Sunday 19 October 2014

INILAH WAJAH PERWAKILAN GERAKAN YANG CAKAP, MELAYU JUGA PENDATANG BUKAN CINA DAN INDIA SAHAJA.



Seorang perwakilan Gerakan hari ini berkata kecuali Orang Asli dan anak negeri Sabah dan Sarawak, orang lain di Malaysia semuanya merupakan pendatang (imigran).

Perwakilan dari Johor, Tan Lai Soon berkata bukan hanya orang Cina dan India sahaja pendatang, tetapi orang Melayu juga bukan bumiputera kerana mereka berhijrah dari Indonesia.

"Kecuali penduduk asal Sabah dan Sarawak dan Orang Asli, orang lain di Malaysia adalah pendatang," kata Tan semasa Persidangan Perwakilan Nasional Gerakan ke-43.

Persidangan itu diadakan di Pusat Konvensyen Setia City di Setia Alam dan dirasmikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pagi ini.

51 comments:

  1. Org cina tidak berani mengatakan org Melayu sebagai pendatang melainkan kerana adanya segelintir org melayu yang mengaku dia adalah pendatang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu sememangnya kaum pendatang, cuma ia lebih awal drp kaum india dan cina. Parameswara lanun dan samseng itu juga pendatang meninggalkan waris berDNA samseng.

      Delete
    2. Jangan mengata pada orang yang dah meninggal dunia

      Delete
  2. patot la muka cam babi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis muka kamu macam cibai ?

      Delete
  3. telinga dia cam telinga tapir

    ReplyDelete
    Replies
    1. hidung cam hidung khinzir

      Delete
    2. wajah dia cam jubo babi

      Delete
  4. Abang katak perkosa gi maner?

    ReplyDelete
  5. Jangan fikir Malaysia ini melayu yang punya-DSAI 2007

    ReplyDelete
  6. Ya la ni bukan babi malaysia...babi hutan dari ulu cina congkian...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenyataan itu pahit diterima.

      Delete
  7. Sedikit demi sedikit dah mula mempersoalkan hak orang Melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuma bagaikan pendatang tanya pendatang.

      Delete
  8. Raja katak tidur...
    Zul kulum tidur
    Samseng2 umno pun tdur...

    ReplyDelete
  9. Seorang perwakilan Gerakan dalam mesyuarat agung tahunannya hari ini mengingatkan pemimpin Umno untuk tidak menggunakan kenyataan “pendatang” kepada bangsa lain.

    Ini kerana, kata perwakilan Johor Tan Lai Soon, orang Melayu juga sebenarnya pendatang di negara ini.

    “Biar saya jelaskan, Melayu, Cina, India semua pendatang, kecuali Orang Asli, orang Sabah dan orang Sarawak, yang menjadi bumiputera asal,” katanya.

    Katanya, pemimpin Umno yang sering menyifatkan masyarakat Cina sebagai pendatang sebenarnya tidak sedar bahawa mereka juga pendatang.

    Tan berkata demikian ketika membahaskan usul ucapan dasar presiden Datuk Mah Siew Keong dalam perhimpunan tahunan Gerakan di Shah Alam.

    ReplyDelete
  10. Kalau Adam & Hawa dijadikan Allah diTimurTengah, bererti semua Keturunan Manusia berasal dari -TimurTengah - ataupun maknanya pendatang dari TimurTengah. Jadi semuanya pendatang . Jadi amalan diskriminasi adalah HARAM. Bumi Malaysia bukannya milik Melayu , bukan juga milik kaum Cina atau milik orang India .Ia adalah milik Allah. Semua orang tanpa mengira Keturunan adalah anak- Cucu Adam yang di cipta Allah . perbuatan menindas kaum ter tentu adalah haram dan akan dilaknati Allah .

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko kata bumi Malaysia ini milik Allah,
      tapi org cina kata milk mereka juga.
      jadi org cina berhak menerokai hutanrimba.
      sementara org melayu tidak.
      So apa ko nak buat ?????.


