Thursday 5 June 2014

KERAJAAN PR SELANGOR BERCADANG MEWUJUDKAN SATU JABATAN KHAS KANAK-KANAK BAGI TUJUAN MEMBERDAYAKAN GOLONGAN ITU SECARA KHUSUS DARIPADA PELBAGAI ASPEK .. RODZIAH ISMAIL.



Satu Jabatan Khas Kanak-Kanak perlu ditubuhkan bagi tujuan memberdayakan golongan itu secara khusus daripada pelbagai aspek.

Exco Kebajikan dan Hal Ehwal Wanita, Rodziah Ismail berkata pendekatan itu perlu diambil ekoran pelbagai isu jenayah membabitkan keselamatan dan kebajikan kanak-kanak berlaku mutakhir ini.

Rodziah berkata, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebagai badan bertanggungjawab telah gagal dalam menjalankan fungsinya terhadap golongan itu.

“Saya setuju dengan pendapat Badan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) yang mendakwa JKM gagal menjalankan tanggungjawab mereka.

“JKM perlu diperhebatkan lagi fungsinya, sebab itu saya pernah mengusulkan supaya satu Jabatan Khas Kanak-Kanak ditubuhkan,” katanya kepada Selangor Kini.

Mengulas lanjut, Rodziah berkata Kerajaan Pusat juga perlu meminda Akta Kanak-Kanak 2001 secara menyeluruh membabitkan aspek keselamatan, kesihatan, pendidikan dan perlindungan.

“Saya lihat akta Kanak-Kanak sedia ada ada meletakkan isu itu. Tetapi persoalannya banyak kekurangan dalam akta itu termasuk menyediakan persekitaran kondusif terhadap mereka.

“Contohnya, pembangunan premis seperti tadika, taska dan lain-lain. Begitu juga dengan penguatkuasaan yang tidak diperkuatkan dan tidak diberi tumpuan khusus,” katanya.

Beliau berkata nisbah kanak-kanak di negara ini mempunyai peratusan yang besar, oleh itu perlaksanaan dari pihak kementerian mahupun JKM perlu lebih meluas.

“Saya harap perkara ini boleh dibawa ke Parlimen untuk dibincangkan oleh Ahli Parlimen.

“Sebagai Exco kebajikan negeri, kita ada tubuhkan pasukan khas di bawah Rantaian Mesra untuk menjaga kebajikan Kanak-Kanak sedangkan ia tidak perlu jika JKM menjalankan tugas dan mempunyai kredibiliti,” katanya.

Sehubungan itu, Rodziah mengesa Kerajaan Pusat supaya menambah baik fungsi JKM mahupun polis dalam isu itu seterusnya ia dapat ditangani agar tidak berulang pada masa depan.

“Jika sebelum ini, kerajaan pernah menandatangani perjanjian konvensyen PBB Hak Kanak-Kanak, jadi kita perlu tunjukkan indeks dan pastikan ia berada di tahap yang baik.

“Tapi ianya tidak dibuat oleh krajaan malaysia, jadi kegagalan ini menyebabkan kerisauaan yang amat sangat pada kita kerana hal keselamatan penting.

“Insiden mutakhir ini merisaukan kita, sepatutnya ia menyedarkan semua pihak.

“Ia mesti ditangani dengan keputusan penting, jika Permata boleh diberikan dana yang banyak kenapa tidak dalam jabatan yang perlu ditubuhkan itu sedangkan ia lebih layak,” katanya.

Sebelum ini, Pengerusi Voice of the Children (VoC), Sharmila Sekaran mendakwa JKM, polis dan keluarga berkenaan gagal melindungi kanak-kanak dalam isu mutahir ini.

Pengarah Institut Sumber Asuhan Kanak-Kanak Malaysia, Aisha Z Abdullah turut bersetuju dengan Voc sistem pengawasan semasa kanak-kanak gagal dan menggesa kerajaan menambahkan peruntukan untuk melindungi kanak-kanak.

Baru-baru negara dikejutkan dengan kes pembunuhan yang menyayat hati, adik Siti Sofea Emelda, 2 tahun 6 bulan dan seorang kanak-kanak 7 tahun maut akibat terjatuh dari Tingkat 3, Pusat membeli belah, The Gardens.

30 comments:

  1. nak memberdayakan ke nak memperdayakan??? kahkahkah..

    ReplyDelete
  2. bagus Selangor ni...tak macam BN buat PERMATA untuk kepentingan Bik Mama

    - ahli Gabungan Mamak Penang (GAMPANG)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mamat BAUK bila nak bakar kilang cadbury ni??? sembang deraih..

      Delete
  3. Haluuuuuuu. .........

    1 cnth krajaan prihatin. Bkn cam umnongok yg ngok asyik cukai....cukai.cukai....glc rugi..rugi..rugi...truskn selangor....bravo

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah orang yang sama.. jit_tontoya @ mamat BAUK @ mamat KEDEPAN @ mamat GAMPANG @ mamat Anak Peneroka Kahang Timur..

      buat satu benda baik kecoh macam depalah yang membangunkan negara dan negeri selama ni..

