Friday 25 April 2014

BERITA GEMBIRA YANG DINANTI-NANTIKAN OLEH RAKYAT .... KEPERLUAN MEMBERI NOTIS 10 HARI KEPADA PIHAK BERKUASA DIBAWAH SEKSYEN 9(1) AKTA PERHIMPUNAN AMAN (PAA) ADALAH TIDAK SAH!!!!



Notis 10 hari di bawah PAA diisytihar tidak sah

Dalam satu keputusan penting oleh mahkamah kedua tertinggi di negara ini, Mahkamah Rayuan memutuskan bahawa Seksyen 9 (1) Akta Perhimpunan Aman (PAA) yang mengkehendaki rakyat memberikan notis 10 hari kepada pihak berkuasa sebelum mengadakan protes, adalah tidak sah.

Mahkamah tersebut mengisytiharkan bahawa hukuman di bawah
Seksyen 9 (5) - denda RM10, 000 - juga tidak sah.

Dalam keputusan sebulat suara membatalkan tuduhan terhadap Timbalan Speaker DUN Selangor, Nik Nazmi Nik Ahmad, panel tiga orang hakim itu juga mengisytiharkan calon ketua AMK itu, yang didakwa di bawah PAA, dilepas dan dibebaskan.

Beliau didakwa berhubung dengan perhimpunan Black 505 selepas pilihan raya umum 2013.

Panel tersebut diketuai oleh Hakim Datuk Mohd Ariff Mohd Yusof yang berkata, tidak ada dalam Akta itu yang membolehkan pihak berkuasa mengisytiharkan perhimpunan aman sebagai haram.

Dua lagi hakim ialah bekas Presiden Peguam Malaysia Datuk Mah Weng Kwai dan Hakim Datuk Hamid Sultan Abu Backer.

7 comments:

  1. Ini sumer poyo.... haktuihhhhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. 11:32... Tak abeh2 'ini sumer poyo.. haktuihhh'.. Apa yg tak poyonya aku pun tak tau la..

      Delete
    2. Kepala Butto la KNA.. Ko yg POYO tak abih2..

      Delete
  2. Akhirnya, ANWAR boleh membuat U-turn, dengan menyatakan Mahkamah adalah adil dan sememangnya adil.........Justice 4 All. Yang tak faham undang-undang tak perlu nak komen lebih-lebih, malu kat orang yang faham.

    ReplyDelete
  3. Kalau benar hang faham undang undang sangat, tak kan jadi caca marba sistem perundangan dan kehakiman Malaysia masa kini. Orang yang faham undang undanglah yg buat jadi macam ini. Kami rakyat marhaein mana tau apa!

    ReplyDelete
  4. Haluuuuuuu. ......

    Yg faham undang2 hnya bila rasuah x brsalah...c4 org x brsalah....salah guna kuasa x brsalah...pnyalahgunaan kusa x brsalah...pueee

    Khak tuih

    ReplyDelete
  5. Ini sumer poyo.... haktuihhhhhhh

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...