      Delete
  11. "Pemimpin politik mesti menjadi contoh kepada rakyat dan menolak sebarang bentuk ekstremisme," kata Najib sebelum merasmikan Persidangan Perwakilan Nasional Gerakan yang ke-43.

    Dalam ucapan pembukaannya, Presiden Gerakan Datuk Mah Siew Keong menyatakan keresahan beliau terhadap komen-komen yang disiarkan oleh rakyat di media sosial dan blog.

    "Saya rasa sedih, orang muda Malaysia yang bakal menentukan masa depan negara ini membuat komen perkauman dalam laman sosial," kata Mah.

    Najib berkata oleh kerana Internet terbuka dan tidak tertakluk kepada apa-apa penapisan, mudah bagi orang ramai terbawa-bawa dan menulis di luar kawalan ketika memberi maklum balas terhadap isu.

    "Penyelesaiannya adalah dengan cara pemimpin politik menunjukkan jalan dengan menolak ekstremisme. Barisan Nasional menolak sebarang bentuk ekstremisme, dan ini termasuk Umno!" kata Najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang mereka bincang ini mungkin blog2 pro DAP, seperti Malaysian Insider Malaysiakinii dll. blog omak kou ini tak ada apa pun yg sesitive nya.

      Delete
  12. Betul lh dakwaan dia tu, melayu pun pendatang tp sampai dulu, cina dn India kemudian, apa yg nk dimegahkan dgn berbangsa melayu asyik bercakaran sesama sendiri ... malu lh sikit ...

    ReplyDelete
  13. Berani ko ckp melayu pendatang sial punya cina

    ReplyDelete
  14. HALLO CINA. . .LU ADA TENGGOK WORLD MAP ? KAMU ADA BACA MALAY ARCHIPELARGO DLM WORLD MAP ? BENUA CHINA DAN INDIA ADA DLM MALAY ARCHOPERLAGO ? KAMU TOLONG PAHAM MAKSUD KEPULAUAN MELAYU SEBELUM BERCAKAP. LU SIAPA ? ? ?

    ReplyDelete
  15. Mamak mengaku melayu mcm mane?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejap lagi buat u-turn la tu cam budak hingusan lensa.mungkin mereka belajar u-turn dari pas.

      Delete
  16. mmg sdih melayu cam pendatang klau tenguk yg pegng ekonomi tu sape

    ReplyDelete
  17. Ini semua modai omngook nak dapatkan undi melayu.Rakyat bijak takan sokong umngok be end dan sewaktu dengannya.

    ReplyDelete
  18. Rakyat bijak takkn sokong umno/bn..rakyat bodoh bebal je sokong pr.

    ReplyDelete
  19. salam,
    sememangnya melayu adanya pendatang adanya org asli atau melayu asal kat negara ini. kenapa selalunya kita dgr melayu dan bumiputra, bukan bumiputra sj .... sebab melayu mewakili semua golongan melayu ( JAWA BUGIS DLL) manakala bumiputra (DAYAK ORG ASLI IBAN DLL) . maka sebab itu lah pendidikkan sejarah perlu difahami malah telus bukannya tak tahu sejarah malah kisah sejarah ada yg dihapuskan. bagaimanapun skrg dah tak sama zaman dulu dan kini, dimana semua bangsa harus disatukan satu malaysia tidak perlu lg nak mengata bangsa mana pendatang tetapi sama lahir di malaysia jadi semuanya satu negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa yg juai bangsa dan agama utk terus berkuasa?

      Delete
    2. Kita patut tukar nama laut china selatan kepada laut melayu timur.barulah derang tahu ini kawasan melayu jadi simpan stok makanan banyak2 macam nasihat beraim katak.

      Delete
  20. yendhan nenjam undhan sondham

    ReplyDelete
  21. Pok jib kate : haramjadah....apalagi cina mau, mau konsert psy tanpa gst 6% pru 2018? U help me, I help u la...tu pon tak paham ker..