      Delete
    2. Setakat sembang deraih belakang akaun tak bernama boleh la toya... dapat kat aku berdarah hidung la jawabnya... tungguuuu

      Delete
    3. Ko pun sama gak sembang lebih...poyo nak mampus anon 2045...

      Delete
    4. Anon 20:45 budak baru nak naik tu...lempang je bisu lah....hahahahah

      Delete
  4. Kat somalia tu xde pun umno tp somalia tetap membangun juga.bla la nak cerdik puak anti hadis ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PR pun takdak kat sana.. kahkahkahkah..

      Delete
    2. kalau PR kat somalia alamat habis ler juboq2 pak hitam somalia tu....kehkehkeh..

      Delete
  5. Macam amarika kompom tak akan jadi negara maju jika umno perintah.yg tahu rompak,belakang tuya dan c4.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm amerika kompom bnyak juboq org putih dan hitam yg rosak jika pr yg tahu kelentong, menipu dan menjuboq sja.

      Delete
  6. Dalam banyak2 negara,brunai negara yg paling bertuah sbb awal2 dah keluar dari malaysia.jika tak dah lama merempat dinegara sendiri.nak jadi macai umno setakat dapat upah rm20 je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesian pencacai PR merempat di negara sendiri.. kahkahkahkah..

      Delete
  7. Wow..pandy kuty kata kerajaan boleh digulingkan dgn cara demotrasi secara besar-besaran jika demokrasi dikhianati.pandy kuti dah mengamok sbb mat mongol tak nak bantu proton bodoh tu.

    kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayat dia pun jika.. kahkahkahkah..

      Delete
  8. Nak cari jubo putih g mongolia la.

    kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. jubo saiful putih.. tu yg sorg tu suka sangat..4 cm aja masuk.. gunakan gel KY.. kahkahkah..

      Delete
    2. weii. salah tu. Anwar tak gunakan ky jelly la. dia gunakan coklat cadbury la. dia cairkan coklat tu..pastu dilumurkan kat kotenya je. sedap..licin katanya

      Delete
  9. BAUK = BARISAN ANTI UMNO KANTOI bangga PR makin maju...

    Tunggu je masa ahli2 BAUK membakar bangunan Umno..

    Anon Cipap Mak Ko pasti la takut ada saya cakap ini

    ReplyDelete
  10. Memberdayakan ke memperdayakan rakyat???? Ini satu lagi langkah bermotif politik...Aku tak percaya orang politik boleh urus duit rakyat dgn baik...Baik kjaan pembangkang semua sama....

    ReplyDelete
  11. MEMBERDAYA SERTA MEMPERDAYAKAN ...

    Fenomena gay sejak kebelakangan ini dilihat semakin membimbangkan.

    Malah perkara ini juga mendapat perhatian daripada mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang menyatakan teorinya, seseorang itu tidak akan menjadi gay sekiranya mempunyai pegangan agama yang kuat.

    “Jika iman anda kukuh, anda tidak akan menjadi gay,” ulasnya dipetik Astro Awani semasa program Syarahan Perdana Presiden di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), semalam.

    * PATUTLAH SAMAN ANWAR TERHADAP TUN 100JUTA KALAH DISEMUA PERINGKAT MAHKAMAH. ANWAR DIARAH MEMBAYAR 700RIBU KERANA KALAH MENYAMAN. RUPANYA ANWAR PUN GAY BOY

    ReplyDelete
  12. Menurut Kamus Dewan Edisi ke-4, perkataan memberdaya tiada dalam rujukan kami,  yang ada ialah perkataan mendayai atau kedayaan bagi maksud memberi tenaga atau kebolehan membuat sesuatu.

    kahkahkah... tu lah omakkau.. SPM ja pun..

    ReplyDelete
  13. Harap para bloggersPKR menulis isu sebegini . Isu tuduh menuduh dlm PKR antara Azmin dan chegu bad adalah dilarang sama sekali mengenai pemilihan keadilan. Hal mengenai rasuah atau apa jua isu mengenai Azmin adalah dilarang sama sekali.
    Para bloggers PKR yg menyokong calon tertentu agar tidak mendedahkan konflik dlm pkr.

    Amanat dari Azmin- Jika Azmin ditentang atau dijatuhkan maka PKR juga akan turut serta terkubur. Jadi berhati hatilah menulis. Sekian.

    PKR Ampang

    ReplyDelete
  14. Bersatulah kita rakyat malaysia agar bn diturunkan dari kuasa pada pru 14...kita harus ingat bahawa umno tiada malaysia aman......

    ReplyDelete
  15. Ya betul tu...umngok xde aman malaysia....setuju sesangatlah setujunya....

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...