk membincangkan isu ini sebelum majlis pelancaran semalam.

Berikut kenyataan penuh Setiausaha Agung AMANAH:-



1. Pertamanya, saya ingin mengucap syukur di atas kejayaan Majlis Pelancaran Perdana Parti Amanah Negara (AMANAH) yang berlangsung di Shah Alam, semalam yang menyaksikan ribuan hadir memberi sokongan.

2. Bagaimanapun, saya difahamkan terdapat kegelisahan dikalangan ahli dan penyokong Parti AMANAH berkaitan logo parti yang baru sahaja diperkenalkan kepada umum pada majlis pelancaran semalam.

3. Ingin saya jelaskan bahawa penentuan logo parti telah melalui proses sepatutnya. Satu jawatankuasa logo dibentuk dan kemudian mereka telah mengemukakan beberapa cadangan kepada Jawatankuasa Pusat parti, dan akhirnya logo “A” seperti dilancarkan semalam telah dipilih dan dikemukakan kepada Pendaftar Pertubuhan ROS.

4. Berkait isu persamaan logo yang timbul itu, ia berkemungkinan berlaku secara kebetulan dan pihak kami telah mengambil maklum. Kami sangat menghargai pandangan serta komen orang ramai dan akan berbincang dengan pihak berkaitan.

5. Namun lebih besar daripada isu itu adalah, sebuah lagi parti politik Islam baru telah berjaya dilancarkan bersempena tarikh penubuhan Malaysia semalam, dan bersedia untuk menawar khidmat kepada seluruh rakyat.

HJ MOHD ANUAR TAHIR
Setiausaha Agung
Parti Amanah Negara
17 September 2015


ULASAN OMAK KAU:

Kebetulan?????? ..... aduh!!!!! ... tolonglah jangan buat kenyataan sehingga rakyat tidak tahu nak respon macam mana .. sama ada nak menangis atau ketawa.

Sebenarnya pihak Jawatankuasa Logo tidak menjangkakan sama sekali betapa akan berlaku kantoi menciplak cilok plagiat karya reka kepunyaan orang lain sebab logo itu berasal dari luar negara kepunyaan stesen TV yang tidak popular dinegara kita.

Fikir secara logik .. kalau logo pun sanggup menciplak dan mencilok apa lagi perkara-perkara lain.

Mencuri karya reka orang lain bukannya perkara kecil kepada parti yang melaungkan serata dunia Amanah, Progresif dan Peduli yang dipimpin oleh barisan ulama yang amat luar biasa dan para profesional berjiwa inklusif.

Cara terbaik jika ada sifat amanah, profesional dan peduli suara rakyat, ialah tarik balik logo berkenaan sebab ini sudah menjadi liabiliti kepada parti.

Jangan nanti rakyat gelar Parti AMANAH sebagai Parti CIPLAK.

60 comments:

  1. ADAKAN PULA PERHIMPUNAN RAKYAT?

    Pada 29 Ogos 2015, sempena menyambut kemerdekaan negara, pakatan pembangkang atas nama NGO Bersih mengadakan Perhimpunan Kuning untuk menuntut perubahan sistem politik negara.

    Hari ini, sempena Hari Malaysia, UMNO pula mengadakan Perhimpunan Merah untuk mempertahankan maruah dan martabat Melayu.

    Pada 17 Oktober nanti, PAS pula hendak mengadakan Perhimpunan Hijau di Kota Bharu bertujuan untuk menguatkan semula sokongan rakyat pada partinya.
    Saya fikir sudah mengarut kerja parti politik ini. Asyik hendak berlawan mengadakan perhimpunan pula.

    Jika hendak sangat mengadakan perhimpunan, adalah lebih baik kesemua parti politik ini bergabung tenaga mengadakan Perhimpunan Rakyat bagi mendesak kerajaan mengambil tindakan segera mengatasi masalah ekonomi sekarang.
    Soal krisis ekonomi ini semua terkena, sama ada kepada penyokong parti pembangkang atau kerajaan.

    Setelah 52 tahun negara persekutuan kita ditubuhkan, marilah kita bersatu atas nama Malaysia, bukannya atas nama perkauman. - Mohammad Agus Yusoff

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcmana nak bersatu kalau peringkat sekolah pun daj terasing. Zaman mahathir cina tolak sekolah wawasan, melayu India boleh terima, boleh buat ulasan sikit.?

      Delete
    2. Hahaha.....ketawa tak sudah2 omak kau ni.....logo pun nak bising. Logo india tak boleh guna ke atau india nak dakwa"!! Memang dasar tak boleh tgk org senang nanti diri susah tiada org kesiankan.

