Tuesday 28 October 2014

BEKAS HAKIM MAHKAMAH PERSEKUTUAN KINI MENGETUAI PASUKAN PEGUAMBELA ANWAR IBRAHIM


Dalam satu perkembangan baru, bekas Hakim Mahkamah Persekutuan, Dato' Seri Gopal Sri Ram menggantikan Sulaiman mewakili Anwar.

Difahamkan Gopal dilantik di saat-saat akhir. Menurut peguam Latheefa, Sulaiman tidak sihat dan terpaksa menarik diri.

Lima panel hakim Mahkamah Persekutuan diketuai oleh Ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria.

Yang lain ialah Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Md Raus Sharif, Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Abdull Hamid Embong, Tan Sri Suriyadi Halim Omar dan Tan Sri Ahmad Maarop.

Dalam tempoh dua hari ini, panel lima anggota hakim di mahkamah tertinggi di negara ini akan membuat keputusan mengenai rayuan ketua pembangkang itu dan juga rayuan balas pihak pendakwaan untuk menambah tempoh hukuman penjara ke atas Anwar.

Pasukan peguambela Anwar telah mengemukakan 35 alasan dalam
merayu keputusan Mahkamah Rayuan pada 7 Mac yang mendapati MP Permatang Pauh itu bersalah atas tuduhan liwat - sabitan kedua bagi tuduhan tersebut dalam tempoh 10 tahun.

Pihak pendakwaan pula telah mengemukakan empat alasan untuk menambah tempoh hukuman penjara itu, di mana ia merasakan tempoh lima tahun penjara yang dijatuhkan ke atas ketua umum PKR itu sebagai tidak cukup berbanding dengan hukuman maksimum 20 tahun penjara dan hukuman sebat yang diperuntukkan di bawah Kanun Keseksaan.

Sekiranya Anwar didapati bersalah, beliau secara automatik akan kehilangan kerusi Parlimen Permatang Pauh dan pilihan raya kecil dijangka diadakan.

13 comments:

  1. Cerita Mat Cherok Tok Kun Dalam Sejarah

    Jika diperhatikan gaya politik Anwar sebelum ini, beliau gemar memberi tekanan kepada lawan politik dengan mengheret rakyat dalam gelanggang krisis peribadinya..

    Bagi Anwar, Khalid mesti disingkirkan. Tiada individu lain yang boleh menyingkirkan Khalid daripada kerusi empuk MB Selangor melainkan dirinya sendiri yang merupakan penentuan penting hayat politiknya.

    Kajang Move’ yang diuar-uarkan oleh PKR sudah tidak relevan lagi. Selepas Anwar hilang kelayakan untuk bertanding ekoran keputusan Mahkamah Rayuan yang tidak menyebelahinya

    Janji hadiah seorang Menteri Besar untuk pengundi Kajang juga tidak akan dikota kerana Wan Azizah gagal akan dapat menjadi MB.

    Berbulan2 jeritan Juak2 Kajang Move "Bini Boss as MB " kedengaran tetapi syukur YB Azmin yang dapat jawatan . Dalam Proses kesewelan ini TSKI dan PAS dizalimi oleh Anwar.

    Bila sandiwara Kajang Move oleh Ninja Turtle gagal , plot ceritanya menjadi semakin huru-hara. Kempen oleh Juak2 Kajang Move telah beralih arah daripada menjanjikan bulan dan bintang kepada rakyat Selangor, kepada meraih simpati terhadap Anwar.

    Jadi kita tau sekarang kedurjanaan mereka ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg bg komen diatas yg durjana..klau dh taik umno komen pn mcm taik..

      Delete
  2. Rakyat bangkit menghukum UMNO yg durjana ini.
    Parti rasuah yg penuh fitnah
    Kelahiran sial Umno telah merosakkan rakyat di negara ini.
    hancurkan lah umno..ini doa ku

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen ni baik tapi Mat Matang 2x5 jugak

      Delete
  3. ini tulisan org umno yg paling malas membaca dn mengkaji. minat umno hanya fitnah sex dan liwat.

    tidak perlu dijawab tulisan bodoh ini kerana org malas mengkaji tidak patut di jawab.

    ini mungkin juga provokasi agen2 umno yg sgt kecewa dgn terlepasnya selangor dpd UG+umno+khalid.

    kajang move adalah relevan dan berjaya ..... utamanya utk menghalang rampasan kuasa umno.

    nasihat kpd umno : rajin2 belajar membaca. mula kan dpd A B C dulu pun takpe. iu lebih baik dpd menjadi seekor tapir yg senggugut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wei Rambo 10:05,mana ada cerita liwat pun kat kome aku. Aku rasa Rambo tak paham BM, mungkin bahasa Nepal boleh paham.

      Orang cakap Anwar zalim kerana berbuat jahat sama TSKI dan PAS

      Delete
  4. Surah Hud ayat 113
    " Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim maka (kalau kamu berlaku demikian), api Neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan."

    ReplyDelete
  5. KAJANG MOVE : Saya memahami kajang move sebagai menyediakan asas jika anuar ke penjara. Ramai tahu Khalid akan tidak mampu meng utuhkan PKR jika anuar didlm penjara. Jika dulu azizah sbg penyatu pakatan rakyat selaku KETUA PEMBANGKANG, tapi KINI jika Khalid sure tak boleh harap. Anwar PERCAYA kesinambungan PKR & PR hanya kekal mantap jika MB Selangor samada Azizah atau Azmin.
    Mencadang Azmin pasti ada tentangan dalaman dan di dulukan nama Azizah supaya solid sokongan, Jadi apa pilihan apabila Azizah tidak diterima MAKA Azmin sebagai ganti- suka tidak suka dalaman PR terpaksa setuju Azmin as MB.

    Anwar semestinya puas hati jika tidak azizah pun no 2 harapannya ada iaitu Azmin. Ya kerana Azmin adalah teruji kesetiaan jika disbanding Ijam, Ruslan, DLL.
    Jadi jika pun Anwar dlm penjara > Azmin ada selaku MB dinegeri kaya dgn reserve yg boleh jana momentum PKR. SIAPA yg anda percaya Khalid ke Azmin ke yg mampu menerus legacy Anwar. Jika tidak PKR boleh jadi Semangat 46 berkubur kerana kurang dana. Jadi Khalid mesti diganti...... ITU YG SAYA FAHAM APA ITU KAJANG MOVE.

    oleh
    utuhkabin

    ReplyDelete
    Replies
    1. utuhkabin Anonymous28 October 2014 10:08

      Adakah kamu mengatakan Azmin adalah MB Remote Control

      Delete
    2. AKU PUN NAMPAK STRATIJI TU SUPAYA AZMIN DPT JADI MB RUPANYA BETUL. PKR NK TIPU PAS NGAN DAP. HEBAT.

      Delete
  6. Kalau betullah itu perancangan awal dan sebenarnya ,maka PAS tak tentu pasal kena ludah dan kena penampar.
    rupanya, anwar dan Pkr lebih jahat darpada apa yang ku sangka.
    Pas di caci dan di hina kerana tak menyokong wan azizah.
    Tapi rupanya, PAS betul dalam isu ni bila menyokong azmin.
    Jahat sunggoh perangai anwar dan PKR ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas temberang......khianat dalam bersahabat-siyasi

      Pil kuda opsss jangan tudoh-tudoh ya lebai

      Delete
  7. Yg untung Gopal. Dulu bn bayar skrg anwar byr.dasar talam dua muka

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...