Wednesday 16 April 2014

PENCARI BANGKAI YAKIN LOKASI TEPAT PESAWAT MH370 TERHEMPAS SUDAH DI TEMUI.



Seorang pemburu bangkai yakin pasukan mencari sudah menemui kawasan di mana pesawat Malaysia Airlines MH370 terhempas dan kotak hitam dipercayai akan dikesan tidak lama lagi, lapor Sydney Morning Herald (SMH).


Pengarah Blue Water Recoveries, Davied Mearns, dalam program 7.30 ABC semalam, berkata beliau yakin berdasarkan kepada kekuatan mereka, empat ping yang dikesan kapal tentera laut Australia, Ocean Shiled minggu lalu adalah dari kotak hitam.


“Saya fikir, pada asasnya mereka sudah menemui kawasan bangkai,” SMH memetiknya sebagai berkata dalam program berkenaan.


“Mereka terima empat pengesanan yang sangat baik dengan spectrum bunyi yang tepat datang dari mereka dan ia tidak boleh daripada benda lain,” katanya.


Mearns, seorang warga Amerika, dianugerahkan pingat Order of Australia kerana berjaya menemui bangkai kapal HMAS Sydney pada 2008, iaitu 66 tahun selepas ia hilang di Lautan Hindi ketika Perang Dunia Kedua.


Beliau juga membantu dalam operasi mencari bangkai pesawat Air France 447 di Lautan Atlantik pada 2011, lapor SMH.


Mearns berkata, pegawai mencari mengambil sikap berhati-hati demi menjaga perasaan keluarga pesawat dan anak kapal sementara mereka menunggu kenderaan robotik dasar laut (AUV) Bluefin-21 untuk membawa pulang bukti bergambar bangkai pesawat itu.


Kapal selam mini itu dihantar lagi malam tadi dari Ocean Shield selepas tidak ada apa-apa yang menarik ditemui daripada data terkumpul dari misi pertamanya pada Isnin, menurut kenyataan Pusat Penyelaras Agensi Bersama (JACC) di Perth, hari ini.


Setiap misi AUV mengambil masa 16 jam.

Perkakas sonar itu mengambil kira-kira dua jam untuk turun ke kedalaman 4,500 m sebelum mengimbas kawasan pencarian antara seluas 5km x 8 km persegi. Ia kemudian akan kembali ke kapal Ocean Shield untuk menukar bateri.


Data dari perkakas itu mengambil masa sehingga empat jam untuk dianalisis.


Kapten tentera laut Amerika Syarikat, Mark Matthews memberitahu Fairfax Media, Bluefin-21 mengkaji kemungkinan kawasan serpihan dan mengukur kepadatan objek berkenaan untuk mengenal pasti jika sesuatu itu kelodak atau kilauan logam, yang boleh memberi petunjuk bangkai pesawat.


Sebaik sahaja objek buatan manusia dikenal pasti, pengendali operasi mencari boleh memprogramkan semula Bluefin-21 untuk mengumpul imej beresolusi tinggi.


“Anda kemudian boleh menukar sistem sonar dengan sistem pengimejan, sistem kamera, untuk mengambil gambar kawasan serpihan bagi membolehkan anda mengenal pasti secara positif ia adalah bangkai pesawat atau benda lain,” kata Matthews.


Beliau berkata, pencari mempunyai “beberapa petunjuk positif” di kawasan yang sebenar, termasuk mengesan empat isyarat akustik sonar dan tumpahan minyak yang ditemui pada Isnin.


Mearns berkata, kejayaan dalam siasatan itu datang bersama analisis laluan penerbangan MH370, yang memperincikan kawasan carian.


“Di satu tempat, pecahan kebijaksanaan yang hebat disatukan untuk benar-benar mengecilkan kawasan pencarian, itulah caranya pencari dan penyiasat dapat mencarinya dengan cepat,” katanya dalam program ABC itu.


“Ocean Shield hanya baru beberapa hari di situ dan mereka dapat menemui sesuatu. Ia adalah kejayaan yang baik dan keajaiban,” katanya.


Sebanyak 11 pesawat tentera, tiga pesawat awam dan 11 kapal akan membantu dalam operasi mencari hari ini, kata JACC.


Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia merancang kawasan pencarian visual kira-kira 55,151 km persegi.


Pusat kawasan mencari terletak kira-kira 2,000km barat laut Perth.

34 comments:

  1. tengok selepas nuar campur tangan dalam satu saat sudah selesai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini sumer poyo..... haktuihhhhhh

      Delete
    2. HA! HA! HA!
      Kalau Anwar tak ckp satu saat tu 50 tahun lg baru jumpa .
      Kata Kunci SATU SAAT tu lah yg membawa kpd penyelesaian pencarian MH370 InsyaAllah

      Delete
    3. Kata kunci SATU SAAT telah membawa padah buat Anwar, Azmin dan Mak Lampir Zuraida. Hanya SATU SAAT diambil untuk penetrasi dubur secara suka sama suka. Hanya SATU SAAT diambil untuk TS Khalid mengesahkan pemecatan dari kerusi lembaga pengarah PKNS, hanya SATU SAAT di ambil untuk menunjukkan kebodohan seseorang MP bertaraf Ketua Wanita PKR dalam berhujah di Parlimen. Sebagai salah seorang yang mencatat di dalam Hansard, saya malu punya YB beruk-beruk dan badu-badut bertopeng manusia di Parlimen. When i speak English over here, nobody seems to know what i am talking about so there was no comments in reply from those political idiots. I better write in Bahasa Malaysia. Huh.....pity 3rd grade-minded Malaysians!
      (People's Guerila)

      Delete
    4. Kenapa tak kata “ I look stupid when I speak Malay”. Memang bodoh pun kamu. Nak tunjuk bijaklah kunun. Melayu tak sedar diri. Spesis jual negara.