      Delete
    3. KAHKAHKAH.....PARTI MACHA RUPANYA. PRU 14 BOLEH BERTANDING LAWAN MIC. DEIIIII THAMBI....MAT SABU NAK JADI HERO TAMIL. INI MESTI IDEA HANIPA MAIDIN KAHKAHKAH LAWAK2....

      Delete
    4. AYOYOYO MAYYIREKK...CHIIITTT PORAAAAHH...PUNTAMANI INI PARTI TAMIL KA PARTI PUNDAAA????

      Delete
    5. PARTI IMAYAM = I'M AYAM (AMANAH) KAHKAHKAH

      Delete
    6. Walaupun aku penyokong Amanah

      Aku nak gelak cara anuar tahir buat kerja...

      Berkaitan isu logo

      Kah3x

      Delete
    7. Bwrkaitan ahli xnk gelak...50k kasivkwluar itu borang..30k masey balum pulang...dey suda 30.018 worang...fail matematik

      Delete
    8. makin popular amanah dgn logo tu....omak terus promot kn

      kebetulan yg baik tkjd masalah

      jgn sama logo 1mdb sudahlah

      pas pun tukar logo....dh jd bulan terbelah dua

      umnu pun dh jadi 2 keris bertikaman

      small matter... bglah depa happy sikit dn gimik logo ini akn tetap diingati hingga mudah nk dipangkah nnti

      amanah terus mara....biarkn anjing menyalak babi dlm bukit

      babi tkkan keluar sbb babi dlm bukit adalh babi yg sudah mati

      tafsiran lanjut hubungi tok guru bernama hadi awe ku hidup

      Delete
    9. HALLO ACHI ITU PAS PUNYA BENDERA SARUPA ITU JEPUN PUNYA BENDERA TAK MAU KOMEN KA.AYOYO KADAWALI.INI WORANG OTAK ADA SAKIT PUNYA.

      Delete
  2. Ha Ha Ha Ha Ha aku ketawa;

    Haha Haha Haha aku ketawa

    Kah kah kah kah kah aku ketawa;

    he he he he he aku senyum

    PASAL Omakkau jeles ada Parti baru di lancarkan.

    Jangan takut, apply baru kat Parti Amanah sebagai bloger no.1 mereka. Manalah tahu rezeki kat parti baru pulak. No harm trying... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. MULAI HARI INI PARTI AMANAH DITUKAR KPD PARTI IMAYAM (I'M AYAM) - MAT SABU

      Delete
  3. Ini Parti Imayam Pandikutty Tamilnadu Putumayam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye anda sudah mula meminati amanah dn belajar bahasa tamil

      sila isi borang ok

      Delete
  4. Parti ini akan membuka cawangan luar negara yang pertama bulan depan di Tamil Nadu, diikuti olh cawangan di negara congostan dan Papua New Guinea.

    ReplyDelete
  5. Aku pilih ketawa..haaahaaaahaaaahaaa
    Haaaahaaaahaaaa
    Apalah malang nasib, semua yg dibuat serba tak kena....
    Haaaahaaahaaa

    ReplyDelete
  6. Mohon jangan ketawa kuat sangat,

    kebetulan???????

    Tengok logo umno dulu la,yahudi ni ada 12 puak salah satu puak DAN,logo ni la umno dah tiru..tanya pak google dan tengok sendiri..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo...jd kau marahlah sbb umno tiru logo yahudi yg jd ikutan kau.

      Delete
    2. 12:56 kau ni Yahudi dari puak mana? Sbb yahudi ada 12 puak kannn?

      Delete
    3. DAH TAKDE MODAL, SALAHKAN UMNO LA PULAK...KAHKAHKAH. SIAL PUNYA ORANG. MAT SABU MACAM TERPIJAK TAIK ANJING...BUAT SEMUA BENDA JADIK MAJAL. HAHAHA

      Delete
  7. Lepas ni PPP, MIC, MAKKAL SAKHTI, HINDRAF akan menyaksikan penghijrahan ahli secara besar besaran ke parti Putumayam ni. Warna pun dah oren, warna rasmi sami hindu.

    ReplyDelete
  8. Yang ni pun mohon blogger UG jangan ketawa kuat sangat,

    kebetulan???????

    Sebelum ni gagasan 1 malaysia dgn selogan ,rakyat didahulukan,pencapaian di utama juga telah mencetuskan kontroversi apabila ia sangat mirip dgn konsep one israel berselogankan people first yg dibawa oleh menteri israel,ehud barak pada tahun 1999..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau ni, yahudi dari golongan mana? Sbb yahudi ada 12 golongan kan?
      Ngeh4

      Delete
  9. Ek eleh tu pun nak bising. PAS tu tiru bendera Jepun. Negara penyembah matahari. Islam mende tapi logo kata penyembah bulan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan bendera jepun tuan, bendera Bangladesh yg terkena tahi lembu.