    ReplyDelete
  22. INI punca Dari amno yg rasis Sgt..

    ReplyDelete
  23. Dulu Saya Dah kata Gerakan Dan MCA penentang utama Melayu dan Islam. Melayu UMNO Berani bertindak ke? Pi Lah...

    ReplyDelete
  24. Ini apek pon dijadi kambing hitam oleh umngook.mana berani ngo perkosa dan ismasial kalau bukan kerana umngook pegang undang2 hasutan.Bila hasutan ngo ngok umngook memakan diri cuba nasib dari cara lain pulak.

    ReplyDelete
  25. Memang KEBENARAN ITU PAHIT!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi la bukti kalau melayu tu pendatang..kalau hanya cakap lisan baik tapayah... sbb kami melayu ada bukti sendiri kami yang kami bukan pendatang ... kalau setakat nak kata melayu pedatang bagi la bukti bila????? Bila kami datang kesini...???

      Delete
  26. Mana Ali Tinju? Menonggeng frust tak masyuk.....

    ReplyDelete
  27. Buat gerakan hati hati ketika berucap...dlm malaysia70% bangsa kamu yg kaya....nk tengok pedang terbang ke....tanya sama lu punya atok...jgn kurang ajar ok...

    ReplyDelete
  28. stu knytaan yg amt bisa dri pwkiln prti Gerakan. knpe prkasa.isma.ngo mlyu x melentng.melalak.melolong membnth ats kytaan celupr ini. itulh bezanya klu kytaan negative dtg dri puak mereka x msalh. tpi klu dri puak mush akn dtntg hbisan dgn mgjk org mlyu bhimpun dpdg dgn sokgn medis utama.

    ReplyDelete
  29. China perasan
    Siapa cikgu nya
    APA kebangang .INI menunjukkan China mengong

    ReplyDelete
  30. memang melayu tu adalah pendatang...dari minang,bugis,jawa,aceh,medan...kalau korang kata asli bumi putra tulah org asli yg duduk kat dalam taman negare ke...kat perak ke...kat hulu sungai ke....melayu adalah orang bodoh tahap mamposss dan lupa sejarah moyang die....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko ni bodoh ke apa?.... Indonesia wujud tahun bila?.... keturunan sultan Acheh pun berasal dari Pahang, keturunan sultan Sulu pun dari Johor.... sewel apa....minang acehh jawa semua tu dari nusantara!! dulu kita semua tiada sempadan... macam korang dari kelantan pergi ke Johor... tak de masalah... stupid bodo punya orang...

      Delete
  31. Tak ilmiah langsung mamat ni
    China ada negeri China India ada negeri India
    Sini nusantara negeri melayu
    Inilah orang luar tabii fikiran songsang

    ReplyDelete
  32. Bkn pendatang...hijrah lah sebenarnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita bukan hijrah la kita mmg ada kat sini...ishhhhh grrrrr

      Delete
  33. Kelakar betul Si Lai Soon ni. Tapi apa-apa pun fakta tak boleh diputar belit macam RTM selalu buat. Tunku ada darah Siam, Tun Razak ada darah Sulawesi, Hussien Onn ada darah Turki, Mahathir pekat darah Malayalam, Paklah lu pikir sendirilah!! Jangan marah kat Lai Soon. Jadi ahli-ahli Perkasa ke, Pekida ke, Jati ke Umno ke semuanya keturunan pendatang!! Apasal tak ngamuk,apasal tak marah? Takde peruntukkan ke??

    ReplyDelete
  34. Belajar balik sejarahlah.. Kerajaan Melayu telah wujud diTanah Melayu sejak lebih 2000 tahun dulu.. Kalau 2000 tahun dulu pun Melayu masih dikatakan pendatang bagaimana pula dengan bangsa cina di China sana..? Pendatang juga kah..?

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...