      Delete
  2. Usaha memperbodoh Najik ngan 47% anjing2 nye.. Kaaah kah kah kah kah kah..

    ReplyDelete
  3. ketahuilah bahawa rakyat Malaysia jika pesawat MH370 ditemu pada jam 7.00 pagi..maka satu saat sebelum ditemui itu iaitu pada 6.59:59 sudah tentu pemimpin suci kita usahakan sesuatu berkenaan MH370.. dan kerana kehebatan beliau dalam satu saat maka jumpalah kita semua akan MH370 itu.. ingat dan simpanlah perkara ini kemas2..

    ReplyDelete
  4. PARODY ANWAR AL SATU SAAT

    ANWAR: INI SEMUA SALAH UMNO. KITA BOLEH SELESAIKAN HANYA 1 SAAT.

    MACAI ANWAR: YA INI SEMUA SALAH UMNO TAK SELESAIKAN DLM 1SAAT.

    MACAI ANWAR RAMAI2: KITA AKAN BAKAR BENDERA JEPUN.

    PEGUAM MACAI ANWAR: JANGAN LUPE SEMUA PAKAI BAJU HITAM.

    NURUL IZZAH: PAPA ADALAH ANUGERAH TUHAN.

    AZMIN ALI: ANWAR LAH PEMIMPIN BERTARAF DUNIA.

    KAH KAH KAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kapal Gasing: Anuwar harus bertobatttt!!!!

      Delete
    2. aku rasa anwar dah nyanyuk la. kan

      Delete
  5. Campur dgn kenyataan yg ini dah 500 kali pasukan pencari kata mempunyai bukti yang menyakinkan.kena tunggu sampai 50 tahun baru kes ni selesai.

    kikiki

    ReplyDelete
  6. Mat mongol kata mh370 tak terhempas dilautan hindi tp dok sibuk gila babi cari kotak hitam tu kenapa.ni bodoh ke bangang.

    kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe...sama mcm macai dia...bodoh piang..

      Delete
  7. Komen biar bijak sikit. Duduk di tempat PM, baru faham apa situasinya dan cabarannya. Duduk di tempat keluarga mangsa, baru faham bagaimana perasaannya. Duduk di tempat anggota penyelamat, baru faham bagaimana susah dan peritnya mencari dan menyelamat.
    -Riduan Bin Ali-

    ReplyDelete
  8. Mat mongol putar belit ala keling kerala kenyataan saya~anwar.baca kt malaysiakini.
    buat kerja memang susah tp buat fitnah mcm mat mongol senang je.
    Ali bin Riduan-

    kikiki

    ReplyDelete
  9. PKR setuju nak laksanakan hudud... harap maklum..

    ReplyDelete
  10. Sama ada dap dan pkr setuju atau tidak hudud akan dibentangkan diparlimen~presiden pas.
    say no to hudud~najib

    kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. pkr pasti setuju.. nuar pejuang hudud..

      Delete
  11. Mat mongol pun pejuang hudud.

    kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. hanya pkr dan dap pejuang hudud.. umno bukan..

      Delete
    2. Dah 50 thn umno perjuangkan hudud

      Delete
    3. PKR juga tak kurang hebatnya.. walau baru ditubuhkan namun perjuangan menegakkan hukum hudud adalah satu keutamaan seperti yang dkatakan oleh nuar dan saifuddin..

      Delete
  12. Umno pejuangkan hudud? Ada udang di balik batu ni.....

    ReplyDelete
  13. Cara nak pecahkan perpaduan antara pas, pkr dan dap adalah dengan mencanangkan isu hudud. PR tidak harus tertipu dgn muslihat umno

    ReplyDelete
    Replies
    1. PR saja yang boleh diharap untuk laksanakan hudud.. tengok sekarangni PKR dan DAP pun sama2 menyokong.. Islam PKR seperti saifuddin nasution pun paling kehadapan "menyokong" perjuangan hudud PAS..

      Delete
  14. Bila Hisham nak beli Bluefin-21 tu? Bluefin-21 dapat, komisyen pun dapat. Kalau tak boleh menyelam pun tak pa asalkan sambil menyelam telan je air tu.



    keza

    ReplyDelete
  15. Dlm hal ini tak perlu lah nak heboh kejap kejap Australia puji cara Msia menghadapi krisis Kejap kejap malaun US kata Msia betul dlm mengendali pencarian Kejap kejap China sokong Msia Hr ini Sgpore pulak kata sokong Msia

    Apa lemah sgt ke Kjaan Msia skg ini Sikit sikit nak dpt kan sokongan Mcm nak bgtahu rakyat pemimpin Msia tu buat bagus Kalau bagus tak payah nak sokong sokong Buat je lah kerja dgn jujur dan bijak

    ReplyDelete
  16. Stupid Idiots Anon 16:19 & 16:22! Posting kat atas cakap pasal MH370 korang cakap pasal Hudud...bahalul abadi.........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Double stupid idiot.bukan cakap ler tapi komen.bengap tiada tara.nampak macam cerodik tapi tengin.hi.hi.hi.hi.sorry to say that you're cerodik buah pelior.worst than a sparrow.

      Delete
    2. di Parlimen. When i speak English over here, nobody seems to know what i am talking about so there was no comments in reply from those political idiots. I better write in Bahasa Malaysia. Huh.....pity 3rd grade-minded Malaysians!
      (People's Guerila)

      Delete
  17. Apa susah susah nak cari MH370, selak jer kain si badak air tu! ada tersadai kat bulu cipap dia tu. Tak caya, tanya bomoh 1M. kahkahkah

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...