      Delete
    2. Sebab tu tuang presideng suka makan susyi. Kik kik kik
      Presideng kaki kencing

      Delete
    3. Presideng basuh kencing, kau pulak buat perarakan kencing berak merata-rata, kau basuh, kanceng kau lap dgn tisu.

      Delete
    4. GENG HAMBAT BABI DAH JADI PARTI KELING KAHKAHKAH...

      Delete
    5. Tuang presideng kaki kencing
      Takbiiirrrr

      Delete
  10. Yahudi rusila dia suka makan ayam..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yahudi puak kau suka makan babi. Ngeh4

      Delete
  11. Blogger ni mmg jeles dgn parti amanah ..aku perasan lama dh..tlong bagi kat dia borang satu..kut kut teringin nk join..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb borang dah habis lah omakkau merajuk, tkkan cetak 35k aje borang ahli. Kami dari luar negara iaitu dari andhra pradesh nak masuk ahli jugak

      Delete
    2. PARTI KELING KAHKAHKAH...

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  12. Ini blog taraf sampah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak pulak suka cari makanan dlm tong sampah

      Delete
    2. SAMY VELLU JADIK DE FACTO KETUA UMUM AMANAH....KAHKAHKAH

      Delete
  13. Parti Amanah akan membuat pengumuman penting pd mlm ini berkaitan logo parti yg mendapat kritikan ahli. Mengikut sumber dalaman, antara intipati pengumuman itu ialah pihak Pengerusi Parti Amanah akan menayangkan logo parti yg telah dibuat penambahbaikan iaitu dengan memasukkan gambar cangkul ke dalam logo tersebut.
    Semuga dengan adanya gambar cangkul dlm logo parti Amanah, ianya dpt meredakan kemarahan ahli mereka terutama ahli bersekutu dari luar negara spt timur leste, tamil nadu serta bekas pejuang LTTE di sri lanka.

    ReplyDelete
  14. PARTI AMANAH TAHI KUCING LOGO PUN TIRU PADAYAPPA....KAHKAHKAH. PUNDEK PUNYA PARTI

    ReplyDelete
  15. Org India kat Malaysia ketawa hingga terkencing dlm seluar tengok logo Parti Amanah. Saudara mereka di Tamil Nadu yg pecah tembelang.

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah akhirnya tertubuh juga parti progresif Islam. RAHMATAN LILALAMIN.
    Jangan mare!mate! :-)

    ReplyDelete
  17. Kenapa Singapura , Jepun dan Korea maju. Kenapa Malaysia, Indonesia dan Brunei (kaya kerana hasil bumi bukan kerana ekonomi dan pencapaian sains dan teknologi ) mundur?

    Ya kerana di Singapura, korea dan jepun majoriti bangsa mata sepet. Berbanding Malaysia , Indonesia dan Brunei mereka minoriti.

    Mereka terkenal rajin berusaha dan tidak dayus untuk berdikari. Dalam pendidikan mereka tiada kuota spn 3A atau pensiswazahan, mereka harus skor at least 10A spm baru dapat peluang buat degree. Dalam penjawatan awam mereka harus betul-betul skor di ipt baru diterima sebab itu mereka hanya pegang jawatan tinggi kalau masuk gomen seperti doktor kalau guru pun mesti guru add math, fizik dan kimia. Dalam berniaga pun sama tiada shortcut mlm, forex atau jual makanan sunnah dengan harga mahal untuk cepat kaya. Semua bermula dari bawah slow and steady.

    Tiada istilah welfare datang goyang telor dapat duit bagi anak bini makan. Semuanya persaingan , persaingan , persaingan. Hasilnya lihat sahaja, jepun, singapore dan korea (korea bankrup semasa serangan matawang 1997) di mana mereka berbanding Malaysia?

    KEDEPAN ( KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian spm 5A degree dan guru , 3A -4A diploma , 1A -2A sijil , 0A buruh , pembantu rumah dan pekerja am ) biar bodo buat kerja bodo , pandai buat kerja pandai . Adil untuk semua heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lps boss kau keluar penjara nnti, tolong bg briefing sikit...DI DEPAN..
      Bukan DI BELAKANG.

      Delete
  18. Kalau hati dah berpenyakit, dengan lambang pun jadi!


    Ada yang bertanya apakah logo parti AMANAH ini rekacipta ke atau rekaciplak? Ramai yang hebuh memperkatakan pasal logo AMANAH itu secara kebetulan menyerupai logo sebuah stesyen TV India .

    Apalah sangat perkara kecil sebegitu nak di troll? Apa masalanya ? Yang penting adalah, sebuah parti baru Amanah Negara telah muncul semalam!

    Korang tak sentap pun pasal bendera Jalur Gemilang yang menjadi kemegahan negara itu ciplak atau tidak dari bendera USA!




    Kalau orang Indon kata, Malaysia ciplak lagu Terang Bulan mereka untuk diadaptasikan menjadi lagu kebangsaan Negara ku korang sentap kan?

    Ada sesiapa kisah yang selama ini lambang PAS pun menyerupai bendera Bangladesh dan Jepun?



    Setiausaha Agung Amanah Anuar Tahir berkata soal ciplak logo tidak berbangkit langsung kerana ia dicipta sendiri kumpulan pereka bentuk logo parti itu.

    Anuar berkata, logo itu tidak ada implikasi undang-undang kerana ia hanya dilihat seiras dengan logo pada sebuah stesen TV di India.

    "Saya yakin tidak ada implikasi undang-undang kerana daripada segi warnanya tidak sama, geografinya tidak sama, satu di Malaysia dan satu lagi di India, bahkan industri juga tidak sama, sana stesen TV, kami parti politik," katanya di sini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Logo tu tak ada implikasi undang undang, malah mengundang lebih byk sokongan terutama dari pengikut LTTE di utara Sri lanka serta selatan India spt Tamil Nadu. Tamil koddi serta pandikutty.

      Delete
  19. omak nak ciplak b u _ _ _ diye...satu utk sahak satu utk tuang jepong

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utk pengerusi parti cangkul tak ada ke?
      Lupa plk. Pengerusi parti cangkul kita bg yg istimewa sikit, amoi yg berak lap dgn tisu.

      Delete
  20. Bodohnya ayat2 omakkau. Kahkahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blog ni sesuai dgn kau yg suka menyelongkar tong sampah cari makanan.

      Delete
  21. Kalau orang Indon kata, Malaysia ciplak lagu Terang Bulan mereka untuk diadaptasikan menjadi lagu kebangsaan Negara ku korang sentap kan? Ada sesiapa kisah yang selama ini lambang PAS pun menyerupai bendera Bangladesh dan Jepun?

    Copy the BEST Traders and Make Money (One Click) : http://ow.ly/KNICZ

    ReplyDelete
  22. Kalau orang Indon kata, Malaysia ciplak lagu Terang Bulan mereka untuk diadaptasikan menjadi lagu kebangsaan Negara ku korang sentap kan? Ada sesiapa kisah yang selama ini lambang PAS pun menyerupai bendera Bangladesh dan Jepun?

    Copy the BEST Traders and Make Money (One Click) : http://ow.ly/KNICZ

    ReplyDelete
  23. Anjing salak babi. Kik kik kik
    Hidup merah
    Cayang kak ros

    ReplyDelete
  24. Perangai depa pun macam tamil.

    ReplyDelete
  25. Perangai depa pun macam tamil.

    ReplyDelete
  26. Perangai depa pun macam tamil.

    ReplyDelete
  27. semua cina india melayu dijemput join amanah...asalkn mahu beramanah

    jika tidak ada byk parti lain ....umnu blh

    klu nk xamanah berunsur isle....ada parti bulan terbelah mennti anda

    klu nk dapat duit dn baju merah impot dr cina....sila join umnu

    malaysia semakin meriah

    amanah terus mara...membela rakyat

    amanah bukan pakar dlm penternakan anjing dan babi dlm bukit

    kluminat bab zoology ala islam....ada parti lain anda blh join

    hidup rakyat malaysia

    ReplyDelete
  28. Parti Ammana Accha??

    ReplyDelete
  29. I HAVE ALWAY SEEN MALAY PEOPLE EQUALENT...BECAUSE MALAY FRIENDS TOOK FOOD FROM MY PLATE AND HE SAID "MACHAN KITA SEMUA MACHANS'".... TILL NOW THEY ARE IN MY MIND AS A TRUE FRIEND... IM STILL SEEKING FOR THEIR FRIENDSHIP... COZ OF ONLY ONE THING..... HE DIDN'T SEE A INDIAN IN ME.... N I DIDN'T SEE A MUSLIM IN HIM. WE'RE SO INNOCENTY BACK THEN......WE DINT KNOW ISLAM, WE DIDINT KNOW HINDU, WE DIDNT KNOW BUDHA... YET WE LIVED AS A COMMUNITY. I MISS MY REAL FRIEND WHO FOUGHT FOR ME.... THANKING GOD I DIDNT I WAS ONLY RA UP IN ONE COMMUNITY